وقتی صحبت از تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی می‌شود، عکس‌های محصولات و فعالیت شما می‌تواند در موفقیت یا شکست کسب و کارتان نقش مهمی داشته باشد. عکاسی از جواهرات و زیورآلات نیز از این قاعده مستثنی نیست. مخصوصاً اگر در اینستاگرام فعالیت می‌کنید، باید عکس حرفه‌ای در فضای مجازی منتشر کنید.

اگر قبلاً عکاسی از جواهرات و زیورآلات را انجام داده‌اید، یا فقط نحوه انجام این کار را توسط برندهای دیگر دیده‌اید و کار آن‌ها موردپسند شما واقع‌ شده، احتمالاً متوجه شده‌اید که این کار چقدر می تواند دشوار باشد. بسیاری بر این باورند که عکاسی از جواهرات سخت تر از سایر اقلام مانند لباس یا اسباب‌ منزل است.

درست است که عکاسی از جواهرات می‌تواند دشوار باشد، اما شما می‌توانید با رعایت ابزار و نکات مناسب کار و بدون استخدام یک متخصص عکاسی، عکس‌های زیبایی از محصول خود بگیرید.

در این مقاله از آکادمی کاپریلا شما را با نحوه عکس گرفتن از جواهرات و زیورآلات مانند یک عکاس حرفه‌ای آشنا می‌کنیم تا در فضای مجازی خوب بدرخشید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

ابزار مورد نیاز برای عکاسی از جواهرات و زیورآلات برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی

ابزار عکاسی از جواهرات و زیورآلات
ابزار عکاسی از جواهرات و زیورآلات برای فروشگاه اینترنتی و اینستاگرام

عکاسی حرفه‌ای و باکیفیت از جواهرات، لزوماً نیازی به خرید تجهیزات پیشرفته ندارد. فقط با تهیه چند مورد ضروری، می‌توانید پکیج عکاسی خود را آماده‌ کرده و تصاویر زیبایی از محصول خود بگیرید.

در ادامه هر یک از مواردی که برای عکاسی از جواهرات و زیورآلات خود نیاز دارید را با هم بررسی‌ می‌کنیم و نام می‌بریم.

دوربین عکاسی برای عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام

برخلاف تصور رایج، برای گرفتن تصاویر خوب از جواهرات، لزوما به لنز دوربین با کیفیت بسیار بالا و خفن نیاز ندارید، چرا که فروشندگان جواهرات می‌توانند با استفاده از تلفن‌همراه اندروید یا آیفون خود عکس‌برداری کنند. من شخصاً پیشنهاد می‌کنم که از هر دوربینی که در دست دارید استفاده کنید، می‌خواهد دوربین عکاسی باشد و یا دوربین دیجیتال و یا تلفن هوشمند.

اگر هیچ ایده‌ای ندارید که چطور از موبایل برای عکاسی حرفه‌ای محصول و خدمات فروشگاه اینترنتی و اینستاگرام استفاده کنید، دوره ویدئویی زیر را ببینید.

  • آموزش ویدئویی عکاسی حرفه‌ای با موبایل — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

سه پایه برای عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام

اگر شما هم در حین عکاسی دوربین خود را زیاد تکان می‌دهید (این مسئله برای همه اتفاق می‌افتد و کاملاً عادی است)، راه جلوگیری از لرزش دوربین استفاده از سه‌پایه است. سه‌پایه‌ها دوربین را ثابت نگه‌ می‌دارند تا بتوانید از تنظیمات دیافراگم در دوربین بدون هیچ نگرانی‌ای استفاده کنید. شما می‌توانید این پایه‌ها را با قیمت بسیار مناسب در بازار تهیه‌ کنید.

میز برای عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام

شما برای عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام لزوماً به یک ابزار عجیب‌ و‌ غریب برای کار نیاز ندارید. یک میز تاشو استاندارد –به طور ایده آل با عرض بین 24 تا 27 اینچ– کاملا برای شما کارآمد و مفید است.

تخته‌های فومی برای عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام

هنگام عکاسی از یک محصول، همیشه یک سمت سایه وجود دارد که در گرفتن یک عکس خوب تداخل ایجاد می‌کند. برای ایجاد نور ملایم، می‌توانید یک تخته فومی سفید در نزدیکی سوژه قرار دهید تا نور را به سمت سایه بازتاب دهد.

برای عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام
عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام

نوارچسب یا گیره برای عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام

شما باید گیره یا نوار چسب داشته باشید تا صفحات فوم خود را هنگام عکسبرداری روی میز در جای خود ثابت نگه دارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام —برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش تولید محتوای گرافیکی با نرم‌افزار پاورپوینت اینستاگرام (آموزش ساخت قالب مخصوص پست و استوری اینستا) — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

نحوه عکاسی از جواهرات و زیورآلات برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی چگونه است؟

هنگامی که ابزارهای خود را جمع آوری کردید، وقت آن است که کمی جادو کنید! عکاسی مراحلی دارد که باید هنگام عکسبرداری از جواهرات خود به آن‌ها توجه کنید. در ادامه نحوه عکاسی از جواهرات و زیورآلات را به شما آموزش می‌دهیم.

میز خود را برای عکاسی از جواهرات آماده کنید.

آیا «استودیو» یا همان محل عکس‌برداری خود را راه اندازی کردید؟ اگر پنجره‌ای با نور طبیعی خوب دارید، میز خود را در سمت چپ یا راست آن با زاویه 90 درجه قرار دهید.

چشم‌انداز یا پس‌زمینه شما باید کاغذ سفید شما باشد که سطح صافی را پشت جواهرات شما ایجاد کند. شما همچنین می‌توانید از نوار چسب برای چسباندن پس‌زمینه خود به دیوار، آجر یا بلوک‌ چوبی استفاده کنید. دوربین و سه پایه شما باید جلو، رو به جواهرات و پس‌زمینه آن باشد.

برای عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام
نحوه چینش میز برای عکاسی از جواهرات برای اینستاگرام

منبع نور را در مکان درست قرار دهید.

اگر اتاق شما زیبا و روشن و پر از نور طبیعی است، احتمالاً نیازی به  نور مصنوعی نخواهید داشت. ولی اگر می‌خواهید از منبع نور مصنوعی استفاده کنید باید آن را در زاویه 45 درجه نسبت به محصول خود قرار دهید. سافت باکس یا چتر خود را در همان موقعیت پشت نور قرار دهید تا مطمئن شوید نور پخش شده و به طور مساوی روی همه قسمت‌های جواهر شما تابیده‌ است.

اگر هنگام عکس گرفتن، سایه‌ای را پشت جواهرات خود می‌بینید، جواهرات را به دوربین خود نزدیک‌تر کنید (سوژه را از پس زمینه دور کنید).

عکاسی از جواهرات و زیورآلات (2)
مثالی از عکاسی از جواهرات و زیورآلات برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی

به جواهرات خود مدل دهید.

اگر تازه کار هستید و برای بار اول عکاسی از جواهرات را تجربه می‌کنید، خوب است که فقط از یک پس زمینه سفید استفاده کنید. اما باید بدانید که شما کاملا در این مورد از آزادی عمل برخوردارید و می‌توانید طبق سلیقه و نظر شخصی‌تان تصمیم بگیرید.

برای گرفتن عکس‌های بهتر و زیباتر، می‌توانید جواهرات خود را بر روی وسایل مختلف قرار دهید، مانند:

  • پایه یا نگهدارنده حلقه
  • پس زمینه‌هایی با بافت ساده
  • یک تکه سنگ مرمر به عنوان پس‌زمینه
  • عکس گرفتن به صورت همزمان از تعدادی زیورآلات

مدل عکاسی شما به نحوه ارائه محصولات شما بستگی دارد. اگرچه راه‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد، اما بهتر است ساده شروع کنید و سپس سبک‌های مختلف را در طول زمان انجام دهید و آزمایش کنید.

عکاسی از جواهرات
نمونه‌ای از عکاسی از زیورآلات و جواهرات برای اینستاگرام

جواهرات خود را آماده کنید.

قبل از شروع عکاسی، حتما جواهرات خود را تمیز کنید و جلا دهید. به علت ثبت جزییات در هنگام عکس‌برداری این کار بسیار ضرورت دارد.

هر بار که جواهرات خود را با دستتان برمی‌دارید آن‌ را پاک کنید و بعد از اینکه آن را جلا دادید، آن را در مرکز ناحیه صاف پس‌زمینه‌تان قرار دهید. (توجه: پوشیدن دستکش های نخی راه خوبی برای صرفه‌جویی در زمان و عکسبرداری مجدد است.)

دوربین خود را برای عکاسی از زیورآلات و جواهرات تنظیم کنید.

تنظیمات دوربین شما تفاوت زیادی در نتیجه عکس‌های نهایی شما ایجاد می‌کند چون شما می‌خواهید به جای تمرکز بر روی یک قسمت محصول،  یک عکس با فوکوس کامل روی کل سوژه داشته باشید. اگر از دوربینی استفاده می‌کنید که می‌توانید به صورت دستی آن را تنظیم کنید، مطمئن شوید که دیافراگم شما روی F/10 یا بالاتر تنظیم شده است و ایزوی شما تا حد امکان پایین است (مثلا روی ایزو 100).

دیافراگم بالا و ایزو کم به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که عکس‌های شما واضح و دقیق هستند تا مشتریان شما بتوانند دقیقاً آنچه را که در عکس می‌بینند، داشته باشند. (این برای جلب اعتماد آنها نیز مهم است!)

تنظیمات دوربین
تنظیمات دوربین برای عکاسی از طلا و جواهرات

به تراز رنگ سفید دوربین خود توجه کنید. آیا جواهرات شما رنگ واقعی خود را نشان‌ نمی‌دهند؟ تنظیمات را به صورت دستی تنظیم کنید تا رنگ‌ها در عکس شما درست شبیه واقعیت به نظر برسد.

توصیه می‌کنیم برای اینکه حرفه‌ای‌تر عکاسی کنید، آموزش‌های زیر را ببینید:

  • آموزش ویدئویی عکاسی از محصولات برای یک فروشگاه اینترنتی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش ترکیب بندی مقدماتی در عکاسی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

عکس را بگیرید.

وقت شروع کردن است! هنگامی که دوربین را برای گرفتن عکس تنظیم می‌کنید، موقعیت دوربین خود را در نظر داشته باشید. آن را در یک زاویه مشخص (به سمت پایین و به سمت جواهرات خود) نگه‌دارید. هنگام قرار دادن منبع نور خود، مطمئن شوید که نور کمی بالاتر از محصول شما است و به سمت آن زاویه ملایمی دارد.

مطمئن شوید که همه منابع نور شما روی یک سطح قدرت تنظیم شده‌اند و کادر عکاسی شما کاملاً پر از نور است، در غیر این صورت ممکن است با نقاط روشن ناهموار مواجه شوید.

اگر برای ویرایش عکس به کمک احتیاج دارید، ویدئوهای زیر را ببینید و مطالب را بخوانید:

  • آموزش ویدئویی لایت روم Lightroom برای ویرایش تصاویر — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش روتوش عکس با نرم افزار Beautune — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • 20 اپلیکیشن ادیت عکس و فیلم در موبایل — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

روتوش و نهایی کردن

روتوش گام مهمی برای دادن جلوه‌ نهایی به عکس شماست. اگر با ویرایش عکس آشنایی ندارید، ممکن است بخواهید یک فرد حرفه‌ای در این حیطه را استخدام کنید. همچنین شما می‌توانید از برنامه ‌هایی که برای ویرایش عکس طراحی شده‌اند کمک بگیرید.

اگر قصد دارید خودتان یاد بگیرید، منابع رایگان زیادی برای شما وجود دارد. فقط به خاطر داشته باشید که یادگیری این حیطه می‌تواند برای شما بسیار سخت باشد، بنابراین بهتر است زمان و انرژی خود را صرف یادگیری ترفندهای فروش و تجارت کنید تا در کسب‌و‌کارتان به شما کمک کند.

اگر فتوشاپ بلد نیستید و تمایل دارید که آن را یاد بگیرید، ویدئوهای آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • آموزش ویدئویی فتوشاپ ویژه عکاسان — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش مقدماتی فتوشاپ — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

نکات عکاسی از جواهرات

هیچ روش مشخصی برای عکاسی از جواهرات وجود ندارد، اما دستورالعمل‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند مطمئن شوید عکس نهایی شما بهترین است. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم:

پس زمینه‌ها را ساده انتخاب کنید.

ممکن است وسوسه شوید که از یک پس‌زمینه درخشان و پر زرق‌ و برق برای عکس‌های خود استفاده کنید. اما در پایان کار، متوجه خواهید شد که نتیجه این کار منحرف شدن توجه‌ها به سمت پس‌زمینه‌تان است و تجسم درست محصولتان را برای بازدیدکنندگان، بسیار دشوار می‌کند.

بهتر است با یک پس‌زمینه ساده سفید یا سیاه استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که برخی از سایت‌های آنلاین و پیج اینستاگرام فروش محصولات این‌چنینی پس زمینه سیاه را نمی‌پذیرند، بنابراین سفید امن ترین انتخاب است.

عکاسی از جواهرات
نمونه‌ای از عکاسی از جواهرات

انتخاب پس‌زمینه سفید نه تنها از لحاظ بصری بهترین انتخاب است، بلکه عکاسی را برای شما آسان‌تر می‌کند. همچنین ویرایش هر گونه مشکل کوچک در فرآیند روتوش را نیز برای شما آسان‌تر می‌کند.

با یک سبک خاص عکاسی کنید.

دستورالعمل‌هایی را برای همه عکس‌های خود در هنگام عکاسی رعایت کنید و سپس به آنها پایبند باشید. مواردی مانند نور، پس زمینه، موقعیت تجهیزات و تنظیمات دوربین خود را همیشه بررسی کنید.

دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. اگر عکس‌های شما در سبک‌های مختلف و یا دارای عناصر متفرقه بسیار زیادی باشد، ممکن است حواس بازدیدکنندگان شما را از سوژه اصلی پرت کند. اما مهمتر از آن، ممکن است هویت برند شما را کمرنگ کند. هرچه عکس‌های شما یکدست‌تر باشند، شناخت برند شما برای مشتریان آسان‌تر خواهد بود.

علاوه بر این، سایت شما بسیار یکدست‌تر و حرفه‌ای‌تر به‌نظر می‌رسد.

از وسایل جانبی کمتری استفاده کنید.

این به موضوع هم به سادگی‌ای که قبلاً به آن اشاره کردیم، مرتبط است. اگر از وسایل جانبی زیادی در عکاسی جواهرات خود استفاده کنید، بازدیدکنندگان شما احتمالا منحرف و یا حتی گیج می شوند. این کار شکوه و زیبایی جواهرات شما را از بین می‌برد.

از وسایل جانبی ساده استفاده کنید. بگذارید محصولات شما بدرخشند و خودشان را نشان‌ دهند.

همین حالا عکس‌های زیبایی از جواهراتتان بگیرید.

ایجاد یک فروشگاه الکترونیکی جواهرات آنقدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. نیازی نیست پول زیادی را برای وسایل حرفه‌ای یا یک استودیوی مناسب خرج کنید. تنها چیزی که واقعاً برای انجام کار نیاز دارید یک دوربین خوب، نور کافی، پس‌زمینه سفید و ابزار ویرایش عکس است.

شما به راحتی می توانید استارت کار خود را با کمترین مقدار بودجه‌تان بزنید و به تدریج با کسب تجربه بیشتر فروشگاه شما هم روز به روز رشد خواهدکرد. می توانید به تدریج استودیوی خود را با خرید ابزارهای با کیفیت بالاتر ارتقا دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش ویدئویی اپلیکیشن و سایت کانوا Canva برای طراحی پست و استوری برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای باشند برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش مبتدی کورل برای تدوین و میکس ویدیو برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

سوالات متداول عکاسی از جواهرات

در ادامه برخی از سوالات متداولی که شما می‌پرسید را پاسخ می‌دهیم.

بهترین راه برای عکاسی از جواهرات چیست؟

بهترین راه برای عکاسی از جواهرات این است که از نورپردازی صحیح و یکدست روی سوژه خود اطمینان حاصل کنید. تنظیمات نورپردازی خود را با زاویه 45 درجه نسبت به جواهرات قرار دهید. سپس دوربین خود را روی دیافراگم صحیح تنظیم کرده و عکس بگیرید. توصیه می‌کنم از دوربین بدون آینه استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

چگونه در نور طبیعی از جواهرات عکاسی کنیم؟

فضایی را پیدا کنید که نزدیک پنجره باشد. تنظیمات خود را در زاویه 90 درجه در سمت چپ یا راست پنجره قرار دهید. اگر سایه‌های آزاردهنده ظاهر می‌شوند، از دیفیوزر برای از بین‌بردن آن‌ها استفاده کنید. کسانی که دیفیوزر ندارند می‌توانند از یک ابزار معمولی خانگی مانند یک ورق نازک، کاغذ روغنی یا پرده دوش مات استفاده کنند.

چگونه از جواهرات در خانه عکاسی می کنید؟

  1. جواهرات خود را آماده کنید.
  2. منبع نور خود را در موقعیت مناسب قرار دهید.
  3. میز خود را بچینید و پس‌زمینه را تنظیم کنید.
  4. به جواهرات خود مدل دهید.
  5. دوربین خود را تنظیم کنید.
  6. عکاسی کنید.
  7. ویرایش و نهایی کردن عکس‌ها

جمع‌بندی

عکاسی از جواهرات و زیورآلات برای اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی روش‌های زیادی دارد. شما می‌توانید تنوع به خرج دهید و برای عکاسی از جواهرات از مدل عکاسی هم استفاده کنید.

برای اینکه سبک عکاسی جواهر مخصوص به خود را داشته باشید، بهتر است پیج‌های اینستاگرام و فروشگاه‌های اینترنتی همکار را ببینید تا از آن‌ها ایده بگیرید.

شما نکته مهم دیگری در مورد عکاسی از جواهرات بلد هستید که در بخش نظرات با ما در میان بگذارید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.