از زمانی که مفهوم بورسِ اوراق بهادار، وارد مناسبات تجاریِ بازار و اقتصاد بین‌المللی شد، نیاز به متخصصانی که توان تحلیل پارامترهای مختلف بازار سرمایه را داشته باشند، به وجود آمد. اگر شما هم در جهت تحلیل روندها و شاخص‌های مختلف این بازار نیاز به یک کارشناس خبره دارید، یا قصد دارید خود به عنوان یک تحلیلگر در این حوزه فعالیت کنید؛ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم شغل تحلیلگر بورس را با هم بررسی کنیم. پس لطفاً تا انتها با ما همراه باشید تا به دیدی باز و عمیق نسبت به این شغل برسید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

شغل تحلیلگر بورس چیست؟

تحلیل بورس به عنوان یکی از زیرشاخه‌های تحلیل مالی، از فرآیندهای پیچیده در زمینه‌ی ارزیابی بازارهای اوراق بهادار است. شغل تحلیلگر بورس عبارت است از: «بررسی اوضاع فعلی و گذشته بازارهای مختلف و تحلیل داده‌های بنیادی و تکنیکال، در جهت بیش بینی شرایط آینده‌ی بازار». در این راستا، تحلیل گر بورس با بررسی شرایطِ خرید و فروش سهام و پارامترهای مرتبط با تغییرات بازار، تصمیم درست در مورد نگهداری یا فروش هر سهم را مشخص می‌کند.

شایان ذکر است که یکی از مهم‌ترین مشاغل مرتبط با بازار سرمایه که می‌تواند درآمد خوبی به همراه داشته باشد، «تحلیل گری» است و اما فراموش نکنید که ورود به این حوزه، علاوه بر درآمد زیاد، نیاز به تلاش و کسب توانایی‌های متعددی دارد.

تحلیلگر بورس
تحلیلگر بورس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چرا باید بورس را تحلیل کنیم؟

پیچیدگیِ عواملِ مؤثر بر معاملات بورس به‌قدری زیاد است که مشارکت در این بازار بدون داشتن دانش کافی منجر به شکست می‌شود. اگرچه فرآیند پیشرفت ارزش سهام در بلندمدت صعودی است؛ اما افرادی که بدون داشتن آگاهی و تجربه، اقدام به معاملات کوتاه‌مدت و نوسان گیری می‌کنند، نیاز به بررسی دقیق شرایط بازار، اوضاع داخلی شرکت‌های سهامی، شرایط سیاسی و اجتماعی کشور و… دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحصیلات مورد نیاز برای ورود به شغل تحلیلگر بورس

هرچند تعداد زیادی از فعالان بازار بورس، تحلیل‌های خود را به صورت تجربی و بدون داشتن زمینه آکادمیک انجام می‌دهند؛ اما بدون شک گذراندن دوره‌های تحصیلی در زمینه‌ی علوم اقتصادی می‌تواند کمک بسیاری به شاغلان در این حوزه برساند. شایان ذکر است که فارغ‌التحصیلان رشته‌های تحصیلی مرتبط با مسائل مالی و مدیریت سرمایه، بهترین کسانی هستند که از اطلاعات پایه و نظریِ مناسبی برای کار در این حوزه برخوردارند. برخی رشته‌های مناسب جهت شغل تحلیل گر بورس عبارت‌اند از:

  • مدیریت مالی
  • مدیریت بازرگانی
  • حسابداری
  • اقتصاد

شایان ذکر است که کسب مدارک بین‌المللی مثل CFA که فرد را به عنوان یک تحلیل گر حرفه‌ای در زمینه‌ی مدیریت امور مالی و سرمایه‌گذاری در سطح بین‌المللی معرفی می‌کند، برای متقاضیان این شغل امتیازِ ویژه‌ای محسوب می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وظایف یک تحلیلگر بورس

هر شغل، نیازمند انجام یک سری وظایف است که در مورد مشاغل مربوط به بازار سرمایه، اگر این وظایف به درستی انجام نشوند، منجر به ضرر مالی و حتی شکست‌های جبران ناپذیر خواهد شد. در این راستا، وظایف اصلی یک تحلیلگر بورس را در ادامه مقاله بیان می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • تحلیل بنیادی بازار بورس
  • تحلیل تکنیکال بازار بورس
  • بازدید از شرکت‌های مختلف جهت ارزیابی بهتر
  • توصیه زمینه‌های سرمایه‌گذاری
  • تعیین تصمیم گیری‌های درست در مورد سهام
  • ارائه گزارشات کامل به کارفرما
  • ملاقات با سهام داران و برگزاری جلسات حضوری
    لیست وظایف تحلیلگر بورس
    لیست وظایف یک تحلیلگر بورس

در ادامه هر یک از وظایف تحلیلگر بورس را بررسی خواهیم کرد.

تحلیل بنیادی بازار بورس

 یکی از وظایف مهم تحلیلگر بورس، مطالعه‌ی روندهای اقتصادی و سیاسیِ مؤثر بر بازارهای مالی و بررسی تمام عواملی است که بر ارزش سهام تأثیر می‌گذارد. در این نوع تحلیل، وضعیت مالی و مدیریت شرکت، صنعت، و اقتصاد در مقیاس کلان مورد توجه قرار می‌گیرد و در نتیجه‌ی آن، تحلیلگر، ارزش ذاتی سهام شرکت‌های مختلف را تعیین می‌نماید.

تحلیل تکنیکال بازار بورس

دیگر وظیفه‌ی مهم یک تحلیلگر بورس، بررسی و مطالعه صورت‌های مالی و تحلیل قیمت‌های بازار سرمایه است. در این راستا، با توجه به تغییرات قیمت سهام در بازه‌های زمانیِ مختلف و مقایسه آن با مدل‌های مالیِ ارزشِ سهام، تعیین می‌شود که روند بازار به چه صورت خواهد بود؟ شایان ذکر است که تحلیلگر، از این طریق می‌تواند برای خرید، فروش یا حفظ شرایط فعلیِ یک سهام تصمیم بگیرد. همچنین گفتنی است که تحلیل تکنیکال بر پایه اطلاعات گذشته‌ی بازار و برخی پیش‌بینی‌ها استوار می‌باشد و امکان بروز خطا در آن وجود دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحلیل بنیادی بازار
تحلیل بنیادی بازار

بازدید از شرکت های مختلف جهت ارزیابی بهتر

اطلاعات مورد نیاز یک تحلیلگر به منظور اجرای درست وظایفش، همواره نباید از طریق بانک‌های اطلاعاتی تأمین شود. گاهی بهتر است تحلیلگر شخصاً از شرکت‌های مهم و شاخص ساز در بازار سرمایه بازدید کند. این بازدیدها امکان جمع‌آوری اطلاعاتِ دسته اول را افزایش می‌دهد و در نتیجه صحت تحلیل و پیش‌بینی‌ها را بالا می‌برد.

توصیه زمینه های سرمایه گذاری

درن تیجه‌ی تمام وظایفی که یک تحلیلگر بورس بر عهده دارد، کارفرمایانِ او به دنبال یک تحلیل قابل‌اعتماد و با درصد خطای پایین هستند. تمام بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود باید در راستای تعیین راه‌های افزایش سرمایه و موفقیت در بازار بورس باشند. در این راستا، تحلیلگر سعی می‌کند گزینه‌های مناسب خرید سهام و سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار را تعیین و به مشتریان معرفی نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تعیین تصمیم گیری های درست در مورد سهام

یک تحلیل خوب، علی‌رغم تمام پارامترهای در نظر گرفته شده و مدت زمانی که صرف آن شده است؛ باید از صحت و دقت برخوردار باشد. در واقع، میزان موفقیت تحلیلگرانِ بورس از میزان سودی که نصیب سهامداران می‌شود، محاسبه می‌گردد؛ پس «تصمیم گیری درست و منطقی» از وظایف اصلی یک تحلیلگر بازار بورس است. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارائه گزارشات کامل به کارفرما

تهیه گزارش کامل از روند جمع‌آوری اطلاعات، بررسی‌ها، بازدیدها و انواع تحلیل‌های انجام شده، یک ضرورت در شغل تحلیلگری بورس است. در صورتی که نتایج حاصل از آنالیزها و تحلیل‌ها به درستی به کارفرما و سهام داران منتقل نشود، می‌تواند بر نتیجه کار تأثیر منفی داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارائه گزارش به کارفرما
ارائه گزارش به کارفرما

ملاقات با سهام داران و برگزاری جلسات حضوری

گاهی نیاز است برای افزایش اعتماد مشتریان یا توضیح دادن بیشتر فرآیند تحلیل برای افرادی که از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستند، ملاقات‌هایی به صورت حضوری ترتیب داده شود. از این رو، تحلیلگر باید توانایی برگزاری و اداره یک جلسه را داشته باشد و در انتقال اطلاعات و فن بیان، دچار مشکل نشود. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های مورد نیاز برای ورود به شغل تحلیلگر بورس

جهت انجام وظایف شغل تحلیلگر بورس، شما نیاز به کسب یک سری مهارت‌ها دارید. برخی از این مهارت‌ها و توانایی‌ها از طریق تحصیل یا شرکت در دوره‌های آموزشی و برخی دیگر نیز با افزایش توانایی‌های اجتماعی و شخصیتی به دست می‌آیند. در ادامه، لیستی از مهارت‌های مورد نیاز یک تحلیلگر بورس را جهت آشنایی بیشتر شما بیان می‌کنیم:

  • مهارت تحقیق و بررسی کامل
  • قدرت تحلیل بالا
  • درک خوب از اقتصاد و بازارهای مالی
  • مهارت‌های ارتباطی، نوشتاری و گفتاری
  • مهارت در علوم ریاضیات و فناوری اطلاعات
  • توان گزارش نویسی
  • توان ارائه مطالب و سخنرانی خوب
  • توانایی تحمل فشار کاری
  • اعتماد به نفس بالا
  • توانایی کار تیمی با حفظ ابتکار فردی
    مهارت‌های مورد نیاز تحلیلگر بورس
    لیست مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر بورس

در ادامه هر کدام از این مهارت‌ها را بررسی می‌کنیم.

مهارت تحقیق و بررسی کامل

با توجه به عوامل متعددی که در نوسانات بازار بورس دخیل هستند، یکی از مهارت‌های مهم تحلیلگر بورس، تحقیق و بررسی کامل، پیرامون این پارامترها است. شما باید در ارزیابی‌هایی که به عمل می‌آورید، شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، حوادث سیاسی، تغییرات قیمت ارز و تحولات مدیریتی شرکت‌ها را در نظر بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

قدرت تحلیل بالا

داده‌هایی که از طریق منابع مختلف یا بررسی‌های میدانی، در اختیار یک تحلیلگر بورس قرار می‌گیرند، بدونِ تحلیلِ همه‌جانبه و دقیق ارزش چندانی ندارند. فراموش نکنید که آنچه می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مهم، راهنمای سهامداران باشد، تحلیل درست و دقیق است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

درک خوب از اقتصاد و بازارهای مالی

اقتصاد امروز در بازارهای مختلف، تحت تأثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد. شناخت کافی از اقتصاد و شرایط بازار نیاز به درک بالایی دارد که بدون داشتن دانش در زمینه‌ی علوم اقتصاد و مدیریت مالی به وجود نمی‌آید. شایان ذکر است که تجربه‌ی بالای یک تحلیلگر به احاطه همه جانبه او بر شرایط بازار سرمایه و اتخاذ تصمیمات درست، کمک زیادی می‌کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

درک بالا از شرایط اقتصادی
درک مناسب شرایط بازار و تحلیل درست

مهارت های ارتباطی نوشتاری و گفتاری

رفع نیاز به مکاتبات و رایزنی با کارشناسان، منابع اطلاعاتی و مسئولان بازار بورس، وابسته به توانایی‌های ارتباطی است. در این راستا، یک تحلیلگر موفق، بدون توانایی ارتباط با دیگران، قادر به ارائه تحلیل درست در مورد بورس و خرید و فروش سهام نیست. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت در علوم ریاضیات و فناوری اطلاعات

امروزه توابع ریاضیِ مختلف، سری‌های عددی و روش‌های حل مسائلِ چند متغیره – در کنار استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی – نقش اساسی را در ارزیابی بازار به عهده دارد. بر این اساس، شما به منظور موفقیت در شغل تحلیلگر بورس، باید در زمینهٔ ریاضیات و محاسبات عددی و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین، توانایی‌های لازم را داشته باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توان گزارش نویسی

تمام نتایج حاصل از ارزیابی‌ها و تحلیل شرایط بازار، باید در قالب گزارش‌های جامع و قابل ارائه درآیند. خوب است بدانید که این گزارش‌ها علاوه بر اینکه مشتریان و کارفرمایان را راهنمایی می‌کنند، به عنوان اسناد رسمی و قابل پیگیری بایگانی می‌گردند و در آینده نیز به آن‌ها رجوع خواهد شد.

توان ارائه مطالب و سخنرانی خوب

همان‌طور که در مورد وظایف یک تحلیل گر بورس بیان گردید، شما باید توانایی ارائه نتایج کار خود را داشته باشید. به یاد داشته باشید که یک سخنران خوب می‌تواند مفاهیم مختلف را به خوبی انتقال دهد و طیف متفاوت و گسترده‌ای از مخاطبان را با نتایج کار خود آشنا نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تحمل فشار کاری

بازار بورس، همواره دستخوش نوسانات شدید بوده و استرسِ کاریِ شغل تحلیلگر بورس بسیار بالا است. در این راستا، برای فعالیت در بازار سرمایه و کسب موفقیت، شما باید توان تحمل فشارهای کاری و تغییرات شدید را داشته باشید و به خوبی خود را با شرایط جدید سازگار نمایید.

اعتماد به نفس بالا

تنها زمانی می‌توانید دیگران را متقاعد به پذیرش تحلیل‌های خود نمایید که دارای اعتماد به نفس بوده و ارزیابی‌هایی که انجام داده‌اید را کاملاً قبول داشته باشید. شایان ذکر است که داشتن اعتماد به نفسِ کاذب و نتیجه‌گیری بر اساس اطلاعات ناکافی می‌تواند مشکلات جدی به بار بیاورد؛ پس سعی کنید همواره از کارِ خود مطمئن شوید سپس گزارشات‌تان را به افراد مورد نظر ارائه نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار تیمی با حفظ ابتکار فردی

انجام هر کاری در قالب یک تیم کارآمد، می‌تواند نتایج بهتری را در زمان کوتاه‌تر میسر کند. توانایی مدیریت یک تیم و از طرفی، حفظ ابتکار عمل در شغل تحلیلگری بورس یکی از مهارت‌های بسیار مهم است که ارزیابی‌های دقیق و بررسی‌های همه جانبه را ممکن می‌سازد. شایان ذکر است که حفظ روحیه در کار تیمی و ایجاد ارتباط درست بین اعضای هر گروه، وظیفه‌ی رهبر تیم است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار تیمی در تحلیل بورس
کار تیمی در تحلیل بورس

نرم افزار های مورد نیاز برای شغل تحلیلگری بورس

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، استفاده از نرم افزارهای تحلیل تکنیکال جهت ارزیابی شاخص‌های بورس و پیش‌بینی نوسانات بازار رایج شده است. یک تحلیلگر بورس می‌تواند با استفاده از این نرم افزارها، دقت کار خود را افزایش دهد. شایان ذکر است که استفاده از هوش مصنوعی – آن هم در مورد نرم افزارهای سطح متوسط – همچنان سطحی از خطا را به دنبال دارد و شما برای استفاده از این ابزارها، بهتر است نتایج را با تحلیل‌های منطقی خود از بازار مقایسه کنید. تعدادی از نرم افزارهای مورد استفاده در این زمینه عبارت‌اند از:

  • نرم افزار متاتریدر یا مفید تریدر (Metatrader)
  • نرم افزار داینامیک تریدر (dynamic trader)
  • نرم افزار آمی بروکر (Amibroker)
  • نرم افزار موتیو ویو (motive wave)
  • نرم افزار اَدوَنس گت (Advanced Get)

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم‌افزارهای تحلیلگر بورس
نرم‌افزارهای تحلیلگر بورس

چگونه یک تحلیلگر بورس استخدام کنیم؟

در این مقاله سعی کردیم ویژگی‌ها و وظایف یک تحلیلگر بورس را بررسی کنیم. در صورتی که شما قصدِ تصدیِ این شغل و کسب مهارت برای موفقیت در این حوزه را ندارید و می‌خواهید فردی را برای ارائه تحلیل‌های درست و دقیق استخدام کنید؛ توصیه می‌کنیم، تمام مهارت‌های ذکرشده را جهت استخدام یک تحلیلگر بورس در نظر بگیرید. شایان ذکر است که مدیریت سرمایه در بورس اوراق بهادار یک کار حرفه‌ای است و نیاز به تجربه و توانایی بالایی دارد؛ بنابراین استفاده از نیروی ماهر، حتی با صرفِ هزینه‌ی بالاتر، نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی در رابطه با شغل تحلیل گر بورس

پیچیدگی بیش از حد بازارهای بورس و پارامترهای متعددی که باید برای انجام معامله در این بازارها مورد توجه قرار داد؛ وجود شغل تحلیل گر بورس را به شدت ضروری می‌کند. در این مقاله سعی کردیم علاوه بر معرفی این شغل، وظایف و مهارت‌های مورد نیاز جهت تبدیل شدن به یک تحلیل گر حرفه‌ای را بیان کنیم. امیدواریم این مقاله اطلاعات کاملی درزمینهٔ شغل تحلیلگر بورس در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما هم تجربیاتی در این زمینه دارید یا نکته‌ای می‌دانید که در این مقاله ذکر نشده است، لطفاً نظرات و  پیشنهادات خود را در بخش کامنت انتهای این مقاله با ما در میان بگذارید. شایان ذکر است با قرار دادن لینک این مقاله در اختیار دوستانتان از طریق شبکه‌های اجتماعی ما را خرسند خواهید ساخت. پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.