در دنیای امروزه، سرعت رشد فناوری به حداکثر رسیده و روزبه‌روز در حال پیشرفت است. در بسیاری از حوزه‌های مختلف، نوآوری‌هایی را می‌بینیم که تا پیش از این حتی نمی‌توانستیم حضور آنها را تصور کنیم. متاورس از جمله نوآوری‌هایی است که جدیداً شاهد رونمایی از آن و گرایش عمومی به آن بوده‌ایم. Metaverse محیطی کاملاً مجازی را ارائه می‌کند که به احتمال زیاد با سرعت بالایی، تمام اینترنت را اشغال خواهد کرد. اگر به تماشای فیلم‌های علمی – تخیلی علاقه‌مند باشید، احتمالاً می‌توانید چنین فضایی را تصور کنید. در حالی‌که استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در حال گسترش است، متاورس نیز به سرعت پیشرفت می‌کند. گفته می‌شود که در سال 2021 حدود 85 میلیون نفر در سراسر دنیا تجربه استفاده از AR یا VR را داشته‌اند. اگرچه دنیای Metaverse دقیقاً همان چیزی نیست که در فیلم‌های تخیلی مشاهده می‌کنید، اما یک دنیای کاملاً جدید را به وجود آورده است. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم تا همه چیز را درباره دنیای Metaverse توضیح دهیم. اگر به کسب اطلاعات در این زمینه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بیشتر درباره جزئیات این فناوری بدانید، مطالعه این مقاله از مجله کاپریلا را از دست ندهید تا بتوانید ایده‌هایی برای استفاده از متاورس برای اهداف بازاریابی و کسب و کار خود پیدا کنید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

متاورس چیست؟

اگر اخبار مربوط به تکنولوژی را دنبال کنید، احتمالاً درباره Metaverse چیزهایی شنیده باشید. اما متاورس چیست و چه چیزی درباره آن وجود دارد که این فناوری را تا این اندازه خاص می‌کند؟ متاورس یک دنیای مجازی اشتراکی است که کاربران آن، آواتارهای اختصاصی سه بعدی و پویا در اختیار دارند. این دنیای مجازی، بر اساس تصمیمات و رفتار کاربران به تکامل رسیده و ادامه می‌یابد و مانند بازی‌های کامپیوتری، سناریویی از پیش‌نوشته شده ندارد. این الگوی بی‌پایان Metaverse، در واقع منعکس‌کننده جهان واقعی و لایتناهی است؛ یعنی با جهانی دیگر در فضای مجازی روبرو هستیم که با ورود کاربران بیشتر، گسترش پیدا می‌کند. این کاربران می‌توانند از طریق واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده در متاورس ظاهر شده و با یکدیگر در تعامل باشند. دنیای Metaverse، یک فضای از قبل برنامه‌ریزی‌ شده ساده و یا یک بازی آنلاین برای کودکان نیست. همچنین یک اپلیکیشن ساده نیست که بتوان آن را از اپ‌استور و یا گوگل‌پلی نصب کرد. متاورس در واقع ادغامی عالی از دنیای واقعی و دنیای مجازی است.

افزایش کاربران VR و AR در امریکا (کسانی که در یک ماه، حداقل یک بار از VR و AR استفاده کرده‌اند).

ویژگی‌های اصلی متاورس چیست؟

به‌طور کلی، ویژگی‌های اصلی Metaverse را می‌توان در موارد زیر توضیح داد:

  • عدم محدودیت زمانی: زمانی‌که به عنوان یک کاراکتر مجازی، دنیای Metaverse را ترک کنید، متوقف نمی‌شود. مانند دنیای واقعی، زمان در متاورس مکث نداشته و بدون وقفه پیش می‌رود.
  • زمان‌بندی مطابق با دنیای واقعی: زمان در دنیای متاورس، با دنیای واقعی هماهنگ است.
  • فعالیت مستقل کاراکترها: در فضای Metaverse، فعالیت کاراکترها از قبل برنامه‌ریزی نشده است. شما می‌توانید تنها در گوشه‌ای بایستید و یا با سایر کاراکترها تعامل برقرار کنید.
  • یک دنیای کارآمد و مستقل: جهان متاورس مستقل بوده و به کاربران اجازه می‌دهد تا در آن به فعالیت‌های مختلفی مانند خرید و فروش بپردازند. همچنین زمانی‌که در Metaverse به فعالیت‌های مثبت بپردازید، پاداش دریافت می‌کنید. علاوه‌بر این، متاورس مبتنی بر توکن‌های غیر قابل تعویض (توکن‌های مثلی یا NFT) و ارزهای دیجیتال است.
  • امکان ترکیب کردن پلتفرم‌های مختلف: یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی متاورس، امکان ترکیب کردن پلتفرم‌های مختلف در آن است. به‌عنوان‌ مثال، می‌توانید آیتم‌هایی را از یک بازی ویدئویی به بازی دیگری در دنیای Metaverse بیاورید.
  • محتوای ایجاد شده توسط کاربر (UGC): فضای Metaverse، چیزی فراتر از آن چیزی است که در دنیای مجازی حال حاضر می‌بینید. کاربران متاورس می‌توانند محتواهایی را در این فضا ایجاد کنند که سایر کاربران نیز از آن استفاده کرده و لذت ببرند.

آمارها و نکاتی جالب از متاورس

  • حدود 11 میلیون نفر در کنسرت مجازی خواننده‌ای به نام Marshmello در سال 2019 شرکت کردند.
  • حدود 46 میلیون نفر، در رویداد Travis Scott در متاورس شرکت کردند.
  • در متاورس، نسخه دوم زمین Earth 2.0 نام دارد که در آن می‌توانید به خرید و فروش زمین بپردازید و مالک قطعه زمین شوید.
  • انتظار می‌رود تا پایان سال 2022، درآمد حاصل از VR از 6/71 میلیارد دلار عبور کند و تا سال 2024، رقمی دو برابر یعنی 12/19 میلیارد دلار را محقق کند.
  • در آپریل 2021، تعداد افرادی که roblox را در متاورس بازی کردند، به 202 میلیون نفر رسید.
موضوعات مرتبط با متاورس، به ترند گفتگوهای آنلاین تبدیل شده است.
موضوعات مرتبط با متاورس، به ترند گفتگوهای آنلاین تبدیل شده است.

مقایسه جهان متمرکز با دنیای غیر متمرکز

برای این که بتوانیم درک بهتری از دنیای Metaverse داشته باشیم، باید ابتدا تفاوت‌های بین جهان متمرکز و غیر متمرکز را بررسی کنیم. مقایسه جهان متمرکز با دنیای غیر متمرکز ساده است، جهان متمرکز، همان چیزی است که در پلتفرم‌های اجتماعی می‌توانیم مشاهده کنیم. در رسانه‌های اجتماعی، کنترل تمام داده‌ها بر عهده یک سیستم کاملاً متمرکز است. زمانی‌که یک محتوا را در این پلتفرم‌ها برای دوستان خود ارسال می‌کنید، توسط این سیستم متمرکز، بررسی شده و بعد از تأیید، ارسال می‌شود. پس در یک کلام، جهان متمرکز همان دنیایی است که پلتفرم‌های تعریف شده در آن کنترل داده‌ها را در اختیار دارند. با این حساب، دنیای غیر متمرکز کجاست؟

ایده اصلی جهان‌های غیر متمرکز متعلق به سال 2009 است. یعنی زمانی‌که بیت کوین شناخته شد. اگر در جهان غیر متمرکز به ارسال بیت کوین برای دوستان خود اقدام می‌کنید، دیگر آن مراحل گفته شده را طی نمی‌کند. این روند با کمک فناوری بلاکچین ممکن می‌شود. بلاکچین یک سیستم کلی و غیر قابل‌ تغییر است که ثبت تراکنش‌ها و کنترل داده‌ها را بسیار ساده می‌کند. با این اوصاف، Metaverse دقیقاً در کدام یکی از این دو جهان قرار می‌گیرد؟ متاورس را می‌توان جایی بین دو جهان متمرکز و غیر متمرکز یافت.

بازاریابی در دنیای Metaverse

اگر در حوزه بازاریابی فعالیت دارید، بهتر است همواره جدیدترین اخبار پیشرفت متاورس را دنبال کنید. برای بازاریابی در دنیای Metaverse، باید به درک همه‌جانبه این جهان مجازی و پتانسیل آن در این زمینه برسید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره این فناوری بدانید این است که متاورس، تنها یک ترند کوتاه‌مدت نیست. در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد پیشرفت گسترده این فناوری بوده و ردپای آن را در تمام حوزه‌ها می‌توان دید. اما بازاریابی در دنیای Metaverse به چه شکل بوده و بازاریابان چگونه می‌توانند با این فناوری همگام شوند؟ قبل از هر چیز، بازاریابان باید نسل هزاره (یا millennials) و نسل Z را هدف قرار دهند. این نسل‌ها، حال حاضر و آینده جهانی که در آن هستیم را رقم می‌زنند. با توجه به این موضوع، حالا می‌توان نحوه همگامی بازاریابان با دنیای متاورس را بررسی کرد.

هماهنگی بازاریابی در متاورس و بازاریابی در دنیای واقعی

برای بازاریابی در دنیای Metaverse باید این کار را به موازات استراتژی‌های خود در دنیای واقعی پیش ببرید. هماهنگی بازاریابی در متاورس و دنیای واقعی، به پیشبرد اهداف مارکتینگ کسب و کار شما کمک می‌کند. به‌عنوان‌ مثال می‌توانیم کمپین برند نوشیدنی استلا را بررسی کنیم که حامی مالی بزرگ رقابت‌های ورزشی و به خصوص مسابقات اسب‌دوانی است. این برند، یک پلتفرم آنلاین واقعیت مجازی در حوزه اسب‌دوانی ترتیب داده بود که به فعالیت‌های کمپانی در دنیای واقعی مرتبط است.

ارائه تجربه همه‌جانبه

یکی از ویژگی‌های Metaverse در بازاریابی، امکان ارائه تبلیغات در آن است. یکی از شرکت‌هایی که از این پتانسیل متاورس استفاده کرده، کمپانی Bidstack است. این شرکت در زمینه تبلیغات بازی‌های ویدئویی فعالیت دارد. Bidstack استراتژی تبلیغات فیزیکی دنیای واقعی را به بیلبوردهای مجازی در متاورس تغییر داده است. البته تبلیغات در Metaverse تنها ارائه بیلبوردهای مجازی نیست. ماهیت و فضای متاورس کاملاً همه‌جانبه بوده و می‌توانید به‌راحتی از پتانسیل آن برای ارائه هرگونه تبلیغات خلاقانه خود استفاده کنید.

دسترسی به کلکسیون‌ها

بسیاری از مردم به جمع‌آوری کلکسیون‌های ارزشمند علاقه‌مند هستند. دنیای متاورس، فضایی عالی برای این افراد و دسترسی به کلکسیون‌ها فراهم کرده است. شما می‌توانید نسخه‌های قیمتی و محدود از هر چیزی را در Metaverse جمع‌آوری کنید. این کار، فرصتی عالی برای مارکتینگ در دنیای متاورس توسط برندها است. یک مثال عالی از این استراتژی، ایجاد اتاق کلکسیونرها در کمپین تجربه «باغ گوچی» یا “the Gucci Garden experience” است. این قابلیت به افراد اجازه جمع‌آوری اقلام محدود و ارزشمند برند گوچی را می‌دهد.

همکاری با جوامع موجود

اکثر مردم با شیوه‌های تبلیغاتی رایج مخالف بوده و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ بنابراین بسیار مهم است که تبلیغات شما در متاورس مانند دنیای واقعی نبوده و غیر محسوس باشد. همکاری با جوامع موجود در Metaverse یکی از شیوه‌های عالی مارکتینگ در این دنیای مجازی است. کمپین‌های تبلیغاتی زمانی‌که بتوانند مخاطب را در روند بازاریابی درگیر کنند، بیشترین نتیجه را خواهند گرفت. شما بیش از هر چیزی، به استقبال مخاطبان نیاز دارید و این همکاری، در رسیدن به هدف به شما کمک می‌کند. این کار به‌گونه‌ای می‌تواند بازاریابی محتوای تولید شده توسط کاربر به حساب بیاید.

آزمایش مداوم روش‌های بازاریابی

متاورس یک پلتفرم کاملاً جدید و غیر اشباع است که امکان آزمایش مداوم روش‌های بازاریابی را فراهم می‌کند. بهترین شیوه‌ها برای ارائه تبلیغات در Metaverse هنوز ایجاد نشده و شما با کمک خلاقیت بیشتر می‌توانید آن را پیدا کنید. برندهای کمی اکنون در متاورس بازاریابی می‌کنند؛ این امر باعث می‌شود که شما بتوانید رویکردهای اختصاصی خود را داشته باشید.

شرکت‌هایی که نقشی در صنعت متاورس دارند
برندهایی که نقشی در صنعت متاورس دارند (برای مشاهده در سایز بزرگ، روی عکس کلیک کنید).

سایر نمونه‌های بازاریابی در متاورس

در ادامه چند نمونه دیگر از تلاش‌های بازاریابی در متاورس را که توانسته‌اند موفق شوند، بررسی می‌کنیم.

  • استودیو Dimension یکی از شرکت‌های شناخته شده در زمینه تبلیغات برندهای برتر دنیای مد است. این برند توانسته در فضای متاورس به 6/5 میلیون دلار درآمد برسد. ایده خلاقانه این کمپانی، در امکان پوشیدن لباس‌ها به‌صورت مجازی است. افراد با ورود به Metaverse و اسکن توسط 106 دوربین از زوایای مختلف، لباس‌های مختلف از برندها را بر تن می‌کنند.
  • احتمالاً با بازی معروف Grand Theft Auto V آشنا باشید. این کمپانی توانست با بهره‌گیری از مسائل اجتماعی روز، سر و صدای زیادی به پا کند. در این حرکت، گزینه‌ای برای کاراکترهای مجازی فعال شد که می‌توانستند لباس‌های شبیه آنچه معترضان در هنگ کنگ به تن داشتند، بپوشند.
  • یکی دیگر از نمونه‌های بازاریابی در متاورس را می‌توان در مورد شرکت دکوراسیون داخلی “Houzz” دید. این شرکت امکان ایجاد مجموعه عکس از مبلمان و وسایل دکوری خانه را فراهم کرده بود. با این قابلیت، کاربران می‌توانند وسایل را به صورت مجازی و سه بعدی در فضای فیزیکی مورد نظر خود قرار دهند.
  • قابلیت “Google Maps” از امکانات جذاب و کاربردی کمپانی گوگل است. این برنامه یک ویژگی تصویری AR را معرفی می‌کند که می‌توان مسیرهای پیاده‌روی درون شهر را با آن مشاهده کرد. مواردی از جمله راهنماها و فلش‌هایی برای مسیریابی، پیدا کردن مسیر را برای کاربران ساده‌تر می‌کند. با چرخاندن دوربین در جهات مختلف، راهنماها برای هدایت درست کاربران به نمایش در می‌آیند.

آمادگی کسب‌ و کارها برای حضور در متاورس

داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق، تنها راه آمادگی کسب‌ و کارها برای حضور در Metaverse نیست. اگر یک برند بخواهد از پتانسیل متاورس به شکل بهینه برای مارکتینگ استفاده کند، باید موارد زیر را رعایت کند.

تطبیق استراتژی برند با متاورس

اگر می‌خواهید در دنیای Metaverse موفق شوید، اولین اقدام شما تطبیق استراتژی برند با Metaverse است. مدتی قبل، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، اعلام کرد که تمام برنامه‌ها و فناوری‌های زیرمجموعه فیس‌بوک را تحت عنوان برند جدید متا در کنار هم قرار می‌دهد. این یک نمونه عالی از تطبیق استراتژی برند با متاورس است.

برند متا در متاورس
مارک زاکربرگ، برند متا را برای ورود رسمی به دنیای متاورس ایجاد کرد.

تغییر طرز فکر

برای موفقیت تضمین شده، باید به تغییر طرز فکر برند خود بپردازید. خط فکری برند و کارکنان خود را به‌گونه‌ای تغییر دهید که Metaverse را پلتفرمی برای جذب مشتری و سرمایه‌گذاری بدانند.

استخدام متخصصان فناوری

برند شما باید به استخدام متخصصان فناوری بپردازد تا در متاورس پیشرفت کند. این افراد باید توانایی بهبود ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌ها را داشته باشند.

راه‌اندازی NFTها

در سال 2021، ارزش بازار جهانی بازی به حدود 61 میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025 ارزش بازار تراکنش درون بازی به 74/4 میلیارد دلار برسد. بسیاری از ما درصد زیادی از سرمایه خود را به صورت آنلاین خرج می‌کنیم و ارزش زیادی برای دارایی‌های دیجیتال قائل می‌شویم. در دنیای Metaverse توکن‌های غیر مثلی وجود دارند که امکان مالکیت مجازی دارایی را فراهم می‌کنند. به همین دلیل، برندها به راه‌اندازی نسخه‌های NFT نیاز پیدا می‌کنند.

راه‌اندازی نمایشگاه / فروشگاه مجازی

شما می‌توانید برای موفقیت برند خود در دنیای متاورس، به راه‌اندازی نمایشگاه / فروشگاه مجازی بپردازید.

ایجاد نمونه‌های سه بعدی

ایجاد نمونه‌های سه بعدی برای موفقیت بازاریابی در متاورس مفید هستند. با ظهور فناوری واقعیت مجازی یا VR، مدل‌های سه بعدی به یک ابزار مفید برای برندها تبدیل شده‌اند. با افزایش استفاده برندها از واقعیت مجازی، درخواست و تقاضا از آنها نیز برای ساخت چنین مدل‌هایی افزایش پیدا می‌کند.

از سال گذشته، کلمه کلیدی متاورس به جستجوهای کاربران ایرانی اضافه شده است.

آینده از آن Metaverse است.

با بررسی نمونه‌های بازاریابی موفق در دنیای متاورس، می‌توان حدس زد که آینده تفریحات مجازی، سرمایه‌گذاری و بازاریابی از آن Metaverse است. هم اکنون می‌توان کسب‌ و کارهای متعددی را نام برد که روی Metaverse سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری کرده‌اند. این شرکت‌ها نه‌ تنها برای پیشبرد اهدافی مانند سرگرمی مخاطبان، بلکه برای اهداف تجاری و کاری خود نیز از این پلتفرم مجازی استفاده می‌کنند. یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌هایی که روی Metaverse سرمایه‌گذاری می‌کند، فیس‌بوک است. این رسانه اجتماعی روی فناوری‌های وابسته به متاورس متمرکز است. در سال 2021، مارک زاکربرگ یک پلتفرم کاری به نام Oculus در متاورس معرفی کرد که برای برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها به‌صورت مجازی طراحی شده است.

بعد از فیس‌بوک، سیلیکون ولی نیز از دیگر کاربران بزرگ Metaverse است. علاوه‌بر فعالیت‌های این‌چنینی، بازی‌های متاورس نیز در حال پیشرفت هستند. برخی کمپانی‌های سازنده بازی‌های ویدئویی نیز در حال حاضر از متاورس استفاده می‌کنند. حتی گفته می‌شود که دنیای Metaverse در آینده به محلی برای برگزاری کنسرت‌های افراد مشهور تبدیل می‌شود. اگر این موارد شما را قانع نمی‌کند که آینده از آن Metaverse است، بهتر است بدانید که اکنون در Metaverse خرید زمین و ملک نیز آغاز شده است؛ این یک نشانه قوی از اهمیت فناوری متاورس است.

خرید و فروش زمین در متاورس
بازار داغ خرید و فروش زمین در متاورس

متاورس و تبلیغات آنلاین

مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، و تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، اکنون شاهد عبور از تبلیغات دیجیتال به متاورس مارکتینگ هستیم. امروزه طرح‌های گرافیکی را به وفور در تبلیغات نمایشی می‎‌بینیم، اما به زودی این طرح‌های گرافیکی به طرح‌های سه بعدی تبدیل شده و شاید کار را برای تبلیغات در متاورس سخت می‌کنند. تبلیغات در Metaverse کاملاً بر پایه VR و AR خواهد بود و شیوه‌ای خلاقانه‌تر خواهند داشت. البته این فناوری‌ها آزادی عمل بیشتری به برندها برای تبلیغ محصولات می‌دهند.

متاورس و سئو

روند بهبود سئو با ظهور Metaverse با تغییرات اساسی روبرو خواهد بود. ارتباط متاورس و بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو را نمی‌شود به‌طور دقیق بررسی کرد اما ممکن است گوگل، رویکرد جدیدی را اتخاذ کند. مثلاً ممکن است موتورهای جستجویی برای بازدید وبسایت‌ها از طریق VR ارائه شوند.

متاورس و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

با ظهور گسترش متاورس، بر سر شبکه‌های اجتماعی چه خواهد آمد؟ شبکه‌های اجتماعی به قابلیت‌های پلتفرم‌های مانند Roblox یا Fortnite مجهز خواهند شد که در آنها می‌توان یک شخصیت سه بُعدی در AR داشت و با آن، وبسایت‌ها را همانطور که که اتاق‌ها را در بازی‌های کامپیوتری مشاهده می‌کنیم، مشاهده کرد. احتمالات شبکه‌های اجتماعی در دنیای متاورس، نامحدود هستند و قطعاً AR و VR بر سفر مشتری در دنیای شبکه‌های اجتماعی، خریدها و … تاثیر خواهند گذاشت.

متاورس و بازاریابی محتوایی

در حال حاضر فقط 3 درصد از کل محتوای موجود در اینترنت را محتوای تعاملی تشکیل می‌دهد. این یعنی 97 درصد از محتوا، محتواهایی غیر تعاملی و یک‌طرفه هستند، مانند متن، عکس، ویدیو و …. محتوای تعاملی در دنیای متاورس، آینده بازاریابی محتوایی را تشکیل خواهد داد.

چالش‌های متاورس

دنیای متاورس برای برندهای مختلف آینده‌ای بسیار جذاب را نوید می‌دهد. محبوبیت متاورس روزبه‌روز در حال افزایش است. اما با این‌وجود، پروژه‌های Metaverse با چالش‌های بزرگی نیز روبر خواهند شد.

عدم امکان دسترسی همگانی به Metaverse

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، عدم امکان دسترسی همگانی به متاورس است. همه مردم دنیا به رایانه‌های پیشرفته و یا عینک‌های واقعیت مجازی برای لذت بردن از Metaverse دسترسی ندارند. این مسئله، کار را برای برندهای فعال در این پلتفرم سخت کرده و سد راه تلاش‌های بازاریابی آنها می‌شود.

مشکل در جهت‌گیری مناسب برندها

برندهای مختلف برای بازاریابی در متاورس باید بتوانند جایگاه اختصاصی خود را پیدا کنند. به علت جدید بودن فناوری متاورس، ممکن است مشکل در جهت‌گیری مناسب برندها به‌وجود آید؛ به این معنی که آنها باید به لحن بازاریابی و برنامه‌ریزی کلی خود توجه زیادی داشته باشند.

عدم شناخت صحیح مردم از متاورس

یکی دیگر از چالش‌های اساسی برای برندها، عدم شناخت صحیح مردم از Metaverse است. اغلب مردم متاورس را تنها پلتفرمی برای بازی و سرگرمی و مناسب کودکان می‌دانند. به همین دلیل امکان دارد که تلاش‌های بازاریابی برندهای مختلف در این پلتفرم آنگونه که شایسته است، جدی گرفته نشود.

حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات

یکی دیگر از چالش‌ها، حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات در Metaverse است. با ظهور فناوری‌های جدید، نیاز به اقدامات امنیتی بیشتر از گذشته حس می‌شود. این مسئله به روش‌های جدیدی برای صیانت از حقوق کاربران و محافظت از داده‌ها نیازمند است. یکی از اقدامات اساسی در این راستا، نیاز به تأیید شخصی اطلاعات توسط کاربران است.

رایگان بودن متاورس

به علت رایگان بودن Metaverse نمی‌توان افرادی که در آن حاضر هستند را پیش‌بینی کرد. از این‌رو، برندها باید از تصویر خود محافظت کنند.

عمده جستجوهای کاربران ایرانی در مورد متاورس

کلام آخر از متاورس و بازاریابی در دنیای متاورس

امروزه دنیای تکنولوژی روزبه‌روز در حال‌ رشد و پیشرفت است. از جدیدترین پیشرفت‌های دنیای تکنولوژی، متاورس است که سر  و صدای زیادی را به پا کرده است. در حقیقت، Metaverse یک شبکه مجازی است که کاربران آن می‌توانند با یکدیگر و دیگر اجزای محیط در تعامل باشند. یا به زبان ساده‌تر، در دنیای متاورس افراد به‌صورت مجازی و آنلاین با همدیگر در ارتباط هستند و به نقش‌آفرینی می‌پردازند. هنوز متاورس، فرزند نوپای تکنولوژی و فناوری‌های امروزی است و برای بازاریابان و کسب و کارها هم گزینه‌ای جدید و در دست بررسی به‌شمار می‌رود اما شکی نیست که آینده بازاریابی، با متاورس گره خورده است و به همین دلیل، برندهای بزرگ در حال تلاش برای برنامه‌ریزی ورود به متاورس هستند. متاورس، دنیایی‌ست که می‌توان در آن بدون محدودیت، انواع تجربه‌های جدید را خلق کرد و نیز مانند دیگر تکنولوژی‌های روز دنیا ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد که ما در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی از این قابلیت‌ها آشنا سازیم. اگر شما نیز با دنیای Metaverse و دیگر قابلیت‌های آن آشنایی دارید می‌توانید آن را در مجله کاپریلا با ما به اشتراک بگذارید.

بر اساس رای 18 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

فعال در حوزه تولید محتوای متنی و ترجمه و علاقمند به یادگیری دیجیتال مارکتینگ

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها