کامپیوتر و تجهیزات متکی به آن، زیربنای اصلی بسیاری از مشاغل دنیای امروز است. در این میان، مشاغل مهندسی بیشترین وابستگی به سیستم‌های رایانه‌ای را دارند. طراحی سیستم‌هایی که راه را برای متخصصان در حوزه‌های مختلف هموار کنند، نیاز به دانش و تخصص کافی در زمینه شناخت تجهیزات و ابزارهای دیجیتالی دارد. این متخصصان، در شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری فعالیت می‌کنند تا در حوزه‌های مختلف، امکانات لازم را فراهم آورند. در صورتی که شما هم قصد آشنایی با این شغل را دارید؛ این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» را تا انتها دنبال کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی حوزه‌های کاری، وظایف، مهارت‌های مورد نیاز و نرم‌افزارهای تخصصی این شغل بپردازیم.

شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری چیست؟

مهندسی سیستم های کامپیوتری یا به اختصار مهندسی کامپیوتر، عبارت است از شناخت انواع تجهیزات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و سازماندهی آن‌ها به منظور انجام عملیات مختلف؛ به نحوی که نیازهای انسان را بر طرف سازند. از طرفی، با بهینه سازی این سیستم‌ها، می‌توان سرعت عمل، دقت و بازدهی در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، کسب و کار، سلامت، صنعت و… را افزایش داد. به همین دلیل، مهندسان سیستم‌های کامپیوتری تلاش می‌کنند بهترین شیوه استفاده از این تجهیزات را در اختیار کاربران دنیای دیجیتال قرار دهند.

شایان ذکر است، از دیگر مواردی که در شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری مورد توجه است، می‌توان به هوش مصنوعی، پایگاه داده و معماری سیستم های کامپیوتری اشاره کرد. این مباحث نیز در دنیای امروز اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و در موارد بسیاری، کاربرد دارند.

شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری
شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته های تحصیلی مرتبط با شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری

در واقع، رشته مهندسی سیستم های کامپیوتری از گرایش‌های مقطع ارشد رشته مهندسی کامپیوتر است؛ اما دانش آموختگان مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر نیز تا حدودی توانایی فعالیت در شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری را دارند. از طرفی مهندسان نرم‌افزار یا فارغ‌التحصیلان رشته معماری سیستم‌های کامپیوتری نیز می‌توانند با کسب دانش و اطلاعات لازم، در این حوزه فعالیت کنند و از عهده وظایف محوله برآیند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که مباحثی همچون طراحی الگوریتم، سیستم‌های عامل، معماری کامپیوتر و اصول طراحی پایگاه داده، از جمله مهم‌ترین مباحث مورد نیاز جهت تربیت متخصصان، در شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری به شمار می‌روند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری

شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری، در سه حوزه اصلی سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه وجود دارد. در هر یک از این بخش‌ها، هدف اصلی، بهبود ارائه خدمات یا دستیابی به کاربردهای جدید سیستم‌های کامپیوتری است. این امر در قالب طراحی و توسعه نرم‌افزارها، ساخت و بهینه سازی سخت‌افزارها و ایجاد شبکه‌های کامپیوتری نتیجه می‌دهد؛ به نحوی که تمام نیازهای بشر به سیستم‌های کامپیوتری را برطرف سازد.

اگرچه مشاغل این حوزه، اکثراً در زمینه سیستم‌های رایانه‌ای شامل معماری، پردازش موازی و قابلیت اطمینان، قابل بررسی هستند؛ اما در مجموع، مهم‌ترین حوزه‌های کاری مهندسان سیستم‌های کامپیوتری، با بیشترین فرصت‌های شغلی، عبارت‌اند از:

  • ادارات زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • شرکت‌های طراحی و مونتاژ تجهیزات کامپیوتری
  • شرکت‌های طراحی شبکه‌های داده
  • سرویس‌های پشتیبانی شبکه‌های داده
  • شرکت‌های مخابراتی
  • شرکت‌های تولید کننده سیستم های کنترلی
  • تولیدکنندگان تجهیزات دیجیتال
  • ارائه دهندگان سرویس فضای ابری
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری
حوزه های کاری شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری

با توجه به حوزه کاری که به عنوان مهندس سیستم‌های کامپیوتری انتخاب می‌کنید، لازم است یک سری وظایف و مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرید. هر شغلی که در آن مشغول به فعالیت شوید، اهدافی دارد و مطابق با این اهداف است که مسئولیتهای حرفه‌ای شما تعریف خواهد شد. در واقع، معیار سنجش تأثیرگذاری شما در شغلتان، امکان برآورده ساختن همین وظایف و مسئولیت‌ها است که چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ارائه خدمات پشتیبانی نرم‌افزاری به کاربران سیستم
  • شناسایی نیازهای نرم‏ و برنامه‏ ریزی اجرای آن مطابق طرح‌های انفورماتیکی مجموعه
  • معماری داده‌های یک مجموعه و توسعه سیستم های اطلاعاتی
  • شناسایی سیستم سخت‌افزاری مورد نیاز
  • ایجاد شبکه‌های داخلی در سازمان یا شرکت کارفرما
  • به روز رسانی، توسعه و تقویت نرم‌افزار
  • شناسایی و ساماندهی خدمات قابل ارائه الکترونیکی و پیگیری و نظارت بر پیاده سازی آن
  • طراحی و ایجاد پایگاه داده تخصصی شرکت
  • بازدید و بررسی بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
  • بررسی و شناسایی فناوری‌های نوین حوزه نرم‌افزار و سیستم های اطلاعاتی مرتبط

در ادامه چند مورد آموزش در زمینه شبکه‌های کامپیوتری که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش در زمینه پایگاه‌های داده که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش در زمینه توسعه و تقویت نرم‌افزارها که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش در زمینه شناخت سخت‌افزار و تجهیزات که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت ها و توانایی های شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری

شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری، از جمله مشاغل پیچیده و جذاب مهندسی به شمار می‌رود. در بسیاری از موقعیت‌های شغلی و در زمان انتخاب نیروی کار، بیش از آنکه مدرک تحصیلی مورد توجه قرار گیرد، این تخصص و توانمندی شما است که اهمیت دارد. به همین دلیل، ضروری است برخی مهارت‌های مورد نیاز برای به دست آوردن شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری را بشناسید که عبارت‌اند از:

  • مهارت تحقیق و پژوهش
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • مهارت‌های تحلیلی
  • خلاقیت و نوآوری
  • دقت نظر و توجه در کار
  • مهارت‌های نرم‌افزاری

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

"مهارت

مهارت تحقیق و پژوهش و جستجو در اینترنت

تحقیق و پژوهش، عامل اصلی ارتقا دانش و اطلاعات شما، مطابق با آخرین نیازهای بشر و جدیدترین پیشرفت‌های علم کامپیوتر است. باید همواره به دنبال ارتقا دانش خود در زمینه جدیدترین پیشرفت‌های تکنولوژی باشید. از این طریق می‌توانید این اطلاعات را در شغل خود نیز به کار ببرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو در اینترنت
جستجو در اینترنت

تسلط بر زبان انگلیسی

مهم‌ترین نرم‌افزارهای دنیا در زمینه برنامه نویسی، بر پایه زبان انگلیسی طراحی شده‌اند. از طرفی، تمام منابع آموزش تخصصی در حوزه هوش مصنوعی، پایگاه داده و… به زبان انگلیسی هستند؛ پس تسلط بر این زبان از مهارت‌های پایه و اساسی شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه یادگیری زبان انگلیسی برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های تحلیلی

ذهن شما به عنوان متخصص سیستم‌های کامپیوتری باید توانایی تحلیل بالایی داشته باشد. باید در زمان برخورد با مسائل کاری، ضمن بررسی تمام جوانب، به فکر یافتن راه حلی مناسب باشید. بنابراین، سعی کنید همواره ذهنتان را برای فکر کردن و رویارویی با چالش‌های شغلی آماده کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های تحلیلی
مهارت های تحلیلی

خلاقیت و نوآوری

علوم حوزه کامپیوتر در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار، کاملاً متکی به خلاقیت و نوآوری است. در واقع، ممکن است تنها با اضافه کردن یک ویژگی به الگوریتم از پیش تهیه شده، موجب ایجاد پیشرفتی بزرگ در زمینه شغلی خود شوید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دقت نظر و توجه در کار

در شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری، جزئیات را نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع هر بخش از کار شما، دارای اهمیت است و ممکن است با بی توجهی در یک بخش، موجب اتلاف زمان و هزینه بسیار زیادی شوید.

مهارت های نرم افزاری

نرم‌افزارها به عنوان ابزارهای اصلی اتصال سخت‌افزارها به یکدیگر و همچنین به کاربر، از اهمیت بالایی در علوم کامپیوتر برخوردار هستند. آشنایی با نرم‌افزارهای مختلف نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز در شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری به شمار می‌رود تا به بهترین شکل، بتوانید این ارتباط را ایجاد کنید و توسعه دهید.

دانش فنی

یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌هایی که افراد علاقه‌مند به این حوزه از مهندسی برای ورود به آن باید کسب کنند، «دانش فنی» می‌باشد؛ مهندسین سیستم های کامپیوتری برای انجام تمامی وظایف خود، به دانش فنی کامل پیرامون سیستم‌های رایانه‌ای و فناوری‌های ارتباطی نیاز دارند و در همین راستا، افرادی که می‌خواهند به این شغل وارد شوند، باید با گذراندن مقاطع تحصیلی و همچنین شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های عملی و آموزشی، دانش فنی کاملی را پیرامون حوزه مهندسی سیستم های فناوری ارتباطی به‌دست بیاورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری

معمولاً مهم‌ترین نرم‌افزارهایی که در شغل مهندسی سیستم‌های کامپیوتری قابل استفاده هستند، ابزارهای کد نویسی، انواع کامپایلر و نرم‌افزارهای حوزه برنامه نویسی را شامل می‌شوند. در مواردی نیز هدف اصلی شما به عنوان مهندس کامپیوتر، طراحی تجهیزات سخت‌افزاری متناسب با اهداف و کاربردهای مورد نظر است. بر این اساس، مواردی از برنامه های طراحی و آنالیز قطعات دیجیتالی کامپیوتر نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. در این راستا، چند مورد از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی که در این شغل مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • Python
  • PHPStorm
  • Visual Studio
  • Power Designer
  • Altium Designer

در ادامه کاربرد هر یک از نرم‌افزارهای فوق را بیان می‌کنیم.

"نرم

Python

پایتون یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای کد نویسی منبع باز است. این نرم‌افزار در حوزه‌های مختلف شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری، کاربرد دارد و خصوصاً در کد نویسی پایگاه‌های داده، به کار می‌رود. Python کتابخانه‌ها و فریم ورک مناسبی در اختیار شما قرار می‌دهد که وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

PHPStorm

نرم‌افزار «PHPStorm» نیز یک محیط کاری و پلتفرمی برای کد نویسی نرم‌افزارهای مختلف است، با این تفاوت که در این نرم‌افزار، کاربران، کد نویسی خود را با زبان PHP انجام می‌دهند. از دیگر قابلیت‌های PHPStorm می‌توانیم به تست و اشکال‌زدایی نرم‌افزارهای کد نویسی شده، اجرای انواع مختلفی از کدهای نوشته شده، شکل‌دهی و منظم کردن کدها و… اشاره کنیم. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای کد نویسی
نرم افزارهای کد نویسی

Visual Studio

نرم‌افزار Visual Studio با استفاده از زبان برنامه نویسی NET جهت ایجاد و توسعه انواع نرم‌افزار در حوزه‌های مختلف مهندسی به کار می‌رود. در واقع، بسیاری از مهندسین کامپیوتری که به صورت تخصصی در حوزه‌ی شبکه و یا طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارهای تحت وب فعالیت می‌کنند، از این نرم‌افزار برای برنامه‌نویسی استفاده می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Power Designer

یکی از مهم‌ترین بخش‌های شغل مهندسی سیستم‌های کامپیوتری، طراحی پایگاه‌های داده است. این وظیفه مهم به واسطه استفاده از نرم‌افزار «Power Designer» عملی می‌شود. شایان ذکر است که این نرم‌افزار، مخصوص «سیستم عامل ویندوز» می‌باشد و کاربران می‌توانند آن را به عنوان یک افزونه، در نرم‌افزار Eclipse هم نصب نمایند.

Altium Designer

علاوه بر بخش‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزارها نیز عنصر مهمی در سیستم‌های کامپیوتری هستند. مهندسان کامپیوتر جهت طراحی و توسعه مدارهای به کار رفته در این سخت‌افزارها، از Altium Designer استفاده می‌کنند. در این نرم‌افزار، مهندسان قادرند تا انواع مدارهای دیجیتال یا آنالوگی که نیاز دارند را، طراحی کنند و سپس مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار آلتیوم دیزاینر Altium Designer
نرم افزار آلتیوم دیزاینر Altium Designer

معرفی منبع یادگیری نرم افزارهای شغل مهندسی سیستم های کامپیوتری

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسین سیستم‌های کامپیوتری قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند که کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، «شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین» می‌باشد؛ زیرا این قبیل دوره‌ها هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم علاقه‌مندان به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. شایان ذکر است که این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وب‌سایت فرادرس
وب‌سایت فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی

شغل مهندسی سیستم‌های کامپیوتری، از جمله مشاغل با کاربرد گسترده است که نیاز به آن، با افزایش استفاده از شبکه‌های دیجیتال در حوزه‌های مختلف افزایش می‌یابد. در صورتی که قصد ورود به این عرصه و پیشرفت در آن را دارید، تلاش کنید مهارت‌های خود در زمینه تکنولوژی‌های نوین مانند هوش مصنوعی و فضای ابری را توسعه دهید. از این طریق، امکان یافتن فرصت‌های شغلی مختلفی را خواهید داشت.

در پایان، از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این نوشته را در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید و با ارائه نظرات خود، در بخش کامنت ما را در بهبود مطالب یاری کنید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.