همه افرادی که یک هدف مشخص دارند، باید برای رسیدن به آن هدف از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های افراد خبره استفاده کنند. افرادی هم که می‌خواهند یک کسب‌ و کار جدید راه‌اندازی کنند، در ابتدا باید با افراد کاربلد مشورت کنند یا زیر نظر آنها کار خود را شروع کنند. اگر می‌خواهید کسب‌ و کاری راه بیندازید و فکر می‌کنید خودتان می‌توانید تمام کارهای لازم برای رسیدن آن به موفقیت را انجام دهید، باید بگوییم  به احتمال زیاد، سخت در اشتباه هستید. رهبری کسب‌ و کار با راه انداختن یک کسب‌ و کار تفاوت دارد، زیرا کسی که رهبری یک بیزینس را بر عهده می‌گیرد، باید تمام ارکان کسب‌ و کار را کنار هم نگه ‌دارد، بین آنها ارتباط مؤثر برقرار کند و بر تمامی این ارتباط‌ها نیز نظارت داشته باشد؛ در این صورت است که یک کسب‌ و کار رشد می‌کند و به ثمر می‌نشیند. پس فردی که یک کسب و کار جدید را راه‌اندازی می‌کند، صرفاً ایده‌ای داشته که آن را به منصه ظهور رسانده است، اما مطمئناً به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده تمام جوانب کار بربیاید. این افراد نیازمند کمک گرفتن از افرادی هستند که بتوانند با تجربه و تلاش، یک کسب‌ و کار را هدایت و رهبری کنند. در این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه ما باشید تا شما را با دنیای رهبری کسب و کار و رهبران کسب و کار آشنا کنیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

رهبری کسب و کار چیست؟

رهبری (Leadership) هنر ترغیب گروهی از افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک است. در یک محیط تجاری، رهبری به معنای هدایت کارمندان با یک استراتژی خاص به سمت رفع نیازهای شرکت است. هر شرکت برای رسیدن به موفقیت، به رهبری قدرتمند نیاز دارد. تیمی که از مزایای رهبری قوی و ماهر بهره‌مند ‌است، احتمالاً نسبت به تیمی که رهبر ندارد، قوی‌تر خواهد بود. اگر احساس می‌کنید می‌توانید یک گروه را رهبری کنید، با ما همراه باشید تا مهارت‌های کلیدی رهبری را در این مقاله به شما معرفی کنیم.

هدف رهبری کسب‌ و کار چیست؟

رهبری کسب‌ و کار به نحوه تصمیم‌گیری افراد یک شرکت یا گروه، تعیین اهداف شرکت و مشخص کردن راه و روش رسیدن به آن اهداف در یک محیط حرفه‌ای مربوط می‌شود. رهبری کسب‌ و کار می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما معمولاً توسط یک مدیر عامل یا کارمند حرفه‌ای انجام می‌شود که بقیه اعضای شرکت یا گروه را راهنمایی می‌کند. هدف رهبری کسب‌ و کار، یافتن بهترین روش برای هدایت یک تیم است که بهترین کارایی را برای آن تیم و کل شرکت داشته باشد.

رهبر کسب‌ و کار کیست؟

همیشه نیاز به رهبران قوی در تجارت حس می‌شود. مهم نیست که در چه شغلی فعالیت دارید، اگر مهارت‌های مناسبی داشته باشید، می‌توانید یک رهبر موفق در کسب‌ و کار خودتان باشید. یک رهبر به دیگران الهام می‌بخشد تا در جهت رسیدن به اهداف فردی و تیمی خوب فعالیت کنند و در عین‌حال، آنها را در این مسیر سخت، هدایت و حمایت می‌کند. شخصیت رهبر باید به‌گونه‌ای باشد که دیگران از دستورات او پیروی کنند. رهبران باید انتقادپذیر باشند و از تجربیات دیگران نیز استفاده کنند تا در نهایت، به موفقیت برسند.

آیا رهبر همان مدیر است؟

مدیریت و رهبری مکمل یکدیگر هستند، اما کاملاً با هم تفاوت دارند. رهبر در یک گروه الهام‌بخش است، به کارمندان انگیزه می‌دهد و آنها را برای دستیابی به اهداف رؤیایی تشویق می‌کند، اما مدیر با کارهای اداری و حساب‌ و کتاب واقعی در یک کسب‌ و کار سر و کار دارد. مثلاً در اینجا به چند وظیفه معمول یک مدیر اشاره می‌کنیم:

تفاوت مدیر و رهبر
ترسیم ساده‌ای از تفاوت مدیر و رهبر در پیشبرد کارهای سازمان
  • اطمینان حاصل کردن از اینکه خدمات و محصولات شرکت به‌ نحوی‌ که آنها انتظار دارند به مشتریان برسد. مدیران معمولاً درک خوبی از نیازهای مشتریان دارند.
  • ارزیابی کارهای اداری و الزامات قانونی مربوط به شرکت و برند
  • اطمینان حاصل کردن از رعایت کلیه موارد ایمنی و بهداشتی در محیط کار
  • برنامه‌ریزی بودجه شرکت و ایجاد فضای آموزشی مناسب برای کارمندان شرکت

هر کسب‌ و کاری به رهبران و مدیران لایق نیاز دارد. گاهی اوقات هر دو وظیفه را یک شخص انجام می‌دهد. یک رهبر تنها زمانی می‌تواند الهام‌بخش یک گروه برای رسیدن به موفقیت باشد که در کنار او، یک مدیر لایق برای اطمینان از انجام وظایف توسط همه کارمندان وجود داشته باشد. به همین ترتیب، رهبری که می‌خواهد تأثیرگذار باشد، باید مراقب باشد که زمان زیادی را صرف مدیریت نکند تا بتواند به وظایف رهبری خویش نیز عمل کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع سبک‌های رایج رهبری کسب‌ و کار

هر رهبر به شیوه‌ای متفاوت و خاص خود، یک تیم یا شرکت را رهبری می‌کند. انواع مختلفی از سبک‌های رهبری وجود دارند اما نکته مهم این است که شما خودتان باید بهترین سبک رهبری را برای خود انتخاب کنید. در اینجا به معرفی سبک‌های مختلف رهبری می‌پردازیم.

رهبری مستبد

رهبران مقتدر یا مستبد به‌ تنهایی و بدون مشورت با دیگران تصمیم‌گیری می‌کنند. این نوع رهبری بر داشتن کنترل کامل بر تمام تصمیمات تیم تمرکز دارد. این رهبران حتی در شرایطی که ایده‌ها در بین اعضای تیم محبوب نیستند هم به‌تنهایی و سریعاً تصمیم‌ می‌گیرند. یک رهبر مستبد، به‌دقت کار تیم خود را زیر نظر می‌گیرد و اگر کسی انتظارات او را برآورده نکند، جریمه خواهد شد.

رهبری بوروکراتیک

رهبران بوروکراتیک، سیاست‌ها و رویکردهای سخت‌گیرانه‌ای را برای خود و تیم‌هایشان تعیین می‌کنند. این نوع از رهبری تمرکز شدیدی بر روی نتایج و عملکرد تیم دارد و اعضای تیم مجبورند تا مدام به هیئت‌مدیره و سهامداران گزارش کار ارائه کنند. این نوع رهبری برای کارهای خطرناکی مانند کار با ماشین‌آلات، مواد سمی یا کار در ارتفاعات بسیار مناسب است.

رهبری دموکراتیک

رهبران دموکراتیک رهبرانی هستند که در کار از نظرات همه اعضای تیم استفاده می‌کنند. اگرچه تصمیم‌گیری نهایی بر عهده رهبران است، اما با در نظر گرفتن نظرات دیگران، حس همکاری را در بین اعضای تیم تقویت می‌کنند.

رهبری بی‌تفاوت

رهبران Laissez-faire یا «بی‌تفاوت» بر پروژه‌ها نظارت می‌کنند، اما به اعضای تیم اجازه می‌دهند تا خودشان تصمیم بگیرند و کار را جلو ببرند. آنها اعضای تیم را حمایت و تشویق می‌کنند، اما به آنها دستور نمی‌دهند و نمی‌گویند که کارها را چگونه پیش ببرند.

رهبری خدمتگزار

رهبران خدمتگزار رهبرانی هستند که به نیازهای اعضای تیم اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. در تیمی که رهبری خدمتگزار دارد، کارمندان احساس می‌کنند که حرف‌های آنها شنیده می‌شود و به نیازهایشان به‌موقع پاسخ داده می‌شود. این تیم‌ها دیرتر به اهداف خود می‌رسند، چون نیازهای کارمندان از اهمیت بیشتری نسبت به اهداف شرکت برخوردار هستند.

رهبری استراتژیک

رهبران استراتژیک بر کارمندان خود تأثیر می‌گذارند و به آنها الهام می‌بخشند. رهبری استراتژیک به توانایی مدیر برای بیان یک چشم‌انداز استراتژیک برای یک تیم یا شرکت و ایجاد انگیزه در میان کارمندان برای دستیابی به این چشم‌انداز اشاره می‌کند.

رهبری تعاملی

از نظر رهبران تعاملی، کارمندان باید هر کاری را که به آنها محول می‌شود، انجام دهند و دستورات رهبران را به‌دقت دنبال کنند. رهبران تعاملی، به رشد اعضای تیم خود توجه نمی‌کنند و فقط می‌خواهند مطمئن شوند که کارمندان تمام انتظارات آنها را برآورده می‌­کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مقدماتی فن بیان و اصول سخنوری: اینجا را کلیک کنید (+).

رهبری تحول‌گرا

رهبران تحول‌گرا تغییر را دوست دارند. آنها همیشه در حال تغییر دادن تیم‌ها و شرکت‌های خود هستند تا بتوانند بهترین نتیجه را بگیرند. یک رهبر تحول‌گرا ایجادکننده تغییرات مثبت در محل کار است و ابزارهای مختلف را برای موفقیت تیم خود فراهم می‌کند.

رهبری کسب‌ و کار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

رهبری ویژگی‌های مهمی دارد که باعث پرورش رهبران مؤثر در محیط کار می‌شود. اگر در حال رهبری یک تیم، یک بخش از یک شرکت یا کل یک شرکت باشید، این ویژگی‌ها به شما این امکان را می‌دهند که کارمندان و پروژه‌ها را به سمت موفقیت و رسیدن به اهداف هدایت کنید. مهم‌ترین ویژگی‌های رهبری شامل مهارت‌های تعاملی به‌جای مهارت‌های فنی یا صنعتی است که وجود رهبری را در هر شغلی حیاتی می‌کند. برای تبدیل‌ شدن به یک رهبر مؤثر، باید بسیار تلاش کنید و تجربه بدست بیاورید تا در زمینه کاری خود متخصص شوید. شما باید سعی کنید تا ویژگی‌های رهبری را در خود پرورش دهید. برای تبدیل‌ شدن به یک رهبر خوب، این ویژگی‌های رهبری را در خود تقویت کنید:

مسئولیت‌پذیری

رهبری یعنی بر عهده گرفتن مسئولیت کامل عملکرد یک شرکت یا تیم و یک رهبر خوب باید مسئولیت تیم خود را بر عهده بگیرد. چه اینکه تیم نتیجه خوبی گرفته باشد و چه اینکه نتیجه بدی گرفته باشد، مسئولیت آن بر عهده رهبر تیم خواهد بود. رهبران خوب، تیم را در صورت کسب نتیجه خوب تشویق می‌کنند و در صورت کسب نتیجه بد، انتقادها را با روی باز پذیرا خواهند بود. همچنین رهبران باید مسئولیت اشتباهات خود را در تیم بپذیرند. وقتی رهبر مسئولیت‌پذیر باشد، سایر اعضای تیم هم از او الگوبرداری می‌کنند و بنابراین آنها نیز مسئولیت کارهای خود را بر عهده خواهند گرفت.

تطبیق‌پذیری

وقوع هر گونه تغییر در برنامه‌ها و اهداف امری عادی است و ممکن است در هر جایی اتفاق بیفتد. رهبری قدرتمند است که بتواند با تغییرات کنار بیاید و خودش و تیم را با آنها تطبیق بدهد. رهبران با تجربه، به‌جای مقاومت در برابر تغییرات غیر منتظره، از آنها استقبال کرده و خود را با آنها تطبیق می‌دهند. رهبری را می‌توان موفق دانست که در هر شرایطی بتواند برنامه‌های خود را مناسب با تغییرات پیش‌آمده، مدیریت کند.

اعتماد به‌ نفس

هدف از رهبری، ایجاد انگیزه در بین کارمندان یک گروه است. رهبری که می‌خواهد به کارمندان خود انگیزه بدهد، باید اعتماد به‌ نفس داشته باشد. شما با اعتماد به‌ نفس می‌توانید بر مشکلات و موانع غلبه کنید و اعتماد دیگران را نیز بدست بیاورید. برای افزایش اعتماد به‌ نفس، قبل از سخنرانی برای کارمندان، تمرین کنید و سؤالاتی که ممکن است آنها از شما بپرسند را پیش‌بینی کرده و برای هر کدام، جواب قانع‌کننده‌ای بیابید. با این تمرین‌ها، رفته‌رفته اعتماد به‌ نفس‌تان افزایش پیدا می‌کند و به‌عنوان یک رهبر لایق شناخته خواهید شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مهارت سخنرانی – مدیریت استرس و افزایش اعتماد به نفس: اینجا را کلیک کنید (+).

خلاقیت

اگر بخواهید در مسیر رهبری از دیگران الگوبرداری کنید، هرگز به موفقیت دست نخواهید یافت. رهبری نیازمند خلاقیت و نوآوری است. رهبری که خلاقیت نداشته باشد، در بین دیگران جایگاهی نخواهد داشت. شما باید ذهنی خلاق داشته باشید تا بتوانید در مواقع ضروری، راه‌حل مناسبی ارائه دهید. برای آنکه بتوانید رهبری خلاق باشید، باید قبل از اینکه برنامه‌ریزی کنید، به بررسی موانع و مشکلات موجود در مسیر و ارائه راه‌حل برای هر کدام از آنها بپردازید.

مشخصه‌ها و کارکردهای رهبری

یکدلی و یکرنگی

رهبری یعنی شناخت نیازهای کارمندان و برطرف کردن آنها برای رسیدن به هدفی مشترک. رهبران در هر تیم، مقام بالایی دارند و بنابراین باید نیازهای افراد زیردست خود را درک کنند. افراد یک تیم باید با یکدیگر همدل و یکرنگ باشند تا بتوانند به اهداف مشترک خود برسند. برای درک بهتر اعضای تیم خود، بهتر است با آنها جلسات دوستانه‌ای برگزار کنید و از آنها بخواهید مشکلات و نیازهای خود را برای شما بیان کنند تا شما بتوانید آنها را برطرف کرده و راحت‌تر در جهت رسیدن به اهداف گام بردارید.

تمرکز

رهبری موفق است که بتواند روی کارش تمرکز کند. تمرکز به شما کمک می‌کند تا در حین دستیابی به اهداف خود، بتوانید ذهن خود را مدیریت کرده و از حواس‌پرتی جلوگیری گنید. وقتی توجه خود را به کار و اهدافتان معطوف می‌کنید، می‌توانید هم‌زمان با مدیریت زمان و کارمندان، به سمت هدف خود گام بردارید. توانایی تمرکز عمیق برای دستیابی به اهداف، عاملی مهم در موفقیت تیم خواهد بود.

صداقت

رهبر یک گروه، باید با تمام اعضای گروه صادق باشد. با رفتار صادقانه است که رهبر می‌تواند در بین دیگران احترام کسب کند.

انصاف

رهبر، فردی است که عدالت را رعایت می‌کند. این فرد باید با همه افراد گروه عادلانه رفتار کند تا حق کسی پایمال نشود.

دانش

فردی که در مورد کسب‌ و کار خود دانشی نداشته باشد، نمی‌تواند به‌عنوان رهبر انتخاب شود. رهبر باید فردی باشد که از حقایق، اعداد و ارقام و تمام چیزهای مرتبط با کسب‌ و کار خود اطلاع داشته باشد.

صبر و تحمل

رهبر باید صبر زیادی داشته باشد تا بتواند کارها را به‌طور منظم پیش ببرد. همچنین رهبر باید صبور باشد تا در مواقع بحرانی بتواند به‌درستی تیم را هدایت کند. اگر شما بتوانید شایستگی خود را به‌عنوان یک رهبری که تمایل دارد یک تیم را هدایت کند نشان دهید، احتمالاً فرصت‌هایی به شما داده می‌شود تا از این مهارت‌ها برای رهبری یک تیم یا پروژه استفاده کنید.

مثبت‌اندیشی

رهبری باید با مثبت‌اندیشی همراه باشد تا بتواند حس انگیزه و اشتیاق را در کارمندان بیدار کند. تفکر مثبت که معمولاً با خوش‌بینی همراه است، بخش مهم مدیریت استرس را تشکیل می‌دهد. رهبران موفق باید بتوانند استرس خود را کنترل کنند تا در مواقع بحرانی دچار سردرگمی نشوند. برای اینکه یک رهبر مؤثر باشید، باید در موقعیت‌های دشوار مانند مواجهه با موانع یا انتقاد دیگران، مثبت‌اندیش باشید. مثلاً به‌جای بزرگ کردن سختی‌ها و مشکلات یک پروژه، روی مزایای تکمیل آن پروژه تمرکز کنید.

ریسک‌پذیری

رهبران معمولاً در کار با موقعیت‌های پر ریسک مواجه می‌شوند. در این شرایط، آنها باید بتوانند تصمیم درستی بگیرند؛ مثلاً اینکه ریسک کنند و کاری را انجام بدهند یا اینکه ریسک نکنند. رهبران موفق، موقعیت‌های پر ریسک و چالشی را می‌شناسند و می‌دانند در زمان مواجه با آنها، چه‌کاری انجام بدهند. آنها موقعیت‌ها را ارزیابی می‌کنند و جوانب مثبت و منفی کار را می‌سنجند. یک رهبر در مواجهه با شرایط ریسکی باید آن‌قدر قاطع باشد تا سایر اعضای تیم بتوانند به‌راحتی تصمیمات او را بپذیرند و به آن عمل کنند. در این شرایط، رهبر همیشه باید یک فلوچارت داشته باشد تا بتواند طبق آن، موقعیت‌ها را ارزیابی کند و با اطمینان تصمیم بگیرد.

ثبات

اگرچه بهترین رهبران، آنهایی هستند که با نوآوری و تغییرات سازگاری دارند، اما برای پیشبرد تیم باید یک رویکرد ثابت و قابل‌ اعتماد داشته باشند. داشتن برنامه‌های منظم و صحبت کردن با کارمندان درباره آن برنامه، به رهبر و کارمندان اجازه می‌دهد تا انرژی و تمرکز خود را حفظ کنند؛ حتی زمانی‌که مدام در حال تلاش برای پیشرفت هستند. به‌عنوان‌ مثال، تشکیل یک جلسه هفتگی رهبران را قادر می‌سازد تا تیم خود را از تغییرات و برنامه‌های آتی مطلع سازند.

خودآگاهی

یک رهبر خوب و موفق در ابتدا باید از خودش شناخت کافی داشته باشد؛ یعنی نقاط ضعف و قوت خود را بداند تا بتواند سبک رهبری‌اش را مطابق با این ویژگی‌ها ترسیم کند و بتواند روی واکنش‌های خود در شرایط مختلف، تسلط بیشتری داشته باشد.

تیم‌سازی

تیم‌سازی ایجاد پیوندی محکم بین عده‌ای از افراد است که برای رسیدن به اهداف مشترک تلاش می‌کنند. در حقیقت، تیم‌سازی تلاشی آگاهانه برای تشکیل گروه‌هایی است که به سمت یک هدف حرکت می‌کنند. حتی قوی‌ترین رهبران هم برای تکمیل پروژه‌ها به تیم‌های متشکل از افراد متخصص نیاز دارند. برای اینکه یک رهبر مؤثر باشید، باید بدانید که چگونه کار تیمی انجام دهید و با دیگر اعضای گروه همکاری کنید. رهبر باید اعضای تیم را تشویق کند تا کار خود را به نحو احسن انجام دهند. برای تیم‌سازی می‌توانید فعالیت‌های تفریحی مثل کوهنوردی را با اعضای تیمتان انجام دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش موفقیت در کار تیمی – اصول تیم سازی: اینجا را کلیک کنید (+).

راهکارهایی برای تقویت ویژگی‌های رهبری

هر فرد ممکن است به‌طور ذاتی بعضی از این ویژگی‌ها را داشته باشد، اما لازم است برای پرورش ویژگی‌های یک رهبر مؤثر، کارهای زیر را انجام دهید:

یادگیری را در اولویت قرار دهید.

رهبران موفق باید همیشه در حال فراگیری مهارت‌های جدید باشند. آنها نباید فکر کنند که از همه‌چیز سر درمیاورند و دیگر نیازی به یادگیری ندارند. علم همیشه در حال پیشرفت است و رهبران هم باید دانش خود را به‌روز نگه‌دارند. رهبری پیشرفت می‌کند که نقاط قوت خود را تقویت کند و برای از بین بردن نقاط ضعفش نیز تلاش کند.

در رهبری، سبک خاص خود را داشته باشید.

بسیاری از رهبران سعی می‌کنند تا روش‌های رهبران موفق دیگر را تقلید کنند. برای آنکه به رهبری شایسته تبدیل شوید، بهتر است روشی را انتخاب کنید که با شخصیت، حوزه کاری و اهداف شما سازگاری داشته باشد. به‌عنوان‌ مثال، سبکی را در نظر بگیرید که بر کمک به همه اعضای تیم برای بهترین شدن تمرکز داشته باشد، یا سبکی نوآورانه را در نظر بگیرید که هیچ‌کس تا به‌حال از آن استفاده نکرده است.

مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرید.

یکی از بهترین راه‌ها برای تمرین مهارت‌های رهبری و تقویت نقاط قوت یک رهبر این است که مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرد. از سرپرست یا مدیر تیم خود بخواهید به شما اجازه دهد تا در یک جلسه، شما با مشتری یا همکاران صحبت کنید. یا اینکه مثلاً شما ناظر پروژه بعدی تیم باشید. در انجام مسئولیت‌های جدید، بر تقویت نقاط قوت خود تمرکز کنید. هر کدام از مسئولیت‌های جدید می‌توانند یکی از نقاط قوت شما را تقویت کنند. به‌عنوان‌ مثال، صحبت کردن در جلسات می‌تواند باعث افزایش اعتماد به‌ نفس شما شود، در حالی‌که نظارت بر یک پروژه می‌تواند مهارت تیم‌سازی را در شما تقویت کند.

مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود ببخشید.

رهبرانی که می‌توانند واضح صحبت کنند، بنویسند، گوش بدهند و خواسته‌های خود را به‌راحتی بیان کنند، بسیار مؤثر خواهند بود. این رهبران در برقراری ارتباط بسیار سنجیده عمل می‌کنند و می‌توانند بهترین مشتریان را به‌سوی تیم روانه ­کنند. مهارت‌های ارتباطی برای موفقیت یک رهبر حیاتی هستند، به همین دلیل بهتر است برای تقویت این مهارت، در کلاس‌هایی در زمینه ارتباطات حرفه‌ای شرکت کنید. در این زمینه، مقاله فنون مذاکره را هم بخوانید.

از تجربیات یک منتور حرفه‌ای استفاده کنید.

زمانی می‌توانید ویژگی‌های رهبری را در خود بهبود ببخشید که در کنار یک رهبر حرفه‌ای کار کنید. در تمام جلسات آموزشی مربیان این حوزه که شرکتتان ارائه می‌دهد، شرکت کنید و از مزایای آنها بهره‌مند شوید. با همکارانی که در حوزه شما تخصص بیشتری دارند، ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید با یک مربی حرفه‌ای در زمینه کاری خود مشورت کنید و جلسات ماهیانه‌ای را ترتیب دهید تا با مربی خود در مورد پیشرفت شغلی و استراتژی‌های رهبری در حوزه کسب‌ و کار خود صحبت کنید.

رهبران، الهم‌بخش و راهنمای کارکنان هستند.
رهبران، الهم‌بخش و راهنمای کارکنان هستند.

رهبران کسب‌ و کار باید از چه چیزهایی دوری کنند؟

رهبران موفق کسانی هستند که می‌توانند یک کسب‌ و کار را هدایت کرده و به  اهداف تعیین‌ شده و موفقیت برسانند. این رهبران در طول این مسیر باید از انجام یک سری از کارها خودداری کنند؛ مثلاً:

  • تبعیض کردن در محیط کاری: رهبرانی که در محیط کار بین کارمندان تبعیض قائل می‌شوند، مفید نیستند و هیچ‌کس میل به همکاری با آنها را ندارد.
  • پاسخگو نبودن: رهبرانی که به نیازهای کارمندان خود توجه نمی‌کنند و پاسخگوی آنها نیستند، معمولاً پس از مدت کوتاهی از کار برکنار می‌شوند.
  • بی‌میلی به هم‌فکری: اگر رهبر به‌تنهایی تمام تصمیمات را بگیرد و با دیگران مشورت نکند، باعث رنجش کارمندان و شکست تیم خواهد شد.
  • عدم تمایل به تغییر: رهبری در نهایت موفق می‌شود که انتقادپذیر باشد. اگر رهبری فکر کند که همه‌چیز را می‌داند و کارش درست است و نیازی به تغییر ندارد، مطمئناً در مسیر رسیدن به اهداف، شکست‌های سنگینی را تجربه خواهد کرد.
  • ضعف در برقراری ارتباط: اگر رهبری نتواند با دیگران به‌خوبی ارتباط برقرار کند، منجر به ایجاد سوءتفاهم، خطا و ناکارآمدی او می‌شود.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نمایش مهارت‌های رهبری خود در مصاحبه استخدامی

وقتی ویژگی‌های رهبری را در خود تقویت کنید، می‌توانید در شغل خود ترفیع بگیرید و از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار شوید. مراحل زیر را از زمان فرستادن رزومه تا قبولی در مصاحبه شغلی انجام دهید تا کارفرما نیز از مهارت‌های شما آگاهی پیدا کند.

ویژگی‌های رهبری خود را در رزومه خود ذکر کنید.

ویژگی‌های رهبری را در بخش مهارت‌ها در رزومه خود ذکر کنید. در مورد مهارت‌هایی که بیشتر روی آنها تسلط دارید، کمی توضیح دهید. سوابق کاری مرتبط با رهبری را نیز در رزومه خود بیاورید.

شناخت خود و ویژگی‌های رهبری خود با تست‌های خوشناسی
شناخت خود و ویژگی‌های رهبری خود با تست‌های خوشناسی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدیویی آموزش اصول نگارش رزومه، CV و پروفایل علمی: اینجا را کلیک کنید (+).

ویژگی‌های رهبری خود را در نامه پوششی یا همان Cover letter خود بنویسید.

از آنجایی‌که رزومه شما تا حد زیادی نشان‌دهنده تجربیات حرفه‌ای و دستاوردهای شما است، نامه پوششی شما فرصتی است که در مورد مهارت‌های تعاملی خود با جزئیات بیشتری صحبت کنید. از این فرصت برای بیان با ارزش‌ترین ویژگی‌های رهبری خود استفاده کنید و توضیح دهید که این ویژگی‌ها چرا و چگونه به کارفرمایان مربوط می‌شوند. قبل از نوشتن نامه پوششی، درباره شغل درخواستی اطلاعات کافی بدست بیاورید و فهرست کوتاهی از مهم‌ترین ویژگی‌های رهبری مؤثر در این موقعیت شغلی تهیه کنید. سپس هر ویژگی را در نامه پوششی خود شرح دهید.

در طول مصاحبه شغلی، درباره ویژگی‌های رهبری خود صحبت کنید.

زمانی‌که به مرحله مصاحبه رسیدید و برای انجام مصاحبه به شرکت یا سازمان مربوطه فراخوانده شدید، این فرصت را دارید که در مورد ویژگی‌های رهبری خود با کارفرما صحبت کنید. برای این کار، لیستی از ویژگی‌های ضروری برای آن موقعیت شغلی تهیه کنید. به استفاده از ویژگی‌های رهبری در شغل قبلی خود اشاره‌ کنید و بگویید که ویژگی‌های شما باعث چه موفقیت‌هایی شده است. نکات کلیدی هر ویژگی را به خاطر بسپارید و بهترین نکات را در طول مصاحبه بیان کنید. رهبران کسب‌ و کار باید از ترکیبی از انواع رهبری استفاده کنند تا بتوانند موفق باشند. رهبران وظیفه دارند مهارت‌ها و دانش خود را ارزیابی کنند و به‌طور مداوم آموزش ببینند. آنها باید به‌طور مؤثر و منظم بر اعمال کارمندان نظارت داشته باشند و آنها را در راه رسیدن به اهداف مشترک هدایت کنند.

بر اساس رای 11 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.