نرم‌افزار 668 بازدید

در عصر جدید یادگیری، فناوری نقش اساسی در فرآیندهای آموزش کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان ایفا می‌کند. علاوه بر این که در دنیای امروز همه چیز به سمت دیجیتالی شدن می‌رود، با مواردی همچون همه‌گیری ویروس کرونا و عدم امکان آموزش حضوری، روند دیجیتالی شدن سرعت بیشتری پیدا کرد. به همین دلیل، صدها ابزار آموزش دیجیتال با هدف حفظ استقلال دانش‌آموز، بهبود مدیریت فرآیندهای آموزشی، تشویق به همکاری و تسهیل ارتباط بین معلمان و دانش‌آموزان ایجاد شده است. اما برای این که ببینیم محبوب‌ترین ابزارهای آموزش دیجیتال برای معلمان، مدرسان، مشاوران، دانشجویان و دانش‌آموزان کدام است، باید عملکرد و ویژگی‌های این ابزارها را بررسی کنیم. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم به بررسی بیشتر ابزارهایی بپردازیم که ارتباط بین مدرسان و دانشجویان را تسهیل می‌کند. ما همچنین به مزایا و معایب این نوع از آموزش پرداخته و می‌بینیم که چه نکات مثبت یا منفی درباره آن وجود دارد. اگر برای تدریس یا تحصیل خود به دنبال ابزارهای کاربردی در فضای دیجیتال هستید، این مطلب را از دست ندهید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

مزایا و معایب آموزش آنلاین

در دوران کرونا، اصطلاحات و عادت‌های جدیدی به زندگی معمول مردم وارد شد؛ از جمله عادت به آموزش آنلاین و استفاده از ابزارهای آموزشی اینترنتی. با تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در سراسر دنیا، مؤسسات آموزشی، مدرسان، مشاوران و به طور کلی هر شخص یا شرکتی که از طریق آموزش به کسب درآمد می‌پرداخت، به دنبال ابزار‌های یادگیری آنلاین برای ادامه روند آموزشی خود بودند.

تا چند سال قبل کمتر کسی فکر می‌کرد که دنیای آموزش به این سرعت به فضای آنلاین منتقل شود، اما امروز ابزارهای آموزش دیجیتال به عنوان یک منبع ضروری برای یادگیری و تدریس در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. گرچه بسیاری از مدارس، دانشگاه‌ها، کسب و کارها و … به ناچار به این سمت حرکت کردند اما مانند بسیاری از روش‌های آموزشی، یادگیری آنلاین و دیجیتال نیز دارای مجموعه‌ای از مزایا و معایب است. شناسایی و درک این نکات مثبت و منفی به مدرسان و آموزشگاه‌های مختلف در ایجاد راهبردهایی برای ارائه کارآمدتر درس‌ها و مطالب آموزشی کمک کرده و به آن‌ها برای یک آموزش موثر، اطمینان می‌دهد. بیایید با هم به بررسی مزایا و معایب اساسی شیوه‌ها و ابزارهای آموزش دیجیتال بپردازیم.

مزایای ابزارهای آموزش آنلاین

تناسب با انواع سبک‌های یادگیری

هر شخصی، سبک یادگیری متفاوتی داشته و باید مسیر متفاوتی را در این زمینه طی کند. برخی از دانش‌آموزان مطالب را از طریق قوه دیداری خود بهتر یاد می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر، شیوه‌های صوتی را ترجیح می‌دهند؛  یا اینکه برخی افراد ممکن است یادگیری انفرادی را به قرار گرفتن در جمع‌های چند نفره ترجیح دهند. سیستم آموزش آنلاین، با طیف وسیعی از ابزارها و منابع، می‌تواند به طرق مختلف، برای یادگیری هر چه بهتر فرد، شخصی‌سازی شود.

کارایی بالا

آموزش آنلاین، امکاناتی کارآمد را به معلمان برای ارائه مطالب به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد. آموزش در فضای آنلاین، امکان استفاده از تعدادی ابزار مفید مانند ویدئو، PDF، فایل‌های صوتی، تمرین‌های تعاملی و … را دارد و معلمان می‌توانند از همه این ابزارها به عنوان بخشی از فرآیند تدریس خود استفاده کنند. با گسترش این ابزارهای آموزشی نسبت به منابع سنتی، معلمان می‌توانند در کار خود کارآمدتر باشند و دانش‌آموزان هم یادگیری بهتر و لذت‌بخش‌تری داشته باشند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

یکی دیگر از مزایای آموزش آنلاین، کاهش هزینه‌های مالی و مقرون به صرفه بودن آن در مقایسه با یادگیری به شیوه‌های قدیمی است. این مسئله، به این دلیل است که آموزش آنلاین هزینه‌های حمل و نقل، تهیه کتاب و بسیاری لوازم دیگر را حذف می‌کند. علاوه بر این، یک محیط آموزشی بدون کاغذ ایجاد می‌شود که نه تنها اقتصادی، بلکه برای محیط زیست نیز بهتر است.

عدم از دست دادن جلسات آموزشی

با توجه به این که کلاس‌های آنلاین را می‌توان از خانه یا هر محل دیگری دنبال کرد، شانس کمتری برای از دست دادن جلسات وجود دارد. حتی امکان حضور در کلاس آنلاین با تلفن همراه هم سبب شده تا دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای برای از دست دادن کلاس وجود نداشته باشد.

دسترسی بدون محدودیت زمانی و مکانی

یکی دیگر از مزایای آموزش آنلاین، امکان دسترسی دانش‌آموزان و مدرسان به کلاس‌ها در هر زمان و مکان است. همچنین به آموزشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت پذیرش دانش‌آموز از مناطق جغرافیایی مختلف، به طیف گسترده‌تری از دانش‌آموزان دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، آموزش‌های آنلاین را می‌توان ضبط و بایگانی کرده و یا با دیگران به اشتراک گذاشت.

معایب آموزش دیجیتال

مسائل مربوط به فناوری

یکی از اولین چالش‌های کلیدی کلاس‌های آنلاین، اتصال به اینترنت و مسائل مربوط به آن است. در حالی که گسترش اینترنت در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته اما هنوز هم در برخی شهرها و روستاهای کوچکتر، اتصال ثابت با سرعت مناسب مشکل‌ساز است. این مسئله برای روند آموزش مضر است و دسترسی نداشتن به تلفن همراه مناسب در برخی مناطق هم به این مشکل دامن زده است.

آموزش معلمان

یادگیری و آموزش آنلاین، مستلزم درک اولیه معلمان از طرز استفاده ابزارهای دیجیتالی آموزشی است. با این حال، همیشه اینطور نیست و بسیاری از معلمانی که سال‌ها به آموزش غیر آنلاین تسلط داشتند، اطلاعات بسیار ابتدایی از فناوری دارند. گاهی حتی منابع، ابزار و فضای لازم برای برگزاری کلاس‌های آنلاین را هم در اختیار ندارند.

احساس انزوا

دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در جمع همسالان خود در مدرسه و دانشگاه، چیزهای زیادی بیاموزند، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و روحیه بهتری پیدا کنند. با این حال، در یک کلاس آنلاین، حداقل تعامل فیزیکی بین دانش‌آموزان با یکدیگر وجود دارد که اغلب منجر به احساس انزوا برای دانش‌آموزان می‌شود. حفظ تعامل موثر با دانش‌آموزان، باید توسط معلمان در نظر گرفته شود.

امکان بروز مشکلات سلامتی

بسیاری از والدین، نگران خطرات سلامتی هستند که فرزندانشان را با خیره شدن به صفحه نمایش در ساعت‌های طولانی، تهدید می‌کنند. این مسئله، یکی از بزرگترین نگرانی‌ها و معایب یادگیری دیجیتال است. گاهی اوقات دانش‌آموزان و دانشجویان به دلیل خم شدن در مقابل صفحه نمایش، وضعیت بدنی بد و سایر مشکلات جسمی پیدا می‌کنند. یک راه حل خوب برای این امر، این است که به جای ساعات طولانی آموزش، در هر کلاس آموزش چند زمان استراحت کافی برای ذهن و بدن افراد در نظر گرفته شود.

نیاز به تمرکز طولانی روی صفحه‌ نمایش

یکی از بزرگترین چالش‌های یادگیری آنلاین برای بسیاری از استفاده‌کنندگان از این سیستم آموزشی جدید، نیاز به تمرکز روی صفحه نمایش برای مدت زمان طولانی است. در آموزش دیجیتال، امکان پرت شدن حواس افراد با شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها و یا دیگر برنامه‌های تلفن همراه وجود دارد. بنابراین، مدرسان باید کلاس‌های آنلاین خود را جذاب و تعاملی نگه دارند تا توجه فرد جلب شود.

ابزارهای آموزش آنلاین برای دانشجویان

در این بخش به بررسی ابزارهایی می‌پردازیم که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها برای آموزش دیجیتال خود استفاده کنند. دانشجویان، برای کمک به یادگیری مطالب در کلاس، برنامه‌ریزی درسی و مطالعه و رسیدگی به فعالیت‌های روزمره خود در دانشگاه، می‌توانند از ابزارهای دیجیتال معرفی شده در این لیست استفاده کنند. گوشی‌های هوشمند به یکی از باارزش‌ترین ابزارها برای دانشجویان در مقاطع آموزش عالی تبدیل شده است و نقش مهمی در بسیاری امور مختلف زندگی دانشجویی ایفا می‌کنند. در لیست زیر، 21 اپلیکیشن ارزشمند برای دانشجویان را بررسی می‌کنیم که باعث شده تا از امکانات و ابزارهای آنلاین برای بهبود تحصیل خود استفاده کنند. همه برنامه‌های معرفی شده در لیست‌ زیر (بدون ترتیب یا رتبه‌بندی خاص) به طور رایگان قابل استفاده هستند اما می‌توان آن‌ها را برای عملکرد بهتر، با پرداخت هزینه ارتقا داد. با این حال، نسخه های رایگان برای نیازهای روزمره کافی است و می‌توان انتظار داشت که حداقل نقش کوچکی در موفقیت آموزش دانشگاهی ایفا کنند. با این حال، این برنامه‌ها به هیچ وجه محدود به استفاده توسط دانشجویان نیستند و اساتید دانشگاه هم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

اپلیکیشن برنامه‌ریزی آموزشی iStudiez

اپلیکیشن برنامه‌ریزی آموزشی iStudiez
اپلیکیشن برنامه‌ریزی آموزشی iStudiez

اپلیکیشن iStudiez، یک ابزار برنامه‌ریزی عالی برای دانشجویان است که برای سازماندهی کارها و تکالیف مختلف، به بهترین شکل طراحی شده است. به کمک این اپ می‌توان پیشرفت خود در هر برنامه را با استفاده از ویژگی ساده نموداری ردیابی کنید. این برنامه، نظرات فوق‌العاده‌ای را توسط دانشجویان از سراسر جهان دریافت کرده و به طور مداوم بالاتر از سایر برنامه‌های سازماندهی و برنامه‌ریزی دانشجویی قرار گرفته است.

وب سایت Pinterest

گرچه در ایران، شبکه اجتماعی Pinterest را به عنوان سایتی برای حوزه مد و فشن و مناسب خانم‌ها و مخصوصاً برای سرگرمی و وبگردی می‌شناسند اما پینترست، در یک کلام یک ابزار شگفت‌انگیز آموزشی هم است. پینترست یک وب سایت فوق‌العاده محبوب با رابط کاربری عالی و ساده است. علاوه بر جنبه‌های سرگرمی، سرشار از تصاویر الهام‌بخش و آموزشی است که می‌توانید از آن در پروژه‌ها و تکالیف خود استفاده کنید.

ابزار SimpleMind

ابزار SimpleMind
ابزار SimpleMind

نقشه ذهنی خود را با استفاده از ابزار SimpleMind دوره کنید. به زبان ساده، این نرم‌افزار مکان مناسبی برای پیگیری افکار شما و بررسی آن‌ها را فراهم می‌کند. می‌توانید علاوه بر ذخیره و ثبت افکار خود، تصاویر مفید، فیلم‌های ضبط شده و یادداشت‌های صوتی را پیوست کنید. استفاده از SimpleMind در انواع دستگاه‌ها و سیستم‌های عامل امکان‌پذیر است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش رسم نقشه ذهنی (Mind Map) با نرم افزار XMind: اینجا را کلیک کنید (+).

برنامه SelfControl

مطالعه نیز مانند هر کار دیگری، تا زمانی که عوامل حواس‌پرتی در اطراف شما وجود داشته باشد، یک چالش خواهد بود. برای بدست آوردن تمرکز و کنترل افکار هنگام استفاده از ابزارهای آموزش آنلاین، کافی است برنامه رایگان SelfControl را دانلود کنید و هر وب سایتی را که حواس شما را از یادگیری پرت می‌کند، به وسیله آن مسدود کنید. این برنامه برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا جداول زمانی را تعیین کرده و پس از پایان مطالعه، به وب‌سایت‌های سرگرم‌کننده خود دسترسی پیدا کنید. دانلود SelfControl فقط برای سیستم عامل مک امکان‌پذیر است.

آموزش آنلاین با SoundNote

یکی دیگر از دستیارهای آموزشی دانشجویان، برنامه SoundNote است. این برنامه در حین تایپ و ترسیم مطالب، فعال بوده و صدا را ضبط می‌کند. استفاده از SoundNote تنها محدود به کلاس درس نیست و دانشجویان می‌توانند از آن در حین کار گروهی یا بحث‌های جمعی برای انجام تکالیف یا تحقیق خود هم استفاده کنند. این برنامه با طراحی عالی خود همچنین به شما امکان می‌دهد یادداشت‌ها و صداهای خود را نیز با دیگران به اشتراک بگذارید.

ابزار کمک آموزشی GoConqr

ابزار کمک آموزشی GoConqr
ابزار کمک آموزشی GoConqr

حفظ انبوه اطلاعاتی که در طول یک ترم یا حتی چند هفته اول دانشگاه جمع‌آوری می‌کنید، می‌تواند چالش برانگیز باشد. GoConqr با ارائه عملکردهای تعاملی مانند دوره‌ها، نقشه‌های ذهنی، فلش کارت‌ها، یادداشت‌ها، آزمون‌ها، اسلایدها و فلوچارت‌ها به رفع این چالش کمک می‌کند. این برنامه دارای یک کتابخانه دیجیتالی گسترده برای دانشجویان، ابزاری برای اساتید در ایجاد مطالب آموزشی خود و ایجاد یک روند تعاملی در بین دانشجویان است.

ابزار آموزشی EasyBib

جمع‌آوری صحیح منابع می‌تواند برای دانشجویانی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شوند، کار سختی باشد. EasyBib، یک ابزار کتاب‌شناسی رایگان است و از جمله قابلیت‌های آن، می‌توان به ارائه فهرست کتب، جستجوی کتاب بر اساس عنوان یا ISBN، اسکن بارکد کتاب و به اشتراک‌گذاری اسناد اشاره کرد.

وبسایت Uni Calculator

با برنامه Uni Calculator می‌توانید نمرات دروس خود را ارزیابی و تحلیل کنید. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا محاسبه کنید که برای رسیدن به جایگاه مورد نظر خود در یک کلاس، به چه نمره‌ای نیاز دارید.

اپلیکیشن Office Lens

Office Lens، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌هایی است که دانشجویان می‌توانند برای اسکن فوری اسناد با دوربین گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنند. اسناد اسکن‌شده مانند تصاویر، متون مختلف (از جمله مطالب نوشتاری، طرح‌ها و جداول)، تخته وایت بورد کلاس و … را می‌توان با سهولت و کارآمدی بالا ذخیره کرد. با این اپلیکیشن می‌توان تصاویر روی تخته‌های کلاسی را می‌توان به اسناد Word تبدیل کرد و یا اطلاعات کارت‌های ویزیت را می‌توان فوراً به مخاطبین در تلفن همراه شما تبدیل کرد.

اپلیکیشن Timetable

اپلیکیشن Timetable
اپلیکیشن Timetable

Timetable بک ابزار برنامه‌ریزی ساده برای یادآوری دروس دانشجویان بوده و به شما کمک می‌کند ببینید چه زمانی در آستانه امتحان هستید و یا باید تکالیف خود را تحویل دهید. این اپلیکیشن، تعدادی ویژگی عالی برای کمک به دانشجویان در مدیریت مطالعات روزانه و هفتگی خود در طول ترم ارائه می‌دهد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت زمان و تکنیک های آن: اینجا را کلیک کنید (+).

اپلیکیشن Exam Vocabulary Builder

این برنامه به ساخت دایره واژگان قوی‌تر از طریق بازی‌ها، آزمون‌ها و عملکردهایی مانند تلفظ صوتی به شما کمک می‌کند. این برنامه در واقع یک روش پویا و سرگرم‌کننده برای ایجاد دایره لغات شما صرف نظر از سطح زبان‌آموز است.

وبسایت و نرم‌افزار Google Drive

وبسایت و نرم‌افزار Google Drive
وبسایت و نرم‌افزار Google Drive

تقریباً همه ما در مورد Google Drive آشنایی نسبی داریم؛ در غیر این صورت، مطمئناً یک سیستم ذخیره‌سازی و همگام‌سازی فایل فوق‌العاده و رایگان را از دست خواهیم داد. گوگل درایو فضای ذخیره‌سازی خوبی ارائه می‌دهد و استفاده از آن در موبایل، دسکتاپ و وبسایت آن بسیار ساده است. این ابزار، 15 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان را با پشتیبانی از پلتفرم قوی ارائه می‌دهد و اسناد شما را به طور خودکار در فضای ابری آپلود می‌کند. شما می‌توانید از این ابزار کاربردی و ایمن، برای نگهداری فایل‌های دانشگاهی خود و یا اشتراک‌گذاری با اساتید و دانشجویان دیگر استفاده کنید.

برنامه Notability

برنامه Notability
برنامه Notability

Notability به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های یادداشت‌برداری موجود شناخته شده است. این نرم‌افزار فراتر از یک برنامه یادداشت‌برداری بوده و دانشجویان می‌توانند به وسیله آن فایل‌های PDF، تصاویر و GIFها را حاشیه‌نویسی کنند، ایده‌های خود را ثبت کرده، از سخنرانی‌های مختلف نت‌برداری کرده و بسیاری عملکردهای دیگر را انجام دهند. برنامه Notability می‌تواند با گوگل درایو، وان‌درایو (فضای ابری مایکروسافت) و دراپ‌باکس همگام‌سازی شود.

وبسایت Duolingo

به نظر می‌رسد که کمتر کسی وجود دارد که با ابزار زبان آموزی Duolingo آشنایی نداشته باشد. ده‌ها زبان زنده دنیا در این برنامه وجود دارد و علاوه بر یادگیری به شیوه موثر، می‌توانید به صورت کاملاً رایگان از این ابزار استفاده کنید.

ابزار ارتباطی Google Duo

Google Duo، یک برنامه کاربردی ساده برای برقراری تماس صوتی و تصویری با افراد موجود در لیست مخاطبین شما است. تماس‌های ویدیویی با این ابزار، کیفیت بالا و استثنایی دارند و تماس‌گیرندگان می‌توانند قبل از پذیرش تماس، پیش‌نمایش‌هایی را برای گیرنده بگذارند. Google Duo به کاربر امکان می‌دهد با استفاده از لیست مخاطبین موجود در تلفن همراه خود تماس برقرار کند. این ابزار برای استفاده‌های دانشگاهی بسیار مفید است و ارتباط دانشجویان با همدیگر و اساتید را تسهیل می‌بخشد.

وبسایت آموزشی Coursera

لازم نیست همه یادگیری‌ها در کلاس درس و یا حتی از طریق برنامه‌های آنلاین انجام شود؛ Coursera صدها دوره آموزشی گسترده آنلاین را به هر کسی که علاقمند به کسب درک اولیه از طیف گسترده‌ای از موضوعات است، ارائه می‌دهد. Coursera مطالعات آنلاین را در 12 دسته مختلف ارائه می‌دهد و دانشجویان می‌توانند گواهی‌های تأیید شده برای هر دوره آنلاین خود دریافت کنند. امروزه بسیاری از دانشگاه‌های جهان اعتبار Coursera را به رسمیت شناخته‌ و به دانشجویان اجازه می‌دهند دوره‌های آنلاین این سایت را به عنوان بخشی از برنامه‌های تحصیلی معمول خود در دانشگاه تکمیل کنند.

نمونه مشابه در ایران:

وبسایت آموزش آنلاین فرادرس با ارائه آموزش‌های ویدیویی در 110 حوزه تخصصی توسط بیش از 1300 مدرس، توانسته خود را به گزینه شایسته‌ای برای آموزش آنلاین کشور تبدیل کند. برای مشاهده دوره‌های آموزشی فرادرس، اینجا (+) را کلیک کنید.

آموزش آنلاین با فرادرس
آموزش آنلاین با فرادرس

گفتگوهای TED

با TED می‌توانید هزاران گفتگو و ایده‌های الهام‌بخش و انگیزشی را از افرادی خارق‌العاده که شاید هرگز نام آن‌ها را نشنیده باشید، مشاهده کنید. این ابزار محدودیت‌های فکری شما را از بین برده و به گسترش مرزهای فکر و خلاقیت برای هر سنی کمک می‌کند. تماشای سخنرانی‌های TED برای دانشجویان عالی است و اساتید می‌توانند از آن‌ها برای ترغیب دانشجویان خود استفاده کنند.

وبسایت Behance

وبسایت Behance
وبسایت Behance

دانشجویانی که در رشته‌های مرتبط با طراحی تحصیل می‌کنند و یا حتی به این حوزه علاقه دارند، احتمالاً پلتفرم آنلاین Behance را بسیار جذاب می‌دانند. Behance حاوی آثار جدید از افراد با استعداد در طراحی، مد، معماری، عکاسی، موشن گرافیک و بسیاری از زمینه‌های طراحی است. شما به راحتی می‌توانید ساعت‌ها وقت خود را در این سایت سپری کرده و آثار طراحان شناخته شده را دنبال کنید که مطمئناً قوه خلاقیت شما را تحریک می‌کند.

وبسایت StudyBlue

StudyBlue یک دستیار مطالعه عالی و قدرتمند است که به شما کمک می‌کند تا استرس خود را در هنگام مطالعه و یادگیری کاهش دهید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا در هر مکان و شرایطی مطالعه کرده و به حدود 500 میلیون مطلب قابل مطالعه از جمله فلش کارت‌ها، یادداشت‌ها و راهنماهای مطالعه دسترسی داشته باشید. StudyBlue همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا با سایر دانش‌آموزان در تماس باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت و کنترل استرس – شیوه تفکر و ارزیابی موثر: اینجا را کلیک کنید (+).

Dictionary.com

یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های فرهنگ لغت، Dictionary.com است که ویژگی‌های زیادی را ارائه کرده و استفاده از آن بسیار ساده است. این ابزار کمک آموزشی با ارائه دسترسی سریع به کلمات و تلفظ آن‌ها، دسترسی به ده‌ها زبان را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد و حتی زبان محاوره‌ای و اصطلاحات کاربردی را نیز نمایش می‌دهد. برای دانشجویانی که نیاز به دسترسی میلیون‌ها کلمه در زبان انگلیسی دارند، این وبسایت یک ابزار یادگیری دیجیتال ارزشمند است و می‌تواند بدون اتصال به اینترنت هم استفاده شود.

وبسایت My Study Life

وبسایت My Study Life
وبسایت My Study Life

آمادگی برای امتحان می‌تواند استرس‌زاترین تجربه در دوران دانشگاه باشد. مدیریت زمان و مطالعه کامل منابع برای امتحان، می‌تواند منجر به موفقیت شما شود. تمرکز روی دروس و سازماندهی زمان را می‌توان با استفاده از تعدادی ابزار از جمله My Study Life به بهترین نحو انجام داد. با وارد کردن تمام اطلاعات اساسی در مورد ترم تحصیلی خود، می‌توانید اعلان‌ها و یادآوری‌ها را در مورد کلاس‌ها، تکالیف و امتحاناتی که به زودی نزدیک می‌شوند، دریافت کنید.

نرم‌افزارهای آموزش آنلاین برای معلمان و دانش‌آموزان

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، در عصر دیجیتالی امروز، حتی امور مهمی مانند یادگیری و آموزش نیز از فناوری کمک می‌گیرند. البته طبیعتاً همه ابزارهای موجود به یک اندازه کاربردی و مفید نیستند و به همین دلیل، ما در ادامه سعی می‌کنیم تا 19 برنامه برتر آموزش دیجیتال برای معلمان و دانش‌آموزان را به شما معرفی کنیم. این ابزارها در سطح جهانی استفاده شده و هر یک از تعداد بالایی کاربر برخوردار هستند؛ به همین دلیل می‌توان به آنها به عنوان یکی از گزینه‌های آموزش دیجیتال نگاه کرد.

پلتفرم Google Classroom

Google Classroom یک ابزار قدرتمند شرکت گوگل برای یادگیری آنلاین و جمعی است. این ابزار به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا سوالات خود را به سادگی ارسال کرده و از معلمان و یا همکلاسی‌های خود پاسخ دریافت کنند. علاوه بر این، معلمان می‌توانند سوالات و مطالب درسی را به عنوان تکلیف در خانه، از طریق این نرم‌افزار ارسال کنند. Google Classroom همچنین می‌تواند با سایر محصولات گوگل مانند Google Forms ادغام شده و راهی عالی برای دریافت بازخورد و ارزیابی از دانش‌آموزان باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل کلاس روم (Google Classroom) – مدیریت کلاس مجازی: اینجا را کلیک کنید (+).

پلتفرم آموزش آنلاین TED-Ed

TED-Ed یک پلتفرم آموزشی است که امکان ایجاد برنامه‌های درسی را با همکاری معلمان، دانش‌آموزان و همچنین انیماتورها فراهم می‌کند. در این نرم‌افزار، معلمان می‌توانند از افراد انیماتور که در زمینه فعالیت‌های آموزشی کار می‌کنند، کمک گرفته و از روش‌های خلاقانه‌تری برای تدریس خود استفاده کنند. این وب‌سایت امکان دسترسی آزادانه به اطلاعات را هم برای معلمان و هم برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

برنامه آموزش دیجیتال Socrative

برنامه Socrative که توسط گروهی از کارآفرینان و مهندسان علاقمند به آموزش طراحی شده، سیستمی برای ایجاد تمرین‌ها یا بازی‌های آموزشی توسط معلمان را ارائه کرده است. سپس دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه، اعم از تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ یا تبلت، آن‌ها را حل کنند. معلمان می‌توانند نتایج فعالیت‌های دانش‌آموزان را مشاهده کرده و با توجه به آن، درس‌های بعدی را به منظور شخصی‌سازی بیشتر فرآیند آموزشی هر دانش‌آموز تغییر دهند.

سایت آموزش آنلاین Khan Academy

با برنامه Khan Academy می‌توانید به معنای واقعی کلمه، هر چیزی را یاد بگیرید. همه مطالب درسی و آموزشی، به صورت رایگان از طریق فیلم، فعالیت‌های تعاملی و چالش‌های آموزشی ارائه می‌شوند. دانش‌آموزان همچنین نشان‌هایی را مطابق با دستاوردهای خود دریافت می‌کنند و می‌توانند میزان پیشرفت خود را مشاهده و ذخیره کنند.

آموزش آنلاین SelfCAD

SelfCAD یک پکیج نرم‌افزاری 3D CAD رایگان و مبتنی بر فضای ابری برای دانش‌آموزان است. استفاده از این ابزار بسیار ساده بوده و در عین حال، تجربه یک طراحی سه‌بعدی معتبر و واقعی را ارائه می‌دهد.

وبسایت آموزش آنلاین cK-12

وبسایت آموزش آنلاین cK-12
وبسایت آموزش آنلاین cK-12

cK-12، وبسایتی است که با هدف کاهش هزینه کتاب‌های دانشگاهی در دنیا طراحی شده و با رابط متن باز، امکان ایجاد و توزیع مطالب آموزشی و پیدا کردن کتاب‌های آموزشی مورد نظر را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. محتواهای موجود در این سایت می‌تواند اصلاح شده و حاوی فیلم‌ها، فایل‌های صوتی و تمرین‌های اشتراکی نیز هست. همچنین می‌توانید محتواهای CK-12 را چاپ کرده و با استانداردهای ویراستاری لازم، تطبیق داده و اصلاح کنید. کتاب‌های ایجاد شده در cK-12 می‌توانند با نیازهای هر معلم یا دانش‌آموزی سازگار شوند.

سیستم آموزش آنلاین Edmodo

برنامه Edmodo یک ابزار آموزشی است که در شبکه‌های اجتماعی تلفیق شده و ارتباط معلمان و دانش‌آموزان را ممکن می‌کند. در این ابزار، معلمان می‌توانند گروه‌های آنلاین از دانش‌آموزان خود ایجاد کرده، مطالب آموزشی را مدیریت و ارائه دهند، عملکرد دانش‌آموز را سنجیده و با والدین ارتباط برقرار کنند. سایت Edmodo با بیش از 34 میلیون کاربر در سراسر دنیا، برای داشتن فرآیند یادگیری بهتر و عمیق‌تر طراحی شده تا با قابلیت‌های آموزشی شخصی‌سازی شده آن بتوان تجربه آموزشی خوبی رقم زد.

برنامه آموزشی ClassDojo

ClassDojo ابزاری برای بهبود تعامل و یادگیری دانش‌آموزان است. در این پلتفرم، معلمان به دانش‌آموزان خود بازخورید فوری از فعالیت‌های آن‌ها ارائه می‌کنند تا دانش‌آموزان، درک بهتری از از وضعیت خود پیدا کنند. برنامه آموزشی ClassDojo، اعلان‌های لحظه‌ای مانند «آفرین»، «یک امتیاز» و … را به دانش‌آموزان می‌دهد. اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد فعالیت دانش‌آموزان را می‌توان بعداً به صورت آنلاین با والدین و یا مدیران مدارس به اشتراک گذاشت.

نرم‌افزار آموزش دیجیتال Seesaw

Seesaw نرم‌افزار آموزشی ساده‌ای است که دانش‌آموزان را قادر می‌سازد آنچه را که در مدرسه می‌آموزند به نمایش در آورده و آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهند. همچنین فعالیت‌های دانش‌آموزان می‌تواند برای والدین نیز قابل دسترسی باشد. نظارت بر یادگیری دانش‌آموزان توسط معلمان و والدین، یک راه عالی برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان است و به همین دلیل این نرم‌افزار، محبوبیت زیادی در بین معلمان پیدا کرده است.

نرم‌افزار آمورشی eduClipper

در eduClipper می‌توانید اطلاعات موجود در اینترنت را جمع‌آوری کرده و سپس آن‌ها را با اعضای گروه‌هایی که در این نرم‌افزار قبلاً ایجاد شده‌، به اشتراک بگذارید. این ویژگی اشترک‌گذاری مطالب، امکان مدیریت مؤثرتر محتوای آموزشی جمع‌آوری شده در فضای آنلاین، بهتر شدن تکنیک‌های تحقیق و داشتن ذخیره ارزشمندی از مطالب جمع‌آوری شده توسط دانش‌آموزان را فراهم می‌کند. به همین ترتیب، امکان برگزاری کلاس مجازی دانش‌آموزان برای معلمان را نیز به عنوان راهکار اصلی آموزش آنلاین خود، فراهم می‌کند.

آموزش ویدیویی آنلاین با Adobe Spark Video

برنامه Spark Video، بخشی از مجموعه Adobe Spark است که امکان تولید فیلم‌های توضیحی کوتاه و متحرک را به شکلی ساده برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند به راحتی عکس‌ها، کلیپ‌های ویدیویی، فایل‌های صوتی و همچنین برخی ویژگی‌های حرفه‌ای‌تر را به فیلم‌های آموزشی خود اضافه کنند تا بتوان از امکان ساختن ویدئو به عنوان یک راه عالی برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان استفاده کرد و آن را به یک رویکرد عالی برای بهبود یادگیری و مرور مطالب آموزشی تبدیل کرد.

آموزش آنلاین و تعاملی با Thinglink

برنامه Thinglink به معلمان اجازه می‌دهد تا انواع تصاویر، صدا، متن و عکس ایجاد کرده و با دانش‌آموزان خود به اشتراک بگذارند. بعد از ایجاد محتواهای مختلف، می‌توان آن‌ها را در وب‌سایت و یا شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. معلمان با استفاده از طراحی روش‌های آموزشی و تعاملی مختلف در Thinglink، می‌توانند قوه یادگیری را در دانش‌آموزان بیدار کنند.

ابزار آموزش آنلاین Kahoot

ابزار آموزش آنلاین Kahoot
ابزار آموزش آنلاین Kahoot

Kahoot یک پلتفرم آموزشی دیجیتال مبتنی بر بازی و سوال و جوان است. معلمان می‌توانند از طریق این ابزار، انواع پرسشنامه‌ها یا نظرسنجی و ارزیابی‌هایی را طراحی کنند که مکمل دروس آموزشی آن‌ها باشد. مطالب ایجاد شده، در کلاسهای مطرح می‌شود و همزمان با بازی و یادگیری، به سوالات دانش‌آموزان پاسخ داده می‌شود. این ابزار یادگیری بازی‌محور، تعامل دانش‌آموزان را افزایش داده و یک محیط آموزشی پویا، خلاقانه و سرگرم‌کننده به وجود می‌آورد.

برنامه آموزش آنلاین Scratch

Scratch ابزاری ساده، سرگرم‌کننده و جذاب برای آموزش مقدماتی برنامه‌نویسی است که به طور خاص برای افراد 8 تا 16 ساله طراحی شده است. کاربران این برنامه می‌توانند از موسیقی، طرح‌های گرافیکی و تصاویر برای ایجاد فعالیت‌های تعاملی، انیمیشن‌ها و پاورپوینت استفاده کرده و محتواهای تولیدی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

برنامه Quizlet

Quizlet بستری را برای دانش‌آموزان و معلمان فراهم می‌کند تا مطالب آموزشی خود از جمله فلش کارت‌ها و نمودارهای آموزشی را ایجاد کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند. Quizlet Live در واقع یک بازی مسابقه رایگان قابل اجرا در کلاسهای درس است که همه دانش‌آموزان باید در آن مشارکت کرده و با یکدیگر به خوبی ارتباط برقرار کنند تا برنده شوند.

برنامه آموزشی Storybird

برنامه Storybird با هدف ترویج مهارت‌های مطالعه و نوشتن در دانش‌آموزان از طریق قصه‌گویی یا اصطلاحاً داستان‌سرایی طراحی شده است. در این ابزار، معلمان می‌توانند کتاب‌های آنلاین را به صورت اشتراکی ایجاد کرده و در پایان، داستان‌های ایجاد شده را در وبلاگ‌، رسانه‌های اجتماعی و … به اشتراک گذاشته، چاپ کرده و یا از طریق ایمیل ارسال کرد. در Storybird معلمان می‌توانند پروژه‌های آموزشی را با دانش‌آموزان شروع کرده، به آن‌ها بازخورد داده و یا کلاس‌ و نمرات دانش‌آموزان را ارزیابی کنند.

نرم‌افزار آنلاین Projeqt

Projeqt، ابزاری است برای تهیه ارائه‌های چندرسانه‌ای (Multimedia) که می‌توانید انواع محتوای آموزشی خود را مانند آزمون‌های آنلاین، ویدیو، نمودارهای متحرک و تعاملی، لینک و … را در آن قرار دهید. در طول یک جلسه کلاس، معلمان می‌توانند ارائه‌های آموزشی ساخته شده با Projeqt را با دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند. این محتواها، از نظر بصری با انواع دستگاه‌های مختلف سازگار هستند.

وبسایت Animoto

Animoto، یک ابزار آموزشی در فضای دیجیتالی است که به شما کمک می‌کند در مدت زمانی کوتاه و از طریق هر دستگاه تلفن همراه، تبلت و دسکتاپ، ویدیوهای باکیفیت ایجاد کرده و با حفظ ارتباط با دانش‌آموزان، به یادگیری بهتر آن‌ها کمک کنید. رابط کاربری Animoto کاملاً ساده و کاربردی است و به معلمان اجازه می‌دهد تا محتوای آموزشی تصویری و صوتی را متناسب با نیازهای آموزشی دانش‌آموزان خود ایجاد کنند.

ابزارهای برگزاری آزمون آنلاین

تا اینجا، به بررسی بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهای آموزشی دیجیتال برای دانشجویان و دانش‌آموزان پرداختیم. اگرچه برخی از این ابزارها خود دارای قابلیت‌هایی برای برگزاری آزمون و تست هستند، اما بسیاری اساتید و معلمان ترجیح می‌دهند تا از ابزارهای انحصاری و خاص‌تری برای امتحان آنلاین استفاده کنند. در ادامه، برخی از بهترین ابزارهای تست و آزمون در فضای آنلاین را بررسی می‌کنیم و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نوع آموزش خود، هر یک را برای ارزیابی دانش‌آموزان و یا دانشجویان خود انتخاب کنید.

  • EasyTestMaker :EasyTestMaker یک ابزار طراحی تست آنلاین و رایگان است که به شما در طراحی آزمون‌های آنلاین خود کمک می‌کند. می‌توانید سؤالات چندگزینه‌ای، پر کردن جای خالی، پاسخ کوتاه و درست و نادرست را در آزمون‌های این ابزار ایجاد کنید. همچنین می‌توانید دستورالعمل‌های اختصاصی خود را وارد کرده و آزمون را به چند بخش تقسیم کنید.
  • Edgames: با استفاده از این ابزار می‌توانید از بازی آنلاین برای بهبود روند آموزش در کلاس خود استفاده کنید.
  • Hot Potatoes: در این ابزار، شما می‌توانید از شش نوع سوال برای ایجاد آزمون آنلاین خود استفاده کنید: جدول کلمات متقاطع، سوالات چند گزینه‌ای، سوالات پاسخ کوتاه، پر کردن جای خالی، تطبیق و ترتیب و جملات درهم
  • ProProfs Quiz School: در این ابزار می‌توانید تست‌ها و آزمون‌های آنلاین را به راحتی ایجاد کنید. تا به حال در این پلتفرم بیش از 100 هزار آزمون ایجاد شده و بیش از یک میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا دارد.
  • QuizSlides: این ابزار، یک راه آسان برای ایجاد آزمون آنلاین کاربردی و تعاملی است.
  • ClassMarker: سرویس حرفه‌ای مبتنی بر وب ClassMarker، ابزار طراحی آزمون آنلاین با کاربری آسان و قابل تنظیم برای ارزیابی آموزش و برگزاری آزمون است.
  • Quandary: ابزاری عالی برای ایجاد سوالات چالشی مبتنی بر وب است.
  • What2Learn: ابزار آموزش دیجیتال What2Learn، یک راه سرگرم‌کننده و موثر برای یادگیری است. شما می‌توانید از یکی از هزاران بازی و آزمون‌های موجود استفاده کرده و یا خودتان آن‌ها را بسازید.
  • Jeopardy: این سایت به شما امکان می‌دهد بدون استفاده از پاورپوینت، یک قالب سفارشی ایجاد کنید.
  • ClassTools: به کمک این ابزار، می‌توانید آزمون‌ها، فعالیت‌ها و نمودارهای رایگان را در چند ثانیه ایجاد کنید. شما می‌توانید بدون ثبت نام، بدون وارد کردن رمز عبور و بدون هیچ هزینه‌ای، عملکرد دانشجویان و دانش‌آموزان خود را ارزیابی کنید.
  • Yacapaca: اگر معلم هستید، می‌توانید از 15 هزار آزمون پیش‌فرض با موضوعات مختلف موجود در این ابزار استفاده کرده و یا آزمون‌های آنلاین را خودتان ایجاد کنید.

جمع‌بندی نهایی

در این مطلب از کاپریلا، به بررسی ابزارهای آموزش دیجیتال پرداخته و برخی از بهترین و کاربردی‌ترین انواع آن‌ها را هم برای دانش‌آموزان و معلمان و هم در سطح دانشگاهی معرفی کردیم. همانطور که همه ما می‌دانیم، رواج استفاده از این فناوری‌ها ممکن است به همان سرعتی که فکر می‌کنیم نباشد؛ همه این ابزار‌ها بسیار هیجان‌انگیز هستند، اما ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این فناوری به اندازه‌ای توسعه پیدا کند که در همه جای دنیا، جایی در کلاس‌های درس داشته باشد. از این گذشته، نه تنها باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند، بلکه باید یک مزیت آموزشی نسبت به شیوه‌های سنتی نیز داشته باشند که بتوان آن‌ها را ترجیح داد. به هر حال، این ابزارهای آموزش دیجیتال در حال پیشرفت در دنیا بوده و به احتمال زیاد، همه ما باید کم کم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. گرچه در ایران نمی‌توان به راحتی از ابزارهای جهانی استفاده کرد اما بسیاری از آنها می‌توانند به عنوان ابزارهای کمکی به خوبی استفاده شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه دوره آموزش ویدیویی مهارت‌های مطالعه — تقویت حافظه، بهره‌وری و مدیریت زمان: اینجا را کلیک کنید (+).

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

فعال در حوزه تولید محتوای متنی و ترجمه و علاقمند به یادگیری دیجیتال مارکتینگ

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.