چگونه می‌توانیم نصب اپلیکیشن خود را افزایش دهیم؟ آیا با راهکارهای نصب اپلیکیشن آشنایی دارید؟ به‌احتمال زیاد، شما به‌تازگی یک اپلیکیشن موبایل طراحی کرده‌اید که از تمام جهات بی‌نظیر بوده و برای کاربران هدف شما، مفید است. به‌علاوه شما به‌خوبی از عملکرد این برنامه مطمئن هستید و می‌دانید که پس از قرارگیری در دسترس کاربران، مورد استقبال و توجه طیف وسیعی از آن‌ها قرار خواهد گرفت. اما حال باید بنشینید و تنها نظاره‌گر روند رشد برنامه خود باشید؟ طبیعتاً پاسخ این سؤال، «نه» است.

چالش‌های اصلی طراحی و توسعه یک برنامه موبایلی، در واقع درست بعد از عرضه آن شروع می‌شود. داشتن یک استراتژی درست برای تبلیغ و انتشار برنامه، کاملاً ضروری است و موفقیت آن را تا حد زیادی تضمین می‌کند. شما باید برای کسب موفقیت در این زمینه، خلاق بوده و بتوانید کاربران مورد نظر خود را جذب و حفظ کنید. میزان نصب اپلیکیشن در پلتفرم‌های مختلف، یکی از معیارهای اصلی سنجش موفقیت اپلیکیشن است. از این‌رو، بسیاری طراحان و توسعه‌دهندگان، این فاکتور را بیش از هر مسئله دیگری برای رشد برنامه خود در نظر می‌گیرند. به همین دلیل، در این مقاله از کاپریلا تصمیم گرفتیم تا با ارائه راهکارهایی برای افزایش نصب و دانلود اپلیکیشن، به شما در پیشرفت و موفقیت برنامه مورد نظرتان کمک کنیم. اگر به‌تازگی یک اپلیکیشن طراحی کرده و یا قصد انجام این کار را دارید، ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. پس با ما همراه باشید.

راهکارهای افزایش دانلود و نصب اپلیکیشن

اتمام مراحل طراحی و ساخت یک اپلیکیشن برای توسعه‌دهندگان آن بسیار خوشایند است، اما این انتهای راه نیست. برای درک بهتر این مسئله، کافی است بدانید که در حال حاضر حدود سه میلیون برنامه موبایلی در «Google Play»، حدود دو میلیون برنامه در «App store» و تقریباً حدود 57 هزار برنامه در «کافه بازار» وجود دارد. کاربران مورد نظر شما، باید بتوانند در بین تمام این اپلیکیشن‌های مختلف، برنامه شما را پیدا و آن را نصب کنند. در نتیجه، باید به تمام جنبه‌های مختلفی که نظر آن‌ها را نسبت به اپلیکیشن شما جلب می‌کند، فکر کنید. در ادامه، بیشتر به راهکارهای افزایش نصب اپلیکیشن و استراتژی‌های افزایش نرخ دانلود آن می‌پردازیم. پس همچنان با ما همراه باشید.

انتخاب نام جالب و جذاب

نام اپلیکیشن شما، اولین چیزی است که کاربر با آن مواجه می‌شود. این نام باید در ذهن مخاطب شما ثبت شود؛ از این‌رو علاوه بر خاص و انحصاری بودن، باید کاربر را به دانلود آن ترغیب کند. همچنین بهتر است از عنوانی استفاده کنید که در اوج خلاقیت، با هدف اپلیکیشن و کاری که انجام می‌دهد نیز مرتبط باشد. این موضوع را همه ما در هنگام نصب برنامه‌های مختلف روی گوشی موبایل خود تجربه کرده‌ایم. به‌عنوان‌ مثال، اپلیکیشن خدماتی و رزرو تاکسی اینترنتی اسنپ را در نظر بگیرید. امکان ندارد شما از مردم بشنوید که می‌گویند «یک تاکسی اینترنتی می‌گیرم»، بلکه اغلب «اسنپ می‌گیرم» را استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که انتخاب یک نام انحصاری و متناسب با هدف اپلیکیشن، به بیشتر شناخته شدن و در نتیجه به افزایش نصب آن کمک می‌کند.

هنگام انتخاب نام، نکات زیر را در نظر داشته باشید؛

  • هرگز از نام‌های تکراری استفاده نکنید. بهتر است قبل از انتخاب نام اپلیکیشن خود، یک جستجوی گسترده در بین اپلیکیشن‌های مشابه ایرانی و خارجی انجام دهید.
  • فاکتورهای اساسی همچون کوتاهی نام، داشتن املای آسان و به‌یادماندنی بودن را فراموش نکنید. سعی نکنید تنها به دلیل منحصربه‌فرد بودن، یک نام عجیب‌وغریب را استفاده کنید که کاربر قادر به تلفظ درست آن نیست.
  • نام اپلیکیشن موردنظر شما، باید بتواند ارزش پیشنهادی آن را بیان کند. این مسئله باید به‌گونه‌ای باشد که حتی در صورت عدم دانلود برنامه، کاربران را برای مطالعه صفحه مربوط به اپلیکیشن شما در فروشگاه ارائه‌دهنده ترغیب کنند.

ایجاد آیکون منحصربه‌فرد

با حجم بسیاری بالای اپلیکیشن‌های مختلف، اگر برنامه‌ها از آیکون‌های انحصاری بهره‌مند نباشند، گم می‌شوند. این روزها اکثر طراحان از الگوهای مشابهی برای آیکون برنامه‌ها استفاده می‌کنند و این امر باعث شده تا اغلب کاربران برنامه‌های اشتباهی را دانلود و نصب‌کرده و در نهایت آن را حذف کنند؛ بنابراین انتخاب یک آیکون منحصربه‌فرد، با قابلیت تشخیص و یادآوری آسان، باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند شما را از رقبا نیز متمایز کند. برای ایجاد آیکون اپلیکیشن خود، موارد زیر را در نظر بگیرید؛

افزایش نصب اپلیکیشن
نمونه آیکون اپلیکیشن‌های برتر جهان
  • برای برنامه خود یک پرسونا بسازید و آن را به‌عنوان آیکون استفاده کنید.
  • آیکونی طراحی کنید که راه‌حل یا خدمات ارائه شده توسط اپلیکیشن را نشان می‌دهد.
  • اکثر آیکون‌های برنامه از حرف اول نام خود استفاده می‌کنند. می‌توانید در این نوع آیکون، از خلاقیت بیشتری هم استفاده کنید.
  • استفاده از تصاویر و متن را فراموش کنید، چرا که تأثیر فوری بر مخاطب ایجاد نمی‌کنند.

دنبال‌کردن استراتژی بهینه‌سازی اپلیکیشن برای اپ استور یا App Store Optimization

استراتژی ASO، با بهینه‌سازی جنبه‌های مختلفی که برای کاربر تعریف شده، به بهبود قابلیت شناسایی و مشاهده اپلیکیشن شما در فروشگاه‌های برنامه کمک می‌کند. عوامل کلیدی همچون عنوان اپ، توضیحات، کلمات کلیدی، تصاویر، ویدئوها، رتبه‌بندی‌ها و نظرات، در قابلیت کشف اپلیکیشن شما در مارکت‌های اپلیکیشن نقش حیاتی دارند. این موارد، از بسیاری جهات شبیه به سئو مطالب و محتواهای وب بوده و نقش مهمی در استراتژی رشد اپلیکیشن شما ایفا می‌کند. برای اجرای صحیح استراتژی بهینه‌سازی “ASO”، موارد زیر را دنبال کنید؛

  • عنوان برنامه‌ای با امکان یادآوری بیشتر و بهتر را انتخاب کنید.
  • در عنوان برنامه و عنوان فرعی، کلمات کلیدی مرتبطی را انتخاب کنید که منعکس‌کننده دسته برنامه و عملکرد واقعی شما است.
  • توضیحات برنامه خود را بهینه کنید. خدمات اپلیکیشن خود را برجسته کرده و روی ویژگی‌های اساسی آن تمرکز کنید.
  • برای اسکرین‌شات‌های برنامه که در صفحه اول قرار می‌دهید، از تست A/B استفاده کنید.
  • یکی از جنبه‌های مهم شخصی‌سازی، محلی‌سازی است. اگر برنامه خود را فقط برای مخاطبان یک منطقه جغرافیایی خاص ارائه می‌کنید، آن را بومی‌سازی کنید.
  • جدیدترین نسخه برنامه را ارائه کنید. به‌روزرسانی‌های منظم، کاربران را به برنامه شما بازگردانده و اعتماد بیشتری در کاربران بالقوه ایجاد می‌کند.

ارتباط مؤثر با مخاطبان هدف در رسانه‌های اجتماعی

یکی از مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین کانال‌های تبلیغاتی و بازاریابی برای اپلیکیشن‌ها‌، رسانه‌های اجتماعی هستند. این روش، یکی از مهم‌ترین شیوه‌هایی است که می‌توانید از آن برای ایجاد پرسونا و جذب مخاطب استفاده کنید. اما نکته اصلی که باید به آن توجه کنید، انتخاب شبکه اجتماعی مورد نظر است. شما باید گزینه‌ای را از میان رسانه‌های اجتماعی مختلف پیدا کنید که با پرسونا و هدف اپلیکیشن هماهنگ باشد.

لحن ارتباط شما نیز بسیار مهم است و باید سعی کنید آن را حفظ کنید. استفاده از یک لحن خشک و جدی که تنها هدف تجاری دارد و یا استفاده از شاخص‌های بیش از حد، اعتبار شما را نزد مخاطب کم می‌کند. البته که این لحن، تا حد زیادی به نوع اپلیکیشن شما هم بستگی دارد. بسیار مهم است که در مراحل اولیه، روی تعامل با مخاطب تمرکز کرده و آن‌ها را با اهداف خود آشنا کنید. به‌این‌ترتیب، ارتباط مؤثر با مخاطب نیز ساده و مؤثرتر خواهد. همچنین باید در مورد شرایط خدمات هر پلتفرم نیز بسیار محتاط باشید. برخی از این رسانه‌ها، از ضوابط خاصی در رابطه‌ با مسابقات، هدایا و تبلیغات پیروی می‌کنند. مطمئن شوید که در حین جلب اعتماد مخاطب و ایجاد وفاداری برای اپلیکیشن خود، این ضوابط را نقض نکنید.

درخواست امتیازدهی و ثبت نظر توسط مخاطب

طبق نظرسنجی‌های گسترده در زمینه تبلیغات، کاربران اغلب به توصیه‌های دهان‌به‌دهان مانند نظرات و امتیازدهی‌ها‌ به یک محصول، بیشتر از سایر اشکال تبلیغات اعتماد دارند. این نظرات و رتبه‌بندی‌هایی که با امتیازات کاربران به‌دست‌آمده، نقش مؤثری در افزایش دانلود اپلیکیشن شما دارند. همچنین تعداد نظرات مثبت بیشتر و رتبه‌بندی‌های بالاتر، جایگاه اپلیکیشن شما را در فهرست فروشگاه ارائه‌دهنده آن نیز ارتقا می‌دهد. برای کسب امتیازات بالا و نظرات بیشتر، به موارد زیر توجه کنید؛

  • با اعلان‌های درون برنامه‌ای (نوتیفیکیشن) و یا اعلان‌های دوره‌ای، از کاربران بخواهید به اپلیکیشن شما امتیاز دهند و یا نظرات خود را ثبت کنند.
  • زمان‌بندی اعلان را در نظر داشته باشید. این مسئله برای خسته نشدن کاربران و همچنین ارسال دقیق و شخصی‌سازی شده اعلان‌ها، بسیار مهم است.
  • نظرات منفی را در نظر گرفته و سعی کنید برای بهبود آن‌ها تلاش کنید.

استفاده از بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ، یکی از مهم‌ترین کانال‌ها برای افزایش نرخ دانلود و نصب اپلیکیشن‌های موبایلی است. در این شیوه از بازاریابی، شرکت‌های مختلف در ازای دریافت سود یا پاداش و همچنین با توجه‌ به میزان بازخورد، محصول یا خدمات شرکت‌های دیگر را تبلیغ می‌کنند. شما می‌توانید از این روش برای افزایش نصب اپلیکیشن خود نیز استفاده کنید اما پیش از هر چیز، باید در انتخاب شرکای تبلیغاتی خود، دقت کافی را داشته باشید. مرتبط بودن فعالیت‌های شما با کسی که در این زمینه با او همکاری می‌کنید، بسیار مهم است.

ارجاع در چارچوب AARRR
بازاریابی ارجاعی اسنپ برای افزایش دانلود اپلیکیشن

تبدیل کاربران وب‌سایت به کاربران اپلیکیشن

داشتن یک وب‌سایت اختصاصی، بسیار مهم است. این وب‌سایت‌ها اولین نقطه تماس و ارتباط کاربران با شما هستند و می‌توانید از این طریق، اپلیکیشن خود را نیز به آن‌ها معرفی کنید. سئو همچنان مرتبط‌ترین شکل بازاریابی برای بازاریابان اپلیکیشن است و با داشتن یک وب‌سایت بهینه، به‌خوبی می‌توانید از این روش استفاده کنید. مواردی همچون استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتواهای وب‌سایت، برخلاف آنچه که در اپ‌استورها وجود ندارد، می‌تواند به دسترسی بیشتر و بهتر کاربران کمک کند. بعد از ورود کاربران به وب‌سایت، می‌توانید آن‌ها را به شیوه‌های مختلفی به دانلود و نصب اپلیکیشن خود ترغیب کنید.

بهترین روشهای افزایش نصب اپلیکیشن
تلاش برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به کاربران اپلیکیشن

استفاده از تبلیغات پاپ – آپ

پنجره‌های بازشو یا پاپ – آپ، ابزارهای مؤثری هستند که می‌توانید از آن‌ها برای تبلیغ و معرفی اپلیکیشن‌های خود به بازدیدکنندگان سایت استفاده کنید. استفاده از این روش، می‌تواند به افزایش 40 درصدی نرخ دانلود اپلیکیشن شما کمک کند. اگرچه بسیاری افراد، این روش را برای مخاطب آزاردهنده می‌دانند، اما در صورتی‌که به شیوه صحیح و اصولی از آن استفاده کنید، نه‌تنها آزاردهنده نیستند بلکه می‌تواند برای پیشرفت شما نیز مؤثر باشند. استفاده از تبلیغات پاپ – آپ زمانی به‌اندازه کافی مؤثر است که علاوه بر توجه به طراحی، در زمان‌بندی نمایش آن به مخاطب نیز دقت کنید.

استفاده از استراتژی فریمیوم (Freemium)

همه ما می‌دانیم که هزینه طراحی، عرضه و پشتیبانی‌های مربوط به راه‌اندازی یک اپلیکیشن، به‌هیچ‌وجه کم نیست. طبیعتاً هرکسی که یک اپلیکیشن می‌سازد، به دنبال کسب درآمد از طریق آن خواهد بود. اما مسئله اصلی که در این مرحله وجود دارد، این است که شما نمی‌‌توانید از برنامه جدیدی که مردم درباره آن هیچ اطلاعی ندارند، کسب درآمد کنید. به همین دلیل، رویکرد “freemium” بهترین راه برای بازاریابی اپلیکیشن شما است.

رویکرد “Freemium” (ترکیبی از دو عبارت Free و Premium)، مدلی است که اجازه دانلود و دسترسی رایگان به بخش‌هایی از اپلیکیشن را ارائه می‌دهد. در این روش، کسب درآمد شما از طریق پرداخت‌های درون برنامه‌ای یا اشتراک‌ها خواهد بود. به طور خلاصه، با وجود عدم پرداخت هزینه از طرف کاربران، اما به جذب ترافیک اپلیکیشن شما کمک می‌شود. این یک راه مؤثر برای افزایش دانلود رایگان برنامه شما است. البته فراموش نکنید که نرخ دانلود برنامه شما به یک‌باره افزایش نخواهد یافت و این پروسه ممکن است طول بکشد. افزایش نرخ دانلود، شما را به درآمد بیشتر هم می‌رساند.

نقطه‌ضعف این مدل، در این است که شاید برای برخی از انواع اپلیکیشن‌ها مانند برنامه‌های کاربردی، نتوان از آن استفاده کرد. اپلیکیشن‌های کاربردی، برنامه‌های تخصصی هستند که ویژگی‌های معمولی مانند یادداشت‌ها، فهرست کارهای روزانه، یادآوری‌ها، ماشین‌حساب‌ها و غیره را ارائه می‌کنند. استفاده از این مدل در چنین برنامه‌هایی عملاً بی‌فایده است؛ بنابراین، قبل از استفاده از رویکرد فریمیوم، مطمئن شوید که برای نوع برنامه شما مؤثر است. همچنین می‌توانید برای استفاده بهتر از پتانسیل این روش، فریمیوم را با بازاریابی ارجاعی ترکیب کنید و به کاربران بگویید به جای پرداخت هزینه برای خرید نسخه ویژه، یک یا چند دوست خود را به اپلیکیشن دعوت کنند و در صورت عضویت آنها، نسخه فریمیوم را رایگان دریافت خواهند کرد.

همگام‌سازی با زبان‌های مختلف

اگر اپلیکیشن خود را باهدف ارائه به مخاطبان جهانی طراحی کرده‌اید، چرا آن را فقط به یک زبان محدود کنید؟ چه کسی گفته که برنامه شما فقط باید به زبان فارسی یا انگلیسی توسعه یابد؟ ارائه اپلیکیشن شما به چند زبان، تا حد زیادی به افزایش نرخ دانلود و افزایش نصب آن کمک می‌کند. بسیاری از مردم در کشورهای غیر انگلیسی زبان ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن‌ها به زبان مادری خود استفاده کنند. ترجمه بخش‌های مختلف اپلیکیشن خود به زبان‌های بین‌المللی رایج مانند عربی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی و ایتالیایی، ممکن است تنها چیزی باشد که برای افزایش نصب برنامه اندروید یا iOS خود نیاز دارید؛ بنابراین، اگر اپلیکیشن شما از سایر جهات پتانسیل لازم را برای جهانی‌شدن دارد، این شانس را از دست ندهید.

تنها افزایش نصب اپلیکیشن مهم نیست.

هر اندازه که به استراتژی‌های تبلیغ اپلیکیشن خود فکر کرده و نکات گفته شده را رعایت کنید، تا زمانی که مخاطب را در مرکز تمرکز خود قرار ندهید، موفق نخواهید بود. با افزایش رقابت در بین سازندگان اپلیکیشن‌ها، شما باید نیازها و رفتار کاربران خود را درک کرده و مطابق با آن‌ها عمل کنید. شما بلافاصله بعد از جذب کاربران برنامه، باید روی حفظ آن‌ها تمرکز کنید. در ادامه، چند نکته را بررسی می‌کنیم که می‌تواند به شما در حفظ کاربران خود و افزایش نصب برنامه کمک کند:

کاربر خود را در همان لحظه ورود، قانع کنید.

زمانی که کاربر وارد محیط اپلیکیشن می‌شود، تنها چند لحظه طول می‌کشد تا تصمیم بگیرد که آیا برنامه را حفظ کرده یا آن را حذف کند. در حقیقت اولین تعامل کاربر با برنامه شما، می‌تواند سازنده یا مخرب باشد. در لحظه ورود، هرچه کاربر سریع‌تر عملکرد برنامه شما را درک کرده و دریابد که استفاده از آن ساده‌تر است، زودتر به هدف خود خواهید رسید. به‌عنوان‌مثال، مواردی همچون واداشتن کاربر به ثبت‌نام اجباری، وادار کردن او برای مشاهده یک ویدئو، یا یک پرداخت ضروری برای ورود به برنامه، می‌تواند نتیجه بسیار بدی برای شما به همراه داشته باشد.

عملکرد کاربران در اپلیکیشن خود را تجزیه‌وتحلیل کنید.

تنها کاری که باید دائماً برای افزایش نصب اپلیکیشن انجام دهید، این است که نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن را تجزیه‌وتحلیل کنید. بسیار مهم است که قبل از ارائه ایده برای بازاریابی، کاربران خود و انگیزه آن‌ها از دانلود و نصب برنامه را درک کنید. این کار، نه‌تنها به شما برای درک اقدامات درون برنامه‌ای کاربران خود کمک می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که آن‌ها بیشتر وقت خود را روی چه چیزی صرف می‌کنند. این تجزیه‌وتحلیل، دلایل حذف اپلیکیشن توسط کاربران و در نتیجه افت برنامه را نیز برای شما مشخص می‌کند.

جمع‌بندی نهایی

اپلیکیشن شما هر اندازه که زیبا، کاربردی و مفید باشد، در صورت عدم توجه به مطالب گفته شده در بالا و تبلیغ نکردن آن، به موفقیت موردنظر دست پیدا نمی‌کند. در واقع، با استفاده از نکاتی که گفته شده، افزایش نرخ دانلود و نصب برنامه شما به‌هیچ‌وجه کار سختی نیست. به‌علاوه، حتی ممکن است به‌صرف هزینه‌های بالا هم نیازی نداشته باشید. با استفاده از برخی از استراتژی‌هایی که در این مطلب از کاپریلا با شما به اشتراک گذاشته‌ایم، می‌توانید به نرخ دانلود بسیار بالا هم دست پیدا کنید. البته باید در زمان به‌کارگیری این استراتژی‌ها، مطمئن شوید که علاقه مخاطبان هدف شما اولویت شما است. به‌این‌ترتیب، برنامه شما ارتباط با مشتری و اعتبار لازم خود را از دست نخواهد داد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.