امروزه یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار در دنیا، رشته‌ی «مهندسی پزشکی» می‌باشد، چرا که دارای کاربرد‌های فراوان و همچنین زیرشاخه‌های مختلف است؛ یکی از زیرشاخه‌های محبوب این رشته، «مهندسی بیومتریال» می‌باشد. حتماً با شنیدن عنوان این رشته، برای شما سؤال پیش آمده که، رشته و شغل مهندسی بیومتریال چیست؟ مهندسین بیومتریال چه وظایفی دارند؟ مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی بیومتریال کدام‌اند؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا همراه شما، ضمن یافتن پاسخ سؤالات بالا، به بررسی کامل رشته و شغل مهندسی بیومتریال بپردازیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی بیومتریال

شغل مهندسی بیومتریال (Biomaterial Engineering) بر روی استفاده از علوم مختلف (مانند زیست شناسی، مهندسی مکانیک، شیمی، علوم کامپیوتر، علوم آزمایشگاهی و…) در جهت توسعه‌ی سیستم‌های بیومکانیکی، اندام‌های مصنوعی، پروتز‌ها و ارتزها، مواد دندان پزشکی و… تمرکز دارد؛ به بیان دیگر، یک مهندسی بیومتریال باید با استفاده از دانش و مهارت‌های خود، به مواد جدیدی دست بیابد که، قابل استفاده در مواد و تجهیزات پزشکی باشند و همچنین، باید به توسعه‌ی ابزارها و تجهیزات تخصصی این حوزه نیز، بپردازد.

شغل مهندسی بیومتریال، به دلیل کاربرد‌های فراوان و همچنین طیف گسترده‌ای از وظایف و حوزه‌های کاری، جزو مشاغل سخت و بسیار تخصصی محسوب می‌گردد؛ افرادی که قصد ورود به این حوزه و فعالیت در آن را دارند، باید در مقطع کارشناسی وارد رشته‌ی مهندسی پزشکی شوند و سپس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، در گرایش تخصصی مهندسی بیومتریال تحصیل کنند. شایان ذکر است که امروزه، برخی از دانشگاه‌های دنیا، رشته‌ی مهندسی بیومتریال را در مقطع کارشناسی نیز، به دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌نمایند و افراد می‌توانند از ابتدا به‌طور تخصصی در حوزه مهندسی بیومتریال تحصیل کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با ماهیت شغل مهندسی بیومتریال آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است تا به همراه شما، سراغ بررسی وظایف موجود در این شغل برویم؛ همراه ما باشید، با بررسی وظایف شغل مهندسی بیومتریال.

وظایف شغل مهندسی بیومتریال

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، شغل مهندسی بیومتریال دارای کاربرد‌های فراوانی می‌باشد و مهندسین آن در حوزه‌های مختلفی نیز فعالیت دارند؛ در همین راستا، وظایف گوناگونی در این شغل، بر عهده‌ی مهندسی بیومتریال قرار دارد. در این قسمت از مقاله، در راستای آشنایی بیشتر با شغل مهندسی بیومتریال، قصد داریم تا به همراه شما، وظایف شغل مهندسی بیومتریال را بررسی کنیم؛ این وظایف عبارت‌اند از:

  • انجام تحقیقات پیرامون سیستم‌های بیولوژیکی
  • ارزیابی عملکرد تجهیزات زیست پزشکی
  • تحقیق پیرامون مواد پزشکی جدید
  • آموزش صحیح کارکنان بیمارستان در استفاده از تجهیزات پزشکی
  • طراحی و توسعه نرم‌افزارهای پزشکی
  • ارائه مشاوره به مدیران بیمارستان‌ها
  • توسعه شبیه‌سازهای کامپیوتری سیستم‌های بیولوژیکی
  • ارائه روش‌های جدید در تشخیص بیماری‌ها

حال بیایید در ادامه، هر کدام وظایفی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی بیومتریال
وظایف شغل مهندسی بیومتریال

انجام تحقیقات پیرامون سیستم های بیولوژیکی

یکی از وظایف اولیه‌ای که بر عهده‌ی مهندسین بیومتریال است، «انجام تحقیقات پیرامون سیستم‌های بیولوژیکی» می‌باشد؛ مهندسین بیومتریال وظیفه دارند با همکاری متخصصین علوم زیستی، شیمی‌دانان و پزشکان، پیرامون انواع سیستم‌های بیولوژیکی، تحقیق نمایند و به شناخت طرز کار آنها بپردازند. شناخت سیستم‌های بیولوژیکی به متخصصین و مهندسین دیگر کمک می‌کند تا، تجهیزات پزشکی و اندام‌های مصنوعی که سازگاری بیشتری با سیستم بیولوژیکی بدن انسان‌ها دارند را، طراحی و تولید نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارزیابی عملکرد تجهیزات زیست پزشکی

از آن جایی که مهندسین بیومتریال آشنایی کاملی با سیستم‌های زیستی و همچنین تجهیزات زیست پزشکی دارند، وظیفه‌ی «ارزیابی عملکرد تجهیزات زیست پزشکی» بر عهده‌ی آنها می‌باشد؛ مهندسین بیومتریال وظیفه دارند تا هر دستگاه زیست پزشکی جدیدی که تولید می‌شود و همچنین تجهیزات زیست پزشکی که تعمیر شده‌اند را، مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند، تا از عملکرد درست آن اطمینان حاصل نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که مهندسین بیومتریال، علاوه بر بررسی عملکرد تجهیزات زیست پزشکی، باید میزان اثر بخشی آنها را نیز، بررسی و ارزیابی نمایند؛ به نوعی می‌توانیم بگوییم که مهندسین بیومتریال، همانند مأموران کنترل کیفیت عمل می‌کنند.

تحقیق پیرامون مواد پزشکی جدید

یکی از وظایف بسیار مهم در شغل مهندسی بیومتریال، «تحقیق پیرامون مواد پزشکی جدید» می‌باشد. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که طیف گسترده‌ای از مواد اولیه، مناسب ساخت تجهیزات زیست پزشکی و همچنین پروتز‌ها، ارتز‌ها و ایمپلنت‌ها نیستند و استفاده از آنها ممکن است واکنش‌های خطرناکی در بدن بیماران در پیش داشته باشد؛ در همین راستا، مهندسین بیومتریال – که با سیستم‌های بیولوژیکی، علم شیمی و مهندسی مکانیک آشنایی دارند – باید به تحقیق پیرامون مواد اولیه‌ای که قابل استفاده در دنیای پزشکی هستند، بپردازند. به‌عنوان مثال، موادی که برای پر کردن دندان‌ها و یا ساخت ایمپلنت‌های دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌دست مهندسی بیومتریال ساخته شده‌اند.

مهندسین بیومتریال برای انجام این وظیفه خود، باید مواد مختلف را با یکدیگر ترکیب نمایند تا به موادی سازگار با سیستم‌های بیولوژیکی، دست بیابند؛ سپس با استفاده از این مواد، قادر به طراحی و تولید تجهیزات زیست پزشکی جدید، می‌باشند (مانند ایمپلنت‌ها، ارتز‌ها، پروتز‌ها و…). در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آموزش صحیح کارکنان بیمارستان در استفاده از تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی، مکانیزم و عملکرد پیچیده‌ای دارند و افرادی که با آنها کار می‌کنند (مانند پزشکان و پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان) باید شناخت کاملی از نحوه‌ی کار دستگاه‌های پزشکی به‌دست بیاورند و از آن جایی که مهندسین بیومتریال، دانش و شناخت کاملی از این دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی دارند، وظیفه‌ی «آموزش صحیح کارکنان بیمارستان در استفاده از تجهیزات پزشکی» بر عهده‌ی این مهندسین می‌باشد. مهندسین بیومتریال باید تمامی نکات ایمنی و همچنین نحوه‌ی استفاده از تجهیزات پزشکی را، به کارکنان بیمارستان و کسانی که از آن دستگاه استفاده می‌کنند، آموزش دهند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آموزش صحیح کارکنان بیمارستان در استفاده از تجهیزات پزشکی
آموزش صحیح کارکنان بیمارستان در استفاده از تجهیزات پزشکی

طراحی و توسعه نرم افزار های پزشکی

امروزه تقریباً تمامی حوزه‌های کاری از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنند و حوزه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نرم‌افزارهای تخصصی مختلفی در این شغل وجود دارند؛ از آن جایی که مهندسین بیومتریال آشنایی کاملی با سیستم بیولوژیک بدن، سیستم‌ها و تجهیزات پزشکی و برنامه‌نویسی برخوردار هستند، وظیفه «طراحی و توسعه نرم‌افزارهای پزشکی» بر عهده‌ی آنها می‌باشد. مهندسین بیومتریال باید با استفاده از دانش و مهارت خود، انواع مختلفی از نرم‌افزارها و سیستم‌های کامپیوتری مربوط به حوزه پزشکی را، طراحی نمایند و توسعه دهند.

ارائه مشاوره به مدیران بیمارستان ها

یکی دیگر از وظایف مهندسین بیومتریال، «ارائه مشاوره به مدیران بیمارستان‌ها» پیرامون موارد مختلفی، مانند خرید دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بخش‌های مختلف، برنامه‌ریزی برای آموزش کادر درمان برای استفاده از تجهیزات پزشکی جدید، توسعه‌ی بخش‌های مختلف بیمارستان و… می‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین بیومتریال باید آشنایی کاملی با انواع تجهیزات و سیستم‌های پزشکی به‌دست بیاورند و همچنین اطلاعاتی کاملی از وضعیت تمامی بخش‌های بیمارستان داشته باشند.

توسعه شبیه سازهای کامپیوتری سیستم های بیولوژیکی

در قسمت‌های قبل به این نکته اشاره کردیم که مهندسین بیومتریال وظیفه دارند – با همکاری دیگر متخصصین – تحقیقات گسترده‌ای پیرامون شناخت و بررسی انواع سیستم‌های بیولوژیکی داشته باشند؛ لازم به ذکر است که مهندسین بیومتریال، پس از شناخت اجزا و بخش‌های سیستم‌های بیولوژیکی و نحوه‌ی کار آنها، باید به «توسعه شبیه‌سازهای کامپیوتری سیستم‌های بیولوژیکی» بپردازند و آنها را در اختیار مهندسین دیگر قرار دهند، تا از این نرم‌افزارهای تخصصی در جهت توسعه‌‌ی حوزه مهندسی بیومتریال استفاده کنند.

ارائه روش های جدید در تشخیص بیماری ها

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مهندسین بیومتریال آشنایی کاملی با اجزا و بخش‌های یک سیستم بیولوژیکی و نحوه‌ی کار آنها دارند و با استفاده از این دانش، قادر به «ارائه روش‌های جدید در تشخیص بیماری‌ها» می‌باشند؛ آنها با انجام این کار، موجب کاهش زمان تشخیص بیماری‌ها و افزایش شانس درمان آنها می‌گردند.

حال که با وظایف مهندسین بیومتریال آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به سراغ بررسی مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی بیومتریال و فعالیت در آن، برویم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بیومتریال

هرچه میزان تخصص مشاغل بالاتر باشد، افراد به مهارت‌های بیشتری برای ورود به آن شغل نیاز دارند؛ شغل مهندسی بیومتریال نیز یکی از مشاغل تخصصی محسوب می‌گردد و در همین راستا، افرادی ک قصد ورود به این شغل و فعالیت به‌عنوان یک مهندسی بیومتریال را دارند، باید مهارت‌های مختلفی را در خود تقویت نمایند.

در این بخش از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، انواع مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی بیومتریال را، مورد بررسی قرار دهیم؛ این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • تفکر انتقادی
  • درک مطلب
  • گوش دادن فعال
  • حل مسئله
  • دانش فنی
  • نظارت و مدیریت
  • آنالیز سیستم‌ها
  • مدیریت زمان
  • کار گروهی
  • برنامه‌نویسی
  • به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات

حال بیایید هر کدام از مهارت‌هایی که در لیست بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم؛ همراه ما باشید با بررسی مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی بیومتریال.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بیومتریال
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بیومتریال

تفکر انتقادی

«تفکر انتقادی» به مهارتی می‌گویند که در آن افراد با استفاده از منطق و استدلال، نقاط ضعف و قوت مسائل مختلف می‌پردازند؛ مهندسین بیومتریال با تقویت این مهارت، قادر به حل بسیاری از مسائل (مانند مشکلات پیش رو، نقص‌های درون طراحی دستگاه‌ها و…) و همچنین پیشرفت در شغل مهندسی بیومتریال، می‌باشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

درک مطلب

از آن جایی که شغل مهندسی بیومتریال با سیستم‌ها و تحقیقات پیچیده‌ای سر و کار دارد، مهندسین بیومتریال باید برای درک درست مدارک و اطلاعاتی که دریافت می‌کنند، دارای مهارت «درک مطلب» باشند؛ همچنین بهترین راه برای شناسایی راه حل مشکلات، درک مفهومی مشکلات و عوامل آن است و مهندسین بیومتریال نیز در شغل خود، با انواع گوناگونی از مشکلات روبه‌رو می‌شوند، که با کمک مهارت درک مطلب، قادر به حل آن مشکلات در کمترین زمان ممکن، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

گوش دادن فعال

همان‌طور که تا این قسمت از مقاله مطالعه کردیم، حتماً متوجه این موضوع شدید که مهندسین بیومتریال در شغل خود با طیف گسترده‌ای از افراد و متخصصین در ارتباط هستند و برای پیشرفت در شغل خود، باید این ارتباطات را قوی‌تر کنند؛ در همین راستا باید به این موضوع اشاره کنیم که، یکی از مهارت‌هایی که به تقویت ارتباطات کمک‌های شایانی می‌نماید، مهارت «گوش دادن فعال» می‌باشد. این مهارت به‌طور ساده دارای 4 رکن اساسی است، که عبارت‌اند از:

  1. توجه کامل به آن چه که دیگران می‌گویند
  2. بررسی و درک نکات گفته شده توسط دیگران
  3. پرسیدن سؤالات مهم و مرتبط با موضوع صحبت
  4. عدم قطع کردن مکالمات طرف مقابل

اگر مهندسین بیومتریال این 4 رکن اساسی را رعایت نمایند، مهارت «گوش دادن فعال» خود را تقویت خواهند کرد.

حل مسئله

بارها در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم که، مهندسین بیومتریال در این شغل با انواع مختلفی از مشکلات و موانع روبه‌رو می‌شوند، که برای حل آن‌ها به مهارت‌هایی مانند درک مطلب، تفکر انتقادی و گوش دادن فعال نیاز دارند؛ حال یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسین بیومتریال برای گذر از مشکلات و موانع، مهارت «حل مسئله» می‌باشد. مهندسین با کسب این مهارت – که نسبت به مهارت‌های قبلی از اهمیت بیشتری برخوردار است – قادر به یافتن بهترین راه‌حل در کمترین زمان ممکن، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت حل مسئله
مهارت حل مسئله

دانش فنی

یکی دیگر از مهارت‌های بسیار مهم و ضروری برای ورود به شغل مهندسی بیومتریال، مهارت «دانش فنی» می‌باشد؛ شاید بتوانیم بگوییم که دانش فنی، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ورود به این شغل است. مهندسین برای درک مسائلی که در این شغل با آن روبه‌رو می‌شوند، به دانش فنی و علوم مختلف نیاز دارند؛ به‌عنوان مثال، برخی از علوم مورد نیاز افراد برای ورود به شغل مهندسی بیومتریال، عبارت‌اند از:

  • آناتومی
  • فیزیولوژی
  • ریاضیات
  • شیمی
  • طراحی مهندسی
  • برنامه‌نویسی
  • آنالیز سیستم‌ها
  • مبانی سیستم‌های الکترونیکی
  • و…

شایان ذکر است که تمامی این علوم و بسیاری دیگر از علومی که نام نبردیم، در طی دوران تحصیلی و گذر از مقاطع مختلف تحصیلات آکادمیک، به‌دست می‌آیند؛ بنابراین، افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در شغل مهندسی بیومتریال هستند، باید با انتخاب این رشته در مقاطع تحصیلی آکادمیک، علوم و دانش فنی مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی بیومتریال را، کسب نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نظارت و مدیریت

می‌دانیم که برخی از وظایف شغل مهندسی بیومتریال، به ارائه‌ی مشاوره به مدیران بیمارستان‌ها، شرکت در تیم‌های تحقیقاتی و همچنین آموزش کارکنان بیمارستان‌ها می‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین بیومتریال برای انجام این وظایف خود، باید مهارت «نظارت و مدیریت» را در خود تقویت نمایند. در هر کدام از وظایف بالا، مهندسین بیومتریال علاوه بر انجام وظایف خود، باید بر روی عملکرد دیگر اعضای گروه یا مجموعه نیز، نظارت داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آنالیز سیستم ها

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین بیومتریال با انواع مختلفی از سیستم‌ها (مانند سیستم‌های بیولوژیکی، سیستم‌های پزشکی و نرم‌افزارها) سر و کار دارند و برای درک و استفاده از آنها، به مهارت «آنالیز سیستم‌ها» نیاز دارند. مهندسین بیومتریال با استفاده از این مهارت، قادر به تحلیل، بررسی و شناخت انواع مختلفی از سیستم‌ها و شبیه‌سازی آنها به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان

کارهای موجود در شغل مهندسی بیومتریال در قالب پروژه می‌باشند و مهندسین برای پیشرفت در شغل خود، بهتر است که پروژ‌ه‌های زیرِ دست خود را، در زمان تعیین شده به اتمام برسانند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی بیومتریال، مهارت «مدیریت زمان» می‌باشد. مهندسین بیومتریال با کسب این مهارت، قادر به مدیریت زمان خود و همچنین مدیریت همکاران و زیردستان خود، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان
مدیریت زمان

کار گروهی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین بیومتریال برای انجام وظایف خود و پیشرفت در این شغل به آن نیاز دارند، مهارت «کار گروهی» است؛ در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که مهندسین بیومتریال باید با متخصصین دیگر بر روی موضوعات مختلف همکاری و تحقیقات تخصصی داشته باشند و برای انجام این کار، باید مهارت کار گروهی را در خود تقویت نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برنامه نویسی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین بیومتریال وظیفه دارند به طراحی و توسعه انواع سیستم‌های پزشکی و شبیه‌سازی کامپیوتری سیستم‌های بیولوژیکی بپردازند؛ در همین راستا، مهندسین برای انجام این دسته از وظایف خود، به مهارت «برنامه‌نویسی» نیاز دارند. شایان ذکر است که مبانی برنامه‌نویسی تا حدودی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، اما مهندسین برای کسب مهارت و استفاده از آنها، باید در دوره‌های آموزشی مختلفی را جهت یادگیری برنامه‌نویسی، پشت سر بگذرانند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

به روز نگه داشتن اطلاعات

حوزه مهندسی بیومتریال هر روزه شاهد پیشرفت‌های چشمگیری است و افراد فعال در این حوزه (یعنی مهندسین بیومتریال) برای انجام تحقیقات مختلف و پیشرفت در شغل خود، باید به‌طور مداوم نیازمند «به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات» خود در حوزه مهندسی بیومتریال هستند؛ برای این کار مهندسین باید قادر به جستجو در اینترنت، یافتن منابع علمی معتبر و دانش زبان انگلیسی جهت مطالعه‌ی آنها، باشند.

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه جستجو در اینترنت برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همچنین، در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه یافتن منابع علمی معتبر برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

و نهایتاً در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه دانش زبان انگلیسی برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اکنون که آشنایی کاملی با ماهیت شغل مهندسی بیومتریال و وظایف و مهارت‌های این شغل به‌دست آوردیم، زمان آن رسیده است که به سراغ معرفی و بررسی نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در این شغل بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی بیومتریال

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که مهندسین باید انواع سیستم‌های کامپیوتری و شبیه‌ساز‌های سیستم‌های بیولوژیکی را، برنامه‌نویسی کنند و برای این کار، نیاز به دانش و مهارت برنامه‌نویسی دارند؛ همچنین شایان ذکر است که برای برنامه‌نویسی یک نرم‌افزار یا سیستم پزشکی و همچنین شبیه‌سازی سیستم‌های بیولوژیکی، باید از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده کنند.

در راستای آشنایی بیشتر با شغل مهندسی بیومتریال، در این بخش از مقاله قصد داریم تا برخی از نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در این شغل را به شما معرفی کنیم و سپس در کنار هم آنها را مورد بررسی قرار دهیم؛ این نرم‌افزارهای تخصصی عبارت‌اند از:

  • Python
  • CodeVision AVR
  • LabView
  • HSpice
  • Proteus
  • Ansys
  • MatLab

حال بیایید هر کدام از نرم‌افزارهای تخصصی که معرفی کردیم را، باهم بررسی کنیم؛ همراه ما باشید با بررسی نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در شغل مهندسی بیومتریال.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی بیومتریال
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی بیومتریال

زبان برنامه نویسی Python

زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی در دنیا وجود دارند، که هر کدام از آنها کاربرد‌های مخصوص به خود را دارند و حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی که بیشتر از زبان‌های دیگر در حوزه مهندسی بیومتریال مورد استفاده قرار می‌گیرد، «زبان برنامه‌نویسی Python» می‌باشد. هر زبان برنامه‌نویسی، نیازمند یک محیط کار جهت کدنویسی است، که محیط کار این زبان برنامه‌نویسی، نرم‌افزاری به همان نام، یعنی «Python» می‌باشد. مهندسین بیومتریال برای برنامه‌نویسی طیف گسترده‌ای سیستم‌های پزشکی و نرم‌افزارهای شبیه‌سازی سیستم‌های بیولوژیکی، از زبان برنامه‌نویسی پایتون، استفاده می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار CodeVision AVR

یکی از وظایف مهندسین بیومتریال، توسعه روش‌های شناسایی بیماری است و برای این کار باید دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی جدیدی طراحی و تولید کنند و همچنین می‌دانیم که امروزه تقریباً تمامی دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته، از «میکروکنترلر»ها برای مدیریت و انجام وظایف خود، کمک می‌گیرند؛ همچنین مهندسین قادر به ارسال دستورات جدید به این میکروکنترلر‌ها و مدیریت وظایف دستگاه‌ها و سیستم‌های پزشکی به کمک آنها، می‌باشند. شایان ذکر است که، این میکروکنترلر‌ها با استفاده از برنامه‌نویسی مدیریت و کنترل می‌شوند و مهندسین بیومتریال برای برنامه‌نویسی آنها، از نرم‌افزار «CodeVision AVR» کمک می‌گیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار LabView

نرم‌افزار «LabView» یک میز کار مهندسی بر پایه‌ی نماد‌های گرافیکی مهندسی به جای کد‌های برنامه‌نویسی می‌باشد؛ مهندسین بیومتریال با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به شبیه‌سازی محیط‌ها و سیستم‌های بیولوژیکی و همچنین سیگنال‌های حیاتی (مانند قلب و مغز) هستند. به‌عنوان مثال، اگر یک مهندس بیومتریال بخواهد یک سیستم کمک‌کننده‌ی تنفس برای بیماران طراحی نماید، با استفاده از LabView قادر به شبیه‌سازی سیگنال‌های تنفس و همچنین میزان اکسیژن ورودی به ریه‌ها می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار لب ویو (LabVIEW)
نرم افزار لب ویو (LabVIEW)

نرم افزار HSpice

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که مهندسین بیومتریال برای طراحی انواع مدارهای الکترونیکی از آن استفاده می‌نمایند، نرم‌افزار «HSpice» می‌باشد، که همانند Proteus در آن امکاناتی مانند طراحی انواع مدارهای الکترونیکی و شبیه‌سازی و تست آنها قرار دارد. از نظر کارایی و عملکرد دو نرم‌‌افزار Proteus و HSpice شبیه به هم هستند، اما رابط کاربری و فضای کاری آنها متفاوت است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Proteus

تمامی دستگاه‌ها، تجهیزات و سیستم‌های پزشکی که توسط مهندسین بیوالکتریک طراحی و تولید می‌شوند، از مدارهای الکترونیکی در طراحی خود بهره می‌برند؛ در همین راستا، مهندسین باید مدارهای الکترونیکی که نیاز دارند را، متناسب با دستگاه خود طراحی نمایند، که برای این کار از نرم‌‌افزار «Proteus» استفاده می‌نمایند.

این نرم‌افزار برای شبیه‌سازی مدارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یک مهندس بیومتریال به کمک نرم‌افزار پروتئوس، قادر به طراحی و شبیه‌سازی انواع مدار‌های الکترونیک، قبل از ساخت آنها می‌باشد و همچنین انواع مشکلات و نقص‌هایی که در طراحی مدار وجود دارند، به کمک این نرم‌افزار قابل شناسایی هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

محیط کار نرم افزار پروتئوس
محیط کار نرم افزار پروتئوس

نرم افزار Ansys

نرم‌افزار «Ansys» یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند مهندسی می‌باشد، که دارای ابزارهای متنوع و امکانات و قابلیت‌هایی بسیار کاربردی است؛ مهندسین به کمک این نرم‌افزار قادر به طراحی، شبیه سازی و مدل‌سازی‌های کامپیوتری، هستند. مهم‌ترین ویژگی و مزیت ANSYS نسبت به دیگر نرم‌افزارهای طراحی و مدل‌سازی کامپیوتری، شبیه‌سازی‌های دقیقی است که برای مهندسین ارائه می‌کند؛ مهندسین بیوالکتریک با کمک ابزارهای شبیه‌سازی که در این نرم‌افزار وجود دارند، قادر به شبیه‌سازی نحوه‌ی عملکرد یک دستگاه پزشکی و یا سیستم‌های بیولوژیکی در طول زمان، می‌باشند.

به‌عنوان مثال، مهندسین بیومتریال برای طراحی سیستم‌های پزشکی، باید در ابتدا سیستم بیولوژیکی مربوطه را شبیه‌سازی نمایند و با نحوه‌ی کار آن در طول زمان، آشنا شوند تا قادر به طراحی و ساخت یک سیستم پزشکی و یا نرم‌افزار شبیه‌سازی، باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی  نرم ‌افزار  Ansys
معرفی  نرم ‌افزار  Ansys

نرم افزار MatLab

یکی از نرم‌افزارهایی که تقریباً در تمامی مشاغل مهندسی مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد، نرم‌افزار «MatLab» است؛ این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمندی برای حل معادلات پیچیده‌‌ی ریاضی، فیزیک و… می‌باشد، همچنین مهندسین بیومتریال با کمک نرم‌افزار MatLab قادر به تحلیل و بررسی داده‌های مختلفی که به‌دست می‌آورند، هستند. نرم‌‌افزار متلب به دلیل امکانات و قابلیت‌های مختلفی که دارد، مهندسین زیادی را به خود جذب نموده است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

متلب Mathlab
متلب Mathlab

شایان ذکر است که راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسان بیومتریال قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از پلتفرم‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، پلتفرم آموزشی فرادرس می‌باشد. همچنین بد نیست بدانید که این پلتفرم از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است، مدرسان آن با سختگیرانه‌ترین شرایط و قوانین گزینش می‌شوند و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

اگر با مطالعه‌ی این مقاله، به رشته و شغل مهندسی بیومتریال علاقه‌مند شده‌اید، باید بگوییم که در بخش بعدی این مقاله، به سراغ معرفی بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بیومتریال و فعالیت در این حوزه از مهندسی، می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بیومتریال

در این قسمت از مقاله – همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم – قصد داریم تا به همراه شما، بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بیومتریال را، معرفی کنیم؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Technical University of Denmark در کشور دانمارک
  2. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  3. دانشگاه University College London در کشور انگلستان
  4. دانشگاه Wageningen University در کشور هلند
  5. دانشگاه Ghent University در کشور بلژیک
  6. دانشگاه University of Manchester در کشور انگلستان
  7. دانشگاه Delft University of Technology در کشور هلند
  8. دانشگاه University of Cambridge در کشور انگلستان
  9. دانشگاه University of Queensland در کشور استرالیا
  10. دانشگاه Swiss Federal Institute of Technology Zurich در کشور سوئیس
  11. دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  12. دانشگاه Catholic University of Leuven در کشور بلژیک
  13. دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
  14. دانشگاه RWTH Aachen University در کشور آلمان
  15. دانشگاه KAIST در کشور کره جنوبی
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بیومتریال
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بیومتریال
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی درباره شغل مهندسی بیومتریال

شغل مهندسی بیومتریال یکی از زیر شاخه‌های مهندسی پزشکی می‌باشد، که در آن به بررسی مواد مختلف جهت تولید انواع تجهیزات و وسایل پزشکی و همچنین توسعه سیستم‌های پزشکی می‌پردازند؛ اگر شما هم جزو افرادی هستید که به حوزه کاری شغل مهندسی بیومتریال علاقه دارید، توصیه می‌کنیم در حین گذراندن دوران تحصیلی خود، به شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف – پیرامون یادگیری کار با نرم‌افزارهای تخصصی – و کسب و تقویت مهارت‌های لازم، بپردازد.

ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات خود پیرامون شغل مهندسی بیومتریال را، یافته باشید؛ شایان ذکر است، که اگر هنوز سؤالی پیرامون این شغل، در ذهن شما بی‌جواب مانده، حتماً آن را در بخش نظرات – در انتهای مقاله – با ما به اشتراک بگذارید، تا در کمترین زمان ممکن، پاسخ سؤالات شما عزیزان را در اختیارتان قرار دهیم. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که، بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه و تولید مقالات تخصصی دیگر، خواهد شد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محمد اسماعیل لطفی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی (مقطع ارشد) است، که از سال ۱۳۹۸ در حوزه‌ ترجمه، مقاله‌نویسی و تولید محتوا مشغول به کار می‌باشد و در حال حاضر، به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوای متنی (نگارش، ویراستاری و ممیزی محتوا) بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کند. او به طبیعت، ورزش، نواختن ساز و موضوعات پیرامون فناوری علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.