تکنولوژی 26889 بازدید

ایمیل (E-mail) یا پست الکترونیک (Electronic Mail)، ، یکی از اشکال ارتباطی است که کاربردهای بسیار گستره‌ای داشته و مورد استقبال بسیاری از افراد می‌باشد. افراد، از سراسر دنیا می‌توانند برای برقراری ارتباط با همدیگر از ایمیل استفاده کنند. با پیشرفت تکنولوژی و نیاز مبرم افراد برای برقراری ارتباط باهم، روش‌های زیادی برای ارتباط گیری به ‌وجود آمده است. شاید برای بسیاری، ایمیل، در میان این روش‌های ارتباطی، نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

یاهو (Yahoo)، جیمیل (Gmail) و هات‌میل (Hotmail)، از معروف‌ترین سرویس‌های خارجی ارائه‌دهنده ایمیل می‌باشند و بسیاری از ایرانیان نیز در حال استفاده از این سرویس‌ها هستند؛ اما در این میان، برخی از ایرانیان ـ به دلایل مختلف ـ ترجیح می‌دهند که از سرویس‌های داخلی ارائه‌دهنده ایمیل نیز استفاده کنند.

اگر شما نیز تصمیم گرفته‌اید که از سرویس‌های ایرانی ارائه‌دهنده خدمات ایمیل استفاده کنید، پس در این پست از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا انواع ایمیل ایرانی را خدمت شما عزیزان معرفی نموده و معیارهای درست را برای انتخاب هر یک از آنها را به شما بشناسانیم.

معرفی انواع پست الکترونیکی ایرانی

مان‌طور که اشاره شد، سرویس‌هایی که کمپانی‌های خارجی نظیر: گوگل، یاهو و مایکروسافت و… درزمینه پست الکترونیکی ارائه می‌دهند، در میان غالب افراد در کشورهای مختلف از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ اما در این میان، کشور ایران مانند دیگر کشورها، برای ساخت سرویس پست الکترونیک داخلی دست‌به‌کار شد و چندین ایمیل ملی را راه‌اندازی کرد. به‌این‌ترتیب، توسعه‌دهندگان ایرانی با توجه به نیازهای کاربران با امنیت و دقت بالایی به ساخت سرویس ایمیل ایرانی پرداختند و چندین پست الکترونیکی ایرانی را ارائه دادند. امروزه، کمپانی‌های داخلی متعددی در حوزه خدمات ایمیلی در حال فعالیت هستند و حتی برخی از آنها با استقبال کم‌نظیر کاربران رو‌به‌رو شده‌اند. مهم‌ترین انواع ایمیل ایرانی شامل: پست الکترونیکی ایران، پست الکترونیکی میهن میل، ایمیل ایرانی چاپار، ایمیل فارسی، میهن میل، وطن میل و صبا میل می‌باشند. شما عزیزان می‌توانید با توجه به قابلیت‌ها و امکاناتی که سرویس‌های ارائه‌دهنده ایمیل ایرانی برای کاربران در نظر گرفته‌اند، یکی از آنها را انتخاب کنید. در ادامه 6 مورد از این سرویس‌های ایمیل داخلی را معرفی خواهیم کرد.

پست الکترونیکی ایران (سرویس رایانامه ایران)

یکی از انواع ایمیل ایرانی که برای کاربران بر روی پلتفرم‌های مختلف طراحی‌شده است، پست الکترونیکی ایران یا سرویس رایانامه ایران است. بد نیست بدانید که مالک و صاحب‌امتیاز این سرویس، سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌باشد. برای استفاده از این نوع ایمیل،‌ می‌توانید به وب‌گاه https://mail.iran.ir مراجعه نموده و ثبت‌نام خود را انجام دهید تا 24 ساعت پس از ثبت‌نام، ایمیل شما فعال گردد. از قابلیت‌های این سرویس ایمیلی، می‌توان به ارسال ایمیل به سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد.

نحوه ثبت‌نام در سرویس رایانامه ایران
نحوه ثبت‌نام در سرویس رایانامه ایران

به‌طور‌کلی، شما می‌توانید از 3 روش:

  1. کاربر حقیقی رایگان
  2. کاربر حقیقی ویژه
  3. کاربر حقوقی ویژه

ثبت‌نام خود را در این سرویس رایانامه ایران انجام دهید. لازم به ذکر است که برای ثبت‌نام از نوع کاربر حقیقی رایگان، نیازی به احراز هویت نیست؛ اما برای دو کاربر حقیقی ویژه و حقوقی ویژه، احراز هویت الزامی است. در تصویر زیر، نمای کلی از صفحه ثبت‌نام در سرویس رایانامه ایران خدمت شما عزیزان ارائه شده است که از طریق آن می‌توانید اطلاعات جزئی‌تر هر روش را بررسی کنید.

پلن‌های ثبت‌نام در سرویس رایانامه ایران
پلن‌های ثبت‌نام در سرویس رایانامه ایران

ایمیل ایرانی چاپار

ایمیل ایرانی چاپار پس از ایجاد، در مدت‌زمان کمی توانست محبوبیت قابل‌توجهی را در میان مردم ایران کسب کند؛ به‌نحوی‌که بیش از 3 میلیون کاربر ایرانی از آن استفاده می‌کنند. در میان ویژگی‌های این ایمیل، امنیت آن، بسیار چشمگیر است. برای ثبت‌نام و استفاده از این نوع ایمیل می‌بایست به آدرس https://chmail.ir مراجعه کنید. در تصویر زیر صفحه ورود به ایمیل چاپار را مشاهده می‌کنید.

نحوه ثبت‌نام در سرویس ایمیل ایرانی چاپار
نحوه ثبت‌نام در سرویس ایمیل ایرانی چاپار

شایان ذکر است که ثبت‌نام در چاپار، همانند سرویس رایانامه ایران، به 3 صورت کاربر حقیقی رایگان، کاربر حقیقی ویژه و کاربر حقوقی ویژه در دسترس می‌باشد؛ اما استفاده از سرویس کاربر حقیقی ویژه و کاربر حقوقی ویژه آن مستلزم پرداخت هزینه است. در تصویر زیر، پلن‌های ثبت‌نام در سرویس ایمیل ایرانی چاپار، مشخصات و هزینه مربوط به هریک را مشاهده می‌نمایید.

پلن‌های ثبت‌نام در سرویس ایمیل ایرانی چاپار
پلن‌های ثبت‌نام در سرویس ایمیل ایرانی چاپار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش حرفه ای جیمیل – از مقدماتی تا پیشرفته: اینجا را کلیک کنید (+).

ایمیل فارسی

ایمیل فارسی که به مِیل‌فا (MailFa) نیز شهرت دارد، از قدیمی‌ترین سرویس‌های ایمیل ایرانی است که کار کردن با آن، به دلیل کاربری آسان و سادگی، بسیار راحت است. با داشتن حساب کاربری در ایمیل فارسی، در کنار دریافت و ارسال ایمیل، می‌توانید از سرویس‌هایی همچون: دریافت یادآور پیامکی، درایو مجازی جهت ذخیره فایل و چت با دوستان استفاده کنید. برای ایجاد ایمیل فارسی می‌توانید به آدرس https://mailfa.com مراجعه کنید و در مدت‌زمان 1 دقیقه مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل نمایید. به گفته خود وب‌گاه میل‌فا، این سرویس ایمیل ایرانی، در حال توسعه و ارائه سرویس‌های جدید و جذاب، برای ارتباطات بیشتر ایرانیان است. با مراجعه به این آدرس تصویر زیر را در میان صفحه مشاهده خواهید کرد.

نحوه ثبت‌نام در میل‌فا
نحوه ثبت‌نام در میل‌فا

میهن میل

یکی دیگر از سرویس‌های ایرانی که با داشتن بیش از نیم میلیون کاربر، خدمات ایمیلی مطلوبی را ارائه می‌دهد، میهن میل است. شما با ثبت‌نام در این سرویس، می‌توانید به امکاناتی نظیر:

  • حداقل 600 مگابایت فضای رایگان
  • همگام‌سازی یا امکان چک کردن ایمیل‌ها در نرم‌افزارهای نظیر Outlook
  • داشتن ایمیل مستعار یا چند ایمیل برای هر کاربر
  • پشتیبانی مناسب

دست یابید. برای این منظور می‌توانید به وب‌گاه https://www.mihanmail.ir مراجعه کرده و در بخش «نام‌نویسی» اقدام به ثبت‌نام نمایید.

میهن میل
میهن میل

وطن میل

شما با مراجعه به سایت https://www.vatanmail.ir می‌توانید به‌راحتی، ایمیل خود را بسازید. این نوع ایمیل، خدمات خود را در قالب بسته‌های رایگان و بسته‌های ویژه ارائه می‌دهد. گفتنی است که بسته‌های ویژه از امنیت بیشتری برخوردار هستند و نسبت به بسته‌های رایگان که تنها امکان ارسال 200 ایمیل در روز و فضای 500 مگابایت رادارند، امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند.

نحوه ثبت‌نام در وطن میل
نحوه ثبت‌نام در وطن میل

صبا میل

آخرین ایمیلی که به معرفی آن می‌پردازیم، صبا میل است. برای ساخت ایمیل ایرانی همچنین می‌توانید از صبا میل با آدرس https://sabamail.com استفاده کنید. شایان ذکر است که اگرچه این نوع ایمیل ایرانی نسبت به برخی از ایمیل‌های معرفی‌شده در بالا، برخی از امکانات را ندارد؛ اما با توجه به نوع استفاده شما از ایمیل می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

صبا میل
صبا میل
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش بازاریابی ایمیلی Email Marketing: اینجا را کلیک کنید (+).

نحوه ساخت انواع ایمیل ایرانی

روش ساخت ایمیل ایرانی برای هر یک از انواع ایمیل‌های ذکرشده متفاوت می‌باشد. به‌عنوان‌مثال، برای استفاده از پلن‌های کاربر حقیقی ویژه و کاربر حقوقی ویژه در ایمیل‌های چاپار و پست الکترونیکی ایران، نیاز به احراز هویت دارید. علاوه بر این، به‌منظور استفاده از امکانات بیشتر در برخی از سرویس‌های ایمیل ایرانی، ملزم به پرداخت هزینه هستید. بنابراین، بهتر است پس از بررسی و مقایسه ایمیل‌های تشریح شده و انتخاب ایمیل موردنظر جهت ایجاد حساب کاربری، مستقیماً به وب‌سایت آن سرویس ارائه‌دهنده خدمات پست الکترونیک رفته و مراحل مشخص‌شده را دنبال کنید.

لینک مقالات پیشنهادی:

بهترین ایمیل ایرانی

مؤلفه‌های مختلفی می‌توانند در انتخاب بهترین سرویس ایمیل ایرانی مؤثر باشند. مؤلفه‌هایی ازجمله: امنیت ایمیل، رضایت کاربران از نحوه کار با ایمیل، خدمات ارائه‌شده توسط ارائه‌دهنده ایمیل، نحوه پشتیبانی و پاسخ‌گویی به مشکلات کاربران، تعداد ایمیل‌هایی که در طول روز می‌توان ارسال کرد، فضای ذخیره فایل، فضای ابری و… می‌توانند در انتخاب بهترین ایمیل ایرانی دخیل باشند. لازم به ذکر است که یک ایمیل ایرانی ممکن است رضایت شما را در تمامی این موارد جلب نکند؛ بنابراین، بهتر است با توجه به هدف خود از استفاده از انواع ایمیل های ایرانی، بهترین گزینه را برای ایجاد حساب کاربری انتخاب کنید. در جدول زیر به مقایسه برخی از این ایمیل‌ها از جوانب مختلف پرداخته‌ایم.

پست الکترونیکی ایران ایمیل ایرانی چاپار وطن میل رایگان
GB 2 فضای ذخیره فایل GB 2 فضای ذخیره فایل 500 MB فضای ذخیره فایل
ارائه خدمات پیامکی ارائه خدمات پیامکی امکان ارسال 200 ایمیل در طول روز
MB 20 جهت آپلود MB 20 جهت آپلود MB 10 جهت آپلود
ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی فاقد فضای ابری
امکان ورود دو مرحله‌ای امکان ورود دو مرحله‌ای امکان ورود دو مرحله‌ای
دارای نسخه موبایل امکان داشتن مخاطب به‌صورت محدود دارای نسخه موبایل

سؤالات متداول در خصوص انواع ایمیل ایرانی

انواع ایمیل‌های ایرانی کدام‌اند؟

پست الکترونیکی ایران، چاپار، ایمیل فارسی، وطن میل و… ازجمله انواع ایمیل‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

ساخت ایمیل ایرانی چاپار به چه صورت است؟

به 3 صورت کاربر حقیقی رایگان، کاربر حقیقی ویژه و کاربر حقوقی ویژه می‌توانید در چاپار حساب کاربری ایجاد کنید.

خدمات وطن میل به چه شکلی است؟

این نوع ایمیل خدمات خود را در قالب بسته‌های رایگان و بسته‌های ویژه ارائه می‌دهد. بسته های ویژه از امنیت بیشتری برخوردار هستند و نسبت به بسته‌های رایگان که تنها امکان ارسال 200 ایمیل در روز و فضای 500 مگابایت را دارند، امکانات متنوعی را ارائه می‌دهند.

بهترین سرویس ایمیل ایرانی کدام است؟

بهترین ایمیل ایرانی متناسب با نیاز و هدف استفاده شما مشخص می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می‌شود این مقاله را موردمطالعه قرار دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش مدیریت ایمیل با اوت لوک Microsoft Outlook: اینجا را کلیک کنید (+).

نتیجه گیری

همان‌طور که اشاره شد، ایمیل، نقش پررنگی در دنیای پیشرفته فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد؛ به‌‌طوری‌که می‌توان گفت تعداد بسیارکمی از افراد هستند که ایمیل شخصی نداشته باشند. بااینکه اکثریت مردم، استفاده از ایمیل‌های خارجی را بر استفاده از ایمیل‌های داخلی ترجیح می‌دهند، اما برخی از سرویس‌های ایرانی، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای استفاده باشند. از‌این‌رو، در این مقاله، انواع ایمیل ایرانی را معرفی نموده و آن‌ها را از جهات مختلف، موردبررسی قرار دادیم تا به شما عزیزان در خصوص انتخاب بهترین ایمیل ایرانی اطلاعات درخوری را ارائه داده باشیم.

دریافتیم که رایانامه ملی ایران، چاپار میل، میل‌فا، میهن میل، وطن میل و صبا میل ازجمله ایمیل‌های معروف ایرانی هستند که در میان آن‌ها، با توجه به حوزه استفاده خود و یا موضوعی که مدنظر دارید، می‌توانید بهترین را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که سابقه طولانی سرویس، می‌تواند یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای انتخاب و استفاده از ایمیل موردنظر باشد. امید است مطالب بیان‌شده در خصوص بررسی انواع ایمیل ایرانی موردتوجه و رضایت شما عزیزان قرارگرفته باشد. باعث خوشحالی ما است که سؤالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 53 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

4 نظر در “انواع ایمیل ایرانی – معرفی ۶ بهترین سرویس ایمیل ایرانی

    1. علی آبیار — says: ۱۴۰۰-۰۹-۲۸ در ۱۱:۴۵

      سلام دوست عزیز.
      برای پاسخ به این سوال لطفا با پشتیبانی این سرویس ایمیلی ارتباط بگیرید.
      پشتیبانی برخط :
      +۹۸۹۹۰۵۷۶۸۷۳۶
      شماره تماس :
      ۲۸۴۲۷۵۲۹
      صندوق صوتی :
      ۲۸۴۲۷۵۲۹
      پست الکترونیک :
      support@iran.ir
      زمان پشتیبانی ۸ صبح تا ۱۲ شب می باشد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها