نمونه کار تولید محتوای آموزشی

اگر می‌خواهید شهرت برند خود را افزایش دهید، هیچ چیز بهتر از تولید محتوا و از همه مهم‌تر محتوای آموزشی نیست. اما مهم است بدانید چه محتوایی برای مخاطب شما ارزشمند است. در این صفحه قصد داریم درباره محتواهای آموزشی صحبت کنیم و چندین نمونه کار تولید محتوای آموزشی را معرفی کنیم.

در عصر دیجیتال امروزی، مشتریان خواهان چیزی بیشتر از محصولات و خدمات هستند و توقع بیشتری از برندها دارند. آن‌ها می‌خواهند ارتباطی با برند برقرار کنند که ارزشمند، معنادار و سودمند باشد. در این جاست که تولید محتوای آموزشی به کمک شما می‌آید. تولید محتوای آموزشی، یک روش فوق‌العاده برای نشان دادن برند است و در عین حال، سطح ارتباط بیشتری که مشتری می‌خواهد را در اختیار او قرار می‌دهد.

محتوای آموزشی چیست؟

اینترنت فقط محل خرید آنلاین و برقراری ارتباط نیست. این روزها اولین جایی که برای پاسخ به سؤالاتمان به آن رجوع می‌کنیم، اینترنت است. چه در حال پژوهش عمیق درباره موضوعی جدی باشیم و چه بخواهیم برای سؤال خود، پاسخی کوتاه پیدا کنیم، می‌دانیم چیزی نیست که در سرچ گوگل پیدا نشود.

محتوای آموزشی، هر نوع محتوایی است که برای آموزش امری جدید ارائه شود. نمونه کار تولید محتوای آموزشی می‌تواند یک آموزش کوتاه تیک‌تاک و یا یک دوره آموزشی کامل در قالب کتاب دیجیتال باشد.

شاید محتوای آموزشی شما به خرید ختم نشود، اما اگر مخاطب از وب سایت شما خوشش بیاید، ممکن است بعداً نیز از منابع شما استفاده کند و یا شما را به مشتریان بالقوه معرفی نماید. اعتماد و کیفیت، رابطه‌ای مستقیم دارند و هرجایی که اعتماد است، کیفیتی نیز وجود داشته است. اگر محتوای شما به اندازه کافی باکیفیت باشد، حتی نیاز نیست مشتری را به خرید ترغیب کنید. آن‌ها به خواسته خودشان، مشتری شما خواهند شد.

مزایای تولید محتوای آموزشی

چه بخواهید یک دوره آنلاین بسازید تا به مخاطبان خود مهارت جدیدی آموزش دهید و چه قصد داشته باشید ارزش بلاگ خود را بالا ببرید، در هر حال محتوای آموزشی می‌تواند بازاریابی سایت شما را به سطح بالاتر ببرد.

  • وقتی بازدیدکنندگان وب سایت و مشتریان بالقوه، چیزی که به دنبالش هستند را در صفحات شما پیدا کنند، دید مثبتی نسبت به برند شما خواهند داشت.
  • می‌توانید در محتوای آموزشی، به محصولات و خدمات خود اشاره کنید.
  • با بسیاری از محتواهای آموزشی می‌توانید یک جامعه آنلاین حول محور برند خود ایجاد کنید.

به کلامی دیگر، وقتی به افراد چیزی را آموزش می‌دهید، این برای وب سایت شما نیز مفید خواهد بود.

نمونه کار تولید محتوای آموزشی

نکاتی برای تولید محتوای آموزشی

یکی از بدترین خطاهایی که ممکن است در تولید محتوا به آن مرتکب شوید، این است که محتوای شما بد نوشته شده باشد. هرچه‌قدر هم که پیام شما مهم و آموزنده باشد، اگر نمونه کار تولید محتوای آموزشی، بد نوشته شده باشد، نمی‌تواند برای مخاطب مفید باشد. علاوه بر آن نباید متن را خیلی طولانی کنید. مقاله را با تعداد مشخص کلمه و به صورت منسجم جلو ببرید. فقظط در صورتی متن طولانی‌تر بنویسید که می‌خواهید به صورت عمیق و تخصصی وارد مسئله شوید. در این بخش چند نکته برای تولید محتوای خوب را آموزش خواهیم داد. به کمک این نکات می‌توانید به اهداف بازاریابی دیجیتال خود نزدیک‌تر شوید.

محتوایی تولید کنید که به مخاطبتان مربوط باشد

خیلی از برندها فکر می‌کنند محتوایی که قصد دارند تولید کنند، همان محتوایی است که مخاطب می‌خواهد. اما وقتی چند نمونه کار تولید محتوای آموزشی خوب را ببینید متوجه خواهید شد که این تصوری اشتباه است. پس باید به خواسته مخاطب توجه کرد تا به نتایج مورد نظر رسید. برای این کار ببینید مخاطب ممکن است به چه چیزی نیاز داشته باشد و معمولاً در جستجوی پاسخ چه سوالی است. و از همه مهمتر، چیزی را در اختیار آن‌ها قرار دهید که مطابق نیاز آن‌ها و همچنین در حوزه تخصص برند شما باشد.

صدا و لحن سازگار داشته باشید

برندها همانند افرادی هستند که صدا و شخصیت منحصربه‌فرد خود را دارند. پس این مورد را برای برندتان مشخص کنید. مثلاً این که آیا می‌خواهید درباره مسائل پیچیده و جدی به صورت رسمی صحبت کنید و یا این که ترجیح می‌دهید شخصیت برند، فان و سرگرم‌کننده باشد؟

صدا نیز اهمیت بالایی دارد. اگر نمونه کار تولید محتوای آموزشی را بررسی کنید می‌بینید که برخی از آن‌ها مستقیماً شما را مخاطب قرار می‌دهند و برخی نیز شخص سوم را. هر کدام از این بیان‌ها را که انتخاب کردید، سعی کنید سازگاری را در طول محتوا حفظ کنید.

محتوای جدید تولید کنید

هرچند می‌توان گفت هیچ چیز وجود ندارد که قبلاً درباره آن کار نشده باشد، اما همیشه می‌توان به مسائل مختلف، از زوایای جدید نگاه کرد. توجه کنید مخاطبی که به دنبال یک جواب می‌گردد، به غیر سایت شما، بقیه سایت‌ها را نیز بررسی می‌کند و در نتیجه ممکن است از محتواهای تکراری خسته شده باشد. پس مهم است که خود را متمایز کنید. اصلاً از متفاوت و خلاق بودن نترسید. ابتدا نمونه کار تولید محتوای آموزشی دیگران را نگاه کنید و ببینید جای خالی چه اطلاعاتی در بینشان احساس می‌شود. قبل از این که مخاطبان سوال خود را بپرسند، به آن‌ها پاسخ دهید.

محتوایی تولید کنید که کاربرپسند باشد

همواره این را در نظر داشته باشید که هرچند ممکن است برخی افراد محتوا را از ابتدا تا انتها بخوانند، اما معمولاً یک کاربر اینترنت معمولی این کار را انجام نمی‌دهد. بیشتر افراد می‌خواهند سریعاً آنچه دنبالش هستند را پیدا کنند و سپس روی بخش‌های مربوط به سوالشان تمرکز کنند.

علاوه بر مفید بودن متن، باید به تقویت سئوی سایت نیز توجه کنید. همیشه محتوا را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید تا کاربر بتواند به راحتی آن را بررسی کند. محتوای ویدیویی را نیز حتماً تقسیم‌بندی کنید تا جذابیت آن حفظ شود و مخاطب خسته نشود. در بسیاری از نمونه کار تولید محتوای آموزشی موفق، از عکس، ویدیو، اینفوگرافیک‌های تعاملی یا دیگر موارد بصری استفاده کنید.

نمونه کار تولید محتوای آموزشی

متن خود را با لینک‌های اضافی غنی کنید

با اضافه نمودن لینک‌های قابل کلیک می‌توانید نه تنها سئو را تقویت کنید، بلکه اطلاعات اضافی را نیز در اختیار کاربر قرار دهید. وقتی به صفحات دیگر سایتتان لینک می‌دید، کاربر زمان بیشتری در سایت شما باقی می‌ماند. علاوه بر آن با دادن لینک خارجی به سایت‌های معتبر دیگر، اعتبار کار خود را افزایش خواهید داد.

خودتان باشید

درست است که می‌خواهید کسب‌و‌کار شما موفق شود، اما قطعاً اشخاصی در پشت صحنه حضور دارند. قطعاً محتوای آموزشی، یک روش عالی برای جلب توجه مخاطب است، اما شما می‌خواهید اعتمادشان را نیز جلب کنید و لازمه آن، واقعی بودن است. اگر یک مبحث جالب و به روز دارید، از این نترسید که نظر واقعی خود را به اشتراک بگذارید. هرچند حرفه‌ای به نظر رسیدن نیز اهمیت بالایی دارد، اما این که خودتان باشید، بخشی مهم از ایجاد اعتماد است.

محتوا را بهینه کنید

مسئله مهمی که نباید از آن غافل شوید، بهینه بودن محتوا برای سئو است. چون اگر نمونه کار تولید محتوای آموزشی خوبی داشته باشید اما بهینه نباشد، مخاطبان کمتری به آن دسترسی خواهند داشت، چون در صفحات ابتدایی گوگل جایی ندارد. پس برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی که معمولاً افراد سرچ می‌کنند، زمان بگذارید. اما طوری نباشد که فقط رتبه گوگل برایتان اهمیت داشته باشد و از ارزشمندی محتوا غافل شوید. محتوا باید روان باشد و کلمات کلیدی نیز به صورت روان به کار رفته باشند. شما حتی می‌توانید محتوای حاضر را نیز از نظر کلمه کلیدی، به عنوان یک نمونه کار تولید محتوای آموزشی، الگو قرار دهید.

نمونه کار تولید محتوای آموزشی

تحقیقات نشان داده است دو سوم مشتریان محتوایی را ترجیح می‌دهند که چیزی به آن‌ها آموزش دهد و یا درباره یک موضوع و یا یک محصول، اطلاعاتی را با آن‌ها به اشتراک بگذارد. محتوای آموزشی، نسبت به محتوای 100% سرگرم‌کننده، بازدهی بیشتری دارد. در ادامه می‌خواهیم چند نمونه کار تولید محتوای آموزشی را بررسی کنیم و ببینیم که چرا توانسته‌اند موفق عمل کنند.

برند Colgate

اگر فکر می‌کنید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تنها چیزی است که برای بهداشت دهان به آن نیاز دارید، محتوای سایت Colgate به شما نشان می‌دهد که سخت در اشتباهید.

سایت Colgate از اطلاعات درباره بی‌حسی و پر کردن دندان گرفته تا پیشنهاداتی درباره بهداشت دهان در دوران بارداری را پوشش داده است. می‌توانید این وب سایت را یک نمونه کار تولید محتوای درجه یک در نظر بگیرید که با محتواهای جدید، شما را به سمت محصولاتش سوق می‌دهد.

وب سایت Colgate از سه منظر محتوا تولید می‌کند: شرایط محافظت از دهان، دندان‌پزشکی زیبایی و توصیه‌های جلوگیری. کار با سایت بسیار آسان است و اطلاعات خوبی ارائه می‌دهد. این نمونه کار تولید محتوای آموزشی، درباره موارد بهداشتی‌ای صحبت می‌کند که قبلاً به ذهن مخاطب خطور نمی‌کرد.

نمونه کار تولید محتوای آموزشی

برند Barclays

یک نمونه کار تولید محتوای آموزشی دیگر، Barclays است. هرچند صحبت درباره مالیات، وام و امنیت آنلاین، چندان جذاب نیست، اما محتواهای آموزشی در این زمینه‌ها می‌تواند ترس افراد را برطرف کند، یک اطمینان خاطر به آن‌ها می‌دهد و از این طریق می‌تواند آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل کند.

سایت Barclays’ Code نیز با همین هدف جلو می‌رود. این سایت به کودکان یاد می‌دهد چگونه برنامه‌نویسی کنند. طراحی سایت، خیلی جذاب است و کودکان را مشتاق به یادگیری می‌کند. این برند، یک هاب Digital Wings نیز دارد که مهارت‌های دیجیتال و مربوط به تکنولوژی را آموزش می‌دهد.

برند Casper

شاید عجیب باشد که برند کاسپر که تولیدکننده تشک است را به عنوان نمونه کار تولید محتوای آموزشی معرفی کنیم. اما هوشمندی این برند، واقعاً جای آفرین گفتن دارد، چون در محتوای خود، موضوع خواب را مورد هدف قرار داده است.

Van Winkle یک بلاگ است که به موسسات علمی و فرهنگی مربوط به خواب اختصاص داده شده است. مقالات این بلاگ، مقالاتی درباره جلوگیری از خروپف گرفته تا الگوی خواب نویسندگان مشهور را شامل می‌شود. مسئله جالب توجه این است که کاسپر، Van Winkle را به عنوان یک منبع محتوای جدا و بدون برند ساخته است.

برند Whole Foods

برند Whole Foods به دلیل محصولات درجه یک و مشتریان وفادارش بسیار شهرت دارد. اما غذاهای ارگانیک و سالمش، چندان منحصربه‌فرد نیست. با این وجود Whole Foods را به عنوان نمونه کار تولید محتوای آموزشی معرفی می‌کنیم چون توانسته یک بلاگ خاص داشته باشد. دستورپخت‌هایی که این بلاگ منتشر می‌کند، عکس‌هایی محسورکننده از ترکیبات غذا دارد، نکاتی برای سالم نگه داشتن کودکان ارائه می‌دهد، و فروشندگان محلی جدید را معرفی می‌کند.

محتوای آموزشی این برند، فقط به اینترنت ختم نمی‌شود، بلکه در مغازه‌ها نیز پوسترهایی را نصب کرده است که درباره غذا توضیحاتی می‌دهد و مثلاً منابع و مزه انواع قارچی که دارند را معرفی می‌کند.

دانشگاه استنفورد

استنفورد به عنوان یک نمونه کار تولید محتوای آموزشی توانسته قدرت هر کانال اجتماعی معروف را برای اهداف مختلف به کار بگیرد. رویکرد آموزشی استنفورد کمی غیرمعمول است چون معمولاً اشخاصی را مد نظر قرار می‌دهد که به دنبال تحصیلات بالاتر برای خود یا کودکانشان هستند. استنفورد با ترکیب فیس‌بوک، یوتیوب و اپلیکیشن موبایل توانسته کار و تجربیات دانشجویان را به اشتراک بگذارد، شرایطی را فراهم کرده که اساتید چند ساعت را برای پاسخ به طرفداران خود اختصاص دهند و همچنین این امکان به وجود آمده که منابع مختلف پژوهش به دانشجویان پیشنهاد شود.

انواع محتوای آموزشی

این روزها، محتواهای آموزشی، انواع مختلفی دارند و یک محتوای موفق ممکن است در هر قالبی باشد. چند گزینه برای نمونه کار تولید محتوای آموزشی که پیش رو دارید عبارتند از:

پست‌های بلاگ

حتی امسال نیز هنوز هیچ چیز بهتر از یک وبلاگ آموزشی نمی‌تواند آنچه مخاطب در جستجویش است را به او آموزش دهد. پست‌های بلاگ، انعطاف‌پذیری بالایی دارند، به راحتی به اشتراک گذاشته می‌شوند و برای تقویت سئوی سایت، گزینه‌ای فوق‌العاده هستند.

نمونه کار تولید محتوای آموزشی

درس‌های آموزشی

شما می‌توانید یک کانال یوتیوب راه‌اندازی کنید و آموزش‌های خود را در آن بگذارید و یا این که از پلت‌فرم‌های دیگر مثل اینستاگرام استفاده کنید. ویدیو، یک گزینه بسیار موثر برای آموزش و یادگیری است. حتی قادر خواهید بود آموزش‌های خود را به صورت سریالی منتشر کنید تا تعامل بیشتری با مخاطبان برقرار نمایید.

دوره‌های آموزشی

شما می‌توانید دوره‌های آموزشی خود را در سایت‌های آموزشی مثل فرادرس بارگذاری کنید. در این نوع سایت‌ها، مخاطبان می‌توانند از موارد ساده تا پیچیده را آموزش ببینند. در این دوره‌ها این امکان وجود دارد که محتوای تصویری، ویدیویی و متنی ترکیب شوند و حتی می‌توان از ابزارهای تعاملی دیگر برای ایجاد تجربه کاربری استفاده کرد. می‌توانید نمونه کار تولید محتوای آموزشی را در سایت فرادرس مشاهده کنید.

انواع قالب پست بلاگ

حالا که چندین  نمونه کار تولید محتوای آموزشی را دیدیم و با سه روش اصلی تولید محتوای آموزشی آشنا شدیم، می‌خواهیم کمی روی آموزش پست بلاگ تمرکز کنیم. پست بلاگ، هر مقاله یا متنی است که در بخش بلاگ وب سایت منتشر می‌شود. یک پست معمولاً به مبحث یا سوالی مشخص می‌پردازد و معمولاً بین 600 تا 2000 کلمه به بالا محتوا دارد. پست‌ها، ممکن است دیگر انواع رسانه مثل عکس، ویدیو، اینفوگرافی یا نمودار را نیز شامل شوند.

پست فهرستی

این نوع مقالات، اطلاعات را به صورت فهرستی و با تعدادی مشخص گزینه ارائه می‌دهند و این باعث می‌شود کاربر بتواند بهتر در متن جابجا شود و نقاطی که برایش جذاب‌تر است را بخواند. مثلاً 17 اشتباه بلاگ‌نویسی که نباید در 2021 بدان مرتکب شوید.

پست رهبری اندیشه

این نوع پست، به شما اجازه می‌دهد نظرتان درباره مسئله‌ای خاص را به اشتراک بگذارید و معمولاً برای اطلاعات دست یک به کار می‌رود. مثلاً این که چگونه HubSpot، نحوه ارتباط با مشتری را متحول کرده است؟

پست مجموعه انتخابی

پست‌های مجموعه‌ای نیز، نوعی خاص از پست بلاگ فهرستی هستند. با این تفاوت که به جای به اشتراک‌گذاری نکات و دستورالعمل، فهرستی از مثال‌های واقعی ارائه می‌دهد که همگی نقاط مشترک دارند. مثلاً ده نمونه از حیوان‌هایی که دچار تکامل در عمل شده‌اند.

ارائه اسلایدی

یک نمونه کار تولید محتوای آموزشی اسلایدی، توسط HubSpot Culture Code انجام شده است. HubSpot Slides یک ابزار ارائه است که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات زیادی را در قالب اسلاید به اشتراک بگذارید. این اسلایدها مثل پاورپوینت هستند اما برای اینترنت. برخلاف پست‌های بلاگ، اسلایدها در سرچ گوگل، رنک خوبی کسب نمی‌کنند، و از این رو به یک پلت‌فرم نیاز دارند که افراد را به سمتشان هدایت کند. مثلاً می‌توانید اطلاعات درون اسلایدها را در یک پست نیز جای دهید تا شانستان برای رنک گوگل را افزایش دهید.

کلام آخر در مورد نمونه کار تولید محتوای آموزشی

تولید محتوای آموزشی نه تنها برای دوام آوردن برند شما در دنیای پررقابت کنونی ضروری است، بلکه مزایای دیگری نیز دارد. برندهای بزرگ، به دنبال چیزی بیش از ارتباط معمولی با مخاطبان خود هستند. این برندها، لحن، شخصیت و ارزش‌های مختص به خود را دارند. و از همه مهمتر یک هویت دارند. تولید محتوای آموزشی، یک روش عالی برای نشان دادن ارزش‌هایتان به مخاطب است و از این طریق می‌توانید نشان دهید چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند. باید توجه کرد که قرار نیست محتوای آموزشی حتماً به خرید ختم شود. در ابتدا، ایجاد اعتماد در مشتری، بسیار اهمیت دارد و سود مالی نیز در پی آن خواهد آمد.

در این صفحه ابتدا توضیح دادیم که محتوای آموزشی چیست. سپس بخش‌هایی را به مزایای تولید محتوای آموزشی و نکاتی برای تولید محتوای آموزشی اختصاص دادیم. در قسمت بعد، چندین نمونه کار تولید محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دادیم. در انتها نیز انواع محتوای آموزشی را معرفی نموده و کمی روی انواع پست بلاگ تمرکز نمودیم.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محسن تاجیک هستم، کارشناس دیجیتال مارکتینگ، سئو و طراح وبسایت با سیستم های مدیریت محتوا و علاقه مند به دنیای برنامه نویسی. زمینه کاری من به صورت تخصصی سئو است و البته در زمینه های دیگر دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل مارکتینگ، تولید محتوا و… نیز فعالیت میکنم. از گذشته تا به امروز کارهای مختلفی انجام داده ام که از مهمترین آنها میتوان به فریلنسر طراحی سایت و سئو اشاره کرد و در حال حاضر به صورت تمام وقت با تیم کاپریلا همکاری میکنم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها