سئو 1486 بازدید

گوگل دیسکاور (Google Discover) یک قابلیت در موتور جستجوگر گوگل است تا به مخاطبان کمک کند آنچه که می‌خواهند را بر اساس علایق و ویژگی‌های مورد نیازشان مشاهده کنند. ویژگی‌های Google Discover بر اساس سابقه جستجو در مرورگر و فعالیت‌های افراد در اینترنت تنظیم شده است. گوگل دیسکاور در مرورگر کروم قابل‌ مشاهده است که مدیریت داده و تحلیل اصلی در علایق مخاطب را در بخش گوگل سرچ انجام می‌دهد. این برنامه به‌صورت خودآموز، طبق سابقه جستجوی مخاطب و بیشترین بازدیدهای او، یاد می‌گیرد که مخاطب چه چیزی را دوست دارد تا برای مخاطب، محتواهایی از همان نوع را پیشنهاد کند. در ادامه این مقاله از کاپریلا شما را بیشتر با گوگل دیسکاور (Google Discover) و قابلیت‌های آن آشنا خواهیم ساخت. پس با ما همراه باشید.

سابقه و ساخت برنامه Google Discover توسط گوگل

قبلاً برنامه گوگل دیسکاور با نام Google Feed به کاربران شرکت گوگل ارائه می‌شد. به زبان ساده‌تر، گوگل در ابتدا این برنامه را با توجه‌ به قابلیت feed در شبکه‌های اجتماعی ساخت و با نام Google Feed معرفی کرد، سپس نام آن را به Discover تغییر داد. در ابتدا Google Feed همانند شبکه‌های اجتماعی، نتایج ترند و استوری‌هایی که برای شما باارزش می‌دانست را به‌صورت Card View به نمایش می‌گذاشت؛ با این تفاوت که شما در این قابلیت، محتواهایی مربوط به فیلم‌ها، موسیقی، ورزشی، فروشگاهی و چیزهای دیگر را به‌جای اشخاص دنبال می‌کردید و بر اساس آن برای شما پیشنهاد می‌داد. در سال 2018 پس از استقبال بسیار کاربران از Google Feed، گوگل با سرمایه‌گذاری بر روی این بخش آن را توسعه داد و در نهایت آن را با نام Google Discover با ویژگی‌های بالقوه و زیادی عرضه کرد که این تفاوت‌ها را در بخش زیر می‌توانید مشاهده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تفاوت‌های مهم Google Discover با Google Feed کدام‌اند؟

در سال 2018 زمانی که گوگل اعلام کرد نام تجاری برنامه Google Feed را تغییر خواهد داد، طی گزارشی بیان کرد این کار را با اعمال یک تغییر کلی و اساسی انجام می‌دهد. آن تغییر، کنار گذاشتن شیوهٔ جستجو بر پایه کوئری بود که در نهایت شرکت گوگل Google Discover را با چند به‌روزرسانی مهم روانه بازار ساخت که در ادامه به بررسی این تغییرات خواهیم پرداخت.

  • تغییر نام: گوگل در اعلامیه‌ای با ذکر نام جدید Google Discover اظهار داشت که این نام، هدف گوگل دیسکاور برای ارائه محتوای جذاب و تازه به کاربران را بهتر منعکس می‌کند.
  • تغییر ظاهر: با طراحی جدید علاوه‌بر نمایش ظاهری متمایز و جذاب‌تر، امکانات و ویژگی‌هایی مانند نماد Discover و فالو، اضافه شده است.
  • ارائه محتواهای به‌روز: گوگل هر روز محتواهای جدیدی با مضمون‌های متفاوت را به صفحه Discover خود اضافه می‌کند. بر خلاف Google Feed که بیشتر به محتواهای خبری بها می‌داد، Google Discover تنوع بیشتری دارد.
  • کنترل بیشتر: قابلیتی است که به کاربران داده شده است تا با ضربه روی گزینه‌ای در پایین هر محتوا، به گوگل اطلاع دهند که برای مشاهده این محتوای خاص تمایل بیشتر یا کمتری دارند.
  • دسترسی راحت: با بیشتر در دسترس‌ بودن گوگل دیسکاور، نه‌تنها در گوشی‌های تلفن هوشمند اندروید بلکه در همه مرورگرهای تلفن همراه دیگر، کاربران می‌توانند به‌راحتی برنامه‌ها و اطلاعات موردنظر خود را دنبال کنند.
  • بهینه‌سازی: برای نمایش بهتر ترافیک سایت‌ها در گوگل دیسکاور، دستورالعمل‌های بهینه‌ای ارائه شده که به‌وسیله رعایت آنها، بسیاری از کسب‌ و کارها بتوانند محصولات خود را با این بخش، بهتر معرفی کنند.

پیشنهاد مطالعه: داده ساختاریافته چیست؟ | کاربرد Structured Data در سئو سایت + آموزش Snippet

تفاوت گوگل دیسکاور با قابلیت جستجوگر گوگل

در جستجوگر گوگل با جستجوی یک مطلب خاص، محتواهایی برای شما بالا می‌آید که دربردارنده موضوعاتی مشابه با عبارت تایپ شده مخاطب است؛ اما در گوگل دیسکاور، داستان چیز دیگری است و به این صورت عمل می‌کند که به‌جای نمایش نتایج مشابه درخواستتان در یک جست‌وجو، داده‌ها را عموماً بر مبنای تشخیص Google Discover از علایق شما، با هم‌پوشانی از بخش‌های مختلف به نمایش می‌گذارد. همان‌طور که گفته شد این برنامه به‌صورت خودآموز است، Google Discover همواره با هر جستجوی شما به‌روزرسانی می‌شود. همواره علایق کاربر را بر اساس جستجوهای آن طبقه‌بندی کرده و فعالیت خود را بر آن منطبق می‌کند تا محتوای مدنظر و مورد علاقه شما را از بین اطلاعات قدیمی و جدید، دقیق‌تر انتخاب کند.

نمونه نتایج گوگل دیسکاور در موبایل
نمونه نتایج گوگل دیسکاور در موبایل

Google Discover منبعی برای ایجاد ترافیک سایت‌ها

ترافیک ایجاد شده Google Discover در سایت‌ها نسبت به ترافیک گوگل Search، به نسبت از قدرت کمتری برخوردار است اما به‌عنوان مکملی برای آن عمل می‌کند. در واقع این برنامه بدون توجه به کیفیت و تعداد دفعات نشر یک محتوا در یک سایت و فضای مجازی، به ترافیک و بازدید از سایت‌ها کمک می‌کند. فید گوگل دیسکاور با توجه‌ به این قابلیت که می‌تواند داده‌ها و خبرهای مربوط به موضوعات مورد علاقه کاربران را پیشنهاد کند، به‌عنوان منبعی قدرتمند برای افزایش ترافیک سایت‌ها استفاده می‌شود. این قابلیت در حال حاضر در مورد سایت‌های خبری برای ارائه اخبار، بیشتر مؤثر بوده که به‌موجب آن، ترافیک بازدید آنها افزایش‌ یافته است.

اساس کار گوگل دیسکاور برای افزایش ترافیک بازدید سایت‌ها

همان‌طور که گفته شد این برنامه موقعیتی مناسب برای دیده‌ شدن محتواهای تولید شده است و به‌عنوان یک موتور قدرتمند برای افزایش ترافیک سایت‌ها به کار می‌رود. Google Discover به دلیل تاکید بر جلوه‌های بصری مانند عکس‌ها و فیلم‌ها بر خلاف نمونه قدیمی که تنها بر متن تکیه داشت، عمل می‌کند. این برنامه ترافیک وبسایت را با مجموع المان‌های متنی و تصویری بالا می‌برد. هر چند که محتوای کلی باید همچنان علایق مردم را منعکس کند و در تولید یک محتوا رعایت اصول آن مهم باشد اما در کنار آن، بحث دیگری را هم باید در نظر گرفت که آن، در مورد انتشار محتوایی است که بر هدایت ترافیک جستجو هم تأثیر بسزایی دارد.

نحوه نمایش محتوا در Discover چگونه است؟

در ابتدا محتوایی را بر اساس دستورالعمل‌های گوگل تولید کردید، در گوگل تأیید می‌شود. اگر خط‌ مشی‌های Google Discover رعایت شده باشد، برای نمایش در آن واجد شرایط می‌شود؛ اما همیشه به این نکته توجه کنید که دارا بودن این شرایط، قطعیتی برای ظاهر شدن و بازدید بیشتر داشتن در فید Google Discover نیست.

روش‌های افزایش احتمال ظاهر شدن محتوای شما در فید گوگل دیسکاور

برای افزایش احتمال ظاهر شدن محتوای شما در فید Google Discover و برای ارائه یک سئوی عالی، باید بدانید الگوهای این برنامه چیست و چه ویژگی‌هایی را در محتوای تولید شده خود باید رعایت کنید. انجام موارد یازده‌گانه زیر برای حصول بهترین نتیجه بسیار مهم است:

  1. استفاده از نام و ماهیت صفحاتی هم موضوع محتوای شما با ترافیک زیاد بدون لینک زدن
  2. استفاده از تصاویر جذاب، باکیفیت و بزرگ حداقل با 1200 پیکسل عرض. توجه داشته باشید که نباید از لوگوی سایت به‌عنوان تصویر استفاده کنید.
  3. از به‌کار بردن جزئیات گمراه‌کننده یا اغراق‌آمیز و یا از درج اطلاعات اضافه برای درک بیشتر محتوا، بپرهیزید.
  4. از به‌کار بردن تاکتیک‌هایی که جلب‌ توجه می‌کنند مثل ایجاد حس کنجکاوی بیمارگونه، فریب‌ دادن یا القاء خشم و استفاده از روش طعمه کلیک بپرهیزید.
  5. موضوعات به‌روز و پرطرف‌دار را تولید کرده و محتوای همیشه سبز بنویسید.
  6. بر روی E-A-T خود تمرکز کنید و وقت بیشتری بگذارید. یعنی محتواهایی یونیک بسازید و از سایت‌های دیگر کپی نکنید.
  7. به دیده‌ شدن محتوای خود به‌وسیله بارگذاری در شبکه‌های اجتماعی مختلف کمک کنید و نرخ کلیک Discover محتوای خود را افزایش دهید.
  8. هر چند وقت یکبار محتوایتان را به‌روز کنید. حتی اگر همچنان مقاله شما بر روی فید Discover وارد نشده است.
  9. از ویدئوهای YouTube در محتوایتان استفاده کنید. زیرا با قرار دادن آن ویدئوها در محتوایتان، ممکن است به‌تنهایی در فید Discover نمایش داده شود و به دنبال آن، نرخ کلیک افزایش می‌یابد.
  10. از استوری وب برای معرفی محتوای خود در گوگل دیسکاور استفاده کنید. این کار باعث برجسته شدن محتوایتان می‌شود. البته این قابلیت فعلاً در ایالات متحده قابل‌ استفاده است.
  11. در محتوایتان روش‌های مختلف سئو را به کار ببرید. سئو برای کمک به عملکرد بهتر محتوا و هدایت ترافیک کاربران به وبسایت‌ها طراحی شده است.

برای نمایش بهتر محتواها در فید Google Discover نیاز به بهینه‌سازی سئوی آنها است که تمامی موارد بالا را هم در بر می‌گیرد. البته یک محتوا ممکن است با انجام درست تمام این کارها هم وارد فید گوگل نشود، اما انجام این روش‌ها و بهینه‌سازی اصولی SEO محتوای شما شانس را افزایش خواهد داد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

دلیل اهمیت گوگل دیسکاور برای سئو چیست؟

قبل از هر چیزی می‌دانیم که سئو یکی از مؤلفه‌های تولید محتوا است. سئو به دلیل اینکه یکی از جنبه‌های اصلی جستجوی گوگل است، این شرایط را فراهم می‌کند تا کاربران سریع‌تر به موضوعات مدنظرشان برسند؛ بنابراین Google Discover هم به دلیل اهمیت به‌روز بودن محتواها و شناخت بسیار خوب آن از علایق کاربران و تأثیرش بر سرعت جستجو، برای سئو بسیار اهمیت پیدا می‌کند. از جهتی هم اکثریت کسب‌ و کارها آن‌قدر که باید بر ارزش گوگل دیسکاور در تجارتشان تمرکز نمی‌کنند. چون سئو در توسعه کسب‌ و کارها در گوگل مؤثر بوده است و به این دلیل که Discover قابلیت‌های خود را فقط به نمایش محتوای جدید محدود نمی‌کند و اجازه می‌دهد که محتواها بدون توجه به زمان، منتشر شوند، پس تبدیل به محیطی مناسب برای جولان دادن سئو می‌شود. با این‌حال، توجه به این نکته مهم است که چنین دانشی را داشته باشید و بدانید که چگونه می‌توان محتواها را با استفاده از سئو و موارد یازده‌گانه‌ای که در بالا ذکر شد برای گوگل دیسکاور آماده کنید. وبسایت و مطالب خود را برای Google Discover بهینه کنید تا به دنبال آن، بتوانید بیشتر دیده شوید و اعتبار برندتان سریع‌تر رشد یابد.

نمونه قابلیت دنبال کردن موضوع و وبسایت (نسخه آزمایشی)
نمونه قابلیت دنبال کردن موضوع و وبسایت (نسخه آزمایشی)

محتواهای مورد علاقه برای پیشنهاد در Google Discover چگونه تشخیص داده می‌شود؟

نحوه کار موتور جستجوی گوگل و هوش مصنوعی آن برای گوگل دیسکاور در جهت تشخیص علایق کاربر و ارائه پیشنهادهای مناسب به او، بر اساس موارد زیر است که به گفته گوگل، آنها از این اطلاعات برای تولید و ارائه فید استفاده می‌کنند:

  • تمامی فعالیت‌های یک آی پی در همه برنامه‌های Google، یعنی تمامی جستجوها در سایت گوگل، تماشای ویدئوهای YouTube و تعامل آنها بر نتایج گوگل دیسکاور تأثیر دارد.
  • بررسی سابقه موقعیت مکانی دسترسی به اینترنت
  • تنظیمات مربوط به مکان
  • موضوعاتی که دنبال کرده‌اید.

با این توصیف‌ها الان می‌توانید شباهت Google Discover با شبکه‌های اجتماعی را ببینید. در این حالت، این فیدی که گوگل ارائه می‌دهد و تمامی علایق و هر چیز دیگری که در جهان مربوط به شما است را منعکس می‌کند. این برنامه تا جایی پیش رفته که می‌تواند سطح تخصص و ارزش آن برای شما را برای نمایش محتواهای مشابه تعیین کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تحلیل آمار وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

برخی ویژگی‌های منحصر به‌فرد گوگل دیسکاور در ارائه محتوا

Google Discover همیشه به دنبال ارائه مقالات و ویدئوهایی است که بیشتر مخاطبان به آن علاقه دارند. همچنین این برنامه محتواهای نامناسب یا گمراه‌کننده را حذف می‌کند. یک مزیت مناسب گوگل دیسکاور این است که اگر محتوایی را که بارگذاری کرده‌اید با استقبال مردم روبرو شود و توسط آنها پالس‌های مثبتی در مورد محتوایتان به گوگل ارسال شود، محتوای شما توسط Discover به افراد مشهوری که به آنها علاقه دارید، بیشتر پیشنهاد می‌شود. این ویژگی، تنها در گوگل دیسکاور دیده می‌شود و در سایر رسانه‌های اجتماعی، قابلیت دیده‌شدن به این شکل، وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه: ترفند بالا بردن رتبه سایت در گوگل: 13 ترفند افزایش ترافیک ارگانیک سایت

قابلیت دنبال‌ کردن وبسایت‌ها در Google Discover

این قابلیت به افراد این امکان را می‌دهد تا سایت‌های مورد علاقه خود را در Google Discover دنبال کنند و از آخرین به‌روزرسانی‌های آن مطلع شوند. البته قابلیت دنبال‌ کردن در حال حاضر به‌صورت آزمایشی تنها برای کاربران انگلیسی‌زبان کشور آمریکا در نسخه بتای گوگل کروم راه‌اندازی شده است. قابلیت فالو کردن در Google Discover باعث می‌شود تشخیص علایق کاربران، راحت‌تر شود. به این معنی که با دنبال‌ کردن چندین وبسایت، دیدگاه مورد علاقه خود را به گوگل منتقل می‌کنید تا محتواهای مرتبط را در فید Discover شما نمایش بدهد.

امکان نظارت بر عملکرد محتواهای خود در گوگل دیسکاور

در صورتی‌که محتوایی را در Google Discover بارگذاری کرده‌اید می‌توانید به‌راحتی اطلاعات کلی مربوط به محتوای خود را از بخش گزارش عملکرد Google Discover ببینید. این بخش اطلاعات مربوط به محتوایتان را از 16 ماه پیش در مورد تعداد بازدیدها، تعداد کامنت‌ها و نرخ کلیک CTR در Discover را نشان می‌دهد. اگر آستانه تعیین شده برای نمایش داده‌های مربوط به محتواهای شما از حد متوسط کمتر باشد، بخش گزارش عملکرد Discover ترافیک جزئی گوگل کروم و بطور کامل، ترافیک Discover سایت را برای تمام سطوحی که کاربران از آن استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد.

نتایج کلیک و نمایش گوگل دیسکاور
نتایج کلیک و نمایش گوگل دیسکاور در بخش مجزایی از کنسول گوگل نمایش داده می‌شود.

کلام پایانی

گوگل دیسکاور برنامه‌ای است که به‌صورت پیش‌فرض بر روی گوشی‌هایی با سیستم‌عامل‌های اندرویدی و iOS موجود است. در صورت عدم نصب این برنامه در پیش‌فرض، به‌راحتی می‌توانید این برنامه را دانلود و نصب کنید. شما می‌توانید بدون توجه به شغلتان از ترافیک بازدیدی این برنامه بدون محدودیت استفاده کنید. نکته مهم در مورد Google Discover برای محتوای تولید شده این است که می‌تواند در مواقعی بدون نیاز به کلمات کلیدی برای جستجو، تعداد و نرخ کلیک مطالبتان را افزایش دهد. همچنین پیروی از شیوه‌های اولیه سئو راه مناسبی برای قرار گرفتن محتوایتان در فید گوگل دیسکاور است.

با توجه‌ به مواردی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید محتوایتان را بر اساس آن تولید کرده و در Google Discover بارگذاری کنید. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها، کاربردها و تفاوت‌های گوگل دیسکاور پرداختیم و بیان کردیم که به چه روش‌هایی می‌توانید از این برنامه، حداکثر بهره را ببرید. امید ما این است مقاله‌ای جامع و مفیدی را برای شما ارائه کرده باشیم. شما می توانید تجربه خود را در مورد استفاده از گوگل دیسکاور با ما در مجله کاپریلا با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل سرچ کنسول برای تحلیل سایت و سئو: اینجا را کلیک کنید (+).

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.