از زمان‌های قدیم، کسب و کارهای متعددی وجود دارند و برخی دیگر از این کسب و کارها، نو‌ظهور هستند؛ اما نقطه‌ی مشترک همه‌ی کسب وکارها، «رسیدن به درآمدزایی» می‌باشد و امروزه با تخصصی شدن وظایف، صاحبان کسب و کارها باید برای پیشرفت و درآمدزایی،  از افراد متخصصی تحت عنوان «تحلیل گر کسب و کار»، کمک بگیرند. سؤالی که در این قسمت در ذهن ما مطرح می‌شود، این است که شغل تحلیل گر کسب و کار چیست؟ چه وظایفی در این شغل وجود دارد؟ مهارت‌های مورد نیاز برای ورود و فعالیت در این شغل کدام‌اند؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا ضمن پاسخ‌گویی به سؤالات بالا – به همراه شما – به بررسی تمامی جنبه‌های «شغل تحلیل گر کسب و کار» بپردازیم؛ اگر شما هم کنجکاو هستید تا آشنایی کاملی با این شغل به‌دست بیاورید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل تحلیل گر کسب و کار

همان‌طور که از نام این شغل مشخص است، «شغل تحلیل گر کسب و کار» یا Business Analytics بر روی مطالعه، بررسی و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های یک کسب‌وکار و میزان موفقیت آن، تمرکز دارد؛ تحلیل گران کسب و کار، باید بخش‌های مختلف یک کسب و کار و میزان بهره‌وری آنها را بررسی کنند و سپس راه‌های مختلفی برای افزایش بهره‌وری بخش‌های یک کسب و کار و در نهایت پیشرفت کسب و کار، ارائه نمایند.

شایان ذکر است که، عنوان شغلی تحلیل گر کسب و کار، با نام‌های دیگری هم شناخته می‌شود، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • تحلیل گر تجاری
  • تحلیل گر فرایند
  • تحلیل گر سازمانی
  • تحلیل گر عملکردی
شغل تحلیل گر کسب و کار
شغل تحلیل گر کسب و کار

مهم نیست شغل تحلیل گر کسب و کار با چه نامی صدا شود، نکته‌ی مهم این است که امروزه تقریباً تمامی صاحبان کسب و کار برای پیشرفت و گسترش کسب و کار خود، باید از تحلیل گران کمک بگیرند. تحلیل گران کسب و کار، با توجه به علم و دانشی که دارند و همچنین شناختی که نسبت به وضعیت بازار به‌دست آورده‌اند، قادر به شناسایی موانع موجود در مسیر پیشرفت یک بیزینس هستند و همچنین با بررسی پتانسیل‌های یک کسب و کار، قادر به ارائه‌ی راه‌حل‌هایی برای بر طرف نمودن مشکلات و گذر از موانع موجود، می‌باشند.

یکی دیگر از اهداف موجود در شغل تحلیل گر کسب و کار، «ایجاد پل ارتباطی بین دنیای فناوری با کسب‌وکارهای گوناگون» است؛ به بیان دیگر، تحلیل گران کسب و کار باید قادر به استفاده از فناوری‌های جدید و استفاده از آنها در راستای پیشرفت کسب و کارها، باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با ماهیت شغل تحلیل گر کسب و کار آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به همراه شما، وظایف موجود در این شغل را، مورد بررسی قرار دهیم.

وظایف شغل تحلیل گر کسب و کار

تحلیل گران کسب و کار، با استفاده از داده‌ها و اطلاعاتی که پیرامون عملکرد و وضعیت کسب و کارها دارند، مشکلات و نواقص کسب و کارها را شناسایی می‌کنند و سپس به ارائه‌ی راه‌حل‌ها، استراتژی‌های تجاری و حتی بازاریابی، می‌پردازند؛ توضیحی که مطالعه کردیم، تعریفی کلی از وظایف موجود در شغل تحلیل گر کسب و کار، بودند، اما در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا «وظایف شغل تحلیل گر کسب و کار» را، باهم مورد بررسی قرار دهیم. این وظایف عبارت‌اند از

  • شناخت و درک اهداف کسب و کارها
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • شناسایی مشکلات موجود در کسب و کارها
  • ارائه راه‌حل‌هایی برای پیشرفت کسب و کار
  • اولویت بندی راه‌های پیشرفت و نظارت بر انجام آنها
  • ایجاد مدل‌های مالی و ارائه استراتژی‌های تجاری
  • مدیریت منابع مالی و مخارج کسب و کارها

حال بیایید این وظایف را، با هم دیگر بررسی کنیم.

وظایف شغل تحلیل گر کسب و کار
وظایف شغل تحلیل گر کسب و کار

شناخت و درک اهداف کسب و کار ها

تحلیل گران برای ارائه‌ی راه‌های مناسبی جهت پیشرفت و گسترش کسب و کارها، در قدم اول باید به «شناخت و درک اهداف کسب و کارها» بپردازند، تا با شناسایی این اهداف، قادر به طراحی استراتژی‌های بازاریابی و فروش، مدیریت بخش‌های مختلف و در نهایت پیشرفت کسب و کار، باشند. تحلیل گران کسب و کار، با انجام این وظیفه، مسیر خود برای انجام وظایف دیگر را، هموار می‌نمایند، زیرا هرچه دانش و اطلاعات تحلیل گران از یک کسب و کار بالاتر باشد، می‌توانند از طریق راه‌های بهتری سکان هدایت کسب و کارها در مسیر پیشرفت را، در دست بگیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تجزیه و تحلیل داده ها

مهم‌ترین فاکتور برای پیشرفت، شناسایی موانع سد راه می‌باشد و یک تحلیل گر کسب و کار برای شناسایی این موانع، باید به «تجزیه و تحلیل داده‌ها» بپردازد؛ تحلیل گران برای این کار، در ابتدا باید یک پایگاه داده تشکیل دهند و سپس داده‌ها و اطلاعات را بر اساس فاکتورهای مختلف، دسته‌بندی کنند و در نهایت به تجزیه و تحلیل آنها بپردازند، تا مشکلات و موانع سد راه پیشرفت کسب و کارها را، شناسایی کنند. تحلیل گران کسب و کار برای دسته‌بندی، ذخیره‌سازی اطلاعات، بازیابی داده‌ها و اطلاعات و همچنین تجزیه و تحلیل آنها، از نرم‌افزارهای مختلفی مانند SQL و Microsoft Excel استفاده می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شناسایی مشکلات موجود در کسب و کار ها

همان‌طور که در قسمت‌های پیش اشاره کردیم، تحلیل گران کسب و کار وظیفه دارند به «شناسایی مشکلات موجود در کسب و کارها» بپردازند، که برای انجام این وظیفه، به شناخت اهداف کسب و کار و همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات – پیرامون کسب و کار مد نظر – نیاز دارند. یک تحلیل گر کسب و کار، از راه‌های مختلفی مشکلات و موانع سد راه پیشرفت یک کسب و کار را شناسایی می‌کند؛ شایان ذکر است که تحلیل گران، با استفاده از این راه‌ها، قادر به شناسایی تمامی مشکلات موجود و عوامل به وجود آورنده‌ی آنها می‌باشند، عواملی مانند:

  • وضعیت اقتصادی کشور
  • سیاست‌های تجارتی و اقتصادی
  • تغییر میزان هزینه‌های کسب و کار
  • میزان بهره‌وری بخش‌های مختلف یک کسب و کار
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شناسایی مشکلات موجود در کسب و کار ها
شناسایی مشکلات موجود در کسب و کار ها

ارائه راه حل هایی برای پیشرفت کسب و کار

یکی از وظایف بسیار مهمی که در شغل تحلیل گر کسب و کار وجود دارد، «ارائه راه‌حل‌هایی برای پیشرفت کسب و کار» می‌باشد؛ تحلیل گران کسب و کار باید پس از تجزیه و تحلیل کامل داده‌ها و اطلاعات و همچنین شناسایی مشکلات و موانعی که سد راه پیشرفت یک کسب و کار شده است، راه‌های مختلفی برای گذر از این مشکلات و موانع، ارائه نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اولویت بندی راه های پیشرفت و نظارت بر انجام آنها

هر مشکلی، با راه‌های مختلفی بر طرف می‌گردد، که برخی از آنها هزینه‌ی پایینی دارند و برای بر طرف نمودن برخی دیگر از آنها، باید هزینه‌های مالی و زمان فراوانی صرف شود؛ در همین راستا، یک تحلیل گر کسب و کار پس از شناسایی مشکلات و ارائه‌ی راه حل‌های گوناگون، باید با توجه به محدودیت‌های مالی و زمانی که کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، راه‌حل‌های مختلف را بر اساس فاکتورهایی که اشاره کردیم، اولویت‌بندی نمایند و سپس بهترین راه‌حل را، برای بر طرف نمودن مشکلات و حرکت در مسیر پیشرفت کسب و کار، در پیش بگیرند.

برای پیشرفت در کسب و کار، دو عامل مهم دخیل هستند، که یکی از آنها انتخاب راه‌حل‌هایی برای بر طرف نمودن مشکلات و دیگری نحوه‌ی اجرا و انجام درست راه‌حل می‌باشد؛ به عنوان مثال، ممکن است یک تحلیل گر کسب و کار قصد داشته باشد برای حل مشکلات پیش رو، راه‌هایی برای پیشرفت بهره‌وری بخشی خاص از کسب و کار (مانند تیم بازاریابی و فروش) در ارائه نماید، اما اگر راه‌حل‌های وی به درسی انجام نشوند، پیشرفتی در بخش مد نظر صورت نمی‌گیرد. در همین راستا، تحلیل گران کسب و کار، علاوه بر اولویت‌بندی و انتخاب بهترین راه‌حل، باید بر نحوه‌ی اجرای آن نیز نظارت داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایجاد مدل های مالی و ارائه استراتژی های تجاری

یکی دیگر از وظایف تحلیل گران کسب و کار، «ایجاد مدل‌های مالی و ارائه استراتژی‌های تجاری» است. یک تحلیل گر کسب و کار، برای اجرای راه‌حل‌ها و پیشنهاد‌های خود به منظور پیشرفت یک کسب و کار، اول باید مدل‌های مالی مختلفی را، بر اساس میزان درآمد، میزان هزینه‌ها، سود خالص کسب و کار، هزینه‌های کارکنان، میزان بهره‌وری کارکنان، وضعیت اقتصادی جامعه و… تهیه و ایجاد کنند؛ سپس به کمک این مدل‌های مالی و بررسی وضعیت مالی یک کسب و کار، به ارائه‌ی استراتژی‌های تجاری مناسب کسب و کار مد نظر، بپردازند.

شایان ذکر است که، ارائه‌ی یک استراتژی تجاری، کاری بسیار پیچیده می‌باشد و افراد فعال در شغل تحلیل گر کسب و کار، باید تبحر بالایی در بررسی داده‌ها و پیش‌بینی وضعیت کسب و کار در آینده، به‌دست بیاورند؛ همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که، اجرای درست استراتژی‌های تجاری، فاکتور بسیار مهمی در پیشرفت یک کسب و کار محسوب می‌گردد و وظیفه‌ی نظارت بر اجرای این استراتژی‌ها نیز، بر عهده‌ی تحلیل گران کسب و کار است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایجاد مدل های مالی و ارائه استراتژی های تجاری
ایجاد مدل های مالی و ارائه استراتژی های تجاری

مدیریت منابع مالی و مخارج کسب و کار ها

همان‌گونه که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، تحلیل گران برای اجرای استراتژی‌های خود، بودجه‌ای خاص در اختیار دارند و باید بر اساس آن، استراتژی‌های اقتصادی، تجاری و بازاریابی را، پیاده‌سازی کنند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که در این شغل بر عهده‌ی تحلیل گران کسب و کار قرار دارد، «مدیریت بودجه بخش‌های مختلف کسب و کار» می‌باشد. در برخی از موارد، منابع مالی شرکت به درستی تقسیم نشده‌اند و بخش‌هایی که نیاز به بودجه‌ی بیشتری دارند، نادیده گرفته می‌شوند؛ در همین راستا، یک تحلیل گر کسب و کار باید با ارزیابی میزان مخارج و همچنین میزان بهره‌وری بخش‌های مختلف، به مدیریت بودجه و منابع مالی شرکت یا کسب و کار، بپردازد.

شایان ذکر است که تحلیل گران کسب و کار، باید بر روی میزان درآمد و همچنین مخارج کسب و کارها نیز، نظارت داشته باشند و آنها را مدیریت نمایند؛ زیرا هدف از استخدام تحلیل گران، توسعه و پیشرفت کسب و کارها است و برای این کار، باید راه‌هایی را در پیش بگیرند که موجب افزایش درآمد یک شرکت، بگردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف شغل تحلیل گر کسب و کار آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به بررسی مهارت‌های مورد نیاز این شغل، آشنا شویم؛ با همراه باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل تحلیل گر کسب و کار

در قسمت قبل، وظایفی که بر عهده‌ی تحلیل گران کسب و کار قرار گرفته بود را، باهم بررسی کردیم و حال در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، «مهارت‌های مورد نیاز شغل تحلیل گر کسب و کار» را مورد بررسی قرار دهیم. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • آشنایی با دنیای تجارت
  • توانایی تجریه و تحلیل داده‌ها
  • آشنایی با فناوری اطلاعات
  • برقراری ارتباط
  • کار گروهی
  • مدیریت پروژه
  • مدیریت زمان
  • مدیریت مالی
  • حل مسئله

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل تحلیل گر کسب و کار
مهارت های مورد نیاز شغل تحلیل گر کسب و کار

دانش فنی

اولین و مهم‌ترین موردی که افراد علاقه‌مند به حوزه شغلی تحلیل گر کسب و کار به آن نیاز دارند، «دانش فنی» می‌باشد؛ این دانش فنی از طریق تحصیل در دانشگاه و گذراندن مقاطع تحصیلی مختلف و همچنین شرکت در دوره‌های آموزشی، به‌دست می‌آید و افرادی که قصد فعالیت به عنوان یک تحلیل گر کسب و کار را دارند، باید در حین تحصیلات خود در دوره‌های آموزشی مختلفی نیز شرکت نمایند، تا دانش فنی و اطلاعات بیشتری پیرامون این شغل و مهارتی که برای فعالیت در آن نیاز دارند را، به‌دست بیاورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با دنیای تجارت

همان‌طور که تا این قسمت از مقاله مطالعه نمودیم، متوجه شدیم که تحلیل گران کسب و کار، به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در دنیای تجارت فعالیت می‌کنند و برای پیشرفت یک کسب و کار در این دنیا، باید «آشنایی کاملی با دنیای تجارت» داشته باشند؛ آنها باید به زیر و بم ترفند‌ها و استراتژی‌های تجاری آشنای کاملی به‌دست بیاورند و با توجه به وضعیت و پتانسیل‌های هر کسب و کار، از استراتژی‌های مختلفی برای پیشرفت و توسعه‌ی آن کسب و کار استفاده نمایند.

دنیای تجارت و اقتصاد، دنیایی بسیار پیچیده محسوب می‌گردد، زیرا هر روزه قیمت مواد اولیه و ارز‌های بین‌المللی در حال تغییر می‌باشد و تحلیل گران برای پیشرفت در شغل خود و توسعه‌ی کسب و کارها، باید شناخت کاملی از رفتار بازار و تغییرات دنیای اقتصاد به‌دست بیاورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تجریه و تحلیل داده ها

دومین وظیفه‌ی مهمی که در قسمت قبل بررسی کردیم، «تجزیه و تحلیل داده‌ها» بود؛ یک تحلیل گر کسب و کار، باید قادر به ارزیابی، بررسی، دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعاتی که در اختیارش قرار می‌گیرد، باشد و برای این کار به مهارت یا «توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها» نیاز دارد. شایان ذکر است که یک کسب و کار برای رسیدن به موفقیت، باید بخش‌های مختلف آن همگی در کنار هم و هماهنگ با یکدیگر فعالیت و پیشرفت داشته باشند و برای اینکه بخش‌های مختلف پیشرفت کنند، تحلیل گران کسب و کار باید داده‌ها و اطلاعاتی که از عملکرد و میزان بهره‌وری بخش‌های مختلف دریافت می‌نمایند را، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و با انجام این کار، نقاط ضعف و موانع پیشِ روی پیشرفت هر کدام از بخش‌ها را، شناسایی کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تجریه و تحلیل داده ها
توانایی تجریه و تحلیل داده ها

آشنایی با فناوری اطلاعات

در اوایل مقاله به این نکته اشاره کردیم که یکی از اهداف اصلی شغل تحلیل گر کسب و کار، استفاده از فناوری‌های جدید در راستای توسعه‌ی کسب و کارها و افزایش بهره‌وری آنها است؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که تحلیل گران کسب و کار برای ورود به این حوزه کاری و فعالیت و پیشرفت در آن نیاز دارند، مهارت «آشنایی با فناوری اطلاعات» است.

یک تحلیل گر کسب و کار با استفاده از این مهارت، قادر به ایجاد شبکه‌ای یکپارچه جهت ذخیره‌سازی، بازیابی و انتقال اطلاعات از بخشی به بخش دیگر، می‌باشد؛ به بیان دیگر، یک تحلیل گر کسب و کار، باید بتواند سیستم‌های ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات کسب و کارها را به‌روزرسانی نماید و از فناوری‌ها و سیستم‌های جدید برای این کار، استفاده کند. به عنوان مثال، پایگاه‌های داده کامپیوتری و همچنین سیستم‌های اتوماسیون داخلی، نمونه‌ای از این فناوری‌های جدید و استفاده از آنها در راستای توسعه و پیشرفت یک کسب و کار، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برقراری ارتباط

شغل تحلیل گر کسب و کار جزو مشاغلی است که در آن متخصصین با افراد زیادی در ارتباط هستند، از صاحب کسب و کار گرفته، تا کارکنان و همکاران خود در شرکت‌های دیگر؛ در همین راستا، تحلیل گران کسب و کار به مهارت «برقراری ارتباط» نیاز دارند. تحلیل گران کسب و کار با تقویت این مهارت، قادر به ایجاد ارتباط با طیف گسترده‌ای از افراد – در سمت‌ها و حوزه‌های مختلف – می‌باشند و همچنین باید از این ارتباطات خود، در راستای پیشرفت و توسعه‌ی کسب و کارها، استفاده نماند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پیشرفت و توسعه‌ی یک کسب و کار، مشروط به همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف آن با یکدیگر می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که تحلیل گران کسب و کار برای پیشرفت در شغل خود و دستیابی به اهداف شرکت به آن نیاز دارند، مهارت «کار گروهی» است. این مهارت به تحلیل گران کسب و کار کمک می‌کند تا، ارتباط خوبی با بخش‌های مختلف ایجاد نمایند و همچنین روحیه‌ی کار گروهی و انجام کارها به‌صورت هماهنگ با یکدیگر را، تقویت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت پروژه

استراتژی و پروژه‌هایی که برای پیشرفت یک کسب و کار ارائه می‌شوند، برای دستیابی به موفقیت باید به‌طور درست اجرا شوند و از آن جایی که این استراتژی‌ها و پروژه‌ها توسط تحلیل گران کسب و کار ارائه می‌شوند، وظیفه‌ی اجرا و «مدیریت پروژه» نیز، بر عهده‌ی این متخصصین شغل تحلیل گر کسب و کار، می‌باشد. یک تحلیل گر کسب و کار، باید بخش‌های مختلف پروژه یا استراتژی اقتصادی که ارائه نموده است را، مدیریت نماید و از انجام درست وظایف و کارها در آن، اطمینان حاصل کند، تا در نهایت به موفقیت و هدفی که برای پروژه یا استراتژی اقتصادی مد نظر تعریف شده است، برسد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان

زمان یکی از عناصر مهم در دنیای تجارت می‌باشد؛ به عنوان مثال کافی است صاحبان کسب و کار، در خرید مواد اولیه برای تولید محصولات خود تعلل کنند، در این موقعیت امکان دارد که مواد اولیه در روزهای آینده گران‌تر خریداری نمایند و یا اینکه در پرداخت بدهی‌های خود، تأخیر داشته باشند، که در این صورت با جریمه مواجه می‌شوند و باید مبلغ بیشتری را پرداخت نمایند.

علاوه بر مواردی که نام بردیم، اجرای استراتژی‌های اقتصادی و بازاریابی نیز، باید در زمان درستی اجرا شوند، تا بیشتری بهره‌وری را برای کسب و کارها داشته باشند؛ از آن جایی که وظیفه‌ی هدایت و مدیریت یک کسب و کار در جهت پیشرفت و توسعه بر عهده‌ی تحلیل گران کسب و کار است، این متخصصین به مهارت «مدیریت زمان» نیاز دارند. این مهارت به تحلیل گران کمک می‌کند تا، زمان درست اجرای استراتژی‌های اقتصادی و همچنین زمان مورد نیاز برای انجام وظایف بخش‌های مختلف را، مدیریت نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان
مدیریت زمان

مدیریت مالی

همان‌گونه بارها در این مقاله اشاره کردیم، مدیریت بودجه، هزینه‌ها و درآمد یک کسب و کار، جزو وظایف شغل تحلیل گر کسب و کار می‌باشد و این متخصصین باید با دقت، میزان درآمد شرکت، هزینه‌های فعلی، هزینه‌های آتی، بودجه‌ی هر بخش و… را بررسی کنند و آنها را در راستای پیشرفت کسب و کار، مدیریت نمایند؛ در همین راستا، تحلیل گران کسب و کار برای انجام این وظیفه‌ی بسیار مهم، به مهارت «مدیریت مالی» نیاز پیدا می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مسئله

یکی از اهداف و وظایف اصلی شغل تحلیل گر کسب و کار، حل مشکلات، نواقص و موانعی که سد روی پیشرفت یک کسب و کار هستند، می‌باشد و این به آن معنی است که تحلیل گران کسب و کار در طول دوران کاری خود، با مسائل و مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند، که وظیفه دارند آنها را بر طرف نمایند؛ در همین راستا، مهارت مهم دیگری که به آنها در انجام وظایفشان کمک می‌کند، مهارت «حل مسئله» می‌باشد. تحلیل گران کسب و کار با تقویت این مهارت از راه‌های مختلف، قادر به ارزیابی و حل مشکلات و مسائل در کمترین زمان ممکن، هستند؛ برخی از راه‌های تقویت این مهارت عبارت‌اند از:

  • افزایش دانش و اطلاعات فنی
  • به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات فنی
  • تقویت قدرت تمرکز
  • تقویت مهارت تجزیه و تحلیل
  • مشورت با متخصصان خبره
  • یادگیری ترفند‌های فنی این شغل
  • انجام بازی‌ها و تمرینات فکری
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مساله
حل مساله

علاوه بر مهارت‌های ذکر شده، مهارت مکالمه زبان انگلیسی، برای آن دسته از تحلیلگران کسب و کاری که در عرصه صادرات نقش دارند، بسیار ضروری است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار های تخصصی شغل تحلیل گر کسب و کار

همان‌گونه که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، تحلیل گران کسب و کار برای انجام برخی از وظایف خود، از نرم‌افزارهای تخصصی این حوزه، استفاده می‌کنند؛ در راستای آشنایی بیشتر با شغل تحلیل گر کسب و کار، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، برخی از «نرم‌افزارهای تخصصی شغل تحلیل گر کسب و کار» را، مورد بررسی قرار دهیم. این نرم‌افزارهای تخصصی عبارت‌اند از:

  • SAS Business Analytics
  • QlikView
  • Splunk
  • Sisense
  • Excel

حال بیایید هر کدام از نرم‌افزارهایی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

نرم افزار های تخصصی شغل تحلیل گر کسب و کار
نرم افزار های تخصصی شغل تحلیل گر کسب و کار

نرم افزار SAS Business Analytics

نرم‌افزار «SAS Business Analytics» که به اختصار «SAS BA» نیز نامیده می‌شود، ابزاری قدرتمند برای تجزیه و تحلیل انواع متن‌ها، سند‌ها و دیگر اسناد تجاری و به‌دست آوردن داده‌ها و اطلاعات مفید آنها، می‌باشد؛ به بیان دیگر، تحلیل گران کسب و کار با استفاده از این نرم‌افزار، در کمترین زمان ممکن و با بالاترین دقت، قادر به تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات، هستند.

نرم افزار QlikView

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی که در شغل تحلیل گر کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارت است از نرم‌افزار «QlikView»؛ این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمندی برای تحلیل داده‌ها و اطلاعات و همچنین سیستم پیشرفته‌ای جهت پردازش اطلاعات، می‌باشد. این نرم‌افزار امکان برقراری ارتباط بین داده‌ها، مجزا کردن و دسته‌بندی اطلاعات و بسیاری دیگر از امکانات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل و دسته‌بندی داده، در اختیار تحلیل گران کسب و کار، قرار می‌دهد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Splunk

نرم‌افزار «Splunk» بیشتر در کسب و کارهای کوچک و متوسط مورد استفاده‌ی تحلیل گران کسب و کار قرار می‌گیرد؛ این نرم‌افزار با هدف تجزیه و تحلیل داده‌های اقتصادی و تجاری کسب و کارهای کوچک و متوسط توسعه یافته است. از مزایای این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رابط کاربری ساده و کاربرپسند
  • ابزارهای قدرتمند
  • یادگیری آسان
  • حجم پایین
  • و…

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Sisense

یکی از نرم‌افزارهای بسیار محبوب و پر استفاده در شغل تحلیل گر کسب و کار، نرم‌افزار «Sisense» می‌باشد؛ این نرم‌افزار به دلایل مختلفی مانند محیط کاربر پسند، ابزارهای قدرتمند جهت دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، قابلیت تحلیل اسناد تجاری و اقتصادی، محبوبیت بالایی در بین تحلیل گران کسب و کار، به‌دست آورده است. از دیگر امکانات این نرم‌افزار، می‌توانیم به «منبع باز» بودن آن اشاره کنیم؛ این قابلیت به تحلیل گران کسب و کار، اجازه می‌دهد تا از قابلیت‌های دیگری مانند اضافه نمودن دستورات تحلیلی جدید و همچنین پیش‌بینی روند کسب و کار در آینده، بهره‌مند شوند.

نرم افزار Excel

تقریباً همه‌ی ما تا اکنون حداقل یک بار نام نرم‌افزار «Excel» را شنیده‌ایم و یا با این نرم‌افزار کار کرده‌ایم؛ اما شاید برایتان جالب باشد که، نرم‌افزار Excel جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارها در شغل تحلیل گر کسب و کار است. این نرم‌افزار دارای امکانات بسیار زیادی پیرامون دسته بندی داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، انجام محاسبات پیچیده، فرمول دهی محاسبات، دریافت خروجی تصویری از نتایج تجزیه و تحلیل، ساخت انواع چارت و نمودار مالی و… می‌باشد؛ در همین راستا، تحلیل گران کسب و کار، از این نرم‌افزار در راستای دسته‌بندی و تحلیل داده‌ها، استفاده‌های بسیار زیادی می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مجموعه نرم افزارهای آفیس

شایان ذکر است که راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی تحلیلگران کسب و کار قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم این دوره‌ها از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم علاقه‌مندان به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از پلتفرم‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، پلتفرم آموزشی فرادرس می‌باشد. همچنین بد نیست بدانید که این پلتفرم از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است، مدرسان آن با سختگیرانه‌ترین شرایط و قوانین گزینش می‌شوند و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

حال که شناخت کاملی با شغل تحلیل گر کسب و کار پیدا کردیم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به معرفی بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در این حوزه، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته تحلیل گر کسب و کار

افرادی که قصد ورود به حوزه شغل تحلیل گر کسب و کار را دارند، برای تحصیل و کسب دانش لازم در این حوزه، باید توجه داشته باشند که رشته‌ای اختصاصی به نام تحلیل گر کسب و کار وجود ندارد و برای کسب دانش لازم جهت ورود به این حوزه کاری، باید رشته‌های مربوط به اقتصاد (مانند حسابداری، مدیریت بازرگانی، علوم اقتصادی، آمار و اطلاعات و…) تحصیل نمایند؛ پس از گذراندن دوران تحصیلی، این افراد باید در دوره‌های آموزش تخصصی شغل تحلیل گر کسب و کار، شرکت کنند و دانش و مهارت فنی خود در این حوزه را، تکمیل نمایند. در کشورمان (یعنی ایران) افراد علاقه‌مند به شغل تحلیل گر کسب و کار پس از ورود به این شغل، برای پیشرفت در آن باید دو گواهی معتبر در این حوزه را، دریافت کنند، که این دو گواهی عبارت‌اند از گواهی نوع اول و گواهی نوع دوم. حال این دو گواهی را با هم بررسی می‌کنیم:

گواهی نوع اول

گواهی نوع اول عبارت است از گواهینامه صلاحیت در شغل تحلیل گر کسب و کار (یا تجزیه و تحلیل کسب و کار)، که برای دریافت این گواهی، افراد علاقه‌مند موظف به گذراندن 3750 ساعت تجربه کاری، هستند.

گواهی نوع دوم

این گواهی عبارت است از گواهینامه حرفه‌ای تأیید شده جهت تحلیل کسب و کارها، که پیش نیاز دریافت گواهی نوع دوم، گذراندن 7500 ساعت تجربه کاری در این حوزه می‌باشد.

شایان ذکر است که این گواهی‌ها توسط موسسه بین‌المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار (یعنی IIBA) اعطا می‌شوند و از اعتبار بالایی در سراسر جهان، برخوردار هستند. در راستای مطالبی که مطالعه کردیم، در این بخش از مقاله قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با اقتصاد را، به شما معرفی کنیم؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  2. دانشگاه University of Michigan – Ann Arbor در کشور آمریکا
  3. دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
  4. دانشگاه University of Manchester در کشور انگلستان
  5. دانشگاه Erasmus University Rotterdam در کشور هلند
  6. دانشگاه University of California – Berkeley در کشور آمریکا
  7. دانشگاه Hong Kong Polytechnic University در کشور چین
  8. دانشگاه Cardiff University در کشور انگلستان
  9. دانشگاه National University of Singapore در کشور سنگاپور
  10. دانشگاه University of Toronto در کشور کانادا
  11. دانشگاه Monash University در کشور استرالیا
  12. دانشگاه University of Oxford در کشور انگلستان
  13. دانشگاه Petersburg State University در کشور روسیه
  14. دانشگاه Catholic University of Leuven در کشور بلژیک
  15. دانشگاه University of Alberta در کشور کانادا
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته تحلیل گر کسب و کار
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته تحلیل گر کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی

از شما سپاسگزاریم که ما را تا انتهای مقاله همراهی نمودید و امیدواریم که ضمن یافتن سؤالاتی که در ابتدای مقاله بیان شد، سؤالات دیگری که در ذهن شما عزیزان وجود داشتند نیز، پاسخی دریافت نموده باشید؛ در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که، در صورت وجود هرگونه سؤال و یا بروز ابهام در بخش‌هایی از مقاله، حتماً سؤالات و ابهامات خود را با ما در بخش نظرات – در انتهای مقاله – با ما در میان بگذارید، تا در کمترین زمان ممکن، به سؤالات و ابهامات شما عزیزان، پاسخ دهیم.

در آخر باید به این نکته نیز اشاره کنیم که، بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما، می‌گردد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.