اگر به دنبال یافتن شغل در پلتفرم‌های مختلف کاریابی رفته باشید، در میان مشاغل مهندسی، حتماً با عنوان شغل مهندسی تولید یا کارشناس مهندس تولید برخورده‌اید. این موقعیت کاری، در بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده و در حوزه‌های مختلفی از صنایع وجود دارد. با این حال، شاید بسیاری از کارجویان، اطلاعات و درک درستی از این شغل نداشته باشند. به همین منظور در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» قصد داریم به معرفی شغل مهندسی تولید بپردازیم و تمام جنبه‌های مختلف آن، نظیر: حوزه‌های کاری، وظایف و مسئولیت‌ها، مهارت‌های مورد نیاز و نرم‌افزارهای تخصصی این شغل را مورد بررسی قرار دهیم. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

شغل مهندسی تولید چیست؟

فرآیند تولیدِ یک قطعه صنعتی را در نظر بگیرید. این قطعه مربوط به هر کدام از گروه‌های صنعتی (خودروسازی، ابزارآلات، صنایع الکترونیک، لوازم‌خانگی و…) باشد، ضروری است که بر اساس یک برنامه دقیق و حساب شده تولید شود. این فرآیند شامل: تمام مسائل مربوط به پیش‌تولید محصول تا طراحی و تکمیل ساخت آن می‌شود. شغل مهندسی تولید نیز به عنوان یک موقعیت کاری مهندسی-مدیریتی، تمام جنبه‌های تولید یک محصول مکانیکی را در بر می‌گیرد. شایان ذکر است که وجود افراد متخصص در این جایگاه شغلی، تولید محصولات باکیفیت با حداقل امکانات و کمترین قیمت تمام شده‌ی محصول را تضمین می‌کند.

شغل مهندسی تولید چیست؟
شغل مهندسی تولید چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تحصیلات مورد نیاز برای شغل مهندسی تولید

شغل مهندسی تولید را معمولاً در صنایع مختلف می‌توان دید. صنایعی که از طریق فرآیندهای مختلفِ ساخت و تولید محصولات، اقدام به طراحی و ساخت قطعات یا تجهیزات گوناگون می‌نمایند. فعالیت در این حوزه نیز بدون برخورداری از دانش مهندسی در خصوص فرآیندهای تولید صنعتی، تجهیزات تخصصی نظیر: لوازم جوشکاری، برش، ریخته‌گری، قالب‌گیری و… ممکن نخواهد بود. بر این اساس، معمولاً شاهد هستیم که در شرایط استخدامِ شغل مهندسی تولید، از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع دعوت به عمل می‌آید. در واقع این رشته‌های مهندسی با شیوه‌های ساخت محصولات و همچنین فرآیندهای تولید به خوبی آشنا هستند و می‌توانند تمام فرآیند را از «زمان ایده‌پردازی محصول» تا «تولید نهایی» مورد توجه قرار دهند.

حوزه های کاری شغل مهندسی تولید

صنایع مختلف جهت بهبود فرایند تولید خود، نیاز به استفاده از مهندسان تولید دارند. در واقع علاوه بر تکنسین‌ها و مهندسان در گرایش‌های گوناگون مهندسی که بخش‌های مختلف تولید را بر عهده می‌گیرند باید افرادی با تخصص و دید همه‌جانبه وجود داشته باشند که تمام فرآیند را از آغاز تا پایان مورد توجه قرار دهند. به همین دلیل در صنایع متعددی شاهد وجود فرصت‌های شغلی برای مهندسان تولید هستیم که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • صنایع تولید لوازم‌خانگی
  • صنایع خودروسازی و قطعات یدکی خودرو
  • تولید محصولات فلزی ساختمان
  • صنایع تولید لوازم الکترونیک
  • صنایع مبلمان
  • صنعت چوب
  • صنایع تولید مصالح ساختمانی
  • و…

در واقع لیست حوزه‌های کاری شغل مهندسی تولید بسیار بلند است و کمتر صنعتی را می‌توان یافت که به توانایی و مهارت مهندسان تولید نیازمند نباشد.

حوزه های کاری شغل مهندسی تولید
حوزه های کاری شغل مهندسی تولید

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی تولید

گستره وظایف شغلی مهندسان تولید، شامل موارد زیادی می‌شود که در نهایت، تولیدِ محصول با قیمت بهینه، کیفیت مناسب و مطابق برنامه‌ریزی را به دنبال دارد. این وظایف و مسئولیت‌ها از مباحث فنی تا نظارت بر عملکرد تجهیزات و حتی بخشی از پروسه مدیریت تولید را ساماندهی می‌کند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌هایی که در شغل مهندسی تولید از شما انتظار می‌رود را بیان خواهیم کرد:

  • برآورد دقیق آمارها جهت برنامه‌ریزی بهبود تولید، ارتقاء کیفیت و کاهش ضایعات
  • آماده‌سازی و بررسی تجهیزات لازم جهت تسریع تولید محصولات جدید
  • طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز برای بهبود مستمر خطوط تولید و کنترل قطعات
  • بررسی و تجزیه و تحلیل ریشه‌ای مشکلات پیش آمده حین تولید نظیر توقف تولید
  • آماده‌سازی و به‌روزرسانی مدارک و مستندات و دستورالعمل‌های خطوط تولیدی
  • ارائه مستمر حل مسئله در قالب تیم CFT جهت بهبود مستمر تولید
  • نظارت بر ایجاد و به‌روزآوری آرشیو فنی، اعم از نرم‌افزارها و همچنین مرکز اسناد فنی اعم از نقشه‌ها و دستورالعمل‌ها
  • رعایت کامل دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی مدون فنی و مهندسی
  • سایر مستندات فنی نظارت بر امور مستندسازی فنی و تأیید مستندات ایجاد شده در صورت لزوم
  • مدیریت و کنترل ابزار تولیدی

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی تولید

عملکرد مناسب در هر شغل، به‌واسطه وظایف و مسئولیت‌های محوله، نیازمند یک سری مهارت‌ها و توانایی‌های علمی، فنی و شخصیتی است. ویژگی‌هایی که در زمان استخدام و همچنین بررسی بازدهی شما در طول خدمت، پارامترهای مهمی برای کارفرما هستند. بر این اساس حتی در آگهی‌های استخدام مهندس تولید، تعدادی از این موارد به عنوان شرایط پذیرفته شدن تعیین می‌گردند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای شغل مهندسی تولید را بیان می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • توان فنی بالا
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • حل خلاقانه مسائل و تصمیم‌گیری
  • تفکر استراتژیک
  • توانایی مدیریت
  • مهارت کار گروهی
  • مهارت‌های نرم‌افزاری

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی تولید
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی تولید

توان فنی بالا

با توجه به گستردگی مسئولیت‌ها و وظایفی که بر عهده مهندسان تولید قرار دارد، طیف وسیعی از مهارت‌های فنی جهت کسب موفقیت در این شغل مورد نیاز است. توان فنی در این زمینه، شامل آشنایی با مباحث مهندسی، شناخت فرآیندهای تولید و تجهیزات مورد استفاده و همچنین قابلیت استفاده از این مهارت در عمل است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تسلط بر زبان انگلیسی

زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی، راه ارتباط با مجامع علمی و فنی خارج از کشور است. از طرفی دسترسی به بازارهای بین‌المللی و تفکر تجاری مبتنی بر صادرات، تنها از طریق برقراری ارتباط حرفه‌ای با بازارهای مالی و تجاری غیر ایرانی ممکن می‌شود. در این موارد نیز، تسلط بر زبان انگلیسی مهارتی ضروری برای شغل مهندسی تولید است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل خلاقانه مسائل و تصمیم‌گیری

تولید، یک فرآیند پویا بوده و نیازمند سطح بالایی از خلاقیت است. در واقع دستیابی به ایده‌های نو و تصمیم‌گیری جهت قرار گرفتن در مسیرهای جدید، مهارتی ذهنی و بسیار مهم است که بین مهندسان تولید موفق و غیر موفق تفاوت ایجاد می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل خلاقانه مسائل و تصمیم‌گیری
حل خلاقانه مسائل و تصمیم‌گیری

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک عبارت است از رویکردی جامع به منظور برنامه‌ریزی تولید از آغاز تا پایان و استفاده صحیح از منابع موجود به‌نحوی‌که بازدهی به حداکثر برسد. حال اگر دیدگاه شما محدود بوده و تمام جوانب را در نظر نداشته باشید؛ چرخه تولید ناقص است و موفقیت‌های کسب‌شده محدود خواهند بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی مدیریت

مدیریت مجموعه‌ای که بر آن نظارت خواهید داشت، به‌صورت مستقیم بر عهده شما خواهد بود. از طرفی دستیابی به نتایج موردنظر نیز در حیطه وظایف شما قرار دارد. بنابراین باید به نحوی بر بخش‌های مختلف تولید و منابع نظارت کنید که هر فرد و واحد، وظایف خود را به‌درستی و با حداکثر توان انجام دهد.  در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی مدیریت
توانایی مدیریت

مهارت کار گروهی

 هرچند موقعیت شغلی مهندسی تولید به عنوان یک جایگاه مدیریتی و نظارتی تعریف شده است؛ با این حال شما هنوز هم بخشی از تیم تولید هستید. هدف این تیم، دستیابی به سیستم تولید سودآور و پایدار است. در این راه، هر قسمت از گروه وظایف خود را به‌درستی انجام ندهد و در خدمت هدف کلی قرار نداشته باشد، قطعاً موجب شکست کل مجموعه خواهد شد. بر این اساس ضروری است که شما و افراد تحت نظارتتان از مهارت کار گروهی برخوردار باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های نرم‌افزاری

نرم‌افزارها به عنوان بازوهای قدرتمند مهندسان در تمام حوزه‌ها عمل می‌کنند. این ابزارهای کامپیوتری، منجر به صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه می‌شوند؛ به‌نحوی‌که استفاده صحیح از آن‌ها تغییرات محسوسی در نتایج کسب‌شده توسط شما ایجاد می‌کند. این نرم‌افزارها شامل ابزارهای مدیریتی، طراحی، تجزیه و تحلیل داده و تصمیم‌گیری چندوجهی می‌شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در قسمت بعدی مقاله، به معرفی و بررسی برخی از این rfdg نرم‌افزارها خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

نرم افزارهای تخصصی مهندسی تولید

در زمینه علوم مهندسی، نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که هر یک با کارایی و عملکردی قابل‌توجه به مهندسان کمک می‌کنند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. در شغل مهندسی تولید نیز این امکان وجود دارد که به استفاده از ابزارهای کامپیوتری، عملکرد خود را ارتقا دهید. به همین منظور تعدادی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی را که در زمینه تولید کاربرد دارند، به شما معرفی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار SolidWorks
  • نرم‌افزار Autodesk Inventor
  • نرم‌افزارهای ERP
  • نرم‌افزار Microsoft Project
  • نرم‌افزار Minitab

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

نرم افزارهای تخصصی مهندسی تولید
نرم افزارهای تخصصی مهندسی تولید

نرم افزار SolidWorks

ازجمله مهم‌ترین بخش‌های صنعت که تحت نظارت مهندسان تولید از شاخه مکانیک فعالیت می‌کنند، تولید قطعات صنعتی مربوط به تجهیزات است. در این موارد، هرچند طراحی توسط تیم‌های مجزا انجام می‌شود؛ با این حال لازم است مهندس تولید آگاهی کافی از نرم‌افزارهای صنعتی مانند SolidWorks داشته باشد. این نرم‌افزار یک ابزار کامپیوتری طراحی است که کاربردهایی نظیر مدل‌سازی و عملیات ورق‌کاری، جوش‌کاری، ریخته‌گری، قالب‌سازی، تزریق پلاستیک، جوش دادن قطعات و همچنین تحلیل تنش و مدل‌سازی رفتار و مقاومت قطعه تحت بارگذاری‌های گوناگون دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

محیط نرم افزار سالید ورک
محیط نرم افزار سالید ورکس

نرم افزار Autodesk Inventor

از دیگر نرم‌افزارهای مهم که در زمینه تولید و محیط‌های صنعتی کاربرد دارد، Autodesk Inventor است. متخصصان با استفاده از این نرم‌افزار، نه‌تنها طراحی دو و سه بعدی محصولات مختلف را انجام می‌دهند؛ بلکه امکان شبیه‌سازی حرکتی و آنالیز دینامیکی مکانیزم‌ها و انیمیشن سازی صنعتی را نیز خواهند داشت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای ERP

این دسته از نرم‌افزارها که با نام اختصاری EPR شناخته می‌شوند، ابزارهایی جهت برنامه‌ریزی منابع سازمانی (Enterprise resource planning) هستند. نرم‌افزارهایی از این قبیل، به عنوان بانک نرم اطلاعاتی کامل از تمام بخش‌های تولید استفاده می‌شوند. به این معنی که داده‌های بخش‌های مختلف ازجمله طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش، در قالب یک نرم‌افزار کلی طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل می‌شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای ERP
نرم افزارهای ERP

نرم افزار Microsoft Project

همان‌طور که تا این بخش از مقاله پی برده‌اید، مهندسی محصول و مدیریت پروژه اشتراکات زیادی دارند. در این راستا، بد نیست بدانید که Microsoft Project به عنوان یکی از نرم‌افزارهای تولید شده توسط شرکت مایکروسافت، امکانات بسیار مناسبی به منظور مدیریت تمام پروژه‌های صنعتی در اختیار شما قرار می‌دهد. با به‌کارگیری MSP قادر هستید تمام ابعاد تولید یک محصول را مورد بررسی و نظارت همه‌جانبه قرار دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Microsoft Project
مایکروسافت پراجکت – Microsoft Project

نرم افزار Minitab

مینی تب به عنوان یک نرم‌افزار کنترل کیفیت آماری، در بسیاری از صنایع به منظور افزایش سطح کیفی محصولات به کار می‌رود. با استفاده از Minitab می‌توان داده‌های خام جمع آوری شده در رابطه با محصولات موجود یا طرح‌های در حال برنامه‌ریزی را تجزیه و تحلیل کرد و در نهایت به راه‌حل‌های مناسبی در راستای بهبود کیفیت و مهندسی تولید دست یافت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Minitab
نرم افزار Minitab
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نرم افزار CATIA

یکی دیگر از نرم‌افزارهای مهم و کاربردی در شغل مهندسی تولید، نرم‌افزار «CATIA» است. این نرم‌افزار همانند SolidWorks دارای ابزارهایی بسیار قدرتمند جهت طراحی – دو بعدی و سه بعدی – ، مدل‌سازی، شبیه‌سازی و انجام تست‌های کامپیوتری می‌باشد. تفاوت CATIA و SolidWorks در تعداد افزونه‌های اضافی و همچنین سرعت عمل نرم‌افزار در انجام کارهای مختلف است؛ SolidWokrs از افزونه‌های متعددی بهره می‌برد اما CATIA سرعت بالاتری در انجام کارها دارد و مهندسین با استفاده از آن، قادر به صرفه‌جویی در زمان طراحی و شبیه‌سازی محصولات خود، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی منبع یادگیری نرم افزارهای شغل مهندسی تولید

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسین تولید قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وب‌سایت فرادرس
وب‌سایت فرادرس

سخن پایانی

شاید یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث کمبودهای موجود در زمینه تولید و صنایع مولد در کشور شده است، بی‌توجهی به اهمیت شغل مهندسی تولید باشد. شغلی که با تعریف و محقق ساختن وظایف و مسئولیت‌های مختلف، امکان تکمیل فرایند تولید را فراهم می‌سازد. به این ترتیب شما نیز می‌توانید در پیشرفت صنعت و تولید در کشور سهم بزرگی ایفا نمایید.

در پایان از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً این مقاله را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز با شغل مهندسی تولید آشنا شوند. همچنین می‌توانید پیشنهادات و نظرات خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید و موجب بهبود مطالب این نوشتار شوید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.