گرافیک، نرم‌افزار 4259 بازدید

اگر به دنبال یک برنامه ساخت موشن گرافیک اندروید هستید اما مطمئن نیستید که چه برنامه و اپلیکیشنی به شما کمک می‌کند تا با آن انیمیشن یا موشن گرافیک بسازید، این مطلب برای شما نوشته شده است. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم به معرفی بهترین اپلیکیشن‌های اندروید برای ساخت هر نوع انیمیشنی که قصد ساخت آن را دارید بپردازیم. با ادامه مطلب همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

مروری بر تاریخچه و کاربرد موشن گرافیک

از سال 1908 که اولین انیمیشن دنیا توسط انیماتور و کارتونیست فرانسوی به نام امیل کوهل (Emile cohl) ساخته شد، دنیای انیمیشن تا به امروز مسیری طولانی را پیموده است. امروزه انیمیشن فقط در صنعت سرگرمی استفاده نمی‌شود؛ صنایع مختلف دیگر مانند تبلیغات، بازاریابی، بازی، خرده‌فروشی، معماری و حتی مهندسی هم به روش‌های متفاوتی از انیمیشن استفاده می‌کنند. انیمیشن به‌طور گسترده‌ای در بخش آموزش هم به کار گرفته می‌شود و حتی به منظور اهداف تحقیقاتی برای ایجاد تجسم‌های واقع‌بینانه علمی نیز از انیمیشن استفاده می‌شود.

تاریخچه انیمیشن‌های رایانه‌ای چند دهه بعد از ساخت اولین انیمیشن دنیا شروع شد. با وجود اینکه مردم از اوایل دهه 1940 شروع به آزمایش با گرافیک‌های رایانه‌ای کردند، در اوایل دهه 1960 میلادی بود که رشد گرافیک‌های رایانه‌ای آغاز شد. در آن زمان بود که رایانه‌های دیجیتال به‌طور گسترده‌ای جا افتاده بودند و در دهه 1970 و بعد از تولید انبوه ریزپردازنده در سال 1971، به ابزار اصلی تولید انیمیشن تبدیل شدند.

با نگاهی به سال 2021 متوجه می‌شویم که هر کسی چه یک انیماتور حرفه‌ای باشد چه نه، می‌تواند با استفاده از تصویرسازی تولید رایانه‌ای (Computer-generated imagery) هر نوع انیمیشنی را بسازد. به‌علاوه، انبوهی از نرم‌افزارهای مختلف انیمیشن‌سازی برای ایجاد هر نوع انیمیشنی در دسترس است. وقتی بحث جستجو و انتخاب بهترین نرم‌افزار و اپلیکیشن انیمیشن به میان می‌آید، فرایند انتخاب می‌تواند کمی مشکل باشد. همچنین با نگاه به حجم زیاد برنامه‌های ساخت انیمیشن، شاید با خودتان بگویید که از کجا باید شروع کنم؟ نگران نباشید چون ما می‌خواهیم به شما در این زمینه کمک کنیم. قبل از اینکه تصمیم نهایی را برای انتخاب برنامه انیمیشن بگیرید، ادامه مطلب را بخوانید تا با چندین برنامه ساخت موشن گرافیک اندروید در سال 2021 آشنا شوید.اما قبل از شروع، باید اشاره کنیم که چهار نوع متفاوت انیمیشن داریم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • انیمیشن دوبعدی
  • انیمیشن سه‌بعدی
  • انیمیشن استاپ‌موشن
  • موشن‌گرافیک

و اما برای ساخت موشن گرافیک با اپلیکیشن اندرویدی می‌بایست اول با تعریف موشن‌گرافیک شروع کنیم. سپس در ادامه برنامه‌های کاربردی ساخت موشن گرافیک را در اندروید خواهیم آورد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

موشن‌ گرافیک چیست؟

موشن‌ گرافیک برای انیمیشن لوگو، متن، تصاویر، ویدئو کلیپ‌ها و موارد این شکلی به کار گرفته می‌شود. اگر چه موشن‌ گرافیک می‌تواند هم دوبعدی باشد هم سه‌بعدی، اما لزوماً هیچ داستان یا شخصیت یا سبک خاصی را دنبال نمی‌کند. این نوع انیمیشن بیشتر در تبلیغات و آگهی تلویزیونی، رویدادهای ورزشی، نسخه‌های خبری، عناوین افتتاحیه فیلم و … به کار گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید یک طراح موشن‌گرافیک شوید، نیازی ندارید بعضی مهارت‌های انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی مانند فهمیدن نحوه بازیگری و مکانیک بدن یا ساخت صحیح شخیصت انیمیشن را یاد بگیرید. با این‌حال، شما باید ترکیب‌بندی (Composition) خوب را درک کنید و اینکه چطور از اصول اصلی انیمیشن (اصول دوازده‌گانه انیمیشن) برای ساخت انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی استفاده کنید. برای مثال، یکی از رایج‌ترین امکانات و محصولاتی که نرم‌افزارهای انیمیشن موشن‌ گرافیک پیشنهاد می‌دهند، انیمیشن تخته سفید است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش آموزش اصول دوازده گانه انیمیشن در نرم افزار موهو (MOHO): اینجا را کلیک کنید (+).

انیمیشن تخته سفید (وایت برد) چیست؟

انیمیشن تخته سفید یا وایت برد، فرایند طراحی فیزیکی یک داستان طراحی‌شده بر روی یک تخته سفید فیزیکی با ماژیک یا طراحی روی یک تخته سفید دیجیتالی با یک خودکار دیجیتالی است. بعضی از تخته سفیدهای هوشمند نیز با صفحه لمسی که دارند به شما امکان استفاده از خودکار دیجیتالی یا حتی طراحی با انگشتان را می‌دهند. کل این فرایند ضبط می‌شود و نویسنده‌ها اغلب از طراحی تایم‌لپس استفاده می‌کنند تا ویدئوهای کوتاه و جذابی را بسازند.

کسب‌وکارها و سازمان‌ها از ویدئوهای انیمیشن تخته سفید، بیشتر برای ویدئوهای توضیحی استفاده می‌کنند؛ این ویدئوها خلاق هستند و برای تماشا نیز سرگرم‌کننده هستند. اگر شما از یک تخته سفید سنتی استفاده کنید، نیازی به هزینه بیشتر برای ایجاد انیمیشن‌های تخته سفید نیست اما اگر قصد استفاده از تخته سفید دیجیتالی یا تلویزیون‌های هوشمند را دارید که قابلیت تخته سفید یا صفحه‌های لمسی را در دسترس شما قرار می‌دهند، باید به فکر تأمین هزینه چند ده میلیون تومانی برای خرید آنها نیز باشید.

معرفی 20 برنامه ساخت موشن گرافیک اندروید

در ادامه، برترین اپلیکیشن‌های اندرویدی برای ساخت موشن گرافیک و انیمیشن را با هم بررسی می‌کنیم. برخی از این اپلیکیشن‌ها باید خریداری شوند (نسخه رایگان ندارند) و برخی دیگر هم با خرید درون‌برنامه‌ای، می‌توان امکانات بیشتری از آنها دریافت کرد.

برنامه موشن گرافیک اندروید I Can Animate

آی کن انیمیت یک برنامه ساخت موشن است که توسط کودلیان سافتویر (Kodlian Software) برای کاربران اندرویدی و آی‌اواسی توسعه داده شده است. این برنامه با هر دو گزینه رایگان و پرداخت درون‌برنامه‌ای با امکانات متفاوتی در دسترس است. استفاده از برنامه‌ آی کن انیمیت به سادگی به شما کمک می‌کند تا انیمیشن‌های خودتان را بسازید و آنها را ذخیره کرده و با دوستان یا خانواده به اشتراک بگذارید. همچنین برنامه ‌I Can Animate تمامی گزینه‌های اساسی ویرایشگرهای ویدئو مانند کپی، پیست، لغو اجرا و اجرای دوباره (Undo & Redo)، ویرایش، حذف و دیگر گزینه‌ها را دارد. علاوه بر این، می‌توانید پیش‌نمایش فریم‌های گرفته شده را در خط زمانی (تایم‌لاین) قابل پیمایش نیز مشاهده کنید.

ساخت موشن گرافیک اندروید با Mooltik

ساخت موشن گرافیک اندروید با Mooltik
ساخت موشن گرافیک اندروید با Mooltik

مولتیک یکی از برنامه‌های ساخت انیمیشن برای کاربران اندرویدی و آی‌اواسی است که امکانات منحصربه‌فرد زیادی ارائه کرده است. این اپلیکیشن  به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از کاراکتر انیمیشنی، با دیگران چت کنید. همچنین می‌توانید پروژه‌هایتان را به اشتراک بگذارید، منبع الهامی پیدا کنید، آخرین اخبار را دریافت کنید و دیگر همکاران خود را ملاقات کنید. به آسانی می‌توانید با برنامه مولتیک، انیمیشن‌های منحصربه‌فردی با استفاده از گوشی هوشمند خود بسازید و آن را با مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اگر هیچ دانشی پیرامون انیمیشن ندارید، با مولتیک می‌توانید با استفاده از آموزش‌های رایگان ارائه شده آن، به آسانی شروع به یادگیری و ساخت انیمیشن کنید.

ساخت موشن گرافیک اندروید با Adobe Spark

با ادوب اسپارک می‌توانید پست‌های گرافیکی برای شبکه اجتماعی بسازید و ویدئوهای کوتاه داستان‌محور را بر پایه انواع مختلف فرمت ویدئو و قالب‌های متفاوت بسازید. امکان همگام‌سازی این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد تا پروژه‌ها را بتوانید بر روی دستگاه‌های موبایلی یا وب خود نیز پیگیری کنید، بنابراین نگرانی بابت نداشتن یک دستگاه خاص نخواهید داشت چون در هر دستگاهی به انیمیشن‌های خود دسترسی دارید. ادوب اسپارک فقط یک برنامه ساخت انیمیشن نیست و از نظر خلاقیت، کمی محدودیت دارد، اما تولید ویدئو براساس قالب‌های در دسترس آن ساده است.

ادوب اسپارک به شما کمک می‌کند تا ویدئوهای خلاقانه را برای کسب‌وکار، اهداف آموزشی یا استفاده شخصی خود بسازید. این ابزار با اضافه‌کردن درجه‌هایی از حرفه‌ای‌گری به ویدئوهای شبکه اجتماعی‌تان، کیفیت پست‌های شبکه اجتماعی شما را بهبود می‌بخشد و به شما گزینه‌ها و امکاناتی را می‌دهد تا بتوانید ویدئوهای خود را با انیمیشن شخصی‌سازی کنید. قابلیت اشتراک‌گذاری ادوب اسپارک بسیار باارزش است، چون به شما کمک می‌کند تا به آسانی ویدئوی خود را به اشتراک بگذارید و این گزینه ‌این برنامه را نه تنها برای ساخت انیمیشن بلکه به چیزی بیشتر از آن تبدیل می‌کند.

  • قیمت اولیه: 19/99 دلار در ماه (ماهانه باید حساب خود را تمدید کنید).
  • دوره آزمایشی رایگان (trial): دارد.
  • لینک دانلود در گوگل پلی (+)
  • مزایا: استفاده آسان از این برنامه با قابلیت همگام‌سازی بین دستگاه‌های متفاوت، این برنامه را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت ویدئوهای حرفه‌ای و باکیفیت تبدیل کرده است. همچنین ارائه تصاویر و موسیقی کاملاً ریگان و بدون حق کپی رایت و قابلیت به‌اشتراک‌گذاری آسان لینک پیش‌نمایش ویدیوها از دیگر مزایای آن است.
  • معایب: انتخاب‌های محدودی برای موسیقی متن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و بهترین برنامه برای ساخت ویدئوهای طولانی نیست.

ساخت موشن گرافیک با Animaker

انیمیکر یک برنامه ساخت موشن گرافیک و انیمیشن آنلاین جذاب است که شما را قادر می‌سازد تا بتوانید فقط با یک کلیک، ویدئوهای انیمیشن شخصی‌سازی شده بسازید. این ابزار بر پایه مرورگر بوده و می‌توانید هر جایی که به اینترنت دسترسی داشته باشید حتی با موبایل و تبلت هم برای طراحی موشن گرافیک از آن استفاده کنید. وقتی بحث استفاده از انیمیکر به میان می‌آید، مبتدیان می‌توانند بدون هیچ پس‌زمینه دانشی از انیمیشن، بدون هیچ کار سختی در زمینه توانایی برای ساخت ویدئو، ساخت گیف‌های متحرک و بیشتر از این، در آن حرفه‌ای شوند.

انیمیکر یک ابزار عالی برای هر کسی است که اهمیت ارتباط بصری را درک می‌کند اما زمان یا منابع کافی برای تولید انیمیشن‌های باکیفیت با برنامه‌های حرفه‌ای قوی را ندارد. از نظر ساخت انیمیشن تخته سفید، انیمیکر یک ابزار عالی محسوب می‌شود. این برنامه نه تنها قالب‌های از پیش ساخته‌شده تخته سفید را در اختیار شما قرار می‌دهد بلکه شامل چهار سبک جدید پس‌زمینه‌های تخته سفید علاوه بر تخته سفید است:

  • تخته سیاه (Blackboard)
  • نوت‌پد (Notepad)
  • ستیچ‌بورد (Stitchboard)
  • گلاس‌بورد (Glassboard)

ساخت ویدئوهای تخته سفید با انیمیکر خیلی ساده است. شما می‌توانید از پایه این کار را انجام دهید و یا اینکه یک قالب را انتخاب کنید. سپس از 5 تخته بالا یکی را انتخاب کنید. بعد از اینکه این کار را کردید، شما باید شخصیت‌ها و آیتم‌های مورد نیاز را انتخاب کنید. حتی می‌توانید متن را ویرایش کنید، به صحنه افکت اضافه کنید و یا اینکه به آن موسیقی مورد علاقه‌تان را اضافه کنید.

  • قیمت اولیه: 20 دلار به ازای هر ماه (ماهانه باید حساب خود را شارژ کنید) اما نسخه رایگان هم ارائه شده است.
  • مزایا: برای استفاده شخصی یا استارتاپ‌ها عالی است و لایوت‌های عمودی و افقی و فول‌اچ‌دی را پشتیبانی می‌کند.
  • معایب: نسخه رایگان این برنامه، امکانات پیشرفته‌ای ندارد و برای حذف واترمارک، باید حساب را از رایگان به پولی تغییر دهید.

ساخت موشن گرافیک با برنامه GifBoom

گیف‌بوم امکان ساخت مستقیم موشن گرافی در فرمت گیف از دوربین گوشی را فراهم کرده است. این اپلیکیشن رابط کاربری ساده‌ای دارد و به راحتی برای همه قابل استفاده است. با نصب اپلیکیشن و ورود به آن، راهنمای خوبی به کاربر نمایش داده می‌شود. با کمک این برنامه ساخت موشن گرافیک اندروید می‌توان به راحتی از تصاویر دوربین موبایل، موشن متحرک ایجاد کرد؛ حتی می‌توان ویدیوها را به موشن گرافیک فرمت گیف تبدیل کرده و در چند ثانیه، آنها را دانلود کرده و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

  • امکان ساخت موشن گرافیک گیف تا 60 فریم
  • امکان ساخت گیف متحرک از تصاویر ویدیوهای حافظه گوشی
  • امکان اشتراک‌گذاری مستقیم در شبکه‌های اجتماعی
  • فیلترهای متعدد
  • اضافه کردن متن به تصاویر

ساخت موشن گرافیک با Powtoon

ساخت موشن گرافیک با Powtoon
ساخت موشن گرافیک با Powtoon

Powtoon یک نرم‌افزار مبتنی بر وب انیمیشن است که در سال 2012 راه‌اندازی شد و شهرت بسیاری به دست آورد. اسم این نرم‌افزار از ترکیب کلمه پاورپوینت و کارتون گرفته شده است. مانند انیمیکر، از این نرم‌افزار ساخت موشن می‌توان بیشتر برای ساخت ارائه‌های رنگی و ویدئوهای توضیحی انیمیت شده استفاده کرد و در حال حاضر فقط از طریق مرورگر در همه دستگاه‌ها قابل استفاده است. نکته قابل توجه اینکه تا کنون بیشتر از 30 میلیون کاربر در سراسر جهان از این نرم‌افزار استفاده کرده‌اند. این شرکت بریتانیایی زمان ساخت یک ارائه انیمیشنی توسط کاربران را حدود 20 دقیقه تخمین زده است. اگرچه پوتون برای استفاده راحت است، اما کاربران باید برای کار با آن، دانش انیمیشن داشته باشند. همچنین، اگر شما نیاز دارید تا یک ارائه ویدئویی بسازید، تصاویر، آهنگ و پس‌زمینه‌های متفاوتی برای انتخاب در دسترس خواهید داشت. امکان استفاده از این برنامه ساخت موشن گرافیک با 19 دلار در ماه (و شارژ ماهانه) وجود دارد. همچنین نسخه رایگان آن نیز ارائه شده است.

  • مزایا: کاربرپسند بودن، رابط کاربری ساده و شهودی و تنوع شخصیت (کاراکتر) از ویژگی‌های بارز آن است.
  • معایب: نسخه رایگان شامل واترمارک روی موشن گرافیک می‌شود. همچنین استفاده از کاراکترهای آماده، قابلیت شخصی‌سازی زیادی ندارد و در موسیقی پس‌زمینه محدودیت وجود دارد.

ساخت موشن گرافیک با Toontastic

ساخت موشن گرافیک با Toontastic
ساخت موشن گرافیک با Toontastic

تونتاستیک یک برنامه شگفت‌انگیز است که برای کاربران اندروید و آی‌اواس در دسترس است. این برنامه توسط گوگل توسعه داده شده است و با قدرت داستان‌سرایی بالایی که دارد، لذت ایجاد کارتون‌های انیمیشنی را برای بچه‌ها و بزرگسالان به شما برمی‌گرداند. با استفاده از این پلتفرم خلاقانه، کاربران می‌توانند شخصیت‌ها و صحنه‌ها را طراحی کرده و راهنمایی‌ها و جهت‌یابی‌هایی را برای چگونگی شروع داستان‌هایشان از ابتدا، میانه و پایان دریافت کنند. از لحاظ تکنیکی، برنامه تونتاستیک یکی از ساده‌ترین برنامه‌های کاربردی است که ما در این لیست آورده‌ایم. فقط از یاد نبرید که این برنامه با بعضی دستگاه‌های قدیمی سازگار نیست بنابراین بهتر است قبل از دانلود برنامه، ببینید که آیا دستگاه شما توانایی اجرای آن را دارد یا خیر.

  • مزایا: مهم‌ترین مزیت این برنامه ساخت موشن گرافیک در اندروید، رایگان بودن آن است که در کنار طراحی کاربرپسند و عالی بودن برای انواع کاربران، استفاده‌ای انگیزه‌بخش و لذت‌بخش را خواهد داشت.
  • معایب: همانطور که گفتیم، این اپلیکیشن برای بعضی دستگاه‌های قدیمی در دسترس نیست و افکت‌های صوتی ممکن است باعث قدرت بیش از حد صدای کاراکترهای انیمیشن شوند.

ساخت انیمیشن در اندروید با Animation Desk

ساخت انیمیشن در اندروید با Animation Desk
ساخت انیمیشن در اندروید با Animation Desk

Animation Desk یکی دیگر از برنامه‌های ساخت انیمیشن در موبایل و تبلت است که به شما اجازه می‌دهد تا بر روی دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید انیمیشن بسازید. این برنامه رایگان است و استفاده از آن نیز آسان است؛ طوری که به آسانی می‌توانید انیمیشن را از ابتدا بسازید یا از ویدئوها، تصاویر یا لایه‌های باز فوتوشاپ، انیمیشن خودتان را بسازید. بیشتر از 45 قلم‌مو برای کمک به ساخت انیمیشن‌های منحصربه‌فرد برای انواع فرم‌های مختلف در دسترس است. یکی از بهترین امکانات این برنامه، اجازه‌دادن به شما برای وارد کردن (Import) ویدئوها و تصاویر به انیمیشن‌هایتان است، همچنین می‌توانید انیمیشن را به صورت لایه‌ای نیز بسازید.

برنامه ساخت موشن گرافیک اندروید Stop Motion Studio

برنامه ساخت موشن گرافیک اندروید Stop Motion Studio
برنامه ساخت موشن گرافیک اندروید Stop Motion Studio

Stop Motion Studio یک برنامه ساخت انیمیشن اندروید بوده که برای کاربران آی‌اواس هم در دسترس است و به شما امکان ساخت انیمیشن بر روی دستگاه‌هایتان را می‌دهد. یک برنامه ساده که به کاربران کمک می‌کند تا استاپ‌موشن‌های خود را بسازند. همچنین این برنامه به عنوان برنامه ویدئوی استاپ‌موشن، برای ساخت ویدئوهای حرکت آهسته با گزینه‌های مختلف ویرایشگر ویدئو استفاده می‌شود. این اپلیکیشن امکانات جالب زیادی دارد که ساخت ویدئوی استاپ‌موشن را آسان می‌کند. برنامه استاپ‌موشن استودیو حالت‌های مختلفی مانند حالت هم‌پوشانی، حالت شبکه‌ای (گرید)، ویرایشگر فیلم یکپارچه و دیگر موارد را دارد.

ساخت موشن گرافیک اندروید با FlipaClip

ساخت موشن گرافیک اندروید با FlipaClip
ساخت موشن گرافیک اندروید با FlipaClip

فلیپاکلیپ یک برنامه ساخت انیمیشن است که توسط ویژوال بلسترز ال‌ال‌سی  (Visual Blasters LLC) برای کاربران آی‌اواسی و اندرویدی توسعه داده شده است. این برنامه به شما کمک می‌کند دوران کودکی خود را دوباره زنده کنید و مهارت‌های خلاقانه و حرفه‌ای خود را هر چه بیشتر به شکل رنگی نشان دهید. به آسانی می‌توانید با استفاده از گزینه فریم به فریم، انیمیشن کارتونی خود را بسازید. همچنین به شما اجازه ایمپورت، اضافه‌کردن و حذف صدا برای ساخت ویدئوی منحصربه‌فرد انیمیشن را نیز می‌دهد. این برنامه از بیشتر فرمت‌های مشهور مانند MP4 ،GIF و IMAGE SEQ پشتیبانی می‌کند، بنابراین به راحتی می‌توانید انیمیشن خود را در فرمت‌های رایج فایل‌های مورد نیاز بسازید.

برنامه اندرویدی ساخت موشن گرافیک Picsart

برنامه اندرویدی ساخت موشن گرافیک Picsart
برنامه اندرویدی ساخت موشن گرافیک Picsart

به فرض اینکه دنبال یک برنامه ساخت آسان انیمیشن با درجه بالایی از عملکرد باشید که به شما اجازه می‌دهد کارتون، ویدئو یا گیف‌های انیمیشنی بسازید، در این مورد می‌توان گفت که اپلیکیشن پیکس‌آرت یک انتخاب مناسب خواهد بود. این برنامه رایگان (با گزینه پرداخت درون‌برنامه‌ای) برای هر دو نسخه آی‌اواس و اندروید در دسترس است و می‌تواند به دلیل یادگیری آسان آن و عملکرد بالای آن، مناسب هر کسی باشد. پیکس آرت به‌احتمال زیاد بیشترین جذابیت را برای کاربران رسانه‌های اجتماعی دارد چون می‌توانید از خودتان عکس سلفی بگیرید (یا هر عکسی که می‌خواهید انتخاب کنید) و به طور خیلی ساده‌ای با طراحی روی آن، عکس را زنده و متحرک کنید و با اشتراک‌گذاری آن با دیگران، از موشن گرافیکهای خودتان لذت ببرید.

  • مزایا: یادگیری و استفاده آسان به همراه رابط کاربری ساده آن به شما اجازه می‌دهد تا محتوای خود را به گیف یا ویدئوی متحرک تبدیل کنید. این اپلیکیشن برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها عالی است.
  • معایب: شما نمی‌توانید واترمارک روی موشن گرافیک‌ها را ویرایش کرده یا حذف کنید. همچنین کمی باگ فنی دارد و اگر می‌خواهید بیشترین استفاده را از این برنامه داشته باشید، به یک قلم دیجیتال نیاز خواهید داشت.
  • لینک دانلود از گوگل پلی (+)

ساخت موشن گرافیک اندروید با GIFMob

گیف موب یک برنامه ساخت گیف انیمیشنی در موبایل است که برای کاربران اندروید و آی‌اواس در دسترس است و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید انیمیشن‌های نامحدودی را به صورت رایگان بسازید.گیف موب به شما کمک می‌کند از استاپ‌موشن گرفته تا تصاویر متحرک گیف را بسازید، آن را در قالب فرمت MP4 ذخیره کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید. یک برنامه شگفت‌انگیز انیمیشن توسعه داده‌شده به وسیله PHOTO3DLAB که با هر دو گزینه رایگان و پولی، انواع امکانات مختلف را ارائه کرده است. گیف موب به شما امکان ساخت خیلی آسان انیمیشن با استفاده از دوربین یا انتخاب تصاویر و ذخیره به عنوان استاپ‌موشن و خروجی‌ گرفتن در قالب گیف انیمیت‌شده یا فایل ویدئویی را می‌دهد.

ساخت موشن گرافیک اندروید با RoughAnimator

ساخت موشن گرافیک اندروید با RoughAnimator
ساخت موشن گرافیک اندروید با RoughAnimator

راف انیماتور یک برنامه انیمیشن پولی برای کاربران اندروید و آی‌اواس است که به علاقه‌مندان موشن گرافیک کمک می‌کند تا طراحی‌های دستی خود را بر روی این دستگاه‌ها به انیمیشن تبدیل کنند. با استفاده از این برنامه می‌توانید انیمیشن‌های فریم بای فریم بکشید و به راحتی هر جایی که نیاز به حذف یک فریم داشتید، فریم مربوطه را حذف کنید. راف انیماتور یک برنامه قدرتمند انیمیشن برای حرفه‌ای‌ها بوده و البته استفاده از آن نیز برای مبتدیان آسان است. این اپلیکیشن به شما امکان اضافه‌کردن نامحدود لایه‌ها برای ساخت موشن گرافیک با صدا و قابلیت ایمپورت ویدئو را می‌دهد، همچنین می‌توانید خروجی ویدئوی سرعتی (Quicktime)، گیف یا به صورت تصاویر متوالی پشت سرهم (Image sequence) داشته باشید.

ساخت موشن گرافیک اندروید با Movepic

موی پیک یک برنامه ساخت موشن گرافیک بر پایه تصاویر بوده که به کاربران اندروید و آی‌اواس امکان ایجاد تصاویر پویا را با افکت‌های انیمیشنی می‌دهد. این برنامه به دو صورت رایگان و همچنین پولی با کلی امکانات فراوان در دسترس است. موی پیک تصاویر و گیف‌های زیبایی را به دنیای مجازی شما با افکت‌های انیمیت‌شده و فیلترهای زیبا اضافه می‌کند. شما می‌توانید به شکل خیلی ساده‌ای با کشیدن یک خط، تصاویر فعلی را به شکل تصاویر حلقه‌ای (Loops photos) متحرک و سینماگرافی در بیاورید. همراه با این قابلیت می‌توانید سرعت انیمیشن تصاویر حلقه‌ای را تنظیم کنید.

ساخت موشن گرافیک اندروید با Textro

وقتی بحث متحرک‌سازی ویدئو با متن به میان می‌آید، Textro یک برنامه عالی برای این کار است. اگر به دنبال ساخت ویدئوی موشن گرافی با قابلیت متن متحرک باکیفیت در زمان کمی هستید، این برنامه مناسب شما است. می‌توانید از تکست‌رو برای نوشتن متن روی استوری‌های اینستاگرام استفاده کنید یا اینتروهای جذاب را برای کانال آپارات ،پست‌های اینستاگرامی و… خود بسازید. به لطف ترکیب‌های روشن و رنگی که به راحتی با هم هماهنگ و ترکیب می‌شوند، می‌توانید تعداد زیادی ویژگی و افکت جالب در اختیار داشته باشید که ویدئوهای شما را مورد توجه بیشتری قرار دهد. در بخش فونت برنامه، انتخاب‌هایتان برای شخصی‌سازی و تغییر سبک بسیار زیاد است. علاوه بر این، گزینه‌ای برای اضافه‌کردن موسیقی به هر پروژه دارید تا ویدئوی خروجی شما از این نظر نیز کامل شود. اگر در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، تکسترو می‌تواند یک ابزار مناسب برای تولید انیمیشن‌های متنی باشد.

  • قیمت اولیه: رایگان (با قابلیت پرداخت درون‌برنامه‌ای)
  • مزایا: استفاده آسانی دارد و برای افراد مبتدی، عالی است.
  • معایب: پس‌زمینه شفاف (transparent ) ندارد و تبلیغات زیادی نمایش می‌دهد. همچنین موشن گرافی‌های ساخته شده، واترمارک دارد (البته اگر یک تبلیغات 30 ثانیه‌ای نگاه کنید، می‌توانید آن را از موشن گرافیک خود بردارید).

ساخت موشن گرافیک اندروید با Looksee Animator

Looksee Animator یکی دیگر از برنامه‌های ساخت انیمیشن اندروید است که به کمک آن می‌توانید ویدئوهای استاپ‌موشن یا تایم‌لپس را  با استفاده از موبایل اندرویدی خود بسازید. این برنامه به شما امکان کنترل کاملی روی انیمیشن خود از نظر تعادل و زوم را می‌دهد. همچنین به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید بعضی افکت‌های مخصوص خود را نیز اضافه کنید. با Looksee می‌توانید فریم‌ها را با استفاده از سنسور مجاورتی (Proximity)، تایمر، قابلیت تشخیص حرکت و امکانات صوتی یا فقط با کلیک روی یک دکمه هم ثبت کنید. علاوه بر موارد بالا می‌توانید یک ویدئو را به تصاویر استاتیک تبدیل کنید که بعداً در انیمیشن‌های دیگر قابل استفاده باشند. بهترین چیز درباره این برنامه این است که شما می‌توانید از Looksee با قابلیت ریموت آن با دیگر دستگاه‌ها نیز استفاده کنید و از این طریق با استفاده از حساب خود به همه انیمیشن‌های خود دسترسی داشته باشید.

ساخت موشن گرافیک اندروید با StickDraw

ساخت موشن گرافیک اندروید با StickDraw
ساخت موشن گرافیک اندروید با StickDraw

یک اپلیکیشن جذاب برای ساخت انیمیشن‌های استاپ‌موشن که در نسخه اندرویدی عرضه شده است. کار با این برنامه بسیار ساده است و می‌توان با انگشتان دست، انیمیشن خود را با حرکت از هر فریم به دیگری، طراحی کرد. استفاده از این برنامه برای طراحی با دست مناسب بوده و قابلیت‌ها و افکت‌های متعدد آن به همراه امکان خروجی گرفتن به صورت گیف و MP4، آن را به گزینه‌ای محبوب تبدیل کرده است.

ساخت موشن گرافیک اندروید با Animation Studio

انیمیشن استودیو یک برنامه مناسب برای ساخت انیمیشن در اندروید است. این برنامه می‌تواند به شما خروجی  AVI, FLV, MP4 یا WMV بدهد. به صورت نامحدودی در Animation Studio می‌توانید لایه استفاده کنید و از گالری دستگاه یا دوربین یا کلیپ‌بورد، تصاویر را به محیط برنامه وارد کنید. انیمیشن استودیو، گوشی هوشمند شما را به یک استودیوی حرفه‌ای ساخت انیمیشن مبدل می‌کند.

ساخت موشن گرافیک در اندروید با Animatic

اپلیکیشن اندرویدی Animatic توسط کمپانی معروف Doodle ساخته و عرضه شده است و برای IOS هم قابل استفاده است. این برنامه به شما اجازه می‌دهد انیمیشن‌های خود را با دست بکشید و حتی با کمترین تجربه و دانش انیمیشن‌سازی از آن استفاده کنید. این برنامه برای افراد حرفه‌ای هم قابلیت‌های زیادی عرضه کرده و می‌توان انیمیشن‌های ساخته شده را در فرمت گیف، ویدیو و فایل لایه باز فوتوشاپ، خروجی گرفت.

ساخت موشن گرافیک اندروید با Alight Motion

Alight Motion یکی دیگر از نرم‌افزارهای عالی برای ساخت انیمیشن است که به کاربران اندروید و آی‌اواسی امکان ساخت ویدئوهای انیمیشنی را در دستگاه‌هایشان می‌دهد. الایت موشن یک اپلیکیشن عالی برای ایجاد انیمیشن‌های بر پایه طراحی دستی فریم انیمیشن است. استفاده از این برنامه آسان است و به هیچ‌گونه تجربه‌ای برای ساخت انیمیشن نیازی ندارید. این برنامه یک رابط کاربری زیبا و کاربرپسند دارد که صحنه واقعی ساخت انیمیشن را برای شما فراهم می‌آورد. همچنین الایت موشن ابزارهای طراحی متفاوتی مانند قلم، مداد شمعی (Crayon)، خودنویس و سه نوع قلم‌مو را با قابلیت حساس به فشار فراهم می‌آورد.

سخن پایانی

همان‌طور که در لیست این مطلب نیز مشاهده کردید، برای ساخت موشن گرافیک با برنامه اندروید، گزینه‌های زیادی در دسترس هستند. شما می‌توانید هر کدام از برنامه‌های بالا را انتخاب کرده و فرایند ساخت انیمیشن را در دستگاه اندرویدی خودتان شروع کنید و فایل نهایی را به آسانی خروجی بگیرید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر برنامه ساخت موشن گرافیک در اندروید دیگری می‌شناسید، حتماً در بخش نظرات این مقاله، آن را معرفی کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 11 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

همینقدر بگم که عاشق دویدن و نوشتنم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.