اگر عنوان «مهندسی» را در اینترنت جستجو کنید، با انواع مختلفی از رشته‌ها و مشاغل مهندسی مواجه خواهید شد، که ممکن است بسیاری از آن‌ها را نشناسید اما آن مشاغل، تأثیر به سزایی در رفاه زندگی شما دارند؛ یکی از مشاغلی که جزو این دسته قرار می‌گیرد، شغل «مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات» می‌باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا ضمن معرفی این شغل، به بررسی جوانب مختلف آن (مانند وظایف، مهارت‌های مورد نیاز، آینده‌ی شغلی و…) بپردازیم؛ اگر شما هم مایل به کسب آشنایی کامل با شغل مهندسی سیستم های فناوری اطلاعات هستید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

معرفی شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از این شغل ارائه کنیم، باید بگوییم که شغل «مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات» بر روی طراحی، توسعه، نصب و نگه‌داری انواع سیستم‌های ارتباطی (مانند تلفن‌های ثابت، ارتباطات رادیویی، ارتباطات اینترنتی، خطوط انتقال اطلاعات و…) تمرکز دارد؛ به بیان دیگر، یک مهندس سیستم های فناوری ارتباطات، باید پس از کسب دانش لازم در این حوزه، انواع سیستم‌های ارتباطی را بررسی و تحلیل نماید و با انجام آزمایشات و اجرای پروژه‌های مختلف، مهارت کافی برای توسعه‌ی این سیستم‌ها را به‌دست بیاورد.

امروزه در عصر ارتباطات و اطلاعات قرار داریم، دوره‌ای که در آن تنها با چند کلیک ساده بر روی کامپیوتر شخصی خود و یا چند لمس کوتاه بر روی تلفن‌های هوشمند، قادر به دریافت طیف وسیعی از اطلاعات و برقراری ارتباط در کمترین زمان ممکن، هستیم.

معرفی شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات
معرفی شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

حال باید بدانیم که این پیشرفت‌ها بدون حضور مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات، امکان پذیر نبود. رشته و شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطی، با توسعه‌ی حوزه‌ی ارتباطات و ترکیب آن با فناوری‌ها و سیستم‌های جدید، انواع تازه‌ای از روش‌های برقراری ارتباط و دسترسی به اطلاعات را به وجود آوردند، که تأثیر بسیار زیادی بر روی ارتباطات فردی و همچنین نحوه‌ی تجارت و دنیای اقتصاد گذاشته‌اند؛ در همین راستا، حوزه مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات در حوزه‌های مختلفی حضور دارد و به فعالیت می‌پردازد، که این امر نیز موجب افزایش فرصت‌های شغلی برای متخصصین این حوزه می‌گردد.

برخی از فرصت‌های شغلی که برای این حوزه از مهندسی وجود دارند، عبارت‌اند از:

  • فعالیت در شرکت‌های خدمات فنی در حوزه ارتباطات
  • تحقیق و توسعه‌ی سیستم‌های ارتباطی در شرکت‌های دانش بنیان
  • فعالیت در نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی (مانند مخابرات، نهاد‌های نظامی و…)
  • فعالیت در بخش IT شرکت‌ها
  • فعالیت در شرکت‌های ارتباطی (مانند همراه اول، ایرانسل و…)
  • و…

به‌طور کلی، هر سازمان، نهاد، شرکتی که دارای بخش فناوری ارتباطات باشد، به مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات نیاز دارد؛ همچنین این مهندسین، قادر به شرکت در هر پروژه‌ای در زمینه‌ی سیستم‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات نیز، هستند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با ماهیت شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به سراغ بررسی وظایف موجود در این شغل، بپردازیم؛ همراه ما باشید.

وظایف شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

همان‌طور که در قسمت قبل مطالعه کردیم، شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و این به آن معناست که مهندسین این حوزه، دارای وظایف گوناگونی هستند؛ بخشی از وظایف این شغل عمومی می‌باشند و برای تمامی مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات یکسان‌اند، اما بخشی دیگر از آنها وظایفی هستند که در سمت‌های مدیریتی، وجود دارند. در این بخش از مقاله، در راستای آشنایی بیشتر با این شغل، قصد داریم تا همراه شما به معرفی و بررسی وظایف شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات بپردازیم؛ این وظایف عبارت‌اند از:

  • ملاقات با کارفرمایان، مدیران و مشتریان
  • بررسی سایت اجرای پروژه‌ها
  • طراحی و توسعه سیستم‌های ارتباطی جدید
  • نظارت بر روی نحوه نصب تجهیزات مورد نیاز
  • تعمیر و نگه‌داری سیستم‌های ارتباطی
  • ارتقا و به‌روزرسانی سیستم‌های ارتباطی
  • تست و آزمایش کردن سیستم‌های جدید
  • تحلیل و تفسیر داده‌ها
  • شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های حوزه فناوری ارتباطات
  • مدیریت پروژه‌های مختلف در حوزه فناوری ارتباطات
  • مدیریت تیم‌های متخصصین
  • معرفی و آموزش سیستم‌های ارتباطی جدید

حال بیایید هر کدام از وظایفی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات
وظایف شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

ملاقات با کارفرمایان ، مدیران و مشتریان

یکی از وظایف اولیه مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات در این شغل، «ملاقات با کارفرمایان، مدیران و مشتریان» می‌باشد؛ مهندسین قبل از قبول و شروع هر پروژه‌ای، باید نیازهای صاحب پروژه را شناسایی نمایند، تا با توجه به نیازهای آنها، به طراحی سیستم‌های مورد نیاز و تخمین بودجه‌ی لازم برای اجرای پروژه، بپردازند. از دیگر مسائلی که در این ملاقات‌ها باید به آن پرداخته شود، بحث «امکان پذیر بودن پروژه» می‌باشد؛ مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات باید با توجه به شناخت و دانشی که در این حوزه دارند، امکان موفقیت پروژه و میزان بهره‌وری آن را مشخص کنند. شایان ذکر است که مهندسین، باید به «راهنمایی» و «ارائه مشاوره» نیز بپردازند و تمامی راه‌های مناسب برای اجرای پروژه را با کارفرما، مدیر و یا مشتری خود در میان بگذارند.

بررسی سایت اجرای پروژه ها

سیستم‌های ارتباطی برای فعالیت به سخت‌افزارهای مختلفی نیاز دارند، که این سخت‌افزارها در محلی باید نصب شوند؛ به محل نصب و راه‌اندازی سخت‌افزار مورد نیاز سیستم‌های ارتباطی، «سایت» گفته می‌شود؛ حال از آن جایی که مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات مسئول طراحی و اجرای کامل سیستم‌های ارتباطی هستند، باید به «بررسی سایت اجرای پروژه‌ها» بپردازند و در صورت وجود هرگونه مشکل و یا کمبود، قادر به تغییر محل سایت نصب و استقرار سخت‌افزار مورد نیاز سیستم‌های ارتباطی، می‌باشند. برخی از فاکتورهای مهم در انتخاب محل سایت اجرای پروژه عبارت‌اند از:

  • مساحت مورد نیاز برای نصب انواع سخت‌افزار، تجهیزات و سازه‌های مورد نیاز
  • تهویه‌ی مناسب برای خنک نگه داشتن تجهیزات و سخت‌افزارها
  • دسترسی آسان به محل سایت در صورت بروز حادثه
  • عدم ایجاد آلودگی صوتی و حرارتی
  • دارا بودن شرایط لازم برای تامین برق مورد نیاز
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و توسعه سیستم های ارتباطی جدید

یکی دیگر از وظایف موجود در شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات که بر عهده‌ی متخصصین این حوزه قرار دارد، «طراحی و توسعه سیستم‌های ارتباطی جدید» است؛ مهندسین فعال در این حوزه از مهندسی باید با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری جدید، سیستم‌های فناوری اطلاعات و همچنین متد‌های جدید ارتباطی، به طراحی و توسعه سیستم‌های ارتباطی جدید پردازند. این سیستم‌ها ممکن است استفاده‌های نظامی و دفاعی داشته باشند و هم می‌توانند در حوزه محصولات ارتباطی هوشمند (مانند گوشی‌های همراه، تجهیزات خانگی هوشمند، سیستم‌های مسیریابی و…) مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نظارت بر روی نحوه نصب تجهیزات مورد نیاز

همان‌طور که کمی قبل تر اشاره کردیم، سیستم‌های ارتباطی برای فعالیت به انواع مختلفی از سخت‌افزار، تجهیزات و حتی سازه‌های بزرگ (مانند دکل‌های ارتباطی) نیاز دارند، همچنین شایان ذکر است که این تجهیزات دارای ساختار و ارتباطات پیچیده‌ای هستند و نحوه‌ی نصب و اتصال آنها به یکدیگر و همچنین سیستم‌های مختلف (مانند سیستم خنک‌کننده، سیستم امنیتی و…) کاری بسیار مهم می‌باشد؛ در همین راستا، به دلیل این که مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات مسئول طراحی و اجرای انواع سیستم‌های ارتباطی هستند، وظیفه «نظارت بر روی نحوه نصب تجهیزات مورد نیاز» جهت راه‌اندازی سیستم‌های ارتباطی، از دیگر وظایفی است که در این شغل بر عهده‌ی آنها قرار دارد. مهندسین باید هنگام نصب تجهیزات در آن جا حضور داشته باشند و از نصب و اتصال سخت‌افزارها و تجهیزات مورد نظر، اطمینان حاصل کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تعمیر و نگه داری سیستم های ارتباطی

تمامی سیستم‌های موجود، ممکن است پس از گذشت زمان و یا به دلیل بروز حادثه‌ای، دچار مشکل شوند و عملکرد مناسب خود را از دست بدهند؛ در این مواقع مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات باید پس از بررسی کامل بخش‌های مختلف سیستم ارتباطی (مانند بخش سخت‌افزاری و بخش نرم‌افزاری)، عوامل بروز مشکل را شناسایی نمایند و سپس به «تعمیر سیستم‌های ارتباطی» بپردازند. شایان ذکر است که، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها ترجیح می‌دهند که به منظور جلوگیری از بروز نقص در سیستم‌های ارتباطی خود، آنها را به‌طور دوره‌ای بررسی کنند و برای این کار از مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات کمک می‌گیرند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف موجود در این شغل، وظیفه «نگه‌داری از سیستم‌های ارتباطی» است. مهندسین برای انجام این وظیفه خود، باید به‌صورت دوره‌ای و یا به‌طور تمام وقت، به بررسی و نگه‌داری از سیستم‌های ارتباطی بپردازند، تا از عملکرد درست آن اطمینان به‌دست بیاورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تعمیر و نگه داری سیستم های ارتباطی
تعمیر و نگه داری سیستم های ارتباطی

ارتقا و به روز رسانی سیستم های ارتباطی

حوزه مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات هر روزه شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری می‌باشد، که بعضی از آنها به‌طور مستقیم با این حوزه مرتبط هستند و برخی دیگر، به‌طور غیر مستقیم بر روی حوزه سیستم‌های ارتباطی، تأثیر می‌گذارند؛ در همین راستا، با ظهور سیستم‌ها، متد‌ها، سخت‌افزارهای جدید و مرتبط با سیستم‌های ارتباطی، مهندسین این حوزه وظیفه دارند تا به «ارتقا و به‌روزرسانی سیستم‌های ارتباطی» بپردازند. مهندسین برای انجام این کار باید در قدم اول سیستم‌های ارتباطی فعلی را مورد بررسی قرار دهند و سپس با کمک دانش و مهارت خود، فناوری‌ها، متد‌ها و سخت‌افزارهای جدید را با سیستم‌های فعلی ترکیب نمایند و آنها را ارتقا دهند.

شایان ذکر است که این به‌روزرسانی‌ها گاهی فقط در بخش نرم‌افزاری این سیستم‌ها صورت می‌گیرند و در مواقع دیگر بر روی بخش سخت‌افزاری و تجهیزات مورد استفاده، انجام می‌شوند؛ در هر دو حالت، مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات باید از عملکرد صحیح و افزایش بهره‌وری سیستم‌های ارتباطی پس از ارتقا و به‌روزرسانی، اطمینان حاصل نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تست و آزمایش کردن سیستم های جدید

یکی دیگر از وظایف موجود در شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات که بر عهده‌ی مهندسین و متخصصین این حوزه قرار دارد، وظیفه «تست و آزمایش کردن سیستم‌های جدید» می‌باشد؛ منظور ما از سیستم‌های جدید، شامل سیستم‌های ارتباطی، سخت‌افزارها، سیستم‌های نرم‌افزاری و حتی تجهیزات جدید، است. مهندسین این حوزه باید قبل از ارائه و یا استفاده از هرگونه سیستم یا تجهیزات جدیدی که در حوزه فناوری ارتباطات عرضه شده‌اند، آنها را مورد تست و بررسی قرار دهند و از عملکرد و بهره‌وری آنها اطمینان خاطر به‌دست بیاورند. شایان ذکر است که در برخی از موارد، مهندسین پس از تست و آزمایش کردن این سیستم‌های جدید با مشکلاتی در آنها مواجه می‌شوند و باید راه حلی جهت بر طرف کردن این مشکلات، ارائه نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحلیل و تفسیر داده ها

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، سیستم‌های ارتباطی دارای دو بخش نرم افزاری و سخت‌افزاری هستند، که هر دوی این بخش‌ها، تحت نظر مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات می‌باشند؛ مهندسین با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، داده‌های گوناگونی را پیرامون عملکرد سیستم‌های ارتباطی به‌دست می‌آورند و برای بررسی میزان عملکرد و بهره‌وری سیستم‌های ارتباطی و همچنین تعمیر و نگه‌داری این سیستم‌ها، وظیفه دارند به «تحلیل و تفسیر داده‌ها» بپردازند. مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات با استفاده از دانش خود و به کمک نرم‌افزاری تحلیلی، باید انواع داده‌ها، اطلاعات، خروجی‌ها و ارور‌هایی که مشاهده می‌کنند را، تحلیل و بررسی نمایند و سعی بر ارتقای عملکرد سیستم‌های ارتباطی، داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شرکت در کنفرانس ها و همایش های حوزه فناوری ارتباطات

در قسمت‌های قبل متوجه شدیم که حوزه فناوری ارتباطات هر روزه شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری است و مهندسین باید با استفاده از سیستم‌ها، تجهیزات، متد‌ها و فناوری‌های جدیدی که معرفی می‌شوند، به توسعه، طراحی و ارتقای سیستم های فناوری ارتباطات بپردازند؛ یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با محصولات و فناوری‌های جدید این حوزه، «شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های حوزه ارتباطات» می‌باشد. مهندسین با مراجعه به این کنفرانس‌ها و همایش‌ها، دانش و اطلاعات خود را در حوزه شغلی مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات، افزایش می‌دهند.

مدیریت پروژه های مختلف در حوزه فناوری ارتباطات

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی متخصصین و مهندسین این حوزه قرار دارد و جزو وظایفی مربوط به سمت‌های مدیریتی هم می‌گردد، وظیفه «مدیریت پروژه‌های مختلف در حوزه فناوری ارتباطات» است. برخی از مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات پس از کسب تجربه و دانش فراوان، به عنوان مدیر گروهی از مهندسین و متخصصین و یا سرپرست طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف، انتخاب می‌شوند و زمانی که در این سمت قرار بگیرند، باید به «مدیریت پروژه‌های مختلف در حوزه فناوری ارتباطات» بپردازند؛ مهندسین باید پروژه‌های مختلف را از مرحله بررسی تا مرحله‌ی طراحی و اجرا مدیریت نمایند و تمامی نیاز‌های صاحبان پروژه را، در نظر داشته باشند و عملی کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت پروژه های مختلف در حوزه فناوری ارتباطات
مدیریت پروژه های مختلف در حوزه فناوری ارتباطات

مدیریت تیم های متخصصین

با توجه به شناختی که مهندسین این حوزه از سیستم‌های ارتباطی و فناوری ارتباطات دارند، در حین اجرای پروژه‌های موجود در این حوزه، «مدیریت تیم‌های متخصصین» و مهندسین فعال در این پروژه‌ها، بر عهده‌ی آنها قرار می‌گیرد؛ مهندسین سیستم های فناوری‌های ارتباطی برای انجام این وظیفه خود، باید دانش فنی و همچنین مهارت‌های مختلفی را به‌دست بیاورند و تقویت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی و آموزش سیستم های ارتباطی جدید

بارها در این مقاله به این موضوع اشاره کردیم که سیستم‌های ارتباطی دارای ساختار و عملکرد پیچیده‌ای هستند و برای کار با آنها، باید آموزش دید و از آن جایی که مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات بیشترین آشنایی را با این سیستم‌ها دارند، وظیفه «معرفی و آموزش سیستم‌های ارتباطی جدید» بر عهده‌ی آنها قرار دارد؛ مهندسین با تجربه باید به مهندسین جوان‌تر و افرادی که از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند، آموزش‌های لازم پیرامون نحوه‌ی کار و استفاده از این سیستم‌های ارتباطی را، معرفی نمایند و آموزش دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که آشنایی کاملی با وظایف موجود در شغل سیستم های فناوری ارتباطات پیدا کردیم، زمان آن رسیده است که همراه شما، انواع مهارت‌های مورد نیاز افراد علاقه‌مند به ورود و فعالیت در این حوزه از مهندسی را، مورد بررسی قرار دهیم؛ همراه ما باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

در بخش قبلی به بررسی وظایف شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات پرداختیم و با آنها آشنا شدیم؛ اما سؤالی که در ذهن ما پیش می‌آید، این است که علاقه‌مند به این حوزه از مهندسی، برای فعالیت در آن و انجام وظایفشان به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟ در این بخش از مقاله برای پاسخ به این سؤال، قصد داریم تا مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی سیستم های فناوری اطلاعات را به شما عزیزان معرفی کنیم و سپس همراه هم، آنها مورد بررسی قرار دهیم؛ این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • شناخت سخت‌افزار و تجهیزات
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی
  • کار گروهی
  • برقراری ارتباط
  • مدیریت تیمی
  • مدیریت زمان
  • حل مسئله
  • جستجو در اینترنت

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که در لیست بالا نام بردیم را، به همراه شما مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

دانش فنی

اولین و مهم‌ترین مهارتی که افراد علاقه‌مند به این حوزه از مهندسی برای ورود به آن باید کسب کنند، «دانش فنی» می‌باشد؛ مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات برای انجام تمامی وظایف خود، به دانش فنی کامل پیرامون سیستم‌ها و فناوری‌های ارتباطی نیاز دارند و در همین راستا، افرادی که می‌خواهند به این شغل وارد شوند، باید با گذراندن مقاطع تحصیلی و همچنین شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های عملی و آموزشی، دانش فنی کاملی را پیرامون حوزه مهندسی سیستم های فناوری ارتباطی به‌دست بیاورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شناخت سخت افزار و تجهیزات

همان‌طور که در بارها در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین این حوزه وظیفه دارند تا سخت‌افزار و تجهیزات مناسب برای راه‌اندازی سیستم‌های ارتباطی را، طراحی، نصب و فعال نمایند؛ در همین راستا، مهندسین برای انجام این وظیفه‌ی خود، باید قادر به «شناخت سخت‌افزار و تجهیزات» مناسب پروژه‌ای که در دست دارند، باشند. هرچه مهندسین دانش بیشتری در زمینه‌ی انواع مدل‌‌های سخت‌افزار و تجهیزات مورد نیاز خود به‌دست بیاورند، قادر به تجهیز بهتر سایت‌های مورد نیاز سیستم‌های ارتباطی هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده از نرم افزار های تخصصی

می‌دانیم که مهندسین برای بررسی سیستم‌های ارتباطی و تحلیل داده‌های آنها، از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنند؛ همچنین شایان ذکر است که، مهندسین برای مدیریت سیستم‌های ارتباطی، به‌روزرسانی نرم‌افزارهای متصل به آنها، برنامه‌نویسی سیستم‌ها و بسیاری دیگر از امور مختلف نیز، از نرم‌افزارهای تخصصی گوناگونی بهره می‌برند. در راستای این امر، مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات به مهارت «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» نیاز دارند. مهندسین باید کار با انواع نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در این شغل را، یاد بگیرند و مهارت استفاده از آنها را به‌دست بیاورند.

کار گروهی

شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات جزو آن دسته از مشاغلی می‌باشد که، پروژه‌های موجود در آن به‌صورت گروهی انجام می‌شوند و تیمی متشکل از چندین مهندس و متخصصی، در کنار یکدیگر بخش‌های مختلف پروژه را به اتمام می‌رسانند؛ در همین راستا، مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات برای انجام وظایف خود و پیشرفت در این شغل، باید قادر به همکاری با اعضای گروه خود باشند. با توجه به توضیحاتی که مطالعه کردیم، باید بگوییم که مهارت «کار گروهی» یکی دیگر از مهارت‌هایی است که مهندسین برای ورود به این شغل و پیشرفت در آن، نیاز دارند. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به ایجاد ارتباط با اعضای تیم و همکاران خود می‌باشند و همچنین می‌توانند علاوه بر اتمام وظایف خود در زمان تعیین شده، مهارت‌ها و دانش بیشتری را از همکاران خود کسب نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

همان‌گونه که بارها در قسمت‌های پیشین اشاره کردیم، افراد فعال در شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات در طول کار خود، با افراد زیادی در ارتباط هستند و باید با آنها همکاری داشته باشند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین برای پیشرفت این شغل به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت «برقراری ارتباط» است. مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات با کسب و تقویت این مهارت، قادر به ایجاد و تقویت ارتباطات خود با دیگران می‌باشد، که این امر به آنها در یادگیری مهارت‌های جدید، انجام وظایف و راهنمایی، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط
برقراری ارتباط

مدیریت تیمی

مهندسین با تجربه برای راهنمایی تیم خود و رسیدن به اهداف پروژه و همچنین انجام وظایف بخشی که در شرکت‌ها در اختیار دارد، به مهارت «مدیریت تیمی» نیاز پیدا می‌کند؛ مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات با کسب و تقویت این مهارت، قادر به اتمام پروژه در زمان تعیین شده، بالا بهترین عملکرد و بهره‌وری هستند، همچنین این مهارت در تقویت روحیه کار گروهی در بین اعضای تیم نیز، بسیار تأثیرگذار است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان

یکی از فاکتورهای مهم هر پروژه‌ای، «زمان اتمام» آن می‌باشد، همچنین بسیاری از وظایفی که در سازمان‌ها و شرکت‌ها بر عهده‌ی مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات قرار می‌گیرند، باید تا مدت زمان خاصی انجام شوند؛ در همین راستا، یکی از مهارت‌هایی که هم در سمت مدیریت و هم سمت کارمند به مهندسین این حوزه کمک‌های شایانی می‌کند، مهارت «مدیریت زمان» است. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به اتمام وظایف و پروژه‌های خود در زمان تعیین شده و همچنین پیشرفت در این حوزه شغلی، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان
مدیریت زمان

حل مسئله

مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات در حین طراحی، ساخت، را‌ه‌اندازی، تعمیر و حتی نگه‌داری سیستم‌های ارتباطی، با مسائل و مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند، که مانع انجام وظایفشان می‌گردد؛ به همین جهت مهندسین در راستای انجام وظایف خود، باید مشکلات و مسائل مختلف را در کمترین زمان ممکن، بر طرف نمایند. مهارت «حل مسئله»، جزو آن دسته از مهارت‌هایی است که تمامی مهندسین به آن نیاز دارند. تقویت این مهارت موجب کاهش زمان بر طرف کردن مشکلات، افزایش تجربه، پیشرفت در کار می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو در اینترنت

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کرده بودیم، مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات باید برای طراحی سیستم‌های ارتباطی جدید و یا به‌روزرسانی و ارتقای این سیستم‌ها، از دانش روز برخوردار باشند و با فناوری‌ها، متد‌ها، تجهیزات و سیستم‌های جدیدی که با این حوزه از مهندسی مرتبط هستند، آشنا شوند؛ یکی از راه‌های مقرون به صرفه و همچنین سریع برای کسب اطلاعات، استفاده از اینترنت می‌باشد. این روزها پیدا کردن منابع علمی و مقالات علمی معتبر – مخصوصا در حوزه‌های فوق تخصصی – در اینترنت، به کاری دشوار تبدیل شده است و مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات برای استفاده از اینترنت و کسب دانش روز، باید از مهارت «جستجو در اینترنت» بهره‌مند باشند؛ این مهارت به مهندسین کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن، مقالات علمی و همچنین پاسخ سؤالات تخصصی خود را در فضای اینترنتی پیدا نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو در اینترنت
جستجو در اینترنت

علاوه بر تمامی مهارت‌های نامبرده، مهندسین سیستم‌های فناوری ارتباطات باید به مهارت‌هایی نظیر «تسلط نسبی به زبان انگلیسی»، «مدیریت بحران»، «اعتماد به نفس بالا» و «جستجو و پیدا کردن منابع معتبر اطلاعاتی» مجهز باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه یادگیری زبان انگلیسی برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه مدیریت بحران برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همچنین، در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه اعتماد به نفس برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

افزایش اعتماد به نفس
افزایش اعتماد به نفس

نهایتاً در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه یافتن منابع معتبر اطلاعاتی برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

حوزه‌ی فعالیت شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات با شغل مهندسی فناوری اطلاعات بسیار نزدیک است و همین امر موجب گشته تا مهندسین و متخصصین این دو حوزه تخصصی از مهندسی، از نرم‌افزارهای مشابهی استفاده نمایند؛ اگرچه نرم‌افزارهای این حوزه مشابه می‌باشد، اما مهندسین سیستم های ارتباطی، استفاده‌های متفاوتی از این نرم‌افزارهای تخصصی دارند.

در راستای آشنایی بیشتر با این شغل، قصد داریم تا همراه شما در این قسمت از مقاله، به معرفی و بررسی انواع نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات بپردازیم؛ این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • Cade
  • Dia
  • Diagram Designer
  • eDraw Max
  • LanFlow

اکنون هر کدام از نرم‌افزارهای تخصصی که در لیست بالا نام بردیم را، به همراه شما مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ همراه ما باشید.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

نرم افزار Cade

مهندسین برای طراحی سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی، باید در قدم اول نقشه‌ای از عملکرد این سیستم‌ها تهیه نمایند و آنها را به‌صورت کامپیوتری، مورد شبیه‌سازی و تست قرار دهند؛ مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات برای انجام این کار، از نرم‌افزار «Cade» استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار دارای محیطی با ابزارها و قابلیت‌های گوناگون می‌باشد، که مهندسین با استفاده از آنها قادر به طراحی، شبیه‌سازی و تست انواع سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی (مانند کابل‌کشی‌های برق، کابل‌های انتقال اطلاعات و…) هستند.

نرم افزار Dia

نرم‌افزار «Dia» یک نرم‌افزار منبع باز (Open-Source) برای رسم انواع نمودارها‌ی مهندسی، می‌باشد؛ مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات با استفاده از ابزارها و قابلیت‌های موجود در این برنامه، قادر به طراحی انواع فلوچارت، مدارهای شبکه، شبکه‌های ارتباطی، مدارهای ارتباطی، جبر رابطه‌ای و… هستند. این نرم‌افزار یکی از پروژه‌های گنوم می‌باشد، که با زبان برنامه‌نویسی C توسعه داده شده است و مهندسین با یادگیری این زبان برنامه‌نویسی، قادر افزایش کاربردها و قابلیت‌های نرم‌افزار Dia هستند.

نرم افزار Diagram Designer

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که برای طراحی مدارها و فلوچارت‌ها مورد استفاده‌ی مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات قرار می‌گیرد، نرم‌افزار «Diagram Designer» است. مهندسین با کمک ابزارها و قابلیت‌هایی که در این نرم‌افزار تعبیه شده‌اند، قادر به طراحی انواع نمودارها و فلوچارت‌های عملکردی سیستم‌های ارتباطی، می‌باشند. نرم‌افزار Diagram Designer را می‌توانیم رقیب اصلی نرم‌افزار Dia معرفی کنیم.

نرم افزار eDraw Max

نرم‌افزار «eDraw Max» محصولی از شرکت EdrawSoft می‌باشد، که با هدف رسم انواع فلوچارت، نمودارهای سازمانی، نمودارهای ارتباطی، نمودارهای شبکه و نقشه ذهنی، طراحی و توسعه داده شده است. مهندسین سیستم های فناوری ارتباطات با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به طراحی کامل زیرساخت‌های مورد نیاز شبکه‌ها و سیستم‌های ارتباطی با کمک فناوری‌های جدید موجود در این حوزه، هستند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار LanFlow

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی و بسیار پرکاربرد در شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات، نرم‌افزار «LanFlow» می‌باشد. مهندسین این حوزه با استفاده از ابزارها و قابلیت‌های موجود در این نرم‌افزار تخصصی، قادر به طراحی، شبیه‌سازی و تست نقشه شبکه‌های ارتباطی، هستند. برخی از قابلیت‌هایی که در این نرم‌افزار تعبیه شده‌اند، عبارت‌اند از:

  • طراحی شبکه
  • طراحی کابل‌کشی‌ها و ارتباطات
  • طراحی جریان‌های ورودی و خروجی
  • نماد‌های شبکه‌ای 2 بعدی و 3 بعدی
  • مدیریت و مستندسازی شبکه‌های ارتباطی طراحی شده
  • و…

راه‌های مختلفی برای یادگیری نحوه کار با نرم‌افزارهای گفته شده و استفاده از تمامی امکانات آنها وجود دارد، که تأثیرگذارترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ِ یادگیری آنها، «شرکت‌ در دوره‌های آموزش آنلاین» می‌باشد؛ افرادِ علاقه‌مند به یادگیری این نرم‌افزارها، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت‌های آموزش آنلاین و شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف – که به صورت مقدماتی و پیشرفته به تدریس این نرم‌افزارها می‌پردازند – دانش و مهارت لازم برای کار با آنها را کسب نمایند. یکی از وب‌سایت‌هایی که به صورتِ حرفه‌ای در زمینه‌ی آموزشِ آنلاین فعالیت می‌کند، وب سایت آموزش آنلاین فرادرس می‌باشد؛ افراد علاقه‌مند به یادگیری، می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت و ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی آن، دانش و مهارت کافی و لازم برای کار با انواع نرم‌افزارهای گفته شده را کسب کنند.

تا این قسمت از مقاله، با ماهیت، وظایف، مهارت‌های مورد نیاز و همچنین نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطی آشنا شدیم و اکنون نوبت آن فرا رسیده است که، بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در این رشته را به شما معرفی کنیم؛ همراه ما باشید.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

ارتباطات و انواع روش‌های برقراری آن، یکی از مباحث داغ و بسیار پر طرفدار در دنیای امروز می‌باشند و به همین دلیل – علاوه بر فرصت‌های شغلی فراوان – دانشگاه‌های زیادی نیز در دنیا وجود دارند که این رشته را به علاقه‌مندان آن، تدریس می‌کنند؛ در راستای آشنایی بیشتر با حوزه و شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات را، به شما معرفی کنیم، که این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Georgia Institute of Technology در کشور آمریکا
  2. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  3. دانشگاه University of California – Berkeley در کشور آمریکا
  4. دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
  5. دانشگاه Tsinghua University در کشور چین
  6. دانشگاه Nanyang Technological University در کشور سنگاپور
  7. دانشگاه University of Toronto در کشور کانادا
  8. دانشگاه University of Waterloo در کشور کانادا
  9. دانشگاه Aalborg University در کشور دانمارک
  10. دانشگاه Southeast University در کشور چین
  11. دانشگاه Delft University of Technology در کشور هلند
  12. دانشگاه University of Cambridge در کشور انگلستان
  13. دانشگاه KTH Royal Institute of Technology در کشور سوئد
  14. دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  15. دانشگاه Keio University در کشور ژاپن
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

توجه داشته باشید که هر کدام از دانشگاه‌های فوق، نیازمند شرایط و مدارک خاصی جهت ثبت نام دانشجو هستند و افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌باشند – مخصوصاً افراد مهاجر – باید با توجه به شرایطی که دانشگاه‌ها تعیین نموده‌اند، خودشان را آماده کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی در رابطه با شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات

ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای این مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات خود پیرامون شغل مهندسی سیستم های فناوری ارتباطات، یافته باشید؛ چنانچه هرگونه سؤالی هنوز در ذهن شما عزیزان بدون پاسخ باقی مانده است، حتماً آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید، تا در کمترین زمان ممکن، به سؤالات شما عزیزان پاسخ دهیم.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که، بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین به اشتراک‌گذاری آن برای دوستان خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما می‌گردد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محمد اسماعیل لطفی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی (مقطع ارشد) است، که از سال ۱۳۹۸ در حوزه‌ ترجمه، مقاله‌نویسی و تولید محتوا مشغول به کار می‌باشد و در حال حاضر، به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوای متنی (نگارش، ویراستاری و ممیزی محتوا) بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کند. او به طبیعت، ورزش، نواختن ساز و موضوعات پیرامون فناوری علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.