خیلی از تازه‌واردها وقتی‌که برای اولین بار وارد اینستاگرام می‌شوند، شروع می‌کنند به پشت سر هم فالو کردن هر کسی که می‌شناسند؛ از دوست و آشنا گرفته تا سلبریتی‌های موردعلاقه‌شان! البته نمی‌توان از آن‌ها ایرادی هم گرفت؛ چون با قوانین اینستاگرام آشنایی ندارند و فکر می‌کنند که آزاد هستند تا هر چند نفری که دلشان می‌خواهد را تندتند فالو کنند. اما خب اینستاگرام هم حق دارد که فردای همان روز، به آنها پیام Action Blocked بدهد و با محدودیت فالو در اینستاگرام غافلگیرشان کند.

خب حالا که با این خطای خانمان‌سوز آشنا شده‌اید، شاید بهتر باشد اطلاعات خودتان را درباره محدودیت‌های اینستاگرام بالا ببرید تا این اتفاق، گریبان شما را نگیرد.

همان‌طور که اشاره کرده‌ایم، یکی از دلایلی که باعث می‌شود این بلا بر سر کاربران نازل شود، پشت سر هم فالو کردن دیگران در اینستاگرام است. اگر خبر ندارید، باید خدمتتان عرض کنم که شما اجازه دارید، فقط تعداد معینی از افراد را در مدت‌زمان یک ساعت یا یک روز، فالو کنید و اگر این تعداد، از حد معینی بیشتر بشود، اینستاگرام شما را بلاک می‌کند.

احتمالا برایتان این سوال پیش آمده، که دقیقاً می‌توانید چند نفر را در یک روز یا یک ساعت فالو کنید تا گرفتار این مشکلات نشوید. اگر واقعاً این سوال ذهنتان را درگیر کرده است، جای درستی آمدید! با ما در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا هر چیزی که درباره محدودیت فالو در اینستاگرام لازم است بدانید را یاد بگیرید.

منظور از ارور Action Blocked چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که ارور Action Blocked چیست و چقدر این قضیه جدی است. فرض کنید که می‌خواهید کسی را فالو یا پستی را لایک کنید و ناگهان، ارور Action Blocked را از اینستاگرام دریافت می‌کنید. این خطا از دل الگوریتم‌های اینستاگرام بیرون می‌آید و دلایل مختلفی هم دارد.

مثلا، اگر مرتباً از فیلترشکن استفاده کنید، به‌خاطر تغییر IP ممکن است توسط اینستاگرام بلاک شوید. یا اگر پشت سر هم افراد زیادی را فالو کنید، بیش‌ازحد کامنت بگذارید و یا کلی پست لایک کنید، باز هم احتمال دریافت خطای Action Blocked وجود دارد. همه این اتفاق‌ها به‌خاطر این میفتد که یا از قوانین اینستاگرام بی‌خبر هستید، یا به آنها توجهی ندارید و قوانین را زیر پا می‌گذارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزش کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

خطای Action Blocked در واقع راه دفاعی اینستاگرام در برابر فعالیت‌های اسپم اکانت‌هایی است که امکان دارد ربات باشند و انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

ارور Action Blocked چند نوع دارد؟

این‌طور نیست که همه Action Block هایی که اینستاگرام برایتان می‌فرستد، خطرناک باشد و نسخه پیج‌تان را بپیچاند. انواع مختلفی از این محدودیت‌های اینستاگرامی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

بلاک موقت

اولین نوع خطای Action Blocked، بلاک موقت است. بلاک موقت، مثل کبریت بی‌خطر است و چندان مشکلی برای پیج‌تان به وجود نمی‌آورد. این نوع بلاک خیلی رایج است و نهایتاً 24 ساعت طول می‌کشد. در واقع، بیشتر Action Blockedها از این مدل هستند و کاری به کارتان ندارند. بعد از اینکه 24 ساعت از زمان دریافت این پیام بگذرد، همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد و شما می‌توانید تمام فعالیت‌هایی که انجام دادن‌شان توسط اینستاگرام محدود شده بود را دوباره از سر بگیرید.

البته اگر طاقت ندارید و نمی‌توانید حتی برای 24 ساعت بلاک شدن را تحمل کنید، می‌توانید کاری که الان به شما آموزش می‌دهم را انجام بدهید که خیلی هم راحت است. به‌محض اینکه ارور Action Blocked را از اینستاگرام دریافت کردید، همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، گزینه Tell Us را انتخاب کنید تا اینستاگرام متوجه شود که اشتباه کرده است و شما ربات نیستید.

ارور اکشن بلاک
بر روی گزینه سمت چ‍‍پ بزنید.

بلاک با تاریخ انقضا

دومین نوع ارور Action Blocked، بلاک با تاریخ انقضا است. اینکه این نوع بلاک، چقدر طول بکشد، بستگی به شانستان دارد. بلاک با تاریخ انقضا، می‌تواند از 24 ساعت تا 30 روز طول بکشد و واقعاً شما را در دردسر بیندازد. اینکه 30 روز توسط اینستاگرام بلاک باشید، حتی برای کسانی که پیج‌های شخصی دارند و فقط برای ارتباط با دوستان و آشنایان و یا برای سرگرم شدن، اینستاگرام نصب کرده‌اند سخت است، چه برسد به پیج‌های کاری که کسب‌وکارشان برای یک ماه لنگ می‌ماند.

به‌هرحال، این اتفاقی است که احتمال دارد برای هر پیجی که قوانین اینستاگرام را رعایت نمی‌کند بیفتد. پس به‌جای غصه خوردن، باید دنبال یک راه‌حل گشت تا هرچه سریع‌تر، از شر این مشکل خلاص شد. اگر، مانند عکس بالا، ارور Action Blocked با تاریخ انقضا دریافت کردید، تنها کاری که می‌توانید انجام بدهید تا شاید مدت‌زمان بلاک شدن کوتاه‌تر شود، این است که بر روی گزینه Tell Us کلیک کنید.

بلاک بدون تاریخ انقضا

نوع دیگری از ارور Action Blocked، بلاک بدون تاریخ انقضا است. یعنی اینستاگرام فقط شما را بلاک می‌کند و هیچ تاریخی برای پایان آن اعلام نمی‌کند. این نوع بلاک خیلی طولانی نیست و اصولاً از چند ساعت تا نهایتاً دو هفته طول می‌کشد. در ضمن، همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، وقتی اینستاگرام شما را بدون مشخص کردن تاریخ انقضا بلاک می‌کند، در پیامی که می‌فرستد، گزینه Tell Us فعال نیست و امکان استفاده از آن، برای حل این مشکل وجود ندارد.

ارور اکشن بلاک
اکشن بلاک بدون تاریخ انقضا

پس، اگر می‌خواهید کاری کنید تا زودتر از حالت بلاک اینستاگرام دربیایید، مراحل زیر را انجام بدهید:

  • وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط، در بالای صفحه سمت راست کلیک کنید.
  • سپس گزینه Setting را انتخاب کنید.
  • صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود و باید در آن، گزینه Help را انتخاب کنید.
  • بعد از انتخاب گزینه Help، بر روی Report a problem، کلیک و برای اینستاگرام، درخواست بازبینی ارسال کنید.

با این کار، شاید مدت‌زمان بلاک بودن شما توسط اینستاگرام کوتاه‌تر شود.

بلاک دائمی

و غول مرحله آخر، بلاک شدن دائمی! اگر اینستاگرام، برای همیشه شما را بلاک کند، فاتحه پیجتان خوانده است. این نوع بلاک، اصولاً به‌خاطر نقض قوانین اینستاگرام و ریپورت شدن توسط سایر کاربران اتفاق می‌افتد و هیچ راهی برای رفع آن وجود ندارد.

خب، حالا که اهمیت محدود شدن توسط اینستاگرام را متوجه شده‌اید، و می‌دانید که این اتفاق، تا چه حد می‌تواند پیج و یا کسب‌وکارتان را تحت تاثیر قرار بدهد، بهتر نیست کاری کنید تا اصلاً درگیر قضیه بلاک نشوید؟

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، یکی از دلایل بلاک شدن توسط اینستاگرام، بی‌رویه فالو کردن دیگران است. این کار می‌تواند برایتان دردسر درست کند و برای مدتی شما را از کار و زندگی بیندازید. در ادامه قوانینی که مربوط به محدودیت فالو در اینستاگرام است را برایتان توضیح می‌دهیم تا مراقب باشید و درگیر پیغام Action Blocked نشوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش آسان تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با کمک نرم افزار پاورپوینت — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

اگر به هر علتی در اینستاگرام ریپورت شده‌اید و نمی‌دانید که چگونه آن را رفع کنید، مطلب 11 روش رفع ریپورت اینستاگرام را از آکادمی کاپریلا بخوانید.

آیا چیزی درباره محدودیت فالو در اینستاگرام می‌دانید؟

الگوریتم اینستاگرام، طوری تنظیم شده که به‌شدت درگیر اعداد و ارقام است. چه بخواهید چه نخواهید، باید خیلی حواس‌تان را جمع کنید و همه این اعداد را بلد باشید تا از زیر چشم‌های ریزبین ربات‌های هوشمند اینستاگرام، قصر در بروید. اگر خدایی نکرده، عمداً یا حتی به‌صورت تصادفی، این اعداد را نادیده بگیرید، اینستاگرام، با بلاک کردنتان، جواب دندان‌شکنی به شما می‌دهد.

البته اخیراً اینستاگرام، در مسدود کردن پیج‌ها زیاده‌روی کرده و همین، باعث اعتراض کاربران شده است. خیلی از کاربران، ادعا کرده‌اند که بدون اینکه دلیلش را بدانند، توسط اینستاگرام بلاک شده‌اند و این اصلاً خوب نیست. خیلی‌ها گفته‌اند که فقط با فالو کردن 10 نفر پشت سر هم، پیجشان مسدود شده و پیام Action Blocked دریافت کرده‌اند.

به‌هرحال، گاهی اشتباه پیش می‌آید و اینستاگرام هم از این قاعده مستثنا نیست. اما بهتر است برای اینکه به این دسته از اشتباهات دامن نزنیم و در خطر بلاک شدن قرار نگیریم، محدودیت‌ها و قوانین اینستاگرام را بدانیم.

در ادامه جدیدترین آپدیت‌هایی که در مورد محدودیت فالو در اینستاگرام در سال 2022 وجو دارد را آورده‌ایم. البته لازم به ذکر است که این محدودیت‌ها، هیچ‌وقت به‌طور رسمی، توسط اینستاگرام منتشر نمی‌شوند و تمام این اعداد و ارقام، بر اساس تجربه کاربران به دست آمده است.

در طول یک ساعت چند نفر را می‌توانم در اینستاگرام فالو کنم؟

شما اجازه دارید که در مدت‌زمان یک ساعت، فقط 10 نفر را فالو کنید و نه بیشتر! اگر تعداد کسانی که در طول یک ساعت فالو می‌کنید، از مرز 10 نفر عبور کند، اینستاگرام خیال می‌کند که پیج شما توسط یک ربات اداره می‌شود، و نه انسان! در نتیجه فعالیت‌های شما را محدود می‌کند تا مطمئن شود پشت اکانتتان، یک انسان قرار دارد. پس اگر صفحه‌تان را دوست دارید و نمی‌خواهید بلاک شوید، این عدد را به خاطر بسپارید.

در طول 24 ساعت چند نفر را می‌توانم فالو کنم؟

اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که در یک روز 200 نفر را فالو کنید. اما توصیه ما این است که اگر می‌خواهید تعداد زیادی را در اینستاگرام به فالووینگ‌های خود اضافه کنید، نهایتاً 150 یا 180 نفر را در طول 24 ساعت دنبال کنید تا وارد محدوده خطر نشوید. اگر حواستان به این اعداد باشد، دیگر توجه اینستاگرام را به خودتان جلب نمی‌کنید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که اگر واقعا تصمیم گرفته‌اید تا 200 نفر را در یک روز فالو کنید، این کار را پشت سر هم انجام دهید و حواستان باشد که در هر یک ساعت از یک روز، فقط می‌توانید 10 نفر را فالو کنید. وگرنه، احتمالا ارور Action Blocked برایتان ارسال می‌شود.

آیا این قوانین و محدودیت‌ها برای همه پیج‌ها مساوی است؟

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، محدودیت فالو در اینستاگرام، به‌طور رسمی در هیچ جایی اعلام نشده و تمام این آمارهایی که گفته شد، بر اساس تجربه کاربران مختلف بوده است.

لازم است این را هم بدانید که این محدودیت‌ها برای اکانت‌های مختلف، فرق می‌کند و به یک‌سری عوامل بستگی دارد. مثلا،

  • اینکه پیجتان قدیمی است یا جدید
  • اینکه چقدر فالوور دارید
  • اینکه چه نوع اکانتی دارید، شخصی، پابلیک یا بیزینسی
  • اینکه تا چه اندازه در پیجتان فعالیت می‌کنید

پس، با در نظر گرفتن موارد بالا، مشخص می‌شود که این محدودیت‌ها دقیق نیستند و از اکانتی به اکانت دیگر، فرق می‌کنند.

کلام اخر

شاید برایتان پیش آمده باشد که وقتی خواستید پستی را لایک کنید، کامنت بگذارید یا کسی را فالو کنید، از طرف اینستاگرام برایتان ارور Action Blocked ارسال شده است. حتی برخی اوقات منشن کردن در اینستاگرام هم مسدود می‌شود و این طبیعی است.

این تجربه تلخ، برای خیلی‌ها اتفاق افتاده و دلیل آن، نقض قوانین اینستاگرام است. حالا فرقی نمی‌کند که از روی بی‌اطلاعی قوانین را زیر پا گذاشته‌اید، یا کلا آنها را نادیده گرفتید. اما، به‌هرحال، اینستاگرام، یک‌سری از فعالیت‌هایتان را محدود می‌کند و خب، این محدودیت‌ها انواع مختلفی هم دارند که ممکن است همیشگی باشند و دیگر کاری از دستتان برای نجات پیج برنیاید.

یکی از دلایلی که باعث مسدود شدن پیجتان می‌شود، فالو کردن بی‌رویه تعداد زیادی اکانت در اینستاگرام آن هم به‌صورت پشت سر هم است. در این مقاله، سعی کردیم تا هر چیزی که درباره محدودیت فالو در اینستاگرام باید بدایند را گفته‌ایم. با مطالعه دقیق مطالب بالا، می‌توانید با خیال راحت در اینستاگرام فعالیت کنید و به‌هیچ‌وجه، درگیر مسدود شدن پیجتان نشوید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 10 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.