تکنولوژی 3886 بازدید

در طول زندگی هر کدام از ما پیش آمده که خواسته‌ایم تحقیقی برای مدرسه یا مقاله‌ای برای دانشگاه تهیه کنیم، یا اینکه قصد داشته‌ایم مقاله‌ای برای کسب اطلاعات پیرامون موضوعی خاص مطالعه کنیم ولی منبع موثق و قابل اعتمادی برای جستجوی مقاله نداشته‌ایم. اگر مایل هستید تا کار با منبعی نامتناهی از مقالات به نام «گوگل اسکولار» یا «گوگل اسکالر» را یاد بگیرید، با ما تا انتهای این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا همراه باشید.

گوگل اسکولار Google Scholar چیست؟

یکی از موتورهای جستجوی گوگل، موتور جستجوی گوگل اسکولار (Google Scholar) است. این موتور جست‌وجو به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان، با جستجوی کلمات کلیدی، به دنیایی از مقالات، پژوهش‌ها، مجلات، پایان‌نامه‌های موثق دسترسی پیدا کنید. شایان ذکر است که بسیاری از مقالات و اسنادی که در گوگل اسکولار وجود دارد، رایگان هستند و شما می‌توانید به‌راحتی جستجو کرده و از آن‌ها استفاده نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مزایای استفاده از گوگل اسکولار

گوگل اسکولار مزایا و ویژگی‌های زیادی را برای کاربرانش فراهم کرده است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

  • امکان استفاده از آرشیوی بزرگ از اسناد علمی
  • امکان فعالیت به‌عنوان ناشر
  • جستجو در بین تمامی منابع
  • امکان استفاده از ترتیب‌بندی‌ها و فیلترهای مختلف برای یافتن مقالات
  • مشاهده ورژن‌های مختلف یک مقاله
  • بررسی اعتبار مقالات از طریق تعداد ارجاعات به آن‌ها

در ادامه هر یک از این مزایا و ویژگی‌ها را تشریح می‌کنیم.

مزایای استفاده از گوگل اسکولار
مزایای استفاده از گوگل اسکولار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

امکان استفاده از آرشیوی بزرگ از اسناد علمی

گوگل اسکولار با دارا بودن بیش از 200 میلیون سند علمی در قالب‌های مختلف، یکی از بزرگ‌ترین منابع برای جستجوی یک عنوان و کلمه‌ی کلیدی در بین مقالات و سندهای علمی منتشر شده است. مقالات موجود در گوگل اسکولار، در حوزه‌های مختلفی همچون پزشکی و پیراپزشکی، رشته‌های مختلف مهندسی، علوم ریاضی، علوم فیزیک، علوم شیمی و… قابل دسترسی هستند. شایان ذکر است که شما به‌عنوان یک کاربر گوگل اسکولار می‌توانید اسناد علمی که پیدا کرده‌اید را در پروفایل خود ذخیره نمایید تا بعداً بتوانید به‌راحتی آن‌ها را پیدا نموده و استفاده کنید.

امکان فعالیت به عنوان ناشر

یکی دیگر از امکانات موجود در گوگل اسکولار، امکان فعالیتِ شما به‌عنوان ناشر و همچنین بررسی ناشران فعال در گوگل اسکولار است. به‌عنوان یک ناشر، شما مقالات خود، همکاران، زمینه‌های پژوهشی، تعداد ارجاعات به هر کدام از مقالات خود، تعداد انتشار مقالات خود در وب‌سایت‌ها و همایش‌های مختلف و بسیاری دیگر از اطلاعات را، هم می‌توانید وارد کنید و هم توسط الگوریتم‌های خود گوگل اسکولار نیز شناسایی شده و به پروفایل شما اضافه می‌گردند. علاوه بر این، شما به‌عنوان یک کاربر، می‌توانید پروفایل ناشران را مشاهده کنید و از سایر مقالات و سندهای علمی که منتشر کرده‌اند و همچنین خلاصه‌ای از پژوهش‌های آن‌ها، بهره ببرید.

جستجو در بین تمامی منابع

شاید مهم‌ترین ویژگی و مزیت گوگل اسکولار، جستجو در بین تمامی منابع علمی موجود در وب باشد؛ موتور جستجوی گوگل اسکولار با قدرت و الگوریتم‌هایی که دارد، عنوان و کلمات کلیدی که وارد کرده‌اید را در تمامی منابع موجود و تمامی حوزه‌ها جستجو می‌کند و نتایج را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ویژگی گوگل اسکولار موجب شده است تا همیشه اطلاعات به‌روزی را در زمینه‌های مختلف برای شما پیدا کند تا از آخرین پیشرفت‌های علمی حوزه‌ی مورد نظر خود مطلع شوید.

امکان استفاده از ترتیب بندی ها و فیلترهای مختلف برای یافتن مقالات

با کمک ابزارها و فیلترهایی که در گوگل اسکولار برای شما فراهم شده است، می‌توانید مقالات را بر اساس فیلترهای مختلفی مرتب کنید؛ فیلترهایی همچون: تعداد ارجاعات، مقالات مرتبط و مشابه، سال انتشار، امتیازی که کسب کرده‌اند و… .

مشاهده ورژن های مختلف یک مقاله

در وب ممکن است ورژن‌های مختلفی از یک مقاله موجود باشد، به این صورت که وب‌سایت‌ها و منابع علمی مختلف، هر کدام بخشی از آن را منتشر کرده‌اند، یا اینکه یک مقاله طی زمان آپدیت شده است؛ در گوگل اسکولار شما می‌توانید متن کامل مقالات و آپدیت‌های مختلف آن را پیدا نموده، آن‌ها را دانلود کنید و از مطالب هر کدام از آن‌ها استفاده نمایید.

بررسی اعتبار مقالات از طریق تعداد ارجاعات به آن ها

به‌جز همایش‌ها و سمینارهایی که یک مقاله در آن مطرح شده است، ارزش هر مقاله بر اساس تعداد دفعاتی است که به‌عنوان رفرنس استفاده شده، (تعداد ارجاعات به مقاله) محاسبه می‌شود. موتور جستجوی گوگل اسکولار این امکان را به شما می‌دهد که تعداد ارجاعات یک مقاله را مشاهده کنید و همچنین مقالات را بر اساس تعداد ارجاعات برای شما لیست کند. علاوه‌بر این، به شما این امکان را می‌دهد که اسناد علمی ارجاع داده شده به مقاله‌ی مورد نظر را ردیابی و مشاهده نمایید.

نحوه جستجو در گوگل اسکولار

جستجو در گوگل اسکولار بسیار آسان و راحت است، بیایید با هم به‌عنوان تمرین و آموزش، عنوان Digital Marketing را در گوگل اسکولار جستجو کنیم.

برای این منظور، در ابتدا وارد وب‌سایت scholar.google.com می‌شوید (همچنین، می‌توانید عبارت google scholar را حتی به فارسی سرچ کنید تا برای شما وب‌سایت گوگل اسکولار به نمایش در خواهد آمد) و سپس در باکس نمایش داده شده، کلمات کلیدی یا عنوان مورد نظر را جستجو می‌کنید و پس از زدن دکمه‌ی Enter نتایج برای شما به نمایش در خواهد آمد.

صفحه اصلی موتور جستجوی گوگل اسکولار
صفحه اصلی موتور جستجوی گوگل اسکولار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معرفی امکانات گوگل اسکولار

در صفحه‌ی نمایش نتایج، بخش‌ها و فیلترهای مختلفی را – مطابق تصویر زیر – مشاهده می‌کنید که هر کدام را برای شما توضیح خواهیم داد.

نمونه صفحه نتایج یک عنوان در گوگل اسکولار
نمونه صفحه نتایج یک عنوان در گوگل اسکولار

در باکس شماره‌ی 1، می‌توانید مقالات و اسناد علمی را بر اساس سال انتظارشان مرتب کنید؛ ممکن است شما نیازمند مقالات منتشر شده در سالی خاص باشید، یا اینکه خواستار به‌روزترین مقالات منتشر شده در مورد عنوان و کلمات کلیدی خود باشید.

در باکس شماره‌ی 2 شما قادر خواهید بود تا مقالات را بر اساس مرتبط بودن با عنوان جستجوی شما (Sort By Relevance) و یا بر اساس تاریخ انتشار (Sort by Date) مرتب کنید. توجه داشته باشید که باکس شماره 1 مقالات منتشر شده در سال‌های خاصی را می‌آورد، اما در باکس شماره 2 شما می‌توانید به‌صورت دقیق‌تری به‌ترتیب تاریخ انتشار مقالات را ببینید.

باکس شماره‌ی 3 شاید کمی برای شما عجیب و غریب باشد، اما اسناد علمی را به دو دسته‌ی تمامی انواع سند علمی (Any Type) و مقالات (Review Articles) جدا می‌کند که می‌توانید بنابر خواست خودتان، آن‌ها را مرتب کنید.

باکس شماره‌ی 4 در کنار لینک برخی از وب‌سایت‌ها مشاهده می‌شود و به این معنی است که اگر بر روی لینک به نمایش در آمده کلیک کنید، فایل PDF آن سند علمی، به‌صورت مستقیم دانلود می‌شود؛ همچنین منبع اصلی که فایل PDF را از آن دانلود می‌کنید، در کنار آن نوشته شده است.

با کلیک بر روی باکس شماره‌ی 5، شما می‌توانید پروفایل خود را در گوگل اسکولار بسازید و در آن به‌عنوان ناشر یا کاربر عادی به فعالیت بپردازید. با ورود به بخش My Profile شما باید اطلاعات خود و مقالاتی که ثبت کرده‌اید را وارد نمایید و یک‌سری تنظیمات امنیتی و کاری را مشخص کنید؛ پس از آن به‌راحتی می‌توانید به‌صورت کامل از امکانات گوگل اسکولار بهره ببرید.

صفحه داشبورد پروفایل گوگل اسکولار
صفحه داشبورد پروفایل گوگل اسکولار

باکس شماره‌ی 6 یا همان My Library بخشی است که به شما کمک می‌کند تا مقالاتی که انتخاب کرده‌اید را آنجا نگهداری کنید تا همیشه در دسترس شما باشند و از این طریق بتوانید به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای این منظور کافی است که اکانت گوگل شما بر روی مرورگرتان وارد شده باشد و بر روی ستاره‌ی زیر هر لینک که در کنارش Save نوشته شده (در باکس 8 می‌توانید مشاهده کنید) کلیک کنید تا لینک مورد نظر به قسمت My Library اضافه گردد.

در باکس شماره‌ی 7، گوگل اسکولار ابزار و اطلاعاتی را برای شما فراهم آورده است که به‌ترتیب از چپ به راست عبارت‌اند از:

  • دکمه‌ی سیو در My Library
  • رفتن به سایت مرجع
  • تعداد دفعات استفاده شده در وب‌سایت‌های مختلف (با کلیک بر روی این گزینه، وب‌سایت‌هایی که این مقاله در آن‌ها استفاده شده است برای شما لیست می‌شود.)
  • مقالات مرتبط
  • تعداد ورژن‌ها و نسخه‌های مختلف آن در وب

با کلیک بر روی هر کدام از موارد بالا، می‌توانید اطلاعات مورد نظر را به‌دست بیاورید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

با کلیک بر روی گزینه شماره‌ی 8، منویی برای شما باز می‌شود که امکانات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. در این منو ما شاهد بخش‌های مختلفی هستیم که در ادامه برای شما هر بخش را توضیح خواهیم داد.

منوی اصلی گوگل اسکولار
منوی اصلی گوگل اسکولار

در باکس A اسناد و لینک‌ها به 3 دسته تقسیم شده است که با کلیک بر روی هر کدام از این دسته‌ها، می‌توانید اسناد منتشر شده در آن دسته‌بندی را مشاهده کنید.

دسته اول Articles می‌باشد. در این دسته، فقط مقالات منتشر شده پیرامون عنوان جستجو شده‌ی شما را نشان می‌دهد.

صفحه مربوط به دسته‌ی Articles در منوی اصلی گوگل اسکولار
صفحه مربوط به دسته‌ی Articles در منوی اصلی گوگل اسکولار

دسته‌ی دوم Case Law یا همان پرونده‌های قضائی است. این دسته، پرونده‌های قضائی که مرتبط با موضوع جستجو شده‌ی شما هستند را به نمایش در می‌آورد.

صفحه مربوط به دسته‌ی Case Law در منوی اصلی گوگل اسکولار
صفحه مربوط به دسته‌ی Case Law در منوی اصلی گوگل اسکولار

دسته‌ی سوم Profiles می‌باشد که در آن می‌توانید کاربرانی را که در گوگل اسکولار، سندی را مرتبط با موضوع جستجوی شما ثبت کرده‌اند، مشاهده نمایید.

صفحه مربوط به دسته‌ی Profiles در منوی اصلی گوگل اسکولار
صفحه مربوط به دسته‌ی Profiles در منوی اصلی گوگل اسکولار

باکس B و C را در قسمت‌های قبل برای شما توضیح دادیم، اما باکسِ D (یعنی Alerts) پیام‌هایی را که از سمت گوگل اسکولار و همچنین کاربران برای شما فرستاده می‌شود را جمع‌آوری کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد.

و اما باکس E (یعنی Metrics) ابزاری برای آنالیز اسناد و مقالاتی است که منتشر شده‌اند. با ورود به این باکس شما می‌توانید کلمات کلیدی و موضوعاتی که اسناد و مقالات بیشتری از آن‌ها موجود است را به‌صورت رتبه‌بندی‌شده مشاهده کنید.

صفحه مربوط به دسته‌ی Metrics در منوی اصلی گوگل اسکولار
صفحه مربوط به دسته‌ی Metrics در منوی اصلی گوگل اسکولار

باکس F یا همان Advanced Search امکان جستجوی پیشرفته را فراهم می‌آورد. شما با کامل کردن باکس‌های موجود در جستجوی پیشرفته (Advanced Search) می‌توانید به دنبال یک مقاله‌ی خاص در فضای وب و پایگاه‌های داده‌ی گوگل اسکولار (Google Scholar) بگردید.

صفحه مربوط به دسته‌ی Advanced Search در منوی اصلی گوگل اسکولار
صفحه مربوط به دسته‌ی Advanced Search در منوی اصلی گوگل اسکولار

و در آخر به باکس G می‌رسیم که Setting یا همان تنظیمات مربوط به گوگل اسکولار است و در آن می‌توانید تنظیمات مختلفی را برای نحوه‌ی جستجو، زبان گوگل اسکولار و… را تنظیم کنید تا هر دفعه نیاز به تغییر آن‌ها برای استفاده نباشید؛ در واقع، شما با امکاناتی که در این بخش وجود دارد، به نوعی می‌توانید گوگل اسکولار (Google Scholar) را برای خود شخصی‌سازی می‌کنید.

صفحه مربوط به Settings در منوی اصلی گوگل اسکولار
صفحه مربوط به Settings در منوی اصلی گوگل اسکولار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ترفند های جستجو در گوگل اسکولار

برای جستجوی بهتر و دقیق‌تر در گوگل اسکولار، می‌توانید از ترفندهای زیر برای وارد کردن عنوان و کلمات کلیدی مورد نظر خود استفاده کنید:

  • کاراکتر ~: اگر قبل از عبارتی که جستجو می‌کنید، از این کاراکتر به‌صورت چسبیده استفاده کنید، علاوه بر کلمه‌ی شما، کلمات مترادف را هم برای شما جستجو می‌کند.
  • کاراکتر : با قرار دادن عبارتِ مورد نظرتان در میان این کاراکتر، منابعی که در آن‌ها کل عبارت مد نظر شما استفاده شده است، به نمایش در خواهد آمد.
  • کاراکتر –: استفاده از این کاراکتر قبل از هر کلمه‌ای، آن را از لیست کلمات جستجوی شما خارج می‌کند؛ یعنی منابعی را به شما نشان می‌دهد که آن کلمه در آن‌ها استفاده نشده است.
  • کاراکتر +: دقیقاً برعکس کاراکتر بالا عمل می‌کند و اگر قبل از هر کلمه‌ای آورده شود، منابعی که آن کلمه یا عبارت در آن‌ها استفاده شده را برای شما به نمایش در می‌آورد.
  • عبارت OR: اگر بین کلمات و عبارات مورد نظر خود، از عبارت OR استفاده کنید، منابعی را به شما نشان می‌دهد که حداقل یکی از کلمات و عبارات مورد نظر شما در آن استفاده شده است.
  • عبارت intitle: نتایجی که با استفاده از این عبارت در سرچ باکس به شما نشان داده می‌شود، شامل مقالاتی است که عبارت مورد نظر شما در عنوان آن‌ها به کار رفته است.
  • عبارت intext: تفاوت استفاده از این عبارت در سرچ باکس با عبارت بالا در این است که نتایج به نمایش در آمده به کمک این عبارت، شامل مقالات و اسنادی است که عبارت مورد نظر شما، در متن آن‌ها استفاده شده است.
  • عبارت allintitle: اگر چند عبارت را با کمک + جست‌وجو می‌کنید، استفاده از این عبارت، منابعی را که تمام عبارت مورد نظر شما در عنوان آن‌ها آمده است را نمایش می‌دهد.
  • عبارت allintext: اگر چند عبارت را با کمک + جست‌وجو می‌کنید، استفاده از این عبارت، منابعی را که تمام عبارت مورد نظر شما در متن آن‌ها استفاده شده است را نمایش می‌دهد.
  • عبارت author: با استفاده از این عبارت در کنار نام نویسنده‌ای که مورد نظر شما است، تمامی مقالات و اسنادی که آن نویسنده در آن‌ها دخیل بوده است را در اختیار شما قرار می‌دهد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی درباره جستجو در گوگل اسکولار

در عصری زندگی می‌کنیم که هر روز مقالات و پژوهش‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف منتشر می‌شود و شما برای پیشرفت و افزایش آگاهی در حوزه‌ای که فعالیت دارید، نیاز به خواندن جدیدترین مقالات و اسناد علمی دارید. همان‌طور که گفتیم، گوگل اسکولار (Google Scholar) از معتبرترین، قوی‌ترین و به‌روزترین موتورهای جستجو برای دسترسی به اسناد علمی و بررسی و استفاده از آنها است. شما با استفاده از این موتور جستجو قادر خواهید بود تا همیشه از منابعی معتبر و موثق برای افزایش آگاهی و نوشتن مقالات خود بهره ببرید.

امیدواریم با ارائه‌ی این مقاله توانسته باشیم اطلاعات کاملی از گوگل اسکولار و روش‌های استفاده از ابزارها و امکانات آن، برای شما فراهم کرده باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «جستجو در گوگل اسکولار» دارید، یا ترفندهای دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که در گوگل اسکولار به جستجوی منابع و اسناد علمی بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 13 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

2 نظر در “جستجو در گوگل اسکولار – معرفی امکانات Google Scholar و ترفندهای جستجو در آن

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها