حمل و نقل هوایی، به دلیل افزایش سرعت انتقال مسافر و کالاهای تجاری مختلف به نقاط دوردست، بخش مهمی از سیستم حمل و نقل در دنیا به شما می‌رود. در واقع تا پیش از گسترش این شیوه جابه‌جایی، ارتباط بین بخش‌های مختلف جهان یا حتی داخل یک کشور، به سختی برقرار می‌شد. با این حال، استفاده از این روش ترابری به منظور انتقال ایمن بار و مسافر، نیاز به ایجاد فرودگاه در دو نقطه مبدأ و مقصد و همچنین در صورت نیاز محل‌های بین این دو نقطه دارد. از طرفی، طراحی و ساخت فرودگاه‌ها با برخورداری از بخش‌های مهم و حیاتی در زمینه حفظ امنیت پرواز، نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد. بر این اساس، تلاش می‌شود متخصصانی به منظور تصدی شغل مهندسی فرودگاه تربیت شوند و تمام نیازهای فنی و مدیریتی در این حوزه را پوشش دهند.

اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد این شغل و جنبه‌های مختلف آن کسب کنید؛ لطفاً تا انتها با این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» همراه باشید.

شغل مهندسی فرودگاه چیست؟

شغل مهندسی فرودگاه، به نوعی تمام مسائل پیرامون طراحی، ساخت، نگهداری و کنترل یک فرودگاه، ذخیره سوخت، حمل و نقل بار و مسافر و… در بخش‌های مختلف آن را در بر می‌گیرد. به این صورت، تلاش مهندسان فرودگاه تمام موارد طراحی و ساخت ایمن و مقرون‌به‌صرفه قسمت‌های گوناگون فرودگاه، از باند پرواز و برج مراقبت گرفته تا آشیانه هواپیما و مخازن سوخت را شامل می‌شود. بنابراین، مهندسین فرودگاه را می‌توان مسئول چیدمان قسمت‌های مختلف فرودگاه در نظر گرفت که هدفشان برقراری امنیت و امکان پرواز و جابه‌جایی بار و مسافر به بهترین شکل ممکن است. در این راستا، ضروری است، علاوه بر مسائل مهندسی در حوزه ساخت، موضوعاتی نظیر: امنیت، مسائل اقتصادی و مدیریت فضا به خوبی رعایت و کنترل شود.

شغل مهندسی فرودگاه چیست؟
شغل مهندسی فرودگاه چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تحصیلات مورد نیاز برای شغل مهندسی فرودگاه

از آنجا که مهندسی فرودگاه به نوعی در حوزه ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر باند پرواز، آشیانه هواپیما و… قرار می‌گیرد؛ رشته‌های تحصیلی همانند: مهندسی عمران، راه و ترابری، مهندسی معماری و راه و ساختمان، امکان فعالیت مثبت در این عرصه را دارند. از طرفی با توجه به ارتباط نزدیک طراحی فرودگاه با خصوصیات هواپیماهای مختلف، ضروری است که افراد فعال در این حوزه، اطلاعات مناسبی در زمینه مهندسی پرواز نیز کسب کنند. به این ترتیب، با برخورداری از مجموعه علوم مهندسی در زمینه ساخت و ساز و دانش فنی کافی، در شناخت انواع هواپیما، بستر علمی مناسبی برای فعالان در این شغل ایجاد می‌شود.

شایان ذکر است که علی‌رغم اهمیت ایجاد زیرساخت‌های فرودگاهی در کشور، هنوز اقدام مناسبی جهت ایجاد رشته تحصیلی مجزا در این زمینه صورت نگرفته و مهندسی فرودگاه، تنها یکی از دروس کارشناسی مهندسی عمران و نیز کارشناسی ارشد گرایش‌های راه و ترابری و برنامه‌ریزی حمل و نقل است.

حوزه های کاری شغل مهندسی فرودگاه

بدون شک، فعالیت مهندسان فرودگاه، مختص ساخت بخش‌های مختلف فرودگاه و تجهیزاتی که در افزایش کارایی بخش حمل و نقل هوایی کاربرد دارند خواهد بود. بر این اساس، می‌توان حوزه‌های کاری اصلی شغل مهندسی فرودگاه را به چند بخش کلی تقسیم کرد که این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  •  علوم ترابری هوایی و خصوصیات هواپیماها
  • طراحی و برنامه ریزی فرودگاه
  • طراحی باند خزش
  • طراحی باند پرواز
  • موانع فرودگاه
  • تجهیزات و ابنیه فرودگاه

در ادامه هر یک از موارد  فوق را تشریح خواهیم کرد.

حوزه های کاری شغل مهندسی فرودگاه
حوزه های کاری شغل مهندسی فرودگاه

 علوم ترابری هوایی و خصوصیات هواپیماها

بخش مهمی از عملکرد مهندسان فرودگاه، شامل شناخت الزامات ترابری هوایی و شناخت ویژگی‌های مختلف انواع هواپیما است؛ چرا که از این طریق، امکان ساخت فرودگاه‌هایی با کارایی بیشتر و عملکرد بهتر میسر خواهد بود.

طراحی و برنامه ریزی فرودگاه

بخش‌های مدیریتی، یکی دیگر از حوزه‌های کاری شغل مهندسی فرودگاه است. این بخش نیز به واسطه انواع مختلفی از مطالعات در رابطه با بخش‌های مختلف حمل و نقل هوایی و برنامه ریزی فرودگاه‌ها، شامل مطالعات مربوط به طرح و برنامه ریزی، اختصاص تسهیلات و تجهیزات، برنامه ریزی مالی، مسائل ترافیکی و در نهایت حفاظت از محیط زیست می‌شود.

طراحی باند خزش

باند خزش به عنوان مسیر ارتباطی باند پرواز و آشیانه هواپیما، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باید با استفاده از اصول مهندسی، به صورت بهینه طراحی و ساخته شود تا در کنار مرتفع ساختن نیازها، هزینه‌های ساخت را نیز منطقی نگه دارد.

طراحی باند پرواز

باند پرواز به عنوان مهم‌ترین بخش هر فرودگاه شناخته می‌شود و کوچک‌ترین نقص در طراحی و ساخت آن، تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد. بر این اساس، دقت کافی در طراحی، زیرسازی و روسازی، طول باند و همچنین جنس مصالح به کار رفته در ساخت باند، موضوعات مهمی است که باید توسط مهندسان فرودگاه، به خوبی مورد توجه قرار گیرد.

موانع فرودگاه

بخش مهمی از کار مهندسان بیرون از فرودگاه صورت می‌گیرد که مربوط به رفع موانع پرواز و جلوگیری از ایجاد موانع در آینده است. بر این اساس، مدریت اراضی حاشیه فرودگاه، خصوصاً در انتها و ابتدای باند پرواز و در صورت نیاز خرید یا تغییر کاربری آن‌ها در جهت رفع موانع پرواز، از حوزه‌های مهم شغل مهندسی فرودگاه به شمار می‌رود.

تجهیزات و ابنیه فرودگاه

باید توجه داشت که یک فرودگاه، در کنار ایجاد امکانات فرود و فراز هواپیما، باید بستر مناسب جهت ورود و خروج بار و مسافر و تأمین امکانات حمل و نقل را فراهم کند. بر این اساس، ساخت سالن‌های ترانزیت، انبارها، مخازن سوخت و… از دیگر حوزه‌های مهم شغل مهندسی فرودگاه است.

تجهیزات و ابنیه فرودگاه
تجهیزات و ابنیه فرودگاه

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی فرودگاه

قطعاً با توجه به اهمیت بالای فرودگاه‌ها به عنوان زیرساخت‌های مهم اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی، وظایف شغل مهندسی فرودگاه نیز از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار هستند. شناخت این وظایف، باعث می‌شود که دید بهتری نسبت به آنچه از یک مهندس فرودگاه انتظار می‌رود کسب نمایید. این وظایف و مسئولیت‌ها عبارت‌اند از:

  • کسب دانش کافی در خصوص انواع هواپیما و پیشرفت‌های علمی در طراحی و ساخت فرودگاه
  • طراحی بهینه قسمت‌های مختلف فرودگاه، به نحوی که بهترین بازدهی و امنیت را ایجاد نماید
  • طراحی ساختمان‌ها و تجهیزاتی نظیر سالن‌های انتظار و ترانزیت
  • ایجاد ارتباط بین سیستم‌های مکانیکی، الکترونیکی و شبکه انتقال انرژی
  • در نظر گرفتن استاندارهای زیست محیطی در ساخت فرودگاه
  • بهینه‌سازی تجهیزات و زیرساخت‌های قدیمی فرودگاه با دانش نوین
  • نظارت بر اجرای پروژه‌های مختلف در ساخت فرودگاه

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی فرودگاه

فعالیت به عنوان مهندس فرودگاه و انجام وظایف در این شغل، نیاز به مهارت‌ها و توانایی‌هایی دارد که باعث می‌شود کارایی فنی و مدیریتی شما در قبال کارتان افزایش پیدا کند. این مهارت‌ها، علاوه بر مباحث علمی و فنی، شامل قابلیت‌های شخصیتی و فردی می‌شود که در حوزه مدیریت، برنامه ریزی و تعامل شغلی مفید و اثربخش هستند. در ادامه، جهت افزایش آگاهی شما، چند مورد از مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز در شغل مهندسی فرودگاه را بیان می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های فنی
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • توانایی مدیریت
  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت کار گروهی
  • مهارت‌های نرم‌افزاری

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی فرودگاه
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی فرودگاه

مهارت های فنی

با توجه به عوامل متعددی که در ساخت و تجهیز یک فرودگاه اهمیت دارند، مهندسان فرودگاه باید از دانش فنی بالای در زمینه ساخت و ساز، مکانیک، مهندسی برق و علم مواد برخوردار باشند. ترکیب این دانسته‌ها با هم، منجر به انجام مجموعه‌ای از وظایف شغلی خواهد شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تسلط بر زبان انگلیسی

زبان انگلیسی به عنوان یک راه ارتباط مؤثر و بین‌المللی شناخته می‌شود. در صنعت هوانوردی نیز، این زبان معمولاً به عنوان راه ارتباط بین عوامل پرواز، مدیریت، ایمنی و… به کار می‌رود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی مدیریت

مدیریتِ مجموعه‌ای از نیروی انسانی، امکانات، سرمایه و تجهیزات، منجر به احداث فرودگاه با حداکثر امکانات در کوتاه‌ترین زمان و با هزینه منطقی خواهد شد. این امر تنها زمانی محقق می‌شود که شما به عنوان مهندس فرودگاه، از توانایی مدیریت برخوردار باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های ارتباطی

همان‌طور که ذکر شد؛ مجموعه‌ای از علوم و فنون مهندسی در احداث فرودگاه به کار می‌روند که قطعاً تسلط کامل بر همه آن‌ها، برای شما مقدور نخواهد بود. به همین دلیل باید توانایی برقراری ارتباط با سایر متخصصان و امکان استفاده از دانش و توانایی آن‌ها را در خود داشته باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های ارتباطی
مهارت های ارتباطی

مهارت کار گروهی

پروژه‌های طراحی و ساخت فرودگاه، نیازمند به‌کارگیری تعداد زیادی از افراد در قالب شغل‌ها و مهارت‌های مختلف است. در این میان، هر شخص باید به عنوان عضوی از پروژه، کار خود را به خوبی انجام دهد. شما نیز به عنوان بخشی از تیم مهندسی و مدیریتی، باید ضمن برخورداری از این توانایی، بر همکاری دیگر اعضا نیز نظارت داشته باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های نرم افزاری

نرم‌افزارها جزء جدایی‌ناپذیر فعالیت مهندسان هستند. در زمینه طراحی و سخت فرودگاه نیز این نرم‌افزارها هستند که به کمک مهندسان می‌آیند و در حوزه طراحی، شبیه‌سازی و ساخت کمک زیادی می‌کنند. یادگیری نحوه استفاده از این ابزارها، به عنوان یک مهارت مهم در شغل مهندسی فرودگاه محسوب می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی فرودگاه

نرم‌افزارهایی که در شغل مهندسی فرودگاه کاربرد دارند، شامل ابزارهای کامپیوتری متنوعی هستند که در جهت شبیه‌سازی، آنالیز و طراحی بخش‌های مختلف فرودگاه به کار می‌روند. این نرم‌افزارها، در زمینه طراحی ساختمان، باند فرود، شبیه‌سازی تیک آف هواپیما، تأمین نور باند و ساختمان‌ها و… کاربرد دارند. در ادامه به معرفی چند مورد از مهم‌ترین نرم‌افزارها در این حوزه می‌پردازیم که عبارت‌اند از:

  • 3DMax
  • Bentley MicroStation
  • Airport Design Editor
  • ArcGIS
  • AVEVA Plant
  • DIALux

جهت آشنایی بیشتر شما، کاربرد هر یک از موارد فوق را بیان خواهیم کرد.

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی فرودگاه
نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی فرودگاه

نرم افزار 3DMax

این نرم‌افزار برای ساخت مدل‌های سه بعدی از فرودگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها استفاده می‌شود. مدل‌هایی که دید سه بعدی مناسبی از تمام بخش‌های فرودگاه ایجاد می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Bentley MicroStation

این نرم‌افزار نیز عملکردی مشابه 3DMax دارد و به منظور طراحی و مدل سازی فرودگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Airport Design Editor

یکی از نرم‌افزارهای تخصصی که در صنعت هوانوردی و در حوزه مهندسی فرودگاه کاربرد دارد Airport Design Editor است که ابزارهای کاربردی جهت طراحی و شبیه‌سازی فرودگاه فراهم می‌کند.

نرم افزار ArcGIS

این نرم‌افزار برای شناسایی و تحلیل پتانسیل‌های طبیعی و محیطی و تأثیر آن‌ها بر فرودگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها، به کار می‌رود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم‌افزار آرک جی‌آی‌اس (ArcGIS)
نرم‌افزار آرک جی‌آی‌اس (ArcGIS)

نرم افزار DIALux

تأمین نور کافی در باند فرود، آشیانه‌ها و سالن‌های فرودگاه، نیاز به نرم‌افزارهایی نظیر دیالوکس دارد. این نرم‌افزار، تحلیل‌های مورد نیاز در جهت نورپردازی بخش‌های مختلف فرودگاه ارائه می‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی منبع یادگیری نرم افزارهای شغل مهندسی فرودگاه

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسین فرودگاه قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وب‌سایت فرادرس
وب‌سایت فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی

شغل مهندسی فرودگاه، یکی از شاخه‌های مهم صنعت هوانوردی است که به طراحی، ساخت، نصب، تعمیر و نگهداری انواع تجهیزات و وسایل مورد نیاز فرودگاه‌ها می‌پردازد. در این مقاله، به بررسی دقیق‌تر دانش مورد نیاز، وظایف کاری، و مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل پرداختیم تا اطلاعات مفیدی در این خصوص ارائه دهیم.

در پایان، ضمن تشکر از همراهی شما، امیدواریم محتوای این مقاله اطلاعات مناسبی در خصوص شغل مهندسی فرودگاه به شما ارائه کرده باشد. لطفاً لینک این مقاله را در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید تا در صورت تمایل با این شغل آشنا شوند. همچنین می‌توانید با نوشتن نظرات و پیشنهادات خود در بخش کامنت، به ما در بهبود مطالب این نوشته کمک کنید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

مسعود عبدی دانش آموخته رشته مهندسی شیمی است. او به ادبیات داستانی، شعر و ورزش علاقه دارد و در حال حاضر به صورت فریلنسر به تولید محتوای متنی مشغول است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.