هرساله با نزدیک شدن به سال نو میلادی، واژه حراجمعه یا بلک فرایدی (Black Friday) دوباره بر سر زبان‌ها می‌افتد. این رویداد ابتدا با پیام‌های تبلیغاتی تلگرامی یادآوری می‌شود، سپس به یک‌باره ویترین فروشگاه‌ها تخفیفات بلک فرایدی را تبلیغ می‌کنند، همزمان صفحه‌های اینستاگرامی پر از تصاویر اجناس تخفیف خورده می‌شود. در این میان اینفلوئنسرها و یوتوبرها تمام تولید محتوای خود را بر روی این رویداد متمرکز نموده و اجناس و تخفیفات فروشگاه‌ها را تبلیغ می‌کنند و ناگهان در شهر، تمام مردم کوچه و بازار از بلک فرایدی و حراجمعه و تخفیفات آن صحبت می‌کنند؛ اما درواقع بلک فرایدی چه رویدادی است و چرا اهمیت دارد؟ برای یافتن جواب این سؤال و سؤالات دیگری مرتبط با آن در ادامه با آکادمی کاپریلا همراه باشید.

بلک فرایدی چه روزی است؟

یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین رویدادهای فروش ویژه با تخفیفات زیاد، بلک فرایدی است. این روز، روز ته کشیدن پول مشتریانی است که یک سال پس‌انداز کرده‌اند و روز رونق کاسبی فروشندگانی است که یک سال در رکود فروش بوده‌اند. جمعه سیاه یا بلک فرایدی درواقع یک اصطلاح عامیانه برای جمعه بعد از روز شکرگزاری یا درواقع آخرین جمعه ماه نوامبر است که به‌طور سنتی آغاز فصل خرید کریسمس برای ایالات‌متحده آمریکا و کانادا محسوب می‌شود و مانند بسیاری از رویدادها به سایر کشورها مانند کشورهای اروپایی و کشورهای آسیایی و خاورمیانه ازجمله ایران نیز صادرشده است.

آمارها و مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که از سال 2005 به‌طور معمول این جمعه، شلوغ‌ترین روز خرید سال در ایالات‌متحده آمریکا بوده است. اهمیت این روز در ایالات‌متحده آمریکا به‌قدری زیاد است که اگرچه در تقویم رسمی این روز تعطیل نیست، اما اکثر ادارات و شرکت‌ها این اجازه را به کارمندان خود می‌دهند که به مرخصی رفته و خرید سال نو خود را در این روز انجام دهند. در این روز هیجان‌انگیز، بازارهای اقتصادی رونق بسیار زیادی نسبت به بقیه روزهای سال داشته و به همین خاطر، فروشگاه‌ها اغلب از ساعت 4 صبح باز بوده و از اولین ساعات روز، به خدمات دهی به مشتریان خود مشغول هستند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش بازاریابی و تبلیغات: اینجا را کلیک کنید (+).

شاید باور نکنید اما برخی از مشتریانی که نگران سریع فروش رفتن برخی از کالاهای تخفیف خورده فروشگاه‌ها هستند، شب قبل را در نزدیک فروشگاه‌ها سپری می‌کنند تا شاید بتوانند زودتر به اجناس موردنظر خود دست یابند که گاهی رقابت آنها برای خریدن یک جنس به خشونت کشیده می‌شود. بدیهی است که این روز تا چه حد موردتوجه فروشگاه‌ها نیز هست؛ زیرا که اگرچه مجبورند با دادن تخفیف ویژه از سود خود بکاهند، ولی فروش آنها چندین برابر روزهای معمولی بوده که یک فرصت بی‌نظیر برای تبلیغ، معرفی برند و فروش بیشتر، محسوب می‌شود.

جمعه سیاه چه روزی است؟
جمعه سیاه چه روزی است؟

چه شرکت هایی در رویداد بلک فرایدی شرکت می کنند؟

در کشورهایی که محل اصلی این رخداد هستند مانند ایالات‌متحده آمریکا و کانادا، تقریباً تمام فروشگاه‌ها و شرکت‌ها، محصولات خود را با تخفیف‌های بسیار زیاد عرضه می‌کنند و این شامل تمام فروشگاه‌های لوازم‌خانگی، خوراکی، تولیدکنندگان لباس، شرکت‌های تولیدکننده وسایل الکترونیکی و کامپیوتری می‌شود. بنابراین مهم نیست که خریدار، یک تلویزیون می‌خواهد بخرد یا یک کلاه، تمامی آیتم‌ها بین 9 تا 90 درصد تخفیف فروخته می‌شوند.

شرکت های ایرانی در جمعه سیاه

در ایران، جمعه سیاه رخداد تقریباً جدیدی محسوب می‌شود ولی در چند سال اخیر نظر بسیاری از خرده‌فروش‌ها و حتی شرکت‌های بزرگ مختلف (در صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع الکترونیکی و صنایع پوشاک و…) را به‌عنوان یک فرصت فروش استثنایی به خود جلب کرده است.

علاوه بر صنایع یادشده فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی ایرانی، مانند دیجی کالا و باسلام و فروشگاه‌های اینترنتی لباس بانی مد و تگموند، تخفیفات ویژه‌ای را برای برخی از کالای خود ارائه می‌دهند که برای بسیاری از شهروندان ایرانی چشم‌گیر است. این تخفیفات گاهی حتی به 80 درصد نیز می‌رسد. فروشگاه ایمالز نیز علاوه بر کالاهای غیر الکترونیکی، کالاهای الکترونیکی خود را نیز شامل تخفیف کرده است.

در صنعت کیف و کفش صنایع چرم شیفر، مارال و بسیاری دیگر از برندهای ایرانی به مشتریانی خود تخفیفات زیادی ارائه می‌دهند. فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی آنلاین مانند خانومی، موتن رو، روبان، مدیاژ 20 تا 70 درصد تخفیف برای اجناس ارائه کرده‌اند.

این تخفیفات علاوه بر فروشگاه‌ها به شرکت‌های خدمات‌دهی مانند فیلیمو، بیگ‌تم، اقامت 24 و آسیاتک و برخی از آموزشگاه‌ها نیز رسیده است. به‌طور مثال، فروشگاه فیلیمو تخفیفات 50 درصدی بر روی اشتراکات بلک فرایدی خود گذاشته است و کاربران بیگ‌تم می‌توانند تا تخفیفات 70 درصدی را تجربه کنند. کانال‌های آموزشی ایمدینار نیز برخی از دوره‌های آموزشی خود را واجد تخفیفات بلک فرایدی کرده‌اند. این تخفیفات علاوه برافزایش فروش، باعث تبلیغات هوشمند، بازاریابی و مطرح‌شدن بسیاری از برندها و به‌طور کلی افزایش سود شده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش مدیریت بازاریابی: اینجا را کلیک کنید (+).

سخن آخر در مورد بلک فرایدی

با وجود اینکه رخداد فروش ویژه و حراج بلک فرایدی یا حراجمعه بیشتر در کشورهای آمریکای شمالی و سایرکشورهای مسیحی از اهمیت بالایی برخوردار است ولی در سال‌های اخیر کسب‌وکارهای مختلف در کشورهای دیگر ازجمله ایران نیز از این رویداد فوق‌العاده بهره برده و ضمن معرفی بیشتر برند و کالاهای خود در راستای ارائه تخفیفات ویژه در طی این رویداد، برای فروش رقابت می‌کنند. اگر شما نیز در بازارهای اقتصادی فعالیت دارید می‌توانید با استفاده از این فرصت طلایی به فروش خود رونقی ببخشید و یا از آن در جهت بازاریابی و مطرح‌ شدن برند خود استفاده نمایید. باعث خوشحالی ما است اگر نظرات یا تجربیات خود را در مورد این رویداد در ایران، با ما به اشتراک بگذارید.

 

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.