اگر از آن دسته کاربرانی هستید که عاشق اشتراک‌گذاری عکس‌های خانوادگی‌تان در شبکه‌های اجتماعی هستید، شاید تا به حال عکسی از کتاب‌هایی که فرزندان‌تان در حال مطالعه­‌شان هستند به اشتراک گذاشته باشید. این امکان وجود دارد که صاحب کسب و کار کتاب فروشی باشید و قصد عکاسی از کتاب برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی داشته باشید.

این روزها می‌توانید با تلفن همراه خود عکس‌های فوق العاده‌ای برای شبکه‌های اجتماعی بگیرید و با توجه به ترند و محبوب شدن هشتگ‌هایی مانند #کتابخوانی (#کتابگرام!) فرصت خوبی برای عکس گرفتن از کتاب‌هایتان دارید.

خب از کجا مطمئن شویم عکس‌های ما از عکس‌های دیگران متمایز و خاص‌تر خواهد بود؟

در این مقاله از آکادمی کاپریلا به این سوالات پاسخ می‌دهیم. در ادامه پنج نکته کاربردی برای گرفتن عکس‌های بهتر از کتاب‌ها با استفاده از تلفن همراه (یا حتی هر نوع دوربین دیگری) را بیان می‌کنیم و یک پروسه سه مرحله‌ای را که توسط شما قابل انجام در خانه است را قدم به قدم توضیح می‌دهیم.

پنج نکته مهم برای عکاسی از کتاب برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی

عکاسی از کتاب برای اینستاگرام
عکاسی از کتاب برای اینستاگرام

برای عکاسی از کتاب برای پیج اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی بهتر است مراحل زیر را انجام دهید و نکات مهم را مد نظر قرار دهید:

مطمئن شوید عکس‌تان در حالت فوکوس است.

اولین و پرتکرارترین مشکلی که در بیشتر عکس‌های شبکه اجتماعی به آن‌ها برمی‌خوریم این است که اکثر آن‌ها به صورت کامل در حالت فوکوس نیستند.

چند دلیل رایج برای این مشکل وجود دارد. یکی از واضح‌ترین آن‌ها این است که در زمان گرفته شدن عکس، دوربین روی سوژه عکاسی فوکوس نبوده است. اما گاهی وقت‌ها عکس بیچاره گناهی ندارد و در فوکوس استاندارد گرفته شده، اما به دلیل کراپ شدن یا اسکرین شات گرفتن از عکس اصلی کیفیتش پایین آمده، به صورت بلوری در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود و در نتیجه به نظر می‌رسد که بدون فوکوس مناسب گرفته شده است.

همیشه از شارپ بودن عکس‌هایی که به اشتراک می‌گذارید مطمئن باشید و حتما عکس‌های اصلی را منتشر کنید، نه اسکرین شات‌ها و عکس‌های کراپ شده بی‌کیفیت.

اگر هنوز نمی‌دانید که چطور باید با یک گوشی هوشمند عکاسی حرفه‌ای کنید، پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی آموزشی زیر را ببینید.

  • آموزش ویدئویی عکاسی حرفه‌ای با موبایل — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

نورپردازی را تنظیم کنید.

عکاسی از کتاب برای اینستاگرام (1)
عکاسی از کتاب برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی

نورپردازی خوب از آن دسته معیارهای سرنوشت‌ساز برای عاقبت عکس مورد نظر است! اگر بیش از حد تاریک باشد، جزئیات زیادی از دست می‌رود و در نهایت عکسی بی‌کیفیت و پیکسلی خواهید داشت. اگر بیش از حد روشن باشد، باز هم جزئیات زیادی در عکس ثبت نمی‌شود. خب پس از کجا باید فهمید که نورپردازی عکس‌مان مناسب است؟

من شخصا پیشنهاد می‌کنم عکس‌هایی که می‌خواهید از کتاب‌تان بگیرید را در طول روز بگیرید. در این صورت نور کافی برای گرفتن یک شات تمیز خواهید داشت.

اگر قصد دارید عکس‌تان را در فضای بسته داخل خانه یا استودیو بگیرید، ترجیحا این کار را نزدیک پنجره انجام دهید که روشن‌ترین نقطه در اتاق است. اگر عکس را در فضای باز می‌گیرید، تلاش کنید از سایه‌های نور در عکس‌تان استفاده کنید، زیرا این سایه‌ها برخلاف نور مستقیم خورشید که عکس را بیش از حد شارپ می‌کند، نور ملایمی برای عکس فراهم می‌کنند.

توصیه می‌کنیم برای اینکه حرفه‌ای‌تر عکاسی کنید، آموزش‌های زیر را ببینید:

  • آموزش ویدئویی عکاسی از محصولات برای یک فروشگاه اینترنتی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش ترکیب بندی مقدماتی در عکاسی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

ترکیب‌بندی را فراموش نکنید!

ترکیب‌بندی هم از آن دسته معیارهای بسیار مهم در عکس یا هر اثر هنری دیگه‌ای است که می‌تواند کیفیت اثر را از خوب به بسیار عالی برساند. ترکیب‌بندی به زبان ساده به نحوه قرارگیری عناصر مورد عکاسی شما در تصویر گفته می‌شود. بنابراین اینکه تصمیم بگیرید سوژه‌های اصلی و فرعی عکس‌تان را در چه موقعیتی قرار دهید می‌تواند حسابی عکس‌تان را از این رو به آن رو کند.

روش دیگری برای سنجیدن تناسب ترکیب‌بندی عکس‌تان این است که از فضای منفی به خوبی استفاده کنید. فکر نکنید که حتما باید هر چیزی که به دستتان می‌رسد را در قاب جا دهید. خالی گذاشتن بخش‌هایی از عکس می‌تواند باعث تاثیرگذاری بیشتر هم بشود!

به همین ترتیب، یادتان باشد که مجبور نیستید سوژه موردنظر (کتاب) را هر جور شده در قاب جا کنید. روش جایگزینی که حالت حرفه‌ای‌تری به کارتان می‌دهد این است که بخشی از کتاب یا صفحه خاصی را نمایش دهید یا روی آن زوم کوچکی داشته باشید. نشان دادن بخشی از یک صفحه و زوم روی آن توجه مخاطب را بیشتر از نشان دادن کل صفحه از دور جلب می کند.

زوایای مختلف را امتحان کنید.

عکاسی از زوایای مختلف این قابلیت را دارد که پرسپکتیو عکس شما را حسابی تکان دهد.

عکاسی از کتاب برای اینستاگرام (2)
عکاسی از کتاب برای اینستاگرام

زمانی که صحنه مورد نظر را برای عکاسی آماده کردید، خودتان را به چالش بکشید و سعی کنید حداقل سه زاویه مختلف برای عکاسی پیدا کنید. زمانی که چند عکس گرفتید و کارتان تمام شد، می‌توانید عکس‌ها را بررسی کنید و ببینید عکاسی از کدام زاویه نتیجه بهتری داشته است.

عکس‌های کتابتان را ادیت کنید.

زمانی که عکس گرفتن‌تان تمام شد وقت ادیت کردن عکس است. نرم افزارهای زیادی برای ادیت کردن عکس با استفاده از تلفن همراه وجود دارد؛ از برنامه‌های ساده که فیلترهای مختلف دارند بگیرید، تا برنامه‌های حرفه‌ای با ابزارهای خاص.

زمانی که برای اولین بار اقدام به ادیت عکسی می‌کنید، دیدن آن همه گزینه مختلف می‌تواند گیج کننده باشد. اما در نهایت هر چه ساده‌تر، بهتر.

پیشنهاد من این است که در ابتدا با پروسه ادیت به دید تجربه نگاه کنید. نورپردازی، روشنایی، کنتراست و اشباع رنگی را امتحان کنید و ببینید چه تغییراتی ایجاد می‌شود و کدام یک از آن‌ها برای شما راضی کننده‌تر است. هر چه زمان بگذرد، گزینه‌های بیشتری کشف و استفاده می‌کنید تا در نهایت سبک شخصی خودتان را پیدا کنید.

اگر فتوشاپ بلد نیستید و تمایل دارید که آن را یاد بگیرید، ویدئوهای آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • آموزش ویدئویی فتوشاپ ویژه عکاسان — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش مقدماتی فتوشاپ — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

سه نوع عکاسی از کتاب برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی

تا اینجای مقاله به روش‌ها و نکته‌هایی برای عکاسی از کتاب برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی پرداختیم. اکنون وقت آن است که سه روش را برای عکاسی از کتاب در خانه بررسی می‌کنیم.

عکاسی از کتاب برای اینستاگرام
نمونه‌ای از عکاسی از کتاب برای اینستاگرام

یک عکس از جلد کتاب‌تان بگیرید، صاف و تخت!

این روزها امکان ندارد اینستاگرام‌تان را بالا و پایین کنید و عکسی از جلد کتاب‌ها نبینید. خب چرا خودتان یکی از این عکس‌ها نگیرید؟

در اینجا چند نکته برای شروع کارتان آورده شده است:

  • کتاب مورد نظر و تعدادی وسایل که به موضوع کتاب مربوط هستند را کنار هم جمع کنید. (مثلا اگر موضوع کتاب‌تان نقاشی است، چند مداد رنگی کنارش بگذارید.)
  • بک گراند مناسبی برای عکس‌تان در نظر بگیرید. این بک گراند هر چه ساده‌تر باشد بهتر است؛ حتی می‌تواند سطح صاف میز خانه‌تان، پارکت کف خانه، یک پتو یا زیرانداز خوش رنگ یا هر چیز جالب توجهی باشد. مثلا برای کتابی مانند حلزون مهربان و وال قهرمان می‌توانید از یک نقشه جهان به عنوان بک گراند استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که طول می‌کشد تا بک گراندی که به سلیقه‌تان بخورد را پیدا کنید؛ بنابراین آماده امتحان موارد مختلف باشید.
  • زمانی که بالاخره آماده گرفتن عکس بودید، دوربین را کاملا بالا و عمود بر سوژه بگیرید.

عکسی از فرزندتان در حال کتاب خواندن بگیرید.

عکس گرفتن از فرزند دلبندتان در حال کتاب خواندن کار آسانی به نظر می‌رسد. اما کمی آماده‌سازی قبل از گرفتن عکس می‌تواند به بهتر شدن عکس‌تان کمک کند.

  • اگر فرزندتان خردسال است، همه چیز و تمام فضا را قبل از آوردن او به مکان عکاسی آماده کنید. از آنجایی که احتمالا توجه کمی به سوژه شما نشان می‌دهند و سریع حواس‌شان به چیزهای دیگر پرت می‌شود، باید در گرفتن عکس بسیار سریع باشید.
  • بهترین مکان را برای عکاسی انتخاب کنید. مثلا در خانه خودم هرگز روی مبل عکاسی نمی‌کنم، زیرا در تاریک‌ترین نقطه خانه قرار گرفته است. بنابراین اگر قصد عکس گرفتن از دخترم را داشته باشم، نزدیک پنجره یا در حیاط زیراندازی پهن می‌کنم و از دخترم می‌خواهم که روی آن بنشیند و مطالعه کند تا از او عکس بگیرم.
  • عکستان را با اضافه کردن عناصر مرتبط با موضوع کتابتان به فضای عکس جالب‌تر کنید. این عناصر می‌توانند شامل اسباب بازی، یک زیرانداز خوشرنگ یا حتی یک لباس فانتزی مرتبط با موضوع کتاب باشد.

اگر برای ویرایش عکس به کمک احتیاج دارید، ویدئوهای زیر را ببینید و مطالب را بخوانید:

  • آموزش ویدئویی لایت روم Lightroom برای ویرایش تصاویر — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش روتوش عکس با نرم افزار Beautune — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • 20 اپلیکیشن ادیت عکس و فیلم در موبایل — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

زمانی که فرزندتان کتابی در دست دارد از او عکس بگیرید.

این ایده بسیار خوب و در عین حال سریع و آسان است. موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • یک بک گراند ساده و خنثی آماده کنید و از فرزندتان بخواهید در مقابل آن بایستد؛ معمولا یک دیوار ساده با رنگ ملایم کارتان را راه می‌اندازد.
  • از فرزندتان بخواهید کتاب را طوری نگه دارد که جلدش سمت شما باشد و بازوهایش کشیده باشند.
  • فوکوس دوربین را روی کتاب تنظیم کنید نه روی فرزندتان.
  • آیتم‌هایی به عکس اضافه کنید که آن را جالب‌تر کند؛ مثلا لباس یکی از کاراکترها را به کودک بپوشانید.

جمع‌بندی

عکاسی از کتاب برای اینستاگرام یا فروشگاه اینترنتی شاید در قدم اول ساده به نظر بیاید، اما برای تبدیل شدن به یک عکاس یا فروشنده حرفه‌ای در اینترنت و برای رقابت با رقبای سرسختتان باید مدام تمرین کنید. هربار عکس بگیرید و ویرایش تصاویر را امتحان کنید تا هر روز حرفه‌ای‌تر از روز قبل شوید.

شما چه نظری در مورد عکاسی از کتاب برای اینستاگرام یا فروشگاه اینترنتی دارید؟ چه ترفندهایی برای عکاسی کتاب برای اینستاگرام یا فروشگاه اینترنتی دارید؟

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.