خیلی اوقات پیش می‌آید که در اکسپلور اینستاگرام، پستی را می‌بینیم و تا حدی از آن خوش‌مان می‌آید که تصمیم می‌گیریم به پیجی که آن پست را گذاشته سر بزنیم و به بقیه پست‌ها هم نگاهی بیاندازیم. اما به‌محض اینکه صفحه موردنظرمان بالا می‌آید، اولین چیزی که توجه‌مان را جلب می‌کند بیو آن است. حالا اگر متنی که در بیو آن پیج نوشته شده، جالب نباشد و یا حس منفی به ما منتقل کند، کلاً نظرمان عوض می‌شود و آن پیج را فالو نمی‌کنیم که هیچ، قید دیدن بقیه پست‌ها را هم می‌زنیم. اما اگر متن انگلیسی برای Bio اینستاگرام گذاشته باشند یا متن برای بایو اینستاگرام آن‌ها حرفه‌ای باشد، به آن پیج شانس فالو شدن را می‌دهیم.

همان‌طور که اولین برخوردمان با بقیه خیلی مهم است و تاثیر زیادی روی طرز فکر دیگران نسبت به ما دارد، بیو اینستاگرام هم تا همین حد تاثیرگذار است. زیرا اولین چیزی که مخاطبان می‌بینند و بر اساس آن صفحه شما را قضاوت می‌کنند، بیو پیج‌تان است. متنی که در بیو اینستاگرام‌تان می‌نویسید، نشان می‌دهد که چه هدفی از ساختن پیج‌تان دارید، علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌هایتان چیست، چه شخصیت و طرز فکری دارید، چه محتوایی قرار است تولید کنید و خیلی موارد دیگر.

پس به‌هیچ‌وجه اهمیت بیو را دست کم نگیرید. همین الان به سراغ پیجتان بروید! چه متنی در بیو خود نوشته‌اید؟ به نظرتان مخاطبان با خواندن آن متن، چه برداشتی از شما و صفحه‌تان می‌کنند؟ آیا متنی که نوشتید کمک می‌کند تا افراد بیشتری شما را فالو کنند؟

اگر به اهمیت بیو در اینستاگرام پی بردید، با ما تا انتهای این مطلب از آکادمی کاپریلا همراه شوید. چون قرار است به شما یاد بدهیم که چگونه بهترین بیو را بنویسید.

بیو اینستاگرام چیست و چه اهمیتی دارد؟

بیو اینستاگرام همان متنی است که در زیر عکس پروفایل و نام کاربری پیجتان قرار می‌گیرد. بیو مخصوصاً در پیج‌هایی که به دنبال جذب مخاطب و کسب درآمد هستند، خیلی اهمیت دارد.

وقتی که در اینستاگرام پیجی می‌سازید اول از همه باید تکلیف خودتان را مشخص کنید که چه هدفی دارید. فقط می‌خواهید سرگرم شوید و با دوستان‌تان ارتباط داشته باشید؟ یا می‌خواهید بلاگر یا اینفلوئنسر شوید و به درآمد برسید؟ یا می‌خواهید در کسب‌وکارتان پیشرفت کنید؟

خب اگر فقط برای سرگرمی و وقت گذراندن در اینستاگرام پیج ساخته‌اید، نیازی نیست که برای بیو خیلی دقت و وسواس به خرج دهید. یک متن ساده برای بایو که شما را معرفی کند کافیست و چیز بیشتری لازم نیست. اما اگر هدف‌تان این است که مخاطبان زیادی جذب کنید، درآمد داشته باشید، در اینستاگرام دیده شوید، در کسب‌وکارتان به جایی برسید و برندتان را معرفی کنید، باید بگویم که به یک بیو حرفه‌ای احتیاج دارید، وگرنه کارتان لنگ می‌ماند.

بعد از اینکه هدفتان را مشخص کردید، باید به دنبال متنی بگردید که بهترین تاثیر را روی مخاطبان بگذارد. البته این‌طوری نیست که اجازه داشته باشید تا هرچقدر که دل‌تان می‌خواهد در بیو بنویسید. حداکثر تعداد حروفی که می‌توانید در بیو بنویسید 150 حرف است. پس خیلی مهم است که بتوانید یک متن کوتاه اما جذاب بنویسید که ویترینی از شما، طرز فکرتان، علاقه‌مندی‌هایتان، اهداف و انگیزه‌ای که دارید را نشان بدهد. در ضمن، اگر پیجتان کاری است خیلی مهم است که بتوانید نوع خدمات و محصولاتتان را هم در بیو معرفی کنید.

شاید با خودتان بگویید که خب چه اهمیتی دارد که در بیو چه چیزی بنویسیم، وقتی مخاطبان می‌توانند به پست‌ها و استوری‌هایمان نگاهی بیاندازند و متوجه همه‌چیز بشوند؟ همان‌طور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، بیو اولین چیزی است که مخاطبان با آن برخورد می‌کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که پیج شما را دوست دارند یا نه. پس خیلی مهم است که بتوانید به کمک بیو احساس خوبی در افراد ایجاد کنید و مستقیماً به آنها بگویید که در پیجتان چه خبر است.

به‌طور کلی بیو:

  • شما یا کسب‌وکارتان را معرفی می‌کند.
  • علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌هایتان را به مخاطبان نشان می‌دهد.
  • می‌گوید که شما چه کسی هستید و چه هدفی دارید.
  • به مخاطبان می‌فهماند که اوضاع در پیجتان از چه قرار است.

حالا که از اهمیت بیو باخبر شده‌اید، لازم است یاد بگیرید که دقیقا از کجا باید برای نوشتن بیو اقدام کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش رفتار مصرف کننده در شبکه های اجتماعی — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

آموزش قدم به قدم نوشتن بیو اینستاگرام

برای اینکه بتوانید خیلی مختصر و مفید خودتان یا کسب‌وکارتان را معرفی کنید، باید بتوانید یک بیو جذاب و تاثیرگذار بنویسید. بیو پیجتان به شما کمک می‌کند که بیشتر دیده شوید و مخاطبان بیشتری جذب کنید. قبل از هر چیزی لازم است بدانید که دقیقا از کجا باید بیو را بنویسید. اگر نمی‌دانید که چطور متنی که برای بیو انتخاب کرده‌اید را به پیجتان اضافه کنید، اصلاً نگران نباشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که چطور این کار را انجام بدهید.

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید.
  2. در نوار پایین صفحه، بر روی تب پروفایل کلیک کنید.
  3. حالا در بالای صفحه، آیکون Edit profile را لمس کنید.
    متن برای بیو اینستا
    بر روی قسمتی که خط قرمز کشیدیم بزنید.
  4. صفحه جدیدی بالا می‌آید که اطلاعات پروفایل‌تان در آن نوشته شده است که باید در آن کادر مربوط به بیو را پیدا و متن موردنظرتان را در آنجا تایپ کنید.
    متن انگلیسی برای بایو
    قسمتی که باید متن بایو را در آن بنویسید با خط قرمز دور آن کشیده‌ایم.

به عکس‌های بالا دقت کنید تا بهتر متوجه مراحلی که در بالا به آن اشاره کردیم بشوید.

همان‌طور که می‌بینید، پروفایل اینستاگرام از چند بخش مختلف تشکیل شده است. شما در پروفایل اینستاگرام چه چیزهایی می‌بینید؟ شما در این بخش اطلاعاتی را وارد می‌کند که هویت شما را در این پلتفرم نشان می‌دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • Name and username

نام پیج و نام کاربری شما نشان می‌دهد که شما چه کسی هستید. نام و نام کاربری شما می‌تواند اسم واقعی خودتان یا اسم برندتان باشد. خالی از لطف نیست که بدانید مخاطبان‌تان برای اینکه بتوانند پیج شما را پیدا کنند، نام صفحه‌تان را در بخش سرچ اینستاگرام تایپ می‌کنند. پس در انتخاب اسم مناسب و مرتبط دقت کنید و آن را طوری انتخاب کنید که به‌راحتی در ذهن مخاطبان نقش ببندد.

  • Profile photo

عکس پروفایل یکی دیگر از مواردی است که بر روی مخاطبان تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر پیج‌تان کاری است، عکسی که برای پروفایل خود انتخاب می‌کنید، باید مرتبط با کسب‌وکار یا برندتان باشد. به‌هرحال لازم است بدانید که پروفایل اینستاگرام در پیج‌های کاری، باید خلاقانه، مناسب، مرتبط با هدف و محتوای پیج باشد تا توجه مخاطبان را جلب کند. در ضمن به‌هیچ‌وجه عکس پروفایل‌تان نسخه کپی شده از پیج‌های همکارتان نباشد؛ زیرا این کار هم در نظر مخاطبان و هم در نظر پیج‌های همکار نامناسب است.

  • Bio

این بخش در واقع متنی است که شما درباره خودتان، اهدافتان، کسب‌وکار و برندی که دارید می‌نویسید تا مخاطبان با یک نگاه در جریان قرار بگیرند که در پیج شما چه می‌گذرد.

  • Website

این بخش مربوط به کسانی است که از طریق اینستاگرام کاری راه انداخته‌اند و محصولات خاصی می‌فروشند. این دسته از افراد برای راحت‌تر شدن کار خودشان و جذب مشتریان بیشتر، وب‌سایتی طراحی می‌کنند تا تمام محصولات را با  قیمتی که دارند در آن قرار بدهند. سپس با نوشتن لینک وب‌سایت در بخش پروفایل اینستاگرام، کاری می‌کنند که مشتریان فقط با یک کلیک به سایت منتقل شوند و بدون دردسر خرید کنند.

  • egory

یکی دیگر از اطلاعاتی که در بخش پروفایل اینستاگرام می‌توانید وارد کنید، این است که کار شما دقیقاً در کدام دسته قرار می‌گیرد؟ شما در بخش category انتخاب می‌کنید که دقیقا کارتان چیست. مثلاً بلاگر هستید، یا یک چهره شناخته شده و معروف، یا نویسنده و یا هر چیز دیگر.

  • Call to action

Call to action، در واقع چیزی است که مخاطب را تشویق می‌کند، در لحظه تصمیم بگیرد و از شما چیزی بخرد، از خدماتتان استفاده کند و…

  • Contact info

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند به موفقیت کسب‌وکارتان کمک کند، راه‌های ارتباطی مشتریان با شما است. اینکه اطلاعات تماس و ایمیل خودتان را در بخش پروفایل وارد کنید، به مخاطبانتان اجازه می‌دهد تا در صورت وجود هر نوع مشکل به‌راحتی از طریق ایمیل یا شماره تماس با شما ارتباط برقرار کنند. با این کار باعث می‌شوید که مخاطبانتان به شما اعتماد کنند و مطمئن باشند که اگر مشکلی پیش بیاید، می‌توانند روی کمکتان حساب کنند.

از بین موارد بالا یکی از چیزهایی که در این بخش اهمیت زیادی دارد، بیو پیج است که باید یاد بگیریم چطور از این قابلیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. برای اینکه بتوانید بهترین تاثیر را بر مخاطبان بگذارید، لازم است یاد بگیرید که چگونه یک بیو حرفه‌ای بنویسید. در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا بهترین و جذاب‌ترین بیو اینستاگرام را داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزش کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • ویدئو رایگان آموزشی هر آنچه که باید در مورد موفقیت بازاریابی در اینستاگرام بدانیم — برای مشاهده این ویدئو رایگان آموزشی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش تولید محتوای گرافیکی با پاورپوینت — برای مشاهده این ویدئو رایگان آموزشی کلیک کنید(+)

ویژگی‌های یک بیو حرفه‌ای چست؟

اگر می‌خواهید بیو پیج‌تان بدرخشد و مخاطبان زیادی را سمت صفحه‌تان جذب کند، احتیاج دارید تا یکسری نکات ریز ولی بسیار مهم را یاد بگیرید. یک بیو خوب آن‌قدر تاثیرگذار است که حتی نمی‌توانید فکرش را بکنید. یک بیو خوب و حرفه‌ای باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

هدف شما از ساختن پیج را به مخاطبان نشان دهد

وقتی در اینستاگرام پیجی می‌سازید، از خودتان بپرسید که چه هدفی دارید. اگر می‌خواهید کسب‌وکاری راه بیاندازید، باید بدانید هدف‌تان از آن کسب‌وکار چیست. اینکه می‌خواهید با این کار به چه کسانی خدمت کنید؟ می‌خواهید چه چیزی را به چه کسی بفروشید؟ اگر می‌خواهید محصولات آرایشی و بهداشتی برندتان را به فروش برسانید، هدفتان فقط پول درآوردن است یا مراقبت از شادابی و زیبایی پوست مخاطبان‌تان برایتان اهمیت دارد؟ اینکه چه هدفی دارید، می‌تواند به شما در نوشتن بیو اینستاگرام کمک کند.

هویت برندتان شما را به‌درستی منتقل کند

بیو پیج شما، هویت برندتان را نشان می‌دهد. پس بهتر است که از این 150 حرف، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید تا نشان دهید چه نوع شخصیتی، برند شما را مدیریت می‌کند. در نوشتن بیو، از لحنی استفاده کنید که مخاطبان به آن جذب شوند و احساس مثبت دریافت کنند. می‌توانید لحن صمیمی و دوستانه داشته باشید، شوخ‌طبع بودن خود را نشان دهید، جدی و متعهد باشید و یا هر چیز دیگری که هویت برندتان را به مخاطبان نشان دهد. برای اینکه بهتر متوجه شوید، به لحن بیو در تصویر زیر دقت کنید.

تجربیات و دستاوردهایتان را به مخاطب نشان بدهد

اینکه در بیو اینستاگرام خود، درباره میزان تجربه و همچنین، موفقیت‌ها و دستاوردهایتان بنویسید، به مخاطبان نشان می‌دهد که کار خود را خیلی خوب بلد هستید. در نتیجه، احتمال اینکه به شما و توانایی‌هایتان اعتماد کنند، خیلی بیشتر می‌شود.

سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌هایتان را به مخاطب نشان دهد

می‌توانید در بیو اینستاگرام‌تان، درباره علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های خود بنویسید. با این کار می‌توانید در مخاطبان‌تان حس مثبتی ایجاد کنید؛ زیرا نشان می‌دهید که یک انسان واقعی، کسب‌وکار و برندتان را اداره می‌کند، نه یک ربات! از این ترفند استفاده کنید تا یک رابطه دوستانه و صمیمی با مخاطب برقرار و اعتماد آنها را جلب کنید.

از لینک و هشتگ مرتبط با کسب‌وکارتان استفاده کنید

اینستاگرام، به شما اجازه می‌دهد تا از لینک‌ها و هشتگ‌ها در بیو پیج خود استفاده کنید. حالا که چنین امکانی وجود دارد، چرا که نه؟ استفاده از لینک در بیو، به شما اجازه می‌دهد تا مخاطبان خود را با یک کلیک، به وب‌سایتی که در آن تمام محصولات را دسته‌بندی کرده‌اید، منتقل کنید تا کار را هم برای آنها و هم برای خودتان راحت‌تر کنید.

اهمیت هشتگ‌ها هم که دیگر لازم به ذکر نیست. هشتگ‌ها، مانند شعار هستند که می‌توانید آن‌ها را به بیو پیج‌تان اضافه کنید. از این راه حتی می‌توانید مخاطبان را تشویق کنید تا در زیر پست‌هایی که به برند شما مرتبط است، از هشتگ مخصوص شما استفاده کنند. همچنین می‌توانید از آنها بخواهید که در هنگام استفاده از محصولاتتان، عکس و فیلم بگیرند و آنها را پست و استوری کنند تا برند شما بیشتر دیده شود.

ایمیل خود را در اختیار مخاطبان قرار بدهید

یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند تا شما اعتماد مخاطبان را جلب کنید، راه‌های ارتباطی است. می‌توانید در بیو اینستاگرام‌تان، ایمیل و حتی شماره تماس خود را بنویسید تا مخاطبان مطمئن باشند که اگر مشکلی پیش بیاید، کسی پاسخگو هست. اینکه ایمیل یا شماره تلفن به بیو اضافه کنید، باعث اعتماد مخاطبان می‌شود و مسئولیت‌پذیری شما را نشان می‌دهد.

خوانا باشد

همان‌طور که گفتیم بیو پیج شما باید به مخاطبان نشان بدهد که کسب‌وکارتان چیست، چه هدفی دارد، چه خدماتی ارائه می‌دهد و همه این‌ها باید به‌راحتی قابل خواندن و درک کردن باشد. استفاده از فونت‌های عجیب‌وغریب، استفاده بیش از حد از اموجی‌ها و این قبیل چیزها، کار را برای مخاطبان سخت می‌کند. بیو باید با یک نگاه خوانده شود و برای مخاطبان چالش‌برانگیز نباشد.

حتی برای اینکه مخاطبان خیلی راحت‌تر بتوانند بیو پیج‌تان را بخوانند، می‌توانید متن موردنظرتان را به‌صورت لیست و زیر هم بنویسید.

در آن از call to action استفاده کنید

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توانید در نوشتن بیو از آن استفاده کنید، دعوت مخاطبان به یک کار خاص است. مثلاً اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان پیج‌تان به وب‌سایت‌تان سر بزنند، یا می‌خواهید مخاطبان‌تان در کانال تلگرام‌تان عضو شوند، یا می‌خواهید تخفیف‌هایی که گذاشته‌اید را ببینند، باید از این ترفند استفاده کنید. برای این کار بدون توضیح اضافه بگویید که از مخاطب چه انتظاری دارید و سپس آنها را به سمت انجام آن کار راهنمایی کنید. برای مثال به عکس زیر توجه کنید.

متن انگلیسی برای Bio اینستاگرام

حالا که می‌دانید چطور باید یک بیو حرفه‌ای بنویسید می‌توانید مثال‌های زیر را به‌عنوان نمونه متن برای بایو اینستاگرام در نظر بگیرید.

  1. بیو انگیزشی
  • Creating my own sunshine
  • Your life does not get better by chance. It gets better by a change
  • You is kind, you is smart, you is important
  • We have tomorrows for reason
  • She turned her can’t into can and her dreams into plans
  1. بیو خنده دار
  • Sometimes I just want to give it all up and become a handsome billionaire
  • Gifted napper, talker, and ice cream eater
  • Words cannot express my passion and love for Fridays
  • I might look like I’m doing nothing, but in my head, I’m quite busy
  • My hobbies are breakfast, lunch, and dinner topped with a chocolate dessert
  1. بیو جالب
  • Being myself – Everyone else is taken
  • Do you know what I like about people? Their dogs
  • No this isn’t a dream, this is my reality
  • If I cannot do great things, I can do small things in a great way
  • The bad news is time flies. The good news is you’re the pilot
  1. بیو مناسب برای پیج‌های کاری
  • Check out our best sellers below
  • Official home of (brand name) on Instagram
  • Click the link below to shop our Instagram
  • Free international shipping
  • Contact us: (email address)
  1. نقل قول
  • In a world of darkness look up at the stars
  • All I do is win, win, win. No matter what
  • Creativity solves everything
  • Wanting to be someone else is a waste of who you are
  • Simplicity is the key to happiness

کلام آخر

یکی از نقاط قوت یک پیچ، بیو آن است. انتخاب متن برای بیو اینستاگرام باید هوشمندانه و حرفه‌ای باشد تا مخاطبان را تشویق به فالو کردن پیج شما بکند. اگر نمی‌دانید که یک بیو بی‌نقص را چگونه باشد نوشت، اصلا نگران نباشید. در مقاله بالا، از سیر تا پیاز چیزهایی که برای نوشتن بیو لازم است را به شما آموزش داده‌ایم. آنها را به‌دقت بخوانید تا از این قابلیت، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و خودتان، کسب‌وکارتان، اهدافتان و هر چیز دیگری را که می‌خواهید مخاطبان درباره پیج شما بدانند را به آنها بگویید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.