اگر تا به حال در فضای مجازی به دنبال کار گشته باشید، حتماً اسم لینکدین (LinkedIn) به گوشتان خورده است؛ یا به احتمال زیاد، کسی به شما پیشنهاد داده است که «برو لینکدین اکانت بساز، کلی کار توش پیدا می‌شه!». اما لینکدین چیست؟ از کجا به وجود آمده؟ استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا ما به‌طور کامل و جامع، چیستی لینکدین را برای شما شرح داده‌ایم و چرایی استفاده از آن را بیان کرده‌ایم ؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

لینکدین چیست؟

اگر قصد دارید وارد بازار کار شوید، یا برای مجموعه‌تان نیرو بگیرید و یا کاری با شرایط بهتر پیدا کنید، «اینترنت» بستر مناسبی برای این منظور می‌باشد. در حال حاضر، وب‌سایت‌های بسیار زیادی در فضای مجازی وجود دارند که به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا فرصت‌های شغلی خود را پیشِ روی افرادی در هر جای دنیا (نزدیک یا دور) قرار دهند و آن‌ها به توانند با توجه به مهارت‌ها و دانشی که دارند، شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. لینکدین یکی از این وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین است که کاربرد زیادی برای افراد سرتاسر جهان «در زمینه‌ی کاریابی و استخدام نیرو» داشته است.

لینکدین چیست
لینکدین چیست
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تاریخچه پلتفرم لینکدین و دلیل محبوبیت آن

لینکدین در مانتین ویوی (Mountain View) کالیفرنیا، در پایان سال 2002 توسط رید هافمن، به همراه متخصصان شرکت‌های فناوری مانند پی‌پال در کالیفرنیا تأسیس شد و به ثبت رسید. این وب‌سایت در ماه می سال 2003 رسماً راه‌اندازی گردید و تا اواسط سال 2004 به یک میلیون کاربر رسید! در نهایت، کمپانی مایکروسافت در یک معامله ۲۶ میلیارد دلاری، لینکدین را در پایان سال ۲۰۱۶ خریداری کرد، سالی که این شبکه اجتماعی ۹۶۰ میلیون دلار درآمد داشت.

لینکدین در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه‌ی حرفه‌ای جهان با حدود بیش از 470 میلیون کاربر در سراسر جهان است. این پلتفرم مجازی، به‌دلیل تخصصی که دارد (کار و کاریابی)، بسیار محبوب واقع‌شده است و میلیون‌ها نفر هر روزه از این وب‌سایت برای جستجوی کار یا ثبت فرصت‌های شغلی استفاده می‌کنند. شایان ذکر است که در سال 2008، لینکدین یک برنامه تلفن همراه را برای ارائه‌ی بهتر و راحت‌تر خدماتِ خود راه‌اندازی کرد و با این کار تبدیل به یک شبکه‌ی اجتماعی مختص کار و کاریابی تبدیل شد که به‌راحتی و از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، قابل‌دسترس است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • دوره ویدئویی آموزش سواد اطلاعاتی در عصر دیجیتال: برای مشاهده این ویدئوی آموزشی اینجا را کلیک کنید (+).
  • مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing): برای مشاهده این ویدئوی آموزشی اینجا را کلیک کنید (+).
  • دوره ویدئویی آموزش مبانی بازاریابی محتوا Content Marketing: برای مشاهده این ویدئوی آموزشی اینجا را کلیک کنید (+).
  • دوره ویدئویی آموزش آشنایی با رفتار مصرف کننده در شبکه های اجتماعی: برای مشاهده این ویدئوی آموزشی اینجا را کلیک کنید (+).

تفاوت بارز لینکدین با وب سایت های دیگر

در وب‌سایت‌های کاریابی – به‌غیر از لینکدین – شما فقط می‌توانید رزومه‌ای آنلاین بسازید، یا یک موقعیت شغلی ثبت کنید و در نهایت رزومه‌ی خود را برای شرکت‌هایی که یک موقعیت شغلیِ خاص را جهت استخدام اعلام نموده‌اند، ارسال کنید. اما در پلتفرم لینکدین، شما علاوه بر موارد بالا، می‌توانید با افرادی که در حوزه‌ی کاری شما هستند ارتباط برقرار کنید و از تجربیات و کانکشن‌های آنان، برای پیشرفت خود استفاده نمایید؛ نکته‌ای که از همه مهم‌تر می‌باشد این است که بسیاری از مدیران منابع انسانی و مدیران بخش‌های مختلف شرکت‌های بزرگ و کوچک در لینکدین دارای اکانت هستند و شما می‌توانید به‌صورت مستقیم یا به کمک کانکشن‌های خود، با آن‌ها ارتباط برقرار نمایید، خود را به آن‌ها معرفی کنید و در نهایت، موقعیت‌های شغلی مناسبی را از طریق آنان به‌دست آورید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینکدین چگونه کار می‌کند؟

هنگامی‌که در وب‌سایت لینکدین ثبت‌نام می‌کنید، یک پروفایل با اطلاعات مرتبط در مورد زندگی کاری خودتان ایجاد می‌نمایید؛ این پروفایل می‌تواند شامل کاری که در حال حاضر به آن مشغول هستید، سابقه‌ی کارهای گذشته، مهارت‌هایی که دارید، علایقتان و… باشد. این اطلاعات مانند یک رزومه مجازی عمل کرده به شما در معرفی خود به دیگران، مخصوصاً کارفرمایان، کمک می‌کند. هدف لینکدین این است که شما با معرفی خود در آن، فرصت‌های بیشتری برای ارتباط با افرادی پیدا کنید که می‌توانند به شما در پیشرفت شغلی کمک کنند.

شما همچنین می‌توانید برای فرصت‌های شغلی که در لینکدین قرار داده می‌شوند، درخواست دهید؛ و یا اگر کارفرما هستید، می‌توانید پیشنهاد‌ات استخدام نیرو را در صفحه‌ی لینکدین خود منتشر کنید تا کاربرانی که احساس می‌کنند واجد شرایطِ پوزیشن شغلی مد نظر شما هستند، به شما پیام دهند. لینکدین این امکان را برای کاربران خود قرار داده است که در زمینه‌های مختلفِ کسب‌وکار، به جستجوی شغل بپردازند و برای فرصت شغلی که به دنبال هستند، مستقیماً به کارفرمایان، درخواست بدهند. علاوه‌بر مواردی که گفته شد، شما می‌توانید با افرادی که تجربه‌ی بیشتری دارند ارتباط برقرار کنید و از دانش و مهارت آن‌ها برای پیشرفت شخصی خود استفاده نمایید.

لینکدین (LinkedIn)
لینکدین (LinkedIn)

چرا باید از لینکدین استفاده کنیم؟ (مزایای استفاده از لینکدین)

همان طور که به‌طور خلاصه در بالا به آن اشاره کردیم، لینکدین مزایای زیادی دارد که با ورود به پلتفرمِ آن، شاهد بستری مناسب برای پیشرفت شغلی خود خواهید بود؛ اما در اینجا می‌خواهیم به‌طور تخصصی‌تری دلائل و مزایای استفاده از لینکدین را با هم بررسی نماییم. این دلایل و مزایا عبارت‌اند از:

  • به اشتراک‌گذاری تجربه کاری
  • تبلیغ شرکت و برند خود
  • ایجاد ارتباطات گسترده
  • نشان دادن اعتبار، مهارت یا دانش خود
  • امکان منعقد کردن تعداد بالای قراردادهای کاری
  • امکان گرفتن مشاوره کاری
  • دسترسی سریع به اخبار تخصصی

در ادامه به تشریح تمامی موارد فوق می‌پردازیم.

مزایای استفاده از لینکدین
مزایای استفاده از لینکدین

به اشتراک گذاری تجربه کاری

پروفایلی که در لینکدین ایجاد می‌کنید، مانند رزومه‌ی آنلاین شما عمل می‌کند؛ این پروفایل شامل اطلاعات کاری، مهارت‌ها، علایق، ویژگی‌های شخصیتی و اطلاعاتی از این قبیل است که به دیگران کمک می‌کند درک و شناخت بیشتری از شما پیدا کنند. با کمک این رزومه‌ی آنلاین، افرادی که واقعاً مناسب شما هستند با شما ارتباط برقرار می‌کنند و شما می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید، یا آنچه که خود در کار تجربه کرده‌اید را با آن‌ها به اشتراک بگذارید تا در یک فضای امن و محترمانه، به پیشرفت هم‌دیگر کمک کرده باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغ شرکت و برند خود

تقریباً تمامی شرکت‌های معروف و برندهای بزرگ در لینکدین دارای اکانت می‌باشند. آن‌ها با انتشار محتوای تبلیغاتی، شعارهای تبلیغاتی، فرصت‌های شغلی و پیام‌های آموزنده، برای رشد شرکت و برند خود تلاش می‌کنند؛ همچنین از این طریق، نیروی کار حرفه‌ای را جذب کرده و دردسرهای مصاحبه‌های طولانی را نخواهند داشت.

ایجاد ارتباطات گسترده

مهم‌ترین ویژگی لینکدین، ایجاد ارتباط بین افرادی است که دارای حوزه‌ی کاری یکسان یا مشابهی هستند؛ هرچه شما ارتباطات خود را بیشتر کنید، هم دانش و تجربه‌ی بیشتری نصیبتان می‌گردد، هم اینکه احتمال یافتن شغلی با شرایط بهتر و پیشرفت شغلی برای شما افزایش می‌یابد.

نشان دادن اعتبار، مهارت یا دانش خود

شما می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید در مورد دانش و مهارت‌های خود با جزئیات صحبت کنید. ارتباطات شما با افراد و شرکت‌های مختلف، می‌تواند گواهی بر توانایی‌های شما برای کارفرمایان باشد. هرچه مدارک موثق‌تری در رزومه‌ی خود ثبت کنید و با کاربران بیشتری ارتباط برقرار کرده باشید، در نظر کارفرمایان فردی حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید؛ به‌عبارتی مانند بقیه‌ی شبکه‌های مجازی، هرچه در لینکدین فالوور بیشتری داشته باشید، فردی مهم‌تر و محبوب‌تر تلقی می‌شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش شبکه های اجتماعی علمی و دانشگاهی: اینجا را کلیک کنید (+).

امکان منعقد کردن تعداد بالای قراردادهای کاری

شرکت‌های بزرگ و کوچک زیادی فرصت‌های شغلی – که نیازمند نیرو در آن پوزیشن‌ها هستند – را در صفحه‌ی لینکدین خود می‌گذارند؛ در این راستا، کافی است گوش به زنگ باشید و در صورت مشاهده‌ی فرصت شغلی مناسب، تنها با یک کلیک، به‌راحتی و با سرعت رزومه‌ی خود را برای این شرکت‌ها ارسال نمایید. سالانه تعداد بسیار زیادی قرارداد کاری از طریق لینکدین بسته می‌شود؛ پس توصیه می‌شود که دست به کار شوید و شما هم در لینکدین فعالیت خود را آغاز کنید.

امکان گرفتن مشاوره کاری

گروه‌های تخصصی و عمومی زیادی در لینکدین وجود دارد که افرادی با مهارت‌های مشابه و مشاغل یکسان در آن‌ها به گفتگو می‌پردازند؛ با ورود به هر کدام از این گروه‌ها می‌توانید مشاوره‌های کاری سودمندی کسب کنید که به شما برای ارتقا و پیشرفت شغلی‌تان کمک خواهد کرد.

دسترسی سریع به اخبار تخصصی

یکی از ویژگی‌های مهم دیگر لینکدین، بخشی به‌نام پالس (LinkedIn Pulse) می‌باشد که در آن اخبار به‌روزی از دنیای کار و تجارت، در هر دقیقه از شبانه‌روز منتشر می‌گردد. شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید همیشه اطلاعات و اخبار جدیدی پیرامون حوزه‌ای که در آن فعالیت دارید، به‌دست بیاورید.

آیا لینکدین پلتفرم ایمنی محسوب می شود؟

لینکدین یک وب‌سایت و شبکه اجتماعی ایمن است، به شرطی که مراقب میزان اطلاعات شخصی که هنگام استفاده از آن در این فضا به اشتراک می‌گذارید، باشید. شایان ذکر است که لینکدین با تمام توانایی‌ها و قدرتی که دارد نمی‌تواند – به‌طور صد در صدی – هویت و صلاحیت کاربران خود را تأیید کند؛ بنابراین همیشه در مورد کاربران جدیدی که با آن‌ها در تماس هستید تحقیق کنید و هرگز اطلاعات خصوصی و زندگی شخصی خود را در فضای لینکدین به اشتراک نگذارید. از طرفی، کاربران زیادی دیده شده‌اند که اطلاعات جعلی یا نادرستی در پروفایل (رزومه‌ی آنلاین) خود ثبت کرده‌اند و هدف آن‌ها کلاهبرداری‌های مالی و سوءاستفاده از کاربران دیگر است.

فراموش نکنید که لینکدین نیز مانند هر شبکه و پلتفرم اجتماعی دیگری، دارای کاربران سودجو و کلاهبردار است، که در قالب کارفرما یا کسانی که به دنبال کار هستند ظاهر می‌شوند و شروع به سوءاستفاده و کلاهبرداری می‌کنند. لذا برای اینکه به شرکت یا کارفرمایی اعتماد کنید، حتماً اکانت آن شرکت در شبکه‌های مجازی دیگر، وب‌سایت و پیشینه‌ی شرکت را بررسی نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نکاتی طلایی برای فعالیت درست در لینکدین

برای اینکه در لینکدین فعالیتی موفق داشته باشید باید چند نکته‌ی ساده ولی در عین حال تأثیرگذار را رعایت کنید. این نکات مهم عبارت‌اند از:

  • ایجاد ارتباطات درست و حفظ آن‌ها
  • درج اطلاعات صحیح
  • شرکت در گروه‌ها و انجمن‌های مرتبط
  • کسب اطلاعات درست
  • عدم اعتماد سریع
  • پیگیری مداوم

در ادامه هر یک از نکات فوق را تشریح می‌کنیم.

نکاتی طلایی برای فعالیت در لینکدین
نکاتی طلایی برای فعالیت در لینکدین

ایجاد ارتباطات درست و حفظ آن ها

مانند هر پلتفرم اجتماعی و آنلاین دیگری، برای موفقیت در لینکدین باید ارتباطات درست و محکمی ایجاد کنید و سپس در حفظ آن‌ها کوشا باشید. برای این کار لازم است تا پست‌ها و محتوایی که کانکشن‌های شما در صفحه‌ی خود می‌گذارند را لایک کرده و درباره آن‌ها نظر بدهید، با آن‌ها تعامل مستمر داشته باشید و همچنین به نظراتی که برای شما می‌گذارند با دقت و احترام پاسخ دهید. در این راستا، همچنین می‌توانید از افرادی که کانکشن‌های قوی با شرکت‌های دیگر دارند استفاده کنید تا شما را به آن‌ها معرفی کنند و مسیر پیشرفت شغلی را برایتان هموار سازند.

ایجاد ارتباطات درست در لینکدین
ایجاد ارتباطات درست در لینکدین

درج اطلاعات صحیح

مهارت‌ها، مدارک، سابقه‌ی کاری و تجربه‌های خود واقعی را در لینکدین وارد کنید؛ زیرا اگر به دروغ از خود تعریف و تمجید کنید؛ بالأخره در یک موقعیتی دست شما رو خواهد شد و جبران آن برایتان سخت خواهد بود. به خاطر داشته باشید که یک روزمه‌ی قوی و صحیح اما واقعی، بهترین و مهم‌ترین ابزار شما برای فعالیت در لینکدین می‌باشد.

شرکت در گروه ها و انجمن های مرتبط

فعالیت مستمر شما در گروه‌های مختلفی که مرتبط با حوزه‌ی کاری شما هستند، هم به شناخته شدن شما کمک می‌کند و هم باعث می‌شود که اطلاعات و تجربیات سودمندی بین شما و سایر متخصصین رد و بدل شود؛ گفتنی است که این اطلاعات و ارتباطات برای رسیدن شما به موفقیت، امری بسیار مهم و کمک‌کننده می‌باشند.

کسب اطلاعات درست

قیل از اینکه حرف‌های کسی را باور کنید یا اطلاعات و رزومه‌ی خود را برای شرکتی ارسال کنید حتماً از صحت اطلاعاتی که از خود منتشر کرده‌اند اطمینان‌خاطر کسب کنید؛ چون همان طور که گفتیم در لینکدین نیز مانند تمامی شبکه‌های اجتماعی و غیراجتماعی، افراد و شرکت‌های سودجو و کلاهبردار وجود دارد که منتظر لحظه‌ای غفلت و اشتباه از سوی کاربران هستند تا آن‌ها را به دام بیاندازند.

کسب اطلاعات درست از لینکدین
کسب اطلاعات درست از لینکدین

عدم اعتماد سریع

قبل از باور کردن حرف‌های افراد و اعتماد به آن‌ها، ارتباطاتی که دارند را بررسی کنید، ببینید با چه افراد معتمدی در ارتباط هستند و مواردی که در پروفایل خود بیان کرده‌اند، تا چه حد صحت دارد.

پیگیری مداوم

اکیداً توصیه می‌کنیم که هر روز در لینکدین فعالیت داشته باشید، پست بگذارید، موقعیت‌هایِ شغلیِ شرکت‌های معتبر و معتمد را چک کنید؛ اگر رزومه‌ای ارسال کردید، حتماً پیگیری (Follow Up) داشته باشید تا به نتیجه برسید. همچنین اگر کانکشن برقرار کردید که برای شما سودمند بود، در حفظ و تقویت آن کوشا باشید.

لیست مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره لینکدین

لینکدین با اینکه یک پلتفرم اجتماعیِ قدرتمند است، اما یک تفاوت مهم و کلیدی با سایر پلتفرم‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و… و دارد؛ آن هم این است که از این پلتفرم اجتماعی برای تفریح یا انتشار محتوای سرگرم‌کننده استفاده نمی‌شود، بلکه در آن فقط محتوای کاری و ارزشمندی آپلود و پست می‌شود تا به کمک این محتوا افراد بتوانند موقعیت‌های شغلی بهتری پیدا کنند و خودشان یا کسب‌وکارشان پیشرفت کنند. به‌عنوان سخن پایانی، برای فعالیت درست و تأثیرگذار در لینکدین شما نیاز کانکشن (ارتباطات) قوی، صداقت در ارائه‌ی مطالب و پیگیری‌های مداوم هستید.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد تا اطلاعات کاملی از چیستی لینکدین در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «کار با لیندکین» دارید، یا پلتفرم‌های کاریِ دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که در فضای مجازی شغل مورد نظرشان را پیدا کنند یا نیروی مورد نظرشان را استخدام نمایند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.