گرافیک 2823 بازدید

در دنیای امروزی، نرم‌افزارهای موشن گرافیک به‌طور گسترده در تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، آموزش و… مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از آنها دلایل واضحی دارد؛ به‌طور مثال، این نرم‌افزارها به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهند ایده و پیام خود را به‌طور خلاصه و واضح به دیگران منتقل کنند. همچنین صاحبان سایت‌ها با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانند برنامه‌ها یا وب‌سایت‌های خود را با ویدیوهای آموزنده یا سرگرم‌کننده، کاراکترهای متحرک، نمادها، جلوه‌ها و… جذاب و سرگرم‌کننده کنند؛ بنابراین ما قصد داریم در این مقاله از مجله کاپریلا مجموعه‌ای از نرم افزار موشن گرافیک برتر جهان را به شما معرفی کنیم و به بررسی هرکدام از آنها بپردازیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

معرفی نرم‌افزار موشن گرافیک PREMIERE PRO

Adobe Premiere Pro نرم‌افزاری برای ویرایش ویدیوها است و طراحان از آن برای کنار هم قرار دادن ویدیو و صدا و همچنین برش قطعه‌های انیمیشن و همگام‌سازی ویدیوی خود استفاده می‌کنند. Premiere Pro مانند برنامه‌های Final Cut Pro، Sony Vegas و Avid Media Composer می‌توانند برای ایجاد ویدیوی نهایی پس از استفاده از افتر افکت استفاده شوند. در واقع می‌توان گفت شرکت ادوبی، افتر افکت و پریمیر را با هم ادغام کرده اما استفاده از پریمیر را هم برای طراحان گرافیک متحرک و هم برای ویرایشگرهای ویدیو ضروری‌تر دانسته است. یکی از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار، امکان ایجاد پیوندهای پویا بین خود و After Effects است. به این ترتیب، کاربران می‌توانند تنظیمات نهایی را روی ترکیب‌بندی‌ها و تصاویر بدون نیاز به رندر اولیه انجام دهند و این قابلیت، کار آنها را آسان‌تر می‌کند. پریمیر در حال حاضر بسیار محبوب است و در استودیوهای موشن گرافیک در سراسر جهان استفاده می‌شود. نسخه رایگان پریمیر فقط 30 روز است نکات مثبت و قابلیت‌های بسیار ارزشمندی را در خود جای داده است:

  • ویرایش صوتی و تصویری باکیفیت بالا
  • در سیستم‌عامل‌های مختلف MacOS و Windows براحتی کار می‌کند.
  • قابلیت ویرایش غیر خطی ویدیو
  • پشتیبانی از فرمت‌های مختلف
  • ویرایش محتوای ویدیویی در زمان آنی
  • امکان انجام پروژه‌های هم‌زمان
  • دارای قالب‌های موشن گرافیک
  • ویرایش VR (واقعیت مجازی)
  • VR Rotate Sphere
  • ویرایش صوتی VR
  • جلوه‌های ویژه
  • برچسب‌زنی به ویدیو
  • پشتیبانی از لومتری (Lumetri)
  • ابزار تایپ
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش پریمیر Premier برای تدوین و میکس ویدئو: اینجا را کلیک کنید (+).

معرفی نرم‌افزار Adobe Photoshop

می‌توان گفت Adobe Photoshop تقریباً یک نرم‌افزار همه‌کاره است که می‌تواند نیازهای شما را تا حد زیادی در امور طراحی و گرافیکی برآورده کند. فتوشاپ به کاربران کمک می‌کند تا عناصر طراحی جدید برای پروژه‌های گرافیکی خود خلق کنند. یک طراح موشن گرافیک لازم است دانشی کافی درباره عملکرد فتوشاپ داشته باشد؛ در واقع یک طراح موشن گرافیک از تخته‌های سفید برای طراحی، ویرایش استوری بوردها، ایجاد انیمیشن‌های GIF و موارد دیگر استفاده می‌کند؛ بنابراین بیشتر از هر شخص دیگری باید کار با این نرم‌افزار را بلد باشد. این برنامه پرطرفدار قابلیت‌های بسیار زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد مانند تغییر اندازه تصاویر بسیار بزرگ، برش تصاویر از عکس‌ها، ایجاد طرح‌های جدید با استفاده از فیلترهای مختلف و مجموعه ابزار پیچیده برای طراحی‌های سه بُعدی و متحرک که البته این ویژگی‌ها بخش کوچکی از قابلیت‌های این نرم‌افزار است. اگر تا به حال با این نرم‌افزار کار نکرده‌اید جای نگرانی نیست زیرا استفاده از فتوشاپ بسیار آسان است؛ فقط کافی است ابتدا به اصول اولیه این نرم‌افزار تسلط پیدا کنید، سپس می‌توانید مهارت‌های خود را با تجربه و دوره‌های آموزشی بالا ببرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معرفی نرم‌افزار موشن گرافیک Cinema 4D

معرفی نرم‌افزار موشن گرافیک Cinema 4D

Cinema 4D نرم‌افزار مورد استفاده و محبوب برای اکثر طراحان محتوای متحرک است. ویژگی جالب این نرم‌افزار این است که خیلی کاربرپسند است و برای مثال شما می‌توانید یک آموزش از این نرم‌افزار را ببینید و محتوایی جدیدی خلق کنید. Cinema 4D بطور گسترده در دنیای موشن گرافیک برای مدل‌سازی، انیمیشن و افکت‌های شبیه‌سازی استفاده می‌شود. استودیوهای هالیوود از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، اما استفاده از نرم‌افزاری مانند Maya که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم برای کارهای جلوه‌های ویژه در این صنعت بسیار رایج است. همچنین هنرمندان انیمیشن، استفاده از Cinema 4D را به سایر ابزارهای سه‌ بعدی بدلیل راحتی، سهولت استفاده و انعطاف‌پذیری هنگام ادغام با After Effects ترجیح می‌دهند. این نرم‌افزار یک گردش کار آسان و بصری ارائه می‌دهد تا کاربران بتوانند بسرعت پارامترهای مختلف را ویرایش و تکرار کنند.

Cinema 4D دارای ویژگی‌های منحصر به‌ فرد و سازگاری با چندین موتور رندر مختلف است و به کاربران کمک می‌کند مدل‌های سه‌ بعدی باکیفیت بالا را بسرعت بر روی صفحه‌ نمایش رایانه شخصی خود نمایش دهند. این نرم‌افزار برای مدل‌سازی، تکسچرینگ، رندرینگ، ساخت انیمیشن و افکت‌های شبیه‌سازی بسیار گسترده طراحی‌شده است، بنابراین اگر می‌خواهید عناصر سه‌ بعدی را در یک پروژه ادغام کنید، پیدا کردن نرم‌افزار انیمیشن گرافیکی بهتر از Cinema 4D دشوار خواهد بود. Cinema 4D همچنین با چند موتور رندر شتاب‌دهنده GPU سازگار است که به شما امکان می‌دهد مدل‌های سه‌ بعدی باکیفیت بالاتر را سریع‌تر در رایانه خود رندر کنید. ختم کلام آنکه Cinema 4D نرم‌افزاری قوی برای هنرمندانی است که به دنبال نتایج عالی هستند و طیف گسترده‌ای از امکانات و ابزارها را دارد. می‌تواند نیازهای طراحان، هنرمندان و معماران را برطرف کند و در عین حال برای حرفه‌ای‌ها و مبتدیان مناسب است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش نرم افزار Cinema 4D برای موشن گرافیک: اینجا را کلیک کنید (+).

معرفی نرم‌افزار MOCHA AE برای ساخت موشن گرافیک

قیمت این نرم‌افزار 695 دلار برای Mocha Pro یا 20.99 دلار در ماه برای Mocha AE است. Mocha AE یک سیستم ردیابی مبتنی بر سطح حرکت را در خارج از مجموعه‌ای از پیکسل‌ها ردیابی می‌کند و ابزاری مناسب برای هنرمندان موشن گرافیکی که علاقه‌مند به حذف اشیاء، تعویض صفحه‌نمایش یا روتوسکوپی هستند می‌باشد. این ابزار بیشتر برای پروژه‌های تجاری استفاده می‌شود و تسلط و یادگیری این نرم‌افزار در ابتدا ممکن است کمی دشوار به نظر برسد؛ اما هنگامی‌که به کار با آن عادت کردید، می‌توانید تقریباً هر حرکتی را براحتی ردیابی کنید. Mocha Pro می‌تواند بعنوان یک افزونه در نرم‌افزار After Effects یا Premiere Pro عمل کند؛ یعنی شما می‌توانید براحتی کار با After Effects را شروع کنید و یک عکس را در Mocha ردیابی کنید و سپس با داده‌های دوربین ردیابی شده به After Effects برگردید. این قابلیت‌ها Mocha AE را به یکی از بهترین نرم‌افزارهای موشن گرافیک در بین طراحان تبدیل کرده است. سایر امکانات این نرم‌افزار به شرح زیر است:

  • ماژول‌های پیشرفته: لنز، درج، حذف، راهکارهای سه‌ بعدی، تثبیت
  • GPU ردیابی و حذف اشیاء را تسریع می‌کند.
  • گردش کار Stereo 360/VR
  • استخراج داده‌ها به سایر سیستم‌ها و نرم‌افزارهای استاندارد

معرفی پلاگین TRAPCODE Suite

Trapcode Suite بطور کلی یک نرم‌افزار مستقل نیست؛ اما مجموعه‌ای از پلاگین‌ها را دارد که می‌تواند داخل نرم‌افزار افتر افکت استفاده شود. در ادامه، امکانات متعدد آن را مشاهده می‌کنیم:

  • Trapcode Particular: ابزار استاندارد تولید اجسام صنعتی. اگر در حال ایجاد اجسام هستید، باید از این افزونه استفاده کنید.
  • Trapcode Form: شبکه‌هایی را در اطراف اشیاء سه‌ بعدی ایجاد می‌کند؛ مانند نمایش هولوگرافیک
  • Trapcode Mir: برای شبیه‌سازی محیط‌ها و زمین‌ها در After Effects فوق‌العاده است.
  • Trapcode Stroke: شکل‌ها و قالب‌هایی را از ماسک‌ها در After Effects ایجاد می‌کند.
  • Trapcode Shine: جلوه‌های سه‌ بعدی اشعه نور را ایجاد می‌کند که بسیار پیچیده‌تر از آنهایی هستند که در After Effects تعبیه‌ شده است.
  • Trapcode Starglow: ایجاد درخشش‌های سبک برای گرافیک‌های متحرک
  • کلیدهای صوتی Trapcode: گرافیک حرکتی مبتنی بر صوت در افتر افکت
  • Trapcode Tao: اشکال هندسی سه‌ بعدی انتزاعی را ایجاد می‌کند. برای اضافه کردن عناصر طراحی اضافی به صحنه شما عالی است.
  • Trapcode Lux: نورهای سه‌ بعدی ایجاد می‌کند.
  • Trapcode Echospace: لایه‌های متحرک را شبیه‌سازی می‌کند.
  • Trapcode Horizon: می‌توانید پس‌زمینه‌های سه‌ بعدی ایجاد کنید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معرفی نرم‌افزار Cavalry

برخی از قابلیت‌های Cavalry در نسخه بتا عبارت‌اند از طراحی حرکت، هنر مولد، کاراکتر انیمیشنی، بصری‌سازی داده، FUI، جلوه‌های بصری و… البته ویژگی‌های دیگری هم دارد که در زیر به آن اشاره‌ شده است:

  • شبکه‌ها (Grid) را بسازید و اشکال را با استفاده از توزیع‌های مبتنی بر تصویر قرار دهید.
  • از رفتارها برای وکسل کردن (Voxelizing) اشکال، تغییر شکل در طول مسیرها یا نوسان مقادیر موقعیت استفاده کنید.
  • تاریخ‌ها، رشته‌ها و مقادیر را ایجاد کنید و سپس کاراکترها را براحتی به هم پیوند بزنید یا جایگزین کنید.

معرفی نرم‌افزار Adobe Animate

اگر به دنبال ساخت انیمیشن‌های دو بعدی و ساخت داستان‌های ذهنی خود هستید، Adobe Animate می‌تواند به شما کمک کند با امکانات زیر، طراحی انواع موشن گرافیک را انجام دهید:

  • دوربین Adobe Animate
  • برس‌های وکتور
  • می‌توانید انیمیشن‌های تعاملی برای بازی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و وب طراحی کنید.
  • کارتون‌ها و تبلیغات بنری را زنده کنید.
  • ایجاد doodles و آواتار متحرک
  • حرکت را به محتوای آموزش الکترونیکی و اینفوگرافیک‌ها اضافه کنید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ادوبی انیمیت Adobe Animate CC – طراحی گرافیک و انیمیشن برداری: اینجا را کلیک کنید (+).

معرفی نرم‌افزار موشن گرافیک MOHO

Moho Pro که قبلاً نام آن Anime Studio بود، یک نرم‌افزار موشن گرافیک بسیار کارآمد است که پروژه‌های شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. این نرم‌افزار امکاناتی مانند قابلیت‌های ترسیم با دست، ابزارهای انیمیشن‌سازی و امکانات بی‌نظیر دیگری را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین اگر شما به ساخت انیمیشن‌های سفارشی‌شده علاقه‌مند هستید می‌توانید از این نرم‌افزار استفاده کنید. سایر امکانات موهو مانند ابزار قلم‌مو، ابزارهای Keyframing و قابلیت ادغام فتوشاپ است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معرفی نرم‌افزار Unreal Engine

استفاده از این نرم‌افزار رایگان است، اما برای استفاده‌های تجاری لازم است هزینه‌ای پرداخت کنید. Unreal Engine پیشرفته‌ترین ابزار ایجاد سه‌ بعدی در جهان است. ویژگی خوب دیگر این نرم‌افزار این است که سازندگان آن بطور مداوم نرم‌افزار را بروز می‌کنند. با توجه به اینکه این نرم‌افزار رایگان است، می‌توان گفت لازم است حتماً برای یک‌بار هم که شده آن را امتحان کنید. از Unreal Engine می‌توان برای صنعت بازی کامپیوتری و ویدیویی به خوبی استفاده کرد اما در حوزه سینما و محصولات تلویزیونی تجاری هم کاربرد دارد. از Unreal Engine برای ساخت انیمیشن، رندر، نورپردازی، متریال، شبیه‌سازی و جلوه‌های ویژه به همراه امکان استفاده از ابزارهای توسعه‌دهنده استفاده کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معرفی نرم‌افزار موشن گرافی ZBRUSH

ZBrush نرم‌افزاری برای مجسمه‌سازی و نقاشی دیجیتال است و قابلیت‌هایی مانند برس‌های قابل تنظیم برای شکل‌ دادن، بافت و رنگ کردن دارد که با استفاده از آن می‌توانید آثار هنری پیچیده‌ای را در کمترین زمان ممکن بسازید. همچنین ZBrush یک نرم‌افزار حرفه‌ای مدل‌سازی سه‌ بعدی است که از آن برای ساختن شخصیت‌ها استفاده می‌شود تا جلوه‌ای واقعی به آنها بدهد. برخلاف سایر نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌ بعدی که در دسترس است، ZBrush به شما این امکان را می‌دهد که انیمیشن دلخواه خود را هر طور که دوست دارید بکشید. مهم نیست که شما ماهر باشید یا مبتدی، در هر صورت این نرم‌افزار می‌تواند به شما کمک کند، مخصوصاً هنگامی که می‌خواهید انیمیشن‌سازی و مدل‌سازی سه‌ بعدی را تجربه کسب کنید. همچنین این نرم‌افزار در سیستم‌ عامل‌های Apples OS X و Windows به خوبی کار می‌کند و بعد از راه‌اندازی نرم‌افزار، گزینه‌ای برای وارد کردن مدل خود دریافت خواهید کرد. همچنین نرم‌افزار ZBrush با داشتن یک رابط کاربری جذاب، هر ابزاری را که برای طراحی موشن گرافیک نیاز دارید، به شما ارائه می‌دهد. یکی از بهترین ویژگی‌های جالب این نرم‌افزار، ZSketch است که تکنیک‌های مدل‌سازی خاک (برای مجسمه‌سازی) را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ویژگی به شما کمک می‌کند که به خوبی طرح سه بعدی خود را اجرا کنید. ZBrush توسط استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی، توسعه‌دهندگان بازی، طراحان جواهرات، طراحان خودرو، تصویرگران، تبلیغ‌کنندگان، دانشمندان و بسیاری از هنرمندان حوزه هنرهای حجمی و بصری در سراسر جهان استفاده می‌شود.

معرفی نرم‌افزار Blender

نرم‌افزار Blender

استفاده از این نرم‌افزار رایگان است و با استفاده از آن می‌توانید کارهایی مانند مدل‌سازی، انیمیشن‌سازی، شبیه‌سازی، رندر، ترکیب‌بندی و ردیابی حرکت، ویرایش ویدیو، مسیر حرکت انیمیشن دو بعدی و… را انجام دهید. بسیاری از هنرمندان در صنعت بازی‌های ویدیویی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. مانند نرم‌افزار Maya، نرم‌افزار Blender نیز منحنی یادگیری سختی دارد اما اگر هنرمندی بتواند به آن مسلط شود می‌تواند کارهایی زیادی مانند رندر CPU/GPU/VR، سایه‌زنان PBR، پشتیبانی از نور HDR، نقاشی سه‌ بعدی با براش‌های بافت‌دار، ماسک‌سازی و خلق کاراکترهای مختلف را انجام دهد. این‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های این نرم‌افزار قدرتمند است، پس می‌توان گفت که اگر در حال مدل‌سازی یا ساخت شخصیت‌های جدید هستید، Blender نرم‌افزار موشن گرافیک رایگان و عالی برای شما است اما با وجود اینکه رابط کاربری خوبی دارد، اما متاسفانه پشتیبانی مناسبی از موشن کپچر ندارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معرفی نرم‌افزار NUKE

Nuke یک نرم‌افزار حرفه‌ای است و برای افرادی که در زمینه موشن گرافیک فعالیت می‌کنند، طراحی‌ شده است. این نرم‌افزار از ابزار مبتنی بر گره برای ترکیب عناصر سه‌ بعدی و ویدیو استفاده می‌کند. Nuke و After Effects را می‌توان در پروژه‌های ترکیبی مشابه استفاده کرد؛ اما در واقع این نرم‌افزار با After Effects تفاوت‌هایی دارد. می‌توان گفت نرم‌افزار Nuke بطور خاص برای کاربران ماهر طراحی‌شده است. از این نرم‌افزار در سرتاسر جهان برای تولید فیلم و سریال استفاده می‌شود. همچنین بدلیل قابلیت‌های دو بعدی و سه‌ بعدی‌ای که دارد در بین تولیدکنندگان انیمیشن حرفه‌ای بسیار محبوب است. برخی از این قابلیت‌ها عبارت‌اند از: زمان‌بندی مجدد و انحنای پیچیده تصاویر، افکت صوتی دادن عمیق به تصویر، گردش کار استریوسکوپی، روتوسکوپی و… همچنین این نرم‌افزار موشن گرافیک استفاده از سیستم گره را در هنگام پیکربندی ترکیب‌ها امکان‌پذیر می‌کند، در حالی که نرم‌افزار After Effects از یک سیستم چند سطحی استفاده می‌کند و به همین دلیل است که Nuke بیشتر توسط استودیوها یا افراد ماهر در زمینه موشن گرافیک استفاده می‌شود. نرم‌افزار Nuke دارای محیط سه‌ بعدی واقعی و ابزارهای قدرتمند است اما قیمت آن کمی بالا بوده و در زمینه گرافیک خیلی عالی عمل نمی‌کند.

ویژگی‌های دو بعدی:

  • ZDefocus
  • اصلاحات VR
  • ترکیب تصویر عمیق
  • روتوسکوپی
  • کلید زدن
  • دوخت 360 درجه و حل دکل دوربین
  • ابزار تجزیه‌ و تحلیل رنگ
  • مجموعه ابزار گره
  • بازنگری کرونوس (Kronos)
  • نورپردازی مجدد
  • زمان‌بندی مجدد جریان
  • گردش کار استریوسکوپی (Stereoscopic)
  • اعوجاج لنز
  • کانال‌های رنگی 32 بیتی با ممیز شناور
  • ردیاب مسطح
  • انحنای پیشرفته
  • افکت‌های بُرداری
  • پلاگین‌های کوره

ویژگی‌های سه‌ بعدی:

  • فضای کاری سه‌ بعدی
  • ابر نقطه‌ای و تولید عمق
  • مدل‌ساز
  • سیستم ذرات سه‌ بعدی
  • ردیاب دوربین سه‌ بعدی

معرفی نرم‌افزار Houdini

اگر می‌خواهید جلوه‌های ویژه (VFX) فوق‌العاده‌ای برای فیلم‌های بلند ایجاد کنید، Houdini نرم‌افزار عالی برای شما است. این نرم‌افزار بطور ویژه برای افرادی که در VFX بر روی فیلم و انیمیشن سه‌ بعدی کار می‌کنند طراحی‌ شده است و در مقایسه با سایر ابزارهای انیمیشن، از یک گردش کار روتین استفاده می‌کند تا اطمینان پیدا کنید که کار شما تا حد امکان اصلاح‌ شده است. همچنین به شما امکان می‌دهد چندین تکرار را انجام دهید و تغییراتی را که می‌خواهید براحتی ایجاد کنید. گرچه این نرم‌افزار بیشتر برای محیط‌های پویا استفاده می‌شود، اما ابزارهایی هم دارد که در زمینه‌هایی مانند متحرک‌سازی، مدل‌سازی و رندر می‌توانند به شما کمک کنند و شما با استفاده از ابزارهای پیشرفته آن می‌توانید بهترین جلوه‌های بصری را بسازید.

Houdini همچنین قابلیت مدل‌سازی هندسی استاندارد را ارائه می‌دهد و تمام ابزارهایی را که برای پروژه سه‌ بعدی خود نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین این نرم‌افزار دارای یک سیستم مبتنی بر گره است تا یکی از بهترین گردش کارها را به شما ارائه دهد. اگرچه این نرم‌افزار تمام ابزارهای مورد نیاز برای نرم‌افزارهای سه‌ بعدی را دارد، اما می‌توان گفت بیشتر بدلیل گردش کار مبتنی بر گره خود شناخته‌ شده است. اگر مبتدی هستید، باید این نکته را بدانید که چیزهای زیادی برای یادگیری در آن وجود دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید در کار خود موفق شوید باید دانش کافی در الگوریتم‌ها و ریاضیات داشته باشید. Houdini همان نرم‌افزاری است که تهیه‌کنندگان هالیوودی برای خلق آثار جلوه‌های ویژه برای فیلم‌های پرفروش و تجاری خود استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید این نرم‌افزار را امتحان کنید، نسخه رایگان Houdini هم وجود دارد.

معرفی نرم‌افزار Maya

Maya یک نرم‌افزار بسیار معروف و محبوب در زمینه مدل‌سازی و انیمیشن سه‌ بعدی است که توسط افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند، استفاده می‌شود. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد تا اسکریپت‌هایی بنویسند که عملکرد را فراتر از آنچه که فقط با ابزارهای داخلی امکان‌پذیر است گسترش دهند. این نرم‌افزار با نرم‌افزار Cinema 4D رقابت می‌کند اما از کجا باید فهمید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ شما می‌توانید در تمام دوران کاری خود از Cinema4D استفاده کنید بدون اینکه نیاز به نرم‌افزار Maya داشته باشید؛ اما اگر می‌خواهید بطور مثال در هالیوود کار کنید، لازم است که با نرم‌افزار Maya آشنا شوید زیرا این نرم‌افزار ابزاری را دارد که استودیوهای هالیوود از آن برای مدل‌سازی و انیمیشن استفاده می‌کنند. مایا توانایی بالایی در پردازش رندرهای سه‌ بعدی و انیمیشن‌های باکیفیت بالا دارد که همین موضوع باعث شده او به یکی از برجسته‌ترین نرم‌افزارهای حرکتی تبدیل شود؛ تکنولوژی رندر عالی و مدیریت رنگ‌ها، از دیگر قابلیت‌های مایا به شمار می‌رود اما رابط کاربری این نرم‌افزار برای کسانی که قبلاً با سه‌ بعدی کار نکرده‌اند ممکن است کمی دشوار به نظر برسد. سایر امکانات این نرم‌افزار عبارت است از:

  • پویاسازی و جلوه‌های بصری
  • Bifrost برای اثرات رویه‌ای
  • نمودارهای آماده برای استفاده
  • شبیه‌سازی مایع تطبیقی عمیق
  • سیستم شبیه‌سازی اقیانوس Bifrost
  • انیمیشن سه‌ بعدی
  • اجرا در حافظه پنهان سیستم
  • نشانک‌های انیمیشن
  • ویرایشگر زمان
  • ابزارهای عمومی انیمیشن
  • گردش کار نگارش شکل
  • ارزیابی دکل موازی
  • ضبط عملکرد
  • دفورماتور Proximity Wrap
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش ویدیویی Maya (مایا): اینجا را کلیک کنید (+).

معرفی نرم‌افزار SKECHBOOK MOTION GRAPHICS

نرم‌افزار SKECHBOOK MOTION GRAPHICS

اگر دوست دارید کاراکترهای مد نظر خود را بکشید و آنها را متحرک کنید یا اگر فقط قصد دارید استوری بوردهای زیبا برای انیمیشن خود ایجاد خود کنید، Sketchbook برای شما گزینه مناسبی است. نرم‌افزار موشن گرافیک Sketchbook، رایگان است و طراحان محصول، معماران، طراحان خودرو و طراحان صنعتی برای ترسیم ایده‌های خود از این نرم‌افزار استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید کار خود را در فرمت‌های مختلف از جمله PSD ذخیره کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معرفی نرم‌افزار HITFILM

نرم‌افزار HITFILM

از این نرم‌افزار می‌توانید برای ویرایش و ایجاد جلوه‌های ویژه استفاده کنید. نرم‌افزار Hitfilm Express یک نرم‌افزار ویرایش ویدیو رایگان با ابزارهای حرفه‌ای VFX است و برای ساختن ویدیوهای بازی و فیلم، بسیار مناسب است. همچنین کار با این نرم‌افزار آسان است و برای افراد مبتدی، دانشجویان سینما، گیمرها و یوتیوبرها کاربردی است. رندر رشته‌ای به رابط کاربری و ویدیو اجازه می‌دهد تا بطور مستقل کار کنند و گردش کار را بسیار روان‌تر و آسان‌تر می‌کند. ویژگی مثبت دیگر Hitfilm این است که بیش از 400 افکت آماده را به شما ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید آموزش‌های رایگان کار با آن را از وب‌سایت نرم‌افزار دریافت کنید.

معرفی نرم‌افزار Adobe After Effects

نرم‌افزار Adobe After Effects

بی‌شک مهم‌ترین نرم‌افزاری که یک طراح موشن گرافیک باید به آن مسلط شود، Adobe After Effects است. After Effects یک نرم‌افزار انیمیشن 2/5 بعدی است، یعنی شما با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید کارهای مورد نظر خود را روی هر انیمیشنی که می‌خواهید انجام دهید، البته تا زمانی‌که این انیمیشن شامل مدل‌سازی سه‌ بعدی نباشد. بطور کلی می‌توان گفت که افتر افکت، همان نرم‌افزار اصلی است که برای متحرک‌سازی و ترکیب تمام کارهای شما با هم، پس از طراحی استوری بورد و عناصر در فتوشاپ استفاده می‌شود. این نرم‌افزار بصورت ترکیبی از ویرایشگر ویدیو و فتوشاپ، کار می‌کند. همچنین این نرم‌افزار با سایر سیستم‌های ویرایش غیر خطی مانند Avid Media Composer و Final Cut Pro X به خوبی کار می‌کند و براحتی با برنامه‌های سه‌ بعدی مانند 3ds Max ،Maya و Cinema 4D ادغام می‌شود.

برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از تولید جلوه‌های بصری باکیفیت، ایجاد و مدیریت آثار گرافیکی متحرک، ایجاد افکت برای انیمیشن دو بعدی، چیدمان و ترکیب، ردیابی حرکات، حذف اشیاء، مدل‌ها و جلوه‌های بصری، ایجاد الگوها، انجام تصحیح رنگ و ویرایش و… همچنین این نرم‌افزار می‌تواند با عناصر سه‌ بعدی از طریق انواع پلاگین‌های یکپارچه مانند مرورگر افکت‌ها، جدول زمانی و پانل ترکیب کار کند. در واقع افتر افکت، نرم‌افزاری کاربردی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا انیمیشن خود را روی صفحه‌ نمایش بیاورند. هنگامی‌که انیمیشن پروژه خود را در After Effects تمام کردید، می‌توانید آن را به یک نرم‌افزار ویرایش ویدیو ارسال کنید تا آن را به بقیه پروژه خود اضافه کنید. افتر افکت ویژگی زمان آنی (Real-time) را ندارد اما با در اختیار داشتن ابزارهای متنوع، امکان سازگاری یکپارچه با Premiere Pro و ردیاب دوربین سه‌ بعدی، گزینه‌ای عالی ترکیب‌بندی موشن گرافیک به شمار می‌رود. اما سایر امکانات این نرم‌افزار را بررسی کنیم:

  • برای ساخت الگو مناسب است.
  • ردیابی حرکت
  • حذف اشیاء
  • جلوه‌های شبیه‌سازی
  • ایجاد قالب
  • طراحی نمایش اسلاید
  • مدل‌های طراحی UX/UI و طراحی وب‌سایت
  • تایپوگرافی متحرک
  • جلوه‌های ویژه
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش ویدیویی افتر افکت (Adobe After Effects): اینجا را کلیک کنید (+).

معرفی نرم‌فزار SYNTHYES

Syntheyes بهترین نرم‌افزار موجود برای جابجایی و ردیابی حرکتی در جهان است. Syntheyes یک نرم‌افزار حرفه‌ای است که از آن می‌توانید برای ردیابی مجموعه‌های مجازی، ایجاد پیش‌نمایش‌های معماری و… استفاده کنید. امکانات زیادی در این نرم‌افزار موشن گرافیک ارائه شده که بخشی از آنها را در ادامه خواهید خواند:

  • رویکردهای جدید ردیابی خودکار و تحت نظارت مبتنی بر شبکه عصبی.
  • حالت جدید ردیابی روشنایی ثابت برای ردیاب‌های نظارت‌ شده.
  • لنز، تصویر پیش‌پردازنده از پیش تنظیم‌شده بعنوان اسکریپت
  • فهرست، کنترل، کشیدن و کلون کردن خطوط
  • انواع شات تصویری
  • پیش پردازشگر تصویر
  • کالیبراسیون لنز
  • جداسازی اشیاء
  • ردیابی سلسله مراتب هندسی
  • واقعیت مجازی 360 درجه
  • سیستم ViewShift
  • پایدارسازی تصویر
  • تنظیم سیستم مختصات
  • بازسازی مجموعه
  • ویرایشگر نمودار
  • پنجره پرسپکتیو
  • تصاویر داخل و خارج
  • اسکریپت
  • گردش کار و رابط کاربری خوب

معرفی نرم‌افزار EMBERGEN

EmberGen یک نرم‌افزار شبیه‌سازی حجمی سیال در زمان آنی است که می‌تواند توالی‌های تصویر و حجم‌های VDB را شبیه‌سازی و رندر کرده و از آن خروجی بگیرد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید هر افکت و تصویر متحرکی از جمله آتش، دود و انفجار را شکل خارق‌العاده‌ای بسازید. ویژگی بسیار خوب دیگر این نرم‌افزار این است که به شما امکان می‌دهد بجای اینکه شبیه‌سازی‌های خود را طی چندین ساعت بسازید و تکرار کنید بتوانید آنها را در طول چند ثانیه تکرار کنید.

معرفی نرم‌افزار 3D-Coat

3D-Coat نرم‌افزار پرکاربرد برای مجسمه‌سازی دیجیتال است که در ساختن مدل‌های سه‌ بعدی و با سطوح سخت استفاده می‌شود. این نرم‌افزار ابزارهایی دارد که به کاربران اجازه می‌دهد برای کارهایی مانند مجسمه‌سازی، اضافه کردن توپولوژی چندضلعی بصورت خودکار یا دستی، ایجاد نقشه‌های حرارتی بطور خودکار یا دستی استفاده کرده و همچنین می‌توانند تصاویر ثابت یا فیلم‌های متحرک را ارائه دهند.

معرفی نرم‌افزار Substance Painter

Substance Painter یک نرم‌افزار نقاشی سه‌ بعدی است که شما با استفاده از آن می‌توانید مش‌های سه‌ بعدی خود را طراحی و رندر کنید. امکانات مختلفی در این ابزار تعبیه شده که می‌توان به افکت‌های مختلف، پراکندگی زیر سطحی، لایه‌بندی پویا و … اشاره کرد.

معرفی نرم‌افزار Apple Motion

Apple Motion با داشتن ویژگی‌های بسیار زیادی که دارد به لیست نرم‌افزارهای محبوب موشن گرافیک وارد شده است. این نرم‌افزار بخوبی با Final Cut Pro X متصل می‌شود و همچنین ویژگی‌ها و افزونه‌های زیادی دارد که باعث می‌شود تقریباً هر چیزی را که نیاز دارید در این نرم‌افزار پیدا کنید. برای مثال می‌توانید جلوه‌های واقع‌گرایانه ایجاد کنید، انتقال‌های سیال یا دو بعدی سینمایی بسازید و… این برنامه دارای یک رابط کاربری بسیار خوب است و به شما این امکان را می‌دهد که براحتی جلوه‌های مختلف متحرک ایجاد کنید. اگر بخواهید می‌توانید رابط کاربری را هر طور که دوست داشته باشید تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از این نرم‌افزار برای طراحی موشن گرافیک خود در حرکات با دامنه دینامیکی استفاده کنید و از نمایشگر حرفه‌ای جدید XDR که به آن متصل می‌شود تا جلوه‌های HDR بسیار خوبی را نشان دهد، استفاده کنید. به‌طور کلی این نرم‌افزار برای تنظیم رنگ‌ها یا منحنی‌های رنگی استفاده می‌شود و تا حد زیادی ساده‌ترین نرم‌افزار برای استفاده است، تنظیمات پیش‌فرض بسیار ساده‌ای دارد و الگوهای آماده زیادی هم ارائه کرده است. مهم‌ترین نکته منفی این نرم‌افزار این است که تشخیص لایه‌بندی می‌تواند کمی مشکل باشد.

معرفی نرم‌افزار Natron

نرم‌افزار Natron

Natron نرم‌افزار موشن گرافیک است که می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد. این نرم‌افزار با بهره‌گیری از بسیاری ویژگی‌های افتر افکت، مجموعه‌ای از ابزارهای کارآمد را به شما ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار دارای گره‌های کافی است که شما را با نیازهای ترکیب‌بندی و ویرایش ویدیو آشنا می‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که احتمالاً از آن لذت خواهید برد، رابط کاربری Natron است. رابط کاربری این نرم‌افزار، بصری است و استفاده از آن بسیار آسان است، همچنین این نرم‌افزار انجمن گفتگویی دارد که می‌تواند به شما در حل مشکلات استفاده از آن کمک کند. از دیگر قابلیت‌‎های Natron می‌توان به این اشاره کرد که گره‌ها را می‌توانید براحتی با هم‌ گروه‌بندی کنید و هنگامی که گروه‌بندی شدند، آنها را به اشتراک بگذارید. حتی اگر شما با موشن گرافیک یا جلوه‌های ویژه مشکل داشته باشید، این نرم‌افزار می‌تواند تمامی مشکلات شما را حل کند. در حال حاضر Natron برای لینوکس، ویندوز و MacOS X در دسترس است. به عقیده برخی از کارشناسان، ویژگی منفی Natron این است که به دلیل متن-باز بودن آن، ممکن است تمام ویژگی‌های مورد نیاز شما را نداشته باشد.

معرفی نرم‌افزار Filmora9

اگر یک موشن گرافیک‌کار حرفه‌ای هستید یا اینکه به تازگی شروع کرده‌اید، نرم‌افزار Filmora9 یکی از بهترین نرم‌افزارها برای یادگیری و استفاده شما خواهد بود. ویژگی بسیار خوب Filmora9 این است که برای استفاده از آن نیازی به دانش یا مهارت بالا ندارید. برای شروع فقط به پروژه‌ای نیاز دارید که می‌خواهید روی آن کار کنید. Filmora9 در مقایسه با سایر نرم‌افزارها، دارای تعداد زیادی فیلتر عنوان و متن است که می‌توانید از بین آنها گزینه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از افکت‌های اضافه Filmora9 برای ویرایش هر نوع جلوه صوتی، متون مختلف و موارد دیگر استفاده کنید. در واقع می‌توان گفت اگر مبتدی هستید این بهترین نرم‌افزار برای شروع شما است، همچنین می‌توانید نسخه آزمایشی و رایگان آن را امتحان کنید تا ببینید آیا این نرم‌افزار برای شما مناسب است یا خیر.

معرفی نرم‌افزار موشن گرافیک GIMP

نرم‌افزار موشن گرافیک GIMP

GIMP مخفف برنامه دست‌کاری تصویر گنو (GNU Image Manipulation Program) است. این نرم‌افزار در زمینه‌هایی مانند روتوش عکس، ترکیب‌بندی تصویر و … کاربرد دارد. همان‌طور که می‌دانید نرم‌افزار Adobe Photoshop در زمینه روتوش عکس همیشه پیشگام بوده است اما در عین‌ حال نسخه اصلی آن گران بوده و کار با آن هم ساده نیست، بنابراین اگر به دنبال یک جایگزین رایگان برای برنامه فتوشاپ هستید، نرم‌افزار GIMP می‌تواند جایگزین مناسبی برای فتوشاپ باشد. دلیل جایگزینی این نرم‌افزار بجای فتوشاپ این است که GIMP دوره آزمایشی رایگان ندارد بلکه به‌طور کلی رایگان است و می‌توانید هر زمان که دوست دارید از آن استفاده کنید. از GIMP می‌توان بعنوان یک ابزار ویرایش رنگ ساده، یک برنامه روتوش عکس باکیفیت فوق‌العاده، یک سیستم پردازش دسته‌ای آنلاین، یک رندر تصویر یا یک مبدل فرمت تصویر استفاده کنید؛ بنابراین، اگر شما یک طراح موشن گرافیک هستید، بد نیست که این نرم‌افزار را هم امتحان کنید.

معرفی نرم‌افزار Adobe Illustrator

معرفی نرم‌افزار Adobe Illustrator

Adobe Illustrator نرم‌افزاری از شرکت ادوب و با کاربردی شبیه فتوشاپ است اما از نظر عملکرد، کاملاً متفاوت است. در حالی که فتوشاپ با ویرایش مبتنی بر پیکسل سر و کار دارد، ایلاستریتور یک نرم‌افزار ویرایش بُرداری یا وکتور است. اگر تا به حال اصطلاح وکتور یا بُرداری را نشنیده‌اید، باید گفت تصاویر وکتور نوعی فایل تصویری و گرافیکی است که می‌توان ابعاد آن را بدون پیکسل کردن، به‌طور بی‌نهایت بزرگ کرد. از این ویژگی هنگام طراحی مواردی نظیر لوگو می‌توانید استفاده کنید. این نرم‌افزار کاربرد بسیار زیادی دارد و طراحان موشن گرافیک از این نرم‌افزار برای ترسیم منابعی مانند شخصیت‌ها، اشیاء، محیط‌ها، لوگوها و… برای به کار بردن در موشن گرافیک نهایی استفاده می‌کنند. نکته منفی این نرم‌افزار را می‌توان به این دو مورد خلاصه کرد: ممکن است برای یک فرد تازه‌کار کمی پیچیده باشد و فقط برای ویندوز و مک طراحی‌شده است؛ اما فضای کاری کاربرپسند و مسیرهای بُرداری ساده‌ شده در کنار امکانات زیر، آن را به ابزاری قدرتمند و محبوب تبدیل کرده است:

  • طرح‌های پیکسلی کامل
  • قابلیت Snap to Pixel
  • قالب‌ها و پیش تنظیم‌های طراحی داخلی
  • ابزار استخراج CSS
  • همگام‌سازی رنگ
  • گزینه تغییر اندازه نامحدود
  • گزینه‌های شکل‌دهی مجدد بخش مسیر
  • بهبود طراحی پرسپکتیو
  • نمادهای متحرک و سه بعدی
  • قابلیت Live Shapes
  • حالت Freeform Shapebuilder
  • راهنمای هوشمند

مانند فتوشاپ، فایل‌های Illustrator را می‌توانید براحتی و بدون افت کیفیت محتوای خروجی، برای ساختن انیمیشن به افتر افکت وارد کنید. همچنین اگر قصد دارید که ظاهر یک المان یا لوگو را تغییر دهید، می‌توانید فایل مورد نظر خود را در Illustrator ذخیره کنید تا بطور خودکار در افتر افکت اصلاح شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش ویدیویی Illustrator (ایلاستریتور): اینجا را کلیک کنید (+).

معرفی نرم‌افزار Davinci Resolve

نرم‌افزار Davinci Resolve

این نرم‌افزار را می‌توان بهترین نرم‌افزار رایگان موشن گرافیک دانست. Davinci Resolve دارای یک صفحه برش جدید است که برای ویرایشگرانی طراحی‌ شده که باید سریع و در مدت زمان کم، کار کنند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید از ویژگی‌های جدید و قدرتمند مانند چرخش سرعت تشخیص چهره استفاده کنید و همچنین دامنه‌های شتاب‌دهنده GPU جدید، ویژگی‌های نظارت فنی بیشتری را نسبت به قبل ارائه می‌دهند. با استفاده از قابلیت Fairlight هم می‌توانید صدای سه‌ بعدی همه‌جانبه را اضافه کنید. Davinci Resolve یک نرم‌افزار قوی با صدها ویژگی است و استفاده از آن برای همه رایگان است؛ اما اگر به ویژگی‌های بیشتری نیاز دارید می‌توانید این نرم‌افزار را به نسخه DaVinci Resolve Studio ارتقاء دهید.

معرفی نرم‌افزار SYNIFIG

SYNIFIG

اگر به دنبال یک نرم‌افزار انیمیشن دو بعدی رایگان هستید، Synfig همان نرم‌افزاری است که به آن نیاز دارید. Synfig یکی از نرم‌افزارهایی است که تقریباً تمام ویژگی‌های یک نرم‌افزار کامل موشن گرافیک دو بعدی را دارد. نرم‌افزار موشن گرافیک Synfig رایگان است و در ویندوز، لینوکس و سیستم‌ عامل مک قابل استفاده است. این نرم‌افزار دارای سیستمی با امکانات کامل است که امکان ایجاد انیمیشن‌های برش خورده را با استفاده از تصاویر bitmap برای شما فراهم می‌کند. Synfig بیش از 50 قالب آماده برای ساختن آثار هنری و انیمیشن به شما ارائه می‌دهد.

معرفی نرم‌افزار TURBULENCEFD

TurbulenceFD یک شبیه‌ساز مبتنی بر voxel را بر اساس معادلات تراکم‌ناپذیر Navier Stokes پیاده‌سازی می‌کند؛ یعنی این نرم‌افزار از یک شبکه وکسل برای توصیف ابرهای حجمی دود و آتش استفاده می‌کند. برای هر وکسل، TurbulenceFD سرعت سیال و همچنین چندین کانال را برای توصیف ویژگی‌هایی مانند دما، چگالی دود، مقدار سوخت و… محاسبه می‌کند. به زبان ساده، TurbulenceFD به شما کمک می‌کند تا شبیه‌سازی‌های واقع‌گرایانه و مبتنی بر وکسل ایجاد کنید. مهم‌ترین امکانات TurbulenceFD به شرح زیر است:

  • گردش کار بصری
  • عملکرد CPU را بهینه می‌کند.
  • پراکندگی چندگانه
  • ظرف تطبیقی
  • ساطع‌کننده‌ها
  • نقشه‌برداری

سخن پایانی

با استفاده از نرم‌افزارهای گفته‌شده، می‌توانید کارهای طراحی موشن گرافیک خود را بسیار راحت‌تر کنید زیرا این نرم‌افزارها قابلیت‌های متفاوتی دارند که شما می‌توانید از آنها در زمینه‌های مختلفی مانند طراحی‌های چند بعدی، انیمیشن‌سازی و هر چیزی که نیاز دارید استفاده کنید. اینکه از کدام یک از آنها استفاده کنید به سطح تجربه و مهارت شما و البته نیازی که به قابلیت‌های یک نرم افزار موشن گرافیک دارید بستگی دارد؛ پس انتخاب نهایی با خود شما خواهد بود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.