دانش، گستره‌ای وسیع دارد و هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود. طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و انتقال اطلاعات و دانش نیز به واسطه این افزایش گستردگی، نیاز به نظم و شیوه‌های نوین دارد. بر این اساس، حوزه‌ای نوین از علوم مهندسی به ایجاد شیوه‌هایی در جهت تحلیل و مدلسازی استفاده از دانش اختصاص یافته است. این حوزه از علم، مهندسی دانش نام دارد و از شاخه‌های نوپای کامپیوتر و علم داده به شمار می‌رود. افراد فعال در این موقعت کاری، تحت عنوان «شغل مهندسی دانش» فعالیت می‌کنند. با توجه به شناخت کمی که در رابطه با این شغل وجود دارد، قصد داریم در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» به بررسی حوزه‌های کاری، وظایف، مهارت‌های مورد نیاز و نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی دانش بپردازیم. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

شغل مهندسی دانش چیست؟

شغل مهندسی دانش را می‌توان ترکیبی از علوم کامپیوتر، مهندسی داده و تکنولوژی‌های نوینی همچون هوش مصنوعی به شمار آورد. فعالان این حوزه، تلاش می‌کنند، با طراحی سیستم‌های مدیریت داده و ایجاد شیوه‌هایی جهت انتقال بهینه دانش و اطلاعات در زمینه اطلاع رسانی، بانک‌های اطلاعاتی و گسترش علوم مختلف، اقدامات مثبتی انجام دهند.

از سوی دیگر، مهندسی دانش راهی برای پردازش اطلاعات مربوط به حوزه‌های مختلف است. به نحوی که اقدامات و تصمیماتی که یک متخصص در زمینه فرآیندهای به کار گیری دانش انجام می‌دهد، شبیه سازی شوند. به عنوان مثال، فرآیند تدریس در مراکز آموزش را در نظر بگیرد. در این حالت، داده‌هایی که از نحوه انتقال علم به دانشجویان وجود دارد و نحوه آموزش و یادگیری در قالب سیستم‌های دیجیتالی، شبیه سازی می‌شوند تا بازدهی آموزش، ضمن کاهش تعداد نیروی انسانی فعال، افزایش پیدا کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
شغل مهندسی دانش چیست؟
شغل مهندسی دانش چیست؟

رشته علوم تصمیم و مهندسی دانش

در صورتی که قصد دارید شغل مهندسی دانش را به عنوان حوزه فعالیت خود انتخاب کنید؛ باید در این زمینه به تحصیل بپردازید. رشته اصلی که شما را با سیستم‌های مهندسی دانش و علم تصمیم گیری آشنا می‌کند، در دانشگاه‌های مختلف کشور ارائه می‌شود. در واقع، از سال ۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد گروه محاسبات نرم‌افزاری، رشته علوم تصمیم و مهندسی دانش ایجاد شد و مشخصات، برنامه‌ها و سرفصل‌های دروس آن، به دانشگاه‌های مربوطه ابلاغ گردید. از سال ۱۳۹۵ نیز به عنوان یکی از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد شناخته می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است، رشته‌هایی نظیر علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و مهندسی نرم‌افزار نیز تا حدودی زمینه ذهنی لازم جهت ورود به شغل مهندسی دانش را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید با کسب مدرک تحصیلی در این رشته‌ها و از طریق مطالعات شخصی، آماده فعالیت در این حوزه شوید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی دانش

برای شغل مهندسی دانش، نمی‌توان حوزه کاری خاصی قائل شد. هر کجا رد پایی از علم و تکنولوژی در میان باشد، قطعاً مهندسی جریان اطلاعات، فرآیند انتقال علوم و سازمان‌دهی داده، به کار خواهد آمد. با این وجود، معمولاً در حوزه مشاغل مرتبط با تکنولوژی، شرکت‌های تولید نرم‌افزار، مراکز آموزشی و شرکت‌هایی که نیاز به سیستم‌های طبقه بندی اطلاعات دارند، فرصت‌های شغلی بیشتری برای متخصصان ایجاد می‌کند.

شایان ذکر است، با گسترش روز افزون تکنولوژی هوش مصنوعی، کاربرد مهندسی دانش بسیار بیشتر از گذشته شده و ابزارهای مختلف هوش مصنوعی را می‌توان به عنوان راهی مناسب جهت طبقه بندی و انتقال بهینه اطلاعات به حساب آورد. در این راستا، می‌توان آینده مناسبی را برای افرادی که قصد فعالیت در زمینه مدیریت و مهندسی دانش دارند در نظر داشت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 

حوزه های کاری شغل مهندسی دانش
حوزه های کاری شغل مهندسی دانش

وظایف و مسئولیت های مهندسی دانش

مسئولیت‌هایی که در قالب وظایف شغلی به مهندسان دانش واگذار می‌شود، شامل ارزیابی، استخراج، ساختاربندی و اعتبارسنجی در حوزه دانش است. در واقع، شما به عنوان متخصص حوزه علوم تصمیم و مهندسی دانش، باید تشخیص دهید کدام شاخه از علم در خصوص فعالیت شغلی شما اهمیت بیشتری دارد، چه راه‌هایی جهت جمع آوری تجزیه و تحلیل و طبقه بندی این علوم مهم هستند و چگونه می‌توان به بهترین شکل از آن‌ها بهره برد. از طرفی، باید شیوه‌هایی جهت تعیین اصالت و اعتبار دانش ارائه شده تعیین کنید تا سیستم چرخش اطلاعات، نتیجه‌ای با صحت کافی داشته باشد. در این راستا، وظایف اصلی شغل مهندسی دانش شامل موارد زیر است:

  • توسعه و سازماندهی، حفظ و بهبود مستمر محتوای پایگاه دانش
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها با توجه به هدف و معیارهای حوزه شغلی
  • رسیدگی به فرآیندهای مدیریت، ایجاد و به کار گیری دانش
  • پیکربندی سیستم‌های انتقال دانش با در نظر گرفتن شرایط مختلف
  • شناسایی علل خطاها و کاهش خطاهای کاری
  • ارائه راه‌کارهای خلاقانه در زمینه مهندسی دانش
  • اجرای تغییرات و راه‌کارها
  • از بین بردن شرایط بحرانی با اقدامات عملی
  • برنامه ریزی مجموعه‌ای از اقدامات برای رسیدن به یک هدف خاص
  • ارائه مشاوره‌های گفتگو محور و تخصص محور به سایر افراد
  • پیش بینی اتفاقات بر اساس رویدادهای خاص
  • کار با کارشناسان موضوع مربوطه و دانشمندان داده‌ها

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی دانش

شغل مهندسی دانش، به شدت متکی بر توانایی‌های فردی و مهارت‌های علمی است. افرادی که برای تصدی این شغل انتخاب می‌شوند نیز، باید از یک سری مهارت‌ها برخوردار باشند تا بتوانند وظایف و مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام دهند. در این راستا و به منظور افزایش دانش و آگاهی شما، برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز شغل مهندسی دانش را بیان می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های پایه
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • خلاقیت و نوآوری
  • مهارت‌های گروهی
  • توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • مهارت‌های نرم‌افزاری

در ادامه به تشریح هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی دانش
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی دانش

مهارت های پایه

مهارت‌های پایه در شغل مهندسی دانش، شامل داشتن اطلاعات کافی در حوزه برنامه نویسی، نرم‌افزار، سخت‌افزار و علم شبکه است. از طرفی این شغل به شدت متکی به ریاضیات و آمار تحلیلی بوده و ضروری است در این مباحث، آگاهی لازم را داشته باشید. در کنار این سطح از آگاهی، شما باید با مفاهیم نوینی همچون هوش تجاری (BI) و پردازش زبان طبیعی نیز آشنا شوید.

در ادامه چند مورد آموزش در خصوص برنامه‌نویسی که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش در خصوص نرم‌افزار که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش در خصوص سخت‌افزار که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش در خصوص شبکه که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش در خصوص هوش تجاری که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش در خصوص پردازش زبان طبیعی که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تسلط بر زبان انگلیسی

زبان انگلیسی به عنوان راه ارتباط بین شما و علم نوین شناخته می‌شود. با تسلط بر این زبان، امکان ایجاد ارتباط با منابع جدید در خصوص مهندسی دانش از سراسر جهان را خواهید داشت. از طرفی، با بررسی تازه‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی، امکان بهره گیری از این پیشرفت‌ها و ارائه عملکرد موثرتر را به دست می‌آورید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت و نوآوری

نوآوری، عنصر اصلی در علوم مهندسی و خصوصاً در حوزه مهندسی دانش است. از این طریق، امکان تجربه راه‌های تازه و ایجاد سیستم‌های نوین به منظور جمع آوری، تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و انتقال داده را خواهید داشت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت‌های گروهی

هر چند بخش زیادی از مهارت‌ها و فعالیت‌های حوزه علوم کامپیوتری، به صورت فردی انجام می‌شود؛ اما در شغل مهندسی دانش، شما با یک تیم بزرگ و دارای وظایف سنگین سر و کار دارید. در قالب این تیم، وظایف خود را انجام می‌دهید و تلاش می‌کنید به اهداف مجموعه دست پیدا کنید. بر این اساس، باید از مهارت‌های گروهی در کار تیمی و هم‌فکری دسته جمعی، برخوردار باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های گروهی
مهارت های گروهی

توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات

مهندسی دانش را علمی متکی بر تجزیه و تحلیل در نظر بگیرید. در واقع، همین توانایی است که شما را در ایجاد فرآیندها و سیستم‌های مهندسی شده در حوزه دانش موفق خواهد ساخت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های نرم افزاری

نرم‌افزارها، ابزارهایی کاربردی هستند که در حوزه‌های مختلف علم و دانش کاربرد دارند. در حوزه مهندسی دانش نیز بدون به کار گیری نرم‌افزارهای عمومی و تخصصی، خصوصاً در حوزه برنامه نویسی، قادر به انجام وظایفتان نخواهید بود.

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی دانش

نرم‌افزارهای تخصصی که در زمینه برنامه نویسی و راه اندازی شبکه کاربرد دارند، از ابزارهای اصلی شغل مهندسی دانش به شمار می‌روند. در واقع ماهیت اصلی این شغل، استفاده از تکنولوژی در ساختار بندی و انتقال مفاهیم از طریق سیستم‌های مبتنی بر هوش ماشینی است. به همین دلیل، چند مورد از نرم‌افزارهای مهمی که در شغل مهندسی دانش اهمیت بیشتری دارند را به شما معرفی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • Python
  • Java
  • Clojure
  • React

در ادامه به معرفی هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت.

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی دانش
نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی دانش

Python

زبان برنامه نویسی پایتون، از پرکاربردترین نمونه‌ها در میان برنامه‌های مشابه است. این نرم‌افزار متن باز، امکان ایجاد الگوریتم‌های پیچیده را همراه با نوآوری و خلاقیت فراهم می‌کند. در واقع، با استفاده از Python به عنوان یک زبان سطح بالا و نزدیک به زبان طبیعی، این امکان را خواهید داشت که پیچیده‌ترین ایده‌های خود را در قالب کد تعریف کنید. از طرفی، ساختارهای کد نویسی ساده، باعث می‌شوند، بخش زیادی از تمرکز شما صرف ایده پردازی شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Java

زبان برنامه نویسی جاوا، پویا، شی‌ء گرا و مناسب شبکه است. به همین دلیل، گزینه مناسبی برای افراد فعال در حوزه مهندسی دانش به شمار می‌رود. با استفاده از Java امکان ایجاد شبکه‌های ماشینی هوشمند برای انتقال اطلاعات، امکان پذیر خواهد بود. از طرفی، با توجه به گستردگی این زبان برنامه نویسی، امکانات زیادی برای یادگیری آن وجود دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Clojure

شاید زبان برنامه نویسی کلوژر بر خلاف جاوا و پایتون چندان شناخته شده نباشد؛ با این وجود، زمانی که به حوزه هوش مصنوعی وارد می‌شوید، محال است با کاربردهای Clojure برخورد نداشته باشید. این زبان برنامه نویسیِ تابعی، از جمله گویش‌های برنامه نویسی Lisp شناخته می‌شود و در زمینه مهندسی دانش، دارای کاربردهای بسیاری است.

Clojure
Clojure

React

این نرم‌افزار از جمله کتابخانه‌های جاوا اسکریپتی و روشی به منظور ایجاد رابط کاربری برای برنامه‌های تحت وب است. شما می‌توانید از React به عنوان یک برنامه منبع باز استفاده کنید و آن را در حوزه برنامه نویسی وب به کار ببرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی منبع یادگیری نرم افزارهای شغل مهندسی دانش

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسین دانش قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند که کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، «شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین» می‌باشد؛ زیرا این قبیل دوره‌ها هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم علاقه‌مندان به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. شایان ذکر است که این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وب‌سایت فرادرس
وب‌سایت فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی

شغل مهندسی دانش از شاخه‌های نوین مهندسی و دارای آینده‌ای درخشان است. ارتباط این حوزه با هوش مصنوعی نیز به عنوان امتیازی در جهت پیشرفت مهندسان دانش شناخته می‌شود. در واقع، گسترش هر روزه مرزهای تکنولوژی باعث می‌شود، نیاز به فرآیندهای مرتبط با مهندسی دانش هر روز افزایش پیدا کند و با ورود به این شاخه کاری، قطعاً امکان دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر را خواهید داشت.

در پایان از این که تا انتهای این مقاله به ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این مقاله را در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید تا در صورت تمایل، با شغل مهندسی دانش آشنا شوند. همچنین، با ارائه نظرات خود در قالب کامنت، ما را در جهت بهبود مطالب این نوشتار یاری خواهید کرد. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.