کسانی که با داده‌ها سر و کار دارند، می‌دانند که تحلیل اطلاعات و گرفتن خروجی‌های مورد نظر کاری سخت و نسبتاً پیچیده است. مدیران بازاریابی در دوره‌های مختلف زمانی، ملزم به نشان دادن گزارش‌های پیشرفت کار به مدیران کسب و کار بوده و هر بار برای این تهیه این گزارشات، زمان و تلاش زیادی صرف می‌کنند. بزرگ‌ترین شرکت بازاریابی دنیا یعنی گوگل برای حل این مشکل وارد کار شده و با انتشار نرم‌افزار آنلاین گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) کار را برای مدیران و تحلیل‌گران داده بسیار آسان کرده است. گوگل دیتا استودیو ابزار رایگان گزارش‌گیری بوده که می‌تواند هر نوع گزارش و با هر نوع ورودی اطلاعاتی که بخواهید را در اختیار شما قرار دهد. در این مقاله از آکادمی کاپریلا به معرفی این ابزار و مزیت‌های آن می‌پردازیم و مقدمات گزارش‌گیری توسط آن را آموزش خواهیم داد.

گوگل دیتا استودیو چیست؟

گوگل در سال ۲۰۱۸ نسخه عمومی دیتا استودیو را عرضه کرد. این ابزار برای مصورسازی اطلاعات و ساخت گزارشات آماری و با هدف تحلیل آسان‌تر آن‌ها ایجاد و عرضه شده است. شما با کمک این ابزار می‌توانید انواع جداول و نمودارهای مختلف از داده‌های تحلیلی ترافیک وبسایت خود را ساخته و به راحتی در اختیار افراد دیگر سازمان و یا بیرون آن قرار دهید. دیتا استودیو می‌تواند زمان زیادی را برای شما ذخیره کند تا این زمان را به جای جمع‌آوری، دسته‌بندی و بصری‌سازی داده‌ها، به تحلیل اطلاعات بپردازید، از کارهای تکراری ساخت گزارش و کار با داده‌ها خودداری کنید. در ادامه با شناخت فواید و روش کار دیتا استودیو، بیشتر با قدرت آن آشنا خواهید شد.

آموزش گوگل دیتا استودیو

مزایای گوگل دیتا استودیو چیست؟

در این قسمت به مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزار پرداخته تا با امکانات آن آشنا شویم.

رایگان بودن

چه چیزی بهتر از اینکه استفاده از این ابزار کاربردی و پیشرفته رایگان است؟! در زمانی که بازاریابی، ابزارها و فعالیت‌های آن هر روز گران‌تر می‌شود، امکان استفاده از ویژگی‌های بی‌نظیر این ابزار به‌صورت رایگان، بسیار ارزشمند خواهد بود.

ورودی داده از منابع مختلف

شما در دیتا استودیو می‌توانید از هر جایی که فکرتان به آن می‌رسد، داده و اطلاعات وارد کنید. گوگل این ابزار را به بیش از 200 سایت بازاریابی متصل کرده است تا شما بتوانید داده‌های کسب و کار خود را از روش‌های مختلف وارد کرده و همه را به‌صورت یک جا و در کنار هم تحلیل کنید. از مهم‌ترین ورودی‌های دیتا استودیو می‌توان به گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و گوگل ادز اشاره کرد که در ایران بیشترین کاربرد را دارند.

ابزارهای متنوع نمایش اطلاعات

با امکانات دیتا استودیو می‌توانید اطلاعات خود را به شکل‌های مختلف به نمایش در بیاورید. انواع جدول و نمودارهای مختلف در آن وجود داشته تا با توجه به جنس داده‌های خود بتوانید نحوه نمایش گزارش را مشخص کنید.

به‌روزرسانی خودکار داده‌ها و گزارش‌ها

شاید بتوان این ویژگی را مهم‌ترین وجه تمایز گوگل دیتا استودیو دانست؛ چرا که ابزارهای دیگری مانند نرم‌افزار اکسل هم می‌توانند تا حدودی کار گزارش‌گیری از داده‌ها را انجام دهند، اما در هر بار به وارد کردن داده‌های جدید و به‌روزرسانی گزارش‌ها در بازه‌های زمانی مختلف نیاز است.

در گوگل دیتا استودیو اما کافی است که یک بار گزارش مورد نظر خود را ساخته و آن را ذخیره کنید. این اطلاعات با وارد شدن خودکار داده‌های جدید به‌روزرسانی شده و نیاز به هیچ کار اضافه‌ای نیست. چه چیزی بهتر از این که لازم نباشد هر بار وقت خود را به یک کار تکراری اختصاص دهید.

گزارش‌گیری پیشرفته

استودیوی داده گوگل می‌تواند تحلیل‌گران حرفه‌ای را نیز راضی نگه دارد. در این ابزار می‌توانید هر KPI و معیاری را در ستون و سطرهای جدول و نمودار دلخواه خود نشان دهید. امکان فرمول ‌نویسی‌های پیچیده برای محاسبه شاخص‌های خاص وجود داشته و با وجود قالب‌های پیش‌فرض و حرفه‌ای دیتا استودیو می‌توان به‌سادگی و در زمان کم گزارش‌های پیشرفته‌ای ساخت.

اشتراک‌گذاری گزارش با دیگران

در بسیاری از زمان‌ها شما نیاز خواهید داشت تا دسترسی افراد به گزارش‌ها را محدود کنید. به عنوان مثال صاحب کسب و کار نمی‌خواهد آژانس مارکتینگی که قرار است روی سئو سایت کار کند به تمامی اطلاعات سایت مانند فروش و سود دسترسی داشته باشد. یا مدیر بازاریابی برای گزارش دادن به مدیر بالاتر خود تنها نیاز به نمایش گزارش‌های خاص بوده تا افراد ناوارد به اشتباه اطلاعات کل کسب و کار را ویرایش نکنند.

دیتا استودیو تمامی این مشکلات را با ایجاد دسترسی‌های مختلف حل کرده است. شما می‌توانید مشخص کنید که هر کاربر به چه قسمتی از اطلاعات دسترسی داشته و چه تغییراتی بتواند روی آن قسمت‌ها انجام دهد.

چگونه گوگل دیتا استودیو را راه‌اندازی کنیم؟

برخلاف دیگر ابزارهای گوگل، دیتا استودیو نیاز به نصب و راه‌اندازی ندارد. تنها کافی است که با جیمیل خود وارد مرورگر شوید و به سایت دیتا استودیو بروید. در این صفحه می‌توانید داشبورد اصلی را مشاهده کنید. زمانی که بخواهید برای اولین بار به صفحه ساخت گزارش وارد شوید، (با زدن دکمه Create در بالای منو) صفحه زیر برای شما باز خواهد شد.

راه اندازی دیتا استودیو گوگل

با انتخاب یک کشور و نام دلخواه برای شرکت خود، کافی است که تیک پایین صفحه را زده و بر روی دکمه Continue کلیک کنید تا وارد صفحه دوم شوید.

در این قسمت در صورت اینکه علاقه دارید از سمت گوگل ایمیل‌هایی مربوط به دیتا استودیو دریافت کنید، گزینه Yes و در غیر این صورت گزینه No را برای هر سه مورد بزنید و دوباره روی Continue کلیک کنید.

با این کار مراحل نصب به اتمام رسیده است و شما می‌توانید شروع به ساخت گزارش‌های مختلف کنید.

اولین گزارش خود در دیتا استودیو را بسازید.

اکنون که با مزیت‌ها و امکانات این ابزار کاربردی گوگل آشنا شدید، زمان آن رسیده است که به کار با آن بپردازید. به‌صورت کلی ساخت یک گزارش در چند مرحله زیر انجام می‌شود.

  1. انتخاب قالب برای گزارش
  2. اتصال و ورود داده‌های مورد نیاز به صفحه گزارش
  3. انتخاب شاخص‌های مورد نیاز و ساخت گزارش بر اساس آن‌ها
  4. ذخیره یا اشتراک‌گذاری گزارش با افراد موردنیاز

این مراحل را در ادامه توضیح خواهیم داد.

همان‌طور که مشخص است برای شروع نیاز به انتخاب یک قالب دارید. دیتا استودیو قالب‌های پیش‌فرض زیادی دارد که با کلیک روی گزینه Template Gallery می‌توانید لیست آن‌ها را مشاهده کنید. با کلیک روی هر قالب می‌توانید اطلاعات آن قالب را ببینید. این اطلاعات شامل گزارش‌های پیش‌فرض موجود در قالب، دستورالعمل‌های کار با آن‌ها و موضوع‌هایی که مناسب این قالب هستند، می‌شود.

این قالب‌ها مخصوص افراد حرفه‌ای بوده که در کار با دیتا استودیو و گزارش‌های آن وارد هستند. افراد تازه‌کار ممکن است در هنگام کار با قالب‌ها گیج شده و تحلیل‌های اشتباه انجام دهند. البته افراد تازه‌کار باید آن‌قدر با این قالب‌ها تمرین کرده تا با یاد گرفتن خوب آن‌ها بتوانند در پروژه‌های عملی و واقعی از آن‌ها استفاده کنند. اما برای شروع در این مقاله بهتر است یک قالب با صفحه‌های خالی و بدون اطلاعات بسازید. برای این کار روی گزینه Blank Report کلیک کنید.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید دیتا استودیو به شما روش‌های متنوعی برای ورود داده نمایش می‌دهد. با اسکرول صفحه می‌توانید لیست این روش‌ها را ببینید و یا نام روش را در قسمت بالای صفحه جست‌وجو کنید.

شما امکان وارد کردن داده‌ها به‌صورت دستی و از طریق نرم‌افزارهای اکسل یا گوگل شیت را نیز دارید، اما در این حالت از ویژگی به‌روزرسانی خودکار اطلاعات که در ابتدای مقاله گفته شد، استفاده نخواهید کرد.

پس بهتر است که اطلاعات خود را به‌صورت مستقیم وارد کرده و تنها در حالتی که امکان اتصال مستقیم اطلاعات وجود ندارد، (مثلاً داده‌های نرم‌افزار حسابداری) از روش‌های دستی استفاده کنید. در این مثال، ما ورود اطلاعات از طریق گوگل آنالیتیکس را انتخاب می‌کنیم.

کار با دیتا استودیو

در این مرحله از شما می‌خواهد که ورود اطلاعات را تأیید کنید. با کلیک روی دکمه AUTHORIZE تمامی اکانت‌های آنالیتیکسی که جیمیل شما به آن دسترسی دارد، باز خواهد شد و شما می‌توانید اکانت موردنظر خودتان را انتخاب کنید و روی Add کلیک کنید. در مرحله آخر با زدن دکمه ADD TO REPORT، اطلاعات را وارد گزارش خود کنید.

اکنون اطلاعات شما وارد شده و آماده ساخت گزارش است. تنها کافی است که کار کردن با ابزارهای مختلف آن را شروع کرده و گزارش‌های مختلفی بسازید تا کم‌کم در کار با دیتا استودیو حرفه‌ای شوید.

به عنوان مثال از منوی بالای صفحه گزینه Insert را انتخاب کنید.

آموزش کار با گوگل دیتا استودیو

دیتا استودیو به شما انواع مختلف جدول و نمودار را پیشنهاد می‌دهد. هر یک از این موارد را که انتخاب کنید یک گزارش در صفحه اضافه شده و با داده‌های پیش‌فرض پر می‌شود.

سپس در سمت راست مانند تصویر، گزینه‌های ویرایش و شخصی‌سازی گزارش به شما نشان داده می‌شود.

راهنمای دیتا استودیو گوگل

در این حالت شما می‌توانید انواع Metric و Dimension را انتخاب کرده و اطلاعات گزارش را با فیلترهای پیشرفته و به‌صورت دلخواه فیلتر کنید.

زمانی که گزارش‌های مورد نظرتان ساخته شد، می‌توانید صفحه را ببندید چرا که اطلاعات به‌صورت خودکار ذخیره خواهند شد. اگر بخواهید گزارش را با کسی به اشتراک بگذارید از قسمت بالای صفحه روی گزینه Share کلیک کنید.

در این صفحه می‌توانید ایمیل آن فرد را وارد کرده و نحوه دسترسی او به گزارش را مشخص کنید. در صورت انتخاب گزینه Can view آن فرد نمی‌تواند گزارش را ویرایش کند و تنها اجازه مشاهده اطلاعات را دارد. اما اگر گزینه Can edit انتخاب شود، اجازه ویرایش نیز داده شده است.

خلاصه و جمع‌بندی گوگل دیتا استودیو

با کمک گوگل دیتا استودیو می‌توانید تمامی اطلاعات کسب و کارتان را به‌صورت یکجا وارد کرده و بین آن‌ها به‌سادگی پیوستگی ایجاد کنید. سپس با کمک آن‌ها گزارش‌های حرفه‌ای شامل نمودار و جدول‌های مختلف ساخته و این کار را تنها یک بار انجام دهید؛ چرا که در زمان‌های دیگر اطلاعات به‌صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شوند.

شاید در ابتدا و هنگام کار با امکانات این ابزار به دلیل گستردگی و پیچیدگی آن‌ها کمی به مشکل بخورید، اما اگر به دنیای اطلاعات علاقه دارید و اصطلاحات آن را می‌شناسید، خیلی زود کار با دیتا استودیو را نیز یاد خواهید گرفت. فقط کافی است که طبق مراحل گفته شده در این مقاله هر چه زودتر کار با این ابزار را شروع کنید.

در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری از نرم‌افزار گوگل دیتا استودیو کسب کنید، «دوره آموزش ویدئویی Google Data Studio برای آنالیز داده‌ها و گزارش‌دهی» در سایت فرادرس را با سرفصل زیر مشاهده کنید:

  • آشنایی با Google Data Studio (گوگل دیتا استودیو)
  • شروع به کار با ابزار Google Data Studio
  • ایجاد گزارش جدید
  • اتصال گزارش به داده‌ها
  • اتصال به ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
  • تنظیم متریک ها و پارامترها
  • تنظیمات نهایی گزارش
  • فیلترگذاری

برای دانلود و مشاهده این دوره آموزشی، اینجا را کلیک کنید (+).

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.