کامپیوترها، ریزپردازنده‌ها و تمام سیستم‌های دیجیتال که جهت استفاده در کاربردهای مختلف به کار می‌روند، سیستم‌های منطقی هستند که بر پایه داده‌های ورودی، اطلاعات خروجی ایجاد می‌کنند. در کسب و کارهای گوناگون، علوم و همچنین صنایع مختلف، به واسطه استفاده از حسگرها، سیستم‌های اندازه‌گیری و انواع تجهیزات، جریان عظیمی از داده ایجاد می‌شود که طبقه بندی، بهینه سازی و آماده سازی این داده‌ها از وظایف اصلی شغل مهندسی داده است. با توجه به افزایش اهمیت مهندسی داده (Data engineering) و همچنین سیر صعودی پارامترهای اندازه‌گیری شده در حوزه‌های مختلف، نیاز به این شغل پیوسته در حال افزایش است. در صورتی که شما نیز به شغل مهندسی داده‌ها علاقه‌مند هستید، لطفاً تا انتها با این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» همراه باشید.

شغل مهندسی داده چیست؟

شغل مهندسی داده جایگاهی است در جهت طراحی و ایجاد سیستم‌های جمع آوری و مدیریت داده‌های خام، به نحوی که توسط تحلیلگران و مدیران پایگاه داده قابل بهره برداری باشند. به این ترتیب جریان وسیعی از پارامترهای تأثیرگذار بر یک تجارت، صنعت یا عملکرد، از طریق سیستم‌های مختلف طبقه بندی می‌شوند. در واقع هدف نهایی مهندسان داده این است که داده‌ها را در دسترس قرار دهند تا سازمان‌ها بتوانند از آن برای ارزیابی و بهینه سازی عملکرد خود استفاده کنند. از سوی دیگر تعیین پروتکل‌های امنیتی دسترسی کاربران توسط مهندسان داده صورت می‌گیرد.

شغل مهندسی داده چیست؟
شغل مهندسی داده چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته تحصیلی مرتبط با شغل مهندسی داده

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما تصدی شغل مهندسی داده، وابستگی چندانی به مدرک تحصیلی شما ندارد و بیش از هر چیز به سطح دانش و تخصصی که کسب کرده‌اید مربوط می‌شود. با این حال پذیرش در دانشگاه و گذراندن رشته‌هایی مانند مهندسی نرم‌افزار، مهندسی آی تی یا علوم کامپیوتر، می‌تواند زمینه مناسبی جهت پذیرش شغل مهندسی داده باشد.

شایان ذکر است، دوره‌های آموزشی مربوط به شناخت انواع پایگاه داده و همچنین کسب مهارت در رابطه با برنامه نویسی، می‌تواند مسیر مناسبی جهت ورود به شغل مهندسی داده پیش روی شما قرار دهد.

حوزه های کاری شغل مهندسی داده

برای شغل مهندسی داده نمی‌توان حوزه خاصی را در نظر گرفت. در واقع با گسترش استفاده از سیستم‌های دیجیتال و به کارگیری تجهیزات نوین در صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، نیاز به افراد متخصص در زمینه کنترل جریان و ذخیره سازی داده افزایش یافته است. به عنوان مثال نمونه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • ابزارهای اینترنت اشیا
  • حسگر خودروهای هوشمند
  • داده‌های مربوط به بازار مسکن
  • فعالیت کاربران در یک اپلیکیشن وب
  • هر ابزار اندازه‌گیری دیگری که فکرش را کنید!

تمام این موارد داده‌هایی ایجاد می‌کنند که نیاز به هدایت، جمع آوری و طبقه بندی دارند.

شایان ذکر است، این روزها حتی کسب و کارهای خصوصی کوچک نیز در تلاش‌اند تا با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بازار هدف یا محصولات خود، به پیشرفت برسند. در چنین شرایطی، معمولاً شغل مهندسی داده شامل طیف وسیع‌تری از اقدامات است؛ در حالی که در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ تیمی تخصصی از مهندسان، بخش‌های مختلف کار را بر عهده می‌گیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی داده
حوزه های کاری مهندسی داده

وظایف و مسئولیت های اصلی شغل مهندسی داده

همان‌طور که ذکر شد، شغل مهندسی داده وظایف مختلفی را شامل می‌شود که در شرکت‌های بزرگ این وظایف به صورت تفکیک شده انجام می‌شوند در حالی که برای شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک، تمام وظایف بر عهده یک نفر است. در هر حالت شما باید با وظایف و مسئولیت‌های گوناگون شغل مهندسی داده آشنا باشید تا از عهده این وظایف برآیید. تعدادی از مهم‌ترین وظایف این شغل عبارت‌اند از:

  • تعیین و جمع آوری مهم‌ترین داده‌های مرتبط با حوزه کاری
  • ایجاد الگوریتم‌هایی برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات مفید و کاربردی
  • ساخت، تست و نگهداری معماری پایپلاین (Pipeline) پایگاه داده
  • همفکری با تیم مدیریت کسب و کار، سازمان یا شرکت کارفرما جهت درک اهداف اصلی
  • به کارگیری روش‌هایی به منظور تأیید اعتبار داده‌ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل
  • طراحی و اجرای سیستم‌های امنیت در حفظ و اشتراک گذاری داده

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 

وظایف و مسئولیت های اصلی شغل مهندسی داده
وظایف و مسئولیت های اصلی مهندسان داده

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی داده

آنچه باعث می‌شود شما به راحتی وارد شغل مهندسی داده شوید، وظایف خود را به انجام برسانید و پیشرفت نمایید، کسب مهارت‌هایی است که بخش اعظم آن‌ها در دانشگاه آموزش داده نمی‌شود. در ادامه سعی داریم به معرفی مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای شغل مهندسی داده بپردازیم که عبارت‌اند از:

  • آشنایی با مفاهیم پایه
  • توانایی مستند سازی و گزارش نویسی
  • دانش فنی بالا در علم داده
  • توانایی مدیریت
  • مهارت کار تیمی
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی داده
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی داده

آشنایی با مفاهیم پایه

شغل مهندسی داده نیاز به آگاهی و دانش بالا در زمینه مسائل پایه و اساسی این علم دارد. به عنوان مثال ضروری است که شما با مفاهیمی همچون MLOps، Pipeline، سیستم کنترل نسخه مانند Git، مفهوم Big Data و… آشنا باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی مستند سازی و گزارش نویسی

یکی از توانایی‌های ضروری در شغل مهندسی داده، مستند سازی و گزارش نویسی اقداماتی است که به انجام می‌رسانید. ثبت و طبقه بندی این اطلاعات، باعث ایجاد یک سابقه مشخص از عملکرد واحد مهندسی داده می‌شود که ارزیابی این عملکرد و پیش بینی اقدامات آینده را ممکن می‌سازد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش فنی بالا در علم داده

همان‌طور که ذکر شد، یافتن شغل مناسب در حوزه کاری مهندسی داده، به شدت وابسته به دانش و تخصص شما است. به همین دلیل ضروری است در کنار مدرک دانشگاهی، با گذراندن دوره‌های تخصصی مختلف، دانش فنی خود را بالا ببرید. به عنوان چند نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی مناسب با بانک‌های اطلاعاتی NoSql مانند MongoDB ،Elasticsearch و یا Postgres
  • تجربه مناسب در لانچ کردن مدل‌های یادگیری عمیق در محصولات صنعتی
  • آشنایی کافی با فریمورک مانند: Pytorch و Tensorflow
  • آشنایی کافی با سیستم عامل Linux و لینوکس سرور

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش فنی بالا در علم داده
دانش فنی بالا در علم داده

توانایی مدیریت

در شرکت‌های بزرگ معمولاً مهندسی داده از طریق فعالیت چندین متخصص و مدیر پایگاه داده انجام می‌شود. بر این اساس ممکن است نیاز باشد شما در قالب مدیر بر چنین مجموعه‌ای نظارت کنید و در این حالت برخورداری از توانایی مدیریت یک ضرورت به حساب می‌آید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت کار تیمی

فعالیت گروهی در زمینه جمع آوری و طبقه بندی داده، تجزیه و تحلیل این داده‌ها و تولید اطلاعاتی، منجر به پیشرفت یک سازمان، شرکت یا کسب و کار می‌شود. در این میان شما بخشی از تیم هستید و باید سهم وظایف خود را به درستی انجام دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت کار تیمی
مهارت کار تیمی

تسلط بر زبان انگلیسی

تسلط بر زبان انگلیسی، لازمه اکثر تخصص‌های حوزه دیجیتال و دنیای اطلاعات است. از طریق این مهارت، توانایی دسترسی به منابع آموزشی و همچنین پیگیری پیشرفت‌های نوین مهندسی داده را خواهید داشت و همواره می‌توانید دانش خود را به روز نگه دارید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه یادگیری زبان انگلیسی برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با زبان های برنامه نویسی

برنامه نویسی جزء جدایی ناپذیر مهندسی داده است. هر چند همواره این امکان را خواهید داشت که از تجهیزات آماده و توانایی برنامه نویسان استفاده کنید؛ با این وجود باید بر زبان‌های مهم برنامه نویسی تسلط داشته باشید. به عنوان مثال تسلط بر برنامه نویسی Python باعث می‌شود در حوزه‌های کاری مختلف شغل مهندسی داده وظایف خود را به خوبی انجام دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان های برنامه نویسی مورد نیاز شغل مهندسی داده

جریان داده در حوزه‌های مختلف تفاوت‌های چشمگیری دارد. نوع طبقه بندی و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با توجه به حوزه شغلی شما مختلف خواهد بود. در این راستا، نیاز است ضمن تسلط بر زبان‌های مهم برنامه نویسی، ابزارهای اختصاصی ایجاد کنید تا انتظارات شما را برآورده سازند. به همین دلیل قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین زبان‌های تخصصی برنامه نویسی در علم داده را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • پایتون (Python)
  • آر (R)
  • جاوا (Java)
  • اسکالا (Scala)

در ادامه موارد ذکر شده را مختصراً توضیح خواهیم داد.

زبان های برنامه نویسی مورد نیاز شغل مهندسی داده
زبان های برنامه نویسی مورد نیاز شغل مهندسی داده

 

پایتون (Python)

پایتون زبان برنامه نویسی منبع باز و با یادگیری نسبتاً آسان است که از کاربردهای بسیار ابتدایی تا پیچیده‌ترین الگوریتم‌ها به وسیله آن نوشته می‌شود. مهندسان داده باید با این زبان برنامه نویسی آشنا باشند تا از طریق آن، عملکردهای مربوط به داده کاوی و مدیریت هوشمند داده را اجرایی کنند.

آر (R)

زبان برنامه نویسی R از جمله زبان‌های نسبتاً دشوار برنامه نویسی و یک نمونه منبع باز است. در واقع این زبان برنامه نویسی در ابتدا برای کاربردهای آماری طراحی شد؛ چرا که سازگاری مناسبی با کدهای مربوط به آمار و اطلاعات دارد. با این حال به تدریج و به دلیل امکاناتی که ارائه می‌دهد، در سایر رشته‌ها نیز به کار گرفته شد.

جاوا (Java)

زبان برنامه نویسی جاوا از جمله مهم‌ترین زبان‌های مورد استفاده در حوزه علم داده است. این برنامه دارای کتابخانه‌ها و API های به خصوصی برای ساخت اپلیکیشن‌های سازمانی است که دسترسی همه افراد سازمان به این اپلیکیشن‌ها را ممکن می‌کند. همچنین با توجه به مقیاس پذیری جاوا، سازمان‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای خود، اپلیکیشن‌های جاوا را گسترش دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان برنامه نویسی جاوا
زبان برنامه نویسی جاوا

اسکالا (Scala)

اسکالا در ابتدا برای JVM (ماشین مجازی جاوا) ساخته شد و از این رو شاخه‌ای از جاوا است. این زبان برنامه‌نویسی برای علم داده بیشتر مواردی را که جاوا بر عهده دارد برطرف می‌کند. کاربردهای اسکالا از برنامه‌نویسی وب گرفته تا یادگیری ماشین متفاوت است. Scala به اندازه کافی مقیاس‌پذیر و مؤثر است که بتواند از داده‌های کلان استفاده کند. از سوی دیگر بسیاری از چارچوب‌های علم داده با عملکرد بالا برای استفاده به طور خاص در اسکالا طراحی شده‌اند.

Microsoft SQL Server

نرم‌افزار «Microsoft SQL Server» یکی از سیستم‌های مدیریت پایگاه داده (یا همان DBMS) می‌باشد؛ این نرم‌افزار دارای رابط کاربری بسیار حرفه‌ای و همچنین ابزارهای قدرتمند مختلفی است، که یک مدیر یا مهندس پایگاه داده با استفاده از آنها، قادر به کاهش زمان طراحی یک پایگاه داده، اصلاح و ویرایش آن و همچنین مدیریت پایگاه‌های داده هستند. از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص این نرم‌افزار، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قابلیت Object Explorer
    • این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا نحوه‌ی ایجاد جدول‌های مختلف در پایگاه داده را، مشاهده کنند و مدیریت نمایند.
  • قابلیت Template Explorer
    • قابلیت Template Explorer نیز امکان ایجاد اسکریپت‌های مختلف برای شناسایی داده‌ها و اطلاعات در پایگاه‌های داده را، برای کاربران فراهم می‌کند.

علاوه بر مواردی که نام بردیم، نرم‌افزار Microsoft SQL Server امکان ایجاد محفظه‌های مختلف جهت ترکیب اسکریپت‌های یک شی یا گروه را، برای کاربران فراهم نموده است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سخن پایانی

مشاغل مهندسی که در ارتباط مستقیم با دنیای دیجیتال قرار دارند، رو به روز گسترش پیدا می‌کنند. شغل مهندس داده نیز به دلیل شناخت اهمیت تجزیه و تحلیل اطلاعات، اهمیت زیادی یافته است و می‌توان آینده روشنی را برای این شغل انتظار داشت. از طرفی محدود نشدن مهندسی داده به یک حوزه خاص باعث شده است تا فرصت‌های شغلی بسیار زیادی در این زمینه وجود داشته باشد که حتی در مورد پروژه‌های فریلنسری نیز دیده می‌شوند. پس تنها عامل محدود کننده در این عرصه، میزان تخصص و مهارت شما است که می‌توان از طریق آموزش درست و اصولی تقویت کرد.

در پایان از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم . لطفاً لینک این نوشته را در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید تا با شغل مهندسی داده آشنا شوند. همچنین بیان نظرات و پیشنهادات شما در قالب کامنت، باعث خشنودی ما خواهد شد. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.