این روزها تصور زندگی بدون اینترنت، تقریبا غیرممکن است و تصور اینترنت بدون تبلیغات نیز، به همان اندازه سخت است. با افزایش روزافزون کاربران اینترنتی، تبلیغات اینترنتی به یک صنعت پردرآمد تبدیل شده است. مدیران کسب‌و‌کار توانسته‌اند به کمک تبلیغات اینترنتی، بیشتر دیده شوند و درآمد خود را افزایش دهند. علاوه بر آن، به لطف این نوع تبلیغات، یوتیوبرها، بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا توانسته‌اند برندسازی کنند.

اما پیشرفتی که امروزه در این صنعت میبینیم، تاریخ جذابی را پشت سر گذاشته است. در ادامه می‌خواهیم تاریخچه تبلیغات اینترنتی را مرحله به مرحله بررسی کنیم؛ با ما تا انتهای این مقاله از مجله کاپریلا همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

ظهور تبلیغات اینترنتی

قطعاً باید تاریخچه تبلیغات اینترنتی را با زمان ظهور آن آغاز کنیم. کامپیوترهایی که در دهه 1970 میلادی معرفی شدند، دستگاهی ساده بودند که فقط برای ارسال و دریافت ایمیل و اطلاعات دیجیتال به کار می‌رفتند و کسی این فکر را نمی‌کرد که قرار است جرقه‌ای برای تولد تبلیغات دیجیتال باشند.

اما پس از مدتی، با افزایش کاربران، متخصصان بازاریابی متوجه این فرصت تجاری شدند و طی چند سال، چندین نوع تبلیغات ارائه شد. سال 1995 میلادی، مجموع تعداد کاربران اینترنت، 16 میلیون نفر بود و این تعداد تا سال 2002، به رقم 558 میلیون نفر رسید.

عصر بنر (1994-1996)

تبلیغات دیجیتال، در سال 1994 معرفی شدند. بنرها، آغازگر تاریخچه تبلیغات اینترنتی بودند. قدیمی‌ترین و اولین بنر تبلیغاتی، متعلق به شرکت At&T بود که در مجله Hotwired منتشر شد و هزینه آن برای سه ماه، $30,000 بود. نرخ کلیک این تبلیغات، 44% بود. پس از موفقیت AT&T، تبلیغات نمایشی آنلاین، خیلی مشهور شد و شرکت‌های دیگر نیز به دنبال جذب تبلیغات رفتند.

تاریخچه تبلیغات اینترنتی
قدیمی‌ترین و اولین بنر تبلیغاتی، متعلق به شرکت At&T در مجله Hotwired

از همان ابتدا، تبلیغ‌کنندگان می‌دانستند که تبلیغات اینترنتی، با تبلیغات سنتی فرق دارد. کسب‌و‌کارها کم کم متوجه شدند که پیام‌های اینترنتی، خیلی کم‌هزینه‌تر هستند. اینترنت به یک میدان بازی تبدیل شد و سرمایه‌گذاران، از خصوصیات جدیدی که داشت، لذت می‌بردند. تبلیغات اینترنتی، یک تجارت سودآور بود که سرمایه‌گذاران زیادی را به خوب جذب می‌کرد.

Yahoo نیز در سال 1995 معرفی شد و نقشی مهم در تاریخچه تبلیغات اینترنتی ایفا کرد. یاهو در روزهای اوج خود، بین 30 دلار تا 100 دلار بابت تبلیغات دریافت می‌کرد. در آن زمان، اندازه بنرها باید 468px X 60px می‌بود.

در همان سال، یکی از اولین تکنولوژی‌های مفید برای تبلیغات، یعنی “Double Click” معرفی شد و دلیل عرضه آن، ردیابی عملکرد تبلیغات و محاسبه بازگشت سرمایه بود.

در سال 1997 میلادی، تبلیغات پاپ‌آپ نیز برای جلب توجه کسانی که از تبلیغات بنری غافل هستند به روی کار آمد، اما دیری نگذشت که ابزارهایی برای مسدودسازی این نوع تبلیغات ساخته شد.

1-تاریخچه تبلیغات اینترنتی

عصر کانال (1999-2000)

این مرحله از تاریخچه تبلیغات اینترنتی، افت و خیزهای بسیاری را از سر گذرانده است. اینترنت، به سرعت در حال گسترش بود و تعداد وبسایت‌ها نیز روز به روز افزایش می‌یافت. موتور جستجوی گوگل که پیشروی تبلیغات آنلاین تا به امروز است، در سال 1998 عرضه شد. گوگل با معرفی سیستم تبلیغاتی “Google Adwords” در سال 2000، در این صنعت، یک انقلاب به راه انداخت.

هدف اصلی Google Adwords، این بود که تجربه جستجویی ارائه دهد که کیفیت و ارتباط نتایج جستجو را زیر سوال نبرد و این کار را به کمک مدل Google Quality Score انجام داد. این مدل تا به امروز نیز هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همان زمان بود که تبلیغات موبایل هم اولین قدم‌های خود را برداشت.

دهه 1990 میلادی، اوج تاریخچه تبلیغات اینترنتی بود و سرمایه‌گذاران، روی استارت‌آپ‌های .com تمرکز کرده بودند. بین سال‌های 1995 تا 2000 میلادی، 8.2 میلیارد دلار در حوزه تبلیغات اینترنتی سرمایه‌گذاری شد. اواسط سال 2000، اولین کد برای Adblocker نوشته شد که آغازگر یک مبارزه بین ناشران تبلیغات و مسدودکنندگان تبلیغات بود.

در 2002، گوگل Adwords را تغییر داد و یک گزینه برای تبلیغات طبق مدل پرداخت-با-کلیک معرفی نمود. سال 2003 و 2004 میلادی، دو پلت‌فرم معروف LinkedIn و Facebook به ترتیب عرضه شدند. فیسبوک دقیقا یک ماه پس از شروع به کار، اولین تبلیغاتش را در قالب بنر ارائه داد که “Facebook Flyers” نام داشت.

با این وجود، اواسط 2000، حبابی که سایت‌های .com تحت آن شهرت یافته بودند ترکید و ارزش شرکت‌های مبتنی بر اینترنت پایین آمد. بازار بورس دچار رکود اقتصادی شد و حتی بسیاری از کمپانی‌ها مجبور شدند کار خود را متوقف کنند. تنها شرکتی که از این رکود .com جان سالم به در برد، گوگل بود که از فرصت استفاده کرد و سعی کرد جای شرکت‌هایی که صحنه را ترک کرده‌اند را پر کند.

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

عصر شبکه‌های اجتماعی (2005-2008)

پس از رکود، تبلیغات اینترنتی نیز دچار افت شد، اما تکنولوژی موتور جستجو به قوت خود باقی ماند. بازار تکنولوژی موتور جستجو، در سال 2003، تا 2.3 میلیارد دلار رشد داشت. در سال 2005، یوتیوب، بزرگ‌ترین پلت‌فرم ویدیویی جهان آغاز به کار کرد و گوگل، یوتیوب را به ارزش 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد.

شبکه اجتماعی، به مشارکت مشتری، شکلی جدید داد و امکان لایک کردن، به اشتراک‌گذاری و امتیاز دادن به اطلاعات را فراهم نمود. یوتیوب به شرکت‌ها اجازه می‌داد محصول یا خدمات خود را با کمترین هزینه در با ارزش‌ترین پلت‌فرم رسانه‌ای و در قالب ویدیو تبلیغ کنند.

سال 2006، فیسبوک، لینک‌های اسپانسر شده و همچنین تبلیغات نمایشی کوچک را معرفی کرد که تمرکز آن بر علایق کاربر بود. حدوداً در همان برهه از تاریخچه تبلیغات اینترنتی بود که یک پلت‌فرم تبلیغاتی مهم به نام Twitter عرضه شد. معرفی آیفون در 2007 هم یک نقطه عطف در تاریخچه تبلیغات اینترنتی موبایل بود. شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های زیادی برای دسترسی به مشتریان حاضر و مشتریان بالقوه به وجود آورده بودند.

عصر تبلیغات طبیعی (2009-2011)

با افزایش تعداد شرکت‌هایی که تبلیغات اینترنتی دارند، تبلیغ‌کنندگان به دنبال روش‌های تبلیغی گشتند که کمتر آشکار و انگشت‌نما باشد. استفاده از تبلیغات طبیعی، دچار رشدی آنی شد. سال 2010، اینستاگرام به طور انحصاری برای دستگاه‌های iOS متولد شد.

دیری نگذشت که اینستاگرام، به یک پلت‌فرم بازاریابی و تبلیغات مشهور تبدیل گشت و سپس توسط فیسبوک خریداری شد. در همان سال، Snapchat عرضه شد که از ویدیو پشتیبانی می‌کرد و فیلترهای زیادی داشت که برای نسل جوان، جذاب بود.

توییتر، قابلیت توییت‌های تبلیغاتی را اضافه کرد و تبلیغات پولی را برای سلبریتی‌ها در نظر گرفت. توییت‌های تبلیغاتی، به کاربران اجازه می‌داد به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند و از کاربران حاضر و فالوئرهای جدید، تعامل بیشتری دریافت کنند.

کسب‌و‌کارها، سلبریتی‌ها را استخدام می‌کردند که برند و خدماتشان را برای فالوئرهایشان تبلیغ کنند. مثلاً چارلی شی اولین کسی بود که تنها 25 ساعت بعد از ساخت اکانت، 1 میلیون فالوئر جذب کرد و چند روز پس از آن، توییترهای تبلیغاتی را شروع نمود.

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

عصر مدرن (2012 تاکنون)

بعد از 2004، تبلیغات اینترنتی، خود را از رکود نجات داد و تاریخچه تبلیغات اینترنتی جانی دوباره گرفت. امروزه این نوع تبلیغات، خیلی پیشرفته‌تر شده و تکنولوژی‌های نوآورانه و ابزار برندسازی بسیاری برای آن به وجود آمده است. معرفی IoT در سال 2012، بازاریابی در تاریخچه تبلیغات اینترنتی را تحت تاثیر قرار داد.

در طی چند سال بعد، اینستاگرام، پست‌های اسپانسر شده را معرفی کرد. در 2014 میلادی، Pinterest شروع به کار کرد و تبلیغات رسانه اجتماعی را توسعه داد. به طور کلی، تبلیغات موبایلی، از مرورگر وب، به تبلیغات درون اپلیکیشنی حرکت کرد. مثلاً فناوری صوتی “Alexa” به کاربران اجازه می‌دهد جستجوی صوتی کنند. در سال 2015، برای اولین بار گوشی‌های موبایل در مقایسه با دسک‌تاپ، بازدهی تبلیغاتی بیشتری داشتند و قوی‌ترین حوزه تبلیغات، ویدیو بود.

سال 2016، بازاریابی بلادرنگ، بسیار مشهور شد و بازی جهان واقع Pokemon Go توانست بیش از 45 میلیون بازیکن را به خود جذب کند. تاریخچه تبلیغات اینترنتی در سال 2017 میلادی، دو تکنولوژی جدید را به چشم دید.

تکنولوژی اول، Ad.txts بود که توسط کمپانی IAB Tech معرفی شد و هدف از آن، شفاف‌سازی اکوسیستم تبلیغات بود. پس از آن، اپل، AR Kit را معرفی کرد و گوگل نیز با ارائه AR و برنامه‌ها و تبلیغات مبتنی بر AR، پا به پای دنیای تکنولوژی حرکت نمود. با افزایش استفاده از فناوری صوتی، هوش مصنوعی، و دیگر فناوری‌های دیجیتال، تاریخچه تبلیغات اینترنتی، تغییرات جدیدی را به چشم دید. در فناوری‌های جدید، درک عمیق رفتار مشتری و ارائه تبلیغات شخصی‌سازی شده و مربوط، بیشترین اهمیت را دارد.

مزایای تبلیغات اینترنتی

بیش از 4 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‌کنند. پس اگر می‌خواهید برند تجاری خود را بسازید، به مشتریان مناسب دسترسی پیدا کنید و بیشتر فروش کنید، نباید اهمیت تبلیغات اینترنتی را نادیده بگیرید. با پیشرفت چشمگیری که تبلیغات دیجیتال داشته است، بسیاری افراد بر این باورند که روش‌های تبلیغ سنتی، به زودی منقضی خواهند شد. اما هر نوع تبلیغاتی، مزایا و معایبی دارد. حالا که تاریخچه تبلیغات اینترنتی را بررسی کردیم، بد نیست درباره مزایا و معایب آن نیز صحبت کنیم.

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

مشتریان شما در اینترنت حضور دارند

آیا کسی را می‌شناسید که از اینترنت استفاده نکند؟ اینترنت آنقدر همه‌گیر شده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. پلت‌فرم‌هایی مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین، ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که محصولات و خدمات خود را برای مشتریان بالقوه تبلیغ کنید.  Google Display Networkنیز یک پلت‌فرم تبلیغات با بیش از 2 میلیون سایت ناشر است که می‌توانید در آن‌ها تبلیغ کنید.

هدف‌گذاری بهتر

شما می‌توانید مشتریان هدف را از عناوین شغلی در لینکدین، ارتباطات در فیس‌بوک، یا علایق اینستاگرامشان پیدا کنید. برخلاف تبلیغات سنتی در تلویزیون یا رادیو که همه مخاطبان را هدف قرار می‌دهند، طبق تاریخچه تبلیغات اینترنتی دیدیم که به این روش می‌توان تنها روی مخاطبانی متمرکز شد که برای شما اهمیت دارند.

امکان هدف‌گذاری مجدد

با تبلیغات اینترنتی می‌توانید به مخاطب مورد نظر ایمیل بزنید و بگویید “سلام. چند روز پیش یخچال‌ها رو سرچ می‌کردی. می‌خوایم یه یخچال فوق‌العاده رو بهت معرفی کنیم.” اگر می‌بینید افراد زیادی از سایت شما بازدید می‌کنند بدون این که چیزی بخرند، می‌توانید محصولات را تحت ایمیل و یا بنر به آن‌ها یادآوری کنید.

امکان نظارت بهتر بر هزینه‌ها

شما می‌‌توانید میلیون‌ها تومان روی یک تبلیغ تلویزیونی 30 ثانیه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که ممکن است شخصی از آن خوشش بیاید و روزی آن را بخرد. از طرفی می‌توانید همان میلیون‌ها تومان صرف تبلیغات اینترنتی کنید و تنها زمانی که افرادی که روی آن تبلیغات کلیک کرده‌اند، محصول شما را خریداری کرده باشند، پولش را بپردازید. با تبلیغات اینترنتی، می‌توانید هزینه‌ها را بهتر مدیریت کنید.

امکان ردیابی نتایج

تبلیغات اینترنتی به شما اجازه می‌دهد نتایج همه کمپین‌ها را ردیابی و نظارت کنید. با این نوع تبلیغات می‌فهمید چه زمانی یک لینک، به فروش منتهی می‌شود و متوجه می‌شوید فروش به کمک کدام پلت‌فرم صورت گرفته است و کدام تبلیغات برای محصول یا خدمات شما مناسب‌تر است.

معایب تبلیغات اینترنتی

پیچیدگی

همانطور که در تاریخچه تبلیغات اینترنتی دیدیم، راه‌های زیادی برای این نوع تبلیغات وجود دارد. شما می‌توانید از تبلیغات موتور جستجو استفاده کنید تا وقتی مخاطب، کلمه مورد نظرش را جستجو می‌کند تبلیغ شما برایش نمایش داده شود. از طرفی تبلیغات طبیعی نیز گزینه خوبی هستند چون خیلی آشکار نیستند و به صورت نامحسوس تاثیرگذارند.

اشتباهات گران تمام می‌شوند

از آن جایی که تبلیغات دیجیتال، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، خیلی پیش می‌آید که کسب‌و‌کارها در طرح‌ریزی آن دچار اشتباه شوند. انتخاب کلمه کلیدی اشتباه یا هدف‌گذاری غلط باعث می‌شود سرمایه شما هیچ بازگشتی نداشته باشد. مثلاً یک کمپین در فیسبوک راه‌اندازی کرده باشید، اما مشتریان هدف شما بیشتر کاربر لینکدین هستند، مشخصاً نمی‌توانید به نتایج دلخواه دست یابید.

رقابت شدید

این به محصولات و بازار شما بستگی دارد اما رقابت تبلیغات اینترنتی می‌تواند هزینه‌بردار باشد. از طرفی اگر رقیب شما برای کلمه کلیدی مشابه، هزینه‌ای بیشتر بپردازد، شانس چندانی نخواهید داشت. شاید برای برخی از کسب‌و‌کارها بد نباشد که یک وب سایت خوب بسازند و سپس از روش‌های تبلیغات سنتی که در گذشته برایشان جواب داده استفاده کنند.

نابینایی تبلیغاتی

کاربران تقریباً هر زمان که یک صفحه اینترنتی را باز می‌کنند، تبلیغاتی را می‌بینند و این مسئله باعث می‌شود پس از مدتی، نسبت به آن‌ها بی‌توجه شوند. برای جلوگیری از این مشکل، سعی کنید مخاطبان بنر که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند را به درستی هدف بگیرید.

چگونه می‌توانم به صورت رایگان در اینترنت تبلیغ کنم؟

کسب‌و‌کارهای کوچک پس از خواندن تاریخچه تبلیغات اینترنتی به اشتباه فکر می‌کنند که هر نوع تبلیغات آنلاینی، هزینه‌بردار است. اما تعداد بسیار زیادی از تبلیغات هستند که رایگان و در عین حال تاثیرگذارند.

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو SEO

مردم در سراسر دنیا هر لحظه در حال سرچ در گوگل هستند. این افراد به دنبال اخبار، محصولات، دستور غذا، آموزش، نکات خانه‌داری و خیلی موارد دیگر هستند. شما می‌توانید نیاز آن‌ها را برطرف کنید و از این طریق مشتری جذب کنید. برای این کار باید بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید و آن‌ها را به درستی به کار ببرید.

ارسال ایمیل کمپینی

ارسال ایمیل، جزو اولین موارد در تاریخچه تبلیغات اینترنتی بود. به کمک ایمیل می‌توانید به مشتریان آموزش دهید، محصولات خود را تبلیغ کنید، اخبار جدید را به اشتراک بگذارید، مشتریان را در جریان سفارشاتشان قرار دهید، و برند خود را به افراد معرفی کنید. همه این‌ها با SendPulse Email Service ممکن می‌شود. اگر 500 مشترک در لیست ایمیل خود داشته باشید می‌توانید ماهانه 15,000 ایمیل رایگان به آن‌ها بفرستید.

نوشتن پست مهمان

بلاگ‌هایی معتبری را پیدا کنید که مخاطب زیادی دارند و ممکن است به محصولات شما علاقمند باشند. یک محتوای درجه یک برای آن بلاگ‌ها بنویسید و درون آن به وب سایت خودتان لینک بدهید.

استفاده از قدرت رسانه اجتماعی

باید حداقل به دو دلیل از شبکه‌های اجتماعی بهره ببرید: بیشتر پلت‌فرم‌ها، رایگان هستند و افراد در شبکه‌های اجتماعی به دنبال برند می‌گردند. اگر کمبود بودجه دارید، تبلیغات کمپینی، الویتی ندارد.

تنها کافی است یک پروفایل بسازید، عکس و ویدیوی محصولات را منتشر کنید، افراد را در جریان اخبار بگذارید و از مخاطبین بخواهید بازخورد خود را بگویند. علاوه بر آن می‌توانید در Facebook Messenger یک ربات چت درست کنید و به کمک آن به سوالات مشتریان پاسخ دهید و سفارشات آن‌ها را مدیریت کنید. می‌توانید با SendPulse، یک ربات چت رایگان بسازید.

راه‌اندازی بلاگ

بلاگ یک ابزار تاثیرگذار در تاریخچه تبلیغات اینترنتی است که باید از آن نهایت بهره را برد. بلاگ، محلی است که می‌توانید برند خود را در آن معرفی کنید. به طور منظم اخبار مربوط به کسب‌و‌کارتان را در بلاگ به اشتراک بگذارید، موارد مختلف را آموزش دهید، و پشت صحنه کارتان را نشان دهید. شما حتی می‌توانید با به اشتراک‌گذاری محتوای باکیفیت از شرکت‌های دیگر که ممکن است برای مخاطبان شما نیز جذاب باشد کسب درآمد کنید.

چند نکته برای تبلیغات اینترنتی بهتر

بازگشت سرمایه را آنالیز کنید

مهم است که بدانید آیا تلاش‌های شما نتیجه‌ای داشته است یا نه. همه پارامترهای مختلف بسته به روش تبلیغاتی که استفاده کرده‌اید را در نظر داشته باشید. برای این کار می‌توانید از Google Analytics استفاده کنید.

مخاطبان را دسته‌بندی کنید

مخاطبان را طبق مواردی همچون سن، جنسیت و مکان، در گروه‌های مختلف قرار دهید تا بتوانید رویکرد مناسب را برای هر گروه به کار بگیرید.

برای هر کسب‌و‌کار، بهترین رسانه را انتخاب کنید

اگر غذای گیاهی می‌فروشید، از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ استفاده کنید و در کنار آن برای بیشتر دیده شدن از نقشه گوگل نیز بهره ببرید. تاریخچه تبلیغات اینترنتی نشان می‌دهد که هیچوقت نباید به یک راه تبلیغات بسنده کرد.

از رسانه‌های معروف استفاده کنید

اگر مخاطبان شما 14 تا 30 ساله باشند، احتمالاً اینستاگرام بهترین گزینه است. فیس‌بوک برای افراد مسن‌تر، مناسب است. پس باید مخاطبان خود را بشناسید.

خلاقیت داشته باشید

هدف از تبلیغات اینترنتی، جلب توجه مخاطب است، پس سعی کنید به چشم بیایید. با رنگ‌های روشن و تیترهای بزرگ جلب توجه کنید، اما زیاده‌روی نکنید.

دعوت به اقدام واضح داشته باشید

برای رساندن پیامتان به مخاطب، زمان زیادی ندارید، پس چیزی که می‌خواهید را به صورت شفاف بیان کنید. بسته به نوع کسب‌و‌کارتان، از عبارات کوتاه و شفافی مثل “الان رزرو کنید” یا “بیشتر بدانید” استفاده کنید.

تبلیغات مناسب موبایل طراحی کنید

همه تبلیغات را ابتدا روی موبایل اجرا کنید تا مطمئن شوید به درستی نمایش داده می‌شوند. چون 58% بازدیدکنندگان سایت، با موبایل کار می‌کنند.

کلام آخر در مورد تاریخچه تبلیغات اینترنتی

اینترنت، نحوه تبلیغات را متحول کرده است و از این رو جالب است تاریخچه تبلیغات اینترنتی را بدانیم. در این صفحه درباره تاریخچه تبلیغات اینترنتی صحبت کردیم. پس از این که مراحل مختلف تاریخچه تبلیغات اینترنتی را بررسی نمودیم، یک بخش را به مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی و بخشی دیگر را به نحوه تبلیغ رایگان در اینترنت اختصاص دادیم.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محسن تاجیک هستم، کارشناس دیجیتال مارکتینگ، سئو و طراح وبسایت با سیستم های مدیریت محتوا و علاقه مند به دنیای برنامه نویسی. زمینه کاری من به صورت تخصصی سئو است و البته در زمینه های دیگر دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل مارکتینگ، تولید محتوا و… نیز فعالیت میکنم. از گذشته تا به امروز کارهای مختلفی انجام داده ام که از مهمترین آنها میتوان به فریلنسر طراحی سایت و سئو اشاره کرد و در حال حاضر به صورت تمام وقت با تیم کاپریلا همکاری میکنم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها