کشاورزی از مهم‌ترین شاخه‌های اقتصادی و استراتژیک کشور است که توجه به آن، تأمین مواد غذایی، رفع نیازهای اساسی و پیشرفت اقتصادی را به همراه دارد؛ به همین دلیل، همواره در خصوص تربیت متخصصان حوزه‌های مختلف علوم کشاورزی، تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. در این میان، اهمیت ماشین‌آلات کشاورزی و سیستم‌های تأمین انرژی نوین، باعث ایجاد مشاغل مهندسی بین رشته‌ای شده است که در عین اشراف کامل بر مباحث مهندسی مکانیک، در خصوص علوم کشاورزی نیز دانش لازم را پوشش دهند. بر این اساس، ممکن است عنوان شغل مهندسی بیوسیستم را شنیده باشید. این شغل از زیرشاخه‌های مهندسی کشاورزی است و نقش مهمی در مکانیزاسیونِ عملیات مختلف پرورش محصولات زراعی دارد. در صورتی که قصد آشنایی با این شغل را دارید؛ لطفاً تا انتها با این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» همراه باشید.

شغل مهندسی بیوسیستم چیست؟

ایجاد ارتباط بین مباحث مهندسی و کشاورزی، در حوزه فعالیت شغل مهندسی بیوسیستم قرار دارد. در واقع این شغل، عبارت است از طراحی و اجرای روش‌هایی، جهت مکانیزه کردن عملیات کشاورزی، سیستم‌های تأمین انرژی و تولید مواد غذایی از محصولات کشاورزی؛ به صورتی که بیشترین بازدهی در حوزه محصولات زراعی ایجاد گردد. اهمیت این شغل نیز زمانی مشخص می‌شود که با بررسی عملیات کشاورزی در کشورهای پیشرفته، شاهد استفاده از شیوه‌ها و ماشین‌آلات نوین هستیم که کمبود آن‌ها در روش‌های زراعت سنتی، به شدت احساس می‌شود. به این ترتیب، با ایجاد موقعیت‌های شغلی از این قبیل: مشکلات بخش تولید و وابستگی‌های کشور به واردات اقلام زراعی تا حدود زیادی رفع می‌شود.

شغل مهندسی بیوسیستم چیست؟
شغل مهندسی بیوسیستم چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته تحصیلی مهندسی مکانیک بیوسیستم

تا سال ۹۳ رشته‌ای تحت عنوان مهندسی ماشین‌های کشاورزی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد؛ اما پس از آن، عنوان این رشته به مهندسی مکانیک بیوسیستم تغییر پیدا کرد و حوزه مباحث آن نیز افزایش یافت. به این ترتیب که مباحث مربوط به شیوهای نوین تأمین انرژی و عملیات پس از برداشت نیز به آن اضافه شد. این رشته در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و مطرح کشور، از طریق کنکور سراسری رشته ریاضی و همچنین در مواردی صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو جذب می‌کند.

شایان ذکر است که فارغ‌التحصیلان این رشته در سه گرایش تربیت و وارد بازار کار می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • طراحی ماشین‌های کشاورزی
  • انرژی‌های تجدید پذیر
  • فناوری پس از برداشت

حوزه های کاری شغل مهندسی بیوسیستم

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی بیوسیستم، طیف وسیعی از دانسته‌های علمی جهت فعالیت در حوزه‌های مختلف شغلی را کسب می‌کنند. بنابراین علاقه‌مندان به فعالیت در شغل مهندسی بیوسیستم، می‌توانند در کارخانه‌های مختلفی اعم از: صنایع تولیدی ماشین‌آلات کشاورزی ، چه در قسمت طراحی ماشین‌آلات و چه در قسمت ساخت و تولید آنان مشغول به فعالیت شوند. این فعالیت، علاوه بر بخش‌های طراحی و ساخت می‌تواند شامل عملیات بهینه سازی تجهیزات یا تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز باشد.

همچنین با توجه به گرایش تحصیلی و دانش کسب شده در دانشگاه، می‌توانید در حوزه فعالیت‌های پژوهشی و مدیریتی در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر نیز فعالیت کنید. از طرفی صنایع پایین دست محصولات کشاورزی و کارخانه‌های فراوری این محصولات، جایگاه‌های شغلی مختلفی را ایجاد کرده‌اند تا علاقه‌مندان به شغل مهندسی بیوسیستم، در زمینه‌های طراحی، اجرا، تولید و کنترل کیفیت در آن‌ها فعالیت کنند.

حوزه کاری انرژی های تجدید پذیر
حوزه کاری انرژی های تجدید پذیر

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی بیوسیستم

شغل مهندسی بیوسیستم وظایف و مسئولیت‌هایی به همراه دارد که شناخت آن‌ها می‌تواند منجر به فعالیت مثبت شما در این عرصه و کسب موفقیت بیشتر در هر جایگاه شغلی شود. در ادامه سعی می‌کنیم مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده خواهید داشت را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • نیازسنجی ماشین‌آلات کشاورزی متناسب با شرایط بومی کشور
  • انجام پروژه‌های تحقیقاتی و اجرایی در خصوص طراحی ماشین‌های کشاورزی
  • طراحی و شاخت ماشین‌های جدید و مورد نیاز
  • افزایش کارایی و ایمنی تجهیزات موجود
  • تعمیر و نگهداری تأسیسات موجود
  • طراحی سیستم‌های تأمین انرژی تجدید پذیر
  • بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع کشاورزی
  • طراحی خطوط مکانیزه فراوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی
  • نظارت بر فعالیت خطوط تولید در صنایع پایین‌دستی محصولات کشاورزی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بیوسیستم

کسب موفقیت در شغل مهندسی بیوسیستم نیز همانند تمام مشاغل مهندسی، نیاز به برخورداری از یک سری مهارت‌ها و توانایی‌های فنی و فردی دارد. در واقع استخدام در مشاغلی از این دست، وابسته به احراز شرایط فنی و شخصیتی مورد نظر کارفرما است. به همین دلیل، جهت افزایش آگاهی شما و آشنایی هرچه بیشترتان با شغل مهندسی بیوسیستم، در ادامه به معرفی مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز در این موقعیت کاری خواهیم پرداخت که عبارت‌اند از:

  • توانایی فنی بالا
  • مهارت تفکر انتقادی
  • توانایی تحقیق و پژوهش
  • مهارت کار گروهی
  • مهارت زبان انگلیسی
  • مهارت‌های نرم‌افزاری

در ادامه به تشریح هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بیوسیستم
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بیوسیستم

توانایی فنی بالا

مهندس مکانیک بیوسیستم، باید بر تمام مباحث فنی موجود در خصوص ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی و سیستم‌های فرآوری پس از برداشت، اشراف داشته باشد. این موضوع شامل اطلاعات در حوزه مهندسی مکانیک، برق، مواد و… است. همچنین توانایی فنی علاوه بر اطلاعات علمی، شامل استعداد و خلاقیت در کار با تجهیزات و دستگاه‌های مختلف می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی فنی بالا
توانایی فنی بالا

مهارت تفکر انتقادی

مهارت تفکر انتقادی به شما کمک می‌کند روندهای کاری، شیوه‌های سنتی یا تجهیزات موجود را با دید باز، مورد بررسی قرار دهید و مشکلات موجود را ببینید. به این ترتیب و از طریق این مهارت، امکان ردیابی هر ایراد در سیستم و اقدام برای رفع آن را خواهید داشت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تحقیق و پژوهش

پیشرفت‌های علمی که به تدریج در علوم مهندسی و کشاورزی ایجاد می‌شود؛ نتیجه توانایی تحقیق و پژوهش است. در واقع مرزهای علم، هیچ‌گاه محدود نمی‌شود و شما می‌توانید با برخورداری از این توانایی، از یافته‌های نوین تکنولوژی در شغلتان بهره ببرید یا خود ایده‌های جدیدی ایجاد نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت کار گروهی

کشاورزی و تولید محصولات زراعی، یک فرآیند چندمرحله‌ای و طولانی است که به واسطه تلاش گروهی از افراد، موفقیت آمیز خواهد بود. در این میان، شما نیز بخشی از تیم و در خدمت اهداف کلی مجموعه خواهید بود. در این راستا، ضروری است که مهارت کار گروهی را در خود تقویت نمایید و از این طریق تأثیر بیشتری در موفقیت گروه ایجاد کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت کار گروهی
مهارت کار گروهی

مهارت زبان انگلیسی

تسلط بر زبان انگلیسی در دنیای امروز ضروری است. در واقع این مهارت، شما را قادر می‌سازد که از منابع علمی غیرفارسی و همچنین نظرات متخصصانی از دیگر کشورها استفاده کنید. همچنین این امکان را خواهید داشت که ضمن بومی‌سازی این ایده‌ها، در جهت بهینه سازی آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های نرم افزاری

نرم‌افزارها همواره به عنوان بخش مهمی از علوم مهندسی کاربرد داشته‌اند. در حوزه مهندسی بیو سیستم نیز، سر و کار داشتن با تجهیزات مکانیکی و سیستم‌های انرژی، باعث می‌شود نیاز به انواع نرم‌افزارهای تخصصی در این حوزه افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، در بسیاری از موقعیت‌های شغلی خصوصاً در زمینه طراحی، شرط استخدام برخورداری از مهارت‌های نرم‌افزاری خواهد بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی بیوسیستم

ابزارهای کامپیوتری که به منظور شبیه سازی یا تجزیه و تحلیل تجهیزات و فرآیندها به کار می‌روند؛ به بخش مهمی از شغل مهندسی بیوسیستم تبدیل شده‌اند. در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی به کار رفته در حوزه مهندسی مکانیک بیوسیستم را به شما معرفی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار CATIA
  • نرم‌افزار COMSOL
  • نرم‌افزار EDEM Simolatin
  • نرم‌افزار TSOL
  • نرم‌افزار TRANSYS

در ادامه، کاربرد هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی بیوسیستم
نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی بیوسیستم

نرم افزار CATIA

از میان نرم‌افزارهای مختلفی که به منظور طراحی و شبیه سازی ماشین‌آلات کشاورزی کاربرد دارند؛ کتیا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار، با محیط شبیه سازی سه بعدی و کاربرپسند، امکان طراحی چند وجهی و شبیه سازی در شرایط واقعی عملکرد، نتایج بسیار دقیقی به همراه دارد. در این راستا، یکی از گزینه‌های نرم‌افزاری مناسب در شغل مهندسی بیوسیستم محسوب می‌شود. شایان ذکر است، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های صنعتی کتیا، امکان طراحی قطعات چند قسمتی است که باعث نزدیک بودن نتایج حاصل از نرم‌افزار، به واقعیت می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار CATIA
نرم افزار CATIA

نرم افزار COMSOL

نرم‌افزار کامسول، از جمله ابزارهای بسیار کاربردی شبیه سازی عمومی برای مدل سازی طرح‌ها، دستگاه‌ها، فرایندها و ماشین‌آلات صنعتی است. در واقع هدف از به کار گیری COMSOL، بررسی عملکرد فرآیند یا دستگاه در شرایط واقعی با در نظر گرفتن تمام پارامترهای محیط از جمله دما، مواد شیمیایی، فیزیک مواد و… است. به این ترتیب، امکان بررسی فرآیندها و تجهیزات در محیط واقعی حتی پیش از عملیات ساخت فراهم می‌شود که هزینه‌های ناشی از خطا در طراحی و ساخت را، به شدت کاهش خواهد داد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار EDEM Simolatin

نرم‌افزار EDEM در فرآینــد طراحــی و ســاخت ماشین‌های کشــاورزی در مراحــل کاشــت، داشــت و برداشــت می‌تواند نقـش مهـم و قابـل توجهـی را ایفـا کنـد. در طراحـی ابزارهـای خاک‌ورزی، می‌توان خــاک را بــه صــورت گرانــول در نرم‌افزار شبیه‌سازی کــرد و اثــرات برهمکنــش خــاک و ابــزار را بررســی نمـود. همچنیـن در ماشین‌های برداشـت، ماننـد کمبایـن، تمامـی مراحــل از قبیــل کوبــش، جداســاز و تمیــز کردن می‌تواند در نرم‌افزار مـورد بررسـی قـرار گیـرد و پـس از اعتبـار سـنجی بـا نتایـج تجربـی، از مـدل ایجـاد شـده در نرم‌افزار استفاده کرد.

نرم افزار EDEM Simolatin
نرم افزار EDEM Simolatin

نرم افزار TSOL

د بخش‌های قبلی بیان کردیم که یکی از بخش‌های مهم شغل مهندسی بیوسیستم، طراحی سیستم‌های مبتنی بر انرژی‌های پاک و تجدید پذیر است. نرم‌افزار TSOL نیز از جمله ابزارهای مهم کامپیوتری جهت شبیه سازی حرفه‌ای و برنامه‌ریزی سیستم‌های حرارتی خورشیدی است که با ارائه‌ی ابزارها و کامپوننت‌های سیستم‌های خورشیدی و همچنین قطعات مرتبط و درگیر با این سیستم‌ها، انجام شبیه سازی و محاسبات فرآیند تولید و مصرف انرژی خورشیدی را بسیار آسان‌تر می‌کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار TRANSYS

نرم‌افزار ترنسیس (TRNSYS)، یکی از مهم‌ترین ابزارهای شبیه‌سازی انواع سیستم‌های انرژی در دنیا است که در ایران و سایر کشورهای پیشگام در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار، دارای بانک اطلاعات بسیار قوی و شامل طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها و تکنولوژی‌ها، از قبیل: انواع کلکتورهای خورشیدی (Solar Collector)، سیستم‌های فتوولتائیک (Photovoltaics System) انرژی بادی و ژئوترمال (Geothermal) و سیستم‌های CHP است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی منبع یادگیری نرم افزارهای شغل مهندسی بیوسیستم

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسین بیوسیستم قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وب‌سایت فرادرس
وب‌سایت فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی

در این مقاله، شما را با جنبه‌های مختلف شغل مهندسی بیوسیستم به عنوان یکی از شاخه‌های کشاورزی آشنا کردیم. این شغل با گسترش شیوه‌های نوین زراعت در ایران، اهمیت بیشتری پیدا کرده است و آینده درخشانی نیز خواهد داشت. از طرفی کسب اطلاعات در این زمینه، امکان اشتغال‌زایی و استفاده از توانایی‌های فنی در ایجاد مزارع مکانیزه و پربازده را فراهم می‌کند. به این ترتیب، علاوه بر استخدام در موقعیت‌های شغلی مختلف، در صورت علاقه‌مندی، می‌توانید کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کنید.

در پایان از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این صفحه را در اختیار دوستانتان نیز قرار دهید و با ارائه نظرات خود در بخش کامنت، به ما در بهبود مطالب این نوشتار کمک کنید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.