این روزها شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ما تبدیل شده‌اند و این یک واقعیت غیرقابل انکار است. اینستاگرام هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌هایی که وجود دارد، هر روز بیشتر از قبل مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. وقتی اینستاگرام کار خود را شروع کرد همه به آن به چشم برنامه‌ای که صرفاً برای اشتراک گذاشتن عکس و فیلم است، نگاه می‌کردند. اما خیلی طول نکشید که این اپلیکیشن جای پای خود را محکم کرد و کم‌کم تبدیل به یکی از پلتفرم‌های تجاری جهان شد.

چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی در اینستاگرام، درآمدهای میلیونی به‌دست بیاید و معامله‌های مهمی جوش بخورد؟ حالا دیگر اینستاگرام تبدیل به مخزن اسراری شده که درون خود، اطلاعات بانکی بسیاری از تاجران را جا داده است و خب، همان‌طور که همیشه سارقانی پیدا می‌شدند که به بانک‌ها دستبرد بزنند و دزدی کنند، این روزها هم که همه‌چیز مجازی شده، سرقت مدرنی مد شده است که به آن هک کردن می‌گویند. این یعنی دیگر دزدها با اسلحه بالای سرتان نمی‌آیند! بلکه یک لپ‌تاپ برمی‌دارند، اکانت اینستاگرام‌تان را هک می‌کنند و در نهایت اطلاعات بانکی شما را گیر آورده و جیب‌تان را خالی می‌کنند.

البته همیشه هم انگیزه مالی در میان نیست. خیلی از هکرها، قصد آزار و اذیت یا دزدیدن اطلاعات خصوصی شما را دارند. به‌هرحال بهتر است برویم سراغ اصل مطلب! اگر شک کرده‌اید که اکانت اینستاگرامتان هک شده است، یا اگر نگران هک شدن اکانتتان هستید و نمی‌دانید باید چطور از خود در برابر هکرها دفاع کنید، بهتر است که تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا را با دقت بخوانید. در این مطلب می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه بفهمیم در اینستاگرام هک شده ایم و چند نفر در اکانت اینستاگرام ما هستند؟

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

وقتی که هک می‌شویم چه اتفاقی می‌افتد؟

هک کردن در حقیقت یک اصطلاح تخصصی در حوزه علوم مربوط به کامپیوتر است.  این عمل به این معنا است که شخصی بدون رضایت صاحب اکانت و به‌صورت غیرمجاز، به آن حساب دسترسی پیدا کند.

همان‌طور که گفتیم، اینستاگرام برای خیلی‌ها تبدیل به منبع درآمد شده است و این قضیه تا حد زیادی می‌تواند ریسک هک شدن را بالا ببرد. جالب است بدانید که هک شدن در اینستاگرام، فقط مختص به کاربران نیست! بلکه حتی ممکن است که خود اپلیکیشن اینستاگرام هم هک شود. چنین اتفاقی یک‌بار در سال 2019 پیش آمد و باعث شد که اطلاعات 49 میلیون کاربر فاش شود. البته احتمالا تحمل این شرایط برای سلبریتی‌ها، بلاگرها، اینفلوئنسرها و به‌طورکلی افراد مشهور، سخت‌تر بود؛ چون بعد از این اتفاق، که به آن لقب هک عمومی داده‌اند، اطلاعات شخصی این افراد، مانند شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل آنها به بیرون درز پیدا کرد.

وقتی‌که هک می‌شویم، دو اتفاق می‌افتد:

  1. نوع اول به این صورت است که هکر کنترل اکانت را به دست می‌گیرد و ما را از پیج خودمان بیرون می‌کند؛ طوری که دیگر نمی‌توانیم وارد آن شویم.
  2. اما در مدل دوم، هکر به‌صورت مخفیانه در پیج ما فعالیت می‌کند و حواسش هست که ما به حضور او مشکوک نشویم.

ما در این مقاله به نوع اول کاری نداریم و قرار است بر روی مدل دوم تمرکز کنیم. حالا به نظر شما باید چطور تشخیص داد که کسی اکانت ما را هک کرده و در آن مخفیانه فعالیت می‌کند؟

نشانه‌های مهمی که نباید از کنارشان با بی‌تفاوتی رد شوید

اگر الان اینجا هستید و دارید این مقاله را می‌خوانید، پس تا حدودی به شک افتاده‌اید که شاید کسی پیجتان را هک کرده است. پس همین‌الان 50 درصد راه را آمده‌اید! آیا متوجه نشانه‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، شده‌اید؟

اگر یکی از فالوورهایتان به شما خبر داد که در پیجتان اتفاقات مشکوکی میفتد آن را جدی بگیرید!

گاهی اوقات شاید خودمان متوجه نشویم ولی تغییرات جزئی‌ای که هکرها در پیجمان به وجود می‌آورند، ممکن است به چشم فالوورهایی که ریزبین هستند بیاید. شاید خودتان دقت نکنید اما کسانی که خیلی خوب شما را می‌شناسند، متوجه کوچک‌ترین تغییرات در پیج می‌شوند. اگر چنین افرادی چیزی به شما گوشزد کردند، آن را جدی بگیرید.

اگر در تب Home اینستاگرام، پست‌ها و استوری‌های پیج‌هایی برایتان بالا می‌آید که آن‌ها را فالو نمی‌کنید از آن سرسری نگذرید!

برایتان پیش آمده که متوجه شوید پیجی را فالو کرده‌اید که حتی روحتان از آن خبر ندارد؟ یعنی وارد اینستاگرام می‌شوید و می‌بینید که تعداد فالویینگ‌هایتان زیاد شده و کسانی را فالو کرده‌اید که یادتان نمی‌آید. نگران نباشید! شما آلزایمر نگرفته‌اید، فقط به احتمال زیاد هک شده‌اید.

اگر اینستاگرام مرتباً از شما می‌خواهد تا رمز عبورتان را تایید کنید، حتماً یک جای کار می‌لنگد!

همان‌طور که در جریانید، وقتی در اینستاگرام پیج می‌سازید باید آدرس ایمیل خود را در آن وارد کنید. وارد کردن ایمیل خیلی به دردتان می‌خورد! چون هر وقت کسی بخواهد بدون اجازه وارد پیج‌تان شود، اینستاگرام به شما از طریق همان ایمیل خبر می‌دهد. پس اگر از اینستاگرام ایمیل‌های مشکوک که مربوط به Log in کردن در اکانت‌تان است دریافت کردید، می‌تواند نشانه هک شدنتان باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی چگونه از هک شدن در اینستاگرام جلوگیری کنیم؟ — برای مشاهده این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی چرا نباید از ربات‌های اینستاگرامی استفاده کنیم؟ — برای مشاهده این مطلب کلیک کنید(+)

امکان دارد که گوشی شما را هک کرده باشند

همیشه هم این‌طوری نیست که هکرها مستقیماً اکانت اینستاگرامتان را هک کنند. گاهی آن‌ها گوشی شما را هک می‌کنند و سپس به‌راحتی وارد تمام اکانت‌هایتان می‌شوند. حالا چطور متوجه شویم که تلفن همراهمان هک شده است؟

نشانه‌هایی که به شما هشدار می‌دهند تلفن همراهتان هک شده است

هکرها می‌توانند از راه‌های مختلفی به‌صورت غیرمجاز به گوشی شما دسترسی پیدا کرده و آن را هک کنند. در ادامه نشانه‌هایی که زنگ خطر هک شدن گوشی را به صدا در می‌آورد را با هم مرور می‌کنیم.

شارژ گوشی موبایلتان زودبه‌زود تمام می‌شود!

اینکه به مرور زمان باتری تلفن همراهتان خراب شود و زودبه‌زود شارژ خالی کند، طبیعی است. اما اگر موبایلتان نو است و آن را تازه خریده‌اید، ولی به طرز عجیبی شارژ خالی می‌کند، احتمالاً آن گوشی هک شده است.

اپلیکیشن‌های مشکوکی را در موبایل خود پیدا می‌کنید که شما آنها را نصب نکرده‌اید!

خیلی خوب است که هر از چند گاهی اپلیکیشن‌هایی که در گوشی خود دارید را چک کنید. چون گاهی اوقات بعضی از هکرها بعد از هک کردن موبایلتان، برنامه‌هایی را بر روی آن نصب می‌کنند که شما از آنها بی‌خبرید. پس اگر در گوشی خود برنامه‌ای پیدا کرده‌اید که یادتان نمی‌آید خودتان آن را نصب کرده باشید، احتمالاً هک شده‌اید.

بدون اینکه بخواهید سر از سایت‌های عجیب‌وغریب درمی‌آورید!

تا حالا برایتان پیش آمده که وقتی وارد مرورگرتان می‌شوید، سایت‌هایی برایتان بالا می‌آیند که قبلاً به‌هیچ‌وجه آنها را ندیده‌اید و جستجویشان نکرده‌اید؟ اگر کسی قصد هک کردن گوشی شما را داشته باشد، چنین اتفاقی خیلی تکرار می‌شود و اصولاً به سایت‌هایی منتقل می‌شوید که در آن لینک‌هایی وجود دارد. هیچ‌وقت روی آن لینک‌ها کلیک نکنید! چون آنها برای هک کردن اطلاعات و گوشی شما طراحی شده‌اند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش ویدئویی بازاریابی دیجیتال یا همان Digital marketing — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی راه اندازی کسب و کار نوپا (Startups) — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

هکرها از چه راه‌هایی برای هک کردن ما استفاده می‌کنند؟

خب اگر یکی دو مورد از نشانه‌های بالا را تجربه کرده‌اید، به نظرتان هکرها چطور این کارها را انجام می‌دهند؟

ایستگاه شارژ تقلبی

خیلی از مکان‌های عمومی، مثل کتابخانه، پارک، فرودگاه و… ایستگاه شارژ تلفن همراه دارند که استفاده از آن‌ها برای عموم آزاد است. هکرها برای به‌دست آوردن اطلاعات شخصی شما دست به هر کاری می‌زنند؛ حتی ساختن ایستگاه شارژ جعلی! پس بهتر است تلفن همراه خود را فقط در جاهایی که به آن مطمئن هستید شارژ کنید.

ساختن اپلیکیشن‌های جاسوسی

بعضی از هکرها خیلی حرفه‌ای هستند! آنها می‌توانند اپلیکیشن‌های خاصی طراحی و آنها را طوری کد نویسی کنند که بعد از نصب شدن بر روی گوشی، تمام اطلاعات لازم برای هک شدنتان را در اختیار هکرها قرار بدهند. پس قبل از نصب هر برنامه‌ای مطمئن شوید که آن برنامه تقلبی نیست.

حمله فیشینگ

مثل اینکه فرقی نمی‌کند چند بار به ما هشدار بدهند که بر روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنیم! چون بالاخره خیلی‌ها یک گوششان در است و دیگری دروازه و در دام فیشینگ می‌افتند. خیلی وقت‌ها هکرها SMS یا ایمیلی برایمان می‌فرستند که حاوی لینک است و وقتی شما آن لینک را لمس می‌کنید، به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که در آن شما را گول می‌زنند و اطلاعات شخصیتان را برای هک کردن از شما می‌گیرند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی هکرها چگونه اطلاعات شما را به سرقت می‌برند؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی 5 راه ساده مقابله با سرقت اطلاعات — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

حالا که به اوضاع مشکوک شده‌ایم چطور می‌توانیم مطمئن شویم که ما را هک کرده‌اند؟

اگر متوجه یک یا دو مورد از نشانه‌های بالا شدید، بهتر است کاری کنید تا خیالتان از بابت این قضیه راحت شود. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید هک شده‌اید یا نه! در ادامه تعدادی از این تکنیک‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

فعالیت‌های مربوط به log in اینستاگرام را زیر نظر داشته باشید!

سریع‌ترین راهی که شما را به جواب می‌رساند، چک کردن وضعیت Log in است. برای این کار مراحل زیر را انجام بدهید:

  1. وارد بخش Setting اینستاگرامتان شوید و سپس گزینه Security را انتخاب کنید.
  2. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن گزینه Log in Activity را انتخاب کنید.
  3. در آخر مانند تصویر زیر تمام دفعاتی که وارد حسابتان شده‌اید، نمایش داده می‌شود.
    هک شدن در اینستاگرام
    نشست های فعال در اینستاگرام

اگر در بین موارد موجود مورد مشکوکی دیدید که از یک دستگاه و مکان دیگر که متعلق به شما نیست وارد حسابتان شده، یعنی یک نفر اکانت اینستاگرامتان را هک کرده است. در این مواقع مانند عکس زیر، ابتدا بر روی آیکون سه نقطه و سپس بر روی Log out کلیک کنید.

نشست فعال
بر روی گزینه Log out بزنید.

البته اگر از فیلترشکن استفاده می‌کنید، ممکن است به خاطر تغییر IP از کشورهای مختلف سابقه Log in داشته باشید. برای اینکه مطمئن شوید این اطلاعات مربوط به یک هکر است، یا فقط به خاطر استفاده از VPN و به اشتباه نوشته شده، بهتر است IPهایی که با آن وارد اینستاگرام شده‌اید را با آدرس‌های موجود در صفحه، مطابقت بدهید.

به هیچ‌وجه از وارد کردن شماره تلفن و ایمیل خود در بخش تنظیمات اینستاگرام غافل نشوید!

وقتی برای اولین بار وارد اینستاگرام می‌شوید و در آن اکانت می‌سازید، باید حتما آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. این کار به اینستاگرام کمک می‌کند تا بتواند امنیت پیج‌تان را تامین کند. اما چگونه؟ اینستاگرام با در دست داشتن شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل‌تان شما را از فعالیت‌های مشکوکی که در پیجتان رخ می‌دهد باخبر می‌کند.

برای همین وقتی که کسی پیجتان را هک می‌کند، قبل از هر چیزی آدرس ایمیل و شماره تلفن همراهی که قبلا وارد کرده‌اید را پاک می‌کند و آنها را تغییر می‌دهد تا اینستاگرام نتواند شما را از اتفاقی که در پیجتان می‌افتد مطلع کند. پس اگر حس کردید که پیجتان هک شده ولی اینستاگرام برایتان هیچ ایمیلی نفرستاده است، حتما مراحل زیر را انجام دهید و آدرس ایمیل و شماره تلفن همراهی که در اطلاعات خود نوشته‌اید را چک کنید. اگر این دو مورد تغییر کرده باشند، یعنی قطعاً کسی در پیجتان حضور دارد.

  1. وارد بخش Setting اینستاگرامتان شوید و سپس گزینه account را انتخاب کنید.
  2. مانند تصویر زیر گزینه Personal information را انتخاب کنید.
    هک شدن اینستاگرام
    بر روی گزینه Personal Information بزنید.
  3. در آخر همان‌طور که در عکس می‌بینید، اطلاعات خود را چک کنید تا درست باشد.
هک شدن در اینستاگرام
ایمیل و شماره تماس‌تان را چک کنید.

شش دنگ حواستان به ایمیل‌هایی که از اینستاگرام دریافت می‌کنید باشد!

حالا که آدرس ایمیل خود را در بخش تنظیمات اینستاگرام وارد کرده‌اید، گرفتن مچ هکرها کمی برایتان راحت‌تر می‌شود. چون اینستاگرام هر حرکت مشکوکی که در اکانتتان اتفاق بیفتد را از طریق ایمیل به شما گزارش می‌دهد. مخصوصاً اگر کسی سعی کند از یک دستگاه جدید، غیر از تلفن همراه خودتان، وارد حساب ایستاگرامتان شود اینستاگرام سریعاً برایتان ایمیلی می‌فرستد و در آن به شما درباره Log inهای مشکوک هشدار می‌دهد. اگر چنین ایمیلی از اینستاگرام دریافت کرده‌اید، شک نکنید که کسی پیجتان را هک کرده است.

به پست‌ها و استوری‌هایی که در صفحه شما گذاشته می‌شود دقت کنید!

اگر صفحه اینستاگرامتان را باز کردید و متوجه پست‌های عجیبی شدید که مطمئن هستید خودتان آنها را در پیجتان قرار نداده‌اید، یا استوری‌هایی که خودتان آن‌ها را نگذاشته‌اید، دیگر جای هیچ شک و شبه‌ای باقی نمی‌ماند که پیجتان هک شده است.

به دایرکت‌های اینستاگرامتان نگاهی بیندازید و آنها را حتما چک کنید!

خیلی از هکرها فقط می‌خواهند اطلاعات خصوصی شما را بدزدند و بعدها از آنها به ضررتان سوءاستفاده کنند. در نتیجه به سراغ دایرکتتان می‌روند و مواقعی که حواستان نیست، حتی شروع به چت کردن با دوستان و آشنایانتان می‌کنند. در آخر برای اینکه ردی از خودشان به جا نگذارند، ممکن است پیام‌ها یا کلاً دایرکت‌هایتان را پاک کنند.

اگر متوجه کوچک‌ترین تغییری در بخش دایرکت‌های خود شدید، مطمئن باشید که کسی در پیجتان موش میدواند!

به کامنت‌هایی که توسط اکانت شما در زیر پست دیگران گذاشته می‌شود توجه کافی داشته باشید!

مطمئن باشید هکری که یواشکی در پیجتان جا خوش کرده است، بالاخره یک جا دستش رو می‌شود. مثلاً ممکن است که یک لحظه حواسش پرت شود و با اکانت شما در زیر پست دیگران کامنت بگذارد. بعد شما که از همه‌جا بی‌خبرید و مشغول خوردن قهوه‌تان هستید، نوتیفیکیشن‌های عجیب‌وغریب دریافت می‌کنید و می‌بینید که دیگران دارند به کامنتی که شما نگذاشته‌اید جواب می‌دهند. همین اتفاق نشانه وجود هکر در پیج شما است و نباید از کنار آن به سادگی رد شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش ویدئویی شناخت انواع هک و روش‌های مقابله با آن — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

حالا که هک شده‌ایم چگونه اکانت خود را از دست هکرها نجات بدهیم؟

حالا اگر اتفاقی که نباید بیفتد افتاد و پیج ما هک شد، باید چطور آن را برگردانیم؟ هیچ امیدی هست؟ در ادامه روش‌های برگرداندن اکانت هک شده را آموزش می‌دهیم که اگر چنین شرایطی برایتان پیش آمد، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

به ایمیل خود سر بزنید و هر چیز مشکوکی را بررسی کنید!

اولین کاری که باید بکنید، چک کردن ایمیل‌هایتان است. هر چیز مشکوکی که دیدید می‌تواند نشانه بدی باشد!

  • به ایمیل‌هایی که در پوشه ارسالی‌ها قرار دارند سر بزنید. ایمیلی هست که شما آن را ارسال نکرده باشید ولی در این پوشه وجود داشته باشد؟
  • به پوشه ایمیل‌های حذف شده بروید. ایمیلی هست که شما آن را حذف نکرده باشید ولی در این پوشه قرار داشته باشد؟
  • آیا ایمیلی وجود دارد که مربوط به قوانین اینستاگرام و بازنشانی رمز عبور باشد؟

اگر به چنین مواردی برخوردید، یعنی هکری که پیج اینستاگرامتان را هک کرده است، به ایمیل شما هم دسترسی دارد. پس اولین کاری که باید انجام بدهید، تغییر رمز و بیرون انداختن هکر از آنجا است.

سپس دنبال ایمیلی بگردید که از اینستاگرام به آدرس Security@mail.instagram.com دریافت کرده باشید. امکان دارد بتوانید با انتخاب گزینه revert this change، تغییراتی که انجام شده را به حالت اول برگردانید.

خیلی سریع از اینستاگرام لینک ورود بخواهید!

قدم بعدی عوض کردن درخواست لینک ورود از اینستاگرام‌تان است. برای این کار اول باید از اکانت خود Log out کنید. سپس وارد صفحه Log in شوید و گزینه Forgot password برای گوشی‌های iOS و گزینه Get help login را بزنید.

سپس اگر گوشی iOS داشته باشید، اینستاگرام به شما پیام Trouble logging in می‌فرستد و اگر اندروید داشته باشید، پیام Login help برایتان ارسال می‌شود. حالا اگر از گوشی iOS استفاده می‌کنید، باید بر روی گزینه Send log in link، و اگر گوشی اندروید دارید، بر روی گزینه Next کلیک کنید.

در آخر باید آدرس ایمیلی که در دسترس دارید و به آن مطمئن هستید را وارد کنید تا اینستاگرام، ایمیلی که حاوی لینک است را برایتان ارسال کند و مراحل بعدی که باید انجام بدهید را برایتان توضیح بدهد.

به اینستاگرام گزارش بدهید که هک شده‌اید و درخواست پشتیبانی کنید!

اگر با استفاده از روش‌های بالا نتوانستید نتیجه بگیرید، باید از این روش که آخرین راه‌حل هست استفاده کنید.

  1. گزینه Help us recover your account را انتخاب کنیم.
  2. این دفعه بجای درخواست کد امنیتی، گزینه I cannot access this email or phone number را لمس کنید.
  3. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن فرم لازم را پر و اطلاعات خود را وارد کنید.
  4. سپس بر روی گزینه My account was hacked کلیک و در آخر گزینه Request support را انتخاب کنید.

بعد از پر کردن این فرم احتمالاً از اینستاگرام ایمیلی دریافت می‌کنید و از شما خواسته می‌شود که هویت خودتان را ثابت کنید. احتمال دارد که گزینه زیر را برای اثبات هویت، پیش روی شما بگذارند:

  • از صورت خودتان در حالی که یک کاغذ سفید که بر روی آن کدی که اینستاگرام برایتان ایمیل کرده است در دست دارید، عکس بگیرید و ارسال کنید.

لازم است بدانید که متاسفانه هیچ‌کدام از روش‌های بالا تضمین شده نیست و ممکن است که اصلاً جواب ندهد.

چطور می‌توانیم از هک شدن اکانت اینستاگرام خود جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که متوجه شده‌اید، برگرداندن پیج هک شده در اینستاگرام، خیلی زمان‌بر و تقریباً غیرممکن است. از قدیم گفته‌اند، پیشگیری بهتر از درمان است! قدیمی‌ها حتماً چیزی می‌دانستند که این حرف را زدند. بهتر نیست به‌جای اینکه هک شویم و بعد کاسه چه کنم چه کنم دست بگیریم، روش‌هایی که برای محافظت از اکانت‌مان لازم است را یاد بگیریم؟

برای اکانت اینستاگرام خود رمزهای سخت انتخاب کنید تا هکرها نتوانند آن را هک کنند

در انتخاب رمز اینستاگرام خود سخت‌گیر باشید. مثلاً نام حیوان خانگی موردعلاقه‌تان به همراه علامت ! و چند عدد، می‌تواند رمز خوبی باشد. هرچه طولانی‌تر و عجیب غریب‌تر، بهتر!

اهمیت تایید هویت دو عاملی را دست‌کم نگیرید!

فعال کردن تایید هویت دو عاملی، بین پیجتان و هکر، یک دیوار قطور می‌کشد و باعث می‌شود که دست هکر به شما نرسد. برای فعال کردن چنین قابلیتی، مراحل زیر را به‌دقت انجام بدهید:

  1. وارد اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. لیستی به شما نشان داده می‌شود که باید از بین گزینه‌های موجود در آن گزینه Setting را انتخاب کنید.
  3. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن مانند تصویر زیر Security و سپس گزینه Two-Factor Authentication را انتخاب کنید.
    امنیت پیج اینستاگرام
    طبق تصویر بالا عمل کنید.
  4. سپس مانند تصویر زیر صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود که باید در آن بر روی Get started کلیک کنید.
    تایید هویت دوعاملی
    بر روی کادر آبی بزنید.
  5. حالا با صفحه زیر روبه‌رو می‌شوید که باید یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید. اینستاگرام استفاده از Authentication app را به شما توصیه می‌کند که با کلیک بر روی آن برنامه مخصوصی دانلود و بر روی گوشی‌تان نصب می‌شود که مسئول امنیت اکانت شما خواهد بود. اما اگر دوست داشتید می‌توانید گزینه‌های دیگر را انتخاب کنید. مثلاً ارسال کد به واتساپ یا SMS کردن کد به شماره تلفن همراهتان. البته ارسال کد به واتساپ ممکن است برایتان سخت باشد چون برای ایران کمی مشکل است. در هر صورت شما می‌توانید از گزینه‌های دیگر هم استفاده کنید.
  6. در نهایت بعد از اینکه یکی از گزینه‌ها را فعال کردید، بخش Additional Methods در پایین صفحه اضافه می‌شود که باید بر روی آن کلیک کنید.
  7. با انتخاب Additional methods، می‌بینید که کدهایی تحت عنوان Backup codes در آن قرار گرفته‌اند.
  8. با انتخاب Backup codes، صفحه‌ای برایتان باز می‌شود که در آن چند کد وجود دارد. باید از این کدها اسکرین شات بگیرید و آنها را در جای امنی نگه دارید.

بعد از انجام مراحل بالا صفحه اینستاگرامتان امن‌تر می‌شود؛ چون هر وقت کسی بخواهد وارد اکانت شما شود، علاوه بر رمز عبور، باید یکی از این کدها را هم وارد کند و دسترسی به این کدها کار را برای هکرها سخت می‌کند.

حواستان به اپلیکیشن‌های شخص ثالث باشد!

نمی‌شود گفت که برنامه‌های شخص ثالث کلاً بد هستند و هیچ فایده‌ای ندارند، اما خیلی مهم است که همیشه حواستان به این‌گونه برنامه‌ها باشد تا دست از پا خطا نکنند! وقتی یک برنامه شخص ثالث را بر روی گوشی خود نصب می‌کنید، آن‌ها از شما اجازه می‌گیرند تا به بعضی از اطلاعات و بخش‌های گوشیتان دسترسی داشته باشند. هکرها می‌توانند از همین موضوع سوءاستفاده کرده و به اکانت اینستاگرام‌تان دسترسی و آن را هک کنند.

برای اینکه دسترسی این برنامه‌ها را قطع کنید، مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. در اینستاگرام وارد بخش Setting و سپس Security شوید.
  2. سپس مانند تصویر زیر گزینه Apps and Websites را انتخاب کنید.
    امنیت پیج
    بر روی قسمتی که دور آن خط قرمز کشیدیم بزنید.
  3. صفحه‌ای برایتان باز می‌شود که نشان می‌دهد چه اپلیکیشن‌هایی به اکانت شما دسترسی دارند.

اگر به جای عدد 0، عدد دیگری در قسمت Active نوشته شده باشد، یعنی برنامه یا برنامه‌هایی به اکانت اینستاگرام شما دسترسی دارند که باید دسترسی آنها را قطع کنید.

کلام آخر

اساتید امنیت پیج اینستاگرام هیچ کار خارق‌العاده‌ای انجام نمی‌دهند! اگر شما هم می‌خواهید بدانید که چگونه بفهمید هک شدید یا چند نفر در اکانت اینستاگرام شما حضور دارند، همین مطلب را دوبار بخوانید و به دستورالعمل‌هایش عمل کنید.

همچنین می‌توانید مطلب امنیت اینستاگرام را از آکادمی کاپریلا بخوانید تا از هک شدن اکانت‌تان جلوگیری کنید. اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را برای دوستان‌تان بفرستید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.