اینستاگرام هرروز مدرن‌تر و کاربردی‌تر می‌شود و از قابلیت‌های جدیدی رونمایی می‌کند. یکی از این قابلیت‌ها که کمک بسیاری به کسب و کارهای ایرانی کرده، Guide اینستاگرام است.

شاید در پیج‌های بزرگ و معروف، چند باری با Guide اینستاگرام برخورد داشتید، ولی هنوز چیز خیلی زیادی درباره این قابلیت و کاربردهای جالبی که دارد، نمی‌دانید که البته اصلا ایرادی ندارد! چون ما اینجا هستیم تا همه چیز را درباره گاید اینستاگرام به شما آموزش بدهیم. شاید فکر کنید اغراق می‌کنیم و تاثیر چندانی در رشد کسب و کار شما ندارد، ولی Guide اینستاگرام کلی حرف برای گفتن دارد و واقعا حیف است که خیلی راحت و بدون کوچک‌ترین توجه به آن از کنارش رد شویم.

اگر در اینستاگرام کسب‌وکار تازه‌ای راه انداخته‌اید و می‌خواهید در آن دیده شوید یا مثلا هدفتان این است که بلاگر مشهوری شوید و برای رسیدن به همین هدف، در زمینه موردعلاقه‌تان، محتوا تولید می‌کنید تا بتوانید مخاطبان جدیدی جذب کنید، بهتر است هر چه زودتر دست بجنبانید و نحوه کار با این قابلیت را یاد بگیرید، چون قرار است کلی به دردتان بخورد.

تازه این قابلیت هنوز برای خیلی‌ها جا نیفتاده است و اکثرا نمی‌دانند که Instagram Guides چیست و چقدر می‌تواند در جذب مخاطب تاثیر داشته باشد، به همین دلیل، اینکه شما زودتر از بقیه آن را کشف و از آن استفاده کنید، می‌تواند یک فرصت عالی باشد تا از بقیه برندها و بلاگرها متمایز شوید و نشان دهید که با آن‌ها از زمین تا آسمان فرق می‌کنید و به قولی تک هستید. اگر موافقید، برویم ببینیم که اصلا Instagram Guide چیست و چه فایده‌ای برای ما دارد. این مقاله از آکادمی کاپریلا را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

guide اینستاگرام چیست؟

Guide اینستاگرام یا همان راهنمای اینستاگرام، قابلیتی است که به شما کمک می‌کند تا محتوای پیج خودتان را دسته‌بندی کنید. این‌طوری مخاطبان می‌توانند خیلی راحت، محتوایی که به دنبالش هستند را پیدا کنند، چون وقتی از قابلیت Guide اینستاگرام استفاده می‌کنید، مانند تصویر زیر، بخشی به اسم «بخش راهنما» در بخش پروفایل شما تشکیل می‌شود که مخاطبانتان می‌توانند به کمک آن، به دسته‌بندی‌هایی که درست کرده‌اید، دسترسی داشته باشند و خیلی راحت، مطالبی که به یکدیگر مرتبط هستند را پیدا کنند.

گاید اینستاگرام
نمونه‌ای از گاید اینستاگرام در صفحه Later

اگر یک لحظه به عقب برگردید و دو خط بالاتر را دوباره و با دقت بیشتری بخوانید، متوجه می‌شوید که همین الان گفتیم قابلیت Instagram Guide کمک می‌کند تا مخاطبان بتوانند پست‌هایی که مرتبط هستند را راحت‌تر پیدا کنند. این یعنی چه؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، Instagram Guide برای دسته‌بندی کردن پست‌هاست؛ پس با استفاده از این قابلیت می‌توانید پست‌هایی که به هم مرتبط هستند را به‌صورت یک مجموعه به اشتراک بگذارید.

به زبان ساده‌تر ما در حالت عادی در اینستاگرام فقط می‌توانیم هر پست را به صورت جداگانه به اشتراک بگذاریم، ولی با استفاده از قابلیت Instagram Guide، می‌توانیم چند پستی که به هم ربط دارند و به نظر می‌آید که باید در یک دسته قرار بگیرند را با هم و به‌صورت گروهی به اشتراک بگذاریم. در این صورت، مخاطبان خیلی راحت به بخش راهنما می‌روند و با یک کلیک ساده، به یک مجموعه چندتایی از پست‌هایی که در یک زمینه مرتبط هستند، دسترسی پیدا می‌کنند. جالب نیست؟

با استفاده از این قابلیت کار برای مخاطبان خیلی راحت می‌شود، چون با یک نگاه متوجه می‌شوند که به دنبال کدام یک از دسته‌هایی که در بخش راهنما قرار داده شده است هستند و به کدام یک از آنها علاقه و نیاز دارند، بعد هم خیلی راحت آن را انتخاب می‌کنند و پست‌هایی که به آن مرتبط هستند و کنار هم چیده شده‌اند را می‌بینند.

حالا که کامل متوجه شدیم قابلیت Instagram Guide چیست و چقدر کار را برای مخاطبان راحت‌تر می‌کند و کلا چقدر قابلیت مفیدی است، وقتش رسیده تا ببینیم این به‌اصطلاح راهنمای اینستاگرام، تا چه اندازه به درد صاحبان کسب‌وکارها یا کلا ادمین پیج‌های اینستاگرامی می‌خورد.

تا حالا داشتیم از آن طرف قضیه، یعنی از سمت مخاطبانی که وارد پیج ما می‌شوند قابلیت Instagram Guide و کاربردهایی که دارد را برانداز می‌کردیم. حالا بیایید برویم و از طرف دیگر قضیه، راهنمای اینستاگرام را بررسی کنیم و ببینیم که چرا اصلا صاحبان برندها یا مثلا کسانی که بلاگر هستند، بهتر است از این قابلیت استفاده کنند؟ مگر این قابلیت چه فایده‌ای برای آنها دارد؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزش طراحی پست، استوری و پوستر با اپلیکیشن کانوا Canva — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

قابلیت Instagram Guide چه کاربردهایی دارد؟

جالب است بدانید که قابلیت Instagram Guide یک قابلیت برد-برد است. یعنی هم مخاطبانی که وارد پیجتان می‌شوند از آن نفع می‌برند و هم شمایی که صاحب پیج هستید. ولی چطور چنین چیزی ممکن است؟

قبلا درباره فایده‌ای که این قابلیت برای مخاطبان دارد مفصل صحبت کردیم و گفتیم که با استفاده از Instagram Gide، کار مخاطبان راحت‌تر می‌شود و خیلی آسان‌تر از قبل می‌توانند به محتوایی که لازم دارند دسترسی پیدا کنند.

به نظر شما راهنمای اینستاگرام، چه فایده‌ای برای صاحبان برندها و کسب‌وکارها دارد؟ یا مثلا چقدر به درد کسانی می‌خورد که به کار بلاگری مشغول هستند و می‌خواهند محتوای پیجشان را دسته‌بندی و مرتب کنند؟ اجازه بدهید تا در ادامه کمی با کاربردهایی که این قابلیت برای کسانی که در اینستاگرام فعال هستند و می‌خواهند بیشتر از قبل دیده شوند و تعامل پیجشان را بالا ببرند، بیشتر آشنا شویم.

خب اگر از دسته‌بندی و مرتب شدن محتوای پیج‌تان و دسترسی راحت‌تر مخاطبان به آنها بگذریم، در ادامه چند کاربرد جالبی که این قابلیت برای صاحبان پیج‌ها دارد را می‌توانیم با هم ببینیم:

  • اول از همه Instagram Guide باعث می‌شود تا حتی پست‌های قدیمی‌ای که در پیج‌مان وجود دارند، فرصتی دوباره برای دیده شدن به دست بیاورند.
  • دوم اینکه وقتی به‌صورت دسته‌جمعی چند پستی که به هم مرتبط هستند را در پیج‌مان و با کمک قابلیت راهنمای اینستاگرام به اشتراک می‌گذاریم، مخاطبان سعی می‌کنند دسته‌بندی موردنظرشان را پیدا کنند و خب، چون به آن مجموعه از پست‌ها علاقه یا نیاز دارند، احتمال لایک کردن و کامنت گذاشتن در زیر آنها بیشتر می‌شود و در نتیجه تعامل پیج هم بالا می‌رود.
  • سومین فایده‌ای که این قابلیت برای پیج‌ها دارد، این است که می‌شود به کمک آن از محتوای جالبی که متعلق به پیج‌های دیگر است ولی به محتوای پیج ما ربط دارد و به‌طور کلی مطالب ما را تکمیل می‌کند، استفاده کرد.
  • در آخر می‌توان این را هم اضافه کرد که Instagram Guide به ما این اجازه را می‌دهد تا با تغییر دادن و ویرایش کردن عنوان و توضیحات پست‌هایمان، آنها را جذاب‌تر کنیم و بعد آنها را به اشتراک بگذاریم.

این‌همه فایده، فقط و فقط با استفاده از قابلیتی که هنوز خیلی‌ها قدر آن را نمی‌دانند! جالب نیست؟ Instagram Guide سرتاپا فایده است و قرار نیست که هیچ‌کس بابت استفاده از آن ضرر کند، یا مثلا کلی وقت و انرژی بگذارد و در جواب چیزی به دست نیاورد. پس با خیال راحت دست به کار شوید و هرچه سریع‌تر از راهنمای اینستاگرام برای بیشتر دیده شدن پیجتان و بالاتر رفتن میزان تعامل در آن کمک بگیرید.

خب،اگر الان واقعا دلتان می‌خواهد که از این قابلیت استفاده کنید ولی نمی‌دانید که از کجا باید شروع کنید تا یک راهنمای اینستاگرام در صفحه خودتان بسازید، اصلا جای نگرانی وجود ندارد. قلم و کاغذتان را آماده کنید، چون در ادامه قرار است نحوه ساختن Instagram guide را به شما آموزش بدهیم.

چگونه Instagram guide خودمان را بسازیم؟

خب حالا فرض را بر این بگیریم که شما صاحب یک برند یا کسب‌وکار در اینستاگرام هستید و یا می‌خواهید بلاگر معروفی شوید که برای جذب هر چه بیشتر مخاطب، لازم می‌بینید کلی پست جذاب به اشتراک ‌بگذارید.

حالا که محصولات و خدمات خود را معرفی کردید یا درباره مطالب موردنظر خود، پست گذاشتید، وقت آن می‌رسد که همه این مطالب را دسته‌بندی کنید تا مخاطب، خیلی راحت‌تر از همیشه به همه آنها دسترسی داشته باشد. اگر این کار را بکنید، مخاطب این را با گوشت و استخوان خود احساس می‌کند که شما با تمام وجود به او و راحت‌تر بودنش احترام می‌گذارید و این حس خوب، آنها را مجاب می‌کند که شما با بقیه برندها یا بلاگرها فرق دارید و این‌طوری، بیشتر به پیج شما سر می‌زند و حتی احتمال اینکه صفحه‌تان را فالو کند، بالا می‌رود.

حالا که همه این چیزها را می‌دانید، بهتر است با سرعت هرچه تمام‌تر، برویم و یاد بگیریم که چطوری باید راهنمای اینستاگرام خودمان را بسازیم.

برای ساختن Instagram Guide، مراحل زیر را به‌دقت انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل، بر روی آیکون + که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
    راهنمای اینستاگرام
    بر روی قسمتی که خط کشیدیم بزنید.
  2. مانند تصویر زیر، لیستی برایتان بالا می‌آید که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه Guide را انتخاب کنید.
    گزینه گاید
    آخرین گزینه که گزینه Guide است را انتخاب کنید.
  3. وقتی بر روی گزینه Guide کلیک می‌کنید، مانند تصویر زیر، دو فرمت مختلف به شما نشان داده می‌شود و شما می‌توانید هرکدام را که فکر می‌کنید به دردتان می‌خورد را انتخاب کنید. در ادامه درباره هرکدام از این دو فرمت یک توضیح مختصری می‌دهیم.
    انواع گاید
    دو نوع متفاوت از گاید اینستاگرام که می‌توانید بر روی پروفایل‌تان تشکیل دهید.
  4. خب، بعد از اینکه فرمت موردنظرتان را انتخاب کردید، وقت آن می‌رسد که ببینیم از بین پست‌هایی که تا الان در صفحه خودمان به اشتراک گذاشته‌ایم، می‌خواهیم کدام‌ها را در بخش راهنما قرار بدهیم و یا می‌خواهیم آنها را چگونه دسته‌بندی کنیم. البته، یکی از خوبی‌هایی که قابلیت Instagram Guide دارد این است که حتی می‌شود از بخش پست‌های save شده، مطالب ارزشمندی که متعلق به پیج‌های دیگر هست را هم در دسته‌بندی‌های پیج خودمان قرار بدهیم. جالب نیست؟
    گاید اینستاگرام
    از بین پست‌هایی که گذاشتید می‌توانید چند پست مرتبط را انتخاب کنید.

پس در این مرحله مانند تصویر بالا، صفحه‌ای برایمان باز می‌شود تحت عنوان Choose photos and videos که باید در آن از بین پست‌های خودمان یا پست‌هایی که در پیج‌های دیگر دیدیم (یعنی از قسمت Saved) و از آنها خوشمان آمد و آنها را ذخیره کردیم، آنهایی که می‌خواهیم در یک دسته قرار بگیرند را انتخاب کنیم و بر روی گزینه Next ضربه بزنیم.

  1. در مرحله بعد، باید کاوری مناسب برای دسته‌بندی‌های خودمان انتخاب کنیم؛ یعنی وارد بخش change cover photo می‌شویم و یک تصویر که فکر می‌کنیم به محتوای پست‌هایی که آنها را در یک گروه قرار داده‌ایم، مرتبط است را انتخاب می‌کنیم. همچنین در این مرحله، باید برای هر گروه از پست‌ها، عنوان مناسب در نظر بگیریم و این عنوان را در قسمت Add title بنویسیم. در ضمن، حتی می‌توانیم برای هر دسته از پست‌ها، یک توضیح مختصری هم در بخش What is the guide about تایپ کنیم و بگوییم که در هر دسته چه محتوایی قرار دارد تا مخاطبان بدون دردسر، هر چیزی که دنبالش هستند را پیدا کنند. البته نوشتن توضیحات، اجباری نیست و این به خودتان بستگی دارد که اصلا دوست دارید این توضیحات را اضافه کنید یا نه.
  2. وقتی کارتان با دسته‌بندی کردن پست‌ها تمام شد و احساس می‌کنید که از نتیجه کار راضی هستید، بر روی گزینه share کلیک کنید تا راهنمای اینستاگرامی که ساختید را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزشی هرآنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی بازاریابی اینستاگرام چیست؟ (راهنمای مقدماتی) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی چگونه یک پیج اینستاگرامی موفق داشته باشیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی الگوریتم های اینستاگرام (راهنمای به‌روز) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

خب، حالا که ساختن راهنمای اینستاگرام را به شما آموزش داده‌ایم، به نظر شما بعد از اینکه Instagram Guide خودمان را ساختیم، این دسته‌بندی‌ها در کجای پیج برای مخاطبان به نمایش درمی‌آیند؟

Instagram Guide را در کدام قسمت از پیج، می‌توان پیدا کرد؟

حالا که یاد گرفتیم راهنمای اینستاگرام مخصوص پیج خودمان را بسازیم، باید ببینیم که مخاطبان‌مان دقیقا در کجای پیج‌مان می‌توانند آن را پیدا کنند.

اول اینکه، این دسته‌بندی‌ها قرار نیست مثل پست‌های معمولی در بخش Feed اینستاگرام شما قرار بگیرد و با بقیه پست‌ها قاطی شود. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، بعد از ساختن Instagram Guide، یک بخش جدیدی به نام بخش راهنما در قسمت پروفایل به وجود می‌آید و مخاطبان می‌توانند با یک کلیک، به این بخش و سپس به دسته‌بندی‌هایی که ساختید، دسترسی داشته باشند.

راهنمای اینستاگرام
گاید اینستاگرام پیج‌ها را می‌توانید از قسمتی که دور آن خط کشیدیم ببینید.

اگر چنین بخشی در پیج شخص یا برند موردنظرتان پیدا نمی‌کنید، یعنی در آن صفحه چنین چیزی وجود ندارد و ادمین آن صفحه از این قابلیت استفاده نکرده است. البته اگر صفحه موردنظرتان مربوط به یک فروشگاه اینستاگرامی است، می‌توانید سری به تب پروفایل آن بزنید و مانند تصویر زیر، با کلیک کردن بر روی آیکون تگ خرید که در زیر صفحه قرار دارد، محصولاتی که دسته‌بندی شده‌اند را به‌راحتی پیدا کنید.

فروشگاه اینستاگرام
بر روی گزینه‌ای که دور آن خط کشیدیم بزنید.

نکته مهم دیگر این است که وقتی شما چند پست را به‌صورت گروهی و به شکل راهنمای اینستاگرام در پیجتان منتشر می‌کنید، این پست گروهی در بخش Feed مخاطبان به آنها نشان داده می‌شود تا آن را ببینند.

حالا وقت آن رسیده که به قولی که کمی بالاتر دادیم، عمل کنیم و انواع مختلف Instagram Guide را برایتان توضیح بدهیم.

درباره انواع مختلف Instagram Guide چه می‌دانید؟

کمی بالاتر گفتیم که بعد از انتخاب گزینه Guide، لیستی بالا می‌آید که در آن، به ما دو گزینه و در برخی موارد سه گزینه داده می‌شود تا از بین آن‌ها، فرمت موردنظرمان را انتخاب کنیم. در ادامه خیلی مختصر به معرفی این سه نوع می‌پردازیم.

Instagram Place Guide

اولین نوع Instagram Guide، راهنمای مکان است. این نوع از راهنمای اینستاگرام، بیشتر به درد معرفی شهرها و رستوران‌ها می‌خورد و حتی می‌شود از آن برای نشان دادن جاهای دیدنی شهرها و کشورهای مختلف استفاده کرد.

برای استفاده از این فرمت Instagram Guide یعنی راهنمای مکان، می‌توانید هم از لوکیشن‌هایی که در اینستاگرام قابل جستجو هستند، استفاده کنید، و هم می‌توانید از پست‌هایی که قبلا در پیج‌تان آنها را به اشتراک گذاشته‌اید و تگ لوکیشن دارند استفاده کنید. حتی می‌توانید از پست‌هایی که متعلق به پیج شما نیست ولی چون از آنها خوشتان آمده و برایتان جذاب بوده، آنها را Save کرده‌اید و تگ لوکیشن دارند، استفاده کنید و Instagram Place Guide بسازید.

Instagram Product Guide

دومین نوع Instagram Guide، راهنمای محصولات است. این مدل از راهنمای اینستاگرام، مخصوص معرفی کردن محصولات جدید، پیشنهاد دادن محصولات مختلف، دسته‌بندی کردن تخفیف‌ها و از این دست موارد است.

Instagram Post Guide

مدل سوم Instagram Guide، راهنمای پست‌های اینستاگرام است که در این مقاله کاملاً درباره این فرمت و استفاده از آن توضیح دادیم؛ چون برای کاربران داخل کشور، کاربردی‌ترین گزینه همین است.

این فرمت همان‌طور که قبلا هم مفصل به آن پرداختیم، برای دسته‌بندی کردن پست‌هایی است که تا الان در صفحه اینستاگرام خودمان به اشتراک گذاشته‌ایم. همچنین، می‌توانیم با استفاده از آن، حتی پست‌هایی که در پیج‌های عمومی دیگر دیدیم و برایمان جالب بود و آنها را Save کرده‌ایم را هم با مخاطبان خودمان به اشتراک بگذاریم.

کلام آخر

قابلیت Instagram Guide، هنوز برای خیلی‌ها جا نیفتاده است و خیلی از صاحبان برندها و کسب‌وکارها یا برندها و حتی بلاگرها، آن‌طور که باید و شاید از آن استفاده نمی‌کنند. در واقع می‌شود گفت که هنوز از پتانسیل‌هایی که راهنمای اینستاگرام دارد، استفاده نمی‌شود و این قابلیت دارد حیف و میل می‌شود! اگر می‌خواهید برای مخاطبان خود ارزش قائل شوید و دسترسی آنها به محتوایی که در پیجتان قرار دارد راحت‌تر شود، بهتر است مقاله بالا را به‌دقت مطالعه کنید. در این مقاله، تلاش کردیم تا هر چیزی که لازم است درباره قابلیت Instagram Guide بدانید را مفصل توضیح دهیم؛ پس آن را از دست ندهید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.