هر روز به تعداد شرکت‌ها و سازمان‌هایی که تمایل دارند آموزش‌های خود را به صورت آنلاین ارائه دهند، افزوده می‌شود. در حقیقت، بازار آموزش‌های الکترونیکی با سرعت بالایی در حال رشد و پیشرفت است، به گونه‌ای که از ابتدای قرن تا امروز، رشد ۹۰۰ درصدی را در این حوزه تجربه کرده‌ایم. شرکت‌ها برای این که بتوانند آموزش‌‌های خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند، نیاز به یک سیستم LMS دارند. این سیستم، ابزاری است که به سازمان‌‌ها این امکان را می‌دهد تا آموزش‌های خود را به راحتی به کارمندان، شرکا، همکاران و مشتریان خود ارائه دهند.

حتی تا چند سال پیش با شنیدن کلمه «آموزش» تصور ما کلاس درسی بود که معلم یا استاد برای دانشجویان سخنرانی می‌‌‌کند. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، آموزش فقط در یک کلاس درس حضوری خلاصه نمی‌شود، بلکه آموزش می‌تواند با روش‌های آنلاین و الکترونیکی نیز به تعداد زیادی از افراد بدون محدودیت زمانی و مکانی ارائه گردد. همچنین این آموزش می‌تواند برای سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز ارائه شود که ممکن است یک دوره آموزشی کوتاه مدت و یا برگزاری کارگاه یک روزه و هر نوع آموزش دیگری که برای کارمندان ضروری است، باشد.

آموزش آنلاین با توجه به مزیت‌هایی که دارد، طرفداران زیادی هم پیدا کرده است و هر روز بر میزان محبوبیت آن نیز افزوده می‌شود. از طریق آموزش‌های آنلاین، می‌توان با هزینه کمتری در کلاس‌ها شرکت کرد و همچنین در صورت نیاز به فیلم‌های کلاس هم دسترسی داشت و به راحتی با مربیان ارتباط برقرار نمود، بدون اینکه لازم باشد زمان و هزینه‌ای را برای رفت و آمد صرف نمود. تمام این موارد و بسیاری مزایای دیگر، افراد زیادی را به سمت استفاده از آموزش‌های آنلاین تشویق کرده است.

با این توضیحات می‌خواهیم در این مقاله از وبلاگ کاپریلا بدانیم که دقیقاً سیستم مدیریت آموزش یا LMS چیست و برای آموزش‌های آنلاین چه کاربردی دارد و در چه سازمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعریف سیستم مدیریت یادگیری LMS

قبل از تعریف LMS بهتر است بدانید که این عبارت مخفف چه کلماتی است، تا مفهوم و تعریف آن برایتان بیشتر قابل درک باشد. LMS برگرفته شده از کلمات زیر است:

  • Learning: زیرا از این نرم‌افزارها برای ارائه دوره‌های آموزشی استفاده می‌شود.
  • Management: زیرا این نرم‌افزارها به ساماندهی دوره‌ها کمک می‌‌‌کند.
  • System: زیرا همه کارها در حالت آنلاین انجام می‌شود و در یکجا نگه‌داری می‌گردد (و عملکردی سیستمی دارند).

پس یک سیستم مدیریت آموزش این امکان را فراهم می‌‌کند که دوره‌‌های آموزشی را ایجاد کنید، سامان‌دهی کرده و ارائه دهید.

بخش‌های مختلف سیستم مدیریت آموزش

یک سیستم LMS، دارای دو بخش اصلی است که هر بخش وظایف و کارایی مخصوص به خود را دارد:

رابط کاربری  و پنل مدیریتی:

رابط کاربری مدیر، برای مدیر و یا استاد است که کارهای مربوط به ساماندهی کلاس‌ها و آموزش‌ها را انجام می‌دهد؛ یعنی می‌تواند دوره‌های آموزشی خود را ایجاد کند (ایجاد آموزش می‌تواند در قالب‌های مختلف صوتی، تصویری، فایل Word، پاور پوینت و … انجام گیرد)، ساماندهی و مدیریت کرده و به دانشجویان (مهارت آموزان) ارائه دهد.

رابط کاربری و پنل دانشجو:

رابط کاربری که داخل مرورگر دانشجویان اجرا می‌شود. یعنی فراگیران و یا همان دانشجویان، از طریق آن با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، وارد کلاس می‌شوند.

 دقیقا سیستم LMS، چه کمکی به صنعت آموزش‌های آنلاین می‌‌کند؟

سیستم LMS، کمک می‌کند که آموزش‌های خود را ایجاد کنید، آنها را به یک دوره تبدیل کرده و به مخاطبان مد نظر خود ارائه دهید. (این مخاطبین می‌توانند زبان آموزان، دانشجویان، کارمندان، همکاران، مشتریان و هر فردی باشد که شما می‌خواهید آموزشی را به وی ارائه دهید). با استفاده از این سیستم، همچنین می‌توانید مخاطبان آموزشی خود را که در دوره شما شرکت کردند، مدیریت کنید و عملکرد آنها را ارزیابی نمایید.

سیستم LMS برای چه افرادی کاربرد دارد؟

سیستم LMS، برای هر شخصی که دوره‌‌ی آموزشی را برای ارائه کرده و یا فروش دارد، مناسب است. برای آشنایی بیشتر، در اینجا به چند نوع از سازمان‌‌هایی که سیستم ال ام اس برای آنها کاربردی است اشاره کردیم:

  • کسب و کارهای مختلف، از سازمان‌های بزرگ گرفته تا شرکت‌های کوچک با تعداد کارمندان کم
  • سازما‌ن‌های دولتی و بین المللی
  • انواع شرکت‌های استارتاپی
  • آژانس‌ها و دفاتر دولتی منطقه‌ای
  • سازمان‌های غیر انتفاعی و غیر دولتی
  • شرکت‌های مشاوره‌ای
  • موسسات آموزشی آنلاین
  • موسسات آموزشی سنتی (دانشگاه و مدارس)
  • موسسات فراگیری زبان‌های خارجی
  • مربیان رشته‌های مختلف که نیاز به ارائه آموزش‌های خود دارند.

همانطور که مشاهده کردید کاربرد سیستم LMS، فقط برای موسسات و کلاس‌های آموزشی و درسی نیست. بلکه در خیلی موارد می‌تواند برای شرکت‌ها مورد استفاده قرار گیرد، چه بسا که برای شرکت‌ و سازمان‌ها غیر آموزشی نیز کاربرد فراوانی دارد. از این رو در ادامه به نحوه به کارگیری و استفاده شرکت‌ها از سیستم LMS، اشاره کرده‌ایم تا با کاربردهای فراوان آن برای شرکت‌ها بیشتر آشنا شوید.

سیستم lms چیست

کاربرد سیستم LMS برای شرکت‌ها

سیستم LMS، به یک ابزار محبوب برای شرکت‌های بزرگ و کوچک تبدیل شده است. از این سیستم برای انجام اقدامات مختلف در یک سازمان می‌توان استفاده کرد. برای مثال شما می‌توانید تیم‌های خود را آموزش دهید، که آموزش کارمندان برای هر سازمانی ضروری است. با آموزش آنلاین خواهید توانست در مدت زمانی کوتاه، به واسطه آموزش سریع،  کارایی کارمندان خود را افزایش دهید.
برای آموزش به کارمندان در روش سنتی، لازم است که هزینه‌ زیادی را بپردازید، اما با آموزش آنلاین می‌توانید با کمترین هزینه، دوره‌های آموزشی را ارائه دهید. همچنین اقدامات زیر را نیز می‌توانید در شرکت خود پیاده‌سازی کنید:

  • می‌توانید به راحتی سمینار و همایش‌های مختلف برگزار کرده و افراد زیادی را برای شرکت در آن دعوت کنید.
  • می‌توانید بر روی پیشرفت و یادگیری کارکنان خود تمرکز داشته باشید.
  • شما می‌توانید یک پایگاه اطلاعاتی، از آموزش‌ها و مطالب مهم سازمان خود ایجاد کنید، تا تمامی کارمندان هر زمان که خواستند به آن دسترسی داشته باشند.
  • از سیستم LMS، می‌توان برای آموزش مشتریان استفاده کنید. فرض کنید محصول و یا خدماتی را به مشتریان خود عرضه کرده‌اید، که استفاده از آن نیازمند دانش و تخصص است. می‌توانید برای آموزش کار با این محصولات و خدمات با سیستم ال ام اس یک دوره ایجاد کنید و آن را با مشتریان به اشتراک بگذارید.
  • می‌توانید برای شرکت‌های بین المللی، آموزش‌‌های خود را بدون محدودیت جغرافیایی و مکانی ارائه دهید.

استفاده از سیستم LMS چه مزایایی دارد؟

با وجود رواج یافتن آموزش‌های آنلاین، اما همچنان برای برخی از افراد انتقال آموزش از حالت سنتی به آنلاین چالش برانگیز است، ولی باید بدانید مزیت‌های آموزش آنلاین بی شمار بوده که در ادامه به آن پرداخته‌ایم:

صرفه جویی در هزینه‌ها

هزینه پرداخت شده برای ایجاد یک سیستم LMS، فقط یکبار است. شما یکبار این هزینه را پرداخت می‌کنید، اما برای ارائه دوره‌ها و آموزش‌ها و برگزاری سمینارهای متعدد، دیگر هزینه‌ای را صرف نمی‌کنید.

امکان بروز‌رسانی سریع مطالب

اگر در محتوای آموزشی خود نیاز به تغییرات داشتید، می‌توانید به راحتی این تغییرات را انجام دهید و آنها را آپدیت کنید.

امکان ارائه آموزش بدون محدودیت جغرافیایی

اگر شما صاحب یک شرکت بین‌المللی هستید و برخی از مخاطبان شما در دیگر کشورها هستند، می‌توانید بدون محدودیت جغرافیایی، آموزش‌ها را به آنها ارائه دهید.

مزایای LMS

امکان ایجاد انگیزه برای فراگیران

استفاده از سیستم LMS، برای فراگیران آموزش انگیزه بیشتری را ایجاد می‌کند. زیرا آموزش آنلاین، یادگیری را راحت‌تر می‌کند. همچنین آموزش آنلاین امکان ایجاد مسابقه، تعامل، آزمون و جوایز را فراهم می‌کند که همه این‌ها برای فراگیران یک دوره آموزشی، انگیزه ایجاد خواهد کرد.

آموز‌ش در ساعت‌های زمانی متغیر

یکی از مهم‌ترین مزایای که سیستم LMS برای آموزش‌دهندگان و فراگیران آموزش ایجاد کرده است، عدم وابسته بودن به یک زمان خاص می‌باشد. یعنی فرض کنید شما در شرکت خود می‌خواهید یک دوره آموزشی را به کارمندان ارائه دهید، نیاز نیست کارمندان حتماً در طول ساعت کاری، آموزش ببینند و برای آموزش میز کار خود را ترک کنند. بلکه امکان ارائه آموزش در حالی که آنها در ساعت غیر کاری خود در حال مسافرت و رانندگی هستند، وجود دارد.

امکان ذخیره و نگه‌داری آموزش‌ها

کارمندان برای پیشرفت شغلی خود اهمیت زیادی قائل هستند و پیشرفت می‌تواند به آنها انگیزه بالایی را برای بهتر انجام دادن وظایفشان بدهد. یک سیستم LMS با امکان ارائه آموزش و ذخیره و نگه داری آنها، به افزایش دانش کارمندان و ارتقا شغلی آنها کمک زیادی می‌‌‌‌کند. به طور کلی امکان نگه‌داری آموزش‌ها در سیستم LMS، برای هر سازمان و هر نوع دوره آموزشی یک مزیت عالی به شمار می‌رود، زیرا که امکان دسترسی به آموزش ها را به صورت همیشگی فراهم می‌کند.

سهولت پیگیری نتایج آموزش

معمولاً بررسی نتیجه‌ی یک دوره آموزشی کار دشواری است. اما با سیستم LMS، می‌توانید به راحتی نتیجه آموزش را پیگیری کرده و میزان موفقیت خود را در برگزاری و ارائه این دوره بسنجید. برای مثال برخی از انواع سیستم‌های LMS، معیارهایی را برای مشارکت کاربران ایجاد می‌‌‌کنند که این معیارها بر مبنای مواردی مثل تعداد کاربران، تعداد دفعات ورود کاربران، زمان ورود و خروج آنها و… ایجاد شده است.

ترویج دادن فرهنگ یادگیری مداوم

از آنجا که ارائه آموزش آنلاین، ساده و راحت است، می‌توان دوره‌‌های متعددی را برگزار کرد و با برگزاری دوره های متعدد، فرهنگ یادگیری مداوم را ترویج داد.

انواع LMS

تا اینجا دانستیم که سیستم مدیریت یادگیری و یا همان LMS چیست و چه کاربردی دارد. اما حالا در این بخش می‌‌خواهیم شما را با انواع LMS آشنا کنیم. در این ارتباط باید بدانید که LMS یک نرم‌افزار خاص نیست، بلکه هر نوع نرم افزاری که امکان برگزاری یک کلاس آنلاین را فراهم کند، در دسته سیستم LMS، جای دارد.

انواع سیستم آموزش آنلاین LMS

مدل اول: سیستم LMS مبتنی بر نرم‌افزار

شرکت‌های مختلفی در زمینه فروش و ارائه سیستم‌های مدیریت یادگیری فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید از این شرکت‌ها، یک سامانه LMS را در قالب یک نرم‌افزار خریداری کنید. پس از خرید لازم است که نرم افزار نصب و مدیریت شود و ممکن است به سرور اختصاصی نیاز پیدا کند. از آنجا که نصب ‌آن کار دشوار و کاملا تخصصی است، بسیاری از شرکت‌ها، خودشان نصب و راه اندازی را انجام می‌دهند.

مدل دوم: سیستم LMS مبتنی بر سرویس

این نوع از سیستم‌های LMS، کار را راحت می‌کند و مانند مدل نرم‌افزاری نیازمند دانش فنی و تخصصی نیست. شما می‌توانید به راحتی آن را از شرکت‌های مربوطه خریداری کرده و هزینه را به ازای هر نفر و هر ساعت پرداخت کنید، بدون اینکه نیاز به استفاده از سرور اختصاصی داشته باشید. این مدل برای شرکت‌ها  و یا موسسات کوچک که توانایی پرداخت هزینه‌‌های بالا را ندارند، مناسب است.

محبوب‌ترین سیستم‌های LMS

همان طور که اشاره کردیم سیستم‌های مدیریت یادگیری الکترونیکی متنوعی وجود دارد که برخی از محبوب‌ترین آنها برای موسسات آموزشی عبارت‌اند از:

  • Moodle
  • Schoology
  • Blackboard learn

برای سازمان‌های تجاری و غیر آموزشی نیز موارد زیر، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

البته بسیاری از سازمان‌های بزرگ و آموزشی سیستم آموزش آنلاین خود را راه اندازی می‌کنند. مانند دانشگاه‌ها و مدارس غیر انتفاعی که از کمک برنامه نویسان برای اختصاصی سازی ویژگی‌ها استفاده می‌کنند.

آیا شما تا به حال از سیستم‌های مدیریت آموزش آنلاین استفاده کرده‌اید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.