اسپانسر یا حمایت‌گر مالی، یک فرد، سازمان یا گروهی است که منابع، خدمات و سرمایه لازم را برای انجام کاری فراهم می‌کند و در ازای تامین مالی، منافعی تبلیغاتی را بدست می‌آورد. حمایت مالی به‌عنوان یک نوع استراتژی بازاریابی مشترک، هنوز آنطور که باید در ایران، به خوبی بکار گرفته نشده و اهمیت خود را در دنیای بازاریابی و کسب و کار پیدا نکرده است. از سوی دیگر پیدا کردن یک اسپانسر برای هر کسب و کاری، چه شرکت‌های بزرگ یا کوچک و خانگی و یا سازمان‌های دولتی، می‌تواند یک فرصت عالی مالی برای رویدادها و شرکت‌ها باشد. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قرار است به طور دقیق‌تر به بازاریابی اسپانسرینگ و راهبرد ایجاد یک استراتژی حمایت مالی بدون خطا و شکست‌ می‌پردازیم و بطور خلاصه به شما بگوییم که اسپانسر و اسپانسرینگ چیست.

مفهوم اسپانسرینگ در بازاریابی

زمانی‌که یک برند، خود را با جنبه‌ای از یک برند دیگر هماهنگ کند و این هماهنگی با نوعی حمایت مالی و دریافت منافع تبلیغاتی همراه شود، به آن بازاریابی اسپانسر گفته می‌شود که معمولاً به صورت حمایت مالی از یک مسابقه ورزشی، یک رویداد یا یک کنفرانس انجام می‌شود. همچنین در برخی موارد ممکن است یک برند، اسپانسر یک فرد مشهور، یک برنامه تلویزیونی یا یک موسسه خیریه هم باشد. معمولاً اسپانسرینگ، ارائه کمک مالی یا هر خدمت مادی و معنوی دیگر است که برای شهرت و افزایش آگاهی از برند اسپانسر صورت می‌گیرد. حمایت مالی به شکل‌های مختلفی قابل ارائه است:

  • حمایت مالی نقدی: اینگونه حمایت به صورت ارائه پول نقد به صاحب رویداد است؛ برای مثال کسب و کارها و برندهای مشهوری مثل مک دونالد، پپسی و کوکاکولا در سال، میلیاردها پوند صرف حمایت مالی از رویدادهای مختلف منطقه‌ای و جهانی می‌کنند.
  • حمایت غیر نقدی: یک اسپانسر به جای پول نقد می‌تواند از طریق ارائه محصولات یا خدمات خود، کسب و کار یا رویداد دیگری را حمایت مالی کند.
  • حمایت رسانه‌ای: این نوع حمایت نوعی اسپانسرینگ غیر نقدی است که زمینه‌ای از برند و رویداد را تبلیغ می‌کند. برای مثال، یک برنامه ورزشی یا یک رویداد بزرگ را می‌توان با پخش اخبار آن به صورت انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی و سایت خود، حمایت رسانه‌ای کرد.
  • حمایت شرکای تبلیغاتی: در این نوع حمایت نیز افرادی مثل وبلاگ‌نویسان و اینفلوئنسرها به تبلیغ فعالیت کسب و کار خاصی می‌پردازند. معمولاً این افراد با ارائه سخنرانی در مورد برند، از آن حمایت می‌کنند.

این نوع اسپانسرینگ‌ها بخصوص برای برنامه‌های تفریحی و رویدادهای پرمخاطب، یک فرصت عالی پر تقاضا در دنیای بازاریابی هستند. هر نوع کسب و کار کوچک، بزرگ یا یک فرد مشهور می‌تواند اسپانسر شود؛ برای مثال یک کسب و کار منطقه‌ای می‌تواند از طریق چاپ لوگوی خود بر روی لباس یک تیم ورزشی محلی از آن حمایت کند یا یک برند بزرگ و شناخته شده در کل کشور می‌تواند قبل از یک برنامه تلویزیونی، یکی از ویژگی‌های خود را به صورت کوتاه معرفی کند. در عرصه جهانی هم برند بزرگی مثل کوکاکولا می‌تواند در حمایت از بازی‌های جام جهانی، کمپین‌هایی را در رسانه‌های مرتبط و اختصاصی آن رویداد راه‌اندازی کند؛ بنابراین می‌بینیم که فرصت‌های اسپانسر شدن برای هر چه بهتر دیده شدن، فراوان و بی‌پایان هستند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت تبلیغات و برند: اینجا را کلیک کنید (+).

حمایت رسانه‌ای
حمایت رسانه‌ای، نوعی از اسپانسرینگ است که در آن، کمک مالی انجام نمی‌شود.

چند مثال از بازاریابی حمایتی یا اسپانسرینگ

چه یک کسب و کار کوچک و ناشناخته باشید که از مسابقات پانتومیم مدارس شهرتان حمایت می‌کنید و یا یک اسپانسر بزرگ بازی‌های لیگ کشوری باشید، در هر صورت باید با انواع بازاریابی اسپانسری آشنا شوید.

اسپانسر ورزشی

زمانی‌که یک کسب و کار تصمیم دارد برای شناساندن برند خود به جامعه، خود را با یک ورزش خاص یا تیمی خاص معرفی کند، به آن اسپانسرینگ ورزشی می‌گویند. تصور کنید یک بازی ورزشی مثل فوتبال را از تلویزیون تماشا می‌کنید و صفحه تلویزیون پر شده از بنرها و لوگوهای برندهای مختلف و علاوه‌بر این، در زمان استراحت بین دو نیمه نیز از تلویزیون، تبلیغات دیگری پخش می‌شود که قطعاً دیدن این همه تبلیغات زیاد برای شما خوشایند نخواهد بود. این تبلیغات، از نوع اسپانسری نیست اما اگر همه یا اکثر تبلیغات به یک برند خاص اختصاص داشت، می‌توان از آن به عنوان اسپانسر تیم یا مسابقه نام برد. به‌طور معمول حمایت‌کنندگان زیادی برای رویدادها و یا تیم‌های بزرگ و محبوب وجود دارد و با توجه به بالاترین پیشنهاد از سوی این اسپانسرها، اسپانسر نهایی انتخاب شده و در سطوح زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • حامیان اصلی: این نوع حمایت‌کنندگان مالی بیشترین مشارکت را برای اسپانسر شدن در حوزه ورزشی دارند. مثلاً در این روزها، پیام‌رسان آیگپ به‌عنوان حامی رسمی برنامه فوتبال برتر در شبکه سوم سیما معرفی شده است.
  • حامیان عمومی: اسپانسر عمومی تا 50 درصد نیاز مالی حمایت‌شونده را می‌تواند تامین کند و به‌عنوان یک مشارکت‌کننده بزرگ، پوشش رسانه‌ای وسیعی دارد.
  • حامیان رسمی: این نوع اسپانسر که تعداد آنها زیاد است به‌ عنوان مشارکت‌کنندگان کوچک فعالیت می‌کنند.
  • حامیان رسانه‌ای: یک حمایت‌کننده رسانه‌ای یا شریک رسمی تبلیغاتی می‌تواند برند مورد نظر خود را با ارائه خدماتی مثل روابط عمومی و پوشش رسانه‌ای پشتیبانی کند.
اسپانسر ورزشی
آیگپ، تنها اسپانسر رسمی مسابقات فوتبالی در صدا و سیما

به‌طور جزئی‌تر می‌توان اسپانسرهای ورزشی را در دسته‌بندی زیر تفکیک کرد:

  • حامی رویداد
  • حامی استادیوم
  • حامی لباس
  • حامی تیم
  • حامی ورزشکار
  • حامی رسانه‌ای

اسپانسر رویداد

یک رویداد خیریه، یک کنفرانس یا جشنواره می‌توانند فرصتی عالی برای معرفی برندهای تجاری از طریق حمایت مالی رویداد باشند. اسپانسرینگ علاوه‌بر حمایت مالی، می‌تواند از طریق ارائه خدمات سمعی و بصری رایگان، تهیه و تدارک پذیرایی و یا چاپ ملزومات بازاریابی رویداد، به دریافت‌کننده حمایت کمک کند؛ اما در ازای این خدمات باید اسپانسر نیز منفعتی ببرد؛ پس به این سوال می‌رسیم که چگونه می‌توان یک برند را در معرض دید شرکت‌کنندگان یک رویداد قرار داد:

  • اقلام تبلیغاتی: معمولاً در رویدادهای مختلف مثل جلسه سخنرانی یا یک گردهمایی عمومی، به شرکت‌کنندگان به عنوان یادبود حضور در رویداد، خودکار یا لیوان یا هر هدیه‌ای از این قبیل داده می‌شود. بنابراین می‌توان با چاپ لوگوی اسپانسر، برند آن را به افراد معرفی کرد.
  • تابلوهای رویداد (فضاهای تبلیغاتی): آرم تجاری یک کسب و کار که به عنوان اسپانسر آن رویداد فعالیت می‌کند را می‌توان بر روی بنرها، غرفه‌ها و پوسترهای تبلیغاتی قرار داد.
  • نمایش آنلاین لوگوی حامیان: علاوه‌بر قرار دادن آرم اسپانسر در مکان برگزاری رویداد، می‌توان مشخصات آن را در تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی، پادکست‌ها و سایت‌ها انجام می‌شود نیز نشان داد.
  • نمایش نام تجاری اسپانسر در کنار نام رویداد: می‌توان نام و نشان تجاری اسپانسر را در کنار نام و لوگوی رویداد با عنوان حمایت‌کننده یا اسپانسر قرار داد.
  • میزبانی جلسات: اگر رویداد به صورتی برگزار شود که در آن فرصت سخنرانی به اسپانسر آن داده شود، اسپانسر به صورت مستقیم می‌تواند برند خود را به شرکت‌کنندگان معرفی کند.
نمایش مشخصات حامیان در وبسایت
نمایش مشخصات حامیان در وبسایت جشنواره وب و موبایل

اسپانسر تلویزیونی

روش مؤثر دیگر برای شناساندن برند کسب و کار به مخاطبان و افراد بیشتر، اسپانسر شدن برنامه‌های تلویزیونی است. با توجه به اینکه هر شبکه تلویزیونی مخصوص پخش چه نوع برنامه‌هایی و برای چه نوع مخاطبانی است، کسب و کارها می‌توانند تبلیغات مربوط به برند خود را با آنها هماهنگ کنند. برندها برای اینکه بیشتر روی آنتن قرار بگیرند و مخاطب بیشتری را جذب کنند، باید با پخش‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی ارتباط و همکاری بیشتری داشته باشند. در این نوع، برندها از همسویی ساده خود با برنامه‌های مقطعی، فراتر می‌روند و ممکن است با تهیه‌کنندگان و ماهیت برنامه‌های آنها همکاری نزدیک‌تری داشته باشند تا در معرض نمایش بیشتر و بهتری بر روی آنتن قرار بگیرند. مثلاً علاوه‌بر نمایش تیزرهای ویدیویی برندها یا درج لوگوی آنها در پس‌زمینه و دکور برنامه، امکان معرفی محصولات برند توسط مجری و یا روش‌های خلاقانه دیگر نیز وجود دارد (مثلاً آشپزی با لوازم آشپزخانه تولید آن برند). هم برندهای کوچک و هم بزرگ می‌توانند اسپانسر برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی شوند و از این طریق، روی آگاهی دیگران از برند خود تاثیر بگذارند. در ایران که شبکه‌های تلویزیونی خصوصی وجود ندارد، تنها می‌توان اسپانسر تک‌برنامه‌های مشخص مثل برنامه‌های ورزشی، آشپزی و … شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت بازاریابی: اینجا را کلیک کنید (+).

مزایای بازاریابی اسپانسرینگ

زمانی‌که بازاریابی اسپانسرینگ به خوبی پیاده‌سازی شود، مثل هر نوع شراکت تجاری می‌تواند برای هر کدام از کسب و کارهای همکار، مزایایی کلیدی داشته باشد.

مزایای اسپانسرینگ برای برند حمایت‌کننده (اسپانسر)

  • آگاهی از برند: برندهایی که به عنوان اسپانسر فعالیت می‌کنند، این فرصت را دارند که در معرض دید طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان هدف قرار بگیرند.
  • شهرت: کسب و کارهایی که اسپانسر یک تیم ورزشی یا برنامه تلویزیونی می‌شوند که مخاطبان زیادی دارند، می‌توانند از این طریق بر شهرت و اعتبار خود اضافه کنند.
  • جایگاه‌یابی برند: با حمایت مالی از رویدادهای مربوط به زمینه‌ای خاص، برندها می‌توانند مخاطبان خاصی را به سمت برند خود جذب کنند و مورد انتخاب آنها قرار بگیرند.
  • افزایش فروش، نصب، کاربر و …: با توجه به فرصت انحصاری تبلیغ شدن در یک رویداد و برنامه، برندها می‌توانند آفرها و پیشنهاداتی برای خرید، نصب اپلیکیشن و … ارائه کنند.

مزایای اسپانسرینگ برای برند حمایت‌شونده

  • تامین مالی: برندهایی که برای برگزاری یک رویداد یا اجرای برنامه‌ای خاص نیاز به کمک مالی دارند می‌توانند از طریق همکاری با اسپانسرها، هزینه‌های مورد نیاز خود را تامین کنند.
  • تخصص: حمایت‌شونده با حمایت رسانه‌ای یا مالی اسپانسرها می‌تواند ماهیت تخصصی خود را به‌طور انحصاری در دسترس عموم قرار دهد.
  • قدرت: قرارگیری نام اسپانسرهای بزرگ در کنار نام برند حمایت‌شونده می‌تواند قانونی، ارزشمند و معتبر بودن فعالیت‌های آن برند را نشان دهد.

معایب بازاریابی اسپانسرینگ

در کنار مزایایی که برای بازاریابی اسپانسرینگ مطرح شد، معایبی نیز وجود دارد چون اگر این کار به درستی انجام نشود می‌تواند نتایج بدی را برای طرفین بازاریابی به دنبال داشته باشد.

معایب اسپانسرینگ برای حمایت‌کننده

  • سخت بودن اندازه‌گیری عملکرد: اندازه‌گیری و ردیابی اقدامات مربوط به بازاریابی اسپانسرینگ، به خصوص هنگامی که فعالیت‌ها در فضای واقعی و غیر آنلاین انجام می‌شوند مشکل خواهد بود.
  • منفعل بودن: به‌طور معمول اسپانسرینگ، یک فعالیت منفعل است که فرصت‌های زیادی را برای ایجاد فراخوانی به عمل مشتریان را ارائه نمی‌دهد. بنابراین برندهایی که از طریق بازاریابی اسپانسرینگ می‌خواهند خود را به دیگران بشناسانند، آگاهی مشتری از برند را نسبت به فروش بیشتر، مناسب‌تر می‌دانند.
  • تقاضای بالا: فرصت‌های بازاریابی اسپانسرینگ در رویدادها و برنامه‌های بزرگ و پرمخاطب، اغلب رقابتی بوده و دستیابی به آنها مشکل و هزینه‌بر است. بنابراین می‌توان از فرصت‌های محلی که کوچکتر و کم رقابتی‌تر هستند برای آگاهی برند استفاده کرد.

معایب اسپانسرینگ برای حمایت‌شونده

از مهم‌ترین معایب بازاریابی اسپانسرینگ برای حمایت‌شونده، متعادل کردن خواسته‌ها و نیازهای اسپانسر و مخاطبان است. برای مثال ممکن است زمان پخش تبلیغات که توسط اسپانسر انتخاب می‌شود، بسیار طولانی باشد، در این‌صورت دیدن تبلیغات در یک محدوده زمانی زیاد، از حوصله مخاطب خارج خواهد بود. یا آنکه اسپانسر برای پخش تبلیغ خود، زمانی را در نظر بگیرد که مخاطب فرصت دیدن آن را نداشته باشد که در این‌صورت هم مخاطبی برای دیدن تبلیغات وجود نخواهد داشت.

تفاوت بین حمایت (اسپانسرشیپ) و مشارکت (پارتنرشیپ) چیست؟

تا اینجا، بازاریابی اسپانسرینگ را به‌عنوان مشارکتی در نظر گرفتیم که دو برند با هم همکاری می‌کنند تا هر دو طرف، به منفعتی برسند؛ با این وجود نمی‌توان حمایت مالی را یک مشارکت کامل تجاری در نظر گرفت. زیرا اغلب اسپانسرها در ازای مبلغ معینی، موقعیت‌های تبلیغاتی را از حمایت‌شونده می‌خرند. همچنین با نگاهی به «محتواهای حمایت شده (Sponsored content)» که در بسیاری از وبسایت‌های محتوایی دیده می‌شود، تفاوت فاحشی با نسخه‌های آفلاین اسپانسرینگ محتوا ندارد اما با تولید محتوای اشتراکی متفاوت است. اسپانسرشیپ را می‌توان در دامنه گسترده‌ای از انواع محتوا و رسانه انجام داد، مخصوصاً زمانی‌که در مورد حمایت‌های رسانه‌ای صحبت می‌کنیم؛ زیرا در این نوع اسپانسرینگ، هیچ پولی بین دو طرف جا به جا نمی‌شود و هر یک از طرفین باید برای سود بردن از این مشارکت حمایتی، روی مهارت‌ها و استعدادها و امکانات خود تمرکز کند؛ طرف اول (حمایت‌شونده) کار خود را به درستی انجام بدهد تا طرف دوم (حمایت‌کننده)، اطلاع‌رسانی آن را در رسانه‌های خود انجام دهد.

همکاران برگزاری رویداد با حامیان رویداد متفاوت هستند.
همکاران برگزاری رویداد با حامیان رویداد متفاوت هستند.

اهداف، هزینه، ارزیابی و خاتمه اسپانسرینگ تجاری

حمایت مالی این اجازه را به کسب و کارها می‌دهد تا میزان وابستگی و همسویی خود را به سازمان، فرد یا رویدادی که آن را برای حمایت انتخاب کرده‌اند، نشان دهند. هدف حمایت مالی از یک رویداد یا کسب و کاری خاص، ایجاد روابط قوی بین مشتریان و کسب و کارها به دلیل تعاملات و ارتباطات مشترک این دو با آن رویداد یا برند خاص است. در ادامه در مورد اهداف، انتخاب، هزینه، ارزیابی و خاتمه اسپانسرهای مالی بیشتر توضیح می‌دهیم.

اهداف اسپانسرینگ

کسب و کارهایی که اقدام به حمایت مالی از فرد، رویداد یا سازمانی می‌کنند، آن را به‌عنوان یک تصمیم استراتژیک در نظر می‌گیرند. اسپانسرهایی که فقط به دلیل شهرت یک رویداد، از آن حمایت مالی می‌کنند ممکن است اشتباه بزرگی مرتکب شوند؛ زیرا هر تصمیمی که برای حمایت از رویداد یا کسب و کاری گرفته می‌شود باید منافع طرفین و ایجاد ارتباطات مثبت و قوی‌تر بین برند و مشتریان آن در نظر گرفته شود واز سویی دیگر، تاثیر حمایت بر روی ماهیت و هویت برند در نگاه مخاطب هدف هم در نظر گرفته شود. اهداف حمایت مالی می‌تواند شامل ترویج نام برند و اعتباربخشی به کسب و کار و بهبود روابط اجتماعی با سایر مراکز و موسسات مختلف باشد. همچنین ایجاد فرصت‌های تبلیغاتی از طریق چاپ نام برند و لوگوی آن بر روی هدایایی که در یک رویداد به شرکت‌کنندگان داده می‌شود از دیگر اهداف حمایت مالی می‌تواند باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی اجازه‌ ای: اینجا را کلیک کنید (+).

انتخاب رویداد

حمایت مالی به عنوان یک معامله یکباره یا یک ارتباط مستمر می‌تواند یک اهرم تبلیغاتی برای ارزیابی تاثیرگذاری کسب و کار بر ادراک مشتریان و مخاطبان و سایر ذینفعان باشد. برای انتخاب یک رویداد و یا یک کسب و کار از سوی یک اسپانسر به منظور حمایت مالی از آن، باید به سوالات زیر پاسخ داده شود:

اسپانسرشونده از قرارداد حمایت مالی چه چیزی می‌خواهد؟

آیا رویداد یا کسب و کار دریافت‌‎کننده حمایت مالی می‌خواهد آگاهی از برند خود را افزایش دهد؟ یا می‌خواهد روابط اجتماعی و شهرت نام برند خود را از این طریق تقویت کند؟ انتخاب و گزینش سازمان، فرد یا رویداد توسط شرکت اسپانسر بر اساس آنچه از قرارداد حمایت مالی می‌خواهد بدست آورد، صورت می‌گیرد.

آیا نوع رویداد با هویت برند حمایت‌شونده مطابقت دارد؟

بدست آوردن فرصت‌های تبلیغات در رویدادهای بزرگ راحت است؛ اما اگر در یک معامله هدف اسپانسر فقط تبلیغات برند خود است، می‌تواند به جای انجام بازاریابی اسپانسرینگ، پول خود را تنها صرف تبلیغات کند. در این صورت می‌تواند تصمیم بگیرد پول خود را در چه نوع تبلیغاتی و به چه نحوی خرج کند؛ در حالی‌که در حمایت‌های مالی، اجازه‌ی گرفتن چنین تصمیمی را نخواهد داشت.

نوع بازار هدف چیست؟

از مهم‌ترین اهداف برندهایی که وارد بازاریابی اسپانسرینگ می‌شوند، جذب و تاثیرگذاری بر مشتریان است؛ بنابراین مشتریان کسب و کار باید با برنامه حمایت‌شده مطابقت داشته باشند تا مشتریان جدیدی جذب کسب و کار شوند.

میزان ریسک حمایت مالی چقدر است؟

هنگام انتخاب یک رویداد برای حمایت مالی از آن، باید بررسی شود که این رویداد یا برنامه، چه میزان می‌تواند تبلیغات نامطلوب را به سمت خود جلب کند؟ بنابراین شرکت اسپانسر باید به دقت در مورد انتخاب شخصیت سازمان، فرد یا سایر کسب و کارهای مرتبط، تحقیقات عمیقی انجام دهد. برای جلوگیری از هر گونه اتفاق ناخوشایندی در آینده، باید شرکت حمایت‌کننده بعد از اتمام رویداد، رابطه خود را به‌طور رسمی با حمایت‌شونده قطع کند.

ایجاد تناسب بین رویداد، مشتریان و موضوع اسپانسرینگ

یک شرکت حامی مالی باید بتواند ارزش‌های بدست آمده از یک رویداد را با مشتریان کسب و کار حمایت‌شونده در یک راستا قرار دهد. به‌طور کلی مشتریان با در نظر گرفتن ویژگی‌های عملکردی و قیمتی که یک برند ارائه می‌دهد، آن برند را انتخاب می‌کنند. همچنین مشتریان خریدهای خود را بر اساس نیاز عاطفی و همسویی ارزش‌های خود با برند انجام می‌دهند. بنابراین یک حمایت مالی مناسب، علاوه‌بر نشان دادن همسویی احساسی با بازار هدف، باید بتواند ارزش‌های برند و میزان هماهنگی آن را با ارزش‌های بازارهای هدف نشان دهد تا مشتریان بیشتری را جذب برند خود کند. در صورتی‌که ارزش‌های رویداد بیشتر بوده و با نیاز مشتریان همسوتر باشد، ارزشی که از حمایت مالی بدست می‌آید بیشتر می‌شود.

هزینه‌های حمایت‌های مالی

ممکن است هزینه‌های مربوط به حمایت مالی به دلایل مختلفی از قبیل موارد زیر افزایش پیدا کنند:

  • سیاست‌های دولت برای محدودیت یا ممنوعیت تبلیغات برخی از کالاها
  • هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات رسانه‌ای
  • افزایش تعداد زیادی از فعالیت‌های تفریحی و ورزشی
  • کارایی کم رسانه‌های تبلیغاتی سنتی
  • تمایل بیشتر رویدادها به پوشش رسانه‌ای
  • حمایت مالی یک رویداد و حمایت پوشش رسانه‌ای رویداد توسط دو شرکت اسپانسر جداگانه

ارزیابی حمایت مالی

اولین مرحله برای حمایت مالی از یک رویداد، ارزیابی میزان موفقیت آن است. در این ارزیابی باید میزان رسمی بودن پوشش رسانه‌ای اندازه‌گیری شود، زیرا برای دستیابی به سود حاصل از حمایت مالی باید یک سیستم رسمی وجود داشته باشد. همچنین باید ارزیابی شود که آیا آگاهی از کسب و کار و برندی خاص می‌تواند موجب بهبود روابط و تعاملات آن با جامعه شود یا سودهای دیگر را به سمت آن برند جذب کند؟ زمانی‌که شرکت اسپانسر در حال تنظیم و بررسی یک قرارداد حمایت مالی است و یا وقتی که باید در مورد ادامه یا پایان دادن به اینگونه قراردادها تصمیم بگیرد، نتایج ارزیابی بسیار مفید خواهد بود.

بسیاری از شرکت‌ها برای رویدادهای خود به دنبال اسپانسر هستند.

زمان به پایان رسیدن حمایت مالی

اگر شهرت یک رویداد در خطر باشد بهتر است قرارداد خود را با آن فسخ کنید، هر چند مدت طولانی با آن قرارداد داشته باشید. زیرا اسپانسرها از رویدادها به این دلیل حمایت مالی می‌کنند تا بیشتر خود را با جامعه بشناسانند و هدف آنها از این حمایت، کسب منفعت از طریق اعتبار برندهای دیگر است. ادامه همکاری با رویداد یا سازمانی که وجهه و اعتبار آن خدشه‌دار شده، معنی ندارد و می‌تواند به ضرر شرکت اسپانسر تمام شود.

سخن پایانی

سخت بودن اندازه‌گیری بازاریابی اسپانسرینگ نسبت به سایر روش‌های مشارکت‌های تبلیغاتی و تجاری و اینکه این کار بهترین روش برای افزایش فروش مستقیم نیست را نمی‌توان نادیده گرفت. اما این فعالیت بازاریابی، از قدرتمندترین ابزارها برای دیده شدن و جذب مخاطب جدید، افزایش اعتبار برند و افزایش آگاهی از برند خواهد بود. بنابراین اگر از دسته کسب و کارهایی هستید که می‌خواهید خود را از این طریق به مخاطبان خود بشناسانید، توصیه می‌کنیم با انواع حالت‌ها و مزایا و معایب آن آشنا شوید. در این مقاله به طور مفصل در مورد بازاریابی اسپانسرینگ صحبت کردیم و همچنین در مورد اهداف، هزینه‌های اسپانسرینگ، انتخاب نوع رویداد یا سازمان حمایت‌شونده و اینکه تا چه زمانی می‌توان از یک رویداد یا کسب و کار حمایت مالی کرد، مطالب مفیدی بیان شد. اگر سوال دیگری در این زمینه دارید، حتماً در بخش نظرات مقاله برای ما ارسال کنید.

بر اساس رای 15 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها