وقتی صحبت از تجارت الکترونیک و کسب و کار آنلاین می‌شود، عکس محصول شما یکی از مهم‌ترین عامل‌های تعیین‌کننده‌ای است که می‌تواند کسانی که به ویترین شما نگاه می‌اندازند را تبدیل به مشتری کند و عکاسی از لباس برای فروشگاه آنلاین در اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست.

حالا شاید از خودتان بپرسید که: «من چگونه می‌توانم با غول‌های صنعت پوشاک رقابت کنم؟» خبر‌های خوبی برای شما دارم؛ شما نیاز ندارید که سرمایه هنگفتی را برای ادوات و ابزار حرفه‌ای خرج کنید، شما می‌توانید با سرمایه‌ای نسبتا کم و عطش سیری‌ناپذیر برای یادگیری ترفند‌های فروش، عکس‌هایی خیره‌ کننده از پوشاک خلق کنید.

در این مقاله از آکادمی کاپریلا، نگاهی کوتاه به این که چگونه می‌توانیم با بودجه‌ای مشخص و ابزار مورد نیاز عکاسی از لباس برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی تهیه کنیم، می‌اندازیم. همچنین، اقدامات لازم و نکته‌های مهم در این مسیر را باهم بررسی می‌کنیم.

ابزار لازم برای عکاسی پوشاک برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی

عکاسی از لباس
عکاسی از پوشاک برای اینستاگرام

ابزاری که استفاده می‌کنید بستگی به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید خواهد داشت. اگر شما پس زمینه و نور تخصصی‌تری می‌خواهید می‌توانید ابزار گران‌تری تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید با خریدن برخی گزینه‌هایی که در پایین به آن اشاره خواهیم‌ کرد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

در اینجا به برخی از ابزار ابتدایی عکاسی از پوشاک که باید آن را تهیه‌کنید می‌پردازیم.

دوربین

اگر تصور شما این است که برای گرفتن عکس‌های صنعتی خوب نیاز به گران‌‌ قیمت‌ترین دوربین خواهید داشت، باید در افکارتان تجدید‌نظر کنید. خرده‌فروشانی که جدیدا وارد بازار کار شدند، عکس‌هایشان را فقط با یک تلفن‌ هوشمند می‌گیرند. و البته که نتایج کاملا رضایت‌بخش هستند. اگر تا به این‌جای کار شما یک دستگاه آیفون یا اندروید دارید، قطعا می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر هنوز نمی‌دانید که چطور باید با یک گوشی هوشمند عکاسی حرفه‌ای کنید، پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی آموزشی زیر را ببینید.

  • آموزش ویدئویی عکاسی حرفه‌ای با موبایل — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

سه‌پایه

با دست نگه‌ داشتن تلفن‌ همراه هوشمند یا دوربین‌تان حتما باعث لرزش دوربین خواهد‌ شد. برای جلوگیری از این اتفاق یک سه‌پایه که متناسب با ابزار عکس‌برداری شما باشد، تهیه کنید. سه‌پایه ها ارزان، کارآمد و طرزکار ساده‌ای دارند- شما به سادگی می‌توانید دستگاهتان را به سه‌پایه متصل کنید، کادر مشخصی برای محصول مشخص کنید و در نهایت عکاسی کنید.

عکاسی از پوشاک
سه پایه برای عکاسی از لباس

تخته‌های فومی

اکثرا هنگام عکاسی از محصولاتی مانند لباس، سایه‌ای در یک سمت کار قراردارد و معمولا با وجود سایه، محیط برای گرفتن یک عکس خوب بسیار تاریک است. شما می‌توانید با قرار دادن یک تخته فومی سفید که نور را به سمت سایه بازتاب می‌دهد، محیط را روشن‌ کنید.

نوارچسب یا گیره

اگر برنامه شما عکاسی بر روی میز است، تعدادی گیره و نوار‌ چسب برای ثابت نگه‌ داشتن تخته‌های فومی در جای مشخص شده، تهیه کنید.

مانکن یا مدل

اگر شما می‌خواهید عکس‌هایی با مضمون روزمرگی برای وبسایت خود بگیرید، می‌توانید از یکی از اعضای خانواده و یا دوستانتان بخواهید تا مدل پوشاک شما شوند. به عنوان جایگزین، استفاده از مانکن را که قیمت آن در هر جای کشور از 500 هزار تومان شروع می‌شود، به شما پیشنهاد‌ می‌کنم.

برای عکاسی روی سطح مشخص، شما به یک میز یا سطح صاف‌ و صیقلی نیاز پیدا‌ خواهید‌ کرد. لباستان را روی سطح پهن‌ کنید و از بالا در زاویه‌ی 90 درجه عکاسی کنید تا یک تصویر خوب داشته‌ باشید.

7 قدم برای عکاسی از لباس برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی

عکاسی از لباس
عکاسی از لباس برای اینستاگرام

اگر شما برای اولین قدم عکس‌برداری خود دو‌دل هستید، ناراحت نباشید. در اینجا به 7 مرحله برای قدم گذشتن در عرصه عکاسی پوشاک می‌پردازیم.

لباس‌های خود را برای عکاسی اماده کنید.

بسیاری از عکاسان حرفه‌ای پوشاک از برنامه فوتوشاپ برای ویرایش و از بین بردن نقص‌ها در هر آیتم استفاده می‌کنند. از چین‌وچروک‌ها گرفته تا گرد‌ و‌ غبار و تار‌ و‌ پود لباس‌ها. یک متخصص فوتوشاپ حرفه‌ای حتی بزرگ‌ترین نقص‌ها را می‌تواند برطرف‌ کند.

اگر فتوشاپ بلد نیستید و تمایل دارید که آن را یاد بگیرید، ویدئوهای آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • آموزش ویدئویی فتوشاپ ویژه عکاسان — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش مقدماتی فتوشاپ — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

ولی اگر شما تازه شروع به کار کردید و اطلاعات کمی راجع به فتوشاپ دارید، ما این روش را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم. فتوشاپ می‌تواند کاملا یک جادو باشد ولی کار هرکس نیست خرمن کوفتن، گاو نر میخواهد و مردکهن! در این مرحله، بهتر است خودتان کاری کنید که ایتم‌هایتان قبل از گرفتن عکس زیبا به‌نظر برسند. این کار زمانی را که برای ویرایش صرف خواهید کرد را به شدت کم‌ خواهد کرد.

در اینجا به برخی از مراحلی می‌پردازیم که به ما کمک می‌کند که از خوب به نظر رسیدن هر سوژه مطمئن شویم.

  • لباس را از بالا تا پایین و از نزدیک بررسی کنید و دنبال ایرادات و یا نقص‌های آن بگردید.
  • همه چین و چروک‌هایی که می‌بینید را اتو کنید و بخار دهید. برای این کار بهترین وسیله بخارگر است.
  • از یک برس پرزگیر برای زدودن گرد‌ و‌ غبار استفاده کنید.
  • از یک قیچی برای برای قیچی کردن نخ‌وپودهای اضافه استفاده‌ کنید.
  • همان‌گونه که دوست دارید در عکس نهایی‌تان به‌نظر برسد، روی یک آویز آویزان و یا روی زمین پهنش کنید و یک‌بار دیگر از لحاظ نقص بررسی‌اش کنید.

شما بعدا بابت زحماتی که پیش‌ از گرفتن عکس کشیدید از خودتان تشکر خواهید کرد. چون اگر یک جای کار مشکل پیدا کند، باید از اول شروع کنید و اذیت می‌شوید.

آماده کردن استودیوی عکاسی‌تان

یک استودیوی بهتر به معنی یک تجربه عکاسی بهتر است، ولی اینکه چه چیزی باعث می‌شود شما در این کار دوام بیاورید شما را شگفت‌زده خواهد‌ کرد. سه مکان کلیدی در استودیو وجود‌ دارد که شما باید آن را پوشش‌ دهید، پس زمینه‌تان، نورپردازی و دوربین. همه این موارد را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.

عکاسی از پوشاک
استودیو برای عکاسی از پوشاک

پس زمینه

شما به یک پس زمینه سفید یا رنگ‌روشن برای بهتر نشان دادن رنگ‌های محصول، به حداقل رساندن حواس‌پرتی‌های ایجاد شده، و بی‌نقص بودن عکس‌هایی که می‌گیرید، نیاز دارید. شما می‌توانید رول‌هایی از کاغذ بدون درز و یا یک پکیج ساده نورپردازی که شامل پس‌زمینه مناسب برای استفاده باشد، تهیه کنید.

برای نتیجه هرچه بهتر، از گیره یا نوارچسب برای ثابت نگه‌ داشتن کاغذ یا صفحه پس‌زمینه استفاده‌ کنید و به پس زمینه‌تان را برای جلوگیری از هر‌گونه چین‌خوردگی به سمت زمین یا سطحی که روی آن عکاسی می‌کنید، خم کنید. همچنین آیتم مورد‌نظرتان را دقیقا بین پس‌زمینه و دوربینتان قرار‌ دهید.

نورپردازی

شما می‌توانید بهترین ابزار دنیا را داشته باشید ولی باید بدانید که بدون نورپردازی مناسب، عکس‌های شما اصلاً زیبا نمی‌شوند! اگر بتوانید استودیو خود را در یک اتاق پر‌نور با مقداری زیاد نور طبیعی دایر کنید و در طول روز از نور طبیعی استفاده بهینه کنید، ممکن است دیگر نیازی به منبع نور مصنوعی نداشته‌ باشید.

ولی اگر از پس هزینه‌هایش برمی‌آیید، خریدن ابزار روشنایی همه‌چیز را برای شما راحت‌تر می‌کند. شما قادر خواهید‌ بود تا در هر زمان و مکان عکاسی کنید. بسته‌های لوازم نورپردازی شامل:

  • سری‌نور (خود منبع نور)
  • یک سافت باکس یا چتر برای منتشر کردن نور تا بتوانید همه‌جا نور داشته‌ باشید.
  • یک پایه برای نگه‌ داشتن نور با وجود سافت باکس اطراف آن.
  • یک پک کامل باتری
  • یک ریموت کنترل جیبی برای برای تبدیل کردن نور به فلش دوربین شما

تنظیم کردن نورپردازی

هدف نورپردازی نوری یکپارچه روی هر آیتم است. اگر آیتم‌ها را در نور مستقیم خورشید قرار دهید باعث ایجاد کنتراست شدید و سایه در قسمت‌های مشخصی از عکس می‌شود.

اگر شما از ابزار نورپردازی استفاده می‌کنید، نور و یک سافت‌باکس یا چتر را با زاویه 45 درجه نسبت به سوژه عکاسی تنظیم‌ کنید. این حرکت به شما کمک می‌کند که نور را به صورت یکنواخت پراکنده‌ کنید.

مطمئن شوید که سوژه خیلی به پس‌زمینه نزدیک نباشد وگرنه در عکسی که می‌گیرید سایه می‌اندازید. همچنین شما می‌توانید شدت منبع نور خود را کم کنید.

اگر می‌خواهید از درستی مکان سوژه نسبت به نور مطمئن باشید، از نورسنج دوربین عکس‌برداری خود استفاده کنید. از منظره یاب دوربین نگاه کنید و آنقدر نورسنج را تنظیم کنید تا چوب‌خط نورسنج عدد صفر را نشان‌ دهد.

عکاسی از لباس
نورپردازی در عکاسی از لباس

توصیه می‌کنیم برای اینکه حرفه‌ای‌تر عکاسی کنید، آموزش‌های زیر را ببینید:

  • آموزش ویدئویی عکاسی از محصولات برای یک فروشگاه اینترنتی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش ترکیب بندی مقدماتی در عکاسی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

سبک خاص عکاسی از لباس را برای برندتان بسازید.

روشی که شما لباس‌هایتان را استایل می‌کنید نه‌تنها ویترین محصولات شماست، بلکه حال‌وهوا و سبک خاص فروشگاه دیجیتالی شما را مشخص‌ می‌کند. در اینجا به برخی از گزینه‌های استایل کردن برای عکاسی از لباس می‌پردازیم:

پهن کردن لباس

عکاسی از لباس با روش پهن کردن روی سطح شامل پهن کردن گزینه‌های عکاسی روی یک زمین صاف و عکس گرفتن از آنها به صورت مستقیم از بالاست، اگر پوشاک شما خاص است و یا از چند بخش تشکیل می‌شود، ممکن است نیاز داشته باشید تا به دنبال یک مدل یا مانکن باشید تا مطمئن شوید که بازدید‌کنندگان شما تن‌خور لباس را می‌بینند.

آویزان کردن

استفاده از آویز لباس برای آویزان کردن لباس‌هایتان برای شما هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. این یک تکنیک ساده برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه است.

مدل‌های انسانی

اگر بودجه دارید، مدل ها ایده‌آل ترین راه برای ایجاد تصویری درست از تن‌خور لباس‌ها برای بینندگان شما هستند.

مانکن‌ها

بهترین ابزار بعدی استفاده از مانکن‎‌ها است. مطمئن شوید که لباس ها همانگونه که روی یک انسان واقعی تن‌خور دارند روی مانکن هم داشته‌ باشند.

دوربین‌تان را تنظیم کنید.

تنظیمات دوربین شما می‌تواند خروجی شما را به بهترین و یا بدترین عکس تبدیل کند. قبل از عکاسی از لباس‌هایتان مطمئن شوید که با مفاهیم زیر آشنایی کامل دارید:

دیافراگم

دیافراگم را با حرف اف روی تنظیمات دوربین نمایش می‌دهند. دیافراگم فوکوس را کنترل می‌کند و باعث می‌شود جنبه‌های بیشتری از سوژه را در عکس بگنجانید. مطمئن شوید که که دیافراگم را روی بالاتر از اف-11 تنظیم کنید و در نتیجه جنبه‌های بیشتری از لباستان در مرکز توجه قرار می‌گیرد.

حساسیت به نور  (iso)

حساسیت نور را زیر 600 الی 640 نگه‌ دارید. حساسیت نور بالاتر باعث ایجاد رگه و یا نویزهایی می‌شود که سبب حواس‌پرتی می‌شوند که باعث می‌شود عکس‌ها بیشتر جنبه فیلمی بگیرند. از یک سه‌پایه برای حفظ حساسیت نور در درجه 100 یا 200 برای بهینه‌سازی وضوح و صاف بودن عکس، استفاده کنید.

تعادل در سفیدی

تعادل در سفیدی به دوربین کمک می‌کند تا رنگ های موجود در عکس را واضح‌تر نشان دهد. تعادل در سفیدی دوربین را بر طبق منبع نوری که استفاده می‌کنید تنظیم کنید (نور طبیعی، ال ای دی، فلورسنت و یا تنگستن) و یا اینکه تعادل در سفیدی را روی اتومات تنظیم و بگذارید دوربین‌تان خودش تصمیم نهایی را بگیرد.

عکاسی کنید.

خجالت نکشید، تا جایی که می‌توانید از زاویه‌های مختلف عکاسی‌ کنید. از سوژه به صورت مستقیم، در زاویه 45 درجه و از بغل و پشت عکاسی‌ کنید.

اگر لباس شما دارای ویژگی خاصی مثل گل‌دوزی یا سنگ و مهره‌دوزی است، از نزدیک عکاسی کنید تا بینندگان شما شکوه واقعی کار را ببینند. همچنین شما می‌توانید از نزدیک از بافت پارچه عکس بگیرید تا مشتریان بتوانند ذهنیت کاملی از محصول شما داشته‌ باشند.

عکاسی از لباس
عکاسی از لباس از نزدیک

در کل شما عکس‌های متعددی از یک محصول را روی وبسایت خود به نمایش می‌گذارید، اگر بینندگان شما نتوانند کاملا از محصول مطمئن باشند نمی‌توانند از شما خرید کنند و یا در بدترین حالت، شما باید با بازخوردهایی از قبیل اینکه کالای شما با عکس آن تطابق ندارد، سروکله بزنید.

بازنگری و نهایی کردن

بعد از عکاسی از پوشاک، شما باید عکس‌هایتان را برای قرار دادن روی فروشگاه اینترنتی‌تان آماده کنید. هدف از پردازش پس از تولید این است که عکس‌هایتان بی‌نظیر و حرفه‌ای به نظر برسند.

شما می‌توانید یک ویرایش‌گر حرفه‌ای برای ویرایش عکس‌هایتان استخدام‌ کنید که البته قدم حساس و مهمی در امر عکاسی است. سپردن ویرایش به یک حرفه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌‌تر از یادگرفتن چگونگی ویرایش‌ کردن است. اگر ترجیح می‌دهید که خودتان این کار را انجام‌ دهید، اول می‌بایست که اصول ساده و اولیه ویرایش را یاد بگیرید. در مرحله بعدی از یک اپلیکیشن ویرایش برای بهتر کردن و قابل اشتراک شدن عکس‌هایتان در تمامی کانال‌های فروش، استفاده کنید.

اگر برای ویرایش عکس به کمک احتیاج دارید، ویدئوهای زیر را ببینید و مطالب را بخوانید:

  • آموزش ویدئویی لایت روم Lightroom برای ویرایش تصاویر — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش روتوش عکس با نرم افزار Beautune — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • 20 اپلیکیشن ادیت عکس و فیلم در موبایل — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

همین حالا عکس‌هایی زیبا از پوشاک بگیرید.

در حالی که ابتکار بیشتر، عکس‌های بهتری خلق می‌کند، ولی این به این معنی نیست که تنها راه شما هزینه کردن زیاد برای ابزار و یا عکاس فوق حرفه‌ای است. به محض این که شما ابزار و روش‌های درست را یاد بگیرید، می‌توانید عرصه را با کارهای هنری خودتان بر دیگران تنگ کنید.

به یاد داشته باشید که این روند نیازمند تلاش بسیار زیادی است، عکس‌های اولیه شما هیچوقت عالی نخواهند بود، ولی اگر به تمرین‌ کردن، یادگیری و رشد مهارتهایتان وفادار باشید، هر روز بهتر از دیروز خواهید شد.

و یک روز به خودتان می‌آیید و میبینید که در حال رقابت با بزرگترین قدرت‌های تجارت الکترونیک هستید.

سوال‌های متداول راجع به عکاسی پوشاک

برخی از سوال‌هایی که ممکن است برای شما پیش بیاید را در زیر لیست کردیم:

چگونه عکاسی از لباس را انجام دهیم؟

  1. ابزار عکاسی تهیه کنید.
  2. استدیوی عکاسیتان را به راه بیاندازید.
  3. لباس‌هایتان را آماده سازی کنید.
  4. نور را تنظیم کنید.
  5. به لباس‌هایتان سبک بدهید.
  6. دوربین‌تان را حاضر کنید.
  7. عکاسی از لباس کنید و سپس برای قرار دادن در سایت ویرایش کنید.

چگونه از تیشرت عکاسی کنم؟

راه‌های زیادی برای عکاسی از تیشرت وجود دارد:

شما می‌توانید از تیشرت در حالت آویزان و یا پهن‌ شده روی سطح عکاسی کنید. همچنین شما میتواند عکس‌هایی با مضمون سبک زندگی از مدل‌هایی که تیشرت شما را میپوشند، ثبت کنید.

چگونه عکس‌های خوبی از لباس با استفاده از تلفن‌ همراه ایفون بگیرم؟

تلفن‌همراه‌تان را نزدیک پنجره و منبع نور طبیعی قرار بدهید، لباستان را چه روی زمین و چه روی بدن مدل خود قرار داده و با استفاده از یک پس‌زمینه سفید شروع به عکاسی کنید. شما همیشه قادرید که نقص‌های عکس‌هایتان را بعد از عکاسی با استفاده از نرم‌افزارهای تلفن‌همراهتان تصحیح کنید.

جمع‌بندی

عکاسی از لباس شاید در قدم اول ساده به نظر بیاید، اما برای تبدیل شدن به یک عکاس یا فروشنده حرفه‌ای در اینترنت و برای رقابت با رقبای سرسختتان باید مدام تمرین کنید. هربار عکس بگیرید و ویرایش تصاویر را امتحان کنید تا هر روز حرفه‌ای‌تر از روز قبل شوید.

شما چه نظری در مورد عکاسی از لباس دارید؟ چه ترفندهایی برای عکاسی پوشاک دارید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.