شرکت در معاملاتِ بازار بورس و خرید و فروش سهام، به عنوان یک شیوه سرمایه گذاریِ شناخته شده، بسیار رایج است؛ اما پیچیدگی معاملات بورس و – در مواردی – قوانین این بازار، اجازه معامله مستقیم به افرادِ عادی را نمی‌دهد. واسطه‌ی بین خریداران سهام و شرکت‌های سهامی، «کارگزاران بورس» هستند. اگر قصد دارید با شغل کارگزار بورس آشنا شوید؛ این مقاله را – که توسط مجله اینترنتی کاپریلا تهیه شده است – مطالعه نمایید تا ویژگی‌های این شغل و مهارت‌های مورد نیاز برای انجام وظایف کارگزار بورس را به شما معرفی کنیم.

کارگزار بورس کیست؟

هر شخص حقیقی، جهت شروع معاملات خود در بازار بورس، نیاز دارد از طریق یک شرکت یا شخصیت حقوقی، اقدام به خرید و فروش سهام نماید. در واقع کارگزار بورس به عنوان نماینده سهامدار، کار معاملات را در بازار به انجام می‌رساند.

شایان ذکر است که شرکت‌های کارگزاری جهت شروع فعالیت، نیاز به دریافت مجوز قانونی از سازمان بورس اوراق بهادار و ثبت عضویت در کانون کارگزاران بورس دارند و افراد شاغل در سِمَت کارگزار بورس، معمولاً در قالب شرکت‌های کارگزاریِ مختلف، اقدام به ارائه خدمات و ثبت معاملات می‌نمایند.

کارگزار بورس کیست؟
کارگزار بورس کیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چرا به کارگزار بورس نیاز داریم؟

چند دلیل اصلی برای ضرورت وجود کارگزار و استفاده از خدماتِ شرکت‌های کارگزاری وجود دارد. دلیل اول این است که بازار بورس، یک بازار کاملاً تخصصی می‌باشد؛ لذا افرادی که به این عرصه وارد می‌شوند، جهت انجام معاملات سودمند و موفق، نیاز به دانش و اطلاعات کافی از مسائل اقتصادی دارند. هر شخص برای کسب موفقیت در این بازار، ملزم به استفاده از یک راهنمای باتجربه است و کارگزاران بورس این نقش مهم را بر عهده می‌گیرند.

شایان ذکر است، این امکان وجود دارد که کارگزار بورس علاوه بر خرید و فروش سهام، وظیفه «تحلیلگر بورس» را هم بر عهده بگیرد و هردو خدمت را به سهامدار ارائه دهد. این دسته از کارگزاران، مناسب افراد بی‌تجربه در معاملات بورس می‌باشند.

دلیل دیگری که وجود کارگزار بورس را ضروری می‌کند، این است که برخی از شرکت‌ها، سهام خود را تنها از طریق کارگزاری‌های معتبر و نمایندگان رسمی به فروش می‌رسانند؛ چراکه با این کار خرید و فروش قانونیِ سهام، تضمین می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کارگزاران بورس از چه راهی درآمد کسب می‌کند؟

راه اصلی درآمد کارگزار بورس، از طریق کارمزدهایی است که در قبال انجام هر معامله دریافت می‌کند. در واقع میزان این درآمد، وابسته به حجم معاملات است و ارتباطی به سود و ضرر ندارد؛ اما در مورد معاملات بزرگ ممکن است، درصد پورسانتِ دریافتی بیشتر باشد.

شایان ذکر است که شرکت‌های کارگزاری، در مقابل ارائه خدمات مشاوره‌ای، از مشتریان خود، نیز هزینه دریافت می‌کنند و این قبیل خدمات را در سطوح مقدماتی، پیشرفته و تخصصی در اختیار خریداران سهام قرار می‌دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

گستره فعالیت های کارگزار بورس شامل چه مواردی است؟

فعالیت کارگزار بورس به طور کلی در سه شاخه انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

  1. بورس اوراق بهادار تهران که کارگزاریِ خدمات مربوط به خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اوراق مشارکت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را به مشتریان خود ارائه می‌کند.
  2. بورس کالای ایران که شامل معامله محصولات فلزی، نفت و پتروشیمی، محصولات کشاورزی و… می‌شود.
  3. فرابورس ایران، که در آن کارگزار، خدمات خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اوراق بدهی شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس را به مشتریان ارائه می‌کند.

ر ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

گستره فعالیت کارگزاران بورس
گستره فعالیت کارگزاران بورس

لیست مهارت های مورد نیاز برای شغل کارگزار بورس

با توجه به مسئولیت سنگین یک کارگزار بورس در انجام معاملات و خرید و فروش سهام که گاهی در ارقام بسیار بالا انجام می‌گیرند؛ شخصی که این شغل را بر عهده دارد، باید از مهارت‌های خاصی برخوردار باشد. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • آشنایی با امور دفتری و اداری
  • دانش ریاضیات
  • توان حل مسائل پیچیده
  • کار با نرم‌افزارهای مختلف
  • روابط اجتماعی خوب
  • مهارت در زمینه اقتصاد و حسابداری
  • مدیریت زمان

در ادامه هر کدام از این موارد را به هم بررسی خواهیم کرد.

لیست مهارت‌های مورد نیاز کارگزار بورس
لیست مهارت‌های مورد نیاز کارگزار بورس

آشنایی با امور دفتری و اداری

کارگزاران معمولاً در قالب شرکت‌های کارگزاری، مشغول به فعالیت می‌شوند و از طرفی ارتباطات اداری با سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت‌های سهامی مختلف، از وظایف آن‌ها است؛ بنابراین، یک کارگزار خوب، باید با شیوه انجام امور دفتری و اداری آشنا باشد. شایان ذکر است، یک کارگزار خوب ابتدا باید یک کارمند نمونه در شرکت کارگزاری باشد و در قالب یک تیم اداری موفق، مشتریان خود را به سود برساند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش ریاضیات

سر و کار داشتن با اعداد و ارقام مختلف، توابع ریاضیاتی حاکم بر جریان‌های مالی و محاسبه سود و زیان معاملات، نیاز به آشنایی کارگزار به علم ریاضیات را سبب می‌شود. در واقع، پایه اصلی علوم اقتصادی، ریاضیات است و داشتن دانش کافی در این زمینه برای انجام وظایف یک کارگزار موفق، ضروری می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توان حل مسائل پیچیده

گاهی پیش می‌آید که پارامترهای تأثیرگذار بر یک معامله پیچیدگی زیادی دارند. در چنین مواقعی، کارگزار باید بتواند با استفاده از ذهن خود، مسائل چند متغیره را تحلیل نموده و به این ترتیب، توان ثبت معاملات بزرگ در بازار بورس را داشته باشد. شایان ذکر است که تحلیل شرایط بورس وظیفه‌ی تحلیلگر بورس است؛ اما کارگزار نیز باید در مواردی، با داشتن خلاقیت و توان تحلیل بالا، معاملات سریع و لحظه‌ای را برنامه ریزی و اجرا نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار با نرم افزار های مختلف

از آنجا که امروزه اکثر معاملات بازار بورس و خرید و فروش سهام از طریق سیستم‌های آنلاین به انجام می‌رسند، نرم‌افزارهای زیادی نیز جهت کمک به کارگزاران در انجام وظایفشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که کارگزار بورس، توانایی کار با نرم‌افزارهایی جهت ثبت و نگهداری داده، تجزیه‌وتحلیل بازار، نرم افزارهای حسابداری و… را نداشته باشد، قادر به اجرای مسئولیت‌های شغلی خود نخواهد بود. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارتباط اجتماعی خوب

بازار بورس همواره تغییراتی در جهت اخبار و حوادث ناگهانی دارد و شما به عنوان کارگزار بورس، بدون داشتن ارتباط خوب و مؤثر با دیگران، ممکن است از قافله عقب بمانید. از طرفی مشارکت فعال در سیستم اداریِ بازار سرمایه و پیش بردن کارها، بدون روابط اجتماعی قوی – و برقراری ارتباط با سایر فعالان این حوزه – شدنی نیست. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت در زمینه اقتصاد و حسابداری

آشنایی با علم اقتصاد و کسب مهارت در زمینه امور اقتصادی و حسابداری، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز کارگزاران بورس است. استفاده از دانش اقتصاد و داشتن آگاهی بر مسائلی مانند: رکود، تورم، نقدینگی، اوراق قرضه و… می‌تواند در انجام معاملات سودآور به کارگزاران کمک زیادی بکند. شایان ذکر است که داشتن دانش کافی در زمینه حسابداری نیز جهت ثبت و پردازش اطلاعات مالیِ سهامداران و خرید و فروش سهام بسیار ضروری است و در نظم و اعتبار بخشیدن به شغل کارگزاری از اهمیت فراوانی برخوردار است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با اقتصاد و حسابداری
آشنایی با اقتصاد و حسابداری

مدیریت زمان

زمان در بازار بورس به طور موازی، یک مشکل اصلی و یک فرصت عالی به شمار می‌رود. استفاده درست از زمانی که برای انجام معاملات در اختیار کارگزار است، می‌تواند سودآوری فعالیت او را به‌شدت افزایش دهد؛ در حالی که تأخیر در کار ممکن است زیان آور باشد. در این راستا، یکی از مهارت‌های ضروری برای تبدیل شدن به یک کارگزار بورس، «مدیریت زمان» است تا علاوه بر زمان‌بندی درست در انجام خرید و فروش سهم‌های گوناگون، به مشتریان مختلف نیز وقت کافی اختصاص دهد و تمام مسئولیت‌های خود را به‌درستی و سروقت به انجام برساند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وظایف یک کارگزار بورس چیست؟

هر شغل به منظور انجام یک سری وظایف، به وجود آمده است. لازمه‌ی انتخاب شغل کارگزاری بورس نیز آشنایی با وظایف و مسئولیت‌هایی است که در راستای شغلتان باید به انجام برسانید. در ادامه، وظایف اصلی یک کارگزار بورس را بیان می‌کنیم و هر کدام را شرح می‌دهیم:

  • خدمات مشاوره‌ای
  • انجام معامله
  • بازار گردانی اوراق بهادار
  • ثبت سوابق بازار
    وظایف کارگزار بورس
    وظایف کارگزار بورس

خدمات مشاوره ای

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر کردیم، ارائه خدمات مشاوره‌ای، یکی از وظایف شرکت‌های کارگزاری است. هرچند وظیفه اصلی کارگزاران، واسطه‌گری در انجام معاملات است؛ اما قرار دادن «مشاوره اقتصادی» اصولی و صحیح در اختیار خریداران سهام، می‌تواند علاوه بر افزایش سود آن‌ها، انجام معاملات احساسی و بدون فکر را به شدت کاهش دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انجام معامله

در واقع وظیفه اصلی یک کارگزار، انجام معاملات و خرید و فروش سهام در بازار بورس، فرابورس و بورس کالا است. کارگزاران با مهارت و دقت در زمان‌بندی، درخواست مشتریان خود را انجام می‌دهند؛ به نحوی که بیشترین سود را به دست آورند. اگرچه میزان درآمد یک کارگزار، به سود معاملات بستگی ندارد و وابسته به حجم معاملات است؛ اما انجام درست این وظیفه و کسب سود بیشتر، می‌تواند مشتریان را در دریافت خدمات تثبیت نماید.

شایان ذکر است، این معاملات در قالبِ خرید و فروش سهام، اوراق بهادار، حق تقدم سهام، معاملات آتی و اوراق مشتقه است که در بازار بورس یا فرابورس – به‌صورت آنلاین یا آفلاین – انجام شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بازار گردانی اوراق بهادار

گاهی شرایطی به وجود می‌آید که تغییرات بازار، منجر به نوسانات شدید در قیمت‌ها و افزایش یا کاهش ارزش سهام می‌گردد. در چنین مواقعی کارگزاری‌ها با کسب مجوزهای قانونی و انجام معاملات هدفمند، تعادل را به بازار بورس بازمی‌گردانند تا از سود و زیان‌های غیرواقعی و هیجانی جلوگیری به عمل آید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ثبت سوابق بازار

یک کارگزار وظیفه دارد، تمام سوابق بازار و معاملات انجام‌شده را ثبت نماید. این سوابق می‌توانند در تحلیل بازار سرمایه و ارائه خدمات مشاوره‌ای به مشتریان کمک کنند و از طرفی جهت بررسی‌های قانونی که به‌صورت دوره‌ای در مورد بورس اوراق بهادار و معاملات انجام‌شده به عمل می‌آیند، کاربرد دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

چگونه یک کارگزار مناسب انتخاب کنیم؟

حال که با مهارت‌ها و وظایف یک کارگزار خوب آشنا شدید، ممکن است قصد داشته باشید جهت انجام معاملات در بازار، کارِ خود را به شرکت‌های کارگزاری بسپارید. در این راستا می‌خواهیم جهت انتخاب درست به شما کمک کنیم تا با کسب آگاهی بیشتر، از راهنماییِ افراد مناسبی در بازار بورس و خرید و فروش سهام، برخوردار شوید.

انتخاب کارگزار مناسب
انتخاب کارگزار مناسب

در ادامه برخی از موارد ضروری در انتخاب کارگزار مناسب را به شما معرفی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • بررسی خدمات و تسهیلات ارائه شده
  • اعتبار و سابقه درخشان فعالیت
  • دسترسی همیشگی
  • کارمزد معقول‌تر

بررسی خدمات و تسهیلات ارائه شده

آگاهی از خدمات و تسهیلاتی که کارگزاری‌های مختلف در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، می‌تواند به شما در انتخاب درست کمک شایانی بکند. در نظر داشته باشید که اگر به عنوان یک فرد مبتدی، قصد سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام را دارید بهتر است به سمت کارگزارانی بروید که علاوه بر خرید و فروش، خدمات مشاوره‌ای مناسبی نیز در اختیارتان قرار می‌دهند؛ زیرل از این طریق سود بیشتری در بازار بورس، نصیبتان شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اعتبار و سابقه درخشان فعالیت

فعالیت در بورس به عنوان یکی از پیچیده‌ترین روش‌های سرمایه گذاری و سودآوری، نیاز به تجربه کافی در این زمینه دارد. انتخاب یک کارگزار مناسب باید شامل بررسی سوابق و اعتبار او در بازار سرمایه شود؛ چراکه که افراد ناآگاه می‌توانند با راهنمایی‌های غلط و غیراصولی شما را به سمت از دست دادن سرمایه و تحمل زیان در معاملات پیش ببرند.

شایان ذکر است، جهت کسب اطمینان از این که کارگزارِ انتخابیِ شما به وظایف کارگزار بورس آگاهیِ کامل دارد و می‌داند که در قبال سرمایه شما چه مسئولیت‌ها و وظایفی را باید بر عهده بگیرد، به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنید. در این سایت، فهرست کاملی از کارگزاری‌های دارای مجوز، ارائه شده است که اعتبار و رتبه هر کدام در بازار مشخص می‌باشد.

دسترسی همیشگی

هرچند معاملاتِ بازار بورس در ساعات کاری و روزهای خاصی از هفته انجام می‌شود؛ اما شما باید به طور پیوسته به کارگزار خود دسترسی داشته باشید. شایان ذکر است که برخی از عوامل و اخبار تأثیرگذار بر معاملات بازار سرمایه، خارج از زمان فعالیت بورس اتفاق می‌افتند و شما نیاز دارید در هر زمانی به کارگزار یا مشاور خود ارتباط برقرار نمایید.

کارمزد معقول تر

همان‌طور که گفته شد، کارگزار در قبال انجام هر معامله درصدی کارمزد دریافت می‌کند؛ پس بهتر است میزان هزینه خدمات و کارمزدِ دریافتی از سوی کارگزار را مورد بررسی قرار دهید و در انتخاب خود در نظر داشته باشید. شایان ذکر است که برخی از شرکت‌های کارگزاری با اعمال تخفیف، سعی در جذب مشتریان بیشتر، به سمت خود دارند. شما می‌توانید با استفاده از این شرایط هزینه کمتری جهت دریافت خدمات ایشان پرداخت کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 

همکاری با پرداخت کارمزد معقول
همکاری با پرداخت کارمزد معقول
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی در رابطه با شغل کارگزار بورس

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر تعریف شغل کارگزار بورس، شما را با مهارت‌های مورد نیاز و وظایف یک کارگزار آشنا کنیم. اگر شما نیز قصد دارید شغل کارگزاری بورس را انتخاب کنید و از طریق آن به کسب درآمد بپردازید یا می‌خواهید جهت انجام فعالیت در بازار بورس از خدمات شرکت‌های کارگزاری استفاده نمایید؛ مطالب ذکر شده می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری و انتخاب درست راهنمایی کند.

در پایان از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً در صورتی که شما هم در این زمینه تجربیاتی دارید یا نظر و پیشنهادی جهت بهبود این مطلب در رابطه با شغل کارگزار بورس دارید، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. از طرفی، با قرار دادن لینکِ این مقاله در اختیار دوستان خود، می‌توانید به آن‌ها در کسب آگاهی بیشتر کمک کنید که باعث خرسندی ما خواهد شد. پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.