رشته مهندسی مکانیک، یکی از رشته‌های بسیار کاربردی و همچنین پر طرفدار در جهان است، که دارای شاخه‌های تخصصی فراوانی می‌باشد؛ یکی از این شاخه‌های تخصصی، «مهندسی طراحی کاربردی» نام دارد. حتماً بارها این عنوان را شنیده‌اید و برایتان سؤال پیش آمده که رشته و شغل مهندسی طراحی کاربردی چیست؟ شغل مهندسی طراحی کاربردی چه وظایفی دارد؟ مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی طراحی کاربردی و فعالیت در آن کدامند؟ جای نگرانی نیست، چون در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا ضمن یافتن پاسخ سؤالات فوق، همراه شما به بررسی کامل رشته و شغل مهندسی طراحی کاربردی بپردازیم؛ اگر شما هم مایل به شناخت این رشته و حوزه تخصصی هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تعریف شغل مهندسی طراحی کاربردی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، رشته و گرایش «مهندسی طراحی کاربردی» یکی از شاخه‌های تخصصی «مهندسی مکانیک» است. رشته و شغل مهندسی طراحی کاربردی بر روی بررسی رفتار مکانیکی مواد در محصولات و شرایط مختلف و همچنین بررسی رفتار سازه‌های مهندسی، تمرکز دارد. شایان ذکر است که علاوه بر موارد فوق، مهندسین طراحی کاربردی به طراحی، ارزیابی و بررسی عملکرد ماشین‌ها و مکانیزم عملکرد آنها نیز، مشغول می‌باشند.

به بیان ساده، متخصصین در شغل مهندسی طراحی کاربردی – همان‌طور که از نام این شغل مشخص است – باید ماشین‌آلات، تجهیزات، سازه‌ها و محصولات مختلف را به نحوی طراحی و بررسی نمایند که در نهایت، قابل ساخت و کاربردی باشند؛ همچنین این مهندسین باید از مقاومت سازه‌ها و ماشین‌آلات تحت بارگذاری‌های مداوم و طولانی مدت نیز، اطمینان حاصل کنند.

تعریف شغل مهندسی طراحی کاربردی
تعریف شغل مهندسی طراحی کاربردی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

 مهندسین طراحی کاربردی برای رسیدن به این هدف، باید شناخت کاملی از انواع مواد و رفتار آنها در شرایط گوناگون و همچنین انواع مختلفی از مکانیزم‌های عملکردی، به‌دست بیاورند. این حوزه از مهندسی در بسیاری از صنایع تولیدی کاربرد دارد؛ صنایعی اعم از:

  • خودروسازی
  • کشتی‌سازی
  • ساخت قطار
  • هواپیماسازی
  • تولید ماشین‌آلات صنعتی
  • محصولات پلاستیکی (مانند میز و صندلی)
  • تولید محصولات خانگی
  • تولید محصولات الکترونیکی
  • تولید تجهیزات پزشکی و درمانی
  • و…

به بیان ساده‌تر، هر محصولی که دارای ماهیت جامد باشد، باید قبل از ساخت و یا جهت بهبود طراحی توسط مهندسین طراحی کاربردی مورد بررسی، ارزیابی و آزمایش قرار بگیرد؛ مهندسین برای انجام این کار، باید مواد اولیه، نقاط بارگذاری و بسیاری دیگر از عوامل دخیل در عملکرد و طول عمر محصولات، ماشین‌آلات و سازه‌ها را شناسایی نمایند و مورد بررسی قرار دهند. حال که با ماهیت رشته و شغل مهندسی طراحی کاربردی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به سراغ معرفی و بررسی وظایف موجود در این شغل بپردازیم؛ همراه ما باشید با بررسی تخصصی وظایف شغل مهندسی طراحی کاربردی.

وظایف شغل مهندسی طراحی کاربردی

همان‌گونه که در قسمت قبل مطالعه کردیم، شغل مهندسی طراحی کاربردی در حوزه‌ها و صنایع مختلفی کاربرد دارد؛ در همین راستا، وظایف گوناگونی در این شغل بر عهده‌ی مهندسین طراحی کاربردی قرار گرفته است. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، وظایف شغل مهندسی طراحی کاربردی را مورد بررسی قرار دهیم؛ این وظایف عبارت‌اند از:

  • بررسی مقاومت سازه‌ها
  • بررسی عملکرد مکانیزم ماشین‌آلات
  • طراحی محصولات و ماشین‌آلات جدید
  • همکاری با مهندسین و متخصصین دیگر
  • بررسی و آزمایش انواع مواد اولیه
  • بررسی مقاومت حرارتی محصولات
  • مطالعه رفتار مواد در شرایط مختلف
  • طراحی سیستم‌های مکانیکی

حال بیایید هر کدام از وظایفی که در لیست بالا نام بردیم را، در ادامه باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی طراحی کاربردی
وظایف شغل مهندسی طراحی کاربردی

بررسی مقاومت سازه ها

مهم‌ترین بخش هر ساختمان «سازه اصلی» آن است، زیرا فشارها و بارگذاری‌های اصلی بر روی این سازه اصلی و ساختار ساختمان‌ها وارد می‌شوند؛ از طرفی در قسمت قبل اشاره کردیم که مهندسین طراحی کاربردی قادر به بررسی و ارزیابی عملکرد و مقاومت هر گونه سازه یا محصول جامد هستند و در همین راستا، یکی از وظایف مهندسین طراحی کاربردی، «بررسی مقاومت سازه‌ها» است. مهندسین برای انجام این کار باید نحوه‌ی بارگذاری بر روی سازه و نحوه‌ی توزیع بار در سراسر سازه را شناسایی و بررسی نمایند؛ سپس با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی، به طراحی و شبیه‌سازی سازه‌ها و انجام تست‌ها و بارگذاری‌های مختلف بر روی آن بپردازند. مهندسین طراحی کاربردی با تست و آزمایش سازه‌های طراحی شده، باید از مقاومت آنها در برابر بارگذاری‌های طولانی مدت، زمین لرزه و بسیاری دیگر از عوامل تخریبی، اطمینان حاصل کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی عملکرد مکانیزم ماشین آلات

از آن جایی که طراحی کاربردی یکی از زیرشاخه‌های مهندسی مکانیک محسوب می‌شوند، مهندسین طراحی کاربردی از آشنایی و شناخت کاملی نسبت به ماشین‌آلات و مکانیزم‌های مکانیکی دارند؛ در همین راستا، یکی دیگر وظایفی که در شغل مهندسی طراحی کاربردی بر عهده‌ی متخصصین این حوزه قرار دارد، وظیفه «بررسی عملکرد مکانیزم ماشین‌آلات» می‌باشد. همان‌طور که می‌دانیم، عبارت «کاربردی» در عنوان این شغل، دلالت بر کاربردی بودن طراحی‌ها، مکانیزم‌ها و ماشین‌آلات مختلف دارد و مهندسین برای فعالیت و پیشرفت در این شغل، باید مکانیزم‌هایی را طراحی نمایند که در وهله‌ی اول قابل ساخت باشند و همچنین پس از ساخت بتوان از آنها استفاده نمود.

شایان ذکر است که محصولات و طراحی‌های بسیار زیادی در دنیا وجود دارند که یا قابل ساخت نیستند و یا پس از ساخت، از عملکرد و بهره‌وری مطلوبی برخوردار نمی‌باشند؛ اصلاح طراحی و ارائه‌ی روش‌های ساخت جدید و بررسی عملکرد مکانیزم‌های موجود در این طراحی‌ها و محصولات بر عهده‌ی مهندسین طراحی کاربردی قرار دارد.

طراحی محصولات و ماشین آلات جدید

یکی از وظایف مهمی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین طراحی کاربردی قرار دارد، وظیفه «طراحی محصولات و ماشین‌آلات جدید» می‌باشد؛ پیش‌تر اشاره کردیم که متخصصین و افراد فعال در حوزه شغلی مهندسی طراحی کاربردی، آشنایی کاملی با طراحی مکانیزم‌ها و محصولات مکانیکی دارند و از این دانش خود باید در راستای طراحی محصولات و ماشین‌آلات جدید استفاده نمایند.

به عنوان مثال، اگر شرکتی بخواهد دستگاه‌های جدیدی برای استفاده در خط تولید خود استفاده کند، مهندسین طراحی کاربردی وظیفه دارند پس از شناسایی نیاز کارفرما و خط تولید به دستگاه جدید، مکانیزم‌ها و عملکرد‌های کاربردی را در کنار طراحی قابل ساخت ارائه نمایند؛ برای انجام این کار مهندسین به شناخت کاملی پیرامون انواع مکانیزم‌ها، شرایط محیط کاری دستگاه، رفتار مواد اولیه در شرایط گوناگون و مواردی از این قبیل، نیاز دارند.

امروزه کیفیت بالا و کاربردی بودن دو تا از فاکتورهای مهم در حین انتخاب و استفاده از انواع محصولات و ماشین‌آلات می‌باشند و در همین راستا، شرکت‌های بیشتری نسبت به گذشته از مهندسین طراحی کاربردی در پروژه‌های طراحی و ساخت محصولات و ماشین‌آلات خود کمک می‌گیرند، که این امر موجب افزایش فرصت‌های شغلی برای متخصصین این شاخه تخصصی از مهندسی مکانیک (یعنی مهندسی طراحی کاربردی) می‌گردد.

طراحی محصولات و ماشین آلات جدید
طراحی محصولات و ماشین آلات جدید

همکاری با مهندسین و متخصصین دیگر

امروزه با پیشرفته شدن محصولات و سازه‌های مختلف، طراحی و ساخت هر کدام از بخش‌های آن بر عهده‌ی متخصصین گوناگونی قرار دارد و شرکت‌های بزرگ برای طراحی و تولید محصولات جدید خود، از تیمی متشکل از مهندسین و متخصصین حوزه‌های مختلف کمک می‌گیرند. از آن جایی که حضور مهندسین طراحی کاربردی در بسیاری از پروژه‌های طراحی و ساخت محصولات مختلف امری ضروری محسوب می‌گردند، این مهندسین برای یافتن موقعیت‌های شغلی بهتر و پیشرفت در آنها باید به «همکاری با مهندسین و متخصصین دیگر» بپردازند.

مهندسین طراحی کاربردی برای انجام این وظیفه‌ی خود به مهارت‌های مختلفی مانند «کار گروهی»، «مدیریت تیمی» و حتی «مدیریت زمان» نیاز دارند؛ زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، وظیفه‌ی طراحی و ساخت بخش‌های مختلف محصولات، بر عهد‌ه‌ی متخصصین حوزه‌های گوناگونی می‌باشد، که در نهایت با در کنار هم قرار دادن این بخش‌ها، یک محصول کاربردی طراحی و تولید می‌گردد و نکته‌ی مهم در طی این روند، هماهنگی کامل اعضای گروه با یکدیگر و همچنین اتمام وظایفشان در زمان تعیین شده است.

بررسی و آزمایش انواع مواد اولیه

موادی که از آنها برای ساخت بخش‌های مختلف محصولات و همچنین سازه‌ها استفاده می‌شوند، یکی از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار در عملکرد و طول عمر مفید محصولات و سازه‌ها هستند؛ از آن جایی که یکی از اهداف شغل مهندسی طراحی کاربردی افزایش میزان بهره‌وری و طول عمر محصولات و سازه‌ها است، وظیفه «بررسی و آزمایش انواع مواد اولیه» بر عهده‌ی مهندسین این حوزه می‌باشد. مهندسین طراحی کاربردی برای انجام این وظیفه خود، باید شناخت کاملی از مواد مختلف، رفتار آنها در شرایط مختلف و همچنین مقاومت آنها در برابر تخریب، به‌دست بیاورند. مهندسین با انجام این وظیفه موجب تولید محصولات بهتر و همچنین پیشرفت در شغل خود و کسب سمت‌های شغلی بهتر، می‌گردند.

بررسی مقاومت حرارتی محصولات

برخی از محصولات (مانند موتور‌های احتراقی) باید از عملکرد و مقاومت خوبی در برابر گرما و حرارت برخوردار باشند؛ در همین راستا یکی دیگر از وظایف مهندسین طراحی کاربردی، «بررسی مقاومت حرارتی محصولات» است. متخصصین فعال در حوزه شغلی مهندسی طراحی کاربردی برای انجام این وظیفه، باید علوم مختلفی مانند مکانیک جامدات، مبانی انتقال حرارت، مقاومت مواد اولیه در برابر حرارت و مواردی از این قبیل را، به‌طور کامل فرا بگیرند. این وظیفه، جزو وظایف تخصصی شغل طراحی کاربردی محسوب می‌گردد و مهندسین باید محاسبات و آزمایش‌های بسیار زیادی را برای طراحی و ساخت محصولاتی با مقاومت حرارتی لازم، انجام دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مطالعه رفتار مواد در شرایط مختلف

همان‌طور که بارها در این مقاله اشاره کردیم، مواد اولیه یکی از فاکتورهای مهم در عملکرد و طول عمر محصولات و سازه‌ها محسوب می‌گردند و مهندسین طراحی کاربردی نیز باید برای استفاده از مواد اولیه مناسب، شناخت کاملی از خواص، ویژگی‌ها و رفتار آنها در شرایط مختلف به‌دست بیاورند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف مهندسین طراحی کاربردی، «مطالعه رفتار مواد در شرایط مختلف» می‌باشد. مهندسین برای انجام این وظیفه‌ی خود، باید مواد اولیه مختلفی را در شرایط‌های گوناگون، تحت بارگذاری قرار دهند و تست‌های مختلفی بر روی آنها انجام دهند، تا در نهایت ماده اولیه مناسب استفاده در محصولات را، شناسایی کنند.

شایان ذکر است که انجام این وظیفه در برخی از موارد، منجر به تولید مواد اولیه و آلیاژ‌های جدید جهت ساخت محصولات و سازه‌های مختلف می‌گردد؛ برخی از این مواد اولیه عبارت‌اند از:

  • کامپوزیت‌ها
  • نانوکامپوزیت‌ها
  • مواد زیست سازگار
  • مواد قابل بازیافت
  • مواد هوشمند
  • آلیاژ‌های فلزی جدید
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی سیستم های مکانیکی

یکی دیگر از وظایف اصلی که در شغل مهندسی طراحی کاربردی بر عهده‌ی متخصصین این حوزه قرار دارد، «طراحی سیستم‌های مکانیکی» می‌باشد؛ همان‌طور که بارها در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین طراحی کاربردی آشنایی کاملی با علوم موجود در مهندسی مکانیک – از جمله سیستم‌های مکانیکی – دارند و در همین راستا، باید به طراحی سیستم‌های مکانیکی که قابل ساخت و کاربردی هستند، بپردازند. این سیستم‌های مکانیکی ممکن است ساختار ساده و یا پیچیده‌ای داشته باشند، در هر صورت هدف از طراحی آنها «کاربردی بودن» آنها است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف شغل مهندسی طراحی کاربردی آشنا شدیم، زمان آن است که – به همراه شما – مهارت‌هایی که افراد علاقه‌مند به مهندسی طراحی کاربردی برای ورود به ای شغل و فعالیت در آن نیاز دارند را، مورد بررسی قرار دهیم؛ همراه ما باشید با معرفی و بررسی مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی طراحی کاربردی.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی طراحی کاربردی

تا این قسمت از مقاله با ماهیت رشته و شغل مهندسی طراحی کاربردی و همچنین وظایف موجود در این شغل آشنا شدیم، اما شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که، مهندسین طراحی کاربردی برای ورود، فعالیت و پیشرفت در این شغل به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟ در راستای آشنایی با شغل مهندسی طراحی کاربردی، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما مهارت‌های مورد نیاز برای ورود و فعالیت در این شغل را بررسی کنیم؛ این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • حل مسئله
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی
  • مدیریت زمان
  • برقراری ارتباط
  • جستجو در اینترنت
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی

در ادامه همراه شما به بررسی هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم، خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی طراحی کاربردی
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی طراحی کاربردی

دانش فنی

«دانش فنی» مهم‌ترین فاکتور برای ورود به هر شغلی می‌باشد، مخصوصاً مشاغل تخصصی مانند شغل مهندسی طراحی کاربردی؛ افراد علاقه‌مند به این حوزه، باید در مقطع کارشناسی در رشته‌ی مهندسی مکانیک تحصیل نمایند و سپس از مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، در رشته مهندسی طراحی کاربردی تحصیل کنند. مهندسین طراحی کاربردی طیف گسترده‌ای از علوم را در دانشگاه‌ها فرا می‌گیرند و سپس از آن‌ها برای انجام وظایف خود و تحقق اهداف موجود در شغل مهندسی طراحی کاربردی استفاده می‌نمایند؛ برخی از این دروس و علوم تخصصی عبارت‌اند از:

  • ریاضیات پیشرفته
  • محاسبات عددی
  • طراحی مکانیکی
  • طراحی جامدات
  • مقاومت مصالح
  • ارتعاشات
  • کنترل خودکار پیشرفته
  • دینامیک
  • الاستیسیته
  • مبانی مکاترونیک
  • الاستودینامیک
  • پلاستیسیته
  • خزش، خستگی و شکست
  • رفتار مکانیکی مواد
  • سیستم‌های کنترل پیشرفته
  • شبکه‌های عصبی
  • عملیات حرارتی پیشرفته
  • مواد مرکب
  • رباتیک
  • مکانیک ضربه‌ای
  • مکانیک شکست
  • تغییر شکل فلزات
  • آنالیز مواد در سیستم‌های مکانیکی
  • نانوکامپوزیت
  • طراحی ماشین‌ابزار
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تجزیه و تحلیل داده ها

مهندسین طراحی کاربردی برای آزمایش مواد اولیه مختلف و همچنین عملکرد و بهره‌وری طراحی محصولات و سازه‌ها، باید داده‌های مختلفی را بررسی کنند و در همین راستا، به مهارت «تجزیه و تحلیل داده‌ها» نیاز دارند. این مهارت به مهندسین کمک می‌کند تا در زمان کمتری داده‌ها و اطلاعات مختلف را دسته‌بندی و تحلیل نمایند؛ هر چه مهندسین مهارت تجزیه و تحلیل داده‌ها را بیشتر در خود تقویت کنند، وظایف خود را به شکل بهتری انجام می‌دهند و مسیر پیشرفت برای آنها هموار‌تر می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مسئله

همان‌طور که در قسمت‌های قبل بارها اشاره کردیم، شغل مهندسی طراحی کاربردی جزو مشاغل پیچیده و تخصصی می‌باشد و همچنین پروژه‌های طراحی و ساخت محصولات یا سازه‌های جدید نیز، پروژه‌هایی مهم و پیچیده هستند؛ در همین راستا مهندسین طراحی کاربردی برای فعالیت و پیشرفت در این شغل و انجام وظایفشان، با مشکلات و مسائل مختلفی رو‌به‌رو می‌شوند که سد راه پیشرفت آنها در پروژه قرار گرفته است و برای اینکه قادر به حل مشکلات و مسائل در کمترین زمان ممکن باشند، به مهارت «حل مسئله» نیاز دارند. این مهارت علاوه بر کاهش زمان بر طرف کردن مشکلات، موجب تقویت مهارت‌های دیگر (مانند مهارت تجزیه و تحلیل داده‌ها) نیز می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مساله
حل مساله

کار گروهی

می‌دانیم که مهندسین طراحی کاربردی برای فعالیت در این شغل، باید با مهندسین و متخصصین دیگر همکاری داشته باشند و در قالب یک تیم، پروژه‌هایی که در دست دارند را به اتمام برسانند؛ در همین راستا، مهندسین طراحی کاربردی باید از مهارت «کار گروهی» برخوردار باشند. مهندسین با کسب این مهارت قادر به انجام وظایف خود در کمترین زمان ممکن و همچنین کمک به دیگر اعضای تیم در راستای پیشبرد اهداف پروژه، هستند. شایان ذکر است که این مهارت، نقش بسیار مثبتی در تقویت مهارت‌های دیگر (مانند مدیریت تیمی، مدیریت زمان و برقراری ارتباط) و همچنین پیشرفت شغلی دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی
کار گروهی

مدیریت تیمی

در برخی از موارد مهندسین طراحی کاربردی به عنوان مدیر و سرپرست تیم‌ها انتخاب می‌شوند و برای هدایت تیم مهندسین و رسیدن به موفقیت، متخصصین شغل مهندسی طراحی کاربردی به مهارت «مدیریت تیمی» نیاز دارند؛ این مهارت به مهندسین در راهنمای و هدایت افراد گروه در مسیر رسیدن به موفقیت در پروژه و همچنین نظارت بر کار آنها نقش مهمی دارد. شایان ذکر است که فاکتورهای مهمی در مدیریت درست یک تیم دخیل هستند؛ برخی از فاکتورها عبارت‌اند از:

  • نقاط ضعف اعضای تیم
  • نقاط قوت اعضای تیم
  • تقسیم درست وظایف
  • روحیه کار گروهی
  • دانش و تخصص اعضای تیم
  • انجام وظایف بر اساس زمان‌بندی تعیین شده
  • مدیریت بودجه پروژه
  • کمک به اعضای تیم و راهنمایی آنها
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان

شایان ذکر است که فرصت‌های شغلی مهندسی طراحی کاربردی به‌طور معمول در قالب پروژه ارائه می‌شوند و یکی از فاکتورهای مهم در هر پروژه‌ای، «زمان اتمام» آن می‌باشد؛ در همین راستا یکی از مهارت‌هایی که کسب کردن آن موجب پیشرفت در شغل و رسیدن به سمت‌های شغلی بهتر می‌گردد، مهارت «مدیریت زمان» است. مهندسین طراحی کاربردی با کسب و تقویت این مهارت، قادر به تعیین زمان‌بندی مناسب برای انجام وظایف موجود در پروژه و همچنین اتمام آنها در زمان تعیین شده، می‌باشند؛ هر چه مهندسین در زمان کمتری وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند، در زمان کمتری نیز در شغل مهندسی طراحی کاربردی پیشرفت می‌نمایند. شایان ذکر است که مهارت مدیریت زمان، تأثیر بسیار مثبتی بر روی مدیریت یک تیم نیز می‌گذارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان و منابع انسانی
مدیریت زمان و منابع انسانی

برقراری ارتباط

می‌دانیم که برای اجرای یک پروژه‌ طراحی و تولید محصولات جدید، افراد مختلفی فعالیت می‌کنند و در کنار هم، وظایف خود را انجام می‌دهند و مهندسین طراحی کاربردی، جهت نظارت و مدیریت مراحل مختلف طراحی و ساخت محصولات و سازه‌های گوناگون، باید با افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، ارتباط قوی و پایداری برقرار نمایند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی طراحی کاربردی، «برقراری ارتباط» می‌باشد. مهندسین طراحی کاربردی به کمک این مهارت، قادر به ایجاد ارتباطی دوستانه و کاری، با افراد مختلفی که برای اجرای پروژه حضور دارند، می‌باشند و می‌توانند به راحتی بر روی روند اجرای پروژه نظارت داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو در اینترنت

در قسمت‌های قبل وظایف شغل مهندسی طراحی کاربردی را باهم بررسی کردیم و متوجه شدیم که مهندسین این حوزه، باید آشنایی کاملی با مواد مختلف و رفتار آن‌ها در شرایط گوناگون به‌دست بیاورند؛ همچنین شایان ذکر است که در سراسر دنیا، متخصصانی به‌طور حرفه‌ای مشغول انجام آزمایشات و تست‌های مختلفی در حوزه مهندسی طراحی کاربردی و دیگر حوزه‌های مرتبط هستند و این متخصصین نتایج کارها خود را در قالب مقاله‌های علمی منتشر می‌نمایند. مهندسین طراحی کاربردی برای انجام کارهای تحقیقاتی خود و همچنین مسائل و مشکلاتی که با آن روبه‌رو می‌شوند، باید به‌طور مداوم دانش خود را در زمینه‌ی مهندسی طراحی کاربردی و حوزه‌های مرتبط با آن به‌روز نگه دارند و بهترین راه برای دستیابی به دانش روز، استفاده از اینترنت و مطالعه‌ی مقالات علمی معتبر می‌باشد؛ در همین راستا مهندسین طراحی کاربردی برای پیدا کردن مقالات علمی به‌روز و معتبر و همچنین افزایش دانش خود، به مهارت «جستجو در اینترنت» نیاز دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شاید فکر کنید که جستجو در اینترنت کاری ساده است، اما باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه پیدا کردن مقالات علمی معتبر و به‌روز یکی از کارهای دشوار در فضای مجازی می‌باشد؛ زیرا امروزه وب‌سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که صرفاً برای جذب کاربر، اطلاعات اشتباهی را در فضای اینترنت منتشر می‌نمایند.

جستجو در اینترنت
جستجو در اینترنت

از دیگر مهارت‌های لازم برای ورود به شغل طراحی کاربردی می‌توان به «تسلط نسبی بر زبان انگلیسی»، «قدرت تجسم سه بعدی»، «مدیریت پروژه» و «خلاقیت و نوآوری» اشاره کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه یادگیری زبان انگلیسی برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه‌ی قدرت تجسم برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه مدیریت پروژه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همچنین، در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه خلاقیت و نوآوری برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده از نرم افزار های تخصصی

مهندسین طراحی کاربردی برای انجام بسیاری از وظایف خود، از نرم‌افزارهای تخصصی کمک می‌گیرند؛ این نرم‌افزارها در زمینه‌های مختلفی (مانند طراحی، شبیه‌سازی، تست کامپیوتری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و…) به مهندسین کمک می‌کنند. در راستای توضیحاتی که مطالعه کردیم، باید بگوییم که مهارت «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی طراحی کاربردی می‌باشد؛ هر چه مهندسین طراحی کاربردی مهارت و شناخت بیشتری در رابطه با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی به‌دست بیاورند، وظایف خود را در زمان کمتر و با کیفیت بالاتری انجام خواهند داد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

در بخش بعدی این مقاله، در راستای آشنایی بیشتر با رشته و شغل مهندسی طراحی کاربردی، قصد داریم تا برخی از نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در این شغل را، به شما معرفی کنیم و سپس آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم؛ همراه ما باشید.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی طراحی کاربردی

همان‌طور که در قسمت‌های ابتدایی این مقاله اشاره کردیم، مهندسی طراحی کاربردی یکی از زیرشاخه‌های مهندسی مکانیک می‌باشد و در همین راستا، نرم‌افزارهای این دو حوزه از مهندسی مشابه به یکدیگر هستند؛ مهندسین طراحی کاربردی از نرم‌افزارهای تخصصی گوناگونی برای انجام وظایف خود کمک می‌گیرند و این نرم‌افزارها قابلیت‌های مختلفی (مانند طراحی محصولات و سازه‌ها، شبیه‌سازی طراحی‌ها، انجام آزمایش و تست‌های کامپیوتری بر روی شبیه‌سازی‌ها، تجزیه و تحلیل داده و…) را در اختیار مهندسین طراحی کاربردی قرار می‌دهند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا برخی از این نرم‌افزارهای تخصصی را به شما معرفی کنیم و سپس آنها را باهم مورد بررسی قرار دهیم؛ این نرم‌افزارهای تخصصی عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار Catia
  • نرم‌افزار Solid Works
  • نرم‌افزار Adams
  • نرم‌افزار Ansys
  • نرم‌افزار Abaqus
  • نرم‌افزار MatLab

حال بیایید هر کدام از نرم‌افزارهایی که نام بردیم را در ادامه باهم بررسی کنیم.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی طراحی کاربردی
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی طراحی کاربردی

نرم افزار Catia

نرم‌افزار «Catia» یکی از نرم‌افزارهای محبوب، پرطرفدار و بسیار کاربردی در شغل مهندسی طراحی کاربردی می‌باشد؛ کتیا نرم‌افزاری برای طراحی و شبیه‌سازی قطعات مختلف (اعم از ساده و پیچیده) است و مهندسین طراحی کاربردی با استفاده از این نرم‌افزار قادر به تهیه‌ی نقشه‌هایی برای استفاده در ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولیدی هستند. یکی دیگر از مزیت‌های نرم‌افزار Catia دارا بودن کتابخانه‌ای از مواد مختلف می‌باشد، که در شبیه‌سازی و انجام تست‌های کامپیوتری، کمک‌های شایانی به مهندسین طراحی کاربردی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لوگوی نرم افزار CATIA
لوگوی نرم افزار CATIA

نرم افزار Solid Works

یکی دیگر از نرم‌افزارهای بسیار قدرتمند در زمینه طراحی مکانیکی، شبیه‌سازی و انجام تست‌های کامپیوتری در شغل مهندسی طراحی کاربردی، نرم‌افزار «Solid Works» نام دارد؛ این نرم افزار همانند کتیا دارای ابزارها و قابلیت‌های قدرتمندی جهت طراحی، شبیه‌سازی و تست کامپیوتری می‌باشد و علاوه بر این ابزارها، «افزونه»‌های متعددی نیز برای نرم‌افزار Solid Works وجود دارند، که مهندسین طراحی کاربردی با نصب هر کدام از آنها، قابلیت‌های جدیدی به نرم‌افزار خود اضافه می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه نرم افزار سالیدورکس برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی نرم ‌افزار SolidWorks

نرم افزار Adams

نرم‌افزار «Adams» مخفف عبارت «Automatic Dynamic Analysis of Mechanical Systems» می‌باشد و به منظور آنالیز دینامیکی دستگاه‌های مکانیکی توسعه داده شده است؛ مهندسین طراحی کاربردی از این نرم‌افزار برای تحلیل عملکرد دینامیکی ماشین‌آلات، بررسی مفصل‌های ارتباطی سیستم‌های مکانیکی و مواردی از این قبیل، استفاده می‌کنند. ابزارها و قابلیت‌های مختلفی در این نرم‌افزار برای تحلیل عملکرد سیستم‌های دینامیکی وجود دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه نرم افزار آدامز برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

محیط کار نرم افزار Adams
محیط کار نرم افزار Adams

نرم افزار Ansys

تحلیل، بررسی و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که در طی روند طراحی و ساخت محصولات و ماشین‌آلات گوناگون باید انجام شوند و نرم‌افزار «Ansys» به مهندسین طراحی کاربردی در طی روند پروژه‌های طراحی و ساخت محصولات، کمک‌های شایانی می‌کند. نکته‌ی قوت این نرم‌افزار، افزونه‌های متعدد و همچنین نسخه‌های تخصصی مختلفی از آن می‌باشد؛ مهندسین طراحی کاربردی به کمک مجموعه نرم‌افزارهای Ansys تقریباً قادر به شبیه‌سازی و تحلیل هرگونه طراحی مکانیکی و سیستم‌های مکانیکی هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه نرم افزار انسیس برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Abaqus

نرم‌افزار «Abaqus» یکی از نرم‌افزارهای تخصصی برای تحلیل معادلات خطی و غیرخطی می‌باشد؛ مهندسین طراحی کاربردی با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به حل مسائل پیچیده و تحلیل و بررسی داده‌ها و اطلاعات مختلف هستند. نرم‌افزار آباکوس علاوه بر حل مسائل، دارای ابزارهای قدرتمندی برای شبیه‌سازی و مدل‌سازی طراحی‌های صورت گرفته توسط مهندسین، می‌باشد و متخصصین حوزه مهندسی طراحی کاربردی به کمک این نرم‌افزار، می‌توانند بسیاری از طراحی‌های خود را شبیه‌سازی و مدل‌سازی نمایند و تست‌های مختلفی را برای تحلیل و بررسی آنها توسط نرم‌افزار Abaqus اجرا کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه نرم افزار آباکوس برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی نرم ‌افزار Abaqus
معرفی نرم ‌افزار Abaqus

نرم افزار MatLab

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که در انجام محاسبات ساده و پیچیده به مهندسین طراحی کاربردی کمک‌های شایانی می‌کند، نرم‌افزار «MatLab» می‌باشد؛ این نرم‌افزار دارای یک محیط کدنویسی است که مهندسین با استفاده از آن و وارد کردن کد‌های مد نظر خود، قادر به انجام محاسبات پیچیده، شبیه‌سازی عملکرد سیستم‌های مکانیکی و… هستند. شایان ذکر است که نرم‌افزار متلب تقریباً در تمامی رشته‌های مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد‌های بسیار فراوانی دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

متلب Mathlab
متلب Mathlab

راه‌های مختلفی برای یادگیری نحوه کار با نرم‌افزارهای گفته شده و استفاده از تمامی امکانات آنها وجود دارد، که تأثیرگذارترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ِ یادگیری آنها، «شرکت‌ در دوره‌های آموزش آنلاین» می‌باشد؛ افرادِ علاقه‌مند به یادگیری این نرم‌افزارها، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت‌های آموزش آنلاین و شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف – که به صورت مقدماتی و پیشرفته به تدریس این نرم‌افزارها می‌پردازند – دانش و مهارت لازم برای کار با آنها را کسب نمایند. یکی از وب‌سایت‌هایی که به صورتِ حرفه‌ای در زمینه‌ی آموزشِ آنلاین فعالیت می‌کند، وب‌سایت آموزش آنلاین فرادرس می‌باشد؛ افراد علاقه‌مند به یادگیری، می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت و ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی آن، دانش و مهارت کافی و لازم برای کار با انواع نرم‌افزارهای گفته شده را کسب کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی طراحی کاربردی

در آخرین بخش از بررسی تخصصی رشته و شغل مهندسی طراحی کاربردی، قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی طراحی کاربردی را به شما معرفی کنیم. شایان ذکر است که برخی از این دانشگاه‌ها رشته‌ی مهندسی طراحی کاربردی را در مقطع کارشناسی نیز ارائه می‌کنند و برخی از آنها نیز تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این حوزه و رشته از مهندسی را به دانشجویان خود آموزش می‌دهند.

بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی طراحی کاربردی عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  2. دانشگاه Shanghai Jiao Tong University در کشور چین
  3. دانشگاه Harbin Institute of Technology در کشور چین
  4. دانشگاه Purdue University در کشور آمریکا
  5. دانشگاه Georgia Institute of Technology در کشور آمریکا
  6. دانشگاه RWTH Aachen University در کشور آلمان
  7. دانشگاه Nanyang Technological University در کشور سنگاپور
  8. دانشگاه University of Nottingham در کشور انگلستان
  9. دانشگاه Imperial College London در کشور انگلستان
  10. دانشگاه Delft University of Technology در کشور هلند
  11. دانشگاه Catholic University of Leuven در کشور بلژیک
  12. دانشگاه University of Stuttgart در کشور آلمان
  13. دانشگاه KTH Royal Institute of Technology در کشور سوئد
  14. دانشگاه University of Manchester در کشور انگلستان
  15. دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی طراحی کاربردی
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی طراحی کاربردی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی در رابطه با شغل مهندسی طراحی کاربردی

ضمن سپاسگزاری از شما عزیزان بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات خود پیرامون رشته و شغل مهندسی طراحی کاربردی را با مطالعه‌ی این مقاله به‌دست آورده باشید؛ چنانچه هنوز سؤالی در ذهن شما بدون پاسخ مانده است، حتماً آن را در بخش نظرات – در انتهای مقاله – با ما به اشتراک بگذارید تا در کمترین زمان ممکن، به سؤالات شما عزیزان پاسخ دهیم.

در آخر باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین اشتراک‌گذاری این مقاله در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما می‌گردد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محمد اسماعیل لطفی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی (مقطع ارشد) است، که از سال ۱۳۹۸ در حوزه‌ ترجمه، مقاله‌نویسی و تولید محتوا مشغول به کار می‌باشد و در حال حاضر، به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوای متنی (نگارش، ویراستاری و ممیزی محتوا) بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کند. او به طبیعت، ورزش، نواختن ساز و موضوعات پیرامون فناوری علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.