تولید محتوا، سئو 439 بازدید

یادگیری اصول محتوانویسی و استفاده از آن، قدم صفر ورود به دنیای تولید محتوا و نوشتن در فضای وب به شمار می‌آید. این یک حقیقت واضح است که تولید محتوا برای وبسایت‌ها با نوشتن در مجلات و کتاب‌ها کاملاً متفاوت است. کسب و کارها برای دیده شدن و تقویت سئوی وبسایت خود نیازمند محتواهای کاربردی و جامع هستند که بدون درک درست از اصول محتوانویسی، امکان تولید چنین محتواهایی برای آنها وجود نخواهد داشت. در این مقاله تلاش می‌کنیم با تکیه بر تجربیات صدها مقاله نوشته شده در وبلاگ کاپریلا، به این سؤال پاسخ دهیم که اصول محتوانویسی از چه قواعدی پیروی می‌کند و برای بهتر نوشتن باید چه اصول، تکنیک و نکاتی را مد نظر قرار داد. پس با ما همراه باشید.

اصول محتوانویسی چیست؟

اصول محتوانویسی، به قواعد و اصولی بنیادی اطلاق می‌شود که برای تولید محتوا باید به آنها پایبند بود. در واقع این اصول، قوانین مشترک دنیای نویسندگی، بازاریابی و بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجو هستند که نویسنده باید با درک آنها، نقطه بهینه محتوانویسی را پیدا کرده تا محتوایی که برای وبسایت‌ها می‌نویسد، از این قواعد پیروی کند.

ابعاد اصول محتوانویسی

همان‌طور که عنوان شد، محتوانویسی از ابعاد مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد و نکات کلیدی و بنیادی مربوط به آن رعایت شود. اصول محتوانویسی از بُعد نویسندگی به ما می‌گوید که محتوا باید به لحاظ دستور زبان فارسی، رعایت علائم نگارشی و ویرایشی، تمیز و حاوی تمامی استانداردها باشد. بدون درک درست از قوانین نوشتار زبان مبدأ، امکان نویسندگی برای کسب و کارها وجود ندارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش ویراستاری و مهارت های درست نویسی: اینجا را کلیک کنید (+).

از سوی دیگر در فرایند تولید محتوا باید قوانین الگوریتم‌های گوگل و بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو رعایت شود. رعایت این استانداردها برای گرفتن رتبه مناسب در گوگل، حیاتی و کلیدی است. در نهایت، نویسنده محتوا باید درک درستی از بازاریابی و کسب و کار هم داشته باشد و محتوای نوشته شده علاوه‌بر رعایت اصول نویسندگی و سئوی محتوا، باید بداند محتوای تولید شده چه نیازی از مخاطب را برطرف می‌کند؛ کسب و کار چه هدفی از نوشتن این محتوا دارد و الزامات یا دستورالعمل‌های کسب و کار حول چه مواردی جمع‌آوری شده‌اند. این سه بُعد برای نوشتن محتوای خوب و پایبندی به اصول محتوانویسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در ادامه هم به بررسی اصول هر کدام از این سه بُعد خواهیم پرداخت و نیز راهنمای مفیدی برای نوشتن محتوای اصولی ارائه می‌کنیم.

اصول سئوی محتوا

با این که اعتقاد بنیادی بر این اصل است که نباید محتوا را برای گوگل نوشت و درک نیاز کاربر، مقدم بر الگوریتم‌های گوگل است، اما درک درست الگوریتم‌های گوگل، اهمیت زیادی برای کسب و کار دارد. نویسنده محتوا باید اصول سئوی محتوایی را بداند و موارد کلیدی و پایه آن را در فرایند تولید محتوا رعایت کند. این اصول با اینکه فرایند کاملاً دقیقی ندارند و در بعضی از جزئیات می‌توان سلیقه‌ای عمل کرد، اما پایبندی کلی به آنها برای محتوانویسی، ضروری و مهم است. با این تفاسیر مهم‌ترین اصول محتوانویسی مبتنی بر موتور جست‌وجوی گوگل به شرح زیر است.

  • هر محتوا حاوی یک کلمه کلیدی اصلی و چندین کلمه کلیدی فرعی است. کلمه کلیدی، عبارتی دو تا چهار کلمه‌ای است که ماهیت اصلی و مفهوم وجودی محتوا حول آن می چرخد و انتظار می‌رود پاسخ به آن مفهوم در تمامی پاراگرافهای محتوا مشهود باشد. به صورت تجربی می‌توان گفت که در هر 1000 کلمه محتوا کلمه کلیدی 6 الی 7 بار باید تکرار شود و کلمات کلیدی فرعی نیز به تناسب نیاز یک الی دو بار تکرار شوند.
  • کلمه کلیدی باید در عنوان اصلی، تیترها، پاراگراف اول محتوا و نتیجه‌گیری مطلب، حتماً یک بار تکرار شود.
  • از استفاده پشت سر هم و بدون رویه کلمات کلیدی بپرهیزید. در حقیقت، استفاده از کلمه کلیدی باید طبیعی باشد و کاربر از خواندن متن آزرده نشود.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

  • محتوای تولید شده باید با توجه به سایر محتواهای نوشته شده در وبلاگ یا صفحات محصول، نوشته شده باشد. همچنین به صورت طبیعی در مورد محتوای دیگر سایت هم اشاره‌های مفید صورت گرفته باشد تا فرایند لینک‌سازی داخلی برای تیم سئو راحت شود.
  • برای ارتقای جذابیت محتوا، کپی رایتینگ جذابی در تیترها، عنوان و متادیسکرپشن بکار برده شود. هر چقدر در این سه بخش، جذابیت و درست‌نویسی رعایت شود، ارتقاء نرخ تبدیل و کسب رتبه بهتر در گوگل راحت‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تبلیغ‌ نویسی: اینجا را کلیک کنید (+).

  • محتوای نوشته شده تحت هیچ شرایطی نباید کپی باشد. جدید، اختصاصی و جامع بودن محتوا و عدم استفاده از محتوای رقبا از اصول محتوانویسی است که الگوریتم‌های گوگل نسبت به آن حساسیت بسیار بالایی دارند.

این موارد، مهم‌ترین قوانین و استانداردهای حاکم بر اصول محتوانویسی به شمار می‌آیند که توسط الگوریتم‌های گوگل طراحی و شناسایی شده و رعایت این نکات از اهمیت بالایی برخوردار است. قطعاً موارد دیگری نیز وجود دارند که در سایر مقالات کاپریلا به آن پرداخته شده است.

اصول محتوانویسی
موفقیت بازاریابی محتوایی، در گرو یادگیری و استفاده از اصول محتوانویسی است.

اصول نگارشی و زبانی محتوانویسی

قانون اول تولید محتوا این است که ما برای مخاطب می‌نویسم و هر آنچه که باعث شود محتوای نوشته شده برای مخاطب، راحت‌تر و بهتر باشد، نویسنده محتوا باید نسبت به رعایت آن متعهد باشد. در ادامه، مهم‌ترین مواردی که نویسنده‌ها باید رعایت کنند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  • محتوا باید دارای مقدمه جذاب باشد و در شروع متن، از اضافه‌گویی خودداری شود. در مقدمه باید مسئله اصلی و ضرورت آن با بیانی گیرا و شیوا مطرح شود و دغدغه اصلی کاربر را هدف قرار دهد. باید حتماً در مقدمه به این مورد اشاره شود که در ادامه مطلب قرار است به چه موضوعاتی پرداخته شود.
  • محتوا باید دارای یکپارچگی و نظم مشخصی باشد. بین پاراگراف‌ها ارتباط مشخص، ساده و منطقی برقرار باشد. کاربر باید تشخیص دهد که بین پاراگراف‌ها و جملات چه رابطه‌ای حاکم است.
  • جملات باید کوتاه، واضح و دارای پیامی ساده باشند. استفاده از کلمات سخت یا جمله‌بندی پیچیده از کیفیت محتوا کم و کاربر را ناراضی می‌کند. بهتر است در هر پاراگراف نهایتاً 3 الی 4 جمله استفاده و از تیترها و زیر تیترها برای واضح کردن معنا و مفهوم پاراگراف استفاده شود. همچنین در هر جمله حداکثر باید 3 فعل قرار گیرد.
  • علائم نگارشی باید در جای خود مورد استفاده قرار بگیرند، خوانایی و درک درست از محتوا، ارتباط عمیقی به استفاده از این علائم نگارشی دارد. موارد زیر مهم‌ترین نکاتی هستند که در رعایت علائم نگارشی باید به آن دقت کرد.
    • استفاده از دو فعل تکراری و پشت سر هم ممنوع است، از این‌رو با استفاده از روش حذف به قرینه معنوی، فعل اضافی حذف شود.
    • از ویرگول در دو حالت استفاده می‌شود، زمانی که می‌خواهیم خوانایی محتوا را ارتقاء دهیم یا از اشتباه مخاطب جلوگیری کنیم. توجه به این دو مورد اهمیت دارد و مخاطب باید با آن آشنا باشد. نکته مهم در استفاده از ویرگول این است که ویرگول به کلمه قبل از خودش چسبانده می‌شود و از کلمه بعد از آن فاصله می‌گیرد.
    • «ان» و «ها» دو علامت برای جمع بستن کلمات در زبان فارسی هستند، نباید از «ات» و «ین» که علامت‌های عربی  هستند، برای جمع بستن کلمات فارسی استفاده کرد.
    • استفاده از فعل‌های نامتناسب با فاعل یا فعل‌های غیر رایج برای نوشتار، بد و نامناسب است. به همین خاطر فعل‌هایی مانند «می‌نمود» و «می‌نماید»، از جمله فعل‌هایی هستند که استفاده نمی‌شوند.
    • در انتهای هر جمله که مفهوم تمام می‌شود، باید از نقطه استفاده شود. از طرفی دیگر برای تیترها و عنوان‌ها از نقطه استفاده نمی‌شود مگر آنکه به صورت جمله دارای فعل باشند.
    • در حین نگارش متن، توجه به نیم‌فاصله هم بسیار اثرگذار است. نشانه‌های جمع، پسوندهای فعل، پسوندها و پیشوندها، کلمات دوبخشی و … از مهم‌ترین مواردی هستند که استفاده از نیم‌فاصله در آنها ضروری است.
    • دو نقطه زمانی بکار گرفته می‌شود که یک موضوع نیاز به توضیح بیشتر داشته باشد و به کلمه قبل خود می‌چسبد و از کلمه بعدی فاصله می‌گیرد.
  • در نوشتن محتوا بهتر است خلاقیت داشته و بیان مطلب به روشی باشد که خواننده هم راحت‌تر متوجه مطلب شود و هم بتواند بین موضوعات مکمل و هم راستا ارتباط منطقی برقرار کند.
  • استفاده از فونت رایج و متداول برای محتوانویسی، مهم بوده و بهتر است سایز متن، مبتنی بر استاندارد و فضای وب باشد.
  • بعد از اتمام متن علاوه بر مرور یک الی دو بار متن و بازخوانی آن، ویراستاری متن و محتوا حتماً باید انجام شود و بدون انجام ویراستاری، ارسال برای مدیر محتوا و یا انتشار محتوا کار بسیار اشتباهی است.

موارد ارائه شده مهم‌ترین نکات و اصول محتوانویسی است که کاربر باید به آن توجه کند. همچنین در حین نگارش محتوا همانند یک چک لیست به این اصول دقت کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تولید محتوای متنی: اینجا را کلیک کنید (+).

اصول محتوانویسی از منظر کسب و کاری

محتوانویس مانند یکی از اعضای تیم مارکتینگ و در مسیر شغلی کارشناس تولید محتوا، باید در مورد فرایندهای بازاریابی و کسب و کاری اطلاع کامل داشته باشد؛ چرا که محتوا همانند ابزاری برای بازاریابی و با هدف تقویت کانال‌های بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر موارد زیر جزء الزاماتی هستند که یک تولیدکننده محتوا باید به آنها دقت کند.

  • محتوا باید متناسب با لحن و ساختار برند نوشته شود و دستورالعمل‌های مربوط به کسب و کار و برند در حین نگارش محتوا مورد بررسی قرار گیرند.
  • قبل از شروع به نگارش محتوا، نتایج صفحه اول و حتی دوم گوگل درباره آن موضوع مورد بررسی قرار گیرد. برای این سؤال، پاسخ پیدا کنید: رقبای ما در مورد این موضوع چه چیزهایی نوشته‌اند و چه موارد مهمی را ننوشته‌اند. سپس تلاش کنید محتوای تولید شده بهتر، کامل‌تر و ساده‌تر از آنها باشد.
  • در نگارش محتوا نگاه کسب و کاری باید داشت و مزیت رقابتی خلق کرد. به همین خاطر توصیه می‌شود علاوه بر متن، از تصاویر و ویدئو هم در حین فرایندهای تولید محتوا استفاده شود.
  • زمان‌بندی و داشتن برنامه منظم در تولید محتوا و انتشار در زمان درست، از نکات مهمی است که در فرایند تولید محتوا باید به آنها اهمیت داد.
  • محتوا باید متناسب با اهداف کسب و کار باشد و نیز ارتباط منطقی و استراتژیک با محصول و خدمات داشته باشد.

این موارد برای اثربخشی تولید محتوا و استفاده از ظرفیت محتوا اهمیت زیادی دارند و اصول محتوانویسی بدون توجه به این موارد دارای ضعف و اشکال جدی است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی: اینجا را کلیک کنید (+).

ابزارهای ضروری تولید محتوا

برای اجرای بهتر اصول تولید محتوا استفاده از ابزارهای کاربردی در حین نوشتن محتوا از اهمیت بالایی برخوردار هستند و کمک می‌کنند اصول محتوانویسی با کیفیت بهتری رقم بخورد. در ادامه تلاش می‌کنیم ابزارهای جانبی و مکمل تولید محتوا را با شما به اشتراک بگذاریم.

افزونه ابادیس 

ابادیس یک اکستنشن کروم است که برای ترجمه، پیدا کردن کلمات مترادف و نحوه نوشتار صحیح آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اکستنشن در مخزن گوگل کروم به صورت رایگان قابل استفاده است.

افزونه ابادیس 

افزونه پاکنویس 

ویراستاری متن یکی از اقدامات مهمی است که حین تولید محتوا و بعد از آن باید صورت گیرد. این کار هنگامی که حجم محتوا زیاد باشد کسل‌کننده و سخت می‌شود. از سوی دیگر، انجام ویراستاری به صورت دستی باعث افزایش خطای انسانی خواهد شد؛ چرا که ویراستاری کاری است که نیازمند توجه به جزئیات است. به همین خاطر استفاده از نرم افزار پاکنویس و موارد مشابه آن یک انتخاب درست به شمار می‌آید. پاکنویس یک ویرایشگر هوشمند و بسیار کاربردی برای محتوای فارسی به حساب می‌آید. پس از دانلود و نصب، این افزونه در نوار ابزار مایکروسافت قرار می‌گیرد و می‌تواند متون نوشته شده راه به راحتی تصحیح کند.

افزونه Keywords Everywhere

این اکستنشن برای پیدا کردن کلمات کلیدی و میزان جست‌وجوی آنها به مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار رایگان قبل از شروع تولید محتوا می‌تواند نگاه نسبی و روشنی در حوزه سئو محتوا ارائه کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن نهایی

اصول محتوانویسی مهارت ارزشمندی است که باعث خلق محتواهای ارزشمند می‌شود. برای نوشتن محتوای مورد نیاز کسب و کارها توجه به سه بُعد اصول نویسندگی، سئو و کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است و به خلق محتوای باکیفیت کمک می‌کند. در این مقاله تلاش شد از جنبه‌ها مختلف فرایندها، اصول و نکات تولید محتوا مورد بررسی قرار گیرد و با ارائه نکات لازم به این سؤال پاسخ داده شود که اصول محتوانویسی از چه قواعد و رویه‌ای پیروی می‌کند. همچنین به معرفی ابزارهای بسیار مهم و بسیار کاربردی جهت تولید محتوا اصولی پرداختیم.

اگر در مورد اصول تولید محتوا، نحوه نوشتن محتوا و ابزارهای مناسب خلق محتوا سؤالی دارید می‌توانید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید. اگر هم تولیدکننده محتوا هستید و در این زمینه تجربه دارید، حتماً تجربه خود را به اشتراک بگذارید تا مخاطبان کاپریلا از این تجربه‌های گران‌قدر استفاده کنند.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.