یکی از وحشتناک‌ترین کابوس‌های هر کاربر اینستاگرام، از دست دادن پیجش است. هر کسی که در اینستاگرام صفحه‌ای دارد، هرچقدر هم تعداد فالوورهایش کم باشد، حتما برای محتویات پیج خود زحمت‌های زیادی کشیده است و آن را خیلی دوست دارد. در آن پیج، دوستان و نزدیکانش را فالو کرده، مطالب جدیدی یاد گرفته و گاهی هم برای سرگرم شدن و وقت گذراندن، در اکسپلور گشتی زده است.

وقتی این پیج‌های شخصی و کوچک، آن‌قدر از Disable شدن صفحه‌شان ناراحت می‌شوند، قرار است چه بلایی بر سر صاحبان پیج‌های معروف و پربازدید بیاید؟ فکرش را بکنید، چند سال برای پیج خودتان تلاش کنید تا دیده شود، که ناگهان یک روز، با پیام your account has been disabled for violating our terms مواجه شوید. این پیام به این معناست که پیجتان دیگر در دسترس شما نخواهد بود. احتمالاً غم دو عالم بر سر صاحب صفحه اینستاگرام آوار می‌شود. البته حق هم دارد؛ پیج‌های پربازدید و کاری، راه درازی را طی کرده‌اند تا به‌جایی که هستند برسند.

اگر روزی چنین اتفاقی برایتان پیش آمد، به‌جای آه‌وناله کردن و کاسه چه کنم دست گرفتن، بهتر است خیلی سریع به‌ فکر برگرداندن پیج باشید تا فرصت را از دست ندهید. برای برگرداندن پیجی که Disable شده است، باید چه کرد؟ با ما در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا جواب این سوال را پیدا کنید.

دلیل Disable شدن اکانت من چیست؟

قطعا، اولین سوالی که ذهن‌تان را مشغول می‌کند، این است که چرا پیج من Disable شده است؟

سه دلیل برای چنین اتفاقی وجود دارد:

  1. نقض قوانین اینستاگرام
  2. اشتباه کردن ربات‌ها و هوش مصنوعی اینستاگرام
  3. استفاده از فیلترشکن و VPN

هرکدام از این سه مورد، می‌تواند به‌تنهایی دلیل مهمی برای Disable شدن پیجتان باشد. اما، اصلا نقض قوانین اینستاگرام به چه معناست؟ چرا استفاده از فیلترشکن، می‌تواند باعث بسته شدن پیج اینستاگرام شود؟

نقض قوانین اینستاگرام به چه معنا است؟

برگرداندن پیج اینستاگرام
غیرفعال شدن پیج اینستاگرام به علت نقض قوانین

برنامه اینستاگرام مانند هر برنامه دیگری، قوانین خاص خودش را دارد. منظور از قانون، همان مواردی است که در زمان ثبت‌نام و ورود به اینستاگرام، به‌صورت یک لیست به شما نشان داده شد و شما هم آن را پذیرفته‌اید.

اینستاگرام، بر روی محتوایی که کاربران منتشر می‌کنند بسیار حساس و سختگیر است. به همین دلیل، انتشار مطالب نژادپرستانه، مسائل جنسی، نفرت پراکنی، آزار و اذیت خود یا دیگران، خریدوفروش مواد مخدر، الکل و سایر وسایل ممنوعه، تهدید و…، باعث می‌شود که اینستاگرام پیج شما را غیرفعال یا Disable کند. البته یکی دیگر از مواردی که باعث غیرفعال شدن پیج می‌شود، انتشار محتوایی است که در آن، قانون کپی‌رایت رعایت نشده باشد. آیا چیزی درباره قانون کپی‌رایت می‌دانید؟

قانون کپی‌رایت چیست؟

لازم است بدانید، که هر کسی حتما باید برای انتشار عکس، فیلم، صدا و هر چیزی که متعلق به خودش نیست اجازه بگیرد.

برای مثال، پستی منتشر می‌کنید که شامل یک ویدئو زیبا و دوست‌داشتنی است، اما بر روی آن ویدئو، آهنگی را قرار می‌دهید که شما مالک آن نیستید. در نتیجه، باید حتما برای انتشار آن آهنگ در پیج‌تان، از خواننده آن اثر اجازه بگیرید. در غیر این صورت، قانون کپی‌رایت را نقض کرده‌اید.

البته، با نهایت تاسف باید گفت که این قانون، در ایران خیلی جا نیفتاده است و بسیاری از افراد، بدون در نظر گرفتن حق کپی‌رایت، هر مطلبی را که دوست داشته باشند، در صفحه خود منتشر می‌کنند.

چگونه قانون کپی‌رایت را دور بزنیم؟

هرچند کار درستی نیست، اما یک ترفند برای دور زدن قانون کپی‌رایت وجود دارد. برای این کار، فقط کافیست نام مالک و سازنده اثری که در پیجتان منتشر می‌کنید را در قسمت کپشن بنویسید. اگر هم آن شخص، در اینستاگرام صفحه‌ای دارد، آن را تگ کنید.

برای مثال، اگر قسمتی از آهنگ موردعلاقه خود را در صفحه خود، به‌صورت پست یا استوری منتشر کردید، حتما نام خواننده را بنویسید یا در صورت امکان، او را تگ کنید.

ناگفته نماند که این راه‌حل، خیلی هم مطمئن نیست و باز هم احتمال Disable شدن پیجتان توسط اینستاگرام وجود دارد.

قانون کپی رایت در اینستاگرام
مثلاً در این تصویر سرتوپیا که مجله خبری در حوزه فیلم‌های سینمایی است، در انتهای پست‌های اینستاگرامی‌ای که می‌گذارد، جملات انگلیسی‌ای می‌نویسد که قانون کپی‌رایت را در آن زیر پا نگذاشته باشد و اینستاگرام پستش را حذف نکند.

چرا با وجود رعایت همه قوانین، صفحه‌ام Disable شده است؟

اگر همه قوانین را رعایت کرده‌اید اما باز هم پیجتان توسط اینستاگرام Disable شده است، احتمالا اشتباهی از طرف ربات‌ها و هوش مصنوعی این اتفاق رخ داده است.

گاهی اوقات، ربات‌ها و هوش مصنوعی اینستاگرام به اشتباه پیجی را Disable می‌کنند که هیچ خطایی از آن سر نزده است. برای مثال، ممکن است که اینستاگرام بی‌دلیل، محتوای پیجتان را نقض قوانین تشخیص بدهد یا به خاطر اینکه در یک بازه زمانی کوتاه افراد زیادی را فالو کرده‌اید، به شما مشکوک شده باشد و پیجتان را غیرفعال کند. به‌هرحال، این اتفاق‌ها پیش می‌آید.

پس، همیشه شما مقصر نیستید، گاهی علت Disable شدن یک پیج، فقط اشتباه ربات‌ها و هوش مصنوعی اینستاگرام است.

چرا بسیاری از پیج‌ها، با اینکه قوانین را رعایت نمی‌کنند، هیچ مشکلی برایشان پیش نمی‌آید؟

ممکن است سوالی ذهنتان را درگیر کرده باشد، اینکه چرا بعضی از پیج‌ها، باوجود زیر پا گذاشتن قوانین، خیلی راحت و بدون دردسر به کارشان ادامه می‌دهند؟

دوباره، این مسئله هم مانند بی‌دلیل بسته شدن پیج‌ها، تقصیر ربات‌ها و هوش مصنوعی اینستاگرام است. البته می‌توان تا حدی، این اتفاقات را طبیعی به‌حساب آورد. از آنجایی که، حدود دو میلیارد کاربر در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، کنترل و مدیریت محتوای تمام پیج‌ها، تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

البته، زمانی که ربات‌ها و هوش مصنوعی اینستاگرام، پیجی را که قوانین را نقض می‌کند و محتوای نامناسبی منتشر می‌کند از قلم می‌اندازد، بقیه کاربران می‌توانند با ارسال گزارش یا report کردن پیج موردنظر، به اینستاگرام برای بستن آن‌ها کمک کنند.

استفاده از VPN، چگونه باعث Disable شدن پیج می‌شود؟

خیلی از کاربرانی که پیجشان Disable شده، فکر می‌کنند که هیچ اشتباهی مرتکب نشده‌اند و همه قوانین را رعایت کرده‌اند. اما نمی‌شود همیشه همه تقصیرها را به گردن بی‌دقتی‌ ربات‌ها انداخت.

گاهی اوقات بی‌اطلاعی کاربر کار دستش می‌دهد. یکی از دلایلی که می‌تواند مثل آب خوردن باعث Disable شدن پیجتان شود، استفاده مکرر از VPNهای متعدد و وصل شدن به سرورهای مختلف است.

وقتی که یک کاربر، در مدت‌زمان کوتاه از چندین VPN و سرور مختلف، به اکانت خود متصل می‌شود اینستاگرام او را ربات تشخیص داده و صفحه‌اش را Disable می‌کند.

آموزش یک روش تجربی برای بازگرداندن اکانتی که به‌علت استفاده از VPN غیرفعال شده است

خب، تا اینجای کار دلایل غیرفعال شدن پیج‌ها را بررسی کردیم. حال وقت آن رسیده که به فکر رفع کردن این مشکل باشیم. قبل از اینکه روش‌های اصلی برگرداندن اکانت غیرفعال شده اینستاگرام را یاد بگیریم، قرار است یک روش تجربی را در ادامه آموزش بدهیم. البته، این نکته را هم در نظر داشته باشید که این روش، صد در صدی و تضمینی نیست. این ترفند، بر روی بعضی از اکانت‌های Disable شده جواب داده و آنها را برگردانده است، پس امتحان کردن آن ضرری ندارد.

برای انجام این کار، باید با استفاده از یک گوشی یا تبلت دیگر، هر دستگاهی که اینستاگرام شما بر روی آن نصب نشده باشد به اکانت‌تان که Disable شده وارد شوید. البته دقت کنید که گوشی یا تبلتی که قرار است از آن استفاده کنید، باید سه شرط زیر را داشته باشد:

  1. تابه‌حال، با آن دستگاه به اکانت اینستاگرامی که Disable شده است و قصد برگرداندن آن را دارید وارد نشده باشید.
  2. تاکنون، از اینترنت آن دستگاه برای وارد شدن به اکانتی که Disable شده است و قصد برگرداندنش را دارید، استفاده نکرده باشید.
  3. مطمئن شوید VPN دستگاه خاموش است.

تنها کاری که باید بکنید این است که شماره یا ایمیلی که با آن‌ها اکانت غیرفعال‌شده‌تان را ساختید، وارد کنید و منتظر کد تایید بمانید. پس از دریافت کد تایید، می‌توانید به‌راحتی وارد اکانت‌تان شوید. با این کار شما اکانت‌تان را دوباره فعال کرده‌اید و آن را برگردانده‌اید.

حالا فقط باید از حسابتان که با دستگاه دوم به آن وارد شده‌اید خارج شوید و با موبایل یا تبلتی که اکانت بر روی آن قرار دارد، دوباره وارد حسابتان شوید. فقط حواستان باشد که زمانی که می‌خواهید وارد پیجتان شوید VPN روشن نباشد، وگرنه همه زحماتتان به باد می‌رود.

دقت کنید که این روش، فقط مخصوص برگرداندن اکانت‌هایی است که به خاطر اتصال به سرورها و VPNهای مختلف، اینستاگرام آنها را ربات تشخیص داده و سپس، غیرفعال شده‌اند. اگر به دلایل دیگری اکانت‌تان غیرفعال شده، برای برگرداندن آن باید از راه‌های دیگری اقدام کنید.

آموزش باز گرداندن پیج اینستاگرام

لازم است بدانید که حتی با استفاده از روش‌های زیر، باز هم ممکن است صفحه اینستاگرام‌تان غیرفعال باقی بماند. با استفاده از روش‌های زیر، از ربات‌ها و هوش مصنوعی اینستاگرام درخواست می‌کنید تا محتوای صفحه اینستای شما را دوباره بررسی کنند و در صورت امکان، آن را برگردانند؛ اما، اگر واقعا در صفحه‌تان قوانین اینستاگرام را نقض کرده باشید، احتمال برگرداندن اکانت غیرفعال شده اینستاگرام صفر خواهد بود.

اما اگر غیرفعال شدن پیجتان فقط یک اشتباه از سوی اینستاگرام باشد، ممکن است که دوباره صفحه را فعال کنند. این پروسه، ممکن است از سه تا 20 روز طول بکشد.

روش اول:

  1. وقتی وارد اینستاگرام شده و با پیام your account has been disabled for violating our terms مواجه شدید، گزینه learn more را انتخاب کنید.
  2. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، گزینه Let us know را انتخاب کنید.
  3. سپس، صفحه جدیدی باز می‌شود که در بالای آن، جمله If you believe your account was disable by mistake… نوشته شده است. در پاسخ به این بخش، اگر اکانت اینستاگرامتان تجاری است، yes و در غیر این صورت، No را انتخاب کنید.
  4. در ادامه، اینستاگرام از شما اطلاعاتی می‌خواهد که باید آن‌ها را به ترتیب وارد کنید. باید به ترتیب، نام واقعی خود، نام کاربری، ایمیل و در آخر کشور محل سکونتتان را وارد کنید. اگر اکانت‌تان شخصی است، بهتر است United States را انتخاب کنید. در غیر این صورت، نام Iran را وارد کنید.
  5. سپس، اینستاگرام از شما می‌خواهد فایلی را آپلود کنید که می‌توانید آن را نادیده بگیرید.
  6. چند ساعت بعد، اینستاگرام برایتان ایمیلی می‌فرستد و از شما می‌خواهد کدی که در ایمیل ذکر شده را به همراه نام واقعی و نام کاربری بر روی یک برگه کاغذ به‌صورت خوانا و واضح، با استفاده از اعداد و حروف انگلیسی بنویسید. سپس، برگه را با دو دست خود بگیرید و از یک نفر بخواهید که از فاصله مناسب از شما عکس بگیرید تا هم نوشته‌های روی کاغذ و هم چهره‌تان، کاملا مشخص و واضح باشد. عکس را به‌صورت فرمت JPEG درآورید، آن را ضمیمه ایمیل کرده و ارسالش کنید.
  7. پس از ارسال عکس، اگر اکانت اینستاگرام شما تجاری باشد، اینستاگرام از شما می‌خواهد که مدارک کاری‌تان را به‌صورت فایل ارسال کنید.
  8. این پروسه را دو بار در روز انجام دهید و منتظر پیغام فعال‌سازی مجدد اکانت‌تان از طریق ایمیل باشید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
آموزش کسب و کار در اینستاگرام — کلیک کنید (+)

در صورت داشتن اکانت بیزینسی، چگونه برای اینستاگرام عکس بفرستیم؟

توجه داشته باشید که دلیل عکس خواستن اینستاگرام، این است که مطمئن شود شما ربات نیستید. با ارسال عکس، اینستاگرام به شما اعتماد می‌کند و احتمال برگرداندن اکانت غیرفعال شده اینستاگرام بیشتر می‌شود.

اما وقتی صفحه اینستاگرامی تجاری است، کمی شرایط فرق می‌کند. صاحبان اکانت‌های شخصی، معمولا عکسی از خود در صفحه‌شان پست یا استوری کرده‌اند؛ در نتیجه، اینستاگرام می‌تواند تصویری که در پیج وجود دارد را با تصویری که کاربر ایمیل کرده است، مقایسه کند و از صحت ماجرا خبردار شود.

اما، در مورد اکانت‌های بیزینسی، کسی که پیج را اداره می‌کند، فقط ادمین است و صاحب اصلی کسب‌وکار نیست، یا اگر هم صاحب پیج و کسب‌وکار باشد، عکسی از خودش در صفحه‌اش پست یا استوری نکرده است. در نتیجه، کار کمی سخت‌تر می‌شود.

به‌هرحال، اینستاگرام به این مسائل توجهی ندارد و تاکید می‌کند که شخصی که پیج را اداره می‌کند، حتما باید عکس خودش را بفرستد.

عکسی که اکانت‌های بیزینسی برای اینستاگرام ایمیل می‌کنند، با عکسی که پیج‌های شخصی ارسال می‌کنند، چه فرقی دارد؟

شرایط ارسال عکس برای اکانت‌های بیزینسی، کمی متفاوت است. اگر اکانتتان از نوع بیزینسی است، برای برگرداندن آن باید مدرکی ارائه دهید تا ثابت کنید که حساب متعلق به شما و بیزینس‌تان است. حتما باید از مدارک زیر را داشته باشید:

  • جواز کسب
  • برگه پرونده مالیاتی
  • فاکتورهای بازرگانی
  • فاکتورهای فروش برای کسب‌و‌کار‌های کوچک
  • اثبات مالکیت دامنه سایت
  • اسناد ثبت سفارش

سپس، برای ارسال عکس، باید یکی از این مدارک را در دست داشته باشید تا ثابت کنید که شما صاحب پیج و کسب‌وکار هستید.

برای رفع مشکل ارور Confirm your account to request a review باید چه کاری کرد؟

بعضی از کاربران گفته‌اند که به‌طور مرتب ارور confirm your account to request a review را دریافت می‌کنند. این پیام به این معنا است که اینستاگرام از کاربر می‌خواهد به اینستاگرام مراجعه و تایید کند که اکانت متعلق به خودش است. این در حالی است که حساب کاربر Disable شده و امکان ورود به آن وجود ندارد.

به‌هرحال، این یکی از باگ‌های اینستاگرام محسوب می‌شود که باید رفع شود. وقتی این پیام را دریافت کنید، یعنی عملا برگرداندن اکانت غیرفعال شده اینستاگرام، به بن‌بست خورده است.

هیچ روش تضمینی برای رفع این مشکل وجود ندارد، اما می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • از VPN استفاده کنید و موقعیت جغرافیایی‌تان را تغییر دهید.
  • تمام کوکی‌های گوشی خود را پاک کنید و مجددا تلاش کنید.
  • گوشی خود را ریست فکتوری کنید، البته یادتان نرود از اطلاعاتتان بک‌آپ داشته باشید.

روش دوم:

روش دوم، مشابه روش اول است و تفاوت چندانی با آن ندارد. اینستاگرام، صفحه جدیدی ایجاد کرده است تا کاربرانی که به هر دلیلی با پیام Your account has been disabled for violating our terms را دریافت کرده‌اند، بتوانند از طریق آن صفحه، مشکل خود را پیگیری و حل کنند.

وقتی وارد این صفحه می‌شوید، باید مانند روش اول، اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. سپس، ایمیلی دریافت می‌کنید که در آن، از شما خواسته می‌شود تا عکسی ارسال کنید که در آن، کدی که در ایمیل وجود دارد را به همراه نام واقعی و نام کاربری‌تان، بر روی یک برگه کاغذ به‌صورت حروف و اعداد انگلیسی بنویسید، آن را با دو دست خود بگیرید. سپس از کسی بخواهید طوری از شما عکس بگیرد که چهره‌تان و کاغذی که در دست گرفته‌اید، واضح و مشخص باشد. عکس را به فرمت JPEG دربیاورید و آن را ضمیمه ایمیل کنید. بعد از انجام این مراحل، باید منتظر جواب اینستاگرام باشید که به‌صورت ایمیل برایتان ارسال خواهد شد.

روش سوم:

روش سومی که قرار است برای برگرداندن اکانت غیرفعال اینستاگرام آموزش بدهیم، بسیار شبیه به دو روش قبلی است. درواقع، اینسستاگرام، صفحه دیگری هم برای رفع مشکل اکانت‌های Disable شده در نظر گرفته است که می‌توانید از آن هم استفاده کنید.

وارد صفحه‌ای که اینستاگرام طراحی کرده است می‌شوید و اطلاعات خواسته شده را، درست مانند دو روش قبلی پر می‌کنید. در کادر اول، نام خود را نویسید، در کادر دوم نام کاربری خود را تایپ کنید، در کادر سوم ایمیل و در کادر چهارم شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. (همان اطلاعاتی را وارد کنید که در هنگام ثبت‌نام در اینستاگرام از آنها استفاده کرده‌اید.)

در کادر آخر، توضیح دهید که به دنبال برگرداندن اکانت غیرفعال شده اینستاگرام هستید.

در آخر، ایمیلی از اینستاگرام دریافت می‌کنید که درست مانند دو روش قبلی، از شما عکسی از خودتان می‌خواهد با یک برگه کاغذ که بر روی آن، باید کد ارسال شده در ایمیل به همراه نام واقعی و نام کاربری‌تان را به زبان انگلیسی بنویسید و ارسال کنید.

مثل دو روش قبل، پس از ارسال عکس در فرمت JPEG، باید منتظر بمانید تا اینستاگرام از طریق ایمیل به شما پاسخ بدهد.

کلام آخر

اینستاگرام، قوانین دقیق و حساسی دارد که اگر آنها را نقض کنید، باید با اکانت‌تان خداحافظی کنید. امیدواریم هیچ‌وقت، چنین اتفاق تلخی را  تجربه نکنید، اما، اگر به هر دلیلی این اتفاق برایتان پیش آمد، بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای حل آن اقدام کنید.

قبل از هر چیزی، لازم است اطلاعاتتان را در زمینه علت Disable شدن پیج‌ها بیشتر کنید و سپس، به فکر راه چاره باشید.

برای حل این مشکل، چهار روش وجود دارد که در این مقاله، آنها را به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح داده‌ایم. پس، آنها را به‌دقت مطالعه کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، راه مقابله با آن را بلد باشید. به نظر شما کدام یک از روش‌های بالا ساده‌تر و کاربردی‌تر است؟

راستی آیا تابحال چندین لینک در بیو اینستاگرام‌تان درج کرده‌اید؟ این امکان ار طرف اینستاگرام وجود ندارد، اما ابزارهای رایگانی مثل بهلینک هستند که به شما امکان درج چند لینک در بیو اینستاگرام‌تان را می‌دهند.

بهلینک یک ابزار رایگان است که امکان درج چند لینک را به شما می‌دهد. با این ابزار رایگان شما می‌توانید کارت ویزیت آنلاین‌تان را بسازید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از بهلینک استفاده کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.