«شغل مدیریت فناوری اطلاعات» یا «Information Technology Management» یکی از جدید‌ترین شاخه‌های حوزه شغلی مدیریت می‌باشد، که با توجه به نیازمندی‌های این زمانه، شکل گرفته است. امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، بسیاری از فرآیند‌های خود را با استفاده از شبکه‌ها‌ و سیستم‌های کامپیوتری و اینترنتی پیش می‌برند؛ این سیستم‌ها نیز شامل نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و تکنولوژی‌های مختلف هستند و در همین راستا، حضور یک مدیر فناوری اطلاعات برای نظارت بر عملکرد کارکنان بخش‌ IT و حل مشکلات سیستم‌ها، لازم و ضروری است. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم تا همراه شما به بررسی و معرفی کامل شغل مدیریت فناوری اطلاعات – اعم از وظایف، تحصیلات، مهارت‌ها، بازار کار و… – بپردازیم. اگر از علاقمندان به تحصیل در «رشته مدیریت فناوری اطلاعات» و اشتغال در این حوزه هستید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

معرفی شغل مدیریت فناوری اطلاعات

شغل مدیریت فناوری اطلاعات (ITM) یکی از تخصصی‌ترین موقعیت‌های شغلی در هر سازمان است. یک مدیر فناوری اطلاعات، از مدیران ارشد سازمان محسوب می‌شود، که مسئولیت او نظارت بر بخش‌های مرتبط با تکنولوژی و فناوری اطلاعات سازمان می‌باشد؛ در واقع مدیر فناوری اطلاعات هم در حوزه مدیریت و هم در حوزه کامپیوتر و آی‌تی تخصص دارد و در نتیجه، بخشی از وظایف یک مدیر IT  به تعیین هدف، چیدن استراتژی‌های مدیریتی و چشم‌اندازهای مربوط به محیط تحت نظارتش بر می‌گردد و بخش دیگر از وظایف او اجرایی می‌باشد و به تخصصی که در حوزه کامپیوتر دارد، مرتبط می‌شود.

همان‌طور که می­دانید دنیای فناوری اطلاعات همانند هزار‌تویی است که مدام در حال تغییر و تحول می‌باشد؛ مدیر فناوری اطلاعات همان فردی است که از بالا به این هزارتو نگاه می‌کند و مسیر حرکت در هزار‌تو را به سازمان‌ها نشان می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با شغل مدیریت فناوری اطلاعات، لازم است با وظایف و مسئولیت‌های این مدیران آشنا شویم؛ در ادامه به معرفی برخی از «وظایف شغل مدیریت فناوری اطلاعات» می‌پردازیم.

معرفی شغل مدیریت فناوری اطلاعات
معرفی شغل مدیریت فناوری اطلاعات
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وظایف شغل مدیریت فناوری اطلاعات

اگر بخواهیم به طور کلی لیستی از وظایف متخصصان در شغل مدیریت فناوری اطلاعات به شما ارائه دهیم، می­توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نظارت و برنامه‌ریزی بر پروژه‌های IT، مانند به‌روزرسانی سیستم‌ها، نصب تجهیزات شبکه، تعویض ساختار‌ها و جلوگیری از قطعی آن‌
  • تأمین امنیت شبکه، سیستم‌های اطلاعاتی و داده‌ها و محافظت از آن‌ها در مقابل بدافزارها و هکر‌ها
  • ارزیابی نیاز‌های IT سازمان و پیدا کردن راه‌هایی برای بهبود سیستم‌های موجود
  • مدیریت اعضای تیم IT، کمک به ارزیابی عملکرد آن‌ها با هدف پیشرفت سازمان
  • ارائه راهکار‌های مختلف جهت بهینه‌سازی فرایند‌های بخش IT
  • برنامه‌ریزی برای تهیه Backup از داده­ها و اطلاعات
  • بررسی و برآورده‌ کردن نیاز‌های بخش آی‌تی
  • توصیه به به‌روزرسانی و پیشرفت در مدیریت عالی
  • مدیریت و توزیع پهنای باند و اجرای سیاست­های کلان اینترنت
  • توضیح مزایای سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر فناوری‌های جدید برای سازمان
  • معرفی مناسب­ترین و بهترین بستر برای ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های سازمانی
  • شناسایی فرصت‌های آموزش مبانی فناوری اطلاعات به کارکنان، جهت تعلیم آنها برای استفاده بهینه از سیستم‌ها و محصولات موجود
  • تهیه اطلاعات خرید تجهیزات مربوط به فناوری اطلاعات و ارائه آن به مسئول بازرگانی
  • تأیید خدمات و نمونه محصولات فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) بر اساس استانداردهای ارزیابی بین‌المللی
  • تهیه گزارشات کاری برای ارائه به مدیران ارشد
وظایف یک مدیر فناوری اطلاعات
وظایف یک مدیر فناوری اطلاعات

البته توجه داشته ‌باشید که یک مدیر IT  تمامی وظایف ذکر شده را بر عهده ندارد، بلکه وظایف او با توجه به نیاز‌های سازمان تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال در کسب‌وکارهایی که خدمات هاستینگ ارائه می‌دهند، مدیر IT وظایف بیشتری بر‌ عهده خواهد داشت؛ چرا که در چنین سازمانی، مدیر باید بر روی اتصال دائمی شبکه و سلامت منابع، نظارت داشته باشد و از عملکرد درست آن‌ها اطمینان حاصل نماید. در چنین شرایطی مدیران ارشد، چندین مدیر فناوری اطلاعات با حوزه اختیارات مختلف را استخدام می‌کنند. در مقابل، سازمان‌هایی که به شیوه سنتی اداره می‌شوند‌، از سیستم و فناوری شبکه تنها برای کار‌هایی مانند ذخیره اطلاعات و یا برقراری ارتباط بین کارکنان مختلف استفاده می‌کنند؛ طبیعتاً در این شرایط روند مدیریت فناوری اطلاعات متفاوت‌تر و محدودتر خواهد بود. این گونه از سازمان‌ها معمولاً به یک مدیر آی تی، این سمت شغلی را به‌عنوان پروژه و پیشنهاد همکاری ارائه می‌دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

محیط کاری در شغل مدیریت فناوری اطلاعات

محیط کاری متخصصان در شغل مدیریت فناوری اطلاعات به محدوده اختیارات و وظایف اختصاصی هر یک از آن­ها وابسته است. به طور کلی شیوه انجام کار­ها برای مدیران فناوری اطلاعات به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • دسته اول مدیرانی هستند که به صورت رسمی‌ در یک سازمان استخدام می‌‌شوند و تحت عنوان «مدیر IT» فعالیت می‌کنند. این افراد تایم کاری خود را در محیط اداره می‌گذرانند و به نظارت بر سیستم‌های داخل سازمان و یا برگزاری جلسات کاری با سهام‌داران و مدیران ارشد، می‌پردازند. در واقع مدیرانی که به صورت تمام وقت کار می‌کنند، در اکثر مواقع به جای حضور در اتاق سرور، بخش قابل توجهی از روز را با یک کامپیوتر پشت میز کار خود و یا در اتاق جلسات هستند. شایان ذکر است که، کار این دسته از مدیران فناوری اطلاعات در هنگام بروز مشکل در سیستم‌ها و یا فرارسیدن زمان به‌روزرسانی زیر‌ساخت‌ها، از حالت روتین خارج می‌شود؛ در این مواقع، این متخصصان وظیفه دارند برنامه‌های مربوط به رفع مشکل یا به‌روزرسانی زیر‌ساخت‌ها را اجرایی کنند. در همین راستا ممکن است مجبور باشند خارج از ساعات کاری در سازمان حضور به عمل بیاورند و اقدامات لازم را انجام دهند، تا سیستم‌ در زمان انجام فعالیت‌های سازمان قطع نشود.
محیط کاری در شغل مدیریت فناوری اطلاعات
محیط کاری در شغل مدیریت فناوری اطلاعات
  • دسته دوم از مدیران فناوری اطلاعات، افرادی هستند که به صورت پاره وقت و یا پروژه‌ای با سازمان‌ها همکاری می‌کنند. این دسته از افراد فقط زمان‌هایی به سازمان می‌آیند که حضور آن‌ها ضروری باشد؛ در واقع سازمان‌هایی که بخش IT پیچیده‌ای ندارند، به صورت پروژه‌ای با افراد خویش‌فرما، کار می‌کنند و این متخصصان نیز به صورت دورکاری، وظایف روزمره‌شان را انجام می‌دهند و گزارشات لازم را به مدیران ما‌فوق خود ارائه می‌نمایند.

بازار کار شغل مدیریت فناوری اطلاعات

همان‌طور که تا کنون بارها اشاره کردیم، شغل مدیریت فناوری اطلاعات، از کاربردی‌ترین، مهم‌ترین و به‌روزترین پوزیشن‌های شغلی در دنیای امروزی است. از طرفی کسب‌و‌کار‌های مختلف برای آن‌ که بتوانند در بازار رقابتی باقی‌ بمانند، باید از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنند؛ در نتیجه نیازمند حضور متخصصان و مدیران فناوری اطلاعات هستند. در راستای افزایش کاربرد تکنولوژی و نیازمندی سازمان‌ها به مدیر IT، بازار کار شغل مدیریت فناوری اطلاعات یا مدیریت IT – چه در ایران و چه در نقاط مختلف جهان – با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده است؛ بنابراین اگر قصد کسب تخصص در این حوزه را داشته باشید، علاوه بر امکان استخدام در موقعیت‌های شغلی مناسب در ایران، فرصت مهاجرت به کشور‌های پیشرفته نیز برای شما فراهم خواهد شد.

حقوق و مزایا در شغل مدیریت فناوری اطلاعات

اگر بخواهیم به بررسی حقوق و مزایا در شغل مدیریت فناوری اطلاعات بپردازیم، باید بگوییم که وضعیت حقوق و مزایای این متخصصان بسیار با یک‌دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی وابسته می‌باشد؛ عواملی مانند:

  • اهداف، فعالیت‌ها و دولتی و یا خصوصی بودن سازمان
  • تجربه و سابقه‌ کاری، میزان ساعات کاری، عنوان شغلی متخصصین
  • توانمندی‌های مدیر IT، همچون ویژگی‌های فردی، توانایی‌ها و مهارت‌ها، میزان تحصیلات و…

علاوه بر این موارد – همان‌طور که پیش‌تر مطالعه کردیم و متوجه شدیم – شغل مدیریت IT می‌تواند شاخه‌های متنوعی داشته باشد؛ به عنوان مثال، در سازمان‌های بزرگ وظیفه مدیریت «بزرگ داده‌ها» یا «Big Data» به یک متخصص و مسئولیت تأمین امنیت شبکه‌، به یک متخصص دیگر داده می‌شود و در مقابل در شرکت‌های کوچک، این دو مسئولیت تنها بخشی از وظایف یک نفر است. همین مسئله تفاوت آشکار میان دستمزد دریافتی هر یک از مدیران فناوری اطلاعات را مشخص می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

فرصت های شغلی مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات

مشاغل مرتبط با سیستم‌های اطلاعاتی، رایانه‌ای و مدیریت IT، روزبه‌روز در حال گسترش هستند، زیرا همه کسب‌وکار‌ها برای فعالیت و پیشرفت به استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز نیازمند می‌باشند. گستردگی فعالیت‌ها در شغل مدیریت فناوری اطلاعات، ایجاب می‌کند تا حوزه فعالیت‌های این متخصصین، به بخش‌ها و سمت‌های شغلی مختلفی تقسیم شود؛ چرا که فردی تحت عنوان مدیر فناوری اطلاعات، مسئولیت‌های سنگینی را بر عهده دارد و از مهندس ارشد سیستم‌های فناوری اطلاعات گرفته تا معاونت فناوری اطلاعات برای سازمان‌های بزرگ، جزو فرصت‌های شغلی موجود برای فعالیت مدیران فناوری اطلاعات می‌باشند. در ادامه عناوین و فرصت‌های شغلی مرتبط با فناوری اطلاعات را به شما معرفی خواهیم کرد و سپس از هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ این عناوین شغلی عبارت‌اند از:

  • راهبر سیستم (System Administrator)
  • مدیر پایگاه داده (Database Administrator)
  • مدیر شیرپوینت (SharePoint Administrator)
  • مدیر شبکه (Network Administrator)

حال بیایید هر کدام از این عناوین شغلی را باهم بررسی کنیم؛ همراه ما باشید با بررسی فرصت‌ها و عناوین شغلی مدیریت فناوری اطلاعات.

راهبر سیستم (System Administrator)

IT نقش‌ها و کاربرد‌های گسترده‌ای دارد و عموماً شامل نصب نرم‌افزار و سخت‌افزارها، نظارت بر سرور‌های داخلی، مدیریت و راه‌اندازی حساب‌های کاربری و همچنین انجام پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات و داده‌ها می‌شود؛ به بیان ساده، حضور یک راهبر سیستم جهت اطمینان از نگه‌داری سیستم‌های کامپیوتری سازمان و توسعه‌ی این سیستم‌ها، لازم و ضروری است. در یک نگاه کلی، بیشتر سازمان‌های بزرگ، واحد آی‌تی خود را در دو مسیر «مدیریت سیستم» و «مدیریت شبکه» دنبال می‌کنند؛ البته در سازمان‌های کوچک‌تر نقش مدیر فناوری اطلاعات کمرنگ‌تر خواهد بود و این متخصصان باید به مسائلی چون راه‌اندازی و نگهداری از شبکه‌ها، نگهداری و نصب لوازم جانبی آن‌ها و نصب نرم‌افزار‌های مورد نیاز سازمان بپردازند.

بیشتر کسانی که تحت عنوان راهبر سیستم در سازمان‌ها استخدام می‌شوند، معمولاً دارای مدرک مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات هستند؛ اما با چشم‌پوشی کردن از نوع مدرک راهبر سیستم، داشتن دانش‌، مهارت و تجربه در این زمینه، شرط لازم برای اشتغال در این موقعیت شغلی است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

راهبر سیستم (System Administrator)
راهبر سیستم (System Administrator)

مدیر پایگاه داده (Database Administrator)

ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها، در عصر دیجیتال به یک صنعت تبدیل شده است و به نوعی این داده‌ها جزئی از اموال شرکت‌ها به حساب می‌آیند. معمولاً هر سازمان به یک یا چند سیستم مدیریت پایگاه داده برای نگه‌داری از داده‌های خود، نیاز دارد؛ در همین راستا این سازمان برای نگه‌داری و نظارت بر پایگاه‌های داده خود، به یک مدیر پایگاه داده نیز نیازمند خواهد بود.

پایگاه داده‌ها (Data base) نقشی کلیدی در هر سازمان دارد، چرا که تمامی داده‌های عملیاتی و تاریخ فعالیت‌ها (logs) را ذخیره می‌کند. یک مدیر پایگاه داده باید جهت اطمینان از یکپارچگی، امنیت و دسترسی داده‌ها، بر آن‌ها نظارت کند و آنها را مدیریت نماید؛ علاوه بر آن از مدیران پایگاه داده انتظار می‌رود تا همگام با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های نوین، ذخیره‌سازی داده‌ها را بهبود بخشند. از یک  Database Administrator انتظار می‌رود که تجربه کار با,PowerShell  Linux ,SQL و Bash را داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیر پایگاه داده (Database Administrator)
مدیر پایگاه داده (Database Administrator)

مدیر شیرپوینت (SharePoint Administrator)

SharePoint پلتفرم تعاملی مبتنی بر وب و یکپارچه با مایکروسافت آفیس می‌باشد، که برای ذخیره‌سازی داده‌ها و مدیریت اسناد استفاده می‌شود. در بسیاری از سازمان‌ها، مدیر شیرپوینت نقشی معادل مدیر فناوری اطلاعات را بر عهده دارد. شایان ذکر است در حال حاضر  SharePointدر سراسر جهان، بیش از 200 میلیون کاربر دارد و با گرایش کسب‌وکار‌ها به ذخیره‌سازی داده‌های خود در این بستر و همچنین فراگیر شدن فناوری‌های مبتنی بر ابر (Cloud)، استفاده از شیرپوینت نیز افزایش خواهد یافت و این به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای مدیران شیرپونت می‌باشد. شایان ذکر است، از آنجایی که  SharePointبا محصولات مایکروسافت یکپارچه شده است، آشنایی با مایکروسافت, Exchange  PowerShell و اسکایپ نیز می‌تواند برای راهبر یا مدیر شیرپوینت مفید واقع شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیر شیرپوینت (SharePoint Administrator)
مدیر شیرپوینت (SharePoint Administrator)

مدیر شبکه (Network Administrator)

دولت‌ها و سازمان‌های مدرن وابسته به ارتباط سخت‌افزاری در داخل و خارج از شرکت می‌باشند، در نتیجه ایجاد شبکه امن و پایدار از اهمیت خاصی برخوردار است؛ در همین راستا امروزه نقش مدیران شبکه پیکربندی، تنظیم و نظارت بر شبکه، مدیریت دسترسی کاربران و جلوگیری از وقوع مسائل امنیتی خواهد بود. یک مدیر شبکه در اغلب موارد نیازمند مدرک مرتبط با فناوری اطلاعات و یا کامپیوتر می­باشد و همچنین تجربه شبکه‌های محلی و گسترده، مسیریابی، فایروال‌ها و سوئیچینگ در اغلب موارد کمک‌کننده خواهد بود. از طرفی دیگر داشتن مدارک و گواهینامه‌های معتبر، به مدیران شبکه کمک می‌کند تا حقوق دریافتی خود را بالا ببرند و از این بین می‌توانیم به دوره‌های سیسکو و مایکروسافت اشاره کنیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیر شبکه (Network Administrator)
مدیر شبکه (Network Administrator)

ویژگی های یک مدیر فناوری اطلاعات

در این بخش از مقاله به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های یک متخصص موفق در شغل مدیریت فناوری اطلاعات می‌پردازیم. به طور کلی از ویژگی­های شخصیتی و رفتاری مدیران IT، می­توانیم به کل نگری، تفکر تحلیلی، تفکر سیستمی، ابتکار و خلاقیت اشاره کنیم؛ اما از نظر کارفرمایان، مهم‌ترین ویژگی­های یک مدیر فناوری اطلاعات به شرح زیر است:

  • یک مدیر آی‌ تی باید مطابق با قوانین و اصول امنیتی سازمان رفتار کند.
  • مدیر فناوری اطلاعات باید نسبت به وظایفش احساس تعهد داشته باشد، تا بتواند به بهترین شیوه ممکن آن‌ها را انجام دهد.
  • به چشم‌انداز‌های بلند مدت سازمان توجه داشته باشد و تیم خود را برای حرکت به سمت هدف نهایی رهبری کند.
  • یک مدیر IT موفق لازم نیست همه چیز بداند؛ چرا که ممکن است تکنولوژی خاصی را نشناسد و یا نیاز به تحقیق و مطالعه داشته باشد، اما مهم است که نسبت به دانسته‌ها و ندانسته‌هایش شفاف باشد.
  • او باید پروژه‌ها را در زمان و موعد مقرر تحویل بدهد.
  • در هنگام بروز مشکل، خود را با موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی وفق دهد و سریعاً مشکلات سرور را حل نماید.
ویژگی های یک مدیر فناوری اطلاعات

مهارت­ های لازم در شغل مدیریت فناوری اطلاعات

حال که با وظایف و بازارکار شغل مدیریت فناوری اطلاعات آشنا شدیم و همچنین توقعات و ویژگی­های مد نظر یک کارفرما برای استخدام مدیر IT را دانستیم، سؤالی که مطرح می‌شود این است که یک مدیر آی تی موفق باید چه مهارت‌هایی داشته باشد تا بتواند به خوبی از پس وظایف شغلی خود برآید؟ برای پاسخ به این سؤال، در این بخش از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، مهارت‌های لازم در شغل مدیریت فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دهیم. این مهارت‌ها عبارت اند از:

  • تحصیلات و تخصص در حوزه IT
  • مهارت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
  • توانایی رهبری و مدیریت
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • جستجو و پیدا کردن مقالات و منابع اطلاعاتی علمی
  • برقراری ارتباط مؤثر
  • حل مسئله
  • مدیریت پروژه
  • مدیریت بحران
  • کار گروهی
مهارت های لازم در شغل مدیریت فناوری اطلاعات
مهارت های لازم در شغل مدیریت فناوری اطلاعات

در ادامه با هر یک از این مهارت­ها آشنا می­شویم.

تحصیلات و تخصص در حوزه IT

بی‌شک اولین و مهم‌ترین مهارت لازم برای ورود به شغل مدیریت فناوری اطلاعات، «برخورداری از تخصص در حوزه IT» می‌باشد؛ یک مدیر فناوری اطلاعات برای انجام وظایف کاری خود به دانش کافی در این زمینه نیازمند است و این دانش، از طریق گذراندن تحصیلات آکادمیک و همچنین شرکت در کلاس‌های علمی، به دست خواهد آمد. مهارت آنالیز کردن داده‌های موجود در Database، مهارت در مدیریت پایگاه و حاکمیت داده، توانایی پیدا کردن مشکلات سیستم‌ها و توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات که از مهم­ترین مهارت­های لازم یک متخصص در شغل مدیریت IT می­باشند، بدون دانش فنی و تسلط کافی بر علوم پایه به دست نمی‌آیند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های سخت ­افزاری و نرم­ افزاری

مدیران IT از ابزار‌های مختلفی برای انجام وظایف خود بهره می‌گیرند، که بسیاری از این ابزار‌ها سخت افزاری و تخصصی هستند؛ در نتیجه تسلط در به‌کارگیری از این سخت افزارها و نرم‌افزارهای تخصصی شغل مدیریت IT، به آن‌ها کمک می‌کند تا به بهترین شیوه ممکن وظایف خود را عملی کنند و در این شغل پیشرفت نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه مهارت‌های نرم‌افزاری برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه مهارت‌های سخت‌افزاری برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی رهبری و مدیریت

همان‌طور که می‌دانیم، یک متخصص در شغل مدیریت فناوری اطلاعات، در سِمت یک «مدیر» در سازمان‌ها مشغول به کار می‌شود؛ بنابراین توانایی رهبری و مدیریت تیم، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر آی‌تی جهت فعالیت و پیشرفت در این شغل است. او به عنوان یک مدیر، باید توانایی مدیریت بودجه را داشته باشد و  با انگیزه دادن به کارکنان و ایجاد احساس امنیت در آن‌ها، بهره­‌وری نیرو­ی انسانی تحت مدیریت خود را بالا ببرد. در واقع مهارت رهبری، به مدیران فناوری اطلاعات، امکان مدیریت مؤثر نیرو‌ها و منابع انسانی را می‌دهد و در هدایت درست کارکنان، تقسیم کار و مشخص کردن اختیارات، به آن‌ها کمک می‌کند؛ این امر تأثیر بسیار بالایی بر کارکنان، در انجام وظایف خود در بهترین زمان و بالاترین کیفیت ممکن، می‌گذارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی رهبری و مدیریت
توانایی رهبری و مدیریت

تسلط بر زبان انگلیسی

امروزه تسلط بر زبان انگلیسی یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای بسیاری از متخصصان در حوزه‌های مختلف است. اهمیت این مهارت برای متخصصان شغل مدیریت فناوری اطلاعات بیش‌تر از دیگران می‌باشد؛ چرا که این مدیران باید با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه آی تی، آشنایی کاملی به‌دست بیاورند. در همین راستا، مدیران فناوری اطلاعات برای به‌روز نگه داشتن دانش و مهارت‌های خود و همچنین دسترسی به کتب و مقالات علمی، به «تسلط بر زبان انگلیسی تخصصی» نیازمند هستند.

علاوه بر آن، تسلط بر زبان انگلیسی به یک مدیر IT  این امکان را می‌دهد تا با مدیران و متخصصان آی‌تی در سراسر دنیا ارتباط برقرار کند و فرصت اشتغال در سازمان‌ها و شرکت‌های موفق خارجی را نیز داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو و پیدا کردن مقالات و منابع اطلاعاتی علمی

همان‌طور که گفته شد، دنیای فناوری اطلاعات همانند هزار‌تویی است که مدام در حال تغییر و تحول می‌باشد؛ مدیر فناوری اطلاعات همان فردی است که از بالا به این هزارتو نگاه می‌کند و مسیر حرکت در هزار‌تو را به سازمان‌ها نشان می‌دهد. او برای اینکه بتواند به این دید از بالا به پایین دست پیدا کند، باید خود را با جستجو و پیدا کردن منابع و مقالات اطلاعات علمی در حوزه مدیریت IT به روز نگه دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط مؤثر

یک متخصص در شغل مدیریت فناوری اطلاعات باید با مدیران، کارکنان، مهندسان فنی و بسیاری از کارکنان یک سازمان در ارتباط باشد؛ او باید مسائل فنی را به دیگر کارکنان در سطوح مهارتی مختلف، توضیح بدهد، با مهندسان آی‌تی و مدیران ارشد ارتباط برقرار کند، به دیگر کارکنان آموزش‌های لازم در این حوزه را بدهد و گزارشات کاری را با مدیران ارشد ارائه نماید؛ در همین راستا، مهارت «برقراری ارتباط مؤثر» (چه مهارت کلامی و چه کتبی)، روابط عمومی خوب و آشنایی با اصول و فنون مذاکره، از مهارت‌ها و توانایی یک مدیر موفق است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت حل مسئله

مهارت «حل مسئله» خود ترکیبی از چندین ویژگی مختلف است، که به متخصصان در شغل مدیریت IT کمک می‌کند تا بتوانند مسائل مختلفی را که در محل کار خود با آن مواجه می‌شود، به درستی حل کنند. یک مدیر آی‌تی باید بتواند در صورت بروز مشکلات کاری، مانند تهدیدهای امنیتی، خرابی‌ها، اشکالات و دیگر خطاها، به جای از دست دادن روحیه و تمرکز و به دنبال مقصر گشتن، آرامش خود را حفظ کند و به دنبال پیدا کردن بهترین راه حل برای برطرف شدن مشکلات پیش آمده باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت مدیریت پروژه

«مدیریت پروژه» به معنای به‌کارگیری دانش‌، ابزار‌ها، تکنیک‌ها و منابع برای به پایان رساندن درست پروژه‌های کاری است؛ مهارت‌ مدیریت پروژه، می‌تواند در اجرا، برنامه‌ریزی و نظارت بر پروژه به تیم IT، کمک کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت مدیریت زمان

یکی از چالش‌هایی که ممکن است یک متخصص در شغل مدیریت فناوری اطلاعات با آن رو‌به‌رو شود، «مدیریت زمان» می‌باشد. برخورداری از مهارت مدیریت زمان به معنای آن است که، یک مدیر به خوبی می‌تواند زمان خود را تقسیم‌بندی نماید و هر کاری را در زمان مشخص شده برای آن، به پایان برساند. برنامه‌ریزی و مدیریت زمان به مدیران IT کمک می‌کند تا وظایف خود را اولویت‌بندی نمایند و به کار‌های مهم خود، زمان بیشتری را اختصاص دهند تا استرس و فشار کاری کمتری را متحمل شوند و عملکرد بهتری نیز داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت بحران

هنگامی که سازمان با مشکلاتی مانند بحران‌های مالی، بحران کارکنان و… روبه‌رو می‌شود، مسئله مدیریت بحران در بخش‌هایی که با مشکل رو‌به‌رو شده‌اند و یا ممکن است در آینده نزدیک با مشکلات گوناگونی برخورد نمایند، پررنگ خواهد شد. همان‌طور که تا کنون دانسته‌ایم، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران فناوری حل مشکلات زیرساخت‌‌های شبکه و  سیستم‌های سازمان است، بنابراین مهارت «مدیریت بحران» – یعنی، حفظ انرژی، کنترل شرایط، آمادگی برای حل مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن – از توانایی‌های مورد نیاز یک مدیر فناوری اطلاعات می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت بحران
مدیریت بحران

مهارت کار گروهی

مهارت «کار گروهی» یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای تمامی متخصصانی است، که به صورت تیمی به انجام وظایف خود می‌پردازند. همدلی، همکاری، آموزش دادن مسائل کاری به یکدیگر، کشف نقاط قوت در نیرو­ها و کمک به برطرف کردن نقاط ضعف همکاران، همگی نشان دهنده داشتن فرهنگ و مهارت انجام کار گروهی هستند. از آن جایی که متخصصان در شغل مدیریت فناوری اطلاعات باید با کمک تیم کاری خود و دیگر مدیران و مهندسان حاضر در سازمان ارتباط و همکاری داشته باشند، برخورداری از مهارت کارگروهی به آن‌ها کمک می‌کند تا محیط کاری سالمی ایجاد نمایند و در جهت رسیدن به اهداف سازمان فعالیت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار های تخصصی شغل مدیریت فناوری اطلاعات

همان‌طور که در بخش مهارت‌ها به آن اشاره کردیم، متخصصان شغل مدیریت فناوری اطلاعات از ابزار‌های تخصصی برای انجام وظایف خود استفاده می‌کنند.

3 دسته از پرکاربردترین نرم‌افزار‌های تخصصی شغل مدیریت فناوری اطلاعات که مدیران IT در سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند، عبارت‌اند از:

  1. نرم افزارهای Manage Engine
  2. نرم افزار IT Manager
  3. نرم افزار Spiceworks IT Desktop

شایان ذکر است که راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مدیران فناوری اطلاعات قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم این دوره‌ها از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم علاقه‌مندان به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از پلتفرم‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، پلتفرم آموزشی فرادرس می‌باشد. همچنین بد نیست بدانید که این پلتفرم از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است، مدرسان آن با سختگیرانه‌ترین شرایط و قوانین گزینش می‌شوند و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

مزایا و معایب شغل مدیریت فناوری اطلاعات

شغل مدیریت فناوری اطلاعات نیز مانند دیگر مشاغل مدیریتی یا غیر مدیریتی، مزایا و معایب منحصر به ‌فرد خود را دارد؛ البته اگر از متخصصان در شغل مدیریت IT مزایا و معایب شغلشان را بپرسید، قطعاً با پاسخ‌های متفاوتی مواجه خواهید شد، زیرا هر کدام از آنها با توجه به میزان دانش، مهارت و تجربه خود در شغل مدیریت فناوری اطلاعات و همچنین حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، با چالش‌ها و معایب مختلفی روبه‌رو می‌گردد و همچنین از مزایای مختلفی بهره می‌برد. در ادامه با برخی از مزایا و معایب شغل مدیریت فناوری اطلاعات آشنا خواهیم شد.

چالش ها و معایب شغل مدیریت فناوری اطلاعات

  • در اغلب موارد یک مدیر فناوری اطلاعات، ساعات کاری طولانی را در محل کار می‌گذراند؛ همچنین گاهی مجبور می‌شود خارج از ساعات کاری نیز در سازمان بماند تا مشکلات موجود را برطرف کند.
  • در هنگام بروز مشکل در سیستم‌های سازمان و یا زیرساخت‌های شبکه، تمامی مسئولیت حل مشکل بر عهده مدیر فناوری اطلاعات است و او باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات را برطرف نماید.
  • یک متخصص در شغل مدیریت فناوری اطلاعات لازم است همواره با پیشرفت‌ها و تغییرات تکنولوژی پیش برود و دانش و مهارت‌های خود را بروز نگه دارد. گاهی نیز ممکن است لازم باشد تا یک دانش جدید را از ابتدا یاد بگیرد. البته این چالش از دید علاقه‌مندان به یادگیری، یک مزیت به حساب می‌آید.
  • این مدیران عموماً فشار کاری بالایی را متحمل می‌شوند.
  • گاهی ممکن است مشکلاتی به خاطر عواملی خارج از سازمان به‌وجود بیاید، اما کارکنان و دیگر مدیرانی که در حوزه آی‌ تی تخصصی ندارند، مدیر آی‌تی را مقصر بدانند و از او انتقاد کنند.

با این که شغل مدیریت IT چالش‌های‌ زیادی دارد، اما در مقابل مزایای شغلی این حوزه نیز بسیار قابل توجه هستند؛ در بخش بعدی به سراغ بررسی مزایای شغل مدیریت IT می‌پردازیم.

مزایا و معایب شغل مدیریت فناوری اطلاعات
مزایا و معایب شغل مدیریت فناوری اطلاعات

مزایای شغل مدیریت فناوری اطلاعات

  • عنوان شغلی ارزشمند
  • امکان بالا بردن موقعیت شغلی
  • بازار رو به رشد داخلی و خارجی
  • جایگاه اجتماعی مناسب
  • حقوق و مزایای خوب
  • غنی کردن رزومه برای فرصت‌های شغلی بهتر
  • امکان فعالیت در هر جای دنیا
  • موقعیت‌های شغلی متنوع
  • امکان راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی در حوزه IT
  • و…

حال که آشنایی کاملی با شغل مدیریت فناوری ارتباطات به‌دست آورده‌ایم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به بررسی تحصیلات لازم برای ورود و فعالیت در شغل مدیریت فناوری اطلاعات بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

تحصیلات لازم ورود به شغل مدیریت فناوری اطلاعات

کارفرمایان برای استخدام مدیر فناوری اطلاعات، معمولاً به افرادی نیاز دارند که در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات مانند سیستم مدیریت اطلاعات، علوم کامپیوتر و یا «رشته مدیریت فناوری اطلاعات» تحصیل کرده باشند. شایان ذکر است که گذراندن دوره‌هایی در زمینه توسعه نرم‌افزار، برنامه‌نویسی و ریاضیات، تأثیر بسیار مثبتی بر روی افزایش احتمال استخدام آنها در سِمت مدیر فناوری اطلاعات می‌گذارد؛ در همین راستا، به معرفی «رشته مدیریت فناوری اطلاعات» می‌پردازیم.

معرفی رشته مدیریت فناوری اطلاعات

رشته مدیریت فناوری اطلاعات یا MIT شاخه‌ای میان‌رشته‌ای می‌باشد، که بین رشته مدیریت و مهندسی کامپیوتر قرار گرفته‌ است. هدف از ارائه رشته مدیریت فناوری اطلاعات، تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه IT برای اشتغال در سازمان‌های خصوصی، دولتی و خدماتی می‌باشد. شایان ذکر است که، این رشته تنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی (مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) ارائه می‌شود.

گرایش‌های رشته مدیریت فناوری اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • گرایش کسب‌وکار الکترونیکی
  • گرایش مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات
  • گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی
  • گرایش سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته
  • گرایش مدیریت دانش
  • گرایش هوشمندی کسب‌وکار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اما سؤالی که در این قسمت مطرح می‌شود، این است که کدام یک از دانشگاه‌های درون ایران و خارج از آن، این رشته را برای علاقه‌مندان به حوزه مدیریت فناوری اطلاعات ارائه می‌کنند؟ در بخش بعدی این مقاله، به معرفی بهترین دانشگاه‌های ایران و دنیا برای تحصیل در رشته مدیریت فناوری اطلاعات، می‌پردازیم.

دانشگاه­ های برتر ایران در رشته مدیریت فناوری اطلاعات

حال که با رشته مدیریت فناوری اطلاعات آشنا شدیم، در این قسمت از مقاله به معرفی دانشگاه‌های برتر ایران در رشته مدیریت فناوری اطلاعات می‌پردازیم؛ البته گرایش‌های ارائه شده در هر دانشگاه بر اساس فراخوان ثبت‌نام و انتخاب رشته همان سال مشخص می‌شود. بهترین دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته مدیریت فناوری اطلاعات عبارت‌اند از:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه رازی کرمانشاه

دانشگاه ­های برتر دنیا در رشته مدیریت فناوری اطلاعات

دانشگاه­های برتر دنیا در رشته مدیریت IT  شامل موارد زیر می­شوند:

  • دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
  • دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  • دانشگاه University of Pennsylvania در کشور آمریکا
  • دانشگاه Delft University of Technology در کشور هلند
  • دانشگاه Bocconi University در کشور ایتالیا
  • دانشگاه University of Oxford در کشور انگلیس
  • دانشگاه Massachusetts Institute of Technology یا MIT در کشور آمریکا
  • دانشگاه University of Michigan در کشور آمریکا
دانشگاه های برتر دنیا در رشته مدیریت فناوری اطلاعات
دانشگاه های برتر دنیا در رشته مدیریت فناوری اطلاعات
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی پیرامون شغل مدیریت IT

در این مقاله تلاش کردیم تا با در نظر گرفتن تمامی سؤالات احتمالی شما خوانندگان گرامی، به معرفی کامل «شغل مدیریت فناوری اطلاعات» بپردازیم. به عنوان نکته آخر باید بدانید «مدیریت فناوری اطلاعات» یک سِمت شغلی سطح بالا است و به سال‌ها آموزش و تجربه نیاز دارد. پس اگر علاقه‌مند به اشتغال در این حوزه هستید و می‌خواهید مدیر فناوری اطلاعات شوید، ابتدا باید یک مدرک تحصیلی مرتبط، مانند علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات را بخوانید، در دوره‌های مدیریت کسب‌وکار شرکت کنید، مهارت‌های فناوری اطلاعات و مدیریتی خود را با کسب یک یا دو مدرک تخصصی در این زمینه کامل نمایید، در حوزه فناوری اطلاعات یک نقش رهبری تخصصی پیدا کنید تا مهارت‌های مدیریتی شما ثابت شود و در نهایت یک رزومه عالی که تجربه رهبری و مهارت‌های فناوری اطلاعات شما را به خوبی نشان دهد، بنویسید.

با ارسال این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل و اشتغال در این حوزه، به آنان کمک می‌کنید تا با شناخت کافی در حوزه فناوری اطلاعات قدم بگذارند. پذیرای نظرات، پیشنهادات و دیگر سؤالات پیشنهادی شما خوانندگان گرامی در قسمت دیدگاه‌ها هستیم.

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.