از وقتی اینستاگرام در سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرد، رفته‌رفته قابلیت‌های جدیدی به دنیای مجازی اضافه شده است که قبل از آن، در هیچ‌کدام یک از شبکه‌های اجتماعی دیگر، نظیر آن را نمی‌شد پیدا کرد. قابلیت‌های جذابی که نه در واتساپ، نه در تلگرام و نه در فیس‌بوک خبری از آنها نبود و همین باعث می‌شد تا اینستاگرام، نسبت به بقیه اپلیکشن‌های پیام‌رسانی، یک سر و گردن بالاتر باشد. با اینکه این روزها اینستاگرام به‌واسطه همین قابلیت‌های متنوع و جذابش، بسیار محبوب شده است و میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان در این پلتفرم صفحه ساخته‌اند و در آن فعالیت می‌کنند، اما مثل اینکه این اپلیکیشن معرکه کوتاه بیا نیست و سورپرایزهایش تمامی ندارد.

جالب است بدانید هنوز هم که هنوز است، با اینکه اینستاگرام در اوج است و در صدر جدول پرطرفداترین رسانه‌های اجتماعی قرار دارد، با این حال پا پس نکشیده و در تلاش است تا با اضافه کردن قابلیت‌های هیجان‌انگیز و جدید دیگر، کاربران بیشتری را وسوسه کند تا به این اپلیکیشن بیایند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. همچنین، یکی از اهدافی که اینستاگرام در سر دارد و تا آن را به حقیقت تبدیل نکند، تسلیم نمی‌شود، گسترش دادن جنبه اقتصادی این پلتفرم است.

در واقع اینستاگرام در نظر دارد با معرفی قابلیت‌های مفید و کاربردی، علاوه بر سرگرم کردن کاربران، به درآمدزایی آنها کمک کند و محلی برای رشد و دیده شدن کسب‌وکارها باشد. اینستاگرام در آپدیت‌های اخیر خود، برای تحقق این رویا گام برداشته و از قابلیت جدید خود رونمایی کرده است. قابلیتی که با یک تیر دو نشان می‌زند و هم برای کسی که صرفا برای وقت‌گذرانی و سرگرم شدن به اینستاگرام می‌آیند، جذاب است و هم برای رونق کسب‌وکارهای اینستاگرامی مفید بوده و حسابی به درد می‌خورد. این قابلیت هیجان‌انگیز و کاربردی، امکان گذاشتن لایو دو نفره است که اخیرا به اینستاگرام اضافه شده و کاربران کلی از آن استقبال کرده‌اند.

فرقی ندارد که قصدتان از آمدن به اینستاگرام چیست؛ چه برای کار در اینستاگرام فعالیت می‌کنید و چه برای سرگرمی و ارتباط داشتن با دوستانتان، در هر صورت می‌توانید از قابلیت لایو دو نفره اینستاگرام استفاده کنید و لذت ببرید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا با دوستان خود به‌صورت مشترک لایو بگذارید و در کنار هم لحظات خوشی را سپری کنید. همچنین، اگر صاحب برند یا کسب‌وکاری در اینستاگرام هستید، می‌توانید با همکاران خود لایو دو نفره بگذارید و درباره محصولاتی که ارائه می‌دهید اطلاع‌رسانی کنید، یا با مشتریان خود لایو بگذارید و به‌سوالات متداول آنها جواب بدهید. همان‌طور که می‌بینید، این قابلیت استفاده‌های زیادی دارد و می‌تواند برای هرکسی با هر هدفیف مفید باشد. اگر نمی‌دانید که چطور باید در اینستاگرام لایو دو نفره گذاشت، اصلا نگران نباشید. ما قصد داریم تا از سیر تا پیاز لایو دو نفره را به شما آموزش بدهیم، پس تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید.

چگونه دیگران را دعوت کنیم تا با ما لایو دو نفره بگذارند؟

لایو اینستاگرام یکی از قابلیت‌های جذاب و کاربردی اینستاگرام است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با کاربران ارتباط مستقیم داشته باشید. مثلا اگر پیجتان شخصی است و فقط دوستان و آشنایان خود را فالو می‌کنید، می‌توانید با هرکسی از آشنایانتان که دوست دارید، لایو دو نفره بگذارید و لذت ببرید. همچنین، اگر پیجتان کاری است و یا در اینستاگرام، برند خود را راه انداخته‌اید، می‌توانید با پیج‌های همکار لایو دو نفره بگذارید، یا با مخاطبان هدفتان را به یک لایو دو نفره دعوت کنید و در فضایی دوستانه به سوالات رایج آنها پاسخ بدهید.

اگر می‌خواهید از لایو اینستاگرام برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید و هیچ ایده‌ای از روش انجام آن ندارید، مطلب چطور با لایو اینستاگرام کسب و کارمان را توسعه دهیم؟ را بخوانید.

اگر قرار است که شما میزبان لایو دو نفره باشید، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که اولین قدم برای برگزاری یک لایو دو نفره، گذاشتن یک لایو یک نفره و معمولی است. اگر نمی‌دانید که چگونه باید یک لایو دو نفره برگزار کرد، اصلا ایرادی ندارد! چون در ادامه نحوه برگزاری لایو دو نفره را به شما آموزش می‌دهیم. پس اگر قصد دارید که یک لایو دو نفره برگزار کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب home، بر روی عکس پروفایل خود کلیک کنید.
  2. با کلیک بر روی عکس پروفایلتان، وارد بخش استوری می‌شوید.
  3. در بخش استوری، بر روی گزینه live که در پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید تا در صفحه شما یک لایو یک نفره برگزار شود.
  4. در مرحله بعد، فقط باید کمی صبر کنید تا اینستاگرام به فالورهایتان نوتیفیکیشن بفرستد و به آنها خبر بدهد که شما در حال گذاشتن لایو هستید.
  5. وقتی افراد بیشتری به لایوتان آمدند، اگر آن کسی که می‌خواهید با او لایو دو نفره بگذارید هم در بین تماشاکنندگان لایو حضور داشت، می‌توانید کم‌کم دست به کار شوید تا لایو دو نفره بگذارید.
  6. حالا باید مانند عکس زیر، بر روی آیکون دو صورتک که در پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید تا بتوانید شخص موردنظرتان را به لایو دو نفره دعوت کنید.
    لایو دونفره اینستا
    بر روی قسمتی که دور آن خط کشیدیم بزنید.
  7. با کلیک بر روی آیکون دو صورتک، لیستی از کسانی که در حال تماشای لایو شما هستند، نشان داده می‌شود.
  8. در این لیست، بر روی پروفایل شخص موردنظرتان که می‌خواهید با او لایو دو نفره بگذارید، کلیک کنید و سپس، گزینه add را فشار دهید.
  9. پس از انجام مراحل بالا، درخواستی از طرف شما برای شخص موردنظر فرستاده می‌شود که به او اعلام می‌کند شما او را به یک لایو دو نفره دعوت کرده‌اید.
  10. اگر شخص موردنظر، دعوت شما را برای یک لایو دو نفره قبول کند، تصویر او هم بالا می‌آید و لایو دو نفره شروع می‌شود.

به همین سادگی! البته، برای برگزاری لایو دو نفره در اینستاگرام، لازم است از قبل یک‌سری نکات مهم را بلد باشید که در ادامه آنها را به شما آموزش می‌دهیم.

اولا لازم است این نکته را به خاطر داشته باشید که برای گذاشتن لایو دو نفره حتما باید اینستاگرام خود را آپدیت کنید. چون قابلیت لایو دو نفره، فقط در جدیدترین نسخه اینستاگرام امکان‌پذیر است و این قابلیت، در دسترس کاربرانی که هنوز از نسخه‌های قدیمی اینستاگرام استفاده می‌کنند، قرار ندارد.

دوما شما به‌عنوان میزبان لایو، فقط می‌توانید کسانی را به لایو دو نفره دعوت کنید که در آن لحظه در لایو شما حضور دارند و در لیست بینندگان لایو هستند.

سوما فقط میزبان لایو دو نفره است که می‌تواند تصمیم بگیرد لایو مشترک ذخیره شود یا خیر! یعنی کسی که به‌عنوان مهمان به لایو دو نفره دعوت شده است، نمی‌تواند لایو را ذخیره کند.

چهارما تصویر میزبان لایو دو نفره در بالای صفحه قرار می‌گیرد، و تصویر مهمان لایو دو نفره در پایین صفحه!

در آخر، عمومی (public) یا خصوصی (private) بودن صفحه میزبان یا مهمان، هیچ تاثیری در گذاشتن لایو مشترک ندارد و هیچ محدودیتی از این نظر برای دو نفری که لایو می‌گذارند، وجود ندارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام با پاسخ به صد پرسش رایج— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • وبینار هرآنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

چگونه درخواست لایو دو نفره را قبول کنیم؟

حالا بیایید از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کنیم. تصور کنید که شما آن کاربری هستید که وارد لایو شخص دیگری شده‌اید و در حال تماشای آن هستید. بعد متوجه می‌شوید که میزبان لایو قصد دارد تا لایو دو نفره بگذارد و از شما دعوت می‌کند تا با او لایو مشترک بگذارید. شخص میزبان، مراحلی که کمی بالاتر آموزش داده‌ایم را انجام می‌دهد و درخواست لایو مشترک خود را برایتان می‌فرستند. حالا شما به‌عنوان کسی که از طرف میزبان به لایو مشترک دعوت شده‌اید، باید چگونه این درخواست را قبول کنید؟

زمانی که شخص میزبان برایتان درخواست لایو مشترک بفرستد، شما از طرف اینستاگرام پیامی دریافت می‌کنید که می‌گوید (account name) wants you to be in this live video. اگر قصد دارید که دعوت لایو دو نفره را قبول می‌کنید، فقط کافیست بر روی گزینه go live with (account name) را انتخاب کنید. ولی اگر هیچ تمایلی به شرکت در لایو دونفره ندارید، بر روی گزینه decline ضربه بزنید.

برای نمونه می‌توانید نگاهی به عکس زیر بیندازید.

لایو دونفره اینستاگرام
نمونه‌ای از پیامی که برای برگزاری لایو دونفره می‌آید.

چگونه برای دیگران درخواست لایو دو نفره بفرستیم؟

کمی بالاتر یکی از روش‌های گذشتن لایو دو نفره در اینستاگرام را توضیح دادیم. همان‌طور که گفتیم، یکی از روش‌های گذاشتن لایو دو نفره این است که شما میزبان لایو باشید و از بین کاربرانی که در حال تماشای لایوتان هستند، شخص موردنظرتان را انتخاب کنید و برای او به‌گونه‌ای دعوت‌نامه بفرستید تا در لایو شما شرکت کند.

حالا فرض کنید که شما میزبان لایو نیستید، ولی علاقه دارید تا با میزبان لایو، یک گفتگوی مشترک و زنده داشته باشید. به بیان ساده‌تر، با اینکه میزبان نیستید، ولی دوست دارید که درخواست خود را به گوش میزبان لایو برسانید و از بخواهید که قبول کند و با شما لایو دو نفره بگذارد.

در چنین مواقعی، یعنی وقتی که میزبان لایو نیستید، راه دیگری وجود دارد که بتوانید لایو دو نفره بگذارید. در واقع، شما به‌عنوان بیننده لایو، می‌توانید با چند کلیک ساده، درخواست خود را برای میزبان لایو بگذارید و اگر او قبول کند، می‌توانید لایو دو نفره بگذارید.

برای این کار، لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. اول از همه، بر روی آیکون لایوی که مدنظرتان است و در حال پخش است، کلیک کنید و به‌عنوان بیننده، وارد لایو موردنظرتان شوید.
  2. بلافاصله بعد از اینکه وارد لایو شخص دیگری شوید، برای شما در پایین صفحه، گزینه request فعال می‌شود.
  3. برای اینکه بتوانید برای میزبان لایو درخواست لایو دو نفره بفرستید، باید بر روی گزینه request to join کلیک کنید.
  4. سپس، پنجره‌ای برایتان باز می‌شود که باید گزینه send request را در آن انتخاب کنید.
  5. حالا نوبت به میزبان می‌رسد که نقش خود را ایفا کند! یعنی حالا که شما درخواست خود را برای میزبان ارسال کرده‌اید، او باید بر روی گزینه view که در پایین صفحه قرار دارد، کلیک کند تا درخواست شما را ببیند.
  6. اگر میزبان بخواهد درخواست شما برای لایو دو نفره را قبول کند، باید در مرحله آخر، بر روی نام کاربری‌تان کلیک کند و سپس، گزینه invite را فشار بدهد.

میزبان، با انجام مراحل بالا، درخواست شما را برای لایو دو نفره قبول می‌کند.

بعد از گذاشتن لایو مشترک چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی در صفحه اینستاگرام خود با شخص دیگری لایو مشترک و دو نفره می‌گذارید، هم برای فالوورهای شما و هم برای فالوورهای شخص مهمان، نوتیفیکیشنی ارسال می‌شود که به آنها می‌گوید شما و شخص دیگری به‌صورت مشترک در حال لایو گذاشتن هستید.

همچنین، وقتی شما با کاربر دیگری لایو مشترک می‌گذارید، کاربران در تب home با صحنه زیر روبه‌رو می‌شوند:

نحوه نمایش لایو دو نفره در اینستاگرام

اگر کاربران بر روی این دو دایره قرمزرنگ که در عکس بالا نشان داده شده است، کلیک کنند، خیلی راحت وارد لایو مشترک شما می‌شوند. همان‌طور که کی دو خط بالاتر هم اشاره کردیم، وقتی کاربران وارد لایو دو نفره می‌شوند، با چنین تصویری که در زیر برایتان آورده‌ایم، روبه‌رو می‌شوند:

نحوه نمایش لایو دو نفره در اینستاگرام برای کاربران

همان‌طور که در این تصویر می‌بینید، در لایو مشترک، صفحه به دو بخش تقسیم می‌شود. در قسمت بالای صفحه، تصویر میزبان لایو و در قسمت پایین صفحه، تصویر شخص مهمان قابل مشاهده است.

در ضمن، وقتی کاربر دیگری درخواست شما را قبول می‌کند و مهمان شما در لایو دو نفره می‌شود، این لایو به فالوورهای او هم نشان داده می‌شود و آنها هم می‌توانند این لایو را تماشا کنند. در یک کلام، اینکه بعضی از کاربران فکر می‌کنند اگر مهمان یک لایو مشترک شوند، لایو فقط در صفحه میزبان نشان داده می‌شود و فالوورهای کاربر مهمان، از لایو باخبر نمی‌شند و نمی‌توانند آن را ببینند، باور اشتباهی است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش استفاده از اپلیکیشن و سایت کانوا برای طراحی پست و استوری حرفه‌ای— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش تولید محتوای گرافیکی با نرم افزار پاورپوینت— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

چگونه لایو دونفره را به اتمام برسانیم؟

بعد از اینکه لایو دو نفره خود را گذاشتید و تمام نکاتی که می‌خواستید مطرح کنید را بازگو کردید، وقت به اتمام رساندن لایو است. برای اینکه لایو دو نفره را به پایان برسانید، یکی از دو نفری که در لایو شرکت کرده است، می‌تواند بر روی ضربدری که در تصویر زیر قابل مشاهده است، کلیک کند.

لایو دونفره
بر روی قسمتی که با فلش علامت گذاشتیم بزنید.

چه مهمان، چه میزبان، فرقی نمی‌کند! هر کدام از آنها می‌توانند بر روی این ضربدر کلیک کند تا کاربر مهمان از لایو مشترک خارج شود.

کلام آخر

یکی از قابلیت‌های جذاب اینستاگرام که اخیرا به این پلتفرم اضافه شده است، امکان برگزاری لایو دو نفره است. این قابلیت مورد استقبال زیادی از سوی کاربران قرار گرفته و حسابی محبوب شده است. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا از این قابلیت استفاده کنید، ولی هنوز مطمئن نیستید چگونه، به شما پیشنهاد می‌کنم که مقاله بالا را با دقت مطالعه کنید. چون در این مقاله تلاش کردیم تا هر چیزی که لازم است درباره نحوه گذاشتن لایو دو نفره بلد باشید را به شما آموزش داده‌ایم. آیا تا به حال با استفاده از روش‌های بالا، در اینستاگرام لایو دو نفره گذاشته‌اید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.