امروزه، کمتر کسی پیدا می‌شود که اپلیکیشن اینستاگرام را بر روی تلفن همراه خود نصب نکرده باشد. اگر نگاهی به دور و برتان بیاندازید، می‌بینید که این برنامه، زندگی شخصی و کاری همه را کم و بیش، تحت تاثیر قرار داده است.

این روزها، اینستاگرام تبدیل به رسانه و تریبونی شده که با کمی خلاقیت و ابتکار، می‌توان از آن برای هر کاری استفاده کرد؛ برای نشان دادن استعداد و هنرتان، برای تبلیغ کتابی که چاپ کرده‌اید، برای اطلاع رسانی موضوعات مختلف و البته ارتباط داشتن با دوستان و آشنایان.

اما آیا استفاده از تمام این قابلیت‌ها و امکانات این اپلیکیشن رایگان است یا نیاز به تسویه حساب دارد؟ البته که هیچ‌چیز خوبی مجانی نیست! بهره‌مند شدن از تمام پتانسیل‌های اینستاگرام، مثل پست، استوری، لایو و غیره فقط در صورت دسترسی به اینترنتی قوی و پرسرعت امکان‌پذیر است، اما این تمام ماجرا نیست.

اگر تجربه استفاده از اینستاگرام را داشته باشید، حتما می‌دانید که حجم اینترنتی که این برنامه مصرف می‌کند، سر به فلک می‌گذارد. واضح‌تر بگویم، این برنامه اینترنت شما را می‌بلعد! و دلیل این اتفاق هم مثل روز روشن است؛ زیرا اینستاگرام، یک رسانه تصویری است و تقریبا تمام محتوایی که در آن آپلود می‌شود، به‌صورت عکس و فیلم است.

خب، اکنون راه‌حل چیست؟ چگونه می‌توان مصرف اینترنت در اینستاگرام را کاهش داد؟ اگر این سوال‌ها ذهن‌تان را درگیر کرده است، جای درستی آمده‌اید. با ما در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا به شما ترفندهایی برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام آموزش بدهیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

حجم اینترنتی که در برنامه اینستاگرام مصرف می‌کنیم چقدر است؟

در قدم اول، باید ببینید که حجم اینترنتی که خودتان در اینستاگرام مصرف می‌کنید، چقدر است. از آنجایی که عوامل مختلفی بر میزان مصرف اینترنت در اینستاگرام تاثیر می‌گذارند، هیچ آمار رسمی از آن وجود ندارد.

این شما هستید که مشخص می‌کنید چه مقدار از حجم اینترنت‌تان صرف اینستاگرام شود. فاکتورهایی مانند مدت‌زمانی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنید، سرویسی که از آن خدمات اینترنتی دریافت می‌کنید یا محتوایی که در اینستاگرام به تماشای آن می‌نشینید، همه و همه در میزان مصرف اینترنت اینستاگرام‌تان دخیل هستند.

اگر قصد دارید تا از میزان اینترنتی که در اینستاگرام مصرف می‌کنید، باخبر شوید، باید بسته به مدل گوشی‌تان، طبق مراحل زیر عمل کنید.

حجم اینترنت مصرفی در اینستاگرام در گوشی‌های اندروید

اگر از گوشی مدل اندروید استفاده می‌کنید، وارد تنظیمات گوشی‌تان شده و گزینه اپ‌ها را لمس کنید. سپس از میان برنامه‌های موجود، اپ اینستاگرام را انتخاب و در قسمت mobile data، میزان مصرف اینترنت اینستاگرام‌تان را مشاهده کنید.

داده های اینستاگرام
در این تصویر مصرف داده‌های اینستاگرام گوشی همراه من را در طول یک ماه گذشته می‌بینید.

حجم اینترنت مصرفی در اینستاگرام در گوشی‌های آیفون

اگر از گوشی مدل آیفون استفاده می‌کنید، ابتدا به تنظیمات گوشی‌تان مراجعه و گزینه Cellular را انتخاب کنید. سپس از بین برنامه‌های نمایش داده‌شده، اپ اینستاگرام را پیدا کنید. میزان مصرف اینترنت توسط این برنامه، در زیر آن نوشته‌شده است.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام از طریق cellular data setting

یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود تا حجم زیادی از اینترنت شما، در عرض چند ثانیه توسط اینستاگرام از بین برود این است که وقتی شما وارد این برنامه می‌شوید، ویدئوها به‌صورت خودکار شروع به لود شدن می‌کنند. در نتیجه، یکی از راه‌های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام این است که جلوی این لود شدن‌های خودکار را بگیریم. اما چگونه؟ در ادامه، این ترفند را به‌صورت گام به‌گام به شما آموزش می‌دهیم.

  1. ابتدا وارد اپلیکیشن اینستاگرام شده و به صفحه پروفایل‌تان وارد شوید.
  2. سپس، آیکون سه خط را که در بالای صفحه قرار دارد، لمس کنید و وارد بخش setting شوید.
  3. قدم بعدی این است که گزینه account را انتخاب و به بخش cellular data use مراجعه کنید.
  4. در نهایت، گزینه data saver یا use less data را فعال کنید.

با فعال کردن این گزینه، پیش‌دانلود فیلم‌های اینستاگرام متوقف می‌شود و دیتای مصرفی توسط اینستاگرام، به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

البته، این را هم در نظر داشته باشید که فعال کردن این گزینه، باعث می‌شود تا کمی برای تماشای فیلم‌ها معطل شوید تا آنها دانلود شوند. مورد دیگر اینکه، اگر به Wi-Fi متصل باشید، فعال کردن این گزینه تاثیری بر تنظیمات پیش‌فرض اینستاگرام نخواهد داشت.

ناگفته نماند که درست زیر گزینه data saver یا use less data، گزینه دیگری به نام high-resolution media هم وجود دارد که فقط مخصوص گوشی‌های اندروید است. این گزینه به معنای “پخش رسانه‌ها با وضوح بالا” است و همان‌طور که از نام آن مشخص است، مربوط به کیفیت تصاویر و ویدئوهای اینستاگرام است. با غیرفعال کردن high-resolution media، کیفیت و وضوح تصاویر و ویدئوهای موجود در اینستاگرام کم می‌شود و به دنبال آن، دیتای مصرفی اینستاگرام هم کاهش می‌یابد. اما منظور از غیرفعال کردن این گزینه چیست؟

برای غیرفعال کردن high-resolution media باید مراحلی که در پایین آمده است را انجام بدهید:

  1. اپلیکیشن اینستاگرام را باز کرده و به صفحه پروفایل‌تان وارد شوید.
  2. سپس، آیکون سه خطی که در بالای صفحه قرار دارد، لمس کنید و وارد بخش setting شوید.
  3. در مرحله بعد، گزینه account را انتخاب کنید و به بخش cellular data use وارد شوید.
  4. در این قسمت، گزینه data saver یا use less data را فعال کنید.
  5. سپس، high-resolution media را لمس و گزینه never (هرگز) انتخاب کنید.

گزینه never تعیین می‌کند که ویدئوها هرگز با کیفیت بالا نمایش داده نشوند، اما این کار هیچ تاثیر منفی در کیفیت پست‌ها و استوری‌هایی که در صفحه‌تان می‌گذارید ندارد و محتوای پیج شما با همان کیفیت اصلی و بالا به دیگران نشان داده می‌شود.

کاهش مصرف داده
گزینه High-resolution media

البته به‌جز گزینه never، دو گزینه دیگر هم وجود دارد که هرکدام معنای خاص خود را دارند.

  • گزینه Wi-Fi only: این گزینه به اینستاگرام این دستور را می‌دهد که فقط زمانی که شما به Wi-Fi متصل هستید، اجازه دارد ویدئوها را با کیفیت بالا نشان دهد. پس، اگر می‌خواهید فقط در مصرف داده تلفن همراه‌تان صرفه‌جویی کنید، این گزینه می‌تواند کاملا برایتان مناسب باشد.
  • گزینه mobile + data: با انخاب این گزینه، به اینستاگرام این اجازه را می‌دهید که چه در صورت اتصال به داده تلفن همراه و چه در زمان اتصال به Wi-Fi، ویدئوها را با کیفیت و وضوح بالا نمایش دهد.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام از طریق تنظیمات تلفن همراه

یکی از ترفندهایی که واقعا جواب می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا اینترنت مصرفی اینستاگرام را به میزان قابل‌توجهی کاهش بدهید، کنترل کردن میزان data usage است. برای این کار، کافیست به تنظیمات گوشی‌تان مراجعه و گزینه background data را غیرفعال کنید. با همین عمل ساده، مانع از هدر رفتن حجم زیادی از اینترنت خود می‌شوید؛ زیرا وقتی background data را غیرفعال می‌کنید، دیگر پس از بستن برنامه اینستاگرام، پیام‌ها، پست‌ها، استوری‌ها و… به‌صورت خودکار لود نمی‌شوند و همین، به صرفه‌جویی در اینترنت کمک می‌کند.

اجرای این ترفند در گوشی‌های اندروید و آیفون کمی متفاوت است، پس با دقت مراحل زیر را مطالعه و اجرا کنید.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام از طریق تنظیمات تلفن همراه در گوشی‌های اندروید

در گوشی‌های اندروید، مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. ابتدا به تنظیمات گوشی مراجعه کنید.
  2. سپس وارد بخش connection یا در بعضی از گوشی‌ها wireless and networks بشوید.
  3. گزینه data usage را لمس کنید.
کاهش مصرف دیتا
گزینه Data usage

4. سپس وارد بخش mobile data usage شوید و برنامه اینستاگرام را انتخاب کنید.

5. در آخر، گزینه background data usage را غیرفعال کنید. ( البته، در بعضی از گوشی‌ها باید گزینه restrict app background data را فعال کنید)

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
دوره ویدئویی مبانی بازاریابی محتوا: اینجا را کلیک کنید (+)
دوره ویدئویی آموزش بازاریابی محتوایی: اینجا را کلیک کنید (+)

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام از طریق تنظیمات تلفن همراه در گوشی‌های آیفون

در گوشی‌های آیفون هم مراحل ساده‌ای باید طی شود که به ترتیب زیر است:

  1. به تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید.
  2. سپس وارد بخش cellular شوید.
  3. برنامه اینستاگرام را پیدا کرده و با خاموش کردن دکمه کنار آیکون آن، مصرف اینترنت توسط این برنامه را محدود کنید.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام از طریق غیرفعال کردن آپدیت خودکار اینستاگرام در گوگل پلی استور (google play store)

یکی دیگر از ترفندهایی که باعث کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام می‌شود، غیرفعال کردن آپدیت خودکار این برنامه در گوگل پلی استور است. برای انجام این کار، مراحل زیر را به‌دقت انجام دهید:

  1. وارد برنامه گوگل پلی استور شوید.

نوار جستجوی بالای صفحه را لمس و کلمه Instagram را سرچ کنید.

  1. در اینجا، اپلیکیشن اینستاگرام به شما نشان داده می‌شود، بر روی آن کلیک کنید.
  2. سپس سه نقطه موجود در بالای صفحه را لمس کنید.
  3. در آخر، گزینه enable auto update را غیرفعال کنید.

شاید به نظر برسد که این اقدامات پیش‌پا افتاده هستند و تاثیری در کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام ندارند؛ ولی باید بگویم که این‌طور نیست. اینستاگرام، هرچند وقت یک‌بار، آپدیت‌هایی می‌دهد که نیاز به اینترنت زیادی دارند و غیرفعال کردن آن‌ها، کمک زیادی در ذخیره کردن اینترنت‌تان می‌کند.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام از طریق غیرفعال کردن نوتیفیکیشن اینستاگرام

نوتیفیکیشن‌های اینستاگرام، شاید اینترنت زیادی مصرف نکنند، اما اگر آنها را غیرفعال کنید، کمتر به این اپلیکیشن سر می‌زنید. درنتیجه، زمان کمتری در اینستاگرام صرف کرده و به‌تبع آن، در مصرف اینترنت هم صرفه‌جویی می‌کنید. این ترفند، خیلی مفید است؛ مخصوصا برای کسانی که بی‌دلیل و پشت سر هم و صرفا جهت سرگرم شدن به اینستاگرام مراجعه می‌کنند، اما از این عادت اشتباه کلافه شده‌اند و به فکر اصلاح آن افتاده‌اند.

برای غیرفعال کردن اعلان‌ها، می‌توانید از هرکدام از دو روش زیر که برای‌تان راحت‌تر است، استفاده کنید.

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن اینستاگرام از طریق اپلیکیشن اینستاگرام

برای غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌ها از طریق اپلیکیشن اینستاگرام، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برنامه اینستاگرام را باز کنید و وارد صفحه پروفایل‌تان شوید.
  2. آیکون سه خط که در بالای صفحه را لمس کنید و در لیستی که نشان داده می‌شود، setting را انتخاب کنید.
  3. سپس، به بخش notification مراجعه و گزینه pause all را فعال کنید.

دقت کنید که غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌ها، فقط در مدت زمان محدودی امکان پذیر است و پس از به اتمام رسیدن زمان تعیین شده، آنها دوباره فعال می‌شوند.

البته، می‌توانید بجای غیرفعال کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها، اعلان‌های مربوط به بخش‌های خاصی مانند دایرکت، استوری، لایو و… را فعال یا غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن اینستاگرام از طریق تنظیمات خود گوشی

برای غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌های اینستاگرام، می‌توانید به تنظیمات تلفن همراه‌تان مراجعه و به مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد تنظیمات گوشی خود شوید و گزینه notifications را انتخاب کنید.
  1. در لیستی که به شما نشان داده می‌شود، به دنبال برنامه اینستاگرام بگردید و آن را انتخاب کنید.
  1. سپس، در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود، show notification را غیرفعال کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که، اگر نمی‌خواهید نوتیفیکیشن تمام بخش‌ها را غیرفعال کنید، بجای غیرفعال کردن show notifications، بخش‌هایی که به اعلان آن نیاز ندارید را غیرفعال و بخش‌هایی که به اعلان آن نیاز دارید را فعال کنید.

البته این را هم در نظر داشته باشید که به ازای هر اعلان که فعال بماند، بخشی از اینترنت شما را مصرف می‌کند.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام از طریق غیرفعال کردن گزینه save original posts

گوشی‌تان را بردارید، وارد برنامه اینستاگرام شوید و با دوربین اصلی این اپلیکیشن، تصاویر و ویدئوهایی را ضبط و آپلود کنید. حالا، نگاهی به گالری تلفن همراه‌تان بیندازید. چه می‌بینید؟ بله درست است! تمام عکس‌ها و ویدئوهایی را که با دوربین اصلی اینستاگرام گرفته‌اید، به‌صورت خودکار در گالری گوشی‌تان ذخیره شده است. همین اتفاق ساده، به‌شدت در مصرف حجم اینترنت شما تاثیرگذار است.

برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیرید، باید گزینه save original posts را غیرفعال کنید. برای انجام این کار، به‌صورت زیر عمل کنید:

  1. برنامه اینستاگرام را باز کنید و وارد صفحه پروفایل‌تان شوید.
  2. در بالای صفحه، آیکون سه خط را لمس کنید.
  3. در لیستی که نشان داده می‌شود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  4. سپس، گزینه account را لمس کنید.
  5. حال به دنبال گزینه original posts بگردید و آن را انتخاب کنید.
  6. در آخر، پس از اینکه وارد بخش original posts شدید، گزینه save original posts را غیرفعال کنید.

با این کار، با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم در مصرف اینترنت صرفه‌جویی می‌کنید و هم فضای داخلی گوشی‌تان بیهوده پر نمی‌شود.

برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام، مشاهده لایوها در اینستاگرام را محدود کنید

یکی از قابلیت‌های جذاب اینستاگرام که خیلی‌ها علاقه زیادی به آن دارند، امکان لایو گذاشتن و تماشای لایو دیگران است. از زمانی که این ویژگی به لیست امکانات اینستاگرام اضافه شده، به‌سرعت مورد استقبال قرار گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از کاربران، ساعت‌ها از شبانه‌روز را پای لایو افراد موردعلاقه و سلبریتی‌های محبوبشان می‌نشینند و آنها را تماشا می‌کنند.

اما اگر بدانید تماشای همین لایوها چقد اینترنت مصرف می‌کند، از تعجب ممکن است شاخ دربیاورید. اگر واقعا می‌خواهید مصرف اینترنت اینستاگرام‌تان را کنترل کنید و آن را کاهش بدهید، نوتیفیکیشن مربوط به اعلام لایو را غیرفعال کنید، عزم‌تان را جزم کنید و برای تماشای لایوها، محدودیت‌هایی برای خود قائل شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی: اینجا را کلیک کنید (+)

زمانی که نیازی به استفاده از اینترنت ندارید، داده تلفن همراه‌تان را خاموش کنید

یکی از روش‌های ساده اما تاثیرگذار در کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام، خاموش کردن داده تلفن همراه در مواقعیست که به آن نیاز ندارید. اگر داده تلفن همراه‌تان 24 ساعته روشن باشد، صد در صد، حجم اینترنت مصرفی‌تان به‌شدت افزایش می‌یابد. پس، مواقعی که از گوشی خود استفاده نمی‌کنید یا زمانی که با اینترنت سر و کار ندارید، به خودتان لطفی کنید و داده تلفن همراه‌تان را خاموش کنید. از این راه می‌توانید تا حد زیادی در مصرف اینترنت صرفه‌جویی کنید.

کارت ویزیت آنلاین بسازید!

تابه‌حال برایتان پیش آمده که در بیو اینستاگرام افراد، لینکی دیده باشید که بعد از باز کردن آن با صفحه‌ای از لینک و اطلاعات کارت ویزیتی روبه‌رو شده باشید؟

امروزه ابزارهای رایگانی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید به صورت آنلاین کارت ویزیت بسازید. بهلینک یکی از این ابزارهاست و به شما کمک می‌کند تا بتوانید کارت ویزیت خود را بسازید.

کلام آخر

اگر جزو کسانی هستید که احساس می‌کنید باید در مصرف اینترنت، کمی حساب شده‌تر عمل کنید، یا بیش از حد به اپلیکیشن اینستاگرام وابسته شده‌اید و برای ساعت‌های طولانی، بدون هدف خاصی در این برنامه می‌چرخید، وقت آن است که راهی برای کنترل حجم اینترنت مصرفی خود پیدا کنید.

ترفندهایی که در بالا آموزش داده شده‌اند، هم مانع از هدر رفتن اینترنت‌تان می‌شوند و هم وابستگی به اینستاگرام را کم می‌کنند. همین روش‌های ساده وقتی کنار یکدیگر قرار بگیرند، به شکل باورنکردنی تاثیرگذار خواهند بود و تا حد زیادی، به شما کمک می‌کنند تا در مصرف اینترنت صرفه‌جویی کنید.

به نظر شما کدام‌یک از روش‌های بالا، تاثیر بیشتری در کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام دارد؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.