از قرن ۱۹ میلادی و با توسعه روش‌های تصویر برداری با اشعه ایکس، انقلابی در علوم پزشکی ایجاد شد. با استفاده از این تکنیک، پزشکان امکان مشاهده وضعیت داخلی بدن بدون جراحی را داشتند. بر این اساس به منظور گسترش تکنیک‌های تصویر برداری از اندام‌ها، تلاش بیشتری صورت گرفت و امروزه شاهد به کار گیری تجهیزات و تکنیک‌های مختلف در تشخیص بیماری‌های داخلی هستیم. با پیشرفت هرچه بیشتر این دسته از لوازم پزشکی و تکنیک‌های عکس برداری، این حوزه به صورت یک رشته مجزا شناخته شد و متخصصان این عرصه تحت عنوان شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی به فعالیت ادامه می‌دهند. در مقاله حاضر از «مجله اینترنتی کاپریلا»، قصد داریم به بررسی این شغل بپردازیم و حوزه‌های کاری، وظایف و مهارت‌های مورد نیاز جهت پذیرش شغل مهندسی عکس برداری پزشکی را بررسی کنیم. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی چیست؟

امروزه هیچ مرکز پزشکی معتبری را نمی‌توان یافت که بخش رادیولوژی و تصویر برداری پزشکی از قسمت‌های مهم آن نباشد. در واقع یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها در تشخیص بیماری، استفاده از تکنیک‌های تصویر برداری بافت‌های مختلف بدن انسان می‌باشد. این تکنیک‌ها با استفاده از پرتوهای ایکس، امواج فرا صوت یا استفاده از مواد نشانگر و تجهیزات اپتیکی و لیزری، دیدی مناسب در اختیار پزشکان می‌گذارد تا به راحتی علائم غیرعادی درون بدن را تشخیص دهند.

بر این اساس می‌توان شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی را موقعیت شغلی حساس و مهم دانست که به طراحی، نگهداری، به کارگیری و بهینه سازی این تجهیزات مربوط می‌شود. شایان ذکر است در این حوزه کاری، دانش مهندسی و علوم پزشکی با هم ترکیب می‌شوند تا نیاز مراکز پزشکی به واسطه استفاده از تجهیزات تصویر برداری برطرف شوند. شایان ذکر است که تصویر برداران پزشکی در کنار رادیولوژیست‌ها، وظیفه تعیین پالس‌های متناسب با آناتومی بدن انسان را بر عهده دارند.

شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی چیست؟
شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کارشناسی ارشد رشته فناوری تصویر برداری پزشکی

رشته فناوری تصویر برداری پزشکی را می‌توان یکی از گرایش‌های مهندسی پزشکی دانست. از طرفی دانشجویانی که مقطع کارشناسی خود را با گذراندن رشته‌های فیزیک، پرتوشناسی، پزشکی هسته‌ای، پرتودرمانی، مهندسی پزشکی (گرایش بیوالکتریک) و یا مهندسی هسته‌ای سپری کرده‌اند، می‌توانند در مقطع ارشد، این رشته را ادامه دهند. همان‌طور که بیان شد در این رشته، علوم مهندسی مختلف با دانش پزشکی ترکیب می‌شود تا تجهیزاتی متناسب با ساختار بدن انسان طراحی و ساخته شوند. از طرفی به کارگیری صحیح این لوازم باید به نحوی باشد که بهترین نتیجه را فراهم کند و برای سلامت بیماران و کارکنان بیمارستان، کمترین خطرات جانی – ناشی از تشعشعات – را به همراه داشته باشد. این‌ها مواردی است که تلاش می‌شود از طریق آموزش دروس مختلف به دانشجویان ارائه شود. این دروس عبارت‌اند از:

  • مبانی نظری تشکیل تصاویر پزشکی
  • پردازش تصویر پزشکی
  • فیزیک تصویر برداری سی تی
  • فیزیک تصویر برداری فراصوت
  • فیزیک تصویر برداری پزشکی هسته ای
  • اصول دوزیمتری
  • تصویربرداری اپتیکی و امپدانسی

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی

طبیعی است که موقعیت‌های شغلی و حوزه‌های کاری شغل مهندسی تصویر برداری پزشکی، در چند زمینه خاص محدود باشند؛ چرا که نوع کاربرد و استفاده از این تجهیزات مشخص است. در ادامه این حوزه‌ها را بیان خواهیم کرد که عبارت‌اند از:

  • طراحی تجهیزات تصویر برداری
  • شرکت‌های سازنده تجهیزات پزشکی
  • شرکت‌های خصوصی تحقیقاتی و پژوهشی
  • بخش‌های تصویربرداری، پزشکی هسته‌ای، پرتو درمانی و سایر بخش‌های مرتبط
  • فعالیت در حوزه مدیریت کنترل کیفی و تضمین کیفیت تجهیزات تصویربرداری پزشکی
  • فعالیت در حوزه معاونت‌های پژوهشی، آموزشی و درمانی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی

شایان ذکر است که متخصصان این حوزه، در زمینه تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، تصویربرداری توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری فراصوت (Ultrasound)، تصویربرداری اپتیکی و لیزر (Optic & Laser)، تصویربرداری‌های پزشکی هسته‌ای (Nuclear Medicine) مثل PET و SPECT فعالیت می‌کنند.

حوزه هاحوزه های کاری شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکیی کاری شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی
حوزه های کاری شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی

زمانی که شغل شما با حوزه درمان و پزشکی سر و کار داشته باشد، به دلیل اهمیت حفظ سلامت انسان‌ها وظایف بسیار سنگینی بر عهده دارید. از طرفی بخش وسیعی از تجهیزات به کار رفته در شغل مهندسی تصویر برداری پزشکی، بر پایه تشعشعات رادیو اکتیو یا پرتو ایکس کار می‌کنند که حفظ اصول ایمنی در این زمینه بسیار مهم است. قیمت بالای تجهیزات به کار رفته در این شغل نیز عامل دیگری است که حساسیت مسئولیت‌های محوله را افزایش می‌دهد. این وظایف و مسئولیت‌ها عبارت‌اند از:

  • رعایت اصول ایمنی در کار
  • آشنایی با شیوه استفاده از تجهیزات
  • تعیین دامنه فرکانس مناسب و جهت صحیح عکس برداری
  • ارائه مشاوره به کادر درمان در زمینه به کار گیری تجهیزات
  • کالیبراسیون وسایل و تجهیزات تصویر برداری
  • فعالیت در زمینه بومی سازی تجهیزات خارجی

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی

با توجه به وظایف شغل تصویربرداری پزشکی و اهمیت انجام صحیح این وظایف، افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، باید مهارت‌ها و توانایی‌هایی داشته باشند. در این راستا، قصد داریم مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی، علمی و شخصیتی را به شما معرفی کنیم که از ضروریات این شغل هستند. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • آشنایی با علوم پایه
  • توانایی تحقیق و پژوهش
  • آشنایی با زبان انگلیسی
  • توانایی فنی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • توانایی مسئولیت پذیری
  • مهارت کار با نرم‌افزار

در ادامه هر یک از مهارت‌های فوق را تشریح خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی

آشنایی با علوم پایه

مبنای اصلی فناوری تصویر برداری پزشکی را می‌توان دانش ریاضیات، زیست شناسی و فیزیک دانست. با کسب مهارت در این حوزه‌های علمی، به درک بهتری از وظایف شغلی خود می‌رسید و قادر به ارائه عملکرد بهتری خواهید بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تحقیق و پژوهش

همواره تجهیزات و تکنیک‌های جدیدی در شغل مهندسی تصویر برداری پزشکی ارائه می‌شود. با استفاده از مهارت تحقیق و پژوهش می‌توانید یافته‌های نوین علمی را به دانش خود اضافه کنید و از آن‌ها در شغل خود بهره بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با زبان انگلیسی

به کارگیری تجهیزات خارجی و احاطه بر دستورالعمل‌های این تجهیزات، نیاز به تسلط شما بر زبان انگلیسی دارد. از طرفی در مهارت تحقیق و پژوهش استفاده از منابع انگلیسی بسیار رایج است؛ پس تلاش کنید سطح زبان انگلیسی خود را همواره ارتقا دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی فنی

کار با تجهیزات پیشرفته، سیستم‌های الکترونیکی و انجام وظایفی که در مراکز رادیولوژی بر عهده دارید، نیازمند برخورداری از دانش فنی بالا می‌باشد. به این ترتیب می‌توانید در محیط کار به خوبی فعالیت کرده و پیشرفت کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی فنی
توانایی فنی

مهارت های ارتباطی

معمولاً شغل مهندسی تصویر برداری پزشکی به صورت ترکیبی از دانش افراد مختلف در حوزه‌های الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک، پزشکی و… است. بر این اساس شما باید توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران را داشته باشید تا حداکثر بازدهی در کارتان ایجاد شود. همچنین در موارد بسیاری نیاز است به طور مستقیم با بیماران ارتباط برقرار کنید و از طرفی معمولاً مراجعه کنندگان به شما از نظر جسمی و روحی شرایط مناسبی ندارند؛ به همین دلیل برخورداری از مهارت‌های ارتباطی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی مسئولیت پذیری

محیط‌های کاری که در ارتباط مستقیم با تشعشعات قرار دارند، معمولاً در میان مشاغل خطرناک طبقه‌بندی می‌شوند و بخش مهمی از وظایف شما مربوط به کاهش حداکثری این خطرات است. در این میان تنها یک فرد مسئولیت پذیر و دقیق می‌تواند چنین وظیفه حساسی را بر عهده بگیرد. از طرف دیگر توجه داشته باشید در این میان، شما علاوه بر مسئولیتی که در قبال سلامت مراجعه‌کنندگان دارید؛ باید به فکر حفظ امنیت خود و همکارانتان نیز باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت کار با نرم افزار

نرم‌افزارهای مختلفی در به کارگیری تجهیزات پیشرفته تصویر برداری استفاده می‌شوند. یکی از مهارت‌های ضروری شما یادگیری نحوه کار با این نرم‌افزارها و استفاده از آن‌ها در انجام وظایفتان خواهد بود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی

نرم‌افزارهای تخصصی این روزها جای خود را در اکثر حوزه‌های شغلی پیداکرده‌اند و امکانات مناسبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در زمینه شغل مهندسی تصویر برداری پزشکی نیز، نرم‌افزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما خدمات مختلفی در زمینه تحلیل تصاویر، ایمنی، مدیریت و گزارش نویسی ارائه کنند. در ادامه سعی می‌کنیم چند مورد از مهم‌ترین نرم‌افزارها را معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار Arterys
  • نرم‌افزار Dose Watch
  • نرم‌افزار Sectra
  • نرم‌افزار ZEUS

جهت افزایش آگاهی شما هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی
نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی

نرم‌افزار Arterys

نرم‌افزار تحلیلی آرتریز که به منظور بررسی MRI طراحی شده است؛ بر پایه هوش مصنوعی و اطلاعات ابری، نتایج تصویر برداری پزشکی را مشخص می‌کند. البته باید توجه داشته که این فناوری هنوز هم مشکلاتی دارد و دنیای پیچیده بدن انسان را به طور کامل درک نکرده است. آشنایی با چنین ابزارهای تحلیلی، دید بهتری در زمینه استفاده درست از تجهیزات تصویر برداری در اختیار شما قرار می‌دهد.

نرم‌افزار Dose Watch

یکی از موارد مهم در رابطه با استفاده از تجهیزات تصویر برداری پزشکی، رعایت مسائل ایمنی جهت کنترل میزان اشعه‌های وارد شده به بدن بیماران و کارکنان بخش رادیولوژی است. نرم‌افزار Dose Watch به عنوان ابزاری دقیق به منظور رصد میزان تابش به کار می‌رود. با استفاده از این نرم‌افزار امنیت جان افراد حاضر در بخش‌های تصویربرداری پزشکی تأمین می‌شود.

نرم‌افزار Sectra

این نرم‌افزار نیز عملکردی شبیه به Dose Watch دارد با این تفاوت که نسخه تحت وب بوده و از بستر اینترنت فعالیت می‌کند.

نرم‌افزار ZEUS

یک برنامه کاربردی که در محیط ویندوز اجرا می‌شود و با ارائه امکاناتی مانند ادغام تصاویر، نمایشگر سه بعدی و تصاویر پانورامیک در زمینه تصویر برداری پزشکی به کار می‌رود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی پیرامون شغل مهندسی وسایل تصویر برداری پزشکی

شغل مهندسی تصویر برداری پزشکی، از جمله مشاغل بسیار مهم در رابطه با حوزه درمان است و تمام مراکز درمانی به استخدام افرادی با این تخصص نیاز دارند. از طرفی به دلیل گستردگی مباحث به کار رفته در این عرصه، شما کار سختی جهت کسب موفقیت خواهید داشت. همچنین بد نیست بدانید که متأسفانه اکثر تجهیزات به کار رفته در زمینه رادیولوژی و عکس برداری، غیربومی هستند و یکی از وظایف شما تلاش برای یافتن روش‌هایی برای پیشرفت این صنعت در کشور خواهد بود.

در پایان از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این مقاله را در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید و با ارائه نظرات و پیشنهادات خود از طریق کامنت، به ما در ارتقاء سطح کیفی مقالات کمک کنید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.